🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

24 معیار سنجش اینستاگرام که باید بدانید

آیا در بررسی معیارهای اینستاگرام خبره هستید؟ به زبان ساده تر؛ تفاوت میان Reach و Impression را می دانید؟ می توانید بگویید که نرخ تعامل چگونه محاسبه می شود؟ می دانید که Tap های به عقب بهتر هستند یا به جلو؟ می دانید این Tapها چه معنی دارند؟ آیا این سوال ها باعث اذیت شدن شما می شود؟! احساس می کنید که در دریایی از اصطلاحات بی معنی اینستاگرام غرق شده اید؟ به جمع ما خوش آمدید!

در این مقاله می خوانید

در این مقاله به بیان ۲۴ متریک برای سنجش اینستاگرام خواهیم پرداخت.

آیا در بررسی معیارهای اینستاگرام خبره هستید؟ به زبان ساده تر؛ تفاوت میان Reach و Impression را می دانید؟ می توانید بگویید که نرخ تعامل چگونه محاسبه می شود؟ می دانید که Tap های به عقب بهتر هستند یا به جلو؟ می دانید این Tapها چه معنی دارند؟ آیا این سوال ها باعث اذیت شدن شما می شود؟! احساس می کنید که در دریایی از اصطلاحات بی معنی اینستاگرام غرق شده اید؟ به جمع ما خوش آمدید!

وفق پیدا کردن با معیارهای اینستاگرام خیلی آسان نیست. اما اگر می خواهید در دنیای بی رحم و ظالمانه برندها و اینفلوئنسرها که در تلاش برای دیده شدن هستند زنده بمانید، داشتن دانش لازم در این زمینه الزامی است. بدون داشتن درک صحیح از معیارها، چگونه می توانید اثرگذاری تاکتیک های خود را ارزیابی کنید؟ بدون این که بدانید کدام تاکتیک ها ناکارامد هستند، چطور می خواهید به اهداف خود برسید؟

یک استراتژی مناسب اینستاگرام شامل یک هدف واضح، تاکتیک های قابل اجرا و معیارهای عملکردی قابل اندازه گیری می باشد. اگر یک تکه از این زنجیره از بین برود، کل زنجیر از بین خواهد رفت. بنابراین در این مقاله، شما هرچیزی که لازم باشد را در مورد معیارهای اینستاگرام یاد می گیرید. چه معنی دارند، از کجا می توانید پیدایشان کنید، و از همه مهمتر، چه کاری می توانید انجام دهید تا با استفاده از آن ها بازاریابی اینستاگرام خود را موثرتر کنید. در این مقاله بخش های کلی، استوری ها و معیارهای تبلیغات اینستاگرام را پوشش می دهیم.

چند وقت یکبار آنالیز اینستاگرام را انجام بدهم؟

قبل از اینکه وارد مسئله‌ی اصلی شویم، می‌خواهیم در مورد دوره‌ی زمانی آنالیز اینستاگرام صحبت کنیم که ممکن است سوال خیلی از شما باشد. پاسخ این است که این مسئله کاملا بستگی به استراتژی شما دارد اما توصیه این است که حداقل یک تا دوبار در ماه صفحه‎‌تان را آنالیز کنید.

البته اگر اکانت بیزینسی اینستاگرام داشته باشید احتمالا می‌دانید آنالیز اینسایت آن چقدر راحت است و حتی نیازی به آن نیست یک ماه صبر کنید تا ببینید نتیجه‌ی پستتان چطور بوده، کافی است دو سه روز بعد از انتشار یک پست اینسایت آن را چک کنید و ببینید چقدر از آن استقبال شده است. به هر حال در نظر داشته باشید که اینستاگرام روز به روز در حال تغییر است پس شما هم برای موفقیت باید سرعتتان را با آن تنظیم کنید.

چند وقت یکبار آنالیز اینستاگرام را انجام بدهم؟
حداقل یک تا دو بار در ماه صفحه‎‌تان را آنالیز کنید

فراموش نکنید، برای آنالیز اینستاگرام منظورمان تعداد لایک نیست، چه بسا که در خیلی از کشورها نمایش عدد لایک متوقف شده (اگرچه هنوز یک عامل ضعیف از اینگیجمنت به شمار می‌رود)، چرا که اینستاگرام متوجه شد لایک کردن یک پست به آسانی دو ضربه روی عکس است و باید معیارهای مهم‌تری را برای نرخ تعامل یک صفحه در نظر بگیرد.

در این مقاله به جدیدترین معیارهای مهم اینستاگرام، یعنی آپدیت ۲۰۲۰ می‌پردازیم و درک بهتری از آنالیز آن پیدا می‌کنیم.

– کامنت (Comment)

اولین معیاری که اتفاقا یکی از فاکتورهای قدیمی و پا برجایی هم هست کامنت‌ها هستند. کامنت بهترین شاخصی است که نشان می‌دهد یک محتوا چقدر تعاملی بوده که افراد را ترغیب کرده وقتشان را بگذارند و نظرشان را زیر پست بنویسند. کامنت‌ها از این بابت مهم هستند که در واقع راهی برای تعامل و گفتگو هستند پس به نظر می‌رسد کامنت همیشه یکی از معیارهای تعاملی باقی بماند.

کامنت‌های جایی هستند که می‌توانید روابط عمیق‌تری با مخاطبتان برقرار کنید، همدیگر را بهتر بشناسید و مهم‌تر از همه جواب سوال مخاطبتان را بدهید. پس اگر مخاطب شما برایتان کامنت می‌گذارد حتی اگر دو سه کلمه هم باشد او را تشویق کنید. هر کدام از این افرادی که کامنت می‌گذارند ممکن است روزی مشتری شما باشند پس با آنها درست رفتار کنید.

  • چه نوع محتوایی کامنت بیشتری ایجاد می‌کند؟

اما چه محتوایی با خود کامنت بیشتری به همراه می‌آورد؟ معمولا پست‌هایی که حالت شخصی‌تری دارند با کامنت‌های بیشتری مواجه می‌شوند. این به آن معنا نیست که مسائل شخصی‌تان را وارد صفحه‌تان کنید، اما بعضی وقت‌ها حتی اگر صفحه‌ی بیزینسی دارید بگذارید مخاطبتان بفهمد پشت‌پرده چه می‌گذرد. طبیعت مخاطب این است که ورود به دنیای شما برایش جذاب است.

چه نوع محتوایی کامنت بیشتری ایجاد می‌کند؟
معمولا کپشن‌هایی که حالت شخصی‌تری دارند با کامنت‌های بیشتری مواجه می‌شوند

به طور مثال از سفرتان تعریف کنید، داستان کسب‌وکارتان را بگویید، اشتباهاتی که کرده‌اید، تجربیات خوبی که دارید و … همه‌ی این مسائل حالت شخصی دارند و مانند نوعی درد دل با مخاطب تلقی می‌شوند و باعث می‌شود مخاطب با شما حرف بزند. حتی اگر حس می‌کنید تجربیاتتان ارتباط چندانی با مخاطب هدفتان ندارد اصلا نترسید، گاهی موضوعات متفرقه وارد فعالیت‌تان کنید و نتیجه‌اش را ببینید.

۲– ذخیره‌ی پست (Save)

یکی از جدیدترین و اتفاقا مهم‌ترین معیارهای آنالیز اینستاگرام میزان ذخیره پست است. با این معیار اینستاگرام می‌تواند متوجه شود کدام پست‌ها آنقدر ارزشمند بوده‌اند که مخاطب آن را به طور دائمی ذخیره کرده تا بعدا دوباره به آن مراجعه کند. فراموش نکنید افراد از اینستاگرام به عنوان منبعی برای آموزش و الهام‌گیری استفاده می‌کنند و پست‌ها را در فولدرهای مرتبط ذخیره می‌کنند تا بعدا دوباره بتوانند به آنها سر بزنند.

ذخیره‌ی پست (Save)
سیو ها نشان می دهد کدام پست‌ها آنقدر ارزشمند بوده‌اند که مخاطب آن را ذخیره کرده است

تفاوتی نمی کند با چه عنوانی در اینستاگرام فعالیت دارید، عکاس هستید، برند محصول خاصی هستید یا آنلاین‌شاپ دارید، در کنار محتوای معمولتان محتوای آموزشی و یا در کل محتوایی که کاربر بتواند از آن ایده بگیرد هم منتشر کنید. در کل محتوا از هر نوعی که باشد در صورتی که بتواند ارزشی به مخاطب اضافه کند باعث می‌شود او روی دکمه‌ی Save بزند.

  • چه نوع محتوایی منجر به ذخیره‌ی بیشتر پست می‌شود؟

همانطور که گفتیم، زمانی که از محتوای ارزشمند صحبت می‌کنیم منظورمان محتوای آموزشی و کمک‌کننده است که بتواند مشکلی از کاربر حل کند. به طور مثال:

  • محتوای “چطور (کاری را انجام دهیم؟)
  • ارائه‌ی ترفند و نکته
  • راهنمای آموزشی

به یکی از مخاطبین یا مشتری که در حال حاضر دارید فکر کنید. چه مشکلی او را آزار می‌دهد؟ چه چالش‌هایی دارد؟ به طور مثال اگر مربی شخصی هستید می‌توانید در مورد نحوه‌ی تقویت اعتماد به نفس محتوایی تهیه کنید و در اختیار مخاطب قرار دهید.

حتی اگر یک فروشنده‌ی ساده هم هستید نگران نباشید، شما هم می‌توانید محتوای ارزشمند داشته باشید، به عنوان مثال اگر فروشنده‌ی جواهرات هستید می‌توانید محتوایی در مورد انواع ست کردن جواهرات تهیه کنید. اگر خلاقیت کافی داشته باشید برای هر موضوعی می‌توانید محتوای آموزنده تولید کنید.

۳– اشتراک‌گذاری پست (Share)

معیار بعدی که برای آنالیز پستتان استفاده کنید میزان اشتراک آن است. یکی از دلایل اهمیت این معیار آن است که ظرفیت‌های جدیدی برای شما به ارمغان می‌آورد، یعنی با هر اشتراک فرصت آن برای شما ایجاد می‌شود که افراد بیشتری با شما آشنا شوند و در نتیجه افراد بیشتری شما را دنبال کنند و حتی در آینده مشتری شما باشند.

پس در واقع میزان معیار اشتراک‌گذاری پست قسمت بالای قیف فروش شما (یعنی آگاهی از برند) را تقویت می‌کند بدون آنکه نیازی به بازاریابی‌های گسترده داشته باشید.

  • چه نوع محتوایی منجر به اشتراک‌گذاری می‌شود؟

اما چطور باید محتوایی تولید کنیم که مخاطب را ترغیب به اشتراک آن با دوستانش کند؟

  • خودتان را با ترندها مرتبط کنید

یکی از روش‌های تولید محتوای قابل اشتراک آن است که به هر طریقی خودتان را با مسائل روز (فرهنگی، اجتماعی، ورزشی …) تطبیق دهید و آن را به خودتان مرتبط کنید. به طور مثال این روزها که همه درگیر بیماری کووید ۱۹ هستند می‌توانید از تاثیر آن بر کسب‌وکارتان صحبت کنید.

  • جنجالی باشد

شاید جنجالی بودن همیشه هم مثبت نباشد اما عده‌ای را جذب می‌کند. به طور مثال سعی کنید در مورد مشکلاتی که در صنعت‌تان وجود دارد یا سو استفاده‌هایی که در حوزه‌ی فعالیت شما صورت می‌گیرد صحبت کنید. در کل برای جنجالی بودن باید دست روی موضوعاتی بگذارید که تابحال کمتر مورد بحث قرار گرفته است.

۴– کلیک‌های وب‌سایت (Website Clicks)

شاید بهتر باشد اوایل فعالیت‌تان روی افزایش نرخ تعامل خود صفحه‌ی اینستاگرامتان تمرکز کنید. بهرحال افرادی که در اینستاگرام حضور دارند در وهله‌ی اول مایل هستند پست‌ها را زیر و رو کنند، استوری‌ها را نگاه کنند و در اکسپلور چرخی بزنند. افراد کمتری مایل هستند از طریق اینستاگرام وارد وبسایت شوند و وقتشان را خارج از اینستاگرام بگذرانند، به همین خاطر ترغیب مخاطب کمی در این مورد سخت است و معمولا مخاطبین هدفمندتر وارد لینک بایو شما می‌شوند و از وبسایت شما دیدن می‌کنند.

کلیک‌های وب‌سایت (Website Clicks)

پس در اینجا باید استراتژیک عمل کنید، اینجا درست لحظه‌ی ورود مخاطب به قیف فروش است پس اول از همه از اینکه لینک‌تان سالم است اطمینان حاصل کنید. بعد از اینکه تصمیم گرفتید مخاطب را از طریق اینستاگرام وارد وبسایت کنید وقت آن است صفحه‌تان را آنالیز کنید تا متوجه شوید کدام پست یا استوری منجر به کلیک بیشتر برای وبسایت شده است. احتمالا بعد از مدتی متوجه ارتباط مستقیمی بین پست‌هایی که در آن فراخوان عمل (CTA) وجود دارد با میزان کلیک‌های بیشتر برای ورود به وبسایت خواهید شد. فراخوان عمل‌هایی مثل: “لینک در بایو”

اما جالب‌تر از همه زمانی است که یک پست با اینکه فراخوان عمل هم ندارد اما کلیک‌های ورودی به لینک توسط آن پست افزایش غیر معمولی پیدا کرده است. پست‌هایی مانند این را آنالیز کنید و ببینید چه عاملی در محتوای آن وجود داشته که مخاطب را ترغیب به ورود به لینک کرده است. به هر حال به این گونه محتواها بیشتر اهمیت بدهید و از آن برای پست‌های آینده ایده بگیرید.

۵– مشاهدات (Reach)

دیگر معیاری که می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم Reach است. ریچ به تعداد اکانت‌های یکتایی گفته می‌شود که از پست شما دیدن کرده‌اند. به طور مثال اگر یک اکانت یکتا ۵ بار پست شما را دیده باشد تعداد ریچ همان یک محسوب می‌شود. آنالیز ریچ را برای هر پست می‌توانید به محض انتشار محتوا بررسی کنید و ببینید هر پست نسبت به پست دیگر چطور عمل کرده و استراتژی هشتگ شما چطور کار می‌کند.

معمولا توصیه می‌شود آنالیز ریچ را به طور منظم (هر ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت از انتشار پست) انجام دهید تا متوجه شوید هشتگ‌هایی را که استفاده کرده‌اید برای شما سودمند بوده‌اند یا خیر. می‌پرسید از کجا ورودی هشتگ را متوجه شویم؟ ساده است. اگر تعداد ریچ‌های یک پست از حد معمول بیشتر بود نشان‌دهنده آن است که مجموعه هشتگ‌هایی که استفاده کرده بودید کارساز واقع شده است.

اگر ریچ شما کمتر از حد معمول بود وقت آن است تجدید نظری در هشتگ‌ها انجام دهید. برای آنالیز ریچ و استراتژی هشتگ‌گذاری تا آخر ماه صبر نکنید، زود به زود انجامش دهید.

۶– نرخ تعامل بر اساس ریچ (Engagement On Reach)

حالا که تا اینجا از مفهوم ریچ آگاه شدیم وقت آن است نرخ تعامل را بر اساس ریچ را بشناسیم. این معیار از تقسیم کل تعامل یک پست (تعداد لایک، کامنت، ذخیره) بر تعداد کل ریچ آن بدست می‌آید. نرخ تعامل کل شما با تقسیم بر کل فالوورهای شما بدست می‌آید در حالی که نرخ تعامل بر اساس ریچ عدد دقیق‌تری به شما ارائه می‌دهد چرا که علاوه بر فالوورها کسانی که فالوور شما نیستند ولی پست شما را دیده‌اند هم به حساب می‌آورد.

نگاهی به مثال پایین بیندازید:

 نرخ تعامل بر اساس ریچ (Engagement On Reach)

این مثال نشان می‌دهد یک پست به طور متوسط نرخ تعامل ۱.۳۵% ایجاد کرده در حالیکه میانگین نرخ تعامل بر اساس ریچ آن ۳.۰۸% بوده است که بسیار بیشتر است دلیلش هم آن است که تعداد ریچ‌ها نسبت به تعداد کل فالوورهای یک اکانت کمتر است.

معیارهای آنالیز استوری در اینستاگرام

حالا که با معیارهای مهم آنالیز پست در اینستاگرام آشنا شدیم وقت آن است بدانیم این موضوع در مورد استوری‌ها چطور صدق می‌کند؟

معیارهای آنالیز استوری در اینستاگرام
آمارهای استوری و آنالیز آن ها نیز بسیار مهم است

۱– نرخ نگهداری مخاطب (Retention rate)

یکی از معیارهای مهمی که باید به آن توجه داشته باشید نرخ نگهداری مخاطب در استوری‌هاست. این معیار را اینستاگرام برای شما محاسبه نمی‌کند و باید به صورت دستی آن را انجام دهید اما یکی از مهم‌ترین معیارها در آنالیز استوری است.

محاسبه‌اش ساده است:

فرض کنید یک رشته استوری آپلود کرده‌اید. برای بدست آوردن نرخ نگهداری مخاطب باید تعداد  Impression استوری آخر را تقسیم بر تعداد Impression استوری اول کنید. به عنوان مثال در یک رشته استوری، ۱۲۰ نفر استوری اول را دیده‌اند و در استوری آخر تعداد Impression به ۶۲ عدد رسیده، ۶۲ تقسیم به ۱۲۰ مساوی ۵۲% است. در این مثال نرخ نگهداری شما ۵۲% است یعنی به طور میانگین می‌توانید نیمی از مخاطبین را تا پایان استوری درگیر نگه دارید.

این معیار از این نظر مهم است که اینستاگرام اگر چه خودش آن را در آنالیز حساب نمی‌کند بلکه در الگوریتمش آن را تاثیر می‌دهد چرا که این نرخ نشان از جذابیت استوری‌های شما دارد.

  • چطور استوری‌هایی با نرخ نگهداری (Retention rate) بالا بسازیم؟

اگر قصد دارید استوری‌هایتان را باب دل اینستاگرام بسازید و قصد دارید که در اکسپلور نمایش داده شوند باید کاری کنید که مخاطب از اول تا پایان رشته استوری‌های شما را مشاهده کند. همانطور که از اسمش مشخص است، استوری به معنای داستان است، هر داستانی آغاز و پایانی دارد. اگر یک کتاب به اندازه‌ی کافی جذاب پیش نرود خواننده اواسطش آن را کنار می‌گذارد.

پس از آپلود کردن عکس‌ها و ویدیوهای بی سر و ته و شلخته در استوری جلوگیری کنید. آنقدرها هم نگران ظاهر گرافیکی استوری‌ها نباشید، کیفیت داستان از همه چیز مهم‌تر است. برای درگیر نگه داشتن مخاطب در استوری تاکتیک‌های بسیاری وجود دارد، یک بحث جنجالی راه بیندازید، تست بگیرید، سوال و جواب راه بیندازید و … . اما استوری‌هایتان را خیلی هم طولانی نکنید، ۱۲ عدد یا کمتر میزان متعادلی است.

۲– پاسخ دادن استوری (Reply)

دومین و مهم‌ترین معیار استوری ریپلای است. یعنی زمانی که استوری می‌گذارید در جواب آن استوری مخاطب برای شما پیامی بفرستد. و خبر خوب اینکه این معیار در اینسایت خود اینستاگرام موجود است و نیازی به م

معیارهای کلی اینستاگرام (متریک ها)

۱ – Reach: تعداد کسانی که پست شما را دیده اند.

البته لازم به ذکر است که نرخ دسترسی یا Reach Rate، به تعداد کسانی که پست شما را دیده اند تقسیم بر تعداد دنبال کننده های شما گفته می شود. دسترسی همیشه با اعداد نشان داده می شود و نرخ دسترسی با درصد. همچنین معیار دیگری با نام میانگین نرخ دسترسی برای هر پست را داریم، که میانگینی از نرخ دسترسی تمامی پست های شما در بازه زمانی معین است.

۲ – Impression: ایمپرشن تعداد دفعاتی است که پستها، استوری ها و پروفایل شما در یک بازه زمانی معین دیده شده اند. در واقع این معیار بر اساس تعداد دفعاتی که پست شما به دید افراد رسیده است محاسبه می شود چون همانطور که می دانید، در اینستاگرام یک پست ممکن است چندین بار به دید شما بیاید، یک پروفایل ممکن است چندین بار بازدید شود و همین طور یک استوری چندین بار دیده شود. به عنوان مثال اگر شخصی سه بار پست شما را ببیند، این اتفاق به عنوان 1 Reach و 3 ایمپرشن محسوب می شود.

۳ – نرخ تعامل و نرخ تعامل بر Reach: نرخ تعامل تمامی لایک ها، کامنت ها و سیوهای پست شما تقسیم بر تعداد دنبال کنندگان شما در بازه زمانی انتشار پست است. علاوه بر این موضوع نرخ تعامل بر Reach هم وجود دارد که به صورت تمامی لایک ها، کامنت ها و سیوهای پست شما تقسیم بر میزان Reach آن پست محاسبه می شود.

به عنوان مثال؛ فرض کنید که شما ۱۰۰ فالوور دارید، اما ۱۵۰ نفر پست آخر شما را دیده اند و ۲۰ نفر هم آن را لایک کرده اند. نرخ تعامل سنتی برای این پست ۲۰ درصد است، در حالی که نرخ تعامل بر دسترسی که ۱۳ درصد می باشد دقیق تر است، در صورتی که بخواهید میزان موفقیت پست خود را بسنجید.

نرخ تعامل شما باید چقدر باشد؟ سوال خوبی است. معمولا، هر چقدر فالوور بیشتری داشته باشید، نرخ تعامل پایین تری نیز خواهید داشت. به این پدیده قانون انگشت شصت گفته می شود، هرچقدر تعداد دنبال کننده های شما بالاتر می رود، نرخ های مختلف شما کاهش پیدا می کند. به عنوان مثال؛ فرض کنید من ۳۲۰۰ فالوور دارم و نرخ تعامل من ۸.۵۷ درصد برای هر پست است. در عین حال، Kim Kardashian یکی از بزرگترین سلبریتی های دنیا، ۱۰۸.۱ میلیون فالوور دارد و نرخ تعامل وی ۱.۹۷ درصد است. (آمار اکتبر ۲۰۱۸)

کجا باید به دنبال ریچ، ایمپرشن و تعامل باشیم؟ اگر اکانت خود را به اکانت بیزینس اینستاگرام تبدیل کرده باشید، می توانید این دو معیار را در پایین هر پستی که منتشر می کنید با نام Insights مشاهده کنید.

کجا باید به دنبال ریچ، ایمپرشن و تعامل باشیم؟

اما مشکل اینسایت این است که تنها اعداد را به شما نشان می دهد و خبری از درصدها نیست، چرا که قابل فهم تر هستند. برای مشاهده درصدها، می توانید به Iconosquare و سپس Post Analytics بروید.

۴ – رشد فالوورها: یکی از مهم ترین معیارهای اینستاگرام از نظر بسیاری از مردم، رشد فالوورها یا Follower Growth می باشد که نشان دهنده تعداد فالوورهای جذب شده در یک بازه زمانی معین است. اگر اخیرا مقدار زیادی از فالوورهایتان را از دست داده اید، بهتر است تاکتیک های رشد و تعامل متفاوتی را امتحان کنید تا ببینید که کدام یک کارایی بهتری دارند.

۵ – منشن ها ( Mentions ): تعداد منشن هایی که در پست های اینستاگرام از اکانت اینستاگرام شما می شود، که می توانند یا به عنوان تگ شده در عکس باشند و یا در کپشن. فعلا شما نمی توانید این مورد را در اینسایت ببینید، اما اگر یکی از کاربران پیشرفته Iconosquare باشید، می توانید منشن های خود را در بخش Media، My Feeds و سپس My Tags ببینید، جایی که می توانید آن ها را با توجه به مدل تگ فیلتر کنید.

۶ – بازدیدهای پروفایل: تعداد دفعاتی که از پروفایل اینستاگرام شما بازدید شده است.

۷ – Email Clicks: تعداد ضربه های انجام شده برروی لینک ایمیل بایو اینستاگرام شما برای برقراری ارتباط با برند شما.

همچنین معیار دیگری با نام نرخ کلیک های ایمیل نیز وجود دارد که به صورت تعداد دفعات کلیک شدن برروی ایمیل های شما تقسیم بر تعداد بازدیدهای پروفایل شما محاسبه می شود. فرض کنید ایمیل شما ۲۳ بار کلیک شده باشد، در حالی که در ۳۰ روز گذشته شما ۳۵۹۴۵ بازدید پروفایل داشته اید، در این صورت نرخ کلیک برروی ایمیل شما 0.06 درصد است.

۸ – Get Direction Clicks: درست همانند مورد قبلی این مورد نیز نشان دهنده تعداد دفعاتی است که بازدیدکنندگان برروی گزینه Get Directions برای دسترسی به بیزینس شما کلیک کرده اند و نرخ مسیریابی نیز تعداد کلیک های انجام شده برروی این گزینه تقسیم بر تعداد بازدیدهای پروفایل اینستاگرام است.

۹ – Website Clicks: تعداد دفعات کلیک شده برروی آدرس وبسایت شما در بایو پروفایل اینستاگرام شماست. نرخ کلیک برروی وبسایت نیز به صورت تعداد بازدیدهای وبسایت تقسیم بر تعداد بازدیدکنندگان پروفایل محاسبه می شود. تا به این لحظه تنها در یک قسمت اینستاگرام کلیک های یک URL را ردیابی می کند، و آن قسمت نیز بایو پروفایل اینستاگرام شماست. اگر به دنبال افزایش ترافیک وب سایت و آگاهی از برند خود هستید، یک URL در بایو اینستاگرام خود قرار دهید. اگر می خواهید که چندین URL در بایو خود اضافه کنید، بهتر است LinkTree را چک کنید.

از کجا می توان کلیک های Email، Get Direction و Website را مشاهده کرد؟ برای مشاهده کردن تعداد کلیک ها لازم نیست بیشتر از Insights دنبال چیزی باشید.

از کجا می توان کلیک های Email، Get Direction و Website را مشاهده کرد؟

۱۰ – Saves: تعداد سیوهایی که پست شما به دست آورده است.

Average Saves میانگین تعداد سیوهایی است که پست شما در بازه زمانی معین است. به عنوان مثال در ۳۰ روز اخیر، شما ۵ پست منتشر کرده و ۳۰ عدد سیو داشته اید، میانگین سیو شما ۶ است.

۱۱ – Views: تعداد بازدیدهای ویدیویی که پست کرده اید بر اساس بازه زمانی که معین کرده اید می باشد. نرخ بازدید نیز به صورت تعداد دفعاتی که ویدیو بازدید شده است، تقسیم بر تعداد ایمپرشن هایی که ویدیو گرفته است محاسبه می شود. در نظر داشته باشید که یک نفر ممکن است پست شما را دیده باشد، ولی لزوماً ویدیوی شما را مشاهده نکرده باشد. در این مورد، به عنوان یک ایمپرشن حساب می شود اما یک بازدید خیر.

۱۲ – Tags on Branded Hashtags: یک هشتگ برندشده هشتگ خود شماست که به هدف ایجاد یک جامعه دور برندتان و ایجاد کردن یک ترند اینستاگرام ساخته اید. تگ های هشتگ تعداد پست های مختلفی است که با آن هشتگ منتشر شده اند.

Tags on Branded Hashtags

معیارهای سنجش استوری های اینستاگرام

۱۳ – Exits: این موضوع تعداد کسانی را نشان می دهد که بدون این که استوری شما را تا پایان مشاهده کنند، آن را ترک کرده اند. این اتفاق در زمان های زیر می افتد:

  • بازدیدکنندگان قبل از به اتمام رسیدن استوری اینستاگرام را بسته اند.
  • بازدیدکنندگان برروی دکمه X در بالا سمت راست صفحه کلیک کرده اند.
  • بازدیدکنندگان صفحه را به پایین کشیده و به صفحه اصلی اینستاگرام برگشته اند.

در عین حال، نرخ خروج در استوری ها تعداد خروج ها تقسیم بر تعداد ایمپرشن ها می باشد. فرض کنید شما ۲۳۴ ایمپرشن و ۲۱ خروج داشته اید، در این صورت نرخ خروج شما ۸.۹ درصد است.

۱۴ – Swipes Away: این معیار، نشان می دهد که چه تعدادی از مردم در حال مشاهده استوری شما صفحه را به چپ و راست کشیده اند، نه این که برروی سمت چپ و راست صفحه ضربه زده باشند.

۱۵ – Taps Forward: تعداد ضرباتی که کاربر وارد کرده است تا عکس یا ویدیوی بعدی را مشاهده کند. اگر تعداد زیادی از این مورد را دارید، می تواند هشدار دهنده این باشد که استوری شما به اندازه کافی جالب توجه نبوده است، و یا ممکن است بیش از حد طولانی بوده باشد و حوصله مخاطب را سر برده است. این اتفاق همچنین می تواند زمانی رخ دهد که ترکیب استوری شما کمی خارج از عرف باشد، به عنوان مثال وقتی که یک استیکر را بیش از حد در سمت راست استوری قرار دهید.

۱۶ – Taps Back: تعداد ضرباتی که کاربر وارد کرده است تا ویدیو یا عکس قبلی را ببیند. در حالی که این ضربات می توانند به صورت تصادفی هم اتفاق بیافتند، تعداد بالایی از آنها می تواند نشانه ای باشد که مردم استوری قبلی شما را دوست داشته و آن را دوباره مشاهده کرده اند، و یا ممکن است از استوری شما آنقدر خوششان آمده باشد که یک استوری به عقب رفته تا بتوانند دوباره سریعاً به استوری کنونی شما برگردند. وقتی که Tap های عقب یا جلو را مقایسه می کنید، در نظر داشته باشید که دریافت یک Tap عقب می تواند KPI بهتری برای محاسبه عملکرد محتوای اینستاگرام شما باشد.

۱۷ – Replies: تعداد دایرکت مسیج هایی که از استوری که گذاشتید گرفته اید در این بخش محاسبه می شود. برای دسترسی به معیارهای استوری می توانید به بخش Insights، Stories و سپس Apply Filter بروید.

۱۸ – Shortcuts: شورت کات ها جمع تمامی موارد Taps Back/Forward، Swipes Away و Exits می باشد. در واقع این جمع تمامی میانبرهایی است که مردم برای ندیدن استوری شما تا انتها آنها را انتخاب کرده اند.

۱۹ – Completion Rate: نرخ تکمیل به شما کمک می کند تا متوجه شوید چه درصدی از کاربران استوری شما را تا انتها مشاهده کرده اند. فرمول محاسبه این نرخ بسیار ساده است: کسانی که ۱۰۰ درصد تا انتها استوری را دیده اند.

معیارهای لایو اینستاگرام

۲۰ – بازدیدکنندگان لایو: یکی از بزرگترین ترندهای هم اکنون اینستاگرام لایو گذاشتن است، بنابراین استفاده از این قابلیت و سنجش میزان تاثیرگذاری لایو منطقی است. البته در واقع تنها آمار در دسترس، تعداد بازدیدکنندگان لایو است! بنابراین زمانی که کسی به لایوی که شما گذاشته اید ملحق شود، به عنوان یک بازدید شمرده می شود.

همچنین معیار دیگری با نام Live viewers at any given time نیز وجود دارد که نشان دهنده تعداد اکانت هایی است که در یک بازه زمانی معین در حال مشاهده لایو شما هستند. این عدد دائماً در حال نوسان است، چرا که مردم دائماً در حال ورود و خروج از لایو شما هستند، اما ردیابی تعداد کسانی که در ابتدای لایو شما وارد آن شده اند می تواند منطقی باشد چرا که نشان دهنده این است که دنبال کنندگان شما تا چه حد به برند و بیزینس شما علاقه مند هستند. اگر عدد ابتدایی بیش از حد کم باشد، برروی افزایش نرخ تعامل خود کار کنید و قالب لایوهای خود را هوشمندانه تر انتخاب کنید.

شما می توانید تعداد بازدیدکنندگان لایو در هر زمان را در سمت بالا سمت چپ تصویر مشاهده کنید البته به محض این که لایو را شروع کنید. زمانی که لایوتان را به پایان می رسانید، اینستاگرام جمع تمامی کسانی که در بخش های مختلف لایو شما وارد شده اند را به شما نشان می دهد.

بازدیدکنندگان لایو

از آنجایی که هیچ داده های تحلیلی برای لایو اینستاگرام هنوز وجود ندارد، به شما پیشنهاد می کنیم که اعداد را ضبط کنید و یا بلافاصله بعد از پایان لایو از صفحه اسکرین شات بگیرید، تا در طول زمان متوجه شوید که آیا مردم به تدریج به لایوهای شما و خود شما بیشتر علاقه مند می شوند یا خیر.

معیارهای تبلیغاتی اینستاگرام

۲۱ – Click Through Rate: تعداد کلیک هایی که تبلیغ شما دریافت کرده است، تقسیم بر تعداد دفعاتی که تبلیغ شما نشان داده شده است. این معیار همیشه بر اساس درصد نشان داده می شود.

۲۲ – Cost per Click: مقدار پولی که به ازای هر کلیک تبلیغاتی از شما گرفته می شود.

۲۳ – میانگین هزینه به ازای کلیک: این معیار بر اساس تقسیم میزان هزینه کلی شما برای کلیک ها و تعداد کلی کلیک های دریافتی محاسبه می شود. فرض کنید تبلیغ شما ۲ کلیک می گیرد، اولی ۰.۲۰ دلار هزینه دارد و دومی ۰.۴۰ دلار، بدین معنی که شما در مجموع ۰.۶۰ دلار هزینه کرده اید. اگر شما این عدد را بر تعداد کلیک ها تقسیم کنید، میانگین هزینه به ازای کلیک ۰.۳۰ دلار است.

۲۴ – کلیک ها: تعداد کلی کلیک هایی که تبلیغ شما دریافت کرده است.

جمع بندی

این شما و این هم معیارهای اینستاگرام در یک مقاله کاربردی. امیدواریم بتوانید از این مقاله به نحو احسن استفاده کرده و استراتژی بازاریابی اینستاگرام خود را هدفمندتر و موفق تر از گذشته پیش ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط