🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

بازاریابی ویروسی یا Viral Marketing چیست؟

آیا واژه ی وایرال یا بازاریابی ویروسی برای تان آشنا نیست؟ این روزها بسیار می شنویم که محتوایی در شبکه های اجتماعی وایرال شده است ولی آیا می دانید چگونه باید محتوایی تولید کنید که وایرال شود؟ ما در زندگی روزمره خود با کلمه Viral بسیار برخورد می کنیم. بسیاری از ویدیوها یا اتفاقات در سراسر دنیا تنها با چندبار به اشتراک گذاشته شدن به طور ناگهانی View های چندین میلیونی می گیرند و همه ی دنیا از آنها باخبر می شوند. این یکی از قدرت های بسیار مهم شبکه های اجتماعی است. همانطور که گفته شد ما در زندگی روزمره با " بازاریابی ویروسی " بسیار مواجه می شویم در صورتی که گاهی وقت ها شاید اصلاً متوجه موضوع هم نباشیم چرا که بسیاری از مردم " Viral Marketing یا بازاریابی ویروسی " را با کلمه Viral هم راستا می دانند.

در این مقاله می خوانید

آیا واژه ی وایرال یا بازاریابی ویروسی برای تان آشنا نیست؟ این روزها بسیار می شنویم که محتوایی در شبکه های اجتماعی وایرال شده است ولی آیا می دانید چگونه باید محتوایی تولید کنید که وایرال شود؟ ما در زندگی روزمره خود با کلمه Viral بسیار برخورد می کنیم. بسیاری از ویدیوها یا اتفاقات در سراسر دنیا تنها با چندبار به اشتراک گذاشته شدن به طور ناگهانی View های چندین میلیونی می گیرند و همه ی دنیا از آنها باخبر می شوند. این یکی از قدرت های بسیار مهم شبکه های اجتماعی است. همانطور که گفته شد ما در زندگی روزمره با ” بازاریابی ویروسی ” بسیار مواجه می شویم در صورتی که گاهی وقت ها شاید اصلاً متوجه موضوع هم نباشیم چرا که بسیاری از مردم ” Viral Marketing  یا بازاریابی ویروسی ” را با کلمه Viral هم راستا می دانند.

این تعبیر معمولاً هم درست است و این دو با هم تفاوت چندانی ندارند، همانطور که یک ویروس در دنیا معمولاً مسری است و به سرعت پخش می شود، بازاریابی ویروسی نیز به مدت زمان بسیار کمتری برای رسیدن و پخش شدن میان مخاطبان هدف نیاز دارد.

المان های بازاریابی ویروسی می توانند ویدیو، پست، عکس، صدا، محتوا و یا حتی یک جوک باشند. به زبان ساده هر چیزی می تواند وایرال شود اگر بتواند نیازهای بازاریابان را رفع کند. به همین دلیل است که بازاریابی ویروسی به یکی از جدیدترین ترندهای میان بازاریابان دیجیتال تبدیل شده است.

بازاریابی ویروسی به زبان ساده برپایه محتوای تعامل برانگیز، سرگرم کننده، منحصر به فرد و مرتبط بنا شده است که می تواند به سرعت برروی فضای مجازی گسترش پیدا کند. حتماً شما هم ویدیوهایی را دیده اید یا آهنگ هایی را شنیده اید که به سرعت باورنکردنی در دنیا وایرال شده اند؛ این اتفاق تنها به این دلیل می افتد که محتوای مذکور نکته منحصر به فردی داشته است که بینندگان یا شنوندگان را مجاب می کند آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارند، و این چرخه به سرعت تکرار می شود.

حتی یک میم ( لطیفه های عکس دار در فضای اجتماعی ) که معمولاً در مورد یکی از چالش های روز مردم است، می تواند به سرعت وایرال شود به شرطی که مخاطبان آن را خاص و بامزه تلقی کنند. راز موفقیت در این نوع بازاریابی ساخت محتوای تعامل برانگیز و سرگرم کننده ای است که بتواند برروی احساسات کاربران تاثیر داشته باشد. در ادامه ی این مقاله در مورد این احساسات صحبت می کنیم، اما فعلاً بیایید به طور تخصصی تر در مورد تعریف بازاریابی ویروسی با هم صحبت کنیم.

بازاریابی ویروسی (Viral Marketing) چیست؟

بازاریابی ویروسی یک تکنیک بازاریابی است و شامل محتوایی است که به شکلی طراحی شده است که بتواند توجه گروه بزرگی از مخاطبان را به خود جلب کرده و مانند یک ویروس در میان کاربران شبکه های اجتماعی پخش شود. پیام محتوای بیزینسی در بازاریابی ویروسی به سرعت از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا می کند. بهترین مزیت این تکنیک این است که علی رغم تاثیر فوق العاده ای که دارد، هزینه آنچنانی را روی دست بیزینس ها و برندها نمی گذارد چرا که کار بازاریابی محتوا را خود مردم برای شما انجام داده و آن ها هستند که محتوا را با سرعت باورنکردنی در میان مردم پخش می کنند.

بازاریابی ویروسی
بازاریابی ویروسی نیز از شیوه های خلاقانه بازاریابی دیجیتال است

امروزه با گسترش روزافزون شبکه های اجتماعی و قابلیت های آنها، بهینه سازی بازاریابی کار آسانی شده است. با استفاده از پلتفرم هایی مانند فیس بوک، یوتوب، توئیتر، اینستاگرام و غیره تبلیغ کنندگان محتوای خود را در مدل های مختلف مانند آهنگ، ویدیو، عکس یا بلاگ به اشتراک می گذارند.

البته که وجود بازاریابی ویروسی را باید مدیون وجود این پلتفرم ها باشیم، چرا که با استفاده از شیوه های سنتی بازاریابی مانند رادیو و تلویزیون تقریباً وایرال کردن هر نوع محتوایی غیرممکن بود. هدف بازاریابی ویروسی بسیار ساده و واضح است؛ ایجاد شرایطی که در آن کاربران برند شما را برایتان بازاریابی می کنند بدون این که حتی از این موضوع خبر داشته باشند.

همانطور که گفته شد ایجاد ارتباط احساسی نقش بسیار مهمی را در ویروسی کردن یک کمپین بر عهده دارد. بنابراین وقتش رسیده است که به احساسات مختلف و نقش آنها در وایرال کردن محتواها نگاهی بیاندازیم.

میزان تاثیرگذاری احساسات مختلف در وایرال کردن محتوا

همانطور که مشاهده می کنید؛ احساس دلسوزی و ترحم بالاترین سهم را با 25 درصد دارد و سپس به ترتیب خنده، شوکه شدن و غم و احساسات دیگر با 17 درصد، سرگرمی با 15 درصد، لذت با 14 درصد و خشم و هم دردی با 6 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

حال می توانیم در مورد نحوه کار کردن کمپین های بازاریابی ویروسی صحبت کنیم.

بازاریابی ویروسی چطور کار می کند؟

بازاریابی ویروسی نیز مانند دیگر متدهای بازاریابی پروسه بسیار ساده ای دارد؛ شما باید محتوا را تولید کنید، آن را در اینترنت منتشر کنید و منتظر واکنش ها باشید.

بازاریابی ویروسی چطور کار می کند؟
همیشه سعی کنید محتوای جالب و منحصر به فردی که مخاطبان شما دوست داشته باشند و آن را به اشتراک بگذارند تولید کنید

شما هیچوقت نمی توانید پیش بینی کنید که کدام محتوا وایرال می شود و کدام خیر چرا که این موضوع فقط و فقط به کاربران بستگی دارد. خیلی از مواقع محتواهایی که فکرش را هم نمی کنید وایرال می شوند و گاهی وقت ها در حالی که کاملاً مطمئن هستید محتوای مورد نظرتان وایرال خواهد شد، شما را ناامید خواهد کرد. نکته مهم این است که همیشه باید سعی کنید محتوای جالب و منحصر به فردی که مخاطبان شما دوست داشته باشند آن را با دیگران به اشتراک بگذارند تولید کنید.

هنگامی که برندها ویدیوهای تبلیغاتی تولید می کنند، یا نام برند خود را واضح استفاده می کنند و یا آن را پنهان می کنند. در محتواهای ویدیویی که نام برند مشخص است، کاربران نام برند را در ابتدای ویدیو می بینند اما در محتوای ویدیویی که نام برند پنهان می شوند مخاطبان تا زمانی که ویدیو تمام نشده است و نام برند در انتهای ویدیو نشان داده نشده است، برند را نمی شناسند.

مدل دوم محتوای ویدیویی که بالا گفتیم شانس وایرال شدن زیادی دارد در صورتی که تبلیغ کنندگان چند نکته را در نظر داشته باشند؛ محتوای ویدیویی باید به نحوی ساخته شود که مشکوک به نظر نرسد و کاربر نباید احساس کند که در حال گول خوردن است که در این صورت کمپین شما بر علیه شما خواهد شد. نکات دیگری که باید در ذهن داشته باشید این است که هیچوقت بیش از حد خود را ناامید و بیچاره نشان ندهید، هیچوقت  نگذارید که به اشتراک گذاری محتوایتان احساس اسپم شدن را به مخاطب بدهد چرا که موجب ناراحتی مخاطبان خواهد شد و همیشه به خاطر داشته باشید که محتوا خودش وایرال می شود، بنابراین شما تنها می توانید آن را در مکان مناسب منتشر کنید و منتظر جرقه باشید.

مزایای بازاریابی ویروسی

مزیت های قابل توجهی برای بازاریابی ویروسی وجود دارد. اگر شما در حال حاضر از این متد بازاریابی استفاده نمی کنید شانس بزرگی برای رشد برند و بیزینس خود در حد و اندازه های بزرگ را از دست می دهید.

مزایای بازاریابی ویروسی
یکی از مزایای بازاریابی ویروسی این است که می تواند به گروه های بزرگی از مخاطبان بدون سرمایه گذاری زیادی دسترسی پیدا کند

در این بخش چند مزیت بسیار خوب از بازاریابی ویروسی را به شما معرفی می کنیم که می توانند برای هر بیزینسی سودآور باشند:

  1. امروزه بازاریابی کار گرانی است و برای این که آن را بهتر انجام دهید باید به همان اندازه نیز هزینه کنید. اما، اگر شما از تکنیک های بازاریابی ویروسی استفاده می کنید دیگر لازم نیست که نگران هزینه ها باشید، چرا که این شیوه به صرفه ترین شیوه بازاریابی است. از آنجایی که کاربران بیشتر کار شما را انجام می دهند، هزینه های بازاریابی ویروسی بسیار بسیار پایین است.
  2. یکی از بزرگترین مزایای بازاریابی ویروسی این است که می تواند به گروه های بسیار بزرگی از مخاطبان بدون سرمایه گذاری زیادی دسترسی ایجاد کند. در واقع حد و اندازه در این مدل بازاریابی بی نهایت است. شما هیچوقت نمی توانید بدانید که چه کسی محتوا را به چه کسی به اشتراک می گذارد. حتی بیزینس های کوچک هم از این طریق می توانند به گروه های مخاطبان هدف بزرگی دسترسی پیدا کنند.
  3. زمانی که محتوایی وایرال می شود، به انتخاب خود کاربران وایرال شده است و هیچ اجباری برای وایرال کردن محتوای مذکور متوجه کاربران نبوده است، بنابراین کیفیت تعامل ایجاد شده بسیار بیشتر از شیوه های سنتی تبلیغاتی و بازاریابی است.
  4. اگر شما با موفقیت محتوای خلاقانه ای را ایجاد کردید می توانید برند خود را به بهترین شکل از طریق بازاریابی ویروسی بازاریابی کنید. شکی وجود ندارد که این متد یکی از قدرتمندترین شیوه ها برای دسترسی به رِنج عظیمی از مخاطبان است.

نکاتی برای اجرای کمپین بازاریابی ویروسی

ساخت محتوای بی نقصی که بتواند شما را به اهدافتان برساند هیچوقت کار آسانی نیست و برای این منظور شما نیازمند یک استراتژی قدرتمند قبل از ساخت محتوا برای کمپین هایتان هستید.

نکاتی برای اجرای کمپین بازاریابی ویروسی
شما نیازمند یک استراتژی قدرتمند قبل از ساخت محتوا برای کمپین هایتان هستید

مطمئناً می دانید که در دنیای بیرون میزان و سطح رقابت بسیار شدید بوده و برای این که بتوانید در این بازار سر خود را بالا بگیرید تنها باید با استفاده از محتوای منحصر به فرد و جذاب این کار را انجام دهید. در ادامه نکاتی را برای ساخت محتوایی که بتواند کمپین بازاریابی ویروسی شما را به پیش ببرد به شما گوشزد خواهیم کرد.

  • کانال ها و مخاطبان درست را هدفگیری کنید

قبل از ساخت محتوا، مهمترین قدم انتخاب کردن و پیدا کردن مخاطبان هدف درست است. شما باید متوجه شوید که مخاطبان هدف خود بیشتر زمان را صرف گشت و گذار در کدام پلتفرم می کنند. بیاد داشته باشید که پیغام شما اگر در مکان درستی منتشر نشود نمی تواند به خودی خود وایرال شود. هدفگیری کانال درست نیز به اندازه مخاطبان هدف درست مهم است چرا که اگر کانال اشتباهی را انتخاب کنید اوضاع بر وفق مراد شما پیش نخواهد رفت.

  • از ویدیوها استفاده کنید

هیچ چیزی به اندازه کمپین های بازاریابی ویدیویی نمی تواند برای وایرال شدن به شما کمک کند. حتماً شما هم قبول دارید که ما انسان مقاومت کمتری در برابر محتواهای ویدیویی داریم و به همین علت است که ویدیوها بیشتر و راحت تر وایرال می شوند.

ویدیوها همیشه کاربران را به تعامل وامی دارند، اگر شما ویدیوهایتان را در اینستاگرام یا یوتوب به اشتراک بگذارید دوستان و مخاطبان شما می توانند آنها را ببینند و در صورتی که علاقه داشته باشند می توانند با دیگران به اشتراک بگذارند. این کار به وایرال شدن ویدیو می انجامد، وقتی ویدیویی وایرال می شود، سایت ها مختلف، کانال های شبکه های اجتماعی و بلاگ ها نیز آن را به اشتراک می گذارند که این کار باعث افزایش اعتماد کاربرانی که ویدیو را می بینند به برند مورد نظر می شود.

  • پیشنهادهای با ارزش رایگان ارائه دهید

همه ی ما دوست داریم که چیزهایی را به صورت رایگان به دست بیاوریم. هیچکس در دنیا وجود ندارد که نخواهد چیزهایی را بدون پرداخت کوچکترین هزینه ای و به صورت رایگان بدست بیاورد. کلمه ی ” رایگان ” همیشه می تواند توجه تعدادی از مشتریان را به سمت برند شما جلب کند چرا که این استراتژی یکی از پرکاربرد ترین استراتژی ها برای جذب ترافیک وبسایت است.

تعداد زیادی از کمپین های موفق بازاریابی کلمه ی ” رایگان ” را در دایره لغات خود استفاده می کنند. درست است که در آن لحظه سودی عاید شما نخواهد شد، اما بالاخره، اگر بتوانید که در بازار حرفی برای گفتن داشته باشید، سودهای کلانی در آینده نصیب شما خواهد شد. اگر می خواهید که کاربران به محصولات کلیدی شما توجه کرده و بیزینس خود را به اوج آسمان ها برسانید، باید در اوایل راه چیزهایی را به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار دهید.

  • واکنش احساسی ایجاد کنید

کلیدی ترین تکنیک بازاریابی ویروسی ایجاد واکنش احساسی است. تقریباً تمامی محتواهایی که وایرال می شوند به این علت وایرال می شوند که نوعی واکنش احساسی را برمی انگیزند.

واکنش احساسی ایجاد کنید
کلیدی ترین تکنیک بازاریابی ویروسی ایجاد واکنش احساسی است

هیچ چیزی وایرال نمی شود مگر این که واکنش احساسی را در مخاطب بوجود بیاورد. در واقع همه ی این داستان در مورد احساسات است. ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشید که چطور این چنین محتوایی را ایجاد کنیم؟ برای ایجاد محتوای احساسی شما باید محتوایتان را با عشق، انگیزه و هیجان و یا تحریک کننده باورها ایجاد کنید. محتوایی ایجاد کنید که یا مردم را بسیار خوشحال می کند و یا احساسات آنها را برمی انگیزد. اگر موفق شوید که ناحیه درست را با محتوای احساسی هدفگیری کنید، محتوای شما شانس بسیار بالایی برای وایرال شدن خواهد داشت. فراموش نکنید که مردم تنها محتوایی را وایرال می کنند که منحصر به فرد و خلاقانه باشد. مردم این مدل محتواها را تماشا کرده و به اشتراک می گذارند تنها در صورتی که جلوه گاهی از شیوه زندگی یا شیوه فکری آنها باشد.

  • از قدرت دانلود کردن و به اشتراک گذاری استفاده کنید

همیشه مطمئن شوید که پروسه دانلود و به اشتراک گذاری محتوای تان پروسه آسانی باشد چون در این صورت شانس وایرال شدن محتوای شما بسیار بیشتر خواهد بود. شما باید محتوایی را تولید کنید که به راحتی قابل به اشتراک گذاری باشد، قابل قرارگیری برروی وبسایت های مختلف باشد و به آسانی قابل دانلود باشد.

یک قانون اساسی در بازاریابی همیشه وجود داشته است، هرچه محتوای شما ساده تر باشد، توجه بیشتری را از سمت مخاطبان به خود معطوف می نماید. اگر شما قابلیت دانلود کردن و به اشتراک گذاری را در کنار محتوای قدرتمند و ساده قرار دهید، مخاطبان شما قطعاً آن را به اشتراک خواهند گذاشت.

از قدرت دانلود کردن و به اشتراک گذاری استفاده کنید
اگر شما قابلیت دانلود و به اشتراک گذاری را در کنار محتوای قدرتمند و ساده قرار دهید، مخاطبان تان قطعاً آن را به اشتراک می گذارند

این کار به گسترش شبکه مشتریان نیز می انجامد، هدف هر فعالیت بازاریابی دسترسی به شبکه مشتریان بزرگتری نسبت به شبکه کنونی است. محتوای شما باید به گونه ای باشد که بتواند به افراد جدیدی دسترسی پیدا کند. برای انجام این کار شما باید شبکه مجازی مخصوص به خود را داشته باشید تا محتوا را در آن انتشار دهید به نحوی که وقتی این کار را انجام می دهید مخاطبانی وجود داشته باشند که بتوانند آن را مشاهده کرده و در صورت پسندیدن با دیگران به اشتراک بگذارند.

بیایید برای درک بهتر بازاریابی ویروسی به چند مثال عالی در این زمینه بپردازیم:

کمپین ” The Man Your Man Could Smell Like ” از کمپانی Old Spice

کمپانی اولد اسپایس همیشه کمپین های تبلیغاتی خلاقانه و خارج از عرف و تعامل برانگیزی را برای محصولات خود اجرا کرده است که در عین حال شخصیت برند اولد اسپایس را به خوبی به نمایش گذاشته اند. این کمپین در سال 2010 اجرا شد که هنوز هم یکی از بهترین مثال های بازاریابی ویروسی است که توانست بازخوردهای فوق العاده مثبتی را از طرف مخاطبان دریافت کرده و بیش از 55 میلیون بازدید در یوتیوب را بدست آورد.(https://youtu.be/owGykVbfgUE)

پس از این که تبلیغ با بازی Isaiah Mustafa منتشر شد، آژانس تبلیغاتی با استفاده از بیش از 200 ویدیوی کوتاه به سوالات مخاطبان در توئیتر و فیس بوک پاسخ داد. نکته منحصر به فرد این بخش این بود که Isaiah Mustafa در تمامی این 200 ویدیو حضور داشت. این کار باعث شد که دنبال کنندگان اولد اسپایس در شبکه های مجازی نرخ رشد 1000 درصدی داشته باشد. این کار باعث شد که تعامل بیشتری از سوی مخاطبان ایجاد شود، ترکیب بسیار خوبی از شبکه های مجازی و تلویزیون بوجود آید و پرسش و پاسخ Isaiah Mustafa با مخاطبان باعث رشد چشمگیر نرخ تبدیل شود.

کمپین ” Real Beauty Sketches  ” کمپانی Dove

این کمپین از کمپانی داو در سال 2013 که یکی از بزرگترین کمپانی های لوازم آرایشی و بهداشتی در سراسر دنیاست مانند مثال قبل یکی از بهترین ها در مثال های بازاریابی ویروسی است. این کمپین با هدف انگیزه دهی به بانوان برای باور داشتن به ظاهر خود اجرا شد.

این کمپین خلاقانه و خاص به این صورت بود که یک طراح اسکچ که عضوی از نیروهای FBI با نام جیل زامورا بود دو پرتره از یک زن را نقاشی می کرد. پرتره اول توصیف زن از ظاهرش از زبان خودش بود و پرتره دوم توصیف ظاهر زن از زبان غریبه ها بود. نتیجه این بود که پرتره ای که با نظر غریبه ها کشیده شد بسیار زیباتر از پرتره ای بود که خود شخص از خود توصیف کرده بود. انگیزه پشت ساخت این ویدیو این بود که به زنان دنیا ثابت کند از چیزی که فکر می کنند زیباتر هستند. (https://youtu.be/XpaOjMXyJGk)

این کمپین ویدیویی در کمتر از یک ماه بیش از 114 میلیون بازدید بدست آورد و در بیش از 110 کشور وایرال شد و عنوان پربازدید ترین ویدیوی سال 2013 را تصاحب کرد. نکته کلیدی در مورد این کمپین این است که برندهایی که فرهنگ خود را از طریق ویدیوهای تبلیغاتی به مردم دنیا نشان می دهند شانس بالایی برای وایرال شدن در دنیا را بدست می آورند.

همچنین درگیر کردن مخاطبان در بحث هایی که می توانند در آن شرکت کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و یا ایجاد حس انگیزه در آنها یکی دیگر از فاکتورهای مهم وایرال شدن یک کمپین است که می تواند به راحتی در این مثال مشاهده کنید.

جمع بندی

در این مقاله در مورد بازاریابی ویروسی و یا وایرال مارکتینگ صحبت کردیم و راهنمایی هایی جهت وایرال شدن محتوای شما در شبکه های اجتماعی را ذکر کردیم. با تولید محتوای کاربرپسند و جالب می توانید محتوای تان را در شبکه ای اجتماعی وایرال کنید. تنها کافی است محتوای تان اینقدر جذاب باشد که آن را share کنند، بدین ترتیب گروه بزرگی از مخاطبان آن را خواهند دید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره راه اندازی فروشگاه اینترنتی

درآمد آنلاین چندبرابری داشته باش!

  • راه اندازی سایت فروشگاهی
  • تولید محتوا
  • تبلیغات آنلاین
  • استراتژی فروش 
  • و…

دوره دانشگاه تبلیغات

اصولی تبلیغات آنلاین رو یاد بگیرید

  •  مبانی تبلیغات
  • مبانی تبلیغات دیجیتال
  • برندینگ
  • رفتار مصرف کننده
  • تبلیغات در سایت های ایرانی
  • گوگل آنالیتیکس
  • گوگل ادز
  • کپی رایتینگ
  • تبلیغات در شبکه های اجتماعی
  • افیلیت مارکتینگ
  • ویدیو مارکتینگ
  • گیمیفیکیشن
  • و …
آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی