🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

فروش به کمک شبکه اجتماعی چیست؟ | چگونه یک متخصص فروش به کمک شبکه اجتماعی شویم؟

با توجه به اینکه ۶۴ درصد از مصرف کنندگان ترجیح می‌دهند به صورت آنلاین خرید کنند، صنعت تجارت الکترونیک با توجه به جذابیتش از حضور فروشندگان اشباع شده است. بنابرین نمایش متمایز به مشتریان بالقوه ای که به صورت آنلاین به برند شما جذب شده اند از اهمیت بالایی برخوردار است. برای قرار گرفتن در جایگاهی متفاوت و جدا از سایر رقبا و افزایش تأثیرگذاری بر مشتری، ما فروش ‌اجتماعی را توصیه می‌کنیم. درست مانند کمپین‌های سنتی که حول محور "ایجاد احساس ویژه بودن" در مشتری مشتری عمل می‌کردند، الگوی جدید فروش اجتماعی به لطف پلت فرم‌های اجتماعی تازه توسعه یافته، امکان درگیر ساختن شخص به شخص مشتریان را فراهم کرده و شعار "اول مشتری" را در سطوح جدیدی دنبال می‌کند. در این مقاله ما نگاه نزدیک‌تری به این که فروش اجتماعی چیست و چگونه کار می‌کند می‌اندازیم و استراتژی‌هایی معرفی می‌کنیم تا شما بتوانید از از اثر قدرتمند آن استفاده کنید.

در این مقاله می خوانید

فروش اجتماعی (social selling) چیست؟ فروش به کمک شبکه های اجتماعی یکی از اصطلاحاتی است که این روزها خیلی می شنوید اما ممکن است معنی آن را ندانید.

با توجه به اینکه ۶۴ درصد از مصرف کنندگان ترجیح می‌دهند به صورت آنلاین خرید کنند، صنعت تجارت الکترونیک با توجه به جذابیتش از حضور فروشندگان اشباع شده است. بنابرین  نمایش متمایز به مشتریان بالقوه ای که به صورت آنلاین به برند شما جذب شده اند از اهمیت بالایی برخوردار است. برای قرار گرفتن در جایگاهی متفاوت و جدا از سایر رقبا و افزایش تأثیرگذاری بر مشتری، ما فروش ‌اجتماعی را توصیه می‌کنیم.

درست مانند کمپین‌های سنتی که حول محور “ایجاد احساس ویژه بودن” در مشتری مشتری عمل می‌کردند، الگوی جدید فروش اجتماعی به لطف پلت فرم‌های اجتماعی تازه توسعه یافته، امکان  درگیر ساختن شخص به شخص مشتریان را فراهم کرده و شعار “اول مشتری” را در سطوح جدیدی دنبال می‌کند. در این مقاله ما نگاه نزدیک‌تری به این که فروش اجتماعی چیست و چگونه کار می‌کند می‌اندازیم و استراتژی‌هایی معرفی می‌کنیم تا شما بتوانید از از اثر قدرتمند آن استفاده کنید.

فروش اجتماعی (social selling) چیست؟

فروش اجتماعی یک استراتژی فروش از طریق ایجاد روابط با مشتریان است. فروشندگان اجتماعی برای تعامل با مصرف کنندگان از تعداد بیشماری از ابزار‌ها‌، از جمله شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک‌، توییتر و اینستاگرام استفاده می‌کنند. کلید موفقیت یک کمپین فروش اجتماعی‌، درگیر کردن افراد است.

در گذشته بیشتر فروش‌ها حول مبادله به شکل سنتی و کسب عایدی از آن شکل گرفته بود، اما این روز‌ها همه چیز برعکس شده است. متخصصان فروش که از پلت فرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند 45٪ فرصت بیشتر برای فروش و 51٪ موفقیت بیشتر در دستیابی به اهداف مقرر ما‌هانه را شاهد هستند.

مزایای فروش به کمک شبکه های اجتماعی

استفاده از فروش اجتماعی نسب به نوع سنتی فروش از مزایایی برخوردار است. در این جا به پنج برتری حاصل از فروش اجتماعی اشاره می‌کنیم.

مزایای فروش به کمک شبکه های اجتماعی
فروش از طریق شبکه های اجتماعی مزایای فراوانی دارد
  • سرنخ‌‌های بیشتر، فروش بیشتر: به دست آوردن سر نخ‌های بیشتر برتری واضحی در فروش اجتماعی به نظر می‌رسد، اما فروش اجتماعی در ایجاد فروش‌های موفق نیز خودش را اثبات کرده است. در واقع متخصصانی که از فروش اجتماعی استفاده می‌کنند تا ۷۸ درصد بهتر از فروشندگان گروه مقابل می‌فروشند.
  • افزایش حفظ مشتری: وفاداری به برند از طریق آشناییت با آن حاصل می‌شود و هیچ چیزی بهتر از درگیر ساختن مداوم مشتریان باعث پروراندن آشناییت نمی‌شود. تعامل منظم با مصرف کنندگان یک فعالیت عالی در راستای اعتماد سازی است.
  • شناخت بهتر برند: اولین مرحله در هر قیف فروش آگاهی است و هیچ چیز مانند تعامل مستمر باعث شناسایی برند نمی‌شود. هرچه مشتریان بیشتر در پست‌های رسانه‌های اجتماعی شما اظهار نظر کنند‌، لایک کنند و در نهایت آن‌ها را به اشتراک بگذارند شما در این پلت فرم‌ها بیشتر نمایش داده می‌شوید. فرای همه الگوریتم‌ها و رتبه بندی‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی که در حال کار هستند، می توان فرض کرد که داستان فقط یک نسخه دیجیتالی جدید از تکنیک قدیمی‌بازاریابی، “تبلیغات د‌هان به د‌هان” است.
  • انسان‌گونه کردن برند شما: ما همیشه چهره‌ها را بهتر از نام‌ها به یاد می‌آوریم. اگر این قضیه برای انسان‌ها صادق است چرا برای برند‌ها نباشد؟ درگیر ساختن مشتریان، شما و محصولات شما را انسان‌گونه می‌کند. این باعث می‌شود شما برای مصرف کنندگان دوست داشتنی‌تر و دردسترس‌تر باشید.
  • مدیریت اعتبار داخلی: قبل از خرید‌، تقریباً ۹۵٪ از خریداران اینترنتی نظرات مشتری قبلی را می‌خوانند. اگر از یک استراتژی فروش اجتماعی استفاده کنید که مشتریانتان را با شما درگیر نگه می‌دارد‌، آنگاه تعداد زیادی کاربر واقعی دارید(که نظراتشان شما را به سایرین معرفی می‌کند).

یادگیری فروش آنلاین: ۱۰ نکته برای فروش بهتر در شبکه های اجتماعی

۱۰ نکته برای فروش بهتر در شبکه های اجتماعی
برای فروش اجتماعی بهتر باید در این حوزه اطلاعات داشته باشید
  • به آن‌ها نشان دهید که هستید

از همه راه‌های دسترسی به مصرف کنندگان، فیلم موثرترین است. فید‌های ویدئویی زنده به مشتریان این فرصت را می‌دهند تا احساس کنند که مهم هستند‌، شما را بشنوند و ببینند و به صورت بلادرنگ با شما  تعامل کنند. برخی از پلت فرم‌های پخش زنده مانند Facebook Live Video به شما امکان می‌دهند ببینید چه کسی و به چه مدتی وارد سیستم شده است. بینندگان می‌توانند ویدیوی شما را لایک کنند، به اشتراک بگذارند و بر روی آن کامنت بگذارند، و شما نیز می‌توانید بلادرنگ به آن‌ها پاسخ دهید.

فیلم‌ها به دلیل این که تجربه دیجیتالی را انسانی‌تر می‌کنند، مفید هستند. این فیلم‌ها مانند یک رابطه خودمانی است که در آن خریداران آنلاین  می‌توانند در یک فروشگاه اینترنی قدم بزنند و از سوی یک مامور پیشخوان درآنجا مورد استقبال قرار بگیرند.

  • هر روز یاد بگیرید

اشتباه بزرگی که بسیاری از بازاریابان مرتکب می‌شوند آن است که  نگران بی تجربگی‌شان هستند و روند کار‌ها را به تاخیر می‌اندازند. فروش اجتماعی یکی از حوزه‌های فروش است که در آن اشتباه می‌تواند یک کمپین را تقویت کند. اشتباه داشتن ویژگی انسان بودن است و شرکت‌هایی که بیشتر شبیه انسان به نظر می‌رسند برای مصرف کننده مدرن جذاب‌تر هستند.

تنها یک نکته باقی می ماند و آن این است که مطمئن باشید که اشتبا‌هات خود را با متانت مدیریت می‌کنید. در فروش اجتماعی همه چیز در حول مشتری است، بنابراین اگر شما لغزیدید‌، شفاف باشید و از همه عذر خواهی کنید. شما تعجب خواهید کرد که چگونه مشتریان وفادار به سرعت به دفاع و کمک شما برخواهند خواست.

  • فروش به کمک شبکه های اجتماعی به صورت تیمی قویتر است

درست همانطور که بسیاری از مؤلفه‌ها بر یک کمپین بازاریابی جدید تاثیر گذار است، انجام فروش به کمک شبکه های اجتماعی نیز شامل عوامل متعدد تاثیرگذار برای مدیریت است. این مساله ما را به داشتن بیش از یک فرد  برای مدیریت کانال‌ها و پلت فرم‌های زیادی که با آن کار می‌کتیم، هدایت می‌کند. توان خود را با جذب نیرو‌هایی که عنوان تاثیرگذاران صنعت شما، دنبال‌کنندگان زیادی دارند و می‌توانند به شما کمک کنند، گسترش دهید.

  • هدف خود را بشناسید

با انتخاب مخاطب درست راحت‌تر به جامعه‌پذیری مد نظرتان برسید. گزارش‌ها و سنجه‌های تحقیقاتی به شما نشان می‌دهد که چه کسی به برند شما علاقه‌مند است، و باید دنبال ارتباط گرفتن با چه کسی از طریق پلت‌فرم‌های اجتماعی باشید.

هدف خود را بشناسید
انتخاب مخاطب درست در شبکه های اجتماعی از اهمین ویژه ای برخوردار است

البته، شما باید با هر سرنخ یا مشتری بالقوه‌ای که درگیر کمپین شما شده است‌، تعامل داشته باشید، اما توجه ویژه را به بخش گروهی که هدف گرفته اید قرار دهید.

  • اعتبار بسازید

خریداران برندی می‌خواهند که بتوانند به آن اعتماد کنند. آن‌ها می‌خواهند سؤال بپرسند و جواب بگیرند. آن‌ها به دنبال یک عرضه کننده مقتدر در صنعت هستند.  اثبات کردن اقتدار در یک صنعت به معنی داشتن اعتبار و این خود به معنای ایجاد روابط برای افزایش اعتماد است. فعالیت آنلاین اجتماعی از طریق پست الکترونیکی‌، نظرات وبلاگ و رسانه‌های اجتماعی‌، ساختن این اعتبار را آسان‌تر می‌کند. به دنبال‌کننده‌های خود نشان دهید که در صنعت خود صلاحیت دارید و بیشتر افراد محصول یا خدمات شما را انتخاب می‌کنند

  • خودتان را نمایش دهید

نگذارید نام تجاری شما در پس زمینه محو شود. پست‌هایی با تأثیر بصری زیادی ایجاد کنید تا ارتباط بصری شما با مصرف کنندگان قدیمی ‌را تضمین کند. همه چیز‌، حتی عکسی که شما در حاشیه برندتان به عنوان یک افکت استفاده می‌کنید، بر ارتباط بصری تأثیر می‌گذارد. به عنوان یک مثال‌ جالب، قابل توجه ترین عناوین فیس بوک طولی معادل 4 کلمه دارند.

کوتاه و شیرین نگه داشتن عناوین شما، و در عین حال توصیفی و مرتبط بودنشان، دشوار اما قابل انجام است. وقت خود را برای تهیه یک طرح سبک برنده صرف کنید و خود را از فروشندگان اجتماعی دیگر جدا کنید.

  • بهترین چهره خود را در جلو قرار دهید

فروش اجتماعی کمی‌ شبیه به صنعت املاک و مستغلات است (به غلو درباره خود و زبان بازی نیاز دارد). رسانه‌های اجتماعی تصویر از شما وچطور بودنتان به مخاطب می‌فرستند و تصویر پروفایل شما درمورد اینکه شما چه کسی هستید و چه ایده‌هایی دارید، چیز‌های زیادی می‌گوید. عکسی با وضوح بالا و با کیفیت بالا انتخاب کنید که در خور نام تجاری شما باشد.

نحوه خواندن نمایه شما برای مصرف کنندگان می‌تواند در زمان خرید با زمانی که تنها به بررسی کردن محصول می پردازند، متفاوت باشد. برای هر دو آماده باشید. سی و سه درصد از خریداران اینترنتی پیش از برقراری تماس تلفنی با یک شرکت محلی‌، از طریق رسانه‌های اجتماعی با یکدیگر و آشنایان نمایه را دست به دست و بررسی می‌کنند.

  • بازخوانی کنید

نکته عالی درباره کامنت‌گذاری در یک بستر اجتماعی‌، امکان خواندن مجدد آن در اوقات آزاد است. بررسی چندباره این نظرات بینشی در مورد اینکه مشتریان از چه چیزی لذت می‌برند و چه چیزی باید تغییر کند را در اختیار شما می‌گذارد.

همچنین یک نرم افزار CRM می‌تواند برای جمع آوری کامنت‌های مربوط به شما و در هرجایی که نامی‌از برند شما برده شده است مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از این نرم افزار برای توسعه کمپین‌های آینده مفید است.

  • دائما شبکه سازی کنید
دائما شبکه سازی کنید
تعاملات در شبکه های اجتماعی

فروش اجتماعی فقط مربوط به پست‌‌های رسانه‌های اجتماعی نیست، بلکه هرگونه‌ای از تعاملات، در هر زمان و هر کجا که امکانش باشد، را شامل می‌شود. تعاملات می‌تواند از طریق وبلاگ‌ها‌، نظرسنجی‌ها‌، نظرات رسانه‌های اجتماعی‌، شلوغ کردن در زیر در کامنت‌های ویدیوی زنده و موارد دیگر ایجاد شود. هرچه بیشتر بر ایجاد روابط با سرنخ‌های خود تمرکز کنید‌، احتمال تبدیل آن‌ها به مشتری بیشتر است.

حتی اگر هر نظر و به اشتراک گذاری پاسخی را جلب نکند‌، یادآوری دیگری در مورد نام تجاری شما در محیط ایجاد می‌کند. هرچه بیشتر محصول یا خدمات شما بیشتر تگ‌، منشن یا لینک شود، بیشتر برای دیگر افراد آنلاین به نمایش در می‌آید. به یاد داشته باشید‌، Google و سایر موتور‌های جستجو عاشق محتوای تازه هستند. هرچه نام تجاری شما بیشتر مورد بحث قرار گیرد‌، حضور آنلاین شما بیشتر می‌شود.

  • از مزایای آموزش هماهنگ با صنعت استفاده کنید

آخرین و مهمترین نکته برای فروش اجتماعی این است که شما تنها نیستید. متخصصان این صنعت با سال‌ها تجربه فروش اجتماعی در انتظار درخواست کمک شما هستند. از برنامه‌های آموزشی که منطبق با شغل تان ارائه می‌شود، بهرمند شوید. این برنامه‌ها تمرکزشان روی هدف قرار دادن سرنخ‌ها‌، درگیرکردن مشتریان‌، نهایی کردن فروش‌، نگهداری مشتری و تمام اصول اولیه فروش اجتماعی است که برای شروع کار به آن نیاز دارید. 

جمع بندی

به عنوان فروشنده اجتماعی شروع به کار کنید با رقابتی‌تر شدن افق پیش روی تجارت الکترونیک، نشان دادن خاص بودنتان به مشتریان بسیار مهم شده است. ایجاد ارتباط با سرنخ‌های بالقوه و مشتریان فعلی روش مناسبی برای انجام این کار است. به وسیله فروش اجتماعی به مشتریان خود نزدیک‌تر می‌شوید و ترافیک‌، نرخ تبدیل و نرخ بازگشت سرمایه( ROI) خود را رشد می‌دهید. این که فروش اجتماعی چیست، چگونه کار می‌کند، و از چه استراتژی‌هایی می‌توانید استفاده کنید تا از منافع و تاثیرات قدرتمند آن در راستای تبدیل شدن به یک متخصص فروش آنلاین بهرمند شوید، را یاد بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط