🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

تأیید مستقیم یا تأیید دو مرحله| کدامیک برای لیست ایمیل شما بهتر است؟

تأیید مستقیم یا تأیید دو مرحله یکی از داغ‌ترین مباحثی است که برای سالیان متمادی همواره در صدر موضوعات کلیدی در ایمیل مارکتینگ قرار داشته است. اما در واقع کدام یک از این دو می‌تواند انتخاب بهتری باشد؟ کدام یک به ایجاد بدنه مستحکمی از لیست‌های راهبردی خواهد انجامید؟ کدام یک موجب افزایش سرعت رشد تجارت شما خواهد شد؟ و سوالاتی از این قبیل که همواره در دنیای ایمیل مارکتینگ مطرح بوده‌اند.

در این مقاله می خوانید

آیا برای تان پیش آمده که در سایتی برای استفاده از خدماتی خاص ایمیل تان را بدهید. آیا بلافاصله توانسته اید وارد سایت شوید یا باید حتما وارد ایمیل تان می شدید و ایمیل رسیده را تایید می کردید تا بتوانید وارد سایت شوید. شما برای کسب و کارتان کدام مورد را ترجیح می دهید؟

تأیید مستقیم یا تأیید دو مرحله یکی از داغ‌ترین مباحثی است که برای سالیان متمادی همواره در صدر موضوعات کلیدی در ایمیل مارکتینگ قرار داشته است. اما در واقع کدام یک از این دو می‌تواند انتخاب بهتری باشد؟ کدام یک به ایجاد بدنه مستحکمی از لیست‌های راهبردی خواهد انجامید؟ کدام یک موجب افزایش سرعت رشد تجارت شما خواهد شد؟ و سوالاتی از این قبیل که همواره در دنیای ایمیل مارکتینگ مطرح بوده‌اند.

انتخاب یکی از این دو شیوه نخستین اقداماتی است که در هنگام راه اندازی ایمیل مارکتینگ در تجارت خود باید در نظر بگیرید. به همین دلیل در هنگام انتخاب شیوه مناسب برای ایمیل مارکتینگ باید این دو شیوه را از زوایای متفاوتی بررسی کنید. به این منظور باید معایب و محاسن استفاده از این دو شیوه را به خوبی بررسی کنید. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی تفاوت‌های بنیادین میان تایید مستقیم و تأیید دو مرحله‌ای بپردازیم. هدف ما این است که پس از مطالعه مقاله‌ای که پیش روی خود دارید، گزینه مناسبی را برای ایمیل مارکتینگ و تهیه لیست برگزینید.

تأیید مستقیم یا تأیید دو مرحله در لیست ایمیل

قبل از اینکه به تفاوت اصلی این دو شیوه بپردازیم لازم است تعریف مختصری برای این دو شیوه ارائه دهیم: زمانی که کاربر پس از وارد کردن ایمیل خود در کادر ورود یک سایت، به لیست ایمیل‌های تجارت موردنظر افزوده می‌شود، ” تایید مستقیم” روی داده است. چرا که در این شیوه درج ایمیل در کادر ورود به منزله رضایت کاربر و درخواست اشتراک تلقی می‌شود. به همین دلیل دیگر نیازی به ارسال مجدد ایمیل تأیید برای کاربر وجود نخواهد داشت. به عبارتی دیگر نیازی به تأیید کاربر نخواهد بود.

به این ترتیب، کاربر بلافاصله پس از وارد کردن ایمیل خود به لیست ایمیل مارکتینگ تجارت موردنظر افزوده خواهد شد: اما در”تأیید دو مرحله‌ای” کاربر در طی دو مرحله اشتراک تجارت موردنظر را می‌پذیرد. برای منظور کاربر پس از وارد کردن ایمیل خود در کادر ورود سایت موردنظر، ایمیلی حاوی لینک تأیید اشتراک را دریافت خواهد کرد. در این مرحله کاربر پس کلیک روی لینک و تأیید اشتراک به لیست ایمیل مارکتینگ تجارت موردنظر افزوده خواهد شد.

در نتیجه تفاوت بنیادی میان این دو شیوه این است که “تأیید مستقیم” نیازی به تأیید کاربر نخواهد داشت اما “تأیید دو مرحله‌ای” به تأیید کاربر نیاز خواهد داشت.

نمونه‌هایی از کاربرد “تایید مستقیم” و “تأیید دو مرحله‌ای”

در اینجا می‌خواهیم نمونه‌ای از “تایید مستقیم” را بررسی کنیم: فرض کنیم شما علاقه خاصی به عینک‌های Ray-Ban دارید، بنابراین قصد دارید به لیست ایمیل مارکتینگ این تجارت بپیوندید.

نمونه‌هایی از کاربرد "تایید مستقیم" و "تأیید دو مرحله‌ای"

شما بلافاصله پس از ورود در وب سایت این تجارت به لیست مشترکین آن ها افزوده خواهید شد و نیازی به انجام هیچ کار دیگری نیست. در واقع بدون اینکه رضایت خود را با تأیید اشتراک اعلام کرده باشید به لیست مشترکین Ray-Ban افزوده‌شده‌اید.

نمونه‌هایی  "تایید مستقیم"

حال قصد داریم به بررسی نمونه‌ای از ” تأیید دو مرحله‌ای” بپردازیم:

در این نمونه به سراغ سایت Puma می‌رویم. در این سایت شما پس از وارد کردن ایمیل خود در کارت ورود به سایت، ایمیل را دریافت خواهید کرد. ایمیل ارسال‌شده حاوی لینک تأیید اشتراک شما خواهد بود. شما بلافاصله پس از کلیک روی عبارت “تأیید اشتراک” یا ” confirm subscription ” به لیست مشترکین این تجارت افزوده خواهید شد.

موارد استفاده از “تایید مستقیم” single-opt

مطمئناً مهم‌ترین عاملی که منجر به انتخاب این شیوه می‌شود، سرعت بسیار بالای دریافت مشترک است. تنها کافی است، لحظه ای به این موضوع بیندیشید. تأیید دو مرحله به دلیل اتلاف وقت کاربران، عده زیادی از کاربران را از ادامه روند اشتراک گیر‌ی، منصرف خواهد کرد. بسیاری از کاربران با مشاهده مرحله دوم پروسه ورود را نیمه‌کاره رها خواهند کرد.

مطالعه و آمارهای گردآوری‌شده حاکی از آن است که، فعالیت اقتصادی که برای ایجاد لیست ایمیل مشتریان خود از روش “تایید مستقیم” بهره برده‌اند، چیزی در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد سریع‌تر از دیگر تجارت‌ها شاهد رشد لیست ایمیل‌های خود بوده‌اند.

چنین حقایقی می‌تواند بسیار اغواکننده باشد و حتماً باعث می‌شود که این شیوه را در اولویت قرار دهید. اگرچه در صورتی که در حال حاضر از لیست ایمیل مارکتینگ استوار و محکمی برخوردار باشید، دیگر نیازی به افزایش سریع تعداد مشترکین حاضر در لیست خود نخواهید داشت. اما در صورتی که به تازگی تجارت خود را راه‌اندازی کرده‌اید، “تایید مستقیم” می‌تواند تعداد مشترکین شما را در بازه زمانی بسیار محدودی به شدت افزایش خواهد داد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که تبلیغات تأثیرگذار و تشویق کننده خود را در مقابل دید عده زیادی از کاربران قرار داده و مشترکین زیادی را به لیست خود بیفزایید.

پروسه بسیار ساده

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تایید مستقیم، سادگی این شیوه است. در این شیوه دیگر نیازی به باز کردن ایمیل و جستجوی ایمیل تأیید نیست. تنها کاری که باید انجام دهید این است که ایمیل خود را در کارت ورود به سایت وارد کرده و به خانواده مشترکین تجارت موردنظر خود ملحق شوید. به همین سادگی.

شاید در وهله اول تصور کنید، که تأیید ایمیل و تکمیل فرایند اشتراک کار چندان پیچیده ای نخواهد بود. اما کاربران امروز به ندرت برای تأیید ایمیل اشتراک یک تجارت زمان صرف خواهند کرد. از این گذشته، در صورتی که صندوق دریافت ایمیل کاربر بیش از اندازه شلوغ باشد، امکان از دست رفتن و گم‌شدن ایمیل حاوی لینک تأیید به مراتب بیشتر خواهد بود. در چنین مواردی تعداد زیادی از مشترکین احتمالی از دست خواهند رفت.

در واقع بر اساس مطالعات انجام‌شده، از هر ۵ نفر ۱ نفر پروسه تأیید اشتراک خود را به پایان نمی‌رساند. مطالعات گسترده ای در این خصوص به انجام رسیده و نتایج بدست‌آمده حاکی از آن است که بیش از ۶۱ درصد کاربران پروسه ورود به سایت موردنظر خود را به پایان نمی‌رسانند.

براساس آمار از هر ۵ نفر ۱ نفر پروسه تأیید اشتراک خود را به پایان نمی‌رساند
براساس آمار از هر ۵ نفر ۱ نفر پروسه تأیید اشتراک خود را به پایان نمی‌رساند

به این ترتیب نتیجه می‌گیریم که مراحل بیشتر به معنای از دست دادن تعداد زیادی از مشترکین خواهد بود. به همین دلیل میزان ریزش مشترکین روش تایید مستقیم به مراتب کمتر است.

موارد استفاده از ” تأیید دو مرحله‌ای”  Double Opt

غالباً صاحبان تجارت‌های الکترونیک زمین به سراغ استفاده از روش تأیید دو مرحله‌ای خواهند رفت که به دنبال ارتقای کیفیت لیست مشترکین خود باشند. شاید بپرسید چرا؟ باز کردن ایمیل تأیید و ورود به لینک تأیید اشتراک در واقع این سیگنال را به تجارت ارسال می‌کند، که کاربر به صورت جدی به دنبال اطلاعات موجود در تجارت شما است.

کاربران به صورت تصادفی ایمیل تأیید را باز نخواهند کرد و آگاهانه اقدام به اخذ اشتراک یک تجارت می‌کنند. در این حالت لیست مشترکین شما در مقایسه با تایید مستقیم بسیار کندتر پیش خواهد رفت. اما در حقیقت کیفیت مشترکین شما به مراتب بهتر خواهد بود. چرا که این افراد رابطه مستقیم و پایداری را با تجارت شما آغاز خواهند کرد.

از طرفی مطالعات انجام‌شده روی کیفیت مشترکین تایید مستقیم حاکی از آن است که ۲۰ درصد مشترکینی که از طریق تأیید مستقیم به لیست مشترکین تجارت‌ها افزوده می‌شوند، ارزش چندانی ندارند. چرا که حتی در صورتی که کاربر ایمیل درستی را در کارت ورود وارد کرده باشد نیز، در بسیاری از موارد ایمیل وارد شده چندان مورداستفاده قرار نمی‌گیرد.

  • مشترکین متعهد و وفادار

از آن جایی که شما با انتخاب این شیوه به دنبال کیفیت بالای فهرست ایمیل خود هستید، باید انتظار مشاهده نرخ پایین‌تر تعداد مشترکین را داشته باشید. در این حالت تعداد مشترکین شما در طول زمان و به کندی افزایش می‌یابد. اما شما از مشترکین متعهد و وفاداری برخوردار خواهید بود.

  • بهبود وضعیت تحویل ایمیل‌ها

در صورتی که در زمینه ایمیل مارکتینگ فعالیت داشته باشید حتماً، با این مشکل روبرو شده‌اید که تعداد زیادی از ایمیل‌های ارسال‌شده به صندوق ایمیل مشترکان ارسال نشده و در پوشه Spam ذخیره می‌شود. با وجود اینکه میزان ارسال ایمیل‌های به پوشه اسپم در طی سال‌های اخیر به شدت کاهش پیداکرده است. اما همچنان ۶۰ درصد ایمیل‌های ارسال‌شده به این پوشه انتقال داده می‌شود.

تایید دو مرحله ای باعث افزایش اعتبار آی پی شما خواهد بود
تایید دو مرحله ای باعث افزایش اعتبار آی پی شما خواهد بود

از این گذشته کاربران اعتبار زیادی برای ایمیل‌های ارسال‌شده در پوشه اسپم (Spam) یا هرزنامه قائل نیستند. چرا که ایمیل‌های جعلی و کلاهبرداری‌های ایمیلی روز به روز در حال افزایش است. از این گذشته، در صورتی که ظاهر ایمیل و لینک تأیید مشابه نمونه‌های متداول نباشد، کاربران این ایمیل‌ها را اسپم تلقی کرده و از تأیید اجتناب خواهند کرد. در صورتی که تنها تعداد کمی از مشترکین لینک تأیید ارسال‌شده را باز کنند، از اعتبار آی پی شما به شدت کاسته خواهد شد. این اتفاق در تایید مستقیم به مراتب بیشتر روی خواهد داد.

اما شما با استفاده از تأیید دو مرحله‌ای می‌توانید از باز شدن ایمیل‌های ارسال‌شده و در واقع برقراری ارتباط سازنده با مشترکین خود اطمینان حاصل کنید. چنین اقدامی به معنای افزایش اعتبار آی پی شما خواهد بود. از این گذشته در این روش درصد ایمیل‌های ارسالی شما که با علامت اسپم نشان‌گذاری می‌شوند نیز به مراتب کاهش خواهد یافت. در نتیجه با گذشت زمان ایمیل‌های شما تنها به صندوق دریافت ایمیل مشترکین ارسال‌شده و هرگز به پوشه اسپم انتقال داده نمی‌شود.

فعالان بازار چه چیزی برای گفتن دارند؟

غالباً در مواقعی که نیاز به اتخاذ تصمیماتی از این دست احساس می‌شود، آگاهی و جمع‌آوری نظرات دیگران می‌تواند بسیار راهگشا باشد. به همین منظور در خصوص گزینه‌ای که بیشتر مورد استقبال تجارت‌ها قرار گرفته است، تحقیقاتی را به انجام رسانده ام. هدف از این تحقیقات پی بردن به این موضوع بود که اکثریت فعالان حوزه ایمیل مارکتینگ کدام یک از این دو شیوه متداول را برای بهبود لیست ایمیل خود به کار خواهند بست.

فعالان حوزه ایمیل مارکتینگ تقریباً به صورت مساوی از این دو شیوه استقبال کرده‌اند
فعالان حوزه ایمیل مارکتینگ تقریباً به صورت مساوی از این دو شیوه استقبال کرده‌اند

پس از گردآوری اطلاعات موردنظر به این نتیجه رسیدم که فعالان این حوزه تقریباً به صورت مساوی از این دو شیوه استقبال کرده‌اند. البته تایید مستقیم با تفاوت بسیار ناچیزی از تأیید دو مرحله پیشی گرفته است. مطالعاتی که در سطح جهانی به انجام رسیده‌اند حاکی از آن هستند که ۵۳۰۵ درصد فعالان ایمیل مارکتینگ تایید مستقیم را برای افزایش مشترکین مناسب‌تر می‌دانند. در حالی که ۴۶.۵ درصد فعالان این حوزه تأیید دو مرحله‌ای را بهترین راه برای ایجاد لیست مشترکین قلمداد کرده‌اند.

انتخاب استراتژی موردنظر شما

با توجه به تمام مطالب گفته‌شده هیچ معیاری برای تعیین درست و غلط میان این دو گزینه وجود دارد. هر دو شیوه مزایای خاص خود را برای تجارت شما به همراه خواهند داشت. تنها مسئله تعیین‌کننده، اولویت‌های شما در تجارت الکترونیک است. در صورتی که به دنبال رشد سریع تعداد مشترکین خود هستید بهتر است از تایید مستقیم استفاده کند. اما در صورتی که کیفیت و تعهد مشترکین برای شما حائز اهمیت است، تأیید دو مرحله می‌تواند راهگشای مناسبی برای تجارت شما باشد.

شما با استفاده از تایید مستقیم ۲۰ تا ۳۰ درصد سریع‌تر از تأیید دو مرحله‌ای لیست مشترکین خود را ایجاد خواهد کرد. در حالی که با انتخاب تأیید دو مرحله‌ای سرعت رشد لیست شما چندان زیاد نخواهد بود اما مشترکین شما واقعاً به دنبال اطلاعات و رخدادهای تجارت شما هستند. از این رو نرخ باز شدن ایمیل‌های شما به مراتب بالاتر خواهد بود.

استفاده از آزمون و خطا

در صورتی که هنوز در انتخاب مردد هستید، باید آزمون‌هایی را در نظر بگیرید. برای این منظور به مدت یک ماه از تایید مستقیم استفاده کنید و عواملی که در زیر به آنها اشاره می کنیم را در نظر بگیرید:

  •     چه میزان به مشترکین شما افزوده‌شده است؟
  •     نرخ باز شدن ایمیل‌های ارسالی شما در چه بازه‌ای قرار گرفته است؟
  •     مشترکین تا چه اندازه با تجارت شما همراهی کرده‌اند؟

پس از سپری شدن این بازه، از روش تأیید دو مرحله‌ای استفاده کنید و نتایج حاصل از استفاده از این روش را درست مانند استفاده از تایید مستقیم بررسی کنید. در صورتی که از میزان مشترکین شما کاسته نشده است می‌توانید از همین شیوه برای ایجاد لیست مشترکین خود بهره ببرید. چرا که نباید فراموش کنید که مشترکینی که از طریق تأیید دو مرحله اشتراک سایت شما را پذیرفته‌اند نسبت به تجارت شما بسیار متعهد تر خواهند بود.

اما در صورتی که میزان مشترکین شما به شدت ریزش کرد، باید با استفاده از تایید مستقیم به ایجاد لیست خود ادامه دهید. شما می‌توانید استفاده از این شیوه را تا دستیابی به میزان قابل‌قبولی از مشترکین ادامه دهید.

جمع بندی

برای انتخاب میان تایید مستقیم یا تأیید دو مرحله‌ای باید هزاران فاکتور متفاوت را در نظر بگیرید. اما مسئله اصلی این است که چه چیزی برای شما اهمیت بیشتری دارد؟ کیفیت یا کمیت؟ در صورتی که به دنبال ارتقا کیفیت مشترکین تجارت خود هستید از تأیید دو مرحله‌ای استفاده کند. اما در صورتی که کمیت و تعداد مشترکین برای شما حائز اهمیت است، از تایید مستقیم استفاده کنید. فراموش نکنید که همواره می‌توانید این روش‌ها را به عنوان جایگزینی برای روش دیگر به کار ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط