🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

10 نکته کپی رایتینگ برای افزایش خلاقیت شما

کپی رایتینگ (Copywriting) به معنای استفاده از کلمات برای جذب مخاطبین و فروش بیشتر است. کپی رایتینگ، تکنیک های بسیاری دارد که در این مقاله به 10 مورد آن اشاره می کنیم.
10 نکته کپی رایتینگ

در این مقاله می خوانید

کپی رایتینگ (Copywriting) به معنای استفاده از کلمات برای جذب مخاطبین و فروش بیشتر است. کپی رایتینگ، تکنیک های بسیاری دارد که در این مقاله به 10 مورد آن اشاره می کنیم.

شروع کردن با یک صفحه سفید خالی هیچوقت ایده خوبی نیست. برای خیلی از ما این بدین معنیست که احتمالاً یکبار دیگر باید اینستاگرام خود را چک کنیم، آیکان های روی صفحه دسکتاپ خود را مرتب کنیم و یا شاید برای افزایش تمرکز برویم به قهوه فروشی نزدیک محل کارمان و یک قهوه بنوشیم. منظور از این حرف ها این است که مهم نیست که شما در حال نوشتن یک ایمیل باشید یا یک پست برای بلاگ، اگر شما بلافاصله شروع به نوشتن چند کلمه نکنید احتمالاً بعد از مدتی برایتان سخت خواهد بود که کلاً در مورد موضوعی بنویسید. اینجاست که نکات و تمرین های کپی رایتینگ می تواند به شما کمک زیادی بکند.

تمرین های کپی رایتینگ درست همانند گرم کردن هستند؛ اما بجای حرکات کششی یا پرشی برای آماده کردن بدن، آنها میانبرهای کوتاهی هستند که شما را برای نوشتن آماده می کنند. آنها به شما کمک می کنند تا پروسه نوشتن خود را آغاز و برنامه ریزی کنید، همچنین به شما کمک می کنند تا قبل از این که به صورت جدی نوشتن را شروع کنید تمرکز خود را برروی موضوع مشخص شده بالاتر ببرید. همچنین این تکنیک ها زمانی که شما به دیواری برخورد کرده و دیگر نمی توانید بیشتر بنویسید نیز به داد شما می رسند.

مهم نیست که شما مدت هاست که به یک صفحه سفید خالی از متن خیره شده اید و یا در بخشی از نوشته های خود گیر افتاده اید، این شما و این مقاله ای شامل 10 تکنیک و تمرین ساده برتر برای کپی رایتینگ که به شما کمک می کند نوشته های خود را بهتر از گذشته پیش ببرید.

10 نکته کپی رایتینگ

1 – نیازمندی های خود را بنویسید

اکثر ما هنگامی که می خواهیم شروع کنیم از پایه شروع نمی کنیم. ما یک واسطه، یک موضوع و یک هدف داریم. این می تواند هدلاین تبلیغ شما در گوگل ادز باشد، می تواند پستی از رستورانتان باشد که در فیس بوک منتشر می کنید، حتی ممکن است پستی در مورد تکنیک های کپی رایتینگ در بلاگ شما باشد!گر شما این اطلاعات را دارید؛ واسطه، موضوع و هدف، پس شروع کنید. آیا محدودیت تعداد کلمه ای برای خود ایجاد کرده اید یا خیر؟ متن کپی رایت شده شما در پست وبلاگ نمایش داده خواهد شد یا برروی پکیج محصولات تان؟ یا شاید هم برروی شبکه های اجتماعی شما؟ شاید بخواهید از آن برای یک تبلیغ پی پی سی استفاده کنید و یا شاید هم برای توضیحات یک ویدیو؟ تمامی این نکات و اطلاعات را برروی یک برگه بنویسید تا ملکه ذهن شما بشوند.

از اینجا به بعد شما باید بتوانید مخاطبان هدف و هدف نوشته تان را شناسایی کنید. آنها را هم بنویسید. هنگامی که این کار را انجام دادید شما یک پروژه کامل با توضیحات دارید و در ضمن، شما کپی رایتینگ را شروع کرده اید.

2 –  تبلیغ مورد علاقه خود را بازنویسی کنید

یکی از راه های خوب شروع کردن، شروع کردن با یک موضوع دیگر است. آیا کمپین تبلیغاتی وجود دارد که به آن علاقه داشته باشید؟ شاید یک پست بلاگ که همیشه از آن استفاده می کنید؟ تبلیغ تلویزیونی مورد علاقه؟

بازنویسی در کپی رایتینگ
مثال های کپی رایتینگ و کمپین های تبلیغاتی را انتخاب کنید، آنها را بخوانید و دوباره بازنویسی کنید

مثال های کپی رایتینگ را انتخاب کنید، آنها را بخوانید، آنها را ببینید و دوباره بازنویسی کنید. آن کمپین تبلیغاتی را به نحوی بازسازی کنید که برای کمپانی شما کارایی داشته باشد. بهترین قسمت از پست بلاگ خود را بردارید، مهم نیست مقدمه باشد، تایتل باشد و یا خود متن، آن را بردارید و با استفاده از طوفان فکری سعی کنید آن را به نحوی تغییر دهید که دوباره بتوانید از آن استفاده کنید. تبلیغ تلویزیونی مورد علاقه تان را به نحوی بازسازی کنید که برروی آخرین محصول یا خدمات کمپانی شما قابل اجرا باشد. به یاد داشته باشید که بازنویسی نیز نوعی نوشتن است و کسی چه می داند، شاید از دل آن یک چیز شگفت انگیز کشف کردید!

3 –  ایده و وظایف خود را بکشید

همه ی تمرین های کپی رایتینگ نیازی به داشتن کلمات ندارند، به ما اعتماد کنید.

گاهی وقت ها پروژه در دست شما ممکن است پیچیده به نظر برسد. شاید شما بخواهید برای ویدیوی یوتیوب معرفی محصول جدیدتان سناریو بنویسید یا شاید هم یک سری ایمیل های جدید برای مخاطبان هدفتان می خواهید بفرستید. برای پروژه های بزرگی مانند موارد ذکر شده، که دارای قسمت های کوچک  و بزرگی هستند، پیدا کردن نقطه شروع می تواند چالش برانگیز باشد. چالش کمتر؟ کشیدن ساختار پروژه.

ساختار پروژه برای تولید محتوا
کشیدن ساختار پروژه برای تولید محتوا اهمیت فراوان دارد

از اشکال مختلف برای نشان دادن تفاوت های متنی استفاده کنید و آنها را به ترتیب در کنار هم قرار دهید. اگر لازم شد یک قیچی بردارید و آنها را بریده و دوباره به ترتیب در کنار هم قرار دهید.  تصویرسازی کردن این مورد پروژه ها خیلی به شما کمک می کند و کشیدن ساختار آنها یکی از بزرگترین قدم هاییست که می توانید بردارید.

4 – ده دقیقه آزادانه بنویسید

آیا برای شروع نوشتن هدلاین ها و توضیحات محصولات به مشکل برخورده اید؟ به ذهن خود یک استراحت داده و با موضوع آزاد شروع به نوشتن کنید.

نوشتن با موضوع آزاد تمرینی است که به نوشتن بی وقفه و ادامه دار و بدون فکر کردن بیش از حد گفته می شود و هیچ فیدبکی نیز دریافت نمی کند، به این معنی که لازم نیست شما نگران گرامر، انحراف از موضوع، حتی انتخاب یک موضوع داشته باشید و اصلاً لازم نیست که آن را به کسی نشان دهید و حتی خودتان دوباره ببینید! این تمرین امروزه در بسیاری از کلاس های درسی نیز به دانشجویان یا دانش آموزان داده می شود چرا که همه باید بدانند نوشتن یک پروسه ی چندباره است و یاد گرفتن نوشتن بدون قضاوت و فیدبک یکی از مهمترین بخش های آن است.به همین دلیل است که این تمرین در کپی رایتینگ شما تاثیر بسیار مثبتی می گذارد. بنابراین یک تایمر 10 دقیقه ای را راه بیاندازید، یک کاغذ و قلم بردارید و به خود اجازه شروع دهید بدون این که نگران قوانین باشید.

5 – مقداری اطلاعات پیدا کنید

بسیاری از بخش های کپی رایتینگ به تحقیق نیاز دارند، و همه ی آنها می توانند از این کار مزیتی داشته باشند. برای خواندن مقالات و نوشته های منابع صنعت خودتان وقت بگذارید، مقالات مرتبط با حوزه کاری خود را در توئیتر پیدا کنید، از یک فرد با تجربه بپرسید و اکانت خودتان را برای پیدا کردن اطلاعات جالب بررسی کنید.

بعضی مواقع این تحقیقات به شما کمک می کنند تا نوشته خود را راحت تر شروع کرده و بنویسید. اما حتی اگر به محصول نهایی نیز راه نیافتند، داشتن اطلاعات زمینه به شما در کپی رایتینگ کمک می کند و محصول نهایی بهتری تحویل می دهید.

6 – مقدمه را – فعلاً – رد کنید

این تکنیک کپی رایتینگ بیشتر به درد محتواهای طولانی تر مانند پست های وبلاگ، کاغدسفید ها و کتاب های الکترونیکی می خورد. اگر برای نوشتن موارد بالا دچار مشکل هستید، مقدمه را پشت سر بگذارید و مستقیماً به سراغ اولین موضوع اصلی بروید.

یک مقدمه ایده آل معمولاً می تواند تُن صدای محتوا را مشخص کند، موضوعات را معرفی کند و برای خواننده انتظاراتی را تعریف کند. اکر محتوای مورد نظر کتاب الکترونیکی با مضمون سرویس گوگل ترندز است؛ مقدمه باید برای خواننده مشخص کند که با چه موضوعاتی روبرو خواهد شد، موضوعات مختلف چگونه به بخش های کوچکتر تقسیم خواهند شد و آنها بعد از خواندن کتاب چه موضوعاتی را یاد خواهند گرفت.

گذشتن از مقدمه در کپی رایتینگ
اگر در ابتدای نوشته خود گیر افتادید وقت خود را زیاد صرف آن نکنید و از آن رد شوید

معمولاً قبل از این که موضوع اصلی را بنویسید، نمی توانید موارد گفته شده را تعیین کنید و نمی توانید حدس بزنید که خوانندگان از شما چه انتظاراتی خواهند داشت. پس اگر در ابتدای نوشته خود گیر افتادید وقت خود را زیاد صرف آن نکرده و برای فعلاً از آن رد شوید تا زمانی که ساختار اصلی محتوا را کامل کرده و بعد دوباره به این بخش برگردید.

7 – نوشته خود را بلند بخوانید

به غیر از زمان هایی که در حال نوشتن یک پادکست یا سناریو برای یک ویدیو هستید، ممکن است که فراموش کنید متن بازاریابی شما قرار نیست اسکن شود و یا خورده شود (!) بلکه قرار است توسط اشخاص حقیقی خوانده شود. مطمئناً همیشه متوجه این موضوع شده اید که وقتی شروع به خواندن متنی می کنید صدای خواندن آن متن توسط خودتان را در ذهن خود می شنوید، که به این پدیده خود صداگذاری نیز گفته می شود.

بنابراین نوشته خود را بلند بخوانید و به آن گوش کنید. آیا اصطلاحی حواس شما را پرت کرد؟ آیا یک ریتم تصافی از کلمات پیدا کردید و یا چند کلمه هم ریتم را به دنبال هم پیدا کردید؟ آیا ادامه دادن به خواندن مطلب برای شما کسل کننده بود؟ دوباره بنویسید!

8 –  با همکاران خود صحبت کنید

حال که می توانید برروی پاهای خود بایستید بهتر است که با همکاران خود صحبت کنید. توضیح دادن پروژه تان برای شخصی دیگر یکی از بهترین راه ها برای جمع بندی و ارائه ایده هایتان است و از این طریق می توانید تصمیم بگیرید که پروژه را چطور شروع کنید.

9 – پروژه خود را در یک جمله جمع بندی کنید

این تکنیک یکی از بهترین تکنیک ها برای رهایی از گره ای که در وسط پروژه ای به آن برخوردید و یا حتی شروع یک پروژه جدید است.

جمع بندی پروژه در یک جمله
4 مورد: مدل، هدف، ساختار و مخاطبان هدف را در نظر بگیرید سپس تمام آنها را در یک جمله جمع بندی کنید

نوشته خود را در نظر بگیرید و این 4 مورد را درباره آن بنویسید: مدل، هدف، ساختار و مخاطبان هدف. سپس تمام آنها را در یک جمله جمع بندی کنید. مطمئین شوید که این جمله واضح، دقیق و مختصر باشد. اگر برای مشخص کردن فاکتورهای بالا به مشکل برخورده اید، به این معنیست که لازم است شما وقت بیشتری را برای فکر کردن به پروژه قبل از شروع کردن کپی رایتینگ اختصاص دهید.

10 – فقط یک چیزی بنویسید!

یکی از استادان بزرگ دانشگاه ما همیشه جمله ای اینچنین می گفت: شما هیچوقت قرار نیست با نوشته تان ازدواج کنید! لازم نیست که به اولین نوشته خود تعهد داشته باشید و لازم نیست که عاشق آن باشید. در بیشتر مواقع شما هنگام ویرایش محتوا به احتمال زیاد دوباره در مورد این نوشته تجدید نظر خواهید کرد.

این موضوع ممکن است کمی ترسناک به نظر برسد؛ حلقه ی بی نهایت از تجدید نظرهایی که باعث می شوند تا ابد به پست بلاگ یا صفحه محصولات خیره بمانیم، اما در عین حال می توانید آزاد کننده هم باشند. به خودتان اجازه بدهید و شروع کنید به نوشتن متن های زشت و بی معنی و ایده های افتضاحی که هیچوقت نمی خواهید رئیستان آنها را ببیند. از این تکنیک استفاده کنید تا به صورت واقعی آماده نوشتن پروژه های ارزشمند بشوید.

اگر شما در حال حاضر مشغول نوشتن یک پست بلاگ یا متن تبلیغاتی هستید، احتمالاً در انتهای کار مجبور می شوید که برگردید و دوباره آن را ویرایش کنید، پس سعی کنید وقت و انرژی بیشتری برای خود بخرید و ابتدا از این 10 تکنیک و تمرین کپی رایتینگ استفاده کنید و سپس بعد از حرفه ای شدن دوباره به نوشته ی اصلی خود بازگردید.

جمع بندی

این روزها که کسب و کارها تمرکز خود را بر تولید محتوا و کپی رایتینگ گذاشته اند، دانستن تکنیک های کپی رایتینگ (تبلیغ نویسی) و رعایت نکات مربوط به آن اهمیت فراوانی دارد. با به کار بستن نکات ذکر شده متن های خلاقانه برای تبلیغات خود تولید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط