🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

لینکدین چیست؟

لینکدین شبکه ی اجتماعی محبوبی به خصوص در میان متخصصین مشاغل مختلف است و محیطی عموما تخصصی است که در آن کارفرما ها و جویندگان کار با هم می توانند در ارتباط باشند. حتما تا به حال اسم لینکدین را به وفور شنیده اید.
لینکدین (linkedin) : آمار، 20 نکته کاربردی برای کاربران ایرانی

در این مقاله می خوانید

لینکدین شبکه‌ی اجتماعی محبوبی به خصوص در میان متخصصین مشاغل مختلف است و محیطی عموما تخصصی است که در آن کارفرماها و جویندگان کار با هم می‌توانند در ارتباط باشند. تلفظ لینکدین به صورت linkedin است که در فارسی با شکل املای لینکداین هم بسیار دیده می‌شود. شبکه‌ای اجتماعی که با بیش از 500 میلیون عضو به یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های تخصصی در حوزه شغلی تبدیل شده است و کاربران در آن می‌توانند با کارفرماها در ارتباط باشند و یا با پوزیشن‌های شغلی بیشتر آشنا شود. در این مقاله با این شبکه اجتماعی تخصصی بیشتر آشنا می‌شویم و نکات استفاده از آن را خواهیم گفت.

linkedin در سال 2002 توسط مایکروسافت بنا نهاده شد و یک شبکه اجتماعی برای کسب و کار است که قدرتمندترین جمعیت آنلاین از متخصصین را دور هم جمع کرده است. این شبکه در واقع ابزاری است که می‌توانید در آن پروفایل مربوط به خودتان را بسازید و این پروفایل به منزله رزومه شما به حساب می‌آید یعنی افراد دیگر می‌توانند از رزومه شما بازدید کنند و اگر مطابق با خواسته‌شان بود با شما همکاری کنند.

البته لینکدین فقط برای استخدام نیست و پلتفرمی است که در آن می‌توانید انواع مقالات از افراد مختلف را مطالعه کنید با آنها ارتباط ایجاد کنید و در حوزه‌های تخصصی یادگیری بیشتر به دست آوردید. هم چنین خودتان در مورد تجربیات تخصصی‌تان در آن مطلب منتشر کنید. یا اگر برند و بیزینسی دارید محصولتان را برای فروش در لینکدین معرفی کنید.

لینکدین برای چه کسانی مناسب است؟

لینکدین linkedin چیست
لینکدین برای همه افراد ساخته شده و به نوع خاصی از افراد تعلق ندارد

فرقی نمی کند چکاره هستید. مدیر عامل یک شرکت معروف هستید یا یک کارمند ساده هستید و یا حتی یک دانشجوی سال اولی هستید که دنبال اولین کارش می گردد. linkedin برای همه افراد ساخته شده و به نوع خاصی از افراد تعلق ندارد. در واقع هر کسی که دنبال یادگیری بیشتر در حرفه تخصصی اش است یا دنبال نیروی کار است یا خود نیروی کار است می تواند از آن استفاده کند.

نحوه ساخت لینکدین و آشنایی با قسمت های مختلف

ساخت صفحه لینکدین بسیار ساده است. وارد سایت www.linkedin.com می‌شوید و در قسمت sign up با وارد کردن اطلاعاتی مانند نام و ایمیل و پسورد مورد نظر پیج linkedin  تان را می‌سازید. بعد از ساخت اکانت لینکدین در قسمت بالای صفحه مواردی را می‌بینید که برای آشنایی بیشتر به طور خلاصه آن‌ها را در پایین توضیح می‌دهیم.

بخش های مختلف لینکدین
  • Home: به محض اینکه وارد لینکدین می‌شوید صفحه فید یا هوم برای شما نمایش داده می‌شود که در این قسمت پست‌هایی که دوستانتان به اشتراک گذاشته‌اند برای شما نمایش داده می‌شود.
  • Profile: قسمت پروفایل در واقع به منزله رزومه شماست. در این قسمت نام و فامیل‌تان، عکستان، عنوان شغلی‌تان و دانشگاهی که در آن درس خوانده‌اید را می‌توانید نمایش دهید. در قسمت‌های پایین‌تر می‌توانید خلاصه‌ای از خودتان، سوابق شغلی و مهارت‌هایی که دارید را اضافه کنید. دقیقا مانند درست کردن یک رزومه.
  • My network: در این قسمت در واقع شبکه روابط شما و کسانی که با آنها کانکت هستید را می‌توانید ببینید. در واقع افرادی که جز کانکشن‌های شما هستند همه در این قسمت هستند.
  • Jobs: روزانه تعداد زیادی پوزیشن شغلی توسط کارفرما ها لیست می‌شود. linkedin  بر اساس اطلاعاتی که در پروفایلتان ارائه داده‌اید از مکان گرفته تا حوزه ای که در آن کار یا تحصیل کرده‌اید به شما شغل مرتبط را پیشنهاد می‌دهد.
  • Interests: علاوه بر کانکشن‌ها یا همان افرادی که با آنها در ارتباط هستید صفحات دیگری نیز مثل کمپانی‌های معروف وجود دارند که می‌توانید آن ها را فالو کنید. گروه‌های لینکدین را که مرتبط با علاقه‌تان باشد نیز می‌توانید از همین قسمت فالو کنید.
نحوه ساخت لینکدین
  • Search bar: در این قسمت می‌توانید افراد یا کمپانی‌ها را بر اساس اسمشان جستجو کنید.
  • Messages: ایجاد ارتباطات در linkedin  از این قسمت انجام می‌گیرد. می‌توانید به افراد مختلف پیام خصوصی بفرستید و به انها درخواست همکاری بدهید و یا از کسی مشورت بگیرید.
  • Notification: در قسمت نوتیفیکیشن‌ها هر اقدامی که توسط اشخاص دیگر برای شما انجام گرفته باشد یا اتفاقی در صفحه‌تان افتاده باشد می‌توانید با خبر شوید.
  • Pending invitaions: وقتی افراد دیگر در لینکدین برای شما درخواست کانکت شدن می‌فرستند در این قسمت ظاهر می شود که باید درخواستشان را قبول کنید تا جزو کانکشن های شما به حساب بیایند.
  • Recommendations: به این بخش توصیه‌نامه می‌گویند که به دو قسمت تقسیم می‌شود. قسمت اول مربوط به دوستانتان است که درباره آن ها توصیه‌نامه نوشته‌اید و قسمت دوم مربوط به توصیه نامه‌هایی است که دیگران درباره خود شما نوشته‌اند.
  • Post: در قسمت پست می‌توانید تا 1300 حروف منتشر کنید. مطالب این بخش بیشتر مربوط به تجربیات کوتاه یا پرسش و پاسخ است.
  • Article:اگر بخواهید مطالب تخصصی و بلند بالاتری منتشر کنید باید در قسمت مقالات این کار را بکنید. این بخش محدودیت تعداد حروف ندارد و در قسمت سرچ گوگل ظاهر می‌شود.

برای استفاده از لینکدین هم از طریق سایت آن و هم از طریق اپلیکیشن linkedin  می‌توانید وارد شوید و بسته به نوع گوشی همراه‌تان می‌توانید اپلیکیشن مربوط به آن را از اپ‌استور و یا گوگل پلی دانلود کنید. البته نسخه رسمی نرم‌افزار linkedin  فارسی برای ios یا لینکدین فارسی اندروید برای گوشی‌های اندرویدی وجود ندارد و باید از تنها نسخه رسمی آن که به زبان انگلیسی است استفاده کنید.

سرویس پخش ویدیو زنده لینکدین

لایو لینکدین
لینکدین در اوایل سال 2019 خبر از سرویس پخش ویدیو زنده خود داد

لینکدین در اوایل سال 2019 خبر از سرویس پخش ویدیو زنده خود یا همان لایو لینکدین داد. توسط این سرویس افراد می‌توانند جلسات پرسش و پاسخ و سخنرانی و حتی آموزشی برای افراد دیگر برگزار کنند و آن ها هم در آن شرکت کنند. لازم به ذکر است که این نسخه قرار است ابتدا آزمایشی در آمریکا مورد استفاده قرار بگیرد. لایو لینکدین مثل ویدیو‌های لایو شبکه‌های اجتماعی دیگر نیست و معلوم نیست در اختیار همه کاربرها قرار بگیرد یا نه بدین صورت که linkedin  فرمی از دعوت‌نامه‌ها را آماده کرده است و فعلا فقط افراد دارای دعوت نامه می‌توانند از این سرویس استفاده کنند. باید دید که لینکدین اجازه استفاده از این سرویس را به همه کاربرانش می‌دهد یا خیر.

جالب است بدانید که linkedin   تا سال 2017 حتی قابلیت انتشار ویدیو هم نداشت و اولین فرمت ویدیویی‌اش را در تابستان 2017 معرفی کرد و بعد از آن به دلیل رشد سود زیاد ترقیب به افزودن ویژگی‌های دیگر نیز شده است.

نکات پروفایل حرفه ای لینکدین

  1. از پروفایل شخصی‌تان به عنوان رزومه استفاده کنید

درست که پیج‌های کمپانی‌ها و بیزینس‌ها لینکدین را اشغال کرده‌اند اما هنوز هم پروفایل‌های شخصی بسیار مهم به حساب می‌آیند. خصوصا برای افرادی که جویای کار هستند ساخت رزومه در linkedin  از بیشترین درجه اهمیت برخودار است و رزومه در لینکدین چیزی نیست جز پروفایل حرفه‌ای شما. به هر جهت تجربه نشان داده است که پروفایل‌های شخصی اینگیجمنت بیشتری ایجاد می‌کنند یعنی کاربر بیشتر مایل به تعامل با پیج‌های شخصی است.

از طرفی با ساخت یک پروفایل حرفه‌ای اگر جویای کار هستید می‌توانید کارفرماها را جذب خودتان کنید و اگر در سطوح بالاتر هستید همکاری‌های داخلی یا بین المللی بسیاری را انجام دهید.

2. اطلاعات‌تان را به روز نگه دارید

ممکن است زمانی که به مراحل بالاتر رسیده باشید و مهارت‌های جدید یاد گرفته باشید یا در پوزیشن شغلی جدیدی قرار گرفته باشید سرتان حسابی شلوغ باشد و وقت آپدیت روزمه‌تان را نداشته باشید. در این حالت اطلاعات‌تان به صورت قبل باقی می‌ماند و تاثیر خوبی بر بیننده شما نمی‌گذارد. در این حالت افراد دیگر فکر می‌کنند شما به اندازه کافی اکتیو نیستید.

به علاوه اینکه افراد همیشه بر اساس کلیدواژه در لینکدین سرچ انجام می‌دهند مثلا بر اساس صنعت، شرکت، موقعیت مکانی، پوزیشن شغلی و … و اگر پروفایل را آپدیت نکنید ممکن است از عرصه جا بمانید.

  1. از عکس مناسب لینکدین استفاده کنید

بسیاری از ایرانیان را در لینکدین می‌بینیم که عکس پروفایل بسیار غیر حرفه‌ای دارند. مثلا عکس با فیلترهای غیر واقعی،عکس های طبیعت یا عکس‌های سلفی و مهمانی از بدترین انواع عکس برای linkedin  به حساب می‌آیند. باید این واقعیت را پذیرفت که لینکدین مکانی تخصصی است و خطی مشی مخصوص به خودش را دارد. عکس یک پروفایل حرفه‌ای معمولا عکسی است که با استایل کاری شما هم‌خوانی دارد و صورتتان را نشان می‌دهد.

  1. محتوای مرتبط و تخصصی بنویسید

نوشتن محتوا در linkedin معمولا سه هدف را دنبال می‌کند:

  1. قصه برندتان را بازگو می‌کند و در کل مربوط به محصولی است که ارائه می‌کنید.
  2. از کلید واژه‌هایی در آن استفاده می‌کنید که در سرچ‌ها نمایش داده شوید.
  3. مطالب تخصصی منتشر می‌کنید و یا تجربیات کاری‌تان را بازگو می‌کنید.
پروفایل لینکدین
نوشتن مطالب بسیار عمومی مانند لطیفه و داستان های عامی و … کاری بسیار غیرحرفه ای در لینکدین است

نوشتن مطالب بی‌ربط و بسیار عمومی مانند جک و لطیفه و داستان‌های عامی کاری بسیار غیر حرفه‌ای در لینکدین به شمار می‌رود. باید دانست که شبکه‌های اجتماعی دیگری نیز وجود دارند و می‌توانید از آنها استفاده کنید. لینکدین را با جلسات خنده و معاشرت اشتباه نگیرید.

  1. آدرس لینکدین بسازید

شاید بپرسید آدرس لینکدین چیست؟ باید گفت که در حالت معمول وقتی می‌خواهید آدرس پروفایل لینکدین‌تان را برای کسی بفرستید آدرس URL بالا را برای او کپی می‌کنید که بسیار آدرس بلند بالا و شامل کاراکترهای بسیار و حروف عجیب غریب است.

خوشبختانه لینکدین امکانی فراهم کرده است که آدرس پروفایل‌تان را تمیز و یک دست بسازید و هر وقت کسی از شما آدرس linkedin تان را درخواست کرد آن را به او ارائه کنید. برای کار باید به قسمت Me بروید و روی View profile کلیک کنید و بعد Edit public profile & URL را بزنید و آدرس‌تان به این شکل در می آید: WWW.linkedin.com/yourname و بسیار کار حرفه‌ای تر است.

  1. تمام قسمت های پروفایل‌تان را تکمیل کنید

برخی افراد پس از ساخت پروفایل linkedin آن را نیمه‌کاره رها می‌کنند. اگر می‌خواهید حرفه‌ای به نظر برسید باید تمامی قسمت‌های پروفایل را از عکس گرفته تا سامری و هدلاین تکمیل کنید و اطلاعات کامل ارائه دهید. البته خوشبختانه linkedin مدام به شما یادآوری می‌کند و اگر قسمتی از پروفایل‌تان را کامل نکرده باشید به شما آلارم می‌دهد و برای پر کردن آن قسمت راهنمایی‌تان می‌کند.

تکمیل تمام قسمت های پروفایل لینکدین
تمام قسمت های پروفایل خود را تکمیل کنید
  1. موقعیت شغلی فعلی‌تان را بنویسید

بسیاری از افرادی که از شغلی استعفا داده‌اند و دنبال شغل جدید در لینکدین می‌گردند یادشان می‌رود موقعیت شغلی قبلی شان را از موقعیت شغلی کنونی حذف کنند و در این صورت کارفرما گمان می‌کند فرد مشغول به کار است و جویای کار نیست. قبل از تقاضا برای شغل موقعیت شغلی قبلی‌تان را از موقعیت شغلی فعلی‌تان پاک کنید و آن را در سوابق کاری‌تان بنویسید.

  1. توضیحات (Summary) بر انگیزاننده بنویسید

این قسمتی است که باید درباره خودتان بنویسید. سوابق شغلی‌تان، روحیات شغلی‌تان، توانایی‌های رهبری و … همه در این قسمت جای می‌گیرند. در واقع اینجا قسمتی است که می‌توانید خودتان را به دیگران ارائه کنید و هر چه حرفه‌ای‌تر و بر انگیزاننده‌تر باشد می‌تواند افراد بیشتری را جذب پروفایل لینکدین شما کند. از جملات خیلی کوتاه یا خیلی بلند دوری کنید و سعی کنید در سه خط خودتان را مختصرا معرفی کنید.

  1. در گروه‌های لینکدین عضو شوید

در لینکدین هزاران گروه تخصصی وجود دارد که می‌توانید در آن ها عضو شوید و محتوای ارزشمند منتشر کنید یا بخوانید. هم چنین عضویت در گروه‌های لینکدین بهترین فرصت است که خودتان را به بقیه بشناسانید و افراد هم فکر با خودتان را پیدا کنید و برایشان درخواست دوستی بفرستید.

عضویت در گروه های لینکدین
عضویت در گروه‌های لینکدین بهترین فرصت است که خودتان را به بقیه بشناسانید

10-از هشتگ‌های لینکدین استفاده کنید

تا چند سال پیش استفاده از هشتگ در لینکدین امکان‌پذیر نبود اما خوشبختانه این روز ها استفاده از هشتگ‌ها بسیار داغ شده اند و توسط کاربران زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. سعی کنید هشتگی استفاده کنید که مرتبط با حوزه کاری‌تان باشد و در هر پست بیشتر از 5 تا هشتگ استفاده نکنید. برخی هشتگ‌های اماده فارسی معروف که توسط کاربران ایرانی زیادی استفاده شده است به شرح زیر است: #شغل #استخدام # جویای_کار #رزومه #استارتاپ #بازاریابی_دیجیتال #کاریابی #سئو #مارکتینگ #کارآفرینی #اقتصاد #مدیریت #فرصت_شغلی #تولید_محتوا #آموزش

11- غیر از فارسی به انگلیسی هم بنویسید

اگر به زبان انگلیسی تا حدودی تسلط دارید سعی کنید به زبان انگلیسی پست منتشر کنید. بهر حال احتمال این وجود دارد که کارفرماهای خارجی به دنبال نیروی بین‌المللی بگردند و اگر پروفایل و مطالبتان به اندازه کافی حرفه‌ای باشد و از زبان انگلیسی استفاده کرده باشید می‌توانید یکی از انتخاب‌های آن‌ها باشید.

  1. به هر کسی درخواست کانکت شدن ندهید

بسیار در لینکدین دیده شده است که افراد برای گسترش دایره افراد و به اصطلاح کانکشن‌های خود به هرکسی که می‌بینند درخواست دوستی می‌فرستند. باید گفت این کار هم بسیار غیر حرفه‌ای است. در وهله اول دایره کانکشن‌های شما باید شامل افرادی باشد که می‌شناسید و در غیر این صورت افرادی را انتخاب کنید که مرتبط با حوزه کاری شما هستند و واقعا فکر می‌کنید ارزش افزوده‌ای برای شما ایجاد می‌کنند.

  1. دستاوردهایتان را نمایش دهید

همان‌طور که گفتیم لینکدین فضایی تخصصی است و پروفایل به منزله رزومه شماست. پس اصلا از نمایش و ارائه داشته‌هایتان نترسید و هر دستاوردی داشته‌اید را ارائه کنید حتی اگر کاری را داوطلبانه انجام داده‌اید ان را ضمیمه کنید. لینکدین می‌تواند سرزمین فرصت‌های شما باشد و باید از آن نهایت استفاده را بکنید.

ذکر تخصص در لینکدین
کلیه تخصص ها و دستاوردهای خود را در لینکدین ذکر کنید
  1. از آشنایان یا کارفرماهای فعلی‌تان گزینه تایید بگیرید

گزینه‌ای در لینکدین تحت عنوان Endorsement وجود دارد. به این معنی که اگر در مهارتی قوی باشید افرادی که شما را می‌شناسند در آن مهارت شما را تایید می‌کنند و این تایید به منزله اعتبار شماست. اگر شما هم کسی را می‌شناسید و از مهارتش آگاهی دارید این تایید را از او دریغ نکنید. اگر هم از مهارت خاصی برخودار هستید و دیگران فکر می‌کنند در آن قوی هستید از آنها بخواهید شما را تایید کنند.

  1. حداقل 50 تا کانکشن داشته باشید

معمولا اگر در لینکدین تعداد کانکشن‌های شما کمتر از 50 عدد باشد فرد مبتدی در نظر گرفته می‌شوید و دیگران فکر می‌کنند دایره ارتباطات شما بسیار محدود است. سعی کنید افراد نزدیک به تخصصتان را وارد دوستان خود بکنید و با آنها ارتباط بگیرید. البته همانطور که در نکته قبل هم اشاره کردیم درخواست فرستادن بیش از حد و بی جا هم فقط باعث کاهش کارآمدی پروفایلتان می‌شود پس این کار را در حد تعادل انجام دهید.

  1. اگر کارفرما هستید آگهی استخدام در لینکدین را امتحان کنید

برای ارسال آگهی استخدام در لینکدین باید از حساب کاربری خود روی آیکون Work کلیک کنید و گزینه Post a job را انتخاب کنید. بعد در این مرحله باید نام شرکت و عنوان شغلی و موقعیت مکانی را مشخص کنید و در قسمت Job description توضیحی درباره موقعیت شغلی که به دنبالش هستید بنویسید و در ادامه آن را نهایی کنید. البته بسیاری از کاربران ایرانی به دلیل عدم توانایی پرداخت با کارت‌های اعتباری ممکن است موقعیت‌های شغلی را در قالب یک پست در صفحه‌شان منتشر کنند.

  1. اگر کارجو هستید صفحات سازمان‌های مورد علاقه‌تان را دنبال کنید
آگهی استخدام در لینکدین
اگر کارجو هستید سعی کنید صفحات سازمان‌های مورد علاقه تان را دنبال کنید

همان‌طور که در نکته قبل گفتیم بسیاری از شرکت‌های ایرانی به دلیل عدم توانایی در پرداخت برای آگهی استخدام در لینکدین ممکن است آگهی را به صورت پست در صفحه تجاری برندشان منتشر کنند. پس اگر کارجو هستید سعی کنید صفحات سازمان‌های مورد علاقه‌تان را دنبال کنید تا به محض پست کردن آگهی استخدام آنها را ببینید و برای آن اقدام کنید.

  1. قسمت article مناسب وبلاگ‌نویسان

اگر وبلاگ نویس هستید قطعا پست کردن 1300 کاراکتر به کار شما نمی‌آید. اگر می‌خواهید پروفایل‌تان حرفه‌ای‌تر به نظر برسد موضوعاتتان را به صورت مقاله یا همان در قسمت article منتشر کنید. خوبی این روش آن است که این مقالات در موتورهای جستجو قابل سرچ هستند و اگر از کلمات کلیدی مناسب استفاده کرده باشید ممکن است حتی در سرچ گوگل نیز ظاهر شوید. پس این فرصت را از دست ندهید.

  1. اگر فریلنسر هستید نمونه پروژه‌هایتان را ارائه کنید

لینکدین موقعیت بسیار خوبی در اختیار فریلنسرها می‌گذارد چرا که فریلنسرها مدام به دنبال مشتریان جدید هستند و لینکدین فضایی بسیار مناسب است. برای جلب توجه مشتریان بیشتر خلاصه‌ای از نمونه کارهایتان یا برندهایی که با آنها کار کرده اید ارائه دهید تا مشتریان جدید را جذب خودتان کنید.

20- مثبت باشید

واقعیت این است که لینکدین فضایی تخصصی است و می‌توانید هر چیزی راجع به شغل و تجربیات‌تان بنویسید اما اگر پروفایل‌تان را مملو از انتقاد کنید طبیعتا عواید آموزشی نخواهد داشت. سعی کنید مطالبی منتشر کنید که دیگران را جذب کند و منتظر مطالب بعدی شما هم باشند.چرا که هر چه نرخ تعامل با پست شما بیشتر باشد پستتان برای دیگران هم نمایش داده می‌شود و افراد بیشتری را می‌توانید جذب کنید.

21- نحوه حذف اکانت لینکدین

اگر تصمیم به حذف اکانت لینکدین گرفتید کافی است وارد تنظیمات لینکدین بشوید و از ستون سمت چپ گزینه Account را انتخاب کنید و بعد Close your account را بزنید در باکسی که وجود دارد باید دلیل بستن صفحه‌تان را بنویسید و گزینه Continue را بزنید در مرحله بعد روی Close Account کلیک کنید و طی 72 ساعت اکانت شما حذف خواهد شد.

جمع بندی

لینکدین را می‌توان محبوب‌ترین اجتماع متخصصین به شمار آورد که پلتفرمی حرفه‌ای برای انواع اهداف شغلی از کاریابی تا استخدام و آموزش و … ایجاد کرده است. پروفایل حرفه‌ای لینکدین باعث پیشرفت‌های شغلی افراد خواهد شد و استفاده درست از آن می‌تواند به همکاری‌های سودمند ختم شود. اگر در سایت‌های آگهی استخدام و کاریابی موفق به پیدا کردن شغل نشده‌اید با به کارگیری نکات این مقاله لینکدین را تبدیل به رزومه حرفه‌ای خود کنید و نظر کارفرماها را سریع‌تر جلب کنید.

3 پاسخ

    1. Pending یعنی در حالت انتظار و پاسخ
      Hiring یعنی آگهی استخدام
      Industry هم به معنی صنعت می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط