🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

اکانت کریتور اینستاگرام (Creator Account) چیست؟ چه تفاوتی با اکانت بیزینسی دارد؟

اوایل سال ۲۰۱۹ بود که اینستاگرام در کنار اکانت‌های شخصی و بیزینسی نوع دیگری از اکانت، یعنی اکانت کریتور (Creator) را معرفی کرد. این اکانت‌ها عمدتا با هدف استفاده‌ی اینفلوئنسرها، بلاگرها و در کل پروفایل‌هایی که بیزینس بزرگی نداشتند پا به بستر اینستاگرام گذاشت. اما اکانت کریتور چیست و تفاوتش با اکانت بیزینسی چیست؟ چه کسانی باید از اکانت کریتور استفاده کنند؟ در این مقاله بخوانید.

در این مقاله می خوانید

اگر بین ساخت اکانت کریتور و اکانت بیزینسی به شک افتاده‌اید در این مقاله تفاوت‌ را بخوانید.

اوایل سال ۲۰۱۹ بود که اینستاگرام در کنار اکانت‌های شخصی و بیزینسی نوع دیگری از اکانت، یعنی اکانت کریتور (Creator) را معرفی کرد. این اکانت‌ها عمدتا با هدف استفاده‌ی اینفلوئنسرها، بلاگرها و در کل پروفایل‌هایی که بیزینس بزرگی نداشتند پا به بستر اینستاگرام گذاشت.

اما اکانت کریتور چیست و تفاوتش با اکانت بیزینسی چیست؟ چه کسانی باید از اکانت کریتور استفاده کنند؟ در این مقاله بخوانید.

اکانت کریتور اینستاگرام چیست؟

قبل از اینکه اکانت کریتور توسط اینستاگرام ساخته شود، اینفلوئنسرها همگی اکانت بیزینسی و یا حتی شخصی داشتند. اما مشکلی که وجود داشت این بود که طراحی اکانت بیزینسی زیاد مناسب اینفلوئنسرها نبود و با نیازهایی که داشتند جور در نمی‌آمد. از طرفی بخش زیادی از اینستاگرام را اینفلوئنسرها تشکیل می‌دادند و اینستاگرام برای رضایت آنها هر کاری می‌کرد. بر همین مبنا، نوعی از اکانت تحت عنوان کریتور ساخته شد که دسته‌بندی‌هایی که ارائه می‌داد با اکانت بیزنسی تفاوت داشت مانند بلاگر، نویسنده، هنرمند، ورزشکار و دیگر عناوینی که می‌توان روی اینفلوئنسرها گذاشت.

اکانت کریتور اینستاگرام مناسب چه کسانی است؟

زمانی که اینستاگرام تازه از اکانت کریتور رونمایی کرده بود فقط اکانت‌هایی با بیش از ۱۰ هزار فالوور می‌توانستند پروفایلشان را تبدیل به کریتور کنند، گرچه این محدودیت امروز برداشته شده و هر کسی با هر تعداد فالووری می‌تواند اکانت کریتور داشته باشد، اما این محدودیت اولیه‌ی اینستاگرام دو هدف را دنبال می‌کرد:

  • اینستاگرام عمدتا این نوع اکانت را برای اینفلوئنسرها عرضه کرد

همانطور که گفتیم بخش اعظمی از اینستاگرام را اینفلوئنسرها تشکیل می‌دهند، به طوری که طی تحقیقی ۸۷% اینفلوئنسرها گفته‌اند اینستاگرام اولین و مهم‌ترین پلتفرم مورد استفاده‌شان است.

اینستاگرام عمدتا این نوع اکانت را برای اینفلوئنسرها عرضه کرد

همین موضوع نشان می‌دهد اینفلوئنسرها از اهمیت بسیاری برای اینستاگرام برخودارند، پس اگر فعالیتی مانند وبلاگ‌نویسی، لایف‌استایل، فعالیت ورزشی، فعالیت هنری و … دارید اکانت کریتور برای شما مناسب است.

  • هدف اینستاگرام تفکیک اینفلوئنسرها و بیزینس‌ها بود

اکانت کریتور اینستاگرام دارای ویژگی‌ها و ابزارهایی است که که دقیقا مناسب اینفلوئنسرها طراحی شده و از ویژگی‌هایی که یک بیزینس سنتی می‌تواند داشته باشد کمی دور است. طبیعتا نیازهای یک اینفلوئنسر و یک بیزینس متفاوت است و ابزار مجزایی را می‌طلبد، پس اگر بیزینس دارید اکانت کریتور برای شما ساخته نشده است. بلکه اکانت بیزینسی مناسب شماست. به طور کل اگر روی پرسونال برندتان کار می‌کنید و مستقیم با مخاطب در ارتباط هستید اکانت کریتور، و اگر با برند بیزینسی‌تان کار می‌کنید و زیاد از ارتباط مستقیم با مخاطب بهره نمی‌برید و بلکه در قالب یک برند با مخاطب در ارتباط هستید، اکانت بیزینسی مناسب شماست.

اکانت کریتور و بیزینسی اینستاگرام چه تفاوتی با هم دارند؟

به طور واضح اختلاف چندانی بین اکانت کریتور و بیزینسی وجود ندارد اما مشخص است فیسبوک زمان ساخت این نوع اکانت، به مخاطب این نوع اکانت‌ها بسیار توجه کرده است. اکانت‌های کریتور برای اینفلوئنسرهایی طراحی شده‌اند که معمولا اکانت اینستاگرامی آنها منبع مهم درآمدی‌شان است و مخاطب گسترده‌ای دارند و در کل رشد ممتد و تعامل خیلی برایشان مهم است.

اکانت کریتور و بیزینسی اینستاگرام چه تفاوتی با هم دارند؟

اگر از این منظر نگاه کنیم می‌بینیم که ممکن است عوامل مختلفی برای یک اینفلوئنسر مهم باشد که در اکانت‌های بیزینسی برایش فراهم نشده است و در کل نحوه‌ی مدیریت اکانت یک اینفلوئنسر با یک بیزینس تفاوت دارد.

اما بیایید ببینیم این دو اکانت چه تفاوت‌هایی دارند:

۱- تفاوت در اینسایت (Insight)

اینسایت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که قطعا هر اکانت بیزینسی یا کریتوری برای آنالیز اکانت با آن درگیر است. ریچ، ایمپرشن، تعامل، تغییر در تعداد فالوورها و … موضوعاتی هستند که در هر دو اکانت به خوبی دیده می‌شوند. اما اکانت‌های کریتور بیشتر با تغییر فالوورها درگیر هستند و در مقایسه با اکانت‌های بیزینسی که آنالیز یک هفته‌ای از رشد و یا ریزش فالوور نشان می‌دهند، اکانت‌های کریتور آنالیز یک روزه دارند و سریع‌تر برایتان روند فالوورگیری را بررسی می‌‎کنند.

تفاوت در اینسایت (Insight)

برخی از ویژگی‌هایی که اکانت کریتور آنالیز می‌کند:

  • نمایش تعداد فالو و آنفالو به صورت روزانه: روزانه بودن این آنالیز بسیار مهم است چرا که اینفلوئنسر به صورت روزانه تعداد فالو و آنفالوهایش را می‌بیند و تاثیر هر محتوایی را که منتشر کرده بهتر درک می‌کند.
  • اطلاعات جمعیت‌شناختی: با این ویژگی اطلاعات دموگرافیک مانند سن، جنسیت، موقعیت و … را از فالوورهایتان می‌توانید تشخیص دهید. این ویژگی تفاوتی با اکانت بیزینسی ندارد.
  • داشبورد کریتور: ابزاری با نام Creator Studio توسط اینستاگرام ساخته شده که اطلاعات و اینسایت دقیق‌تری از فالوورها در اختیار کریتور قرار می‌دهد.

 ۲- دایرکت پیشرفته در اکانت کریتور

قسمت دایرکت در اکانت‌ کریتور همان نقطه‌ای است که اوج تفاوت را با اکانت‌های بیزینسی رقم زده است. در اکانت کریتور دایرکت بسیار پیشرفته‌تر است به طوری که کاربر می‌تواند دایرکت‌هایش را در دسته‌بندی‌های متفاوت جداسازی کند. به عنوان مثال دایرکت‌‎هایی که از فالوورها می‌آید، دایرکت‌هایی که از فالویینگ‌ها می‌آید، دایرکت‌هایی که از برندهای همکار، دوستان و … می‌آید همگی می‌توانند مجزا از هم در دسته‌ای مخصوص قرار بگیرند.

 دایرکت پیشرفته در اکانت کریتور

این ویژگی برای اینفلوئنسرها یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هاست چرا که در طول روز یک اینفلوئنسر ممکن است پیام‌های زیادی در دایرکت دریافت کند و قطعا دسته‌بندی آنها کمک می‌کند پیام مهمی را از دست ندهد و در نتیجه روی تعامل‌شان کنترل و مدیریت داشته باشند.

  • Primary: در این قسمت پیام‌هایی وارد می‌شوند که برای کریتور نوتیفیکیشن ارسال می‌شود.
  • General: هنگام دریافت پیام در این قسمت کریتور نوتیفیکیشنی دریافت نمی‌کند.
  • Requests: در این قسمت از افرادی پیام دریافت می‌شود که فالوور کریتور نیستند.

کریتور می‌تواند پیام را در هر زمانی که می‌خواهد بین فولدرها جابجا کند.

۳- دکمه‌های تماس متفاوت

یکی دیگر از تفاوت‌ها دکمه‌هایی است که در پایین بایو برای تماس مخاطب قرار داده شده، مثل دکمه‌ی ایمیل و وبسایت. در اکانت‌های کریتور میتوانید اسم پیش‌فرض این دکمه‌ها را تغییر بدهید و حتی انتخاب کنید که اصلا نمایش داده نشوند.

۴- پست‌ با قابلیت خرید مستقیم

یکی از ویژگی‌هایی که هم برای اکانت‌های کریتور و هم برای اکانت‌های بیزینسی وجود دارد قابلیت خرید در پست‌هاست. به این معنی که اکانت مورد نظر آیتم‌های درون پست را تگ می‌کند و قیمتی روی آن قرار می‌دهد و خریدار با لمس کردن تگ مورد نظر می‌تواند وارد وبسایت شده و محصول را خریداری کند.

پست‌ با قابلیت خرید مستقیم

اما ویژگی جدیدی با نام Checkout برای اکانت‌های کریتور فراهم شده که مشتری با لمس کردن تگ محصول بدون اینکه از اینستاگرام خارج شود مستقیما می‌تواند پرداخت را برای محصول مورد نظرش انجام دهد، ویژگی که در اکانت‌های بیزینسی هنوز قابل دسترس نیست.

۵- عنوان‌های متنوع‌تر

اینستاگرام کریتور در انتخاب عنوان فعالیت، انعطاف‌پذیری بیشتری در اختیار کاربر می‌گذارد. به عنوان مثال در اکانت بیزینسی، اگر به فیسبوک متصل باشید دقیقا همان عنوانی که در فیسبوک انتخاب کردید در اینستاگرام هم برای شما انتخاب می‌شود، مثلا اگر در فیسبوک عنوان مارکتر را برای خودتان انتخاب کرده باشید در اینستاگرام هم “مارکتر” نمایش داده می‌شود. اما در اکانت کریتور اینطور نیست و حتی عناوین بیشتری برای انتخاب وجود دارد، مثل بازیگر، طراح داخلی، هنرمند، بلاگر و … که انتخاب درست عنوان باعث می‌شود مخاطب هدفتان را بهتر پیدا کنید.

ارزشش را دارد اکانت اینستاگرامم را به کریتور تبدیل کنم؟

این سوالی است که کاملا بستگی به خودتان دارد و جواب قطعی برای آن نیست. هر کسی باید بنا بر نوع فعالیتش مشخص کند که اکانت بیزینسی برایش مناسب‌تر است یا کریتور. اما بر اساس ویژگی‌ها و مزایایی که در بالا توضیح دادیم استفاده‌ی هم‌زمان اکانت کریتور به همراه ابزار Creator Studio برای مانیتور و آنالیز اینستاگرام بسیار کارآمد است و حتی ممکن است از ابزارهای واسط بی‌نیازتان کند.

اما اگر اینفلوئنسر هستید و سروکارتان مستقیما با مخاطب است توصیه ما این است حتما اکانت‌تان را به کریتور تبدیل کنید تا اطلاعات و دیتای دقیق‌تری از مخاطب و تعامل صفحه اینستاگرام‌تان داشته باشید. اگر نحوه‌ی تبدیل اکانت را نمی‌دانید در ادامه آموزش قدم به قدم تبدیل اکانت اینستاگرام را به کریتور توضیح می‌دهیم.

**نکته: توجه داشته باشید اگر اکانت فعلی‌تان شخصی است، تبدیل آن به اکانت کریتور صفحه‌تان را پابلیک می‌کند و در اکانت کریتور نمی‌توانید صفحه‌تان را به حالت پرایوت یا همان قفل در بیاورید. اگر حفظ حریم خصوصی و قفل بودن اکانت برایتان اهمیت دارد اکانت‌تان را به بیزینس یا کریتور تبدیل نکنید.

آموزش تصویری تبدیل اکانت اینستاگرام به اکانت کریتور

حالا اگر با توجه به نکته‌ی قبل تصمیم به تبدیل اکانت به کریتور گرفتید می‌توانید قدم به قدم با آموزش زیر اکانت‌تان را به کریتور تبدیل کنید.

قدم اول: وارد Settings شوید

وارد پروفایلتان شوید و روی منوی همبرگری که بالا سمت راست صفحه قرار گرفته کلیک کنید. از پایین منوی باز شده گزینه‌ی Settings را انتخاب کنید.

Settings

از منوی Settings گزینه‌ی Account را انتخاب کنید.

گزینه‌ی Account

اگر اکانت‌تان شخصی است گزینه‌ی Switch to professional account را انتخاب کنید. اگر اکانت‌تان بیزینسی است گزینه‌ی Switch to creator account را انتخاب کنید.

گزینه‌ی Switch to professional account را انتخاب کنید

اگر از اکانت شخصی در حال تبدیل هستید منویی مانند زیر برایتان ظاهر می‌شود.

گزینه‎‌ی  Creator را انتخاب کنید

گزینه‎‌ی  Creator را انتخاب کنید و وارد مرحله بعد شوید.

قدم دوم: اکانت‌تان را بسازید

در این مرحله لیستی از عناوین مختلف برایتان نمایش داده می‌شود. مثلا بلاگر، هنرمند، طراح، نقاش، نویسنده … با هر عنوانی که می‌خواهید شناخته شوید همان را از لیست انتخاب کنید و گزینه Next را بزنید. بعد از این مرحله، به شما پیشنهاد داده می‌شود به اکانت فیسبوکتان متصل شوید. اگر فیسبوک ندارید و یا نمی‌خواهید به فیسبوک وصل شوید فقط کافیست گزینه Skip را بزنید تا از آن مرحله رد شوید.

در مرحله بعد می‌توانید تنظیمات تماس‌تان را وارد کنید مثل ایمیل، وبسایت و … . نگران نباشید این تنظیمات بعدا هم قابل تغییر هستند. و تبریک! اکانت کریتور شما به همین راحتی ساخته شد.

قدم سوم: با ویژگی‌های جدید اکانت آشنا شوید

حالا می‌توانید دوباره از منوی همبرگری بالا سمت راست صفحه گزینه‌ی Insights را انتخاب کنید تا اطلاعات و دیتای صفحه و فالوورهایتان را ببینید.

در این قسمت سه بخش اصلی وجود دارد:

  • Content
  • Activity
  • Audience

اولین تب Content است که از اینجا می‌توانید همه پست‌هایی را که در یک هفته اخیر منتشر کردید و حتی عملکردشان را ببینید.

تب Content

تب بعدی Activity است که تمام تعاملاتی که افراد با پروفایل شما داشته‌اند به شما نشان می‌دهد، مثلا اینکه در هفته اخیر چند بار پست ها و پروفایل شما دیده شده است.

تب Activity

تب بعدی Audience است که در این قسمت اطلاعات دموگرافیک فالوورها مثل جنسیت، سن، لوکیشن و … نمایش داده می‌شود.

تب Audience

در قسمت دایرکت‌ها، قسمت General را می‌بینید که برایتان اضافه شده و پیام‌های جدید وارد این قسمت می‌شود.

قسمت General

به همین صورت با کمی کندوکاو می‌توانید قسمت‌های دیگر را کشف کنید و از آنالیز دقیق اکانت‌تان لذت ببرید.

جمع‌بندی

اینکه اکانت‌ اینستاگرامی‌مان را به حالت بیزینس یا کریتور در بیاوریم ممکن است سوال بسیاری از فعالان اینستاگرامی باشد. در این مقاله به ویژگی‌های اکانت کریتور پرداختیم و مقایسه‌ای با اکانت بیزینسی داشتیم. به طور کل اگر از فعالان اینفلوئنسر اینستاگرام هستید اکانت کریتور، و اگر برندی تجاری هستید اکانت بیزینسی بیشتر مناسب شماست. اما هیچ مسئله مطلقی وجود ندارد و با توجه به ویژگی و تفاوت‎‌هایی که گفته شد، هر کدام از اکانت‌ها را برای خودتان مناسب‌تر دیدید می‌توانید از آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط