🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

نحوه هدف گذاری اسمارت (SMART) در بازاریابی

وقتی صحبت از هدف به میان می آید بسیاری از صاحبان کسب و کار دچار ابهام می شوند و وقتی خوب فکر می کنند متوجه می شوند در حالی که در میان فرآیند های پیچیده قرار دارند اما هنوز نمی دانند دقیقا می خواهند به چه چیزی برسند. نداشتن هدف در استراتژی بازاریابی می تواند کسب و کار را به قهقرا ببرد. در صورتی که قبل از شروع هر اقدامی ابتدا باید بدانید به چه نقطه ای می خواهید برسید و فقط در این صورت است که می توانید متوجه شوید راهی را که آمده اید درست بوده یا نه؟ داشتن هدف باعث می شود شما مسیر را انتخاب کنید در غیر این صورت مسیر، هدف را پیش پایتان می گذارد و شما ناگزیر به انتخاب خواهید بود.

در این مقاله می خوانید

هدف گذاری در استراتژی های بازاریابی هسته ی اصلی موفقیت هر کسب و کاری است و بدون آن، مثل این است که استراتژی بازاریابی تان را روی آب بنا نهاده اید.

وقتی صحبت از هدف به میان می آید بسیاری از صاحبان کسب و کار دچار ابهام می شوند و وقتی خوب فکر می کنند متوجه می شوند در حالی که در میان فرآیند های پیچیده قرار دارند اما هنوز نمی دانند دقیقا می خواهند به چه چیزی برسند. نداشتن هدف در استراتژی بازاریابی می تواند کسب و کار را به قهقرا ببرد. در صورتی که قبل از شروع هر اقدامی ابتدا باید بدانید به چه نقطه ای می خواهید برسید و فقط در این صورت است که می توانید متوجه شوید راهی را که آمده اید درست بوده یا نه؟ داشتن هدف باعث می شود شما مسیر را انتخاب کنید در غیر این صورت مسیر، هدف را پیش پایتان می گذارد و شما ناگزیر به انتخاب خواهید بود.

این مطلب کمک خواهد کرد تا صفر تا صد هدف گذاری را یاد بگیرید.

منظور از هدف گذاری اسمارت SMART هوشمندانه چیست؟

هدف گذاری هوشمندانه باعث می شود کارآمدی خود را در هر مرحله از کار بسنجیم و تا اتمام کار متمرکز باقی بمانیم. البته نباید فراموش کنید هدف باید واقع بینانه باشد. هدف های بلند پروازانه فقط شما را دچار دردسر می کنند. بخاطر همین هم مهم است که هدف ما هوشمندانه و واقع گرایانه باشد.

اهداف باید:

  • مشخص باشند : سعی کنید با اعداد و ارقام اهدافتان را مشخص کنید. مثلا فقط اینکه بگویید من دنبال بازدید کننده های بیشتر هستم فایده ای ندارد. کلمه بیشتر را تبدیل به رقم مشخص کنید.
  • قابل اندازه گیری باشند :اهداف باید معیارهای مشخص داشته باشند تا قابلیت اندازه گیری داشته باشند. مثلا نرخ تبدیل در گوگل آنالیتیکس می تواند یکی از این معیارها باشد.
  • دست یافتنی باشند :فراموش نکنید که یک شبه نمی توانید صاحب کل دنیا بشوید. هدف های چالشی ولی در عین حال امکان پذیر انتخاب کنید.
  • واقع بینانه باشند :واقعیت این است که باید با خودتان صادق باشید. خودتان از هر کسی بهتر توانایی هایتان را می شناسید و به آنها آگاه هستید. بر اساس میزان توانایی تان هدف گذاری کنید.
  • زمان بندی شده باشند :برای رسیدن به هدفتان مهلت انجام بگذارید و سعی کنید خودتان را مقید کنید که تا پایان ددلاین به هدفتان برسید.
منظور از هدف گذاری اسمارت SMART هوشمندانه چیست؟

گام اول : هدف را روی کاغذ خلاصه کنید

گام اول در هدف گذاری نت برداری است. یک صفحه کاغذ بردارید و چیز هایی که به ذهن تان می رسد روی آن یادداشت کنید. اگر احساس ابهام می کنید نترسید این حسی است که ممکن است به بسیاری از افراد در ابتدای راه دست بدهد. حتی اگر افکارتان شلخته است هر چیزی به ذهنتان آمد را بنویسید.

گام دوم : هدف را دسته بندی کنید

معمولا هدف هایی که صاحبین کسب و کار دیجیتال به دنبال آن هستند حول سه مسئله می گردد :

  • بازدیدکنندگان بیشتر
  • نرخ تبدیل بازدید کننده به لید بیشتر
  • نرخ تبدیل لید به مشتری بیشتر

اگر هدفتان جزو سه مورد بالا باشد یکی را انتخاب کنید و اگر هم هدفتان چیز دیگری است سعی کنید واضح و مشخص و با دوری از کلی گرایی، منفرد باشد.

گام سوم : مشخص کردن ارزش هدف

حالا که هدفتان را دسته بندی و مشخص کردید زمان آن می رسد که یک ارزش و رقم منطقی برای آن قرار دهید. این مرحله تقریبا یکی از سخت ترین مراحل است چرا که خیلی ها نمی دانند باید دقیقا از کجا شروع کنند. مثلا فرض کنید هدفتان این است که ترافیک بیشتری را به لید تبدیل کنید و به طور میانگین ماهانه 10000 بازدید کننده دارید و با نرخ تبدیل فعلی تان که 0.06% است تعداد لید های شما به عدد 6 می رسد.

مشخص کردن ارزش هدف
بعد از این که هدف تان را دسته بندی و مشخص کردید، یک ارزش و رقم منطقی برای آن قرار دهید

گام چهارم : مشخص کردن مهلت زمانی هدف

فراموش نکنید تا وقتی که برای هدفتان مهلت زمانی دقیقی مشخص نکرده باشید در حد یک آرزو باقی می ماند. حداقل زمانی را که رسیدن به هدف نیاز دارد در نظر بگیرید و با یک برنامه ریزی جامع و منطقی در راستای آن پیش بروید. این کار کمک می کند تا هر روز مکلف و مقید باشید که حتما تا آن روز خاص کارتان را پیش ببرید.

گام پنجم : به زمان تعیین شده تعهد داشته باشید

طبیعی است که همه ما انتظار نتایج بزرگ و کوتاه مدت را داریم. اما باید این نکته را به یاد داشته باشید که فقط با تلاش منظم و مداوم است که نتایج بزرگ به دست می آید و تحمل این فشارها به تجربه کردن لحظه ی شیرین رسیدن به هدف می ارزد. برنامه تان را به روز های هفته دسته بندی کنید و برنامه هر روز و ساعت هایی که باید به کارتان اختصاص بدهید را مشخص کنید. منظور از کار کردن، کار کردن واقعی است و منظور وقت گذرانی نیست. در این مرحله هدف گذاری های کوچکتر کمک می کند ذهنتان سازمان یافته تر بشود. آخر هر هفته جمع بندی کار و میزان پیشرفت را بررسی کنید که نواقص و کم کاری ها را در هفته جدید جبران کنید.

بیشتر بخوانید: بازاریابی خودکار چیست و چگونه از قابلیت های آن بهره مند شویم؟

گام ششم : موانع همیشه وجود دارند و ناگزیر به رفع آن ها هستید

همیشه در خلال کارها موانع و مشکلات غیر منتظره ای پیش می آیند که ما را از مسیر دور می کنند. باید آگاه باشید که این چالش ها همیشه وجود دارند و جزء جدایی ناپذیری از مسیر هستند. در این گونه موارد باید پلن و برنامه های دیگری داشته باشید تا جایگزین کنید و با ارائه راه حل های خلاقانه از پس مشکلات برآیید. در برنامه ای که می نویسید موانع احتمالی و چالش هایی که به ذهنتان می رسد هم قید کنید و روش حل کردنشان را هم بنویسید. در این صورت با آمادگی بیشتری به استقبال سختی های رسیدن به هدف خواهید رفت.

جمع بندی

داشتن هدف روشن و واضح جزئی جدایی ناپذیر از یک استراتژی بازاریابی است که کمک می کند مسیرتان را درست تر انتخاب کنید و به جای وقت تلف کردن و سرگردانی بر روی کار درست متمرکز شوید. قبل از اینکه هر اقدامی برای بهبود استراتژی بازاریابی تان انجام بدهید ابتدا مشخص کنید قصد و نیت تان چیست و یک ماه یا یک سال دیگر می خواهید چه چیزهایی به دست آورده باشید. در این صورت استراتژی مارکتینگ تان را روی پایه ای بنا خواهید کرد که با وزیدن هر طوفانی شکست ناپذیر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره مدیریت دیجیتال مارکتینگ

تخصصی ترین دوره دیجیتال مارکتینگ

  • اصول دیجیتال مارکتینگ 
  • طراحی سایت 
  • بازاریابی محتوایی
  • گوگل آنالیتیکس
  • گوگل تگ منیجر
  • گوگل ادز
  • سئو
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی
  • طراحی کمپین های تبلیغاتی
  • استراتژی دیجیتال مارکتینگ

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی