تبلیغات در گوگل ادوردز (گوگل ادوردز) به سرویس آنلاین گوگل گفته می شود که به صاحبان کسب وکار این اجازه را می دهد تا با رقبای خود در دنیای تجارت رقابت کرده و تبلیغات خود را در نتایج جستجوی گوگل در بالاترین جایگاه نمایش دهند. امروزه گوگل ادز طرفداران بسیاری دارد، در این مقاله آموزش تبلیغات رایگان در گوگل ادوردز یا همان تبلیغات کلیکی گوگل را خواهید آموخت.
آموزش تبلیغات رایگان در گوگل ادوردز: (آموزش رایگان گوگل ادوردز)
گوگل یکی از پدیدههای عصر حاضر است که تقریباً در همه حوزههای اینترنتی حضور دارد. اما نقطه انفجار شهرت گوگل در سال 2000 رقم خورد، زمانی که سرویس تبلیغاتی آنلاین جدید خود را با نام Self-Service Advertising Program معرفی کرد. این سرویس تبلیغات گوگل که بعدها به نام گوگل ادوردز (Google adWords) یا تبلیغات کلیکی گوگل شناخته شد انقلابی در صنعت بازاریابی آنلاین ایجاد کرد. در این مقاله به معرفی گوگل ادوردز، کاربرد گوگل ادوردز و نحوه ی استفاده از گوگل ادوردز و اینکه چگونه از گوگل ادوردز استفاده کنیم، آشنا خواهید شد.
طبق آمار رسمی شرکت آلفا بت (شرکت مادر گوگل) درآمد گوگل از سرویس Google adWords از سال 2001 تا 2017 رقم افسانهای 580 میلیارد دلار بوده است و تنها در سال 2017 گوگل 95.38 میلیارد دلار کسب درآمد از تبلیغات کلیکی افزایش رتبه گوگل کرده است!
جالب است بدانید که کل ارزش صادرات نفتی ایران در سال 2017 رقم 40.4 میلیارد دلار بوده است! یعنی خیلی کمتر از نصف درآمد تبلیغاتی گوگل از Google adWords !
اگر شما کسبوکاری دارید و میخواهید محصول یا خدماتی را به فروش برسانید گوگل ادوردز و یا تبلیغات کلیکی گوگل یک سرویس تبلیغاتی است که به شما این امکان را میدهد تا مخاطبان، شما را خیلی راحتتر در جستجویهای گوگل پیدا کنند.
با این وجود اگر شما به درستی از سرویس گوگل ادز استفاده نکنید ممکن است هزاران دلار صرف کنید اما نتیجهای به دست نیاورید! ولی اگر با روشهای اصولی پیش بروید کسبوکارتان متحول خواهد شد!
در اینجا ما قصد نداریم تا مزایا و معایب گوگل ادوردز را بررسی کنیم چون بهاندازه کافی به آنها پرداختهشده است. در این مقاله ما کمی به عقب بازمیگردیم و توضیح خواهیم داد که چگونه میتوانید از گوگل ادوردز استفاده کنید و از مزایا و منافع تبلیغات کلیکی گوگل بهرهمند شوید.
در این مقاله به معرفی سرویس تبلیغاتی گوگل ادوردز و تبلیغات کلیکی گوگل خواهیم پرداخت و در ادامه، آموزش گوگل ادوردز را ارائه خواهیم کرد.
آموزش تبلیغات رایگان در گوگل ادوردز:گوگل ادوردز چیست؟
تبلیغات رایگان در صفحه اول گوگل: گوگل ادوردز یا به انگلیسی Google adWords، به زبان ساده یک سرویس تبلیغات کلیکی گوگل (PPC) بر اساس کلمات کلیدی متعلق به شرکت گوگل است که به شما این امکان را میدهد تا با پرداخت مبلغی در ازای هر کلیک مخاطبان بیشتری را جذب کنید.
آموزش گام به گام گوگل ادوردز: گوگل ادز برخلاف سرویسهای تبلیغات کلیکی آنلاین دیگر مانند فیسبوک، به دو روش مستقل به شما کمک میکند تا مخاطبان خود را به دست بیاورید: 1- از طریق شبکه جستجوی گوگل و 2-از طریق شبکه نمایش گوگل.
درحالیکه این دو روش کاملاً متفاوت هستند، اما هر دو از روش PPC (پرداخت به ازای هر کلیک) استفاده میکنند که در آن تبلیغات شما به مخاطبان نمایش داده شده و در ازای هر کلیک از حساب شما مبلغی کسر میشود.
شبکه جستجوی گوگل به شما این امکان را میدهد تا تبلیغات خود را به افرادی که در جستجوی کلمات کلیدی مشخصشده هستند نمایش دهید.
همانطور که میدانید تبلیغات متنی، فرصتی بینظیر برای پیدا کردن کاربرانی است که در جستجوی کالا یا خدماتی خاص از طریق اینترنت هستند.
به زبان ساده گوگل ادوردز (Google adWords) یک سرویس تبلیغات آنلاین گوگل است که تبلیغات شما را در شبکه ی گسترده خود در جایگاه های اول نمایش می دهد و در ازای هر کلیکی که بر روی تبلیغات شما انجام می شود از شما مبلغی دریافت می کند.
دوره گوگل ادز (ادوردز)
سهم خود را از بازار گوگل دریافت کنید
“فرصت محدوده ثبت نام کنید”
آگهیهای متنی در جستجوی گوگل با علامت Ad در کنار لینک صفحه مشخص میشوند.
اما شبکه نمایشی گوگل به شکل متفاوتی عمل میکند، در این روش گوگل بهجای تبلیغات کلمات کلیدی که مخاطب در جستجوی آن است، تبلیغات شما را به صورت بنر یا نمایش محصول در سایتهایی نمایش میدهد که مخاطب شما از طریق اینترنت وارد آنها شده است.
مزیت این روش آن است که گاهی خریداران نمیدانند که واقعاً دنبال چه چیزی هستند تا زمانی که آن را ببینند بنابراین تبلیغات نمایشی به شما کمک میکند تا این گروه از مشتریان را هم پیدا کنید.
آگهیهای نمایشی مخصوصاً برای تبلیغات مجدد بسیار مؤثر عمل میکنند، زمانی که یک مشتری قبلاً از سایت شما خرید کرده است با دیدن تبلیغات مجدد شما، اعتماد بیشتری به شما پیدا میکند.
چرا لازم است گوگل ادوردز یا تبلیغات کلیکی گوگل را امتحان کنید؟
این روزها سرویس تبلیغات آنلاین خیلی زیادی وجود دارد، علاوه بر سرویسهای کلیکی فیسبوک، اینستاگرام، Pinterest و تویتر سرویسهای دیگری هم در داخل کشور وجود دارند که تبلیغات کلیکی گوگل انجام می دهند. سرویس های بینگ و یاهو را هم نباید فراموش کنیم.
با این وجود و علیرغم وجود تمام گزینههای فوق، گوگل ادوردز هنوز بهترین سرویس تبلیغات آنلاین برای به دست آوردن مخاطبان شماست. بنابراین با وجود سرویسهای مختلف حتماً لازم است تا گوگل ادوردز را امتحان کنید.
چگونه یک کمپین در گوگل ادوردز ایجاد کنیم؟ ایجاد کمپین در گوگل
در این قسمت به آموزش گوگل ادوردز خواهیم پرداخت و نحوه ثبت نام و ایجاد یک کمپین تبلیغاتی را بهصورت قدم به قدم در سرویس تبلیغات آنلاین گوگل ارائه خواهیم کرد:
گام اول: ثبت نام
در گام اول آموزش گوگل ادوردز و قبل از هر چیز برای ایجاد یک کمپین ابتدا باید ثبت نام کنید. اگر شما قبلاً حساب جیمیل (Gmail) دارید نیازی به ساختن حساب کاربری در گوگل ادوردز نیست.
چنانچه حساب Gmail ندارید حتماً باید یک حساب جدید برای خود ایجاد کنید، برای این منظور می توانید اینجا کلیک کنید.
در ادامه از طریق لینک گوگل ادوردز وارد صفحه اصلی شوید.
بعد از کلیک کردن بر روی دکمه Start Now وارد صفحه دیگری خواهید شد که در آنجا باید ایمیل و نام وب سایتی که میخواهید برای آن تبلیغ کنید را وارد نموده و بر روی Continue کلیک کنید.
پس از ورود اطلاعات فرم قبلی در قسمت بعد اطلاعات کمپین خود مانند: مقدار بودجهای که برای تبلیغات در این کمپین در نظر گرفتهاید، مناطق مورد نظرتان برای تبلیغات، نوع شبکه تبلیغاتی، کلمات کلیدی و سایر اطلاعات که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت را وارد میکنید.
گام دوم: مشخص کردن بودجه تبلیغاتی
در ادامه آموزش گوگل ادوردز به فرم اصلی ساخت کمپین میرسیم. همانگونه که مشاهده میکنید، مشخص کردن بودجه مهمترین قسمت در این فرم است، انتخاب بودجه مناسب باعث میشود که متضرر نشوید. اگر تازهکار هستید و اطلاعات دقیقی از مخاطبان خود ندارید بهتر است با یک رقم متوسط شروع کنید. مهمترین موضوع برای تعیین بودجه، دانستن نرخ تبدیل در حوزه کاری خودتان است (نرخ تبدیل یا Conversion Rate نشاندهنده درصدی از بازدیدکنندگان است که واقعاً خرید یا هدف دیگری که شما در نظر دارید را انجام میدهند).
در مشخص کردن بودجه تبلیغاتی خود حتما باید از درصد نرخ تبدیل یا Conversion Rate حوزه کاری خود اطلاع داشته باشید، نرخ تبدیل به شما می گوید که چند نفر از بازدیدکنندگان سایت شما اقدام به خرید یا هر کاری که شما تعیین کرده اید می کنند.
بر اساس آخرین آمارها میانگین نرخ تبدیل در بین کسبوکارها چیزی حدود 2.5% است. یعنی از هر 200 نفری که بر روی تبلیغات شما کلیک میکنند تنها 5 نفر خرید میکنند!. با دانستن نرخ تبدیل راحتتر میتوانید تصمیم بگیرید چقدر برای هر بازدیدکننده هزینه کنید.
گام سوم: انتخاب مخاطبان هدف
در گام سوم آموزش گوگل ادوردز میتوانید مکان جغرافیایی مخاطبان خود را مشخص کنید، این ویژگی تضمین میکند که فقط کسانی که در حوزه مکانی که شما تعیین کردهاید تبلیغات شما را خواهند دید.
اگر بر روی گزینه جستجوی پیشرفته (Advanced Search) کلیک کنید میتوانید امکانات بیشتری را مشاهده کنید، مثلاً با استفاده از مناطق کد پستی (برای ایران قابلاستفاده نیست) و گوگل مپ، دقیقاً مناطقی را که میخواهید تبلیغات شما را مشاهده کنند مشخص کنید.
پس از انتخاب مناطق مورد نظرتان در این قسمت بر روی Save کلیک کنید تا به مرحله بعد برویم.
گام چهارم: انتخاب شبکه تبلیغاتی
در این گام نوع شبکه تبلیغاتی که گوگل ادوردز از طریق آن تبلیغات ما را نمایش میدهد مشخص میکنیم.
همانطور که قبلاً هم ذکر شد در حال حاضر گوگل ادوردز دو نوع شبکه تبلیغاتی در اختیار ما قرار میدهد:
Search Network که تبلیغات ما را بر روی صفحات جستجوی گوگل (SERPs) نمایش میدهد و Display Network که تبلیغات ما را بهصورت بنرهای نمایشی (Display Ad) در سایتهای مرتبط نمایش میدهد.
اگر کسبوکار کوچکی دارید از گزینه Search Network استفاده کنید زیرا تبلیغات شما را مستقیماً به کسانی نمایش میدهد که کلمات کلیدی مورد نظر شما را جستجو کردهاند.
روش Display Network بیشتر برای شرکتهای بزرگ جهت بازاریابی و برندینگ استفاده میشود.
در اینجا ما یک کمپین سنتی از طریق تبلیغات در جستجوی گوگل (Search Network) انتخاب میکنیم.
پس از انتخاب و ذخیره به مرحله بعد میرویم.
گام پنجم: انتخاب کلمات کلیدی
کلمات کلیدی (Keywords) عبارتها یا کلماتی هستند که کاربر در گوگل آنها را جستجو میکند. در این قسمت گوگل ادوردز به شما اجازه میدهد تا بین 15 تا 20 عبارت کلیدی را مشخص کنید. چنانچه هنوز همه کلمات کلیدی را مشخص نکردهاید نگران نباشید، بعداً میتوانید کلمات کلیدی بیشتری انتخاب کنید.
گوگل ادوردز با بررسی وبسایتی که در گام اول وارد کردهاید برخی کلمات کلیدی را به شما پیشنهاد میکند که شما میتوانید آنها را استفاده کنید و یا تغییر دهید.
پیشنهاد میشود کلمات کلیدی را انتخاب کنید که اطمینان دارید مخاطبان شما آنها را جستجو میکنند. در انتخاب کلمات کلیدی به مقدار جستجو (Search Popularity) توجه کنید. برای این کار میتوانید از ابزارهای آنالیز کلمات کلیدی هم استفاده کنید.
نکتهای که باید به آن توجه داشته باشید این است که حجم کلمات کلیدی مهم نیست کیفیت آنها مهم است، اینکه چه تعداد کاربر آنها را جستجو می کنند.
نکته مهم دیگر این است که گوگل ادوردز بر اساس یک سیستم مزایدهای کار میکند یعنی هر کس پیشنهاد بالاتری برای تبلیغ کلمات کلیدی بپردازد اولویت با اوست، بنابراین ممکن است اگر رقیبی داشته باشید هزینه برخی کلمات کلیدی برایتان گران تمام شود.
انتخاب کلمات کلیدی درست بخش مهمی از موفقیت شما در گوگل ادوردز است، چون گوگل ادوردز کلمات کلیدی را به مزایده می گذارد، اگر رقبای شما پول بیشتری بدهند رتبه بالاتری بدست می آورند.
ششم: وارد کردن پیشنهاد قیمت (Bid)
در گام ششم آموزش گوگل ادوردز لازم است تا مقدار Bid را وارد کنید. همانگونه که قبلاً گفته شد گوگل ادوردز بر اساس یک سیستم پیشنهاد قیمت (مزایده) کار میکند. اگر شما رقیبی دارید قیمتی که برای هر کلیک مشخص میکنید تعیینکننده اولویت تبلیغات شماست، هر کس هزینه بیشتری بپردازد تبلیغش در رتبه بالاتری قرار میگیرد.
همانطور که مشاهده میکنید گوگل ادوردز دو گزینه به شما پیشنهاد میکند، با انتخاب گزینه اول گوگل به صورت خودکار پیشنهادهای رقبای شما را بررسی نموده و بالاترین بودجه را برای هر کلیک لحاظ میکند (تا آگهی شما بالاتر از همه قرار بگیرد).
در حالت دوم شما بهصورت دستی مبلغی را مشخص میکنید. پیشنهاد میشود برای انتخاب گزینه دوم حتماً بررسی لازم را با ابزارهای مربوطه مانند Google’s Keyword Planner انجام دهید.
اگر تازهکار هستید تا زمانی که با گوگل ادوردز آشنا شوید، گزینه اول مناسبتر است. در روش دوم لازم است که به صورت مداوم بررسیهای لازم انجام شود و با توجه به وضعیت رقبا مقدار پیشنهاد تغییر کند.
گام هفتم: نوشتن تبلیغات
در این گام از آموزش گوگل ادوردز به نوشتن آگهی که مهمترین بخش ساخت کمپین است خواهیم پرداخت. بهصورت ساده آگهی شما باید بهگونهای باشد که کاربران را قانع کند تا بر روی تبلیغات شما کلیک نموده و از وبسایت شما بازدید کنند.
بهتر است برای نوشتن آگهی با اصول تبلیغ نویسی آشنا باشید، و یا از یک متخصص کمک بگیرید تا هزینه تبلیغات شما در گوگل ادوردز از بین نرود.
هر چقدر هم در گوگل ادوردز هزینه کنید، اگر تبلیغ نویسی خوبی انجام نداده باشید شانس موفقیت شما کم خواهد بود. تبلیغ شما باید به گونه ای باشد که مخاطب را ترغیب کند تا بر روی تبلیغات شما کلیک کند.
دوره بازاریابی محتوایی
به یک کپی رایتر حرفه ای تبدیل شوید
“فرصت محدوده ثبت نام کنید”
همانطور که مشاهده میکنید آگهی شما قسمتهای مختلفی دارد که در ادامه به آنها میپردازیم. لازم به ذکر است که در سمت راست میتوانید پیشنمایش آگهی خود را مشاهده کنید. این همان چیزی است که کاربر در جستجوی گوگل میبیند.
Landing page: یا صفحه فرود همان صفحهای است که کاربر بعد از کلیک بر روی آگهی شما وارد آن میشود. این صفحه میتواند صفحه فروش محصول یا هر صفحه دیگری که شما مشخص کردهاید باشد.
Headline 1: عنوان اصلی آگهی شما هست، که کمی پررنگتر و برجستهتر دیده خواهد شد.
Headline 2: عنوان فرعی آگهی شما هست، که در ادامه عنوان اصلی نمایش داده خواهد شد. عنوان فرعی در حقیقت تکمیلکننده عنوان اصلی محسوب میشود.
مقدار فضا برای عناوین اصلی و فرعی هرکدام تنها 30 حرف است، بنابراین سعی کنید بیشترین استفاده را از این قسمتها ببرید. همچنین توصیه میشود حداقل یکی از کلمات کلیدی خود را در این عناوین ذکر کنید.
Description: توضیحات آگهی شماست. در این قسمت سعی کنید اطلاعات کاملتری به مخاطب ارائه کنید. مثلاً اگر تخفیف ویژهای دارید آن را در اینجا ذکر کنید.
فضای موجود برای توضیحات 80 حرف است که میتوانید با استفاده از آن کاربر را ترغیب کنید تا بر روی آگهی شما کلیک کند.
گام هشتم: مرحله پایانی و ساخت کمپین
در آخرین گام از آموزش گوگل ادوردز، پس از ذخیره قسمت قبلی به گام پایانی ساخت کمپین در گوگل ادوردز میرسیم. در این قسمت اطلاعاتی را درباره کسبوکارتان وارد نموده و همچنین اطلاعات بانکی پرداخت هزینه تبلیغات را وارد خواهید نمود.
کار تمام است شما کمپین تبلیغاتی خود را در گوگل ادوردز ایجاد کردهاید، و وارد سرویس تبلیغات آنلاین گوگل شده اید.
از این به بعد میتوانید آن را نظارت و مدیریت کنید.
حال به بررسی دقیق تر ویژگی های گوگل ادوردز، نکات کلیدی در ساختن کمپین و اصطلاحات حائز اهمیت آن همراه با مثال برای درک بیشتر آشنا خواهید شد:
اصطلاحات مهم در تبلیغات گوگل ادورز چیست؟
- Impression: تعداد دفعاتی که تبلیغ شما به نمایش گذاشته می شود.
- Click: تعداد دفعاتی که user بر روی سایت شما کلیک می کند که معمولا آمار بدست آمده از ادورز برابر با آمار آنالتیک می باشد. البته ناگفته نماند گاهی آمارها با هم کمی اختلاف دارند.
- Click Trough Rate) CTR): به نسبت کلیک به impression گفته می شود.
- Cost per click) CPC): به هزینه هر کلیک گفته می شود.
دو نکته بسیار مهم در CPC
نکته اول: میزان CPC در روزهای مختلف برای یک اکانت متفاوت می باشد. ممکن است که قیمت یک کلیک امروز برای یک اکانت 1000 تومان باشد اما دو هفته دیگر800 تومان باشد.
نکته دوم:هزینه پرداختی برای کلمات کلیدی مانند تور استانبول بسیار متفاوت است. اما نکته بسیار مهم این است که الزاما فردی که هزینه بیشتری پرداخت کرده باشد نمی تواند در لینک اول قرار بگیرد ممکن است فردی با هزینه پایین تر در لنیک اول گوگل قرار بگیرد. فرض کنید سه نفر برای کلمه کلیدی تور استانبول مبلغ های هزارتومان، هشتصد تومان و پانصد تومان پرداخت کرده باشند. الزاما فردی که هزارتومان پرداخت کرده است نمی تواند در لینک اول قرار بگیرد بلکه ممکن است آن فردی که هشتصد تومان پرداخت کرده است در لینک اول قرار بگیرد.
- Ad position: جایگاه تبلیغ شما را در بین تبلیغ کنندگان نشان می دهد.
اقیانوس گوگل چیست؟
نکته بسیار مهمی به اسم اقیانوس گوگل وجود دارد. این بدان معنا است که شما چقدر نیاز دارید تا برای انجام تبلیغات در گوگل ادوردز خود بودجه بگذارید در ادامه مقاله ما به شما آن را آموزش خواهیم داد. خواندن مقاله بازاریابی موتورهای جستجو برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می شود.
بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) چیست؟
موتور جستجوی گوگل زمین بازی بزرگی است
اکنون بخوانید”در این جا به کلماتی مانند Repetition و price ,Conversion Rate می پردازیم. در اینجا متوجه می شوید که مثلا از 1000 تا کلیک چه تعدادی به لید و چه تعدادی به مشتری تبدیل می شوند.چگونه آنالیز کنید و چگونه آمارها را استخراج کنید. اگر شما نتوانید به این آنالیز دست یابید متوجه نخواهید شد که چقدر هزینه کرده اید و آیا به نتیجه مطلوبی رسیده اید یا خیر؟
- Lead: به معنای سرنخ یا یک مشتری بالقوه که به دلیل فعالیت های بازاریابی انجام شده، به شما علاقه مند شده است.
- Conversion Rate: افرادی که تمایل به خرید یا تماس با شما را دارند.
- Price: نحوه قیمت گذاری
- Repetition: افرادی که تمایل پیدا می کنند تا مجددا از شما خرید کنند (تکرار خرید).
چگونه میزان درآمد خود را از طریق ادورز محاسبه کنید:
- L*CR*P*R=Revenue
به عنوان مثال:
- 100*20%*100$*1=2000$
- Client Value=$2000
این بدان معناست که شما با توجه به بودجه ای که گذاشته اید نزدیک 2000 دلار از آن بودجه پتانسیل درآمد شماست.
شما نیاز دارید تا در همان ابتدای کار این محاسبات را انجام دهید. زمانی که مخاطب شما وارد سایت شما می شود چقدر ازمحصولات و خدمات شما خریداری می کنند. تکرار خرید مخاطبان شما چگونه است؟ آیا مخاطب وقتی از سایت شما خرید می کند آیا بازتمایل دارد که از شما خرید کند یعنی ممکن است که هرماه خرید خود را تکرار کند؟
نکاتی درباره ساختار تبلیغات گوگل ادورز
کمپین Campaign:
شاید با کمپین های مختلفی مانند شبکه های اجتماعی یا ایمیل مارکتینگ آشنا باشید اما ما در اینجا می خواهیم در مورد کمپین تبلیغاتی ادورز صحبت کنیم. نیاز هست تا در ابتدا مبلغ بودجه و هدف ازتبلیغات مشخص شود.
زیر مجموعه هر کمپین تعدادیad groupوجود دارد.که در واقع دسته بندی کمپین های ما را کوچک تر می کند و به ما یک Themeمی دهد. زیر مجموعه هر ad group دوتا دسته دیگری نیز وجود دارد که شاملkeyword& Ads می باشد. نکته مهمی که در بحث این دو وجود دارد و 80 درصد افراد در مورد آن اشتباه می کنند این است که Ads&Keyword هیچ الویتی نسبت به یکدیگر ندارند. این دو در حقیقت در یک دسته قرار می گیرند و هر دو زیرمجموعه ad group هستند.
فرض کنید برای یک کمپین فروشگاه لوازم خانگی دو کمپین تبلیغاتی طراحی شده است. یکی از کمپین ها برای فروش تلویزیون و دیگری برای فروش دوربین می باشد.
برای کلمه تلویزیون دو تا ad group در نظر بگیرید.اولین کلمه تلوزیون سه بعدی است. فکر می کنید چه کلماتی مناسب برای اجرای این کمپین می باشد؟
می توان کلماتی مانند قیمت تلویزیون سه بعدی، ویژگی های تلویزیون سه بعدی،اندازه تلویزیون سه بعدی و … را در نظر گرفت. شما می توانید برای هر کدام از این کلمات 50 تا کلمه کلیدی را پیشنهاد دهید. ما برای هر یک از ad group ها پیشنهاد می کنیم که دو تا ads مختلف داشته باشید.
فرمت Text Ads شامل چه مواردی می شود؟
- Headline: به عنوان مثال تورمشهد، علی بابا/ لیست قیمت و جزئیتات کامل سفر – می توان دوتا 30 کارکتری در این بخش در نظر گرفت.
- Display URL: یک urlبرای نمایش تبلیغ و یک url نهایی زمانی که وارد صفحه تبلیغ می شود لزوما نباید همان url باشد که هنگام نمایش تبلیغ به ما نشان می دهد اما نکته مهم این استه که حتما باید دارای دامین های یکسان باشند پس نتیجه می گیریم که این دو می توانند متفاوت باشند.
- Description: توضیحات بیشتر برای headline که در این جا نوشته می شود.
- Extensions: در ادورز انواع مختلف دارد. به عنوان مثال شما بعد از ادامه توضیحات مربوط به تبلیغات کلماتی مانند ثبت نام، تماس با را مشاهده می کنید که هرکدام از آنها وارد لینک جداگانه ای می شوند که به Extensions معروف هستند.
در ادامه به بررسی برخی از موارد انواع Extensions می پردازیم:
- Keyword match type
برای انتخاب کلمه کلیدی مانند تور استانبول می تواند شامل سه دسته باشد:
Broad: معنی کلمه یعنی وسیع و گسترده. زمانی که keyword را بر اساس Broad تنظیم شده باشد و افراد در گوگل سرچ کنند نرخ تور استانبول ما به گوگل می گوئیم که تبلیغ ما را نیز به آنها نشان بدهد. یعنی هر متنی که داخل آن تور استانبول باشد مثل تور ارزان استانبول، تور لحظه آخری استانبول تبلیغ نمایش داده خواهد شد.
Phrase: برای مثال اگر در متن تبلیغ خود از کلمه کلیدی “رزرو بلیت هواپیما” استفاده بکنید،با کلمات کلیدی “رزرو بلیت هواپیمای داخلی” یا “رزرو بلیت هواپیمای خارجی” نشان داده خواهد شد. با این حال اگر جستجویی شامل کلمات “بلیت”، “رزرو” یا “هواپیما” باشند، اما ترتیب قرار گیریشان متفاوت باشد تبلیغ شما نمایش داده نخواهد شد.
Exact: کلمات کلیدیExact Match نیز نوع خاص و محدودشدهای از انواع کلمات کلیدی گوگل ادوردز هستند. در این نوع کلمات کلیدی، جستجوکنندگان تنها زمانی تبلیغ شما را در نتایج جستجو مشاهده میکنند که تنها کلمه کلیدی مورد نظر شما را جستجو کنند. برای مثال اگر کلمه کلیدی موردنظر شما “رزرو هتل” باشد، تبلیغ شما فقط برای جستجوی “رزرو هتل” نمایش داده میشود و برای کوئریهایی مانند “هتل ارزان”، “قیمت هتل” نمایش داده نخواهد شد.
- Long term keyword
فرض کنید که مخاطب شما در گوگل سرچ می کند تور مالزی پاییز 96 این keyword ها تعدادشان کم است و افرادی که آنها را جستجو می کنند بسیار کم هستند اما مزیتی که دارند این است که مخاطبی که آن را سرچ می کنند مشتریbottom off funnel هستند یعنی دقیقا به شما می گویند که به دنبال چه چیزی می گردند این نوع مشتریان رقابت کمتری نیز ایجاد می کنند. اما مخاطبانی هستند که در گوگل جستجو می کنند تور استانبول به این مخاطبان top off funnel گفته می شود یعنی تازه می خواهند که جستجو کنند که استانبول کجا هست و اطلاعات کسب کنند.
ابزار keyword planner:
برای انجام تحقیقات بازار و جهت انتخاب کلمات کلیدی از ابزار keyword planner استفاده می کنند. این ابزار مزیت های مختلفی دارد که به آنها اشاره می کنیم:
- Research Keywords: مثلا برای تور استانبول چه کلمات کلیدی وجود دارد، چه پیشنهاداتی وجود دارد، چند بار در ماه جستجو می شود.
- Find negative Keywords: هنگام جستجوی در کلمه کلیدی تور استانبول کلمه ارزان در آن وجود نداشته باشد. در حقیقت کلمه ارزان را negative می کنیم. هنگام نمایش آمار توراستانبول کلماتی را به ما نشان می دهد که کلمه ارزان در آن وجود ندارد.
- Identify Keyword themes) Ad Group): در هنگام جستجوی کلمات به شما تعدادی ad group نشان می دهد.
- Get CPC estimates: به معنای تخمین قیمت CPC است. به شما می گوئید که مثلا کلمه تور استانبول قیمت آن 1000 تومان و تور ارزان استانبول 900 تومان است.
تفاوت Google trend & keyword planner
گوگل ترند فقط روند جستجوی کلمات را نشان می دهد اما در کیوورد پلنر تعداد جستجوی کلمات را در ماه به شما نمایش می دهد. که می توان از طریق گوگل پلنر رقم اندازه بازار را تا دو رقم اعشار در یک ماهه اخیر محاسبه کرد.
انواع COST یا قیمت گذاری
- First page bid: براساس کلمه کلیدی در صفحه اول گوگل جستجو باشید.
- First position bid: اولین لینک صفحه گوگل باشید.
- Top page bid: در بالای صفحه اول گوگل باشید.
Impression share چیست؟
از هر 100 نفری که کلمات مختلف را جستجو می کنند مثلا 43% از افراد تبلیغ رامی بینند.
چگونه اندازه سهم بازار کلمات کلیدی را بدست بیاورید؟ Impression/Impression share
نکته بسیار مهم در خصوص دستیابی به کلمات کلیدی جستجو شده توسط مخاطب: اگر می خواهید برای اولین بار کمپین تبلیغاتی خود را در ادورز ایجاد کنید و نمی دانید که چه کلماتی توسط مخاطبان شما جستجو می شود حتما کلمات خود را Broad تنظیم کنید تا گوگل نیز بتواند به شما پیشنهاداتی در این زمینه به شما بدهد.
چگونه در ادورز بودجه بندی کنید؟
معمولا افراد به بودجه بندی یا هزینه ای که در تبلیغات ادورز انجام می دهند اهمیت نمی دهند این در حالی است که هزینه تعداد کلیک و هدف گذاری در تبلیغات ادورز بسیار مهم و حتما باید رعایت شود.
CTR یا Conversion Rate چیست؟
به نسبت کلیک به impression گفته می شود.یعنی نسبت مخاطبانی که تبلیغ را می بینند به مخاطبانی که بر روی تبلیغ کلیک می کنند. اگر می خواهید در تبلیغات گوگل همیشه رتبه اول باشید 40% عدد بسیار مناسبی برای بدست آوردن این جایگاه در ادورزاست.
چه عواملی بر روی CTR تاثیر گذار است؟
- عنوان تبلیغ
- رقبا
- EXTENSION
چگونه Cost را بدست آورید؟
AV CPC* تعداد کلیک
مهم ترین نکته ای که در هزینه بسیار مطرح است مربوط به هزینه کلیک هایی است که مخاطبان بر روی لینک شما کلیک می کنند. شما هیچ وقت برای شارژ کمپین تبلیغاتی خود بودجه پایین درنظر نگیرید ولیکن برایتان بسیار اهمیت داشته باشد که هر کلمه کلیدی چقدر برای شما هزینه بر است و آیا این هزینه برای شما سودآور است یا زیان آور. شما نیاز دارید تا بررسی کنید کدام کلمات ROI یا درآمد بیشتری دارند وکدام یک از کلمات درآمد کمتری را برایتان رقم می زنند.
مزایده ای بودن تبلیغات در گوگل ادوردز
همان طور که می دانید تبلیغات در ادورز گوگل به صورت مزایده ای انجام می گردد. فرض کنید چهار آژانس تبلیغاتی برروی کلمه تور استانبول می خواهندتبلیغ کنند. اگر گوگل بخواهد فقط ازاینطریق تبلیغات را انجام دهد مسلما کسی که بیشترین هزینه را به گوگل پرداخت کرده است باید در لینک اول گوگل قرار بگیرد. اما گوگل به دو پارامتر دیگر نیز توجه می کند، یکی کیفیت تبلیغ (Quality score) و دیگری AD rank می باشد. پس نتیجه می گیریم فقط با پرداخت هزینه بالاتر نمی توان در لینک اول قرار گرفت. البته برخی افراد با پرداخت بالاتر سعی می کنند تا پایین بودن Quality score را جبران کنند تا در اولین لینک قرار بگیرند.
نکته دیگری که در خصوص قیمت گذاری گوگل می توان به آن اشاره کرد این است شما می توانید به گوگل بابت کلمات کلیدی قیمت پیشنهادی اعلام کنید و گوگل با توجه به هزینه کلمات و پیشنهاد شما از شما هزینه دریافت می کند و معمولا هم این هزینه کمی بالاتر از قیمت پیشنهادی شما می باشد.
Quality score در تبلیغات گوگل نقش حیاتی را بازی می کند.
عوامل موثر در Quality score
این عامل بین عدد یک تا ده تغییرپذیر است و دراینجا به عواملی که درQuality score تاثیرگذار است و برای گوگل اهمیت بسیاری دارد اشاره می کنیم:
CTR: عدد نرمال آن بین 2 تا 5 درصد می باشد که بیش از 5 درصد مناسب می باشد. CTR از لحاظ رتبه بندی گوگل می تواند average, above & below باشد.
Ad Relevancy: یعنی کلمه کلیدی که شما انتخاب کرده اید با متن تبلیغتان چقدر مرتبط می باشد وهمچنین دارای ویژگی های average, above & below می باشد.
Landing page experience: صفحه فرود تبلیغ شما باید با کلمه کلید شما مرتبط باشد و همچنین دارای ویژگی های average, above & below می باشد.
آیا سرویس گوگل ادز گران قیمت نیست؟
در پاسخ باید گفت که بله سرویس گوگل ادوردز مخصوصاً اگر کسبوکار پر رقابتی دارید گران قیمت است، ولی اگر یک کمپین گوگل ادوردز را به خوبی و با بررسی کافی طراحی و منتشر کنید سرمایهگذاری ارزشمندی کردهاید.
نکته مهم در اینجاست که کلید موفقیت شما در گوگل ادوردز طراحی درست و هدفمند یک کمپین است. اگر کمپینهای شما بهصورت اصولی و درست بهینه شده باشند شما قادر خواهید بود به راحتی مخاطبان خود را پیدا کنید و بازگشت سرمایه (ROI) مثبت شما تضمین خواهد شد.
ولی اگر طراحی کمپین شما بدون برنامهریزی و مطالعه قبلی باشد، هزینههای شما در گوگل ادوردز هدر خواهد رفت. مشکل اکثر کسبوکارها این است که بدون بررسی قبلی و مطالعه رقبا اقدام به صرف هزینه در گوگل ادوردز میکنند و کاربرانی را به سایت خود میآورند که هیچگاه خرید نمیکنند.
فراموش نکنید که تبلیغات در سرویس گوگل ادوردز یکی از پازلهای موفقیت کسبوکار شما در فضای آنلاین است، اگر شما محصول ارزشمندی نداشته باشید، یا حتی اگر محصول فوقالعادهای داشته باشید و صفحه محصول خوبی طراحی نکرده باشید، چنانچه کاربران بر روی تبلیغات شما کلیک کنند و به صفحه محصول برسند خریدی انجام نخواهد شد.
اما بهطورکلی در گوگل ادوردز موفقیت شما به عوامل اصلی زیر بستگی دارد:
• انتخاب کلمات کلیدی مناسب
• زمانبندی انتشار کمپین (باید زمان مناسب برای انتشار کمپین را بدانید، مثلاً در زمان جام جهانی توجه مردم بیشتر به فوتبال است و شما نتیجه مطلوبی نخواهید گرفت).
• آنچه شما پیشنهاد میدهید (پیشنهاد شما، نحوه تبلیغ نویسی و سایر موارد به شدت مهم و تأثیرگذار است).
اگر شما این موارد را به در نظر گرفته و بهخوبی اجرا کنید، هزینهای که در گوگل ادوردز صرف میکنید، نسبت به بازگشت سرمایهای که به دست میآورید واقعاً ناچیز است.
جمع بندی
گوگل ادوردز میتواند یک سرمایهگذاری بینظیر هم در زمان و هم در بودجه شما باشد.
تبلیغات در گوگل ادوردز به شما اطمینان میدهد، که تبلیغ شما توسط مخاطبان موردنظرتان که در جستجوی محصولات یا خدمات یا حتی شبیه آنها هستند دیده میشود.
اگر با اصول صحیح و برنامهریزیشده پیش بروید امکان اجرای کمپینهای سودآور حتی با کمترین بودجههای بازاریابی در گوگل ادوردز ممکن است.
بهعنوان جمعبندی باید گفت که نقطه قوت سرویس گوگل ادوردز دارا بودن امکانات بینظیر و ابزارهای نظارتی گسترده آن و طیف وسیع کاربران در این سرویس تبلیغات آنلاین جهانی است.
مزیتی که تقریباً در هیچ سرویس تبلیغاتی گستردهای نمیتوان یافت.