🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

11 آپدیت مهم گوگل ادز در سال 2019

گوگل هر سال سعی می کند آپدیت های جدیدی را به برنامه هایش اضافه کند و آن ها را بهبود ببخشد. گوگل ادز هم در میان این برنامه های گوگلی استثنا نبوده است. خصوصا در سال 2019 تغییراتی با خودش به همراه داشته که دانستن آن ها برای هر متخصص دیجیتال مارکتینگی ضروری است تا بر اساس آن بتواند استراتژی های جدیدی برای تبلیغاتش به کار بگیرد. در حالی که زمزمه های سال نوی میلادی 2020 کم کم شنیده می شود باید دید این یک سال برای گوگل ادز چگونه گذشت. در این مقاله مهم ترین آپدیت های گوگل در سال 2019 را با هم بررسی می کنیم.

در این مقاله می خوانید

سال ۲۰۱۹ سالی پر از تغییر برای گوگل ادز بود در این مقاله 11 مورد از مهم ترین آپدیت های گوگل ادز را بررسی می کنیم.

گوگل هر سال سعی می کند آپدیت های جدیدی را به برنامه هایش اضافه کند و آن ها را بهبود ببخشد. گوگل ادز هم در میان این برنامه های گوگلی استثنا نبوده است. خصوصا در سال 2019 تغییراتی با خودش به همراه داشته که دانستن آن ها برای هر متخصص دیجیتال مارکتینگی ضروری است تا بر اساس آن بتواند استراتژی های جدیدی برای تبلیغاتش به کار بگیرد. در حالی که زمزمه های سال نوی میلادی 2020 کم کم شنیده می شود باید دید این یک سال برای گوگل ادز چگونه گذشت. در این مقاله مهم ترین آپدیت های گوگل در سال 2019 را با هم بررسی می کنیم.

مهم ترین آپدیت های گوگل ادز در سال ۲۰۱۹

  1. حذف گزینه Average position از گوگل ادز

ویژگی Average position یا همان معیار متوسط به طور خلاصه معیاری بود که جایگاه تبلیغ شما را در گوگل نشان می داد. زمانی که در گوگل ادز رقابتتان را با بقیه وب سایت ها شروع می کنید گوگل شما را نسبت به دیگران رتبه بندی می کند. این رتبه بندی بر اساس هزینه هر کلیک و کیفیت تبلیغ انجام می شود. این معیار در واقع جایگاه تبلیغ را در صفحه جستجو نشان می داد.

حذف گزینه Average position از گوگل ادز

جایگاه تبلیغ به میزان هزینه شما بستگی دارد نه موقعیت مکانی که در واقع در صفحه نتایج آن قرار می گیرید. یعنی اگر در مزایده هزینه کلیک برنده می شدید و عدد Average position شما 1 را نشان می داد به این معنی نبود که در صفحه نتایج در جایگاه اول قرار می گیرید ممکن بود حتی درست پایین نتایج اورگانیک قرار بگیرید و این چیزی بود که ویژگی Average position به شما نشان نمی داد.

به همین خاطر هم گوگل در فوریه سال 2019 تصمیم گرفت این گزینه را از گوگل ادز حذف کند و به جای آن معیارهای دقیق تری مثل Top impression rate یا Top impression rate را جایگذاری کند که نرخ و سهم نمایش تبلیغ را در مقایسه با دیگر رقبا نشان می دهد.

  1. بهبود کلمات کلیدی Phrase match و Broad match modifier

اواخر ماه جولای 2019 بود که گوگل از دومین تغییر بزرگش پرده برداری کرد و این تغییرات در مورد کلمات کلیدی رخ داد. گوگل اعلام کرد که کلمات کلیدی Phrase match و Broad match modifier ارتقا پیدا کرده اند و قادر هستند معانی نزدیک به کلمات کلیدی مثل کلمات و عبارات مترادف را هم تشخیص بدهند. در حالی که تا قبل از این کلمات کلیدی Phrase match و Broad match modifier فقط قادر بودند کلمات جمع و املای اشتباه را تشخیص بدهند.

بهبود کلمات کلیدی Phrase match و Broad match modifier

اگر بخواهیم یک نگاه سریع به ویژگی های این دو کلمه کلیدی بیندازیم در حال حاضر به شرح زیر است:

  • کلمات کلیدی Phrase match: عباراتی را جستجو می کند که عینا به ترتیب کلمه کلیدی شما نوشته شده باشد یا کلمه ای اضافی قبل و بعدش نوشته شده باشد. مثلا اگر کلمه کلیدی “کفش ورزشی” باشد “کفش ورزشی قرمز” هم جستجو می شود.
  • کلمات کلیدی Broad match modifier: عباراتی را سرچ می کند که همه کلمات کلیدی که استفاده کرده اید در ان باشد ولی در این گزینه ترتیب اهمیتی ندارد. مثلا کلمات کلیدی مان “+کفش +ورزشی” است عبارت “بهترین کیف و کفش های ورزشی” هم جستجو می شود.

نیت گوگل از این تغییر این بود که دامنه ی جستجو ها را گسترده تر کند چرا که طبیعتا پیش بینی اینکه کاربر دقیقا دنبال چیست سخت است و هر کسی بنا بر تصمیم گیری ذهنی اش ممکن است از یک کلمه خاص استفاده کند در حالی که پشت این کلمات متفاوت اهداف یکی است و با این کار هم به کسب و کارها کمک می شود تا راحت تر پیدا شوند و هم کاربران راحت تر به جواب سوالشان می رسند.

  1. تبلیغات کلیکی با مخاطبین هدفمند تر

اواسط اکتبر بود که گوگل با خبرهای بهتر و تغییرات هدفمندتری برگشت. این بار تغییر جدید گوگل در حیطه هدف گیری مخاطب بود یعنی مخاطبینی سببی (Affinity) و مخاطبین درون بازاری (in-market).

مخاطبین سببی (Affinity Audiences)

اگر با شبکه نمایشی گوگل آشنایی داشته باشید احتمالا می دانید که مخاطبین سببی به مشتری هایی گفته می‌شود که در زمینه خاص علایق مشترک دارند. گوگل از روی اطلاعاتی مثل تاریخچه جستجو و یا پیج هایی که به طور مرتب توسط کاربر هایی خاص دیده می شوند می تواند این نوع کاربر ها را تشخیص دهد. به این ترتیب می‌توانید در گوگل ادز مخاطبین را بر اساس حوزه مورد نظر (لایف استایل، رسانه، سرگرمی و …) فیلتر کنید و بازار هدفتان را متمرکز تر کنید تا در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی شود.

مخاطبین سببی (Affinity Audiences)

به طور مثال فرض کنید شرکتی دارید که محصولات آرایشی ارگانیک تولید می‌کند. به صورت معمول و متدوال احتمالا از کلمه کلیدی “لوازم آرایش ارگانیک” استفاده می‌کنید اما اگر از affinity استفاده کنید می‌توانید دسته “سلامت و زیبایی” را انتخاب کنید تا مشتری‌ها منتخب‌تر شوند.

مخاطبین درون بازاری (In market-audience)

در چندین سال اخیر ابزارهای زیادی به کسب و کارها کمک کرده که نرخ تبدیلشان را از طریق تبلیغات گوگلی افزایش دهند و یکی از این ها همین مخاطبین درون بازاری است. مخاطب درون بازاری هم یکی دیگر از ویژگی های گوگل ادز است که این امکان را به شما می‌دهد که مشتری هایی که دقیقا به دنبال محصولات یا خدماتی مشابه شما می‌گردند هدف‌گیری بشوند.

مخاطبین درون بازاری (In market-audience)

به طور مثال فرض کنید چند ماهی است که دنبال ماشین دست دوم می گردید و مرتب در گوگل راجع به آن سرچ می کنید. در این حالت گوگل شما را یک فرد علاقمند به زمینه ماشین و موتور می بیند و شما را در زمره مشتریان هدفمند کسب و کارهایی قرار می دهد که به نحوی با صنعت ماشین، بیمه، لوازم یدکی و … مرتبط هستند.

  1. مخاطبین بیشتر با ابزار Audience expansion tool

حالا که صحبت در باب مخاطبین می چرخد باید گفت یکی دیگر از مهم ترین تغییرات گوگل در سال 2019 اضافه کردن ویژگی Audience expansion tool بود. با این ویژگی می توانید کمپین هایی که در شبکه نمایشی گوگل راه انداخته اید را به کاربرهای جدیدی نمایش بدهید که دقیقا رفتار و سلایقی مثل مشتری های فعلی خودتان دارند که با این ویژگی می توانید نرخ کلیک، بازدیدها و نرخ تبدیل را بدون اینکه به بودجه تبلیغتان دست بزنید افزایش بدهید.

مخاطبین بیشتر با ابزار Audience expansion tool

این قابلیت خیلی شبیه قابلیت Lookalike audience فیسبوک است. بهر حال بسیار ساده است و با استفاده از این ویژگی می توانید مطمئن باشید افراد مرتبط و جدید تبلیغ را می بینند.

  1. حذف ویژگی آگهی سریع یا همان Accelerated delivery

یکی دیگر از حذفیاتی که گوگل انجام داد حذف ویژگی آگهی سریع برای تبلیغات کلیکی متنی بود. گوگل دو نوع نشر تبلیغ دارد:

  • نشر استاندارد: در نشر استاندارد گوگل تبلیغ شما در طول روز به طور یکسان نمایش می دهد.
  • نشر سریع: در نشر سریع گوگل تبلیغ شما را در هر مزایده وارد می کند و این کار را تا زمانی انجام می دهد که بودجه به پایان برسد.
حذف ویژگی آگهی سریع یا همان Accelerated delivery

البته گوگل اعلام کرد که این ویژگی برای تبلیغات شبکه نمایشی و کمپین های ویدیویی حذف نخواهد شد. در حال حاضر برای تبلیغات متنی فقط حالت استاندارد وجود دارد.

این تغییر بسیار به نفع کسب و کارهای کوچک و نوپایی بود که بودجه تبلیغاتی محدود دارند. چرا که قیمت مزایده تبلیغ روزانه تغییر می کند و بیزینس های کوچک هم بدون هیچ تمایزی می توانند از همان حالت استاندارد پیش بروند و با رقبا فرصت یکسان داشته باشند. البته این تغییر زیاد به مذاق بیزینس هایی که بودجه بالای تبلیغات داشتند و می خواستند در کمترین زمان ممکن دیده شوند خوش نیامد.

  1. رو نمایی از افزونه جدید Lead form

با گسترش روز افزون علاقه ی کاربران به استفاده از گوشی های هوشمند دیگر وقتش است که سیستم ها را مناسب با نسخه موبایل کرد. گوگل در سال 2019 از افزونه ای پرده برداشت که کار وب سایت ها را بسیار ساده کرد و به همین ترتیب نرخ تبدیل کسب و کارها را افزایش داد.

رو نمایی از افزونه جدید Lead form

افزونه Lead form برای نسخه دسکتاپ گوگل ادز در دسترس نیست و فقط در نسخه موبایلی می شود از آن استفاده کرد. با این افزونه می توانید فرم نظر سنجی را در اختیار مشتری بگذارید بدون اینکه لازم باشد صفحه نتایج را ترک کنند و قطعا سرعت پر کردن فرم توسط مشتری بالا می رود. جالب تر اینکه اگر مشتری با حساب گوگلش وارد شده باشد فرمی که به او نشان داده می شود با اطلاعات خودش خواهد بود.

  1. رونمایی از تبدیل های کمپینی

یکی از مسائلی که در کنفرانس رونمایی از تغییرات گوگل ادز بسیار مورد بحث قرار گرفت نوآوری های متعدد در رابطه با استراتژی های قیمت گذاری بود و از میان این استراتژی ها تبدیل در سطح کمپین بسیار مورد توجه بود.

همانطور که همه می دانیم بررسی نرخ تبدیل یکی از حیاتی ترین اقدامات در گوگل ادز است. وقتی که ویژگی بررسی نرخ تبدیل را برای حساب گوگل ادز خود فعال می کنید در واقع به گوگل این اجازه را می دهید که بفهمد کدام یک از اقداماتی که توسط کاربر صورت می گیرد برای کسب و کار شما مهم تر است. هر چه که مشتری اقدامات بیشتری روی وب سایت شما انجام دهد اطلاعات بیشتری به گوگل می رسد و به همین ترتیب می تواند اطلاعات را خیلی بهتر با الگوریتم ها نسبت بدهد و شما را به اهداف بیزینسی تان نزدیک تر کند.

رونمایی از تبدیل های کمپینی

قبل از این اتفاق مشخص نبود که چه نوع نرخ تبدیلی برای یک کمپین خاص مناسب تر است. اگر بخواهیم با مثال توضیح بدهیم فرض کنید یک کمپین جدید ایجاد کرده اید که در آن هدف از نرخ تبدیل افزایش استفاده از نسخه رایگان برنامه تان است. فرض کنید یک کاربر از طریق یکی از تبلیغات همین کمپین وارد می شود و به جای ورود به نسخه رایگان در خبرنامه ثبت نام می کند. در این حالت یعنی نوع دیگری از تبدیل انجام گرفته است پس عملا نمی توان نرخ تبدیل را دقیقا محاسبه کرد.

رونمایی از تبدیل های کمپینی

با این ویژگی جدید می توانید مشخص کنید که دقیقا منظورتان از تبدیل کدام نوع تبدیل است (عضویت در خبرنامه، فروش محصول، دانلود نسخه رایگان برنامه …) و فقط نرخ تبدیل همان عمل خاص را اندازه گیری کنید.

  1. تبلیغات Bumper یوتیوب

تبلیغات Bumper همان تبلیغات شش ثانیه ای قبل از شروع ویدیو ها در یوتیوب هستند. در کنفرانس آپدیت های گوگل ابزاری جدید به نام ماشین بامپر معرفی شد که به تمام تبلیغ کنندگان این اجازه را می دهد که ویدیوهایی که کمتر از 90 ثانیه هستند را به صورت چند تا تبلیغ بامپر درآورند و این ابزار برای همه تبلیغ کنندگان رایگان است. طبق تحقیقی که گوگل انجام داده و در کنفرانسش آن را اعلام کرد تاثیر چند تبلیغ 6 ثانیه ای از تاثیر یک تبلیغ 30 ثانیه ای خیلی بیشتر خواهد بود.

تا اینجا از مزیت های این ویژگی حرف زدیم اما چه مشکلاتی می تواند داشته باشد؟ مشکل اینجاست که برای بعضی از بیزینس ها کمی سخت است که در 90 ثانیه یک تبلیغ موثر ارائه کنند. اما بهر حال در شبکه ای مانند یوتیوب که روزانه میلیون ها بازدید دارد همان ویدیو های 6 ثانیه ای هم می توانند دیده شوند و موثر واقع شوند.

  1. عکس های مشتریان در گوگل شاپینگ

در دنیایی که روز به روز در سبک خرید مردم تغییرات بزرگی ایجاد می شود باید راههایی برای راحتی بیشتر خرید آن ها باشد. گوگل شاپینگ هم یکی از ابزارهای گوگل ادز ست که به مشتری اجازه می دهد مستقیما وارد پیج محصول شود و آن را خریداری کند. تغییراتی که در سال 2019 در این ابزار داده شد فراهم کردن امکانی بود که فروشگاه ها بتوانند عکس هایی را که مشتریان از محصول شان گرفتند در قسمت Review یا نقد و بررسی آپلود کنند.

عکس های مشتریان در گوگل شاپینگ

برای داشتن این ویژگی باید در برنامه Product rating ثبت نام کنید یک فید نقد و بررسی محصول برای فروشگاهتان ایجاد کنید در این صورت می توانید عکس هایی را که مشتریان از محصولشان برای شما فرستاده اند در این قسمت آپلود کنید. یا حتی می توانید از طریق کمپین های ایمیلی از آنها بخواهید در این قسمت برای شما نقد و بررسی بنویسند و البته عکسی هم از محصولشان آپلود کنند.

  1. ویدیوهای واکنشی در شبکه نمایشی گوگل

یکی دیگر از تغییراتی که گوگل در سال 2019 معرفی کرد تبلیغات ریسپانسیو یا واکنشی ویدیویی بود. الگوریتم های گوگل این تبلیغ ها را بر اساس سایز صفحه کاربر و محتوای وب سایتی که در آن قرار دارد و فاکتورهای دیگر به کاربر نمایش می دهند و در واقع مرتبط ترین کاربر را نشانه می گیرند.

ویدیوهای واکنشی در شبکه نمایشی گوگل

برای داشتن این ویژگی فقط باید یک هدلاین بنویسید و عکس، Gif یا ویدیو هایی که می خواهید نشان داده شود را آپلود کنید. در این حالت گوگل دقیقا در مکان های مناسب بسته به معیارهایی که در بالا گفتیم تبلیغ را به کاربر مرتبط نشان می دهد.

به چند دلیل استفاده از این نوع تبلیغات مهم است:

  • بازدید بیشتر: خود گوگل این نوع تبلیغات را به تبلیغات بنری ترجیح می دهد و اذعان می کند بازدید کننده بیشتری به همراه دارد.
  • کلیک بیشتر: ویدیوهای ریسپانسیو نرخ تعامل یا اینگیجمنت بالاتری نسبت به تبلیغات بنری دارند.
  • دسترسی بیشتر: بر خلاف تبلیغات معمولی بنری که نیازمند زمان و بودجه و تخصص هستند تبلیغات ویدیویی ریسپانسیو اتوماتیک هستند و نیازی به تخصص ندارند.
  1. تبلیغات گالری

یکی دیگر از جدیدترین آپدیت های گوگل ادز تبلیغات گالری است. تبلیغاتی که مخصوص موبایل است و فعلا فقط نسخه بتای آن در اختیار تعدادی از تبلیغ کنندگان است. مثالی که خود گوگل در روز کنفرانسش اعلام کرد به صورت زیر است:

تبلیغات گالری

در این نوع تبلیغات عکس ها زیر تبلیغات متنی به صورت چندتایی نشان داده می شوند که حداکثر از 8 عدد عکس می توان استفاده کرد. همانطور که می بینید بالای عکس ها URL وب سایت گذاشته شده که قابل کلیک است و در زیر آن هر عکس با یک متن کوتاه آمده است. تست هایی که گوگل انجام داده است نشان می دهد تبلیغات گالری 25% نرخ تعامل بیشتری نسبت به تبلیغات متنی ساده ایجاد می کنند چرا که مغز انسان عکس را 60 هزار بار سریعتر از متن پردازش می کند و همین باعث می شود تعامل سریع تر و بهتری با عکس برقرار کند.

جمع بندی

در این مقاله آپدیت هایی را توضیح دادیم که در سال 2019 در برنامه گوگل ادز ایجاد شد. واقعیت این است که بدون شناسایی این تغییرات و آگاهی از آنها نمی توان در زمینه تبلیغات آنلاین موفق بود و تنها راهی که می تواند شما را نسبت به رقبا یک گام جلوتر ببرد به روز بودن و حرکت با جدیدترین الگوریتم های گوگل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط