🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

ردیابی نرخ تبدیل با تحلیل داده ها در گوگل آنالیتیکس

یکی از بهترین ویژگی هایی که گوگل آنالیتیکس به تازگی به ظاهرش اضافه کرده است Summary view یا همان دید کلی از همه ی جزییات است مثل نرخ اکتساب (Acquisition)، رفتار کاربر و اطلاعات تبدیل از جمله نرخ تبدیل، نرخ تکمیل و ارزش هر هدف. به این معنی که اگر در آنالیتیکس هدفی ست کرده باشید می توانید ببینید تمام جزییات از منبع ترافیک گرفته تا محتوا چقدر روی نرخ تبدیل تاثیر گذاشته اند.

در این مقاله می خوانید

یکی از راههای بی چون و چرای افزایش نرخ تبدیل، هدف گذاری مناسب در گوگل آنالیتیکس و توانایی تحلیل درست آن است.

یکی از بهترین ویژگی هایی که گوگل آنالیتیکس به تازگی به ظاهرش اضافه کرده است Summary view یا همان دید کلی از همه ی جزییات است مثل نرخ اکتساب (Acquisition)، رفتار کاربر و اطلاعات تبدیل از جمله نرخ تبدیل، نرخ تکمیل و ارزش هر هدف. به این معنی که اگر در آنالیتیکس هدفی ست کرده باشید می توانید ببینید تمام جزییات از منبع ترافیک گرفته تا محتوا چقدر روی نرخ تبدیل تاثیر گذاشته اند.

در این قسمت می خواهیم نگاهی به تمام فاکتور هایی بندازیم که از قسمت گزارش گیری آنالیتیکس قابل تحلیل هستند و بعد از آن نحوه ی هدف گذاری در گوگل آنالیتیکس را آموزش می دهیم و توضیح می دهیم که نرخ تبدیلتان را بر اساس هدفی که تنظیم کرده اید چطور ردیابی و آنالیز کنید.

Summary view (خلاصه وضعیت) در گوگل آنالیتیکس

اول بیایید نگاهی به summary view در آنالیتیکس بیندازیم. وقتی وارد Reporting یا همان گزارش گیری آنالیتیکس می شوید، از قسمت Explorer قسمت summary view به صورت پیش فرض اولین چیزی است که به شما نشان داده می شود.

Summary view (خلاصه وضعیت) در گوگل آنالیتیکس

جدولی که در قسمت summary view قرار دارد به سه قسمت Acquisition, Behavior  و Conversion تقسیم می شود که Acquisition هم خودش تعداد کل بازدید ها، میزان درصد بازدید های جدید و تعداد بازدید های جدید را نشان می دهد.

جدول summary view

Behavior که به معنای رفتار کاربر است شامل Bounce rate (نرخ پرش) ، تعداد پیج ها به ازای هر بازدید و میانگین زمان بازدید سایت می شود.

Behavior

Conversions هم به معنای تبدیل شامل نرخ تبدیل، تکمیل پروسه و ارزش هر هدف است.

Conversions

حالا که با مفاهیم و قسمت های مهم آشنا شدیم باید ببینیم تحلیل داده های تبدیل چطور صورت می گیرد و چه اطلاعات مهمی از آن می توانیم کسب کنیم.

دیتای مخاطب و نرخ تبدیل Audiences and Conversions

دیتای مخاطب و نرخ تبدیل Audiences and Conversions

آنالیز کردن کاربر هایی که وارد وب سایت شما می شوند در حوزه های مختلفی از بازاریابی دیجیتال می تواند به کمک تان بیاید. در ادامه مهم ترین اطلاعاتی را که از دیتای مخاطب می توانیم بگیریم بررسی می کنیم.

  • Demographics

در این قسمت می توانید اطلاعاتی از قبیل گروه سنی مخاطب و جنسیت آن ها به دست بیاورید. به عنوان مثال اگر پرسونای خریدار مشخصی داشته باشید (مثلا زنان 25 تا 30 سال)، با استفاده از فاکتور دموگرافیک می توانید تشخیص بدهید که آیا وب سایت تان به اندازه کافی برای این گروه سنی جذاب بوده است یا نه. اگر هم فعلا پرسونای خریدار خاصی برای خودتان در نظر نگرفته اید از طریق این فاکتور می توانید متوجه شوید چه گروه سنی از چه نوع جنسیتی بیشتر تبدیل شده اند، مثلا تحلیل این دیتا برای وب سایت شما نشان می دهد زنان و مردان بالای 30 سال نرخ تبدیل بالاتری داشتند و می توانید کمپین های تبلیغاتی تان را بر همین اساس هدف گذاری کنید.

حتی می توانید از این تحلیل های ساده فراتر بروید و ابعاد پیچیده تری را تحلیل کنید که توسط آن می توانید بررسی کنید که مثلا از سوشال مدیاهای مختلف چه میزان مرد یا زن از چه گروه سنی بیشتر جذب شده اند و یا مثلا یکی از لینک هایتان ترافیک جوان تری می فرستد که می توانید بر اساس آن لنیدنگ پیجتان را بیشتر مطابق سلیقه جوانان کنید. با همین تحلیل ها می توانید به راحتی اهداف مارکتینگ تان را تنظیم کنید.

  • Interests

یکی از بخش های دیگر که می توانید اطلاعات بسیاری از آن در بیاورید علاقمندی ها است. در این قسمت می توانید علاقمندی های عمومی مخاطب و مهم تر از همه علاقمندی های بازدید کننده گانی که تبدیل شده اند را بررسی کنید. آنالیز این بخش دید بسیار خوبی در مورد عناوین محتواهایی که می خواهید بنویسید و یا وب سایت های مناسبی که می توانید در آن ها تبلیغات انجام بدهید به شما می دهد.

مثلا فرض کنید یک اپلیکیشن موبایل برای دانلود فیلم و موسیقی دارید و متوجه می شوید مخاطب به فراخوان عمل هایی که در قالب لینک دانلود موسیقی ساخته شده توجه بیشتری نشان می دهد. بر همین اساس اگر مثلا در فیسبوک می خواهید تبلیغات انجام بدهید باید روی مخاطبانی سرمایه گذاری کنید که به موسیقی علاقمند هستند.

  • Geo

لوکیشن یا موقعیت مخاطب به شما دید خوبی می دهد که ببینید اصلا کاربر بیشتر از کدام شهر یا منطقه وارد وب سایت می شود. همین باعث می شود به جای اینکه بودجه تان را صرف مخاطبانی از شهرهایی کنید که نرخ تبدیل خیلی پایینی دارند، روی مناطقی که ترافیک بیشتر از آنجا وارد می شود تمرکز کنید.

  • Behavior

برای وب سایت شما بازدید کنندگان جدید بیشتر تبدیل می شوند یا بازدیدکنندگانی که برای بار چندم به وب سایت سر میزنند؟ وقتی رفتار کاربر را رصد کنید می توانید به این مسئله پی ببرید و از همینجا می توانید متوجه شوید که آیا باید دنبال جذب ترافیک جدید باشید و یا باید از طریق بازاریابی مجدد کاربران را چند باره به وب سایت بکشانید.

  • Technology

سازگاری با انواع مرورگر ها برای هر کسب و کاری یکی از واجبات است. ممکن است تعداد ترافیک ورودی به وب سایت از دو مرورگر خاص به اندازه هم باشد (در حال حاضر فایرفاکس و کروم از محبوب ترین ها هستند)، اما متوجه شوید که نرخ تبدیل یکی از این مرورگر ها به میزان چشم گیری کمتر از دیگری است. در این حالت باید بررسی کنید ببینید آیا وب سایتتان در آن مرورگر خاص درست کار می کند و سازگاری کافی را دارد یا خیر و مشکل آن را حل کنید تا نرخ تبدیل بالاتری را تجربه کنید.

  • Mobile

اگر وب سایتتان در حالت موبایل یوزر فرندلی نباشد قطعا وقتی که میزان نرخ تبدیل را با تبلت یا دسکتاپ مقایسه می کنید می توانید متوجه شوید. حتی اگر قسمت پایین Devices را نگاهی بیندازید می توانید ببینید نرخ تبدیل از سیستم های اندروید بیشتر است یا ios . دلیل مهم بودن آنالیز در حالت موبایل این است که علاوه بر مشکلاتی که ممکن است وجود داشته باشد مثل سرعت کم یا … می توانید اطلاعاتی را تحلیل کنید و خودتان را برای اپلیکیشن موبایلی تان آماده کنید.

Acquisition و conversions

Acquisition و conversions

در این قسمت می توانیم متوجه شویم که ترافیک عموما از کجاها وارد می شود و منبع شان کجاست. وقتی متوجه این موضوع شدید می توانید استراتژی های مارکتینگ تان را روی همان منبع پیاده سازی کنید و سرمایه گذاری بیشتری برای آن انجام بدهید.

  • Channels

برای اینکه با یک نگاه سریع بتوانید بفهمید کدام یک از استراتژی های مارکتینگ تان بازدید کنندگان بیشتری وارد وب سایت می کند می تواند بخش کانال ها را بررسی کنید. در این قسمت می توانید ببینید ترافیک های کدام بخش، از جمله سرچ ارگانیک، سوشال مدیا، ایمیل و… اهداف تان را تکمیل می کنند. در قسمت Details می توانید اطلاعات بیشتری هم بدست بیاورید.

سرچ های ارگانیک نشان دهنده میزان قدرت کلمات کلیدی شما هستند، ایمیل ها به لندینگ پیج شما و در واقع پیجی که مخاطب از لینک ورود وارد آن می شود بر می گردد و سوشال مدیا به ترافیکی از شبکه های اجتماعی وارد وب سایت می شوند اشاره دارد.

تنها زمانی متوجه می شوید کجا باید بودجه بیشتری صرف کنید و کجا بودجه کمتر، که تحلیل و بررسی کنید و ببینید نرخ تبدیل بیشتر از طریق چه کانال هایی صورت می گیرد.

  • All traffic

در این بخش می توانید میزان ترافیک ورودی از تمامی منابع را مشاهده کنید. از ترافیک هایی که از سرچ ارگانیک می آیند تا ترافیک مستقیم و ترافیک از طریق لینک ها و … همه در این قسمت وجود دارند و می توانید بررسی کنید.

  • Referrals

بخش Referrals تمام کاربرانی را که از وب سایت های دیگر وارد وب سایت شما شده اند نشان می دهد (به جز سرچ ارگانیک، کلیک های پولی و بازدید های مستقیم). در این قسمت برای دیتای جزیی تر می توانید روی دامنه هایی که به وب سایت شما لینک داده اند کلیک کنید تا میزان ترافیک و پیج های دقیقی که ترافیک از آنجا وارد شده ببینید.

  • Campaigns

شما هم از کد های UTM برای تگ کردن لینک ها استفاده می کنید تا کمپین های بازاریابی آنلاین تان را بهتر بررسی کنید؟ اگر جوابتان بله است و از این کد ها استفاده می کنید می توانید از قسمت کمپین ببینید که چه میزان تبدیل انجام شده است. علاوه بر این می توانید روی هر کمپین کلیک کنید و منابع و پلتفرم هایی که تبدیل بیشتری ایجاد کرده مشاهده کنید.

  • Keywords

اگر گوگل آنالیتیکس را از قبل داشتید و هدف هایی هم در آن ست کرده اید می توانید دوباره برگردید و کلمات کلیدی را بررسی کنید و ببینید کدام یک از کلمات کلیدی ترافیک ارگانیک بیشتری را وارد وب سایت کرده اند و هنوز هم خوب عمل می کنند یا نیازی به تغییر دارند؟

  • Adwords

اگر کمپین های ادوردز اجرا کرده اید و ادوردزتان را هم به آنالیتیکس وصل کرده باشید. از بخش Adwords می توانید کمپین ها را رصد کنید، کلمات کلیدی را شناسایی کنید، مقاصد URL را بررسی کنید و در کل ببینید در چه حالتی تبدیل بیشتر انجام می شود.

از آنجایی که اجرای کمپین های ادوردز می تواند برای شما گران تمام شود بحث حساسیت در بودجه پیش می آید و این قسمت در آنالیتیکس جزو یکی از مهم ترین بخش هایی است که همیشه باید آن را آنالیز کنید تا متوجه شوید کدام کمپین ها از ارزش بیشتری برخوردار هستند.

  • Social

متاسفانه این بخش مثل بقیه summary view ندارد و نمی توانید سریعا آن را بررسی کنید. اما بهر حال این قسمت هم خیلی مهم است و اگر زیر Social را نگاهی بیندازید می توانید انواع شبکه های اجتماعی تان و ترافیک ورودی و تبدیلی که انجام شده را ببینید. در این صورت می توانید متوجه شوید کدام شبکه اجتماعی بیشترین تبدیل را به همراه داشته و می تواند برای بیزینس تان سود آور باشد.

Behavior and conversions

Behavior and conversions

در این بخش از قسمت Site content می توانید اطلاعاتی در مورد پیج محتوایتان و میزان بازدید ها و تبدیل ها ببینید. اگر می خواهید آمار مربوط به محتوا را ببینید باید در زیر قسمت محتوای سایت به لینک لندینگ پیج نگاه کنید و از همین آمار می توانید نوع محتوای مناسب، لندینگ پیج مناسب و حتی کلمات کلیدی که ترافیک بیشتری آورده اند را متوجه شوید.

به عنوان مثال اگر لندینگ پیج های تاپ شما که در بالا قرار گرفته اند همگی شان لینک فیسبوک دارند پس احتمالا کلمات کلیدی مربوط به فیسبوک خیلی خوب عمل می کند و می تواند تبدیل بالایی برایتان ایجاد کند. به همین منوال همین محتواهای تاپ را الگوی محتواهای دیگرتان قرار بدهید.

روش ردیابی نرخ تبدیل در گوگل آنالیتیکس

میزان بازدید هایی که از وب سایت صورت می گیرد قطعا برای شما می تواند جذاب باشد. اما یکی از مهم ترین فاکتور های مورد بررسی نرخ تبدیل است که در آخر روز باید ذهن شما را درگیر کند. مشکل اینجاست که اگر روز ها و هفته ها بی تفاوت نسبت به دیتای تبدیلتان باشید و هدفی برای تبدیل تان ست نکنید تمام اطلاعات ارزشمند را از دست می دهید. خوشبختانه اگر اصول درست را بدانید، هدف گذاری در گوگل آنالیتیکس فقط چند دقیقه از شما وقت می گیرد. در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

روش هدف گذاری در گوگل آنالیتیکس

بعد از اینکه وارد اکانت گوگل آنالیتیکستان شدید به منوی سمت چپ نگاه کنید و گزینه Admin را پیدا کنید. در این قسمت سه ستون برای شما باز می شود که به ترتیب Account، Property و View هستند. در ستون View باید به دنبال گزینه Goals بگردید.

روش هدف گذاری در گوگل آنالیتیکس

از اینجاست که می توانید هدف گذاری را شروع کنید. در این قسمت می توانید گزینه Template را که از پیش به صورت اتوماتیک تنظیم شده است را انتخاب کنید که شامل 4 قسمت می شود: Revenue، Acquisition، Inquiry و Engagement.

Template

اهداف ممکن است برای هر کسی تفاوت داشته باشد. بر همین اساس می توانید مشخص کنید هدفتان تکمیل فرآیند خرید است، عضویت در خبرنامه ایمیلی است و … گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنید.

بیایید با یک مثال واضح تر توضیح بدهیم. فرض کنید یک وب سایت فروش آنلاین مواد غذایی دارید، سارا از وب سایت شما بازدید می کند و یک ویدیو هم نگاه می کند و در مرحله بعد برای تست رایگان ثبت نام می کند. برای همین اقدامات هدف های مختلف می توانید ست کنید.

هدف اول (میکرو هدف): در قدم اول باید تعداد بازدید های ویدیو را با انتخاب گزینه Engagement هدف گذاری کنید. که به صورت زیر در می آید:

هدف اول (میکرو هدف)

هدف هایی مثل فایل های ویدیویی که بر پایه ی اینگیجمنت هستند در قالب Event یا یک رویداد بررسی می شوند. روی گزینه Continue کلیک کنید تا وارد جزییات هدف یا همان Goal Details شوید.

Goal Details

قسمت جزییات به چهار بخش Category، Action و Label و Value تقسیم می شود.

  • Category: در این قسمت باید نوع ایونت تان را مشخص کنید. مثلا: عکس، ویدیو … .
  • Action: در این قسمت باید مشخص کنید که ایونت دقیقا فراخوان به چه عملی دارد؟ مثل: کلیک، بازنشر، دانلود، ثبت نام ایمیلی و … .
  • Label: در این قسمت عنوانی برای ایونت نامگذاری می کنید که بعدا با همین عنوان می توانید آن را رصد کنید. این قسمت دلخواه خودتان است.
  • Value: حداکثر میزان اینگیجمنت تان را مشخص می کنید.

هدف دوم(ماکرو هدف): در قسمت هدف اول تمرکزمان روی نرخ اینگیجمنت ویدیو بود. حالا در هدف دوم که مهم تر از هدف اول است و کلیات بیشتری را در بر می گیرد می خواهیم نرخ تبدیل را هدف گیری کنیم.

حالا دوباره از اول شروع کنید و این بار از قسمت Goal setup گزینه Acquisition را انتخاب کنید. نوع هدف از قسمت Type برای این گونه از هدف Destination است. یعنی URL پیجی که می خواهید هدفتان قرار بگیرد. این پیج می تواند صفحه تشکر باشد که بعد از تکمیل خرید و یا ثبت نام نشان داده می شود.

در مرحله بعد باید URL مورد نظرتان را وارد کنید. وارد قسمت Goal Details می شوید و URL را در Destination وارد می کنید. مثلا برای صفحه تشکر : /thanks

هدف دوم(ماکرو هدف)

در مرحله بعد دو بخش اختیاری وجود دارد:

  • Value: ارزش هر تبدیل را وارد می کنید. مثلا هزینه ثبت نام تان را می توانید وارد کنید.
  • Funnel: در این قسمت اگر می خواهید نرخ تبدیل را برای صفحه خاصی استثنا کنید می توانید URL را در این قسمت قرار دهید.

بعد از اتمام مراحل روی لینک Verify کلیک کنید تا تنظیمات ذخیره شود و بتوانید آن را تست کنید و از صحت آن مطمئن شوید. وقتی که همه مراحل را تکمیل کردید می توانید به صفحه اصلی گزارش گیری برگردید و نتایج را ببینید.

نکته: دیتاها را فقط از زمان ست کردن هدف می توانید دنبال کنید و از دیتاهای قبلی نمی توانید استفاده کنید.

حالا در منوی سمت چپ مسیر زیر را بروید : conversions > Goals > Overview

Overview

هدف گذاری کاملا انجام شد! از این به بعد طی چند روز آینده نموداری مثل زیر خواهید دید:

هدف گذاری کاملا انجام شد
ردیابی نرخ تبدیل در موبایل

بعد از اینکه هدف ها را ست کردید حالا موقع تحلیل نرخ تبدیل می شود. گاهی بعضی از بیزینس ها به نرخ تبدیل کلی نگاه می کنند و فقط همان را در نظر می گیرند. اما بیایید کمی جزیی تر نگاه کنیم. بهتر نیست نرخ تبدیل دسکتاپ را از موبایل جدا کنیم؟ چرا که نرخ تبدیل موبایل همیشه یکی از فرصت های فوق العاده ای است که توسط خیلی از بیزینس ها نادیده گرفته می شود.

شاید فکر کنید اپلیکیشن تان فوق العاده است وب سایت موبایلی تان حرف ندارد. اما فقط نرخ تبدیل موبایل است که می تواند با اطمینان صحه بر حرف شما بگذارد. اما چطور آن را ردیابی کنیم؟

برای این کار باید مسیر زیر را طی کنید:

Audience> Mobile > Overview

ردیابی نرخ تبدیل در موبایل

نتیجه آنچنان که فکرش را هم می کردید نتیجه بخش نیست درست است؟ اصلا نگران نباشید. حداقل دیتا را دیدید و باید برای آن فکری بکنید. می توانید از تست A/B استفاده کنید و مشکلتان را بررسی کنید.

شناسایی منابع و مسیرهای تبدیل

کاربر ممکن است از منابع مختلفی وارد وب سایت شما شود. به عنوان مثال کسانی که از طریق سرچ ارگانیک وارد می شوند معمولا وارد وبلاگ می شوند و یا کسانی که از طریق تبلیغات کلیکی وارد می شوند به لندینگ پیج خاصی وارد می شوند. در انتهای روز ممکن است حتی اکثر آن ها تبدیل شده باشند اما مهم است بدانیم چه کسی از چه مسیری وارد شده است. در قدم اول باید تمام مسیر هایی را که به طور فعلی دارید شناسایی کنید و بعد آن ها را آنالیز کنید.

شناسایی منابع و مسیرهای تبدیل

از قسمت conversions وارد Reverse goal path  بشوید. در قسمت سمت چپ صفحه completion location را می بینید که معمولا صفحه “تشکر” است ( که در مرحله هدف گذاری آن را تنظیم کردیم).

در کنار آن Goal previous step-1 را می بینید که لندینگ پیجی است که تبدیل کاربر در آن صورت گرفته است و بعد Goal previous step-2 را می بینید که پیجی را نشان می دهد که کاربر برای اولین بار وارد وب سایت شما شده است.

Goal previous step-1 و Goal previous step-2

تحلیل این قسمت برای این مهم است که می توانید مسیر های محبوب تبدیل را در وب سایتتان پیدا کنید و متوجه شوید کجاها نیاز به تمرکز بیشتر دارند.

تحلیل میزان کاربرانی که تبدیل نشده اند Converters vs. Non-Converters

متاسفانه باید گفت این یک واقعیت است که میزان بالایی از کاربران تبدیل نمی شوند. معمولا ۹۷ درصد بازدیدکنندگان فقط وارد وب سایت می شوند یا نگاهی میندازند و می روند و یا وبلاگ را می خوانند و یاد می گیرند و فعالیت های بی سر و صدا انجام می دهند. اما مقایسه آن ها در برابر کسانی که تبدیل می شوند مهم است چرا که می توانید متوجه شوید کدام یک از میکرو هدف ها بهتر توانسته بازدید کننده را به فراخوان عمل تشویق و ترغیب کند.

برای این منظور مسیر زیر را بروید:

Segments> Converts & Non-Converts

تحلیل میزان کاربرانی که تبدیل نشده اند Converters vs. Non-Converters

سارا ویدیو را دانلود کرد و اکشن مورد نظر شما را انجام داد. اما دهها نفر دیگر هم ویدیو را دیدند و آن را دانلود نکردند. مشکل از کجاست؟ همه اطلاعات را به صورت جزیی تحلیل کنید و از نگاه کسانی که تبدیل نمی شوند تجربه کاربری وب سایت را بررسی کنید. با تست های متفاوت می توانید این تجربه را برای کاربر بهتر کنید.

جمع بندی

ممکن است گوگل آنالیتیکس دیتاهای فراوانی در اختیار ما بگذارد، اما فقط با هدفگذاری مناسب می توانیم یک آنالیز درست و جامع از نرخ تبدیل وب سایت مان به دست بیاوریم. عدد کلی نرخ تبدیل مهم است اما مهم تر از آن، این است که این دیتا را جز به جز تحلیل کنیم و به دلایل تکنیکی و روانی کم بودن نرخ تبدیلمان برسیم و اگر ممکن است از تست های مختلفی مانند تست A/B استفاده کنیم تا برای سایتمان افزایش نرخ تبدیل قابل توجهی را در طول زمان رقم بزنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط