🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

مسیر دیجیتال مارکتینگ از 97 تا 98 + پیش بینی در سال 99

دنبال کردن روندهای دیجیتال مارکتینگ باعث کسب تجربه، و آگاهی از مسیر آینده آن دید وسیع تری را برای بیزینس ها ایجاد می کند.در سال 97 دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین دچار تحولات گسترده و بزرگی شد. بازو های دیجیتال مارکتینگ در کسب و کارها پر رنگ تر ظاهر شدند. نقش این بازو ها و کانال های ارتباطی در بهبود فروش شرکت‌ها، استارتاپ‌ها و کسب و کارها به گونه ای بود که گرایش به این ابزار در طول سال 98 به طور فزاینده ای افزایش یافت. مسیر دیجیتال مارکتینگ از 97 تا 98 تغییرات بسیاری کرده و خواهد کرد که در ادامه اشاره می‌شود. هم چنین پیش بینی ابزارها و روند های محبوب دیجیتال مارکتینگ در این مقاله مورد بررسی قرار خواهند گرفت که خواندن آن برای هر مارکتر آینده نگری ضروری است.
مسیر دیجیتال مارکتینگ

در این مقاله می خوانید

دنبال کردن روندهای دیجیتال مارکتینگ باعث کسب تجربه، و آگاهی از مسیر آینده آن دید وسیع تری را برای بیزینس ها ایجاد می کند.در سال 97 دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین دچار تحولات گسترده و بزرگی شد. بازو های دیجیتال مارکتینگ در کسب و کارها پر رنگ تر ظاهر شدند. نقش این بازو ها و کانال های ارتباطی در بهبود فروش شرکت‌ها، استارتاپ‌ها و کسب و کارها به گونه ای بود که گرایش به این ابزار در طول سال 98 به طور فزاینده ای افزایش یافت. مسیر دیجیتال مارکتینگ از 97 تا 98 تغییرات بسیاری کرده و خواهد کرد که در ادامه اشاره می‌شود. هم چنین پیش بینی ابزارها و روند های محبوب دیجیتال مارکتینگ در این مقاله مورد بررسی قرار خواهند گرفت که خواندن آن برای هر مارکتر آینده نگری ضروری است.

در سالی که گذشت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین دچار تحولات گسترده و بزرگی شد. بازو های دیجیتال مارکتینگ در کسب و کارها پر رنگ تر ظاهر شدند. نقش این بازو ها و کانال های ارتباطی در بهبود فروش شرکت‌ها، استارتاپ‌ها و کسب و کارها به گونه ای بود که گرایش به این ابزار در طول سال 97 به طور فزاینده ای افزایش یافت. مسیر دیجیتال مارکتینگ از 97 تا 98 تغییرات بسیاری کرده و خواهد کرد که در ادامه اشاره می‌شود.

مسیر دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ در طی دو سال اخیر چه مسیری را طی کرد؟

ایمیل مارکتینگ، استفاده از شبکه‌های اجتماعی، بهینه‌سازی وبسایت (سئو)، تبلیغات کلیکی و … از جمله مواردی بود که موفقیت کسب و کارها را رقم می‌زد. در طول سالی که گذشت استراتژی‌های مختلفی در دیجیتال مارکتینگ اتخاذ شد که تصمیم‌گیری مبتنی بر داده، شخصی‌سازی کردن، تبلیغات غیر مستقیم، استراتژی‌های موبایلی از آن جمله بودند. به طور کلی تحول دیجیتال، از طریق نوآوری در مدل کسب‎ و‎کار، ارتقای فرایندهای اصلی سازمان و جذاب‎سازی بیشتر تجربه مشتری صورت پذیرفت.

مسیر دیجیتال مارکتینگ
سال 98 برای دیجیتال مارکتینگ، سالی پر از توسعه و فراگیر شدن است

اما، سال 98 برای دیجیتال مارکتینگ، طبق نظر کارشناسان و صاحب‌نظران، سالی پر از توسعه و فراگیر شدن است. توسعه استراتژی های موبایل مارکتینگ به گونه‌ای خواهد بود که حتی گوگل برای رتبه‌بندی وبسایت‌ها به سرعت بارگذاری صفحات سایت در موبایل نمره می‌دهد. در سال جدید پیش‌بینی می‌شود که مردم به خرید‌های اینترنتی اطمینان بیشتری پیدا کنند، موانع تحول دیجیتال از بین خواهند رفت تا کاربران خریدهای مطمئن‌تر و راحت‌تری داشته باشند، تردیدها و نهضت‌های ضد ماشینی شدن، موانعی هستند که مدتهاست در مقابل پیشرفت دیجیتال قرارگرفته اند. نمی توانیم توابع دیجیتال را که گامی است منطقی به سوی بهره‌وری بیشتر، نادیده بگیریم. Big Data فراگیر خواهد شد و ظرفیت فناوری در برابر چنین مسائل پیچیده ی دنیای دیجیتال افزایش خواهد یافت و همچنین به تبع توسعه دنیای دیجیتال برندها گسترش خواهند یافت که شناخته شدن آن ها را به دنبال دارد.

اصلی ترین روند های دیجیتال مارکتینگ از سال 97 تا 98

  • نگاهی مشتاق تر به ایمیل مارکتینگ

شاید بتوان گفت ایمیل مارکتینگ تا قبل از این آنقدر ها توسط کسب و کار ها جدی گرفته نمی شد و یا آنقدر کلیشه ای به حساب می آمد که عملا استفاده کمی از آن صورت می گرفت اما در چند سال اخیر و با یادگیری استراتژی های مناسب و تاثیر گذار و به خصوص با پدید آمدن ابزارهای اتوماسیون بازاریابی ایمیل مارکتینگ به یکی از اساسی ترین شیوه های بازاریابی تبدیل شد و به خصوص در دو سال گذشته اهمیت خود را به بازاریابان دیجیتال بیش از پیش نشان داد. در سال گذشته ایمیل های شخصی سازی شده بیشتر در مرکز توجه قرار گرفتند و ایمیل ها جنبه ی ارتباطی بیشتری نسبت به قبل پیدا کردند.نکته جالب توجه این است که در سال 97 نرخ جهانی اسپم شدن ایمیل حدود 55 درصد بوده است که نسبت به 6 سال قبل حدود 14% کاهش داشته و این به معنی استقبال بیشتر مشتری از نحوه جدید ایمیل مارکتینگ بوده است.

  • تغییرات سئو

در چند سال گذشته بیشتر تمرکز گوگل بر روی داده های ساختاری و تم ها و طرح ها بوده است. نوع نمایش وب سایت در موتور های جستجو، نحوه ایندکس شدن سایت و API های جدید برای ربات ها از جمله مواردی بود که گوگل به صورت گسترده بر آن تمرکز داشت. تغییرات بسیار دیگری نیز در نحوه سئو وب سایت به وجود آمد که از جمله آن ها می توان به بهینه سازی خوشه ای محتوا، شناسایی بهتر اسپم ها و صفحات با محتوای هرز اشاره کرد.

البته که مسیر دیجیتال مارکتینگ در زمینه سئو وب سایت دستخوش تغییرات بسیاری از طرف الگوریتم های گوگل بوده اما کسب و کار ها نیز به خوبی آن را درک کردند و تا حدی توانستند با شناسایی این الگوریتم ها معنای درست تری از سئو را ارائه دهند.

  • محبوبیت ویدیوی زنده (Live) در شبکه های مجازی

ترند دیگری که در سال 97 و 98 بسیار مورد توجه قرار گرفت استفاده ی گسترده از لایو چت ها در دیجیتال مارکتینگ بود. در این میان شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیسبوک از بقیه موفق تر عمل کردند و بسیاری از کسب و کارها در قالب مشاوره و یا دعوت مخاطبین به یاد گرفتن محتوایی در رابطه با محصول به پروموت محصول خود پرداختند. سیستم پخش زنده به خصوص برای بخش امور ارتباطات با مشتریان نقش مهمی را بازی کرده و در آینده این نقش گسترده تر نیز خواهد شد.

ویدیوی زنده
ترندی که در سال 97 و 98 بسیار مورد توجه قرار گرفته استفاده ی گسترده از لایوها می باشد

در کل استفاده از شبکه های اجتماعی به خصوص در دو سال گذشته از داغ ترین ترند های دیجیتال مارکتینگ در ایران بوده است. بهره بردن از اینفلوئنسر ها در جهت معرفی محصول و یا همکاری های بلند مدت با آن ها، استفاده از تبلیغات گسترده در صفحات با فالوئر بالا، فروش مستقیم از طریق شبکه های اجتماعی همگی نمونه هایی از محبوبیت این شبکه ها برای کسب و کار ها هستند.

  • تمرکز بسیار بر تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی یکی از ساده ترین روش های دیجیتال مارکتینگ است که می توان گفت تقریبا هر کسب و کاری آن را تجربه کرده است. در دو سال اخیر این روش تبلیغات یکی از محبوب ترین انواع دیجیتال مارکتینگ بوده است و حتی با وجود برخی معایب مانند هزینه بر بودن و نظارت دائمی پیش بینی می شود در سال آینده نیز جایگاه خود را در دیجیتال مارکتینگ حفظ کند. تبلیغات کلیکی به دلیل زود بازده بودن و ساده بودن یکی از حیاتی ترین روش ها محسوب می شود و هر کسب و کاری باید آن را در کنار دیگر روش های تبلیغ در نظر بگیرد.

مسیر دیجیتال مارکتینگ در سال 99

حال که از روند و مسیر دیجیتال مارکتینگ در دو سال گذشته آگاه شدیم باید دید که این مسیر به کجا خواهد رفت و در سال آینده چه ترند هایی بیشتر برای دیجیتال مارکتینگ مورد پیش بینی قرار خواهد گرفت. استفاده از این پیش بینی ها باعث درک بهتر کسب و کارها از شرایطشان خواهد شد و نحوه نوشتن استراتژی مارکتینگ را برای آن ها آسان تر خواهد کرد.

  • فراگیر شدن Big Data

بیگ دیتا یا همان کلان داده بسیار مبحث بزرگی است اما در یک کلام هر چه کسب و کار ها اطلاعات بیشتری نسبت به بازدیدکنندگان یا مخاطبین خودشان داشته باشند می توانند پیشنهادات نزدیک تری به سلیقه آنها ارائه کنند. بیگ دیتا به درک بهتر از رفتار کاربران منجر می شود که همین موضوع، شخصی سازی را برای کسب و کارها آسان تر می کند.

فراگیر شدن Big Data
بیگ دیتا پتانسیل فراوانی برای شرکت ها دارد تا بتوانند از طریق شناخت بیشتر مشتری فروش را افزایش دهند

فروشگاه والمارت با اضافه کردن قابلیت جست و جوی محاوره ای برای وب سایتش فروشش را 10 تا 15 درصد افزایش داد یعنی چیزی در حدود میلیون ها دلار در آمد بیشتر. در حال حاضر توسط بیگ دیتا پتانسیل فراوانی برای شرکت ها وجود دارد تا بتوانند از طریق شناخت هرچه بیشتر مشتری فروششان را افزایش دهند. پیش بینی می شود در سالهای آینده این روند بهبود پیدا کند و کسب و کارهای بیشتری از آن استفاده کنند.

  • استفاده بیشتر از گیمیفیکیشن (Gamification)

گیمیفیکیشن یا بازی سازی نوع دیگری از بازاریابی دیجیتال است که با کمک آن می توان جذابیت های ذهنی بسیاری برای مشتری ایجاد کرد. شاید در نگاه اول مفهوم گیمیفیکیشن کمی پیچیده به نظر برسد اما در کل در برگیرنده اقداماتی است که یک شرکت انجام می دهد تا از طریق بازی در مشتری ایجاد انگیزه کند و به اهداف تجاری اش دست پیدا کند. متاسفانه در ایران تلاش زیادی در این زمینه صورت نگرفته و بیشتر بر انواع سنتی دیجیتال مارکتینگ اصرار شده. در حالی که این روش برای شرکت هایی که به دنبال رقابت هستند یک روش مجزا و خاص به شمار می رود و پیش بینی می شود در آینده شرکت های بیشتری از این روش استفاده کنند.

گیمیفیکیشن را می توان ترکیبی از فناوری و علوم رفتاری و روانشناسی به حساب آورد که اهدافی از قبیل وفادارسازی مشتری، افزایش فروش آنلاین، افزایش حس رقابت در مشتریان و افزایش زمان ماندن بازدید کننده در سایت و … را دنبال می کند. برای استفاده از این روش ابتدا باید رفتار مشتری را سنجید و نیازهای او را به دقت بررسی کرد و بر اساس آن یک بازی جذاب و سرگرم کننده و در عین حال هدفمند ارائه داد.

  • گسترش هوش مصنوعی AI

شاید بتوان گفت مهم ترین جنبه ی مثبت استفاده از هوش مصنوعی تجربه کاربری بهتر است. مسئله ای که این روزها دغدغه بسیاری از کسب وکار ها است. هوش مصنوعی به بازاریابی دیجیتال کمک می کند تا داده های مطمئن تری را جمع آوری و روند تصمیم گیری را آسان تر می کند. واقعیت این است که کسب و کارها در حال دوری هر چه بیشتر از روش های سنتی هستند و مشتری باهوش نیز در حال وفق دادن خود با انواع روش هایی است که وقت کمتری از او می گیرد یا پروسه ی خرید را برایش آسان تر می کند.

گسترش هوش مصنوعی AI
هوش مصنوعی کمک می کند تا داده های مطمئن تری را جمع آوری و روند تصمیم گیری را آسان تر می کند

هوش مصنوعی نه تنها در تحلیل و تفسیر داده ها به کسب وکارها کمک می کند بلکه با الگوریتم های جدید سفر مشتری را دقیق تر و کارآمدتر می کند. مثلا یک خرده فروشی می تواند با استفاده از سیستم های هوش مصنوعی تصاویر 360 درجه ای از محصولش نشان دهد تا کاربر را مطمئن تر کند.

Chatbot ها نمونه ای از هوش مصنوعی کاربردی هستند که برای تسهیل کسب و کار و فراهم کردن پاسخ سریع تر به مشتری به وجود آمده اند. این ربات ها می توانند به راحتی بدون احتیاج به نیروی انسانی سفارش های مشتری را ثبت کنند و 24 ساعته در خدمت مشتریان باشند. پیاده سازی هوش مصنوعی در کسب و کار به استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما کمک شایانی خواهد کرد تا مشتریان تجربه کاربری بهتری داشته باشند و پیش بینی می شود در سال های آینده به طور گسترده ای از آن ها استفاده شود.

  • محتوای تعاملی

وقتی صحبت از بازاریابی به روش تولید محتوا می شود احتمالا اولین چیزی که به ذهنتان می رسد متن بلند بالایی در خصوص یک مسئله است. البته این را فقط می توان محتوا نام نهاد. آینده ی تولید محتوا در حال رفتن به سمت ” محتوای تعاملی ” است. منظور از محتوای تعاملی چیست؟

محتوای تعاملی به محتوایی گفته می شود که مخاطب را نه تنها از نظر مطالعه بلکه احساسات و خلاقیت او را تحریک می کند و به نحوی با او ارتباطی دو طرفه برقرار می کند. یکی از نمونه های محتوای تعاملی گنجاندن یک آزمون در آن است. آزمونی که بتواند مخاطب را سرگرم کند و باعث شود وقت بیشتری را در وب سایت شما صرف کند. در کل محتوای تعاملی که بتواند احساسات یا ذهن خواننده را درگیر کند طبعا تاثیر بیشتری بر او خواهد گذاشت تا مطالعه یک متن خشک و طولانی! پیش بینی می شود در سال جدید این شیوه بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و روش های تولید محتوا مسیر جدیدی را به خود ببیند.

  • اهمیت روز افزون تجربه کاربری موبایل

واقعیت این است که انتظارات مشتریان برای تجربه ی سریع تر و بهتر از نسخه موبایل وب سایت در حال افزایش است. اگر می خواهید محصول تان را از کانال های متفاوت به فروش برسانید طبیعی است که بعد از نسخه دسکتاپ وب سایت شما نیازمند نسخه موبایل وب سایت پر سرعت و با کیفیت است. امروزه بیشتر کاربران بیشتر وقتشان را با موبایلشان می گذرانند و از دست دادن این فرصت به منزله شکست به شمار می رود.

اهمیت روز افزون تجربه کاربری موبایل
امروزه بیشتر کاربران بیشتر وقتشان را با موبایلشان می گذرانند

طبق گزارشات به دست آمده اگر پروسه دانلود بیشتر از 3 ثانیه طول بکشد حدود 53% مشتریان وب سایت را ترک می کنند. صفحات فرود با سرعت بالا نرخ تبدیل های بیشتری را با خود به همراه دارند. برای این کار می توانید از AMP های افزایش سرعت استفاده کنید و به طور مرتب سرعت نسخه موبایل را چک کنید و باگ ها را برطرف کنید. فراموش نکنید که در سالهای آینده استفاده کاربران از گوشی های هوشمند افزایش پیدا می کند و با توجه به مشغله زیاد کاربر و وقت کم او، در این بازار داغ رقابت کسی برنده است که با سرعت بیشتری اطلاعات ارائه دهد.

جامعه‌ای که نسبت به دنیای دیجیتال آگاه‌تر باشد، آن را بیشتر درک می‌کند. قدرت انتخاب‌ها بیشتر می‌شوند و در نتیجه، مردم تمایل بیشتری بر تعامل با برندهایی را خواهند داشت که دانش‌های مفید، به روز، مناسب و دلسوزانه را ارائه می‌دهند.

جمع بندی

طبق نظر کارشناسان سال آینده برای دیجیتال مارکتینگ سالی پر از توسعه و فراگیری است و هم چنین رقابت بر سر پیاده سازی روش های نوین شدت خواهد گرفت. توسعه استراتژی های دیجیتال مارکتینگ به گونه ای خواهد بود که گوگل بر اساس الگوریتم های دقیق تر و پیچیده تری وب سایت ها را رنک بندی می کند و از طرفی پروسه خرید برای کاربران مطمئن تر و راحت تر خواهد بود. با پیشرفت تکنولوژی و هوش مصنوعی روز به روز روش های سنتی بازاریابی کمرنگ تر از قبل خواهند شد و حتی مشتریان نیز خواستار روش های نوین خرید خواهند بود. مسئله ای که کسب و کارها باید قبل از درک مشتری به آن برسند تا از قافله عقب نمانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره مدیریت دیجیتال مارکتینگ

تخصصی ترین دوره دیجیتال مارکتینگ

  • اصول دیجیتال مارکتینگ 
  • طراحی سایت 
  • بازاریابی محتوایی
  • گوگل آنالیتیکس
  • گوگل تگ منیجر
  • گوگل ادز
  • سئو
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی
  • طراحی کمپین های تبلیغاتی
  • استراتژی دیجیتال مارکتینگ

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی