🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

چطور دارک‌مُد (Dark Mode) اینستاگرام را فعال کنیم؟

حالت دارک مد همانطور که از نامش پیداست به شما این اجازه را می دهد تا چراغ ها را خاموش کرده و در فضای تاریک از برنامه استفاده کنید. این حالت همچنین در پلتفرم های دیگری مانند فیسبوک، توئیتر، یوتوب و حتی پینترست نیز قابل دسترسی است. در این مقاله به طور مختصر دلایلی که باید از این قابلیت استفاده کنید و همچنین نحوه فعالسازی آن را برایتان بازگو خواهیم کرد.

در این مقاله می خوانید

آیا تا به حال راجع به dark mode اینستاگرام شنیده‌اید؟ آیا می دانید چگونه این ویژگی را فعال کنید؟

حالت دارک‌مُد اینستاگرام چندین ماه است که در دسترس مردم قرار دارد، اما آیا شما هم از آن استفاده می کنید؟

حالت دارک مد همانطور که از نامش پیداست به شما این اجازه را می دهد تا چراغ ها را خاموش کرده و در فضای تاریک از برنامه استفاده کنید. این حالت همچنین در پلتفرم های دیگری مانند فیسبوک، توئیتر، یوتوب و حتی پینترست نیز قابل دسترسی است. در این مقاله به طور مختصر دلایلی که باید از این قابلیت استفاده کنید و همچنین نحوه فعالسازی آن را برایتان بازگو خواهیم کرد.

حالت دارک‌مُد Dark Mode اینستاگرام

آیا Dark Mode برای سلامتی چشمان شما بهتر است؟

شاید دانستن این موضوع برایتان شوکه کننده باشد، دارک مد برای ده ها سال در سال های اولیه استفاده از کامپیوترها به عنوان مد پیشفرض استفاده می شد. مانیتورهای سبز و مشکی که شبیه فیلم ماتریکس بودند را یادتان می آید؟ به آن مانیتورها مونوکروم گفته می شد و به این دلیل مشکی بودند که لایه ای از فسفر در صفحه وجود داشت.

از زمان رنگ کردن نمایشگرها با استفاده از فسفر توسط تولیدکنندگان سال ها می گذرد، اما بسیاری از مردم هنوز هم طرفدار پر و پا قرص دارک مد هستند. اپل نیز قابلیت دارک مد را از سپتامبر ۲۰۱۹ در اختیار کاربران خود قرار داد و اعلام کرد که این قابلیت نه تنها برای ویرایش عکس ها و ویدیوها بهتر است، بلکه به سلامت چشمان شما نیز کمک می کند. علاوه بر این کمپانی بسیاری از افراد دیگر نیز بر این باور هستند که استفاده از این حالت برای چشمان شما بسیار بهتر است.

اگرچه، باید بدانید که این موضوع صحت ندارد!

در واقع تجربیات انسانی بسیار زیاد و گوناگونی وجود دارد که اجازه حقیقت داشتن این تئوری را نمی دهند. هیچ دلیل علمی وجود ندارد که نشان بدهد دارک مد فشار کمتری را نسبت به مد پیشفرض برروی چشمان ما اعمال می کند، بنابراین هنوز هم بحث بر سر این ادعا وجود دارد. در واقع، همانطور که یونا کو، یک متخصص چشم در موسسه Stanford Byers Eye می گوید، این مدت زمان استفاده یا میزان نور صفحه است که می تواند برروی سلامتی شما تاثیرگذار باشد. تحقیقات نشان می دهند که نور آبی، که یک بخش از طیف نورهای بینایی با طول موج های کوتاه می باشد، یکی از فاکتورهای فرسودگی چشم است، بنابراین تنظیم کردن تصویر خود در حالت نمایش برروی نورهای گرم تر (زردتر) می تواند از کمی از اثرات بد صفحه نمایش برروی چشمان شما جلوگیری کند.

حالت دارک‌مُد Dark Mode اینستاگرام

علاوه بر این، مردم خشکی چشم را از پلک نزدن برای مدت های طولانی می گیرند، از آنجایی که خیلی از ما بدون این که حتی متوجه شویم با خیره ماندن های طولانی به صفحه نمایش یادمان می رود که پلک بزنیم! به طور معمول هر انسان سالم در طول ۱ دقیقه ۱۵ بار پلک می زند، اما این میزان می تواند به ۳.۶ پلک در هر دقیقه نیز هنگام استفاده از موبایل ها یا کامپیوتر برسد، که می تواند موجب خشکی و فرسودگی چشم ها شود، که در نهایت خود این موارد می توانند منجر به سردردهای متوالی و کاهش میدان دید انسان شوند. راه حل رفع این مشکلات استراحت های مستمر به چشم هنگام استفاده از موبایل یا کامپیوتر و همچنین فراموش نکردن پلک زدن است، به همین سادگی!

مزایای واقعی Dark Mode

پس با توجه به موارد گفته شده، آیا دارک مد مزیتی دارد؟

برای شروع، دارک مد در حال حاضر ترند و مُد است. میم (Meme) ها، نقل و قول های توئیتری  و … اکنون در اینستاگرام معمولاً در حالت دارک مد نشان داده می شوند، بنابراین اگر می خواهید که در برابر گروه های مخاطبان جوان تر قرار بگیرید استفاده از این حالت می تواند حرکت هوشمندانه ای باشد. دارک مد برای سلامت باتری تلفن همراه شما نیز مفید است، چرا که نوارهای موجود در بخش های سیاه پس زمینه های تاریک می توانند به سلامت باتری شما کمک کنند، که یعنی اگر لازم باشد می توانید بیشتر در اینستاگرام به گشت و گذار بپردازید!

در اکتبر ۲۰۱۹، ادام موزری، رئیس اینستاگرام، اعلام کرد که اکنون دارک مد در اینستاگرام نیز قابل دسترسی است. اگر این کار را هنوز انجام نداده اید و می خواهید بدانید که چطور انجام می شود، با ما همراه باشید.

نحوه فعال سازی Dark Mode در IOS

اگر می خواهید از قابلیت دارک مد اینستاگرام استفاده کنید، در ابتدا باید مطمئن شوید که ورژن سیستم عامل آیفون شما ۱۳ باشد. برای این کار به بخش تنظیمات رفته و گزینه Software Update را انتخاب کنید. در این بخش می توانید ببینید که سیستم عامل شما چه ورژنی دارد و آیا می توانید به ورژن بالاتر آپدیت کنید یا خیر.

زمانی که از بروز بودن سیستم عامل خود اطمینان حاصل کردید، دوباره به تنظیمات رفته تا دارک مد را فعال کنید. ابتدا به بخش Display and Brightness رفته و سپس بجای حالت پیشفرض Light، حالت Dark را انتخاب کنید. در این قسمت گزینه دیگری به نام Automatic Mode را نیز دارید، که به صورت خودکار هنگام غروب آفتاب به حالت دارک مد رفته و با طلوع آفتاب به حالت لایت مد برمی گردد.

با انجام این کار و فعال کردن حالت دارک، با رفتن به اینستاگرام می بینید که این اپلیکیشن نیز با پس زمینه دارک برای شما نمایش داده می شود. اگر به اینستاگرام رفتید و متوجه شدید که تغییری ایجاد نشده است، ناراحت نباشید. ابتدا باید چک کنید و ببینید که اینستاگرام خود را به آخرین نسخه آپدیت کرده اید یا خیر.

بنابراین بهتر است به App Store سر زده و اینستاگرام را جستجو کنید، در صورتی که نسخه اپلیکیشن شما آخرین نسخه نباشد خواهید دید که گزینه ای با نام Upate برای شما وجود خواهد داشت، با انجام این کار متوجه می شوید که اینستاگرام شما به حالت دارک مد در می آید.

به یاد داشته باشید، دارک مد در سیستم عامل ios نه تنها اینستاگرام بلکه برروی تمامی برنامه های شما تاثیر می گذارد. شما نمی توانید برنامه های خاصی را برای این سیستم عامل مشخص کنید که در این حالت قرار بگیرند. بدین معنی که زمانی که دارک مد اینستاگرام فعال شود، شما به صورت خودکار می بینید که این حالت برای دیگر برنامه هایی که آن را پوشش می دهند نیز فعال می شود، مانند توئیتر و پینترست.

برای اپلیکیشن هایی مانند FB Messenger یا YouTube، دارک مد را باید به صورت دستی فعال کنید. برای مسنجر فیس بوک، ابتدا وارد برنامه شوید و در قسمت بالا سمت چپ برروی عکس پروفایل خود کلیک کنید. در این قسمت با یک کلیک می توانید دارک مد را فعال کنید.

در یوتیوب نیز می توانید به بخش Account Setting رفته و با کلیک برروی Setting و سپس Dark Theme، دارک مد را فعال کنید.

نحوه فعالسازی Dark Mode در اندروید

همانند مورد قبلی، برای فعالسازی دارک مد در گوشی های اندروید نیز باید اطمینان حاصل کنید که ورژن سیستم عامل شما حداقل اندروید ۱۰ باشد. همچنین باز هم فراموش نکنید که از داشتن آخرین و بروزترین نسخه اینستاگرام نیز اطمینان حاصل نمایید.

سپس به بخش تنظیمات و Display بروید و برروی Advanced کلیک کنید. در منوی Device Theme که برای شما نمایش داده می شود گزینه Dark  را انتخاب کنید. با انجام این کار علاوه بر خود تلفن هوشمند شما تمامی برنامه هایی که از حالت دارک مد پشتیبانی می کنند نیز به این صورت درمی آیند.

فعالسازی دارک مد در Threads

اگر از Threads استفاده می کنید، که یک پیام رسان اینستاگرامی برای Close Friendها می باشد، برای آن نیز می توانید دارک مد را انتخاب کنید، که البته برخلاف اینستاگرام، در اینجا کمی شخصی سازی شده نیز می باشد. این برنامه جدید به شما این انتخاب را می دهد که از میان چندین مدل تاریکی گزینه ای را که به نظر شما بهتر است انتخاب کنید.

هنگامی که برروی دکمه Home در قسمت بالا سمت چپ برنامه کلیک می کنید، به بخش Themes بروید. در این قسمت، می توانید آپشن های نمایشگر مختلفی را بسته به موقعیت زمانی Daytime، Twilight، Midnight، Aurora و Sunrise مشاهده کنید. هنگامی که قالب خود در این برنامه را تنظیم کردید، برروی حالت دارک یا لایتی که در تنظیمات گوشی اعمال کرده اید، اعمال می شود. بدین معنی که تمامی بخش های دیگر تلفن همراه شما در حالت دارک یا لایت مد که انتخاب کرده اید خواهند بود بجز Threads که برروی Themeـی که انتخاب کرده اید ظاهر خواهد شد.

جمع بندی

فعال کردن Dark Mode به طور کلی مزایای مختلفی دارد، بنابراین بد نیست در صورتی که تابحال از آن استفاده نکرده اید، آن را برروی گوشی هوشمند خود فعال کرده و ببینید که از این ظاهر جدید خوشتان می آید یا خیر. در هر صورت، این تنها راهی است که می توانید بفهمید به آن علاقه دارید یا نه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط