🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

مقایسه گوگل آنالیتیکس و گوگل تگ منیجر

استفاده از دو ابزار گوگل آنالیتیکس و گوگل تگ منیجر در کنار هم به ارتقای سایت بسیار کمک خواهد کرد. اما آیا می دانید تفاوت گوگل آنالیتیکس با گوگل تگ منیجر در چیست؟ گوگل آنالیتیکس Google Analytics و گوگل تگ منیجر Google Tag Manager، کدام بهتر است!؟ این شما و این مقایسه دو ابزار قدرتمند گوگل یعنی Google Analytics و Google Tag Manager، اما کدام بهتر است؟ این دو ابزار بازاریابی گوگل به احتمال زیاد قوی ترین ابزارهای بازاریابی منتشر شده توسط گوگل هستند، اما این دو ابزار چه هستند و چگونه می توانید بهترین استفاده را از هر دوی آن ها بکنید؟ در این مقاله می خواهیم تفاوت های میان این دو و دلیل این که چرا اکثر اوقات با هم اشتباه گرفته می شوند را بیان کنیم و ببینیم چطور می شود که هر دو را جهت همکاری با یکدیگر بهینه سازی کرده و یا به صورت جداگانه در استراتژی بازاریابی خود لحاظ کنیم.

در این مقاله می خوانید

استفاده از دو ابزار گوگل آنالیتیکس و گوگل تگ منیجر در کنار هم به ارتقای سایت بسیار کمک خواهد کرد. اما آیا می دانید تفاوت گوگل آنالیتیکس با گوگل تگ منیجر در چیست؟ گوگل آنالیتیکس Google Analytics و گوگل تگ منیجر Google Tag Manager، کدام بهتر است!؟ این شما و این مقایسه دو ابزار قدرتمند گوگل یعنی Google Analytics  و Google Tag Manager، اما کدام بهتر است؟ این دو ابزار بازاریابی گوگل به احتمال زیاد قوی ترین ابزارهای بازاریابی منتشر شده توسط گوگل هستند، اما این دو ابزار چه هستند و چگونه می توانید بهترین استفاده را از هر دوی آن ها بکنید؟ در این مقاله می خواهیم تفاوت های میان این دو و دلیل این که چرا اکثر اوقات با هم اشتباه گرفته می شوند را بیان کنیم و ببینیم چطور می شود که هر دو را جهت همکاری با یکدیگر بهینه سازی کرده و یا به صورت جداگانه در استراتژی بازاریابی خود لحاظ کنیم.

مقایسه گوگل آنالیتیکس و گوگل تگ منیجر

گوگل آنالیتیکس Google Analytics چیست؟

در پاسخ به این که گوگل آنالیتیکس چیست می توان گفت ابزار ردیابی است که می توانید آن را برروی وبسایت یا اپلیکیشن موبایل خود نصب کرده و داده های اطلاعاتی مختلفی را در مورد کاربران دریافت کنید که در آینده بتوانید آن ها را تحلیل کنید. شما برای این کار ابتدا یک کد ردیابی را برروی وب سایت خود نصب می کنید و بعد از آن اطلاعات کاربران را جمع آوری و به پلتفرم گوگل آنالیتیکس ارسال می کنید. بعد از انجام این کار اطلاعات در این پلتفرم ذخیره و به سرورهای گوگل ارسال می شوند. هنگامی که تمام داده ها آماده باشند، ما به عنوان بازاریابان قادر هستیم آنها را از طریق یک رابط کاربری مرتب و زیبا ببینیم. ما می توانیم این داده ها را تحلیل، طبقه بندی، فیلتر و جابجا کنیم تا بتوانیم تحلیل های منحصر به فردی را از رفتار کاربران سایت بدست بیاوریم. این کار به ما کمک می کند تصمیمات استراتژیک بیزینسی متفاوتی را با توجه به تحلیل های ایجاد شده اتخاذ کنیم.

گوگل تگ منیجر Google Tag Manager چیست؟

در طرف مقابل گوگل تگ منیجر یک سیستم مدیریت تگ هاست. فرضیه استفاده از سیستم مدیریت تگ ها بر این مبناست که بجای قرار دادن کدهای ردیابی در تمام صفحات وبسایت خود، کد ردیابی گوگل تگ منیجر را فقط برای یک بار قرار می دهد و دیگر لازم نیست تا این کار را تکرار کنید.اگر علاقمند به یادگیری گوگل تگ منیجر هستید ما در مقاله ای جداگانه به طور کامل به آموزش گوگل تگ منیجر پرداخته ایم.

گوگل تگ منیجر Google Tag Manager چیست؟
گوگل تگ منیجر یک سیستم مدیریت تگ هاست

شما یک کد مرکزی جاوا اسکریپت را دریافت می کنید و آن را برروی تمام صفحات خود نصب می کنید. از این به بعد شما از رابط کاربری گوگل تگ منیجر برای اضافه کردن و یا حذف کردن تگ های گوگل یا دیگر سایت ها استفاده می کنید و نیازی ندارید تا هربار با کدهای سایت درگیر شوید. چند مورد از تگ هایی که احتمالاً به نصب کردن آن ها نیاز دارید عبارتند از: کد ردیابی گوگل آنالیتیکس، فیس بوک پیکسل، تگ داده های لینکدین، تگ تبدیل های گوگل، hotjar.com و hellobar.com

چرا بازاریابان گاهی این دو ابزار را با هم اشتباه می گیرند؟

همانطور که می بینید، تفاوت زیادی میان این دو ابزار وجود دارد، پس این سوال از کجا می آید؟ اول از همه باید به این نکته توجه داشته باشید که هر دوی آن ها محصولات گوگل و هر دو رایگان هستند. گیج کنندگی اصلی اینجاست که شما می توانید کد ردیابی گوگل آنالیتیکس را به صورت دستی برروی صفحات خود نصب کنید یا می توانید آن را وارد گوگل تگ منیجر کنید و هر دو مورد هیچ مشکلی ندارند.

دلیل اصلی این که بهتر است تگ منیجر را ترجیح دهید این است که اگر برنامه ای برای استفاده از دیگر ابزارهای تگ ها داشته باشید، مانند فیس بوک پیکسل یا تگ های تبدیل تبلیغات گوگل، بهتر است از تگ منیجر استفاده کنید چون استفاده از تمامی این ابزار را برای شما بسیار ساده می کند، چرا که به شما اضافه می دهد تگ های متعددی را با نظم و ترتیب به سایت خود اضافه کنید. همچنین اگر بخواهید ردیابی های پیچیده تری مانند ردیابی نرخ Scroll صفحات یا نرخ کلیک برروی یک دکمه را داشته باشید باز هم تگ منیجر انتخاب بهتری است. چون اگر برای این کار مستقیماً سراغ آنالیتیکس بروید کارتان بسیار سخت خواهد بود. بنابراین بهترین کار این است که کدهای آنالیتیکس را درون تگ منیجر بهینه سازی کنید تا بتوانید کدهای ردیابی خود را به سادگی و با تاثیرگذاری بیشتری جای گذاری کرده و رفتارهای مخاطبان را با شیوه حرفه ای تری بررسی کنید.

آیا جایگزینی برای آنالیتیکس و تگ منیجر وجود دارد؟

جواب این سوال بله است و در واقع ابزارهای زیادی نیز وجود دارد. اما باید در نظر داشته باشید که همه ی آن ها مانند این دو ابزار رایگان نبوده و کار با همه ی آن ها آسان نیست بنابراین ممکن است برای سرعت یافتن تیم تان برای استفاده از ابزار جایگزین دچار مشکل شوید.

از جایگزین های آنالیتیکس می توان Mixpanel، Adobe Analytics، Heap و Kissmetrics را نام برد. همچنین برای جایگزین های تگ منیجر می توان Insighten و Launch را نام برد. تفاوت این دو ابزار و کارهایی که هر کدام انجام می دهند را بیان کردیم. البته که انتخاب عنوان آنالیتیکس در برابر تگ منیجر، کدام بهتر است نمی تواند عنوان درستی باشد چون همانطور که دیدید هر کدام اهداف متفاوتی دارند. بنابراین امیدواریم با این مطلب شک و شبه های ایجاد شده در مورد این دو را برطرف کرده باشیم.

آیا جایگزینی برای آنالیتیکس و تگ منیجر وجود دارد؟
ابزارهایی برای جایگزینی GTM و Analytics وجود دارد اما همه ی آن ها مانند این دو ابزار رایگان نیستند

شما به سادگی می توانید از این دو ابزار همراه با هم و یا جدا استفاده کنید:

  • شما می توانید کدهای گوگل آنالیتیکس را به صورت مستقیم بدون استفاده از تگ منیجر برروی صفحات وب سایت خود نصب کنید.
  • همچنین شما می توانید آنالیتیکس را مستقیماً نصب کرده و از تگ منیجر تنها برای تگ های دیگر استفاده کنید، مانند Facebook Pixel و Adobe Analytics Tag
  • شما می توانید از تگ منیجر برای مدیریت تمامی تگ های تان استفاده کنید، کاری که ما انجام می دهیم.

جمع بندی

در پایان، گوگل تگ منیجر تنها واسطه ای میان وب سایت شما و ابزار ردیابی رفتار کاربران است، جایی که داده ها به آنجا فرستاده می شوند. استفاده از این دو ابزار در کنار هم به ارتقای سایت شما بسیار کمک خواهد کرد. همان طور که گفتیم انتخاب عنوان “گوگل آنالیتیکس و گوگل تگ منیجر کدام بهتر است؟” عنوان درستی نیست زیرا این دو ابزار قدرتمند و رایگان در کنار هم می توانند به بیزینس شما با شیوه های متفاوتی کمک فراوان کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط