🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

ریبرندینگ یا بازسازی برند (Rebranding) چیست؟

زمانی که بیزینسی را شروع می کنید، برندینگ معمولاً آخرین چیزی است که به ذهن شما می رسد. هر چه که باشد، کار سختیست که بنشینید و فونت های مختلف را بررسی کنید در حالی که هنوز نمی دانید مشتریان هدف شما چه کسانی هستند. علاوه بر این، اگر ایجاد شخصیت برند را اولویت ابتدای کارتان قرار داده باشید، یک تغییر در بیزینس پلن شما می تواند تمامی استراتژی های برندینگ شما را بی فایده کند. به جای این کار، شما می توانید زمانی که می خواهید محصولات بیشتری را تولید کرده و یا آفرهای محصولات خود را گسترش دهید، از Rebranding استفاده کنید.

در این مقاله می خوانید

آیا با موضوع بازسازی برند یا ریبرندینگ برخورد کرده‌اید؟ آیا استراتژی های موثر در این حوزه را می دانید؟

زمانی که بیزینسی را شروع می کنید، برندینگ معمولاً آخرین چیزی است که به ذهن شما می رسد. هر چه که باشد، کار سختیست که بنشینید و فونت های مختلف را بررسی کنید در حالی که هنوز نمی دانید مشتریان هدف شما چه کسانی هستند. علاوه بر این، اگر ایجاد شخصیت برند را اولویت ابتدای کارتان قرار داده باشید، یک تغییر در بیزینس پلن شما می تواند تمامی استراتژی های برندینگ شما را بی فایده کند. به جای این کار، شما می توانید زمانی که می خواهید محصولات بیشتری را تولید کرده و یا آفرهای محصولات خود را گسترش دهید، از Rebranding استفاده کنید.

فرقی نمی کند که طراحی فعالیت های برندینگ شما با طراحی یک لوگو شروع شده و خاتمه یافته است،‌ یا شما بر روی یک تخته وایت بورد تمام پروسه برندینگ را برنامه ریزی کرده باشید، از ارزش های برند گرفته تا همان لوگویی که در موردش صحبت کردیم، جایی در میانه راه همه چیز متوقف شده است و به هر صورتی که به اینجا رسیده اید، شما خوشحال نیستید.

ریبرندینگ چیست؟

ریبرندینگ، یعنی تغییر دادن ظاهر برند، و یا به طور کلی حسی که مخاطب نسبت به برندتان دارند، با هدف ایجاد تفاوت با رقبا. به بیان دیگر ریبرندینگ به معنی بازسازی تصویر برند در ذهن مشتری با هدف بهتر شدن آن برند است.

خوشبختانه ریبرندینگ موضوع رایجی است؛ بسیاری از برندهای بزرگ از Dunkin’ Donuts گرفته تا Uber در گذشته ریبرندینگ های موفقی داشته اند. اگر ریبرند کردن را در نظر دارید، به خواندن این مقاله ادامه دهید تا بدانید چطور می توان یک کمپانی را ریبرند کرد،‌ همچنین در این مقاله شما مثال های خوبی از کمپانی های بزرگی که وب سایت، نام، لوگو یا کل ماموریت و اهداف کمپانی را ریبرند کرده اند خواهید دید. اما ابتدا بیایید مطمئن شویم که شما دلایل کافی و درست برای ریبرند را دارید.

دلایل درست (و یا نادرست)‌ برای ریبرندینگ

ریبرند کردن کاری پیچیده است و ریسک زیادی نیز دارد.حتی برندهای بزرگ نیز از این ریسک در اما نیستند، کافی است به Uber نگاهی بیاندازید. بعد از دوباره طراحی کردن لوگوی خود، بیش از ۴۴ درصد از مردم نمی دانستند که لوگوی جدید اوبر نشان دهنده چه چیزی است. در نهایت، دانستن ریسک های ریبرندینگ می تواند به شما کمک کند که آیا این کار را با دلایل درستی انجام می دهید یا خیر.

دلایل درست (و یا نادرست)‌ برای ریبرندینگ

اگر به دنبال ریبرندینگ برای بیزینس خود به این دلیل هستید که فروش کم شده است و یا فعالیت های آگاهی از برند به نظر نمی آید که به خوبی جواب دهند،‌ شاید بهتر باشد دوباره به این کار فکر کنید. این مشکلات در واقع مشکلاتی هستند که می توانید با استفاده از استراتژی بازاریابی جدید یا اجرای تحقیقات بازار برای پیدا کردن دلایلشان و رفع آن ها مشکل را حل کنید. اما اگر به ریبرند کردن را به این دلیل در نظر گرفته اید که ویژن، ماموریت، ارزش ها و بازار دیگر منعکس کننده برند شما نیستند، ریبرند کردن می تواند تصمیم درستی باشد.

همچنین چندین موضوع بزرگ دیگر هستند که می توانند دلایل درستی برای ریبرند کردن باشند، مانند:

  • لوکیشن جدید: اگر می خواهید بیزینس خود را در سطح بازارهای بین المللی که ممکن است پیام و لوگوی برند شما را شناسایی نکنند گسترش دهید، بهتر است که برند خود را تازه کنید.
  • تغییر موقعیت در بازار:‌ برندها طراحی شده اند که کمپانی ها را به مشتریان متصل کنند، پس اگر شما موقعیت برند خود را کاملاً تغییر دهید تا بتوانید به گروه مخاطبان هدف جدیدی دسترسی داشته باشید، فرقی نمی کند که از طریق محصول،‌ مکان، قیمت یا تبلیغات باشد، برند شما باید ریبرند شود.
  • فلسفه جدید: ماموریت، ویژن و ارزش های بیزینس شما باید هر تصمیمی که می گیرید را تحت تاثیر خود قرار دهند. اگر MVV شما در حال تغییر دادن و هدایت کردن مسیر بیزینس شما به همراه خود هستند، باید برند خود را دوباره ارزیابی کنید.
  • ادغام ها: زمانی که دو کمپانی به یکدیگر می پیوندند، در واقع دو برند هم به هم پیوسته اند. اگر کمپانی شما با کمپانی دیگری ادغام شده است و یا به کمپانی دیگری ملحق شده اید، نمی توانید اجازه دهید که دو برند ادغام شده برای برتری بر یکدیگر با هم مبارزه کنند. پیدا کردن برند جدیدی که انعکاس دهنده کمپانی ادغام شده جدید است از ایجاد ابهامات جلوگیری کرده و اعتماد را نسبت به خود افزایش می دهد.

در این قسمت، چند دلیل برای ریبرند نکردن را خواهیم دید:

  • کسالت داشتن:‌ بسیاری از اوقات، مردم به فکر ریبرند کردن می افتند چرا که دیدن لوگو و شعار تکراری در هر روز خسته می شوند. زمانی که نسبت به برند خود احساس خستگی کردید، به یاد داشته باشید که مشتریان شما ممکن است این رنگ ها و لوگو و لحن و شخصیت برند شما را واقعاً‌ دوست داشته باشند.
  • پوشش یک بحران:‌ فرقی نمی کند که در حال کار کردن برروی یک مشکل داخلی هستید و یا مشکلی را با رسانه ها دارید،‌ ریبرند کردن پاسخی برای شما نیست. بیشتر مصرف کنندگان و کارکنان شما به اندازه کافی باهوش هستند که بدانند تمامی فعالیت های ریبرندینگ شما به چه علت انجام می شود، پوشش بحران.
  • تاثیر و غرور:‌ برای مدیران تازه کار، ریبرند کردن به نظر یک راه سریع برای تاثیرگذاری می آید. اما اکثر این مدیران تازه کار هیچ تغییر بنیادی لازم برای توجیه یک ریبرند کردن را پیاده سازی نمی کنند. معمولاً، رهبری جدیدی که اصرار زیادی بر روی ریبرند دارد بیشتر این کار را برای خودش انجام می دهد، نه کمپانی.
  • به دنبال توجه بودن:‌ شاید فروش خیلی مطلوب نبوده یا فعالیت های انجام شده در زمینه آگاهی از برند بازدهی خوبی نداشته اند، در هر صورت، رفتن به سراغ ریبرند یک تصمیم اشتباه است. در بازه کوتاه مدت ممکن است کمی سر و صدا ایجاد کنید، اما بدون داشتن فروش و استراتژی بازاریابی درست هیچ فایده ای نخواهد داشت. در بدترین حالت نیز شما هر چه شناسایی برند داشته اید را از دست می دهید و تمامی فعالیت های بازاریابی و فروش نیز از بین می رود.

استراتژی ریبرندینگ

برای پیاده سازی موفقیت آمیز استراتژی ریبرندینگ خود، شما باید مشخص کنید که برند شما به یک ریبرندینگ کلی نیاز دارد یا جزئی. در قدم بعد، شما باید بازار هدف برند خود را دوباره با استفاده از تحقیقات بازار در مورد دموگرافیکی که می خواهید با ریبرندینگ به آن ها دسترسی پیدا کنید تعیین کنید.

استراتژی ریبرندینگ
برای پیاده سازی موفقیت آمیز استراتژی ریبرندینگ باید مشخص کنید که به یک ریبرندینگ کلی نیاز دارد یا جزئی

در نهایت شما باید ویژن، اهداف و ارزش های برند خود را اصلاح کرده و از این تعاریف جدید برای هدایت کردن استراتژی خود استفاده کنید. توجه داشته باشید که تمامی ریبرندها به صورت یکسان ایجاد نمی شوند، بنابراین بیاید اول تصمیم بگیریم که ریبرندینگ جزئی یا کلی برای شما بهتر است.

ریبرندینگ کلی و جزئی

هر چقدر برند و بیزینس شما بیشتر اثبات شده و محبوب باشد، چیزهای بیشتری را در ریبرندینگ از دست می دهید. اگر بیزینس شما مدت زمان زیادی است که به بلوغ رسیده است، یک ریبرندینگ جزئی بیشتر به درد شما می خورد و به شما کمک می کند که وفاداری به برند خود را حفظ کنید، در حالی که تصویر برند خود را برای هم جهت بودن با تغییر و تحول ها تازه می کنید.

به ریبرندینگ جزئی خود به عنوان تنظیم شخصیت تصویری برند خود برای همگام شدن با بازارهای جدید نگاه کنید. البته این بدین معنی نیست که ریبرندینگ جزئی تاثیرگذار نیست. به عنوان مثال می توانید به Old Spice نگاه کنید. این کمپانی دئودورانت های مردانه جایگاه خود در بازار را دوباره تعریف کرد و از زمان تغییر موقعیت در بازار توانسته است رشد بسیار زیادی را داشته باشد، در حالی که همیشه چیزی را که Old Spice را از روز اول درست جلوه می داد را حفظ کرده است.

اما، اگر شما در حال حرکت به سوی تغییر کلی شخصیت کمپانی و ویژن، اهداف و ارزش های متفاوتی هستید، یک ریبرندینگ کلی می تواند به درد شما بخورد. این آپشن معمولاً برای شرایطی مانند ادغام کمپانی ها، تغییر کلی محصولات و یا دیگر تغییر و تحولات بنیادی این چنینی مفید است. در این جا، همه چیز بر روی میز است، از نام گرفته تا اهداف شما، بازار شما و شخصیت برند شما. اگر ریبرند جزئی یک نقطه تماس سریع است،‌ ریبرند کلی یک تغییر و تحول اساسی است.

زمانی که تصمیم گرفتید که کدام یک از این دو مدل ریبرندینگ بیشتر برای شما کارایی دارد، می توانید به این ۵ قدم اشاره شده در پایین برای پیاده سازی موفقیت آمیز ریبرندینگ نگاهی داشته باشید.

نحوه ریبرند کردن کمپانی

۱ – مخاطبان هدف و بازار برند را دوباره تعیین کنید

بعد از تحقیقات بازار گسترده، که شامل گروه های مرکزی و تحلیل داده ها می شود، شما نکته ای را متوجه می شوید، مشتریان (و رقبای شما) کسانی که فکر می کردید نیستند. شاید این دموگرافیکی باشد که هیچوقت فکر نمی کردید با آن ها تعامل ایجاد کنید. در حالت دوم، شاید رقیب جدیدی در بازار حضور یافته است و محصولات و خدماتش به صورت مستقیم با محصولات و خدمات شما در رقابت است و شما داده های لازم برای اثبات این موضوع را در اختیار دارید.

 مخاطبان هدف و بازار برند را دوباره تعیین کنید
شناسایی مخاطب هدف در ریبرندینگ از اهمیت ویژه ای برخوردار است

با دقت ببینید که چه کسانی از شما خرید می کنند و آن ها از چه کسی به جای شما خرید می کنند. مقایسه این موضوع با بازار هدف اولیه و مخاطبان هدف اولیه ممکن است بتواند چند تفاوت قابل توجه را نشان دهد. زمانی که مخاطبان هدف و بازار واقعی خود را تعیین کردید،‌ شما آماده شروع به ریبرند کردن کمپانی برای متصل شدن به مخاطبان و مشتریان خواهید بود.

۲ – ارزش ها، اهداف و ویژن کمپانی خود را دوباره تعریف کنید

چه کاری انجام می دهید؟ چطور انجامش می دهید؟ چرا انجامش می دهید؟

زمانی که شما در حال ارزیابی دوباره ارزش ها، اهداف و ویژن کمپانی خود طی یک ریبرند هستید‌،‌ این ها سه سوالی هستند که باید از خود بپرسید. در حالی که می توان پیام های اساسی و اولیه یک کمپانی را تایید کرد و از آن ها رضایت داشت، آن ها می توانند همزمان با رشد کمپانی تغییر پیدا کنند. این ها چند بخش عمده از کمپانی شما هستند که باید تحلیل کرده و تصمیم بگیرید که کدام بخش ها نیاز به کمی خانه تکانی دارند.

  • ویژن Vision

این یک موضوع مهم است. ویژن نقش ستاره شمالی را برای هر فعالیتی که کمپانی شما انجام می دهد دارد، بنابراین داشتن درک درست از ویژنی که دارید برای به جلو پیش رفتن بسیار حیاتی است. علاوه بر این،‌ ممکن است در طول زمان ویژن شما تغییر پیدا کند.

ویژن Vision
داشتن درک درست از ویژنی که دارید برای به جلو پیش رفتن بسیار حیاتی است

اشکالی ندارد، اما بسیار مهم است که ویژن خود را به سرعت هرچه تمام تر اصلاح کنید تا مطمئن شوید که کارکنان شما فعالیت های خود را با داشتن ویژن جدید در ذهن خود انجام می دهند. زمانی که ریبرندینگ می کنید،‌ ویژن کمپانی بر روی همه چیز از طراحی دوباره وب سایت شما گرفته تا پروسه استخدام کارکنان تاثیرگذار خواهد بود.

  • ماموریت Mission

اگر ویژن ” چه چیزی ” شما باشد، ماموریت ” چگونگی ” شماست. شاید هنوز هم در همان مسیر در حال حرکت هستید، اما راهی که به آن مقصد می رسید تغییر پیدا کرده باشد. در نهایت، ماموریت شما نقشه راه کمپانی شماست. زمانی که ماموریت شما تغییر پیدا کند، پیام رسانی شما نیز باید تغییر پیدا کند، که باعث می شود ماموریت نیز به همان میزان اهمیت داشته باشد که یک ویژن دارد.

به عنوان مثال، بیانیه ماموریتی Sweetgreen می گوید “‌ برای الهام بخشیدن به جوامع سالم تر با متصل کردن مردم به غذای واقعی ” . این شعار به تعریف همه چیز در مورد برند Sweetgreen کمک می کند، از تصویرهایی که در تبلیغات استفاده می کنند گرفته تا زبان و لحنی که در کنفرانس های خبری استفاده می کنند.

  • ارزش ها Values

ارزش های شما نقش چرایی برند شما را دارند. آنها دلیل کار کردن شما به سمت ویژن شما هستند و همین طور دلیل تعهد شما به انجام رساندن ماموریت هایتان. اما همانطور که برندها گسترش پیدا کرده و دچار تغییر و تحول می شوند، بعضی از ارزش های اساسی آن ها ممکن است غیرقابل نگهداری باشد. اگر شما نمی توانید از ارزش های قدیمی خود پشتیبانی کنید و یا ارزش های جدیدتان در اولویت قرار دارند، شما باید آن ها را بروز رسانی کنید تا بتوانید ارزش های امروزی کمپانی خود را منعکس کنید.

  • صدای برند Brand Voice

همانطور که ویژن، ماموریت ها و ارزش های شما طی ریبرندینگ تغییر پیدا می کند، شیوه انتقال این جنبه های کمپانی شما نیز باید تغییر پیدا کند. دایره لغات، لحن و صدایی که شما برای برند خود استفاده می کنید باید با پیام برندتان تطابق داشته باشد. بنابراین اگر چیزی که می گویید در حال تغییر پیدا کردن است، نحوه گفتن آن نیز باید به همین صورت تغییر پیدا کند.

۳ – کمپانی خود را در ریبرندینگ دوباره نام گذاری کنید

تغییر نام قدم بسیار بزرگی است، چیزی که می تواند شخصیت شناخته شده برند شما و جستجوی ارگانیک برندتان را از بین ببرد. بنابراین اگر می خواهید طی یک ریبرندینگ نام کمپانی خود را عوض کنید، مطمئن شوید که برنامه ای برای ریکاوری به عنون بخشی از استراتژی بعد از ریبرندینگ خود خواهید داشت.

به صورت کلی، اگر نام شما همچنان مناسب باشد، بهترین کاری که می توانید بکنید حفظ آن است. اما اگر نام کنونی شما با شخصیت کمپانی شما تطابق ندارد، شاید وقت آن رسیده که به سراغ نام های دیگری بروید. برای کمک به شما برای کاهش میزان نگرانی در مورد نام جدید، در این قسمت چندین ایده برای شروع پروسه نام گذاری جدید را به شما نشان خواهیم داد:

  • یک کلمه جدید بسازید
  • از کلمه قدیمی به شیوه ای جدید استفاده کنید
  • کاری که انجام می دهید را بگویید
  • تلفظ یک کلمه را تنظیم کنید
  • یک پیشوند یا پسوند اضافه کنید
  • زبان های دیگر را نیز نگاهی بیاندازید
  • دو کلمه را با هم ترکیب کنید
  • یک مخفف بسازید
  • از یک مکان استفاده کنید

اگر در حال فکر کردن به نام جدید در پروسه ریبرندینگ هستید، برروی هم راستا بودن این اسم با ویژن، اهداف و ارزش های برند خود تمرکز کنید. تنها در این صورت است که نام جدید شما می تواند از اهداف و رشد بلندمدت شما پشتیبانی کند.

۴ – شعار برند خود را اصلاح کنید

یک شعار خوب در ذهن حک می شود و ماموریت ها و ویژن کمپانی شما را دربر می گیرد. شعار شما در واقع اهداف کمپانی شما به صورت خلاصه است. برخلاف تغییر نام ها، تغییر شعار در فعالیت های بازاریابی شما کمی پروسه ساده تری دارد. اما مانند تغییر نام باز هم باید با دقت این کار را انجام دهید.

شعار برند خود را اصلاح کنید
یک شعار خوب در ذهن حک می شود

اول از همه بسیار مهم است که از خود بپرسید که چرا واقعاً می خواهید شعار خود را عوض کنید؟ گیر افتادن در تله تنفر از شعار خود به دلیل شنیدن آن به صورت روزانه خیلی راحت است. اما همین تکرار روزمره است که شخصیت برند را می سازد و باعث می شود که مردم آن را بشناسند. اگرچه ممکن است از دیدن شعار خود به دلیل شنیدن آن در روزهای پشت سر هم خسته شده باشید، اما مشتریان شما ممکن است عاشق آن باشند.

اگر در این باره شک دارید، می توانید گروه های مرکزی را ایجاد کنید تا ببینند که آیا شعار شما واقعاً خوب است یا خیر. اگر این طور نیست، می توانید از ایده های پایین به عنوان نقطه شروع برای رسیدن به یک شعار مناسب استفاده کنید:

  • یک ادعا کنید
  • از اصطلاحات استفاده کنید
  • از زبان شاعرانه استفاده کنید
  • دستورالعمل ارائه دهید
  • از مشتریان تعریف کنید

۵ – شخصیت برند خود را دوباره بسازید

المان های محسوسی که از آن ها برای ارتباط برند خود استفاده می کنید ممکن است چندین سال پیش از امروز که تصمیم به ریبرندینگ گرفته اید در حال کار کردن بوده باشند. این بدین معنیست که شما احتمالاً زمان زیادی را داشته اید تا بتوانید نقاط قوت و ضعف آن ها را درک کرده و قبل از ریبرند کردن به فکر تجدید نظر در مورد آن ها باشید.

شاید بخواهید لوگوی خود را دوباره طراحی کنید، از رنگ های جدید برای برند خود استفاده کنید یا حتی دستورالعمل های جدیدی برای برند خود ایجاد کنید. در این قسمت چندین تغییر رایج را می بینید که باید جایی در استراتژی ریبرندینگ شما داشته باشند.

لوگوی شما

شاید زمانی که کمپانی تان شروع به کار کرد عاشق لوگوی خود بودید،‌ اما متوجه شدید که مشتریان شما هیچوقت نتوانسته اند آن را به صورت مناسب درک کنند. در نتیجه شاید شما به لوگوی تازه ای نیاز دارید که منعکس کننده تغییرات عمده ای که از داخل ایجاد کرده اید باشد. اگر به دنبال طراحی دوباره لوگو هستید، رفتن به سراغ مبانی بنیادی طراحی یک لوگوی خوب به شما کمک می کنند تا این دفعه بتوانید لوگوی مناسبی را داشته باشید.

  • ساده باشید: قرار دادن هر چقدر نماد که می توانید در یک لوگو معمولاً خیلی خوب از آب در نمی آید. این یک حقیقت تلخ برای کمپانی های نوظهوری است که می خواهند حضور خود را تثبیت کنند. حال که شما بیشتر از دیگران تثبیت شده هستید، می توانید اعتماد به نفس خود را از طریق یک لوگوی ساده به نمایش بگذارید.
لوگوی شما
همیشه زیبایی در سادگی است

تاثیرگذار باشید: شاید شما مسیر برعکس را در طراحی لوگوی اصلی خود پیش گرفته اید و می ترسیدید که بیش از حد پررنگ باشید، بنابراین به یک چیز امن و ساده اکتفا کردید. لوگوی شما ارزش زیادی نخواهد داشت اگر مردم آن را به خاطر نسپارند،‌ بنابراین زمانی که لوگوی خود را دوباره طراحی می کنید، به چیزی که خود را از دیگران متمایز نمی کند اکتفا نکنید. وفق پذیر باشید:‌ یک چیزی که شاید از لوگوی اول خود یاد گرفته باشید محدودیت هایش است. حالا که می دانید کدام اشکال و استایل ها ممکن است برای تمامی کانال هایی که شما از آن ها استفاده می کنید انعطاف پذیر نباشند، آن ها را زمان طراحی دوباره لوگوی جدید در نظر داشته باشید. به دنبال لوگوی درخور باشید: در حالی که کمپانی ها به بلوغ می رسند و مشتریان خود را بهتر می شناسند،‌ لوگویی که در زمان شروع به کار کمپانی به نظر خوب می آمده است ممکن است در این لحظه برای بازار هدف کمپانی کاملاً اشتباه تلقی شود. به دنبال بلند مدت ها باشید:‌ هر چقدر که ریبرندینگ باحال به نظر برسد، شما نمی خواهید که آن را هر سال انجام دهید، بنابراین نگاه با دقتی به ویژن،‌ اهداف و ارزش های خود داشته باشید و ببینید که این لوگوی جدید می تواند در بلند مدت از آن ها پشتیبانی کند یا خیر. بخش های کاربردی را حفظ کنید:‌ مانند نام شما، لوگوی شما نیز یکی از به خاطر ماندنی ترین اجزای کمپانی شماست. زمانی که در حال ریبرندنیگ هستید،‌ سعی کنید از حذف کردن ویژگی های شخصیتی برند خود تا حد ممکن جلوگیری کنید و این کار را با حفظ اجزایی از لوگو که جواب می داد انجام دهید. اگر بتوانید نوعی دنباله روی ایجاد کنید، می توانید مقداری از ویژگی های شخصیتی برند خود را که لوگوی اولیه داشته به زمان حال انتقال دهید.

اگر به چندتا از طراحی های دوباره لوگوها در سال ۲۰۱۹ نگاه کنیم، می توانیم به صورت عملی انجام دادن این کار را ببینیم. به عنوان مثال به Zara و The Knot نگاه کنید، دو کمپانی که امسال لوگوی خود را تغییر داده اند.

Zara و The Knot

در این بروز رسانی های برندها، المان های قدیمی برند نیز دیده می شوند. زارا حروف پررنگ و بزرگ خود را نگه داشته در حالی که فونت را مقداری عوض کرده و حروف را به هم چسبانده است. دنات، در طرف مقابل، در همان خانواده تایپوگرافی قبلی باقی مانده است، اما رنگ آبی را با نارنجی در الگوی رنگی خود تعویض کرده است.

انتخاب پالت رنگی جدید

رنگ می تواند تاثیر زیادی روی برند شما داشته باشد، در واقع بعضی از رنگ ها در حال حاضر هم معنی برندهایی هستند که از آن ها استفاده می کنند، مانند زردی مک دونالد.

انتخاب پالت رنگی جدید

انتخاب رنگ مناسب ممکن است سخت باشد و همانطور که کمپانی شما توسعه پیدا می کند، رنگ های شما نیز شاید نیاز به تغییراتی داشته باشند. نگاه کردن به رنگ های برند با چشمان تازه و با استفاده از روان شناسی رنگ ها و تحقیق رقبا می تواند به شما در ارزیابی این که آیا آن ها با تصویر برندی که می خواهید رونمایی کنید همسو هستند یا نه کمک می کند.

علاوه بر این، حالا که مدتی است با رنگ های خود کار کرده اید، شاید متوجه شده باشید که شیوه ظاهر شدن رنگ های شما بر روی صفحه نسبت به چاپ خیلی یکسان نیست. زمانی که حین ریبرندینگ رنگ هایتان را در نظر می گیرید، مطمئن شوید که رنگ های شما در تمامی متریال های مختلف برند شما به صورت یکسان ظاهر خواهند شد.

تایپوگرافی

مانند رنگ شما، فونت اصلی شما نیز شاید آن چیزی که در تئوری به نظر می رسید،‌ در عمل نباشد. زمانی که فونت ها را ارزیابی دوباره می کنید، به چیزی که جواب می داد و چیزی که در مورد فونت قبلی شما جواب نمی داد توجه کنید،‌ به همراه دیگر سختی هایی که داشتید، مانند دسترسی به فونت برای طراحی وب یا پاور پوینت ها.

همچنین شما باید در نظر بگیرید که آیا فونتی که انتخاب می کنید با پیام و بازاری که در ریبرندینگ انتخاب می کنید هم راستا هست یا خیر. اگر مشتریان شما باتجربه تر از چیزی که فکر می کنید هستند، آن فونت Serif تغییر یافته و مدل دار شاید بهتر باشد که به یک Serif معمولی تبدیل شود. حال که کانال های بازاریابی خود را می شناسید، می توانید تصمیمات بهتری در زمینه موارد لازم و غیرلازم بگیرید، مانند این که کدام فونت ها به خوبی ظاهر می شوند و کدام یک از آن ها جلوه بدی به کار شما می دهند.

بازبینی اشکال و تصاویر

مانند لوگو، پالت رنگی و تایپوگرافی شما، اشکال و تصاویر برند شما نقش بسیار حیاتی در شخصیت برند ایفا می کنند. اگر در حال تغییر هر کدام از المان های بصری برند خود هستید، بازبینی دوباره اشکال و تصاویر خود می تواند بسیار مهم باشد تا مطمئن شوید که همه چیز به صورت مشارکتی بعد از ریبرندینگ با همدیگر همکاری دارد.

ازبینی اشکال و تصاویر

اما ظاهر منسجم تنها چیزی نیست که برای برند خود نیاز دارید، همچنین باید بتوانید که از پیام اصلی برند خود پشتیبانی کنید. در هر قدم از طراحی پروسه برندینگ، مطمئن شوید که ” چه چیزی “، ” چگونگی “‌ و ” چرایی “‌ برند شما در پشت شخصیت برند جدیدتان حضور دارند.

ایجاد دستورالعمل های راهنمای جدید برند

اگر می خواهید تمامی دردسرها و مشکلات ساخت یک شخصیت برند جدید برای خود را به جان بخرید، بهتر است مطمئن شوید که به درستی از آن استفاده می کنید. داشتن دستورالعمل های راهنمای برند به شما کمک می کند تا همه چیز را بعد از انتقال سرجای خود نگه دارید. دستورالعمل های راهنمای برندها مخصوصاً برای طراحی لوگوها بسیار اهمیت دارند. راهنمای لوگوها به نحوی طراحی شده اند تا کار دیدن، شناسایی و به خاطر سپاری آن ها را برای مشتریان تا حد ممکن ساده سازی کنند و از این طریق محبوبیت از دست برند را طی تغییر و تحولات جبران کنند.

در این قسمت چندین المان برای در نظر گرفتن هنگام نوشتن راهنمای لوگوها را می بینید:

  • المان های لوگو:‌ چه المان تصویری لوگوی شما را می سازد؟ چه زمان و چگونه از هر کدام از آن ها استفاده می شود؟
  • گوناگونی رنگ ها: ورژن رنگ آمیزی شده لوگوی شما چه شکلی خواهد بود؟ سیاه و سفیدش چطور؟ از هر کدام در چه زمانی استفاده خواهد شد؟
  • فضای خالی:‌ که با نام لایه گذاری نیز شناخته می شود، فضایی در اطراف لوگوی شماست که از قطع شدن خطوط توسط یکدیگر جلوگیری می کند. همیشه سعی کنید که 10 درصد از عرض را در نظر بگیرید.
  • استفاده های غیرقابل قبول: چه کاری را هیچوقت نمی توان با لوگوی شما انجام داد؟ چه رنگ ها، زوایا، مقیاس ها و … هستند که می خواهید از آن ها اجتناب کنید؟

شما باید راهنمای خود را هنگامی که می خواهید وب سایت را دوباره طراحی کنید، کمپین ریبرندینگی را اجرا کنید و یا دیگر کارهای بازاریابی را انجام دهید در دست داشته باشید.در بهترین حالت خود، یک ریبرندینگ می تواند به عنوان یک مشوق برای جلو بردن فعالیت های بازاریابی شما عمل کند، چیزی که می تواند به مرور زمان در بیزینس شما نهادینه شود. حال که به جنبه های مختلف ریبرندینگ پرداختیم، بیایید نگاهی به چند مثال از ریبرندینگ موفق در سراسر دنیا داشته باشیم.

مثال های ریبرندینگ

۱ – ریبرندینگ Chobani

در سال ۲۰۱۷، Chobani چند تغییر بزرگ به برند خود برای متمایز شدن از دیگر رقبا انجام داد، که معمولاً در صنعت لبنیات انجام شد.

ریبرندینگ Chobani

در ابتدا، آن ها شخصیت خود را از کمپانی ماست به یک کمپانی غذا محور سالم با ماموریتی جدید تغییر دادند. “جنگیدن برای خوشحالی همیشگی ” . در زیر صفحه تاثیرگذاری آن ها در وب سایتشان می توانید این اعلامیه را ببینید:‌”‌ مهم ترین کاری که ما انجام می دهیم ایجاد تغییر است. همیشه هدف ما فراتر از ماست بوده است. ” شما این تمرکز بر روی سلامتی و مواد مغذی را در تبلیغات آن ها محصولات جدیدشان می بینید، که شامل ماست یونانی بدون شکر یا ماست Chobani Flip می باشد.

علاوه بر این، همان طور که بالاتر نشان داده شده است، Chobani بسته بندی محصولات خود را نیز تغییر داده است. بجای استفاده از لیوان های سفید خالی با عکس میوه ها، آن ها طراحی بسته بندی های محصولات خود را با الهام گرفتن از هنر فولک قرن نوزدهم امریکا با تنوع زیادی از رنگ ها تغییر دادند. ریبرندینگ آن ها به آن ها کمک می کند تا بتوانند با استفاده از بسته بندی های منحصر به فرد خود، خود را از دیگر رقبای این صنعت متمایز کنند.

۲ – ریبرندینگ Candid

ریبرندینگ معمولاً بعد از ادغام دو کمپانی می تواند گزینه خوبی باشد.

ریبرندینگ Candid

به عنوان مثال، Foundation Center به عنوان بزرگ ترین مرجع اطلاعات بشردوستانه در دنیا محسوب می شد و GuideStar نیز بزرگ ترین منبع اطلاعاتی در مورد سازمان های غیرانتفاعی امریکا بود. در سال 2019، این دو سازمان با هم ادغام شدند تا Candid را بوجود بیاورند و با این کار این توانایی را پیدا کردند که بتوانند عرضه خدمات خود را برای میلیون ها نفر در سراسر دنیا که روی کمک آن ها برای تبدیل کردن دنیا به مکانی بهتر حساب کرده بودند، گسترش دهند.

اگر وب سایت Foundation Center را نگاه کنید، پیامی به این صورت خواهید دید:‌” Foundation Center و GuideStar اکنون Candid هستند. شما هم اکنون به سمت وب سایت کاندید مسیردهی دوباره می شوید. ” وب سایت قدیمی GuildeStar هم چنان قابل دسترسی و استفاده است اما در آن جا نیز توضیحاتی در مورد همکاری با کمپانی دیگر و لینکی برای وب سایت کاندید قرار داده شده است. کاندید، سازمان ادغام شده جدید، حالا دارای یک وب سایت کامل با اعلامیه های ماموریتی، قوانین راهنما و ویژنی است که بهترین ترکیب ممکن از Foundation Center و GuildeStar است.

۳ – ریبرندینگ Dropbox

در سال ۲۰۰۷، دراپ باکس به عنوان یک خدمات وابسته به وب ذخیره سازی و به اشتراک گذاری فایل ها افتتاح شد. اما در سال ۲۰۱۷، کمپانی می خواست که شما آن ها را به عنوان متصل کننده تیم ها و بیزینس ها با هر اندازه ای بشناسید. به جای تنها یک سرویس به اشتراک گذاری فایل بودن، دراپ باکس اکنون قابلیت های بسیار زیادی در زمینه های API، ابزارها و ادغام ها را داراست.

ریبرندینگ Dropbox

در کنار تغییر ماموریت داخلی، دراپ باکس لوگوی خود را برای نشان دادن محصولات جدید خود تغییر داد. در بیانیه ای که به همراه لوگو منتشر شده بود، تیم طراحی دراپ باکس نوشته بودند:” لوگوی قدیمی ما جعبه آبی بود که نشان دهنده این بود که دراپ باکس مکان فوق العاده ای برای ذخیره کردن چیزهای مختلف است. لوگوی جدید ساده تر و مرتب تر است و ما آن را از یک جعبه معمولی، به مجموعه ای از سطوح تبدیل کردیم که نشان دهیم که دراپ باکس یک پلتفرم باز و مکانی برای خلق کردن است. “

۴ – ریبرندینگ Pet Food Experts

Pet Food Experts یک تایم لاین کامل برای نشان دادن تمامی تغییراتی که کمپانی آن ها از سال ۱۹۳۶، سالی که شروع به کار کرده اند، داشته است استفاده می کند. در میان قابل توجه ترین تغییرات می توان به تغییر نام کمپانی از Rumford Pet Center به نام کنونی آن و همچنین طراحی دوباره لوگو در سال ۲۰۰۸ اشاره کرد. این کمپانی ۸۰ ساله طی این سال ها رشد زیادی داشته است و امروزه یکی از توزیع کنندگان بزرگ غذای حیوانات خانگی به سراسر دنیا محسوب می شود.

ریبرندینگ Pet Food Experts

برای نشان دادن تغییرات و رشد خود در طی این سال ها، این کمپانی قدم های متعددی برای تازه کردن برند خود جهت نشان دادن محصولات و ارزش هایشان که در طول زمان تغییر کرده اند برداشته است.

۵ – ریبرندینگ Dunkin’ Donuts

این کمپانی که برای اولین بار در سال ۱۹۷۳ معرفی شد،‌ در شروع ژانویه ۲۰۱۹ لوگوی جدیدی را طراحی کرد که واژه Donuts از آن حذف شده بود. در حال حاضر لوگوها، تابلوها و دیگر متریال های بازاریابی آن ها تنها واژه Dunkin’ را یدک می کشد.

ریبرندینگ Dunkin’ Donuts

نام جدید نشان دهنده تمرکز کمپانی بر روی قهوه است، تونی وایزمن، رئیس بخش بازاریابی Dunkin در امریکا در بیانیه ای اذعان داشت:” با ساده سازی و مدرن سازی نام خود،‌ در حالی که همچنان پایبند به اصول اولیه خود هستیم، ما این فرصت را داریم که یک انرژی کاملاً جدید از سوی Dunkin ایجاد کنیم. ” بر خلاف تغییر در نام کمپانی، Dunkin’ همچنان به استفاده از همان رنگ های صورتی و فونت های ارگانیک قدیمی خود ادامه می دهد تا مطمئن شود که مشتریان قدیمی این برند نیز همچنان می توانند آن را شناسایی کنند.

۶ – ریبرندینگ IHOP

همانطور که احتمالاً تا به اینجای مقاله متوجه شده اید، ریبرندینگ یکی از بهترین راه ها برای تازه کردن درک مردم از برند شما و جلب توجه مشتریان است. به همین دلیل است که IHOP از این کار به عنوان یک فعالیت بازاریابی برای جلب توجه پیرامون محصول جدید خود یعنی برگرها استفاده کرد. در سال ۲۰۱۸، IHOP اعلام کرد در حال ریبرندینگ با نام IHOb است، خانه بین المللی برگرها. این برند شروع به استفاده از نام IHOb در وب سایت، رسانه های اجتماعی و تبلیغات درون مغازه ای کرد.

ریبرندینگ IHOP

در نهایت، IHOP اقرار کرد که این ریبرندینگ تنها یک شوخی جهت جلب توجه مخاطبان به سمت محصولات جدید خود یعنی برگرهای گوشتی بوده است. شوخی ریبرند آن ها یک حرکت هوشمندانه بود،‌ این کار باعث شد تا مردم به شدت برای اهمیت محصول اصلی این کمپانی یعنی پنکیک ها مبارزه کنند و در عین حال به محصولات جدید آن ها نیز توجه کنند. اما از آن زمان این کمپانی دوباره به نام و لوگوی قبلی خود بازگشته است.

جمع بندی

حال که درباره تمامی مسائل مربوط به ریبرندینگ اطلاعات کافی دارید، وقت آن رسیده تا در نظر بگیرید که آیا می خواهید از این کار استفاده یا خیر و اگر می خواهید این کار را انجام دهید، به چه صورت می توانید بهترین نتیجه را بگیرید. فرقی ندارد که هدف شما طراحی دوباره لوگو، وب سایت،‌ پیام برند جدید باشد یا یک تغییر برند کلی، این مقاله می تواند به شما کمک کند تا قدم های درستی را در جهت پیاده سازی استراتژی برندی بردارید که این دفعه به هدف خود خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره راه اندازی فروشگاه اینترنتی

درآمد آنلاین چندبرابری داشته باش!

  • راه اندازی سایت فروشگاهی
  • تولید محتوا
  • تبلیغات آنلاین
  • استراتژی فروش 
  • و…

دوره دانشگاه تبلیغات

اصولی تبلیغات آنلاین رو یاد بگیرید

  •  مبانی تبلیغات
  • مبانی تبلیغات دیجیتال
  • برندینگ
  • رفتار مصرف کننده
  • تبلیغات در سایت های ایرانی
  • گوگل آنالیتیکس
  • گوگل ادز
  • کپی رایتینگ
  • تبلیغات در شبکه های اجتماعی
  • افیلیت مارکتینگ
  • ویدیو مارکتینگ
  • گیمیفیکیشن
  • و …
آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی