🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

نرخ پرش (bounce rate) چیست؟ و چگونه آن را کاهش دهیم

همان طور که می دانید نرخ پرش یا Bounce rate یکی از فاکتورهای مهم در مبحث سئو سایت می باشد. در این مقاله کاربردی با این مفهوم بیشتر آشنا می شویم. اگر تابحال با این واژه برخورد داشته اید، احتمالاً سوالات زیادی در این مورد ذهن شما را مشغول کرده است، آیا نرخ پرش نزدیک به ۱۰۰ درصد خوب است؟ آیا این واژه در مورد پرش ایمیل است؟ آیا یک آمار بی اهمیت است؟ و اگر لازم باشد که آن را بهبود بخشیم، چه کار باید بکنیم؟

در این مقاله می خوانید

همان طور که می دانید نرخ پرش یا Bounce rate یکی از فاکتورهای مهم در مبحث سئو سایت می باشد. در این مقاله کاربردی با این مفهوم بیشتر آشنا می شویم.

خارج از مقوله ی مارکتینگ و بازاریابی، کلمه ” پرش ” شاید جزو کلمه های بامزه از نظر ما باشد. معمولاً این کلمه شاید ما را به یاد توپ های فوتبال، وسایل مخصوص بازی بچه ها  و کارهایی نظیر این بیاندازد. اما هنگامی که این کلمه در تحلیل های بازاریابی پدیدار می شود، جزئی از آماری است که اگر اولین بار با آن برخورد کنید شاید برایتان کمی گیج کننده به نظر برسد: نرخ پرش.

اگر تابحال با این واژه برخورد داشته اید، احتمالاً سوالات زیادی در این مورد ذهن شما را مشغول کرده است، آیا نرخ پرش نزدیک به ۱۰۰ درصد خوب است؟ آیا این واژه در مورد پرش ایمیل است؟ آیا یک آمار بی اهمیت است؟ و اگر لازم باشد که آن را بهبود بخشیم، چه کار باید بکنیم؟

خوشبختانه شما برای پیدا کردن جواب سوال های بالا تنها نیستید،‌ خیلی از بازاریابان سوالات بالا را داشته اند و حتی ممکن است تا به الان به جواب مورد نظرشان نرسیده باشند. اما ما اینجا هستیم تا در این مورد با شما صحبت کنیم. در این مقاله به شما می گوییم که چه عواملی نرخ پرش را تشکیل می دهند ( و چه عواملی به این موضوع ارتباط ندارند ) و به شما کمک می کنیم تا آن را بهبود بخشید.

نرخ پرش چیست؟

بگذارید همین ابتدا به شما بگوییم که نرخ پرش وبسایت شما ارتباطی با نرخ پرش ایمیل ندارد. به زبان ساده؛ نرخ پرش وبسایت تعداد افرادی هستند که وارد یک صفحه از وبسایت شما می شوند،‌ و بدون هیچ تعاملی آن را ترک می کنند. آنها پس از ورود به صفحه سایت،‌ برروی هیچ چیز دیگری کلیک نمی کنند،‌ آنها فقط وارد سایت می شوند، مدت کوتاهی در همان صفحه می مانند و سپس سایت را ترک می کنند.

نرخ پرش چیست؟
نرخ پرش تعداد افرادی است که وارد صفحه ای از سایت می شوند،‌ و بدون انجام هیچ interaction ای آن را ترک می کنند

به یاد داشته باشید که نرخ پرش با نرخ خروج تفاوت دارد. نرخ پرش فقط میزان بازدیدهای ” ورود و خروج ” را بررسی می کند، کاربر وارد می شود و بدون این که به هیچ قسمت دیگری دست بزند سایت را ترک می کند.

در طرف مقابل نرخ خروج کمی پیچیده تر است. نرخ خروج یعنی وقتی کاربری وارد سایت شما می شود و از صفحه متفاوتی خارج می شود. یعنی کاربر لازم نیست حتماً از همان صفحه ای که وارد شده خارج بشود و ممکن است قبل از خروج صفحات دیگری را نیز بازدید کند. به همین دلیل است که نرخ خروج معمولاً‌ نسبت به نرخ پرش دردسر و نگرانی کمتری دارد.

مقایسه ی نرخ پرش و نرخ خروج

فرض کنید که شما نرخ پرش و نرخ خروج یک صفحه ی مربوط به پر کردن فرم عضویت را بررسی می کنید. اگر شما در این صفحه از سایت تان نرخ پرش بالایی داشته باشید باید کمی نگران باشید،‌ چون به این معنی است که مردم فقط و فقط این صفحه را می بینند و سپس سایت را ترک می کنند و حتی بدتر، آن ها حتی فرم مربوطه را نیز پر نمی کنند و شما شانس بالا بردن نرخ تبدیل تان را نیز از دست می دهید.

اما داشتن نرخ خروج بالا در این صفحه خیلی نگران کننده نیست. این بدین معنی است که صفحه ذکر شده آخرین صفحه از مجموعه صفحات بازدید شده توسط کاربر بوده و کاربر احتمالاً ابتدا به لندینگ پیج مورد نظر آمده،‌ پیشنهاد شما را قبول کرده است و وارد صفحه مذکور شده و فرم مورد نظر را پر کرده است و حالا از سایت خارج شده تا محتوایی که از سایت شما دانلود کرده است را بررسی کند.

نرخ خروج یا Exit Rate نشان دهنده بازدید از صفحات (page-view هایی) است که در آخر نشست (session) اتفاق افتاده اند

زمانی که bounce rate صورت می‌گیرد، کاربر بدون واردشدن به صفحه‌ای دیگر، از سایت خارج می‌شود اما نرخ خروج تعداد دفعاتی را نشان می‌دهد که کاربران از یک صفحه بازدید کرده‌اند و سپس در انتهای session از آن صفحه خارج شده‌اند. به یاد داشته باشید که سناریوی ذکر شده فرضی است، و ممکن است براساس دیگر داده ها و آمارهای سایت در واقعیت متفاوت باشد، سناریوی ذکر شده فقط برای این بود که شما بتوانید مفهوم و تفاوت این دو فاکتور را به خوبی درک کنید.

گوگل آنالیتیکس چطور نرخ پرش را محاسبه می کند؟

همانطور که گفته شد نرخ پرش یعنی کاربر وارد یکی از صفحات وب سایت شما بشود و بدون انجام دادن هیچ عملی سایت شما را از همان صفحه ترک کند. به عبارت دیگر کاربر یک صفحه را بازدید کند و تنها یک درخواست از سرور گوگل آنالیتیکس را فعال کند. گوگل آنالیتیکس تمام فعالیت هایی که مبنی بر ورود بازدیدکننده و خروج از همان صفحه است را تقسیم بر تعداد بازدیدهای کلی (که می تواند شامل نرخ پرش و یا نرخ خروج باشد) می کند.

داشتن نرخ پرش بالا ممکن است به ۳ معنی باشد:

  • کیفیت صفحه مورد نظر پایین است. در این صفحه از بازدیدکننده دعوت به انجام هیچ تعاملی نمی شود.
  • مخاطبان هدف شما با هدف صفحه مورد نظر تطابق ندارند، به همین دلیل با این صفحه تعاملی ایجاد نمی کنند.
  • بازدیدکنندگان اطلاعاتی که به دنبالش بوده اند را به دست آورده اند.

تفسیر نرخ پرش

از آنجایی که نرخ پرش واقعاً ممکن است گاهی وقت ها مقوله ی پیچیده و گیج کننده ای باشد ( همانطور که قبلاً گفتیم ) ما در این مقاله تمام تلاشمان را می کنیم تا به ساده ترین زبان ممکن این فاکتور مهم را برای شما ملموس تر کنیم.

ارتفاع نرخ پرش شما و این موضوع که ارتفاع بالا خوب است یا بد در اکثر مواقع فقط و فقط به هدف صفحه مورد نظر بستگی دارد. اگر هدف صفحه مورد نظر شما تنها اطلاع رسانی است، پس نرخ پرش بالا آن چنان هم اتفاق بدی برای شما نمی تواند باشد، البته که کسی بدش نمی آید کاربران بعد از اطلاع رسانی به چندتا از مقاله های دیگر سایت نیز سر بزنند و یا در خبرنامه وب سایت عضو شوند! اما اگر کاربران صفحه ای را بازدید کرده اند تا فقط بتوانند از طریق آن پستی را بخوانند یا آدرسی را پیدا کنند، بستن صفحه مورد نظر بعد از این که به هدف خود رسیده اند نکته عجیبی نیست.

یکی از بهترین کارهایی که می توان در مورد نرخ پرش انجام داد، اگر وب سایت شما شامل بلاگ می شود، این است که سگمنت مخصوصی را تحت عنوان “‌ بازدیدکنندگان جدید ” ایجاد کنید. اگر نرخ پرش در بخش بازدیدکنندگان جدید بالا بود، به عواملی فکر کنید که با استفاده از آن ها می توانید تعامل مخاطبان را با وب سایت بالا ببرید.

اگر هدف صفحه ی شما اطلاع رسانی است، طبیعی است که نرخ پرش بالا باشد در عوض time on page افزایش می یابد

اگر هدف صفحه مورد نظر شما این باشد که میزان تعامل سایت را بالا ببرد و نرخ پرش شما بالاست، اینجاست که باید کمی نگران شوید. فرض کنید شما صفحه ای دارید که تنها یک هدف دارد و آن این است که کاربران را تشویق کند تا در خبرنامه سایت عضو شوند. اگر نرخ پرش شما بالا باشد باید در جهت بهینه کردن صفحه قدمی بردارید. سعی کنید با قرار دادن یک کال تو اکشن بزرگ و واضح در مورد عضو شدن کاربران در خبرنامه سایت شروع کنید، این کار معمولاً به شما کمک می کند تا نرخ پرش را کاهش دهید.

اما همیشه در نظر داشته باشید که عوامل مختلفی در بالا رفتن نرخ پرش تاثیرگذار هستند، به عنوان مثال شما ممکن است وعده ی یک محتوای به خصوص را به مخاطب بدهید و وقتی فرد مذکور وارد صفحه می شود با فرم عضویت در خبرنامه مواجه می شود، در این صورت بدیهی است که وی صفحه را ترک می کند و باعث بالا رفتن نرخ پرش می شود.

نرخ پرش از دید نرخ تبدیل

اگر شما به نرخ پرش از دید یک فاکتور تبدیل نگاه کنید، می توان آن را به عنوان یکی از عوامل موفقیت نام برد. فرض کنید شما طراحی صفحه ای را با هدف این که نرخ تبدیل بالاتری کسب کند بهینه سازی کرده اید و حالا در حال بررسی نرخ پرش آن صفحه هستید. اگر شما شاهد بالا رفتن نرخ پرش هستید در این صورت به نظر می آید که تغییراتی که در طراحی صفحه انجام داده اید موثر نبوده و حتی شاید بدتر از قبل نیز عمل کرده باشد. عکس این موضوع نیز صدق می کند و در صورت پایین آمدن نرخ پرش شما می توانید بفهمید که چه عواملی در این اتفاق موثر بوده اند.

علاوه بر تمامی نکات گفته شده شما می توانید نرخ پرش صفحات محبوب سایت تان را نیز بررسی کنید. کدام صفحات نرخ پرش پایین و کدام نرخ پرش بالایی دارند؟ همیشه می توانید این ۲ مورد را با هم مقایسه کنید و ببینید کدام عوامل در پایین بودن نرخ پرش صفحات محبوب شما تاثیرگذار بوده و می توانید آنها را برروی صفحات دیگر نیز پیاده سازی کنید. یکی دیگر از راه های بررسی نرخ پرش بررسی آن از دید منابع ترافیک است. کدام یک از منابع ترافیک شما یا کانال های بازاریابی تان موجب به وجود آمدن نرخ پرش پایین و کدام یک باعث بوجود آمدن نرخ پرش بالا می شوند؟ ترافیک آمده از سوی شبکه های اجتماعی؟ ترافیک آمده از سوی لینک های مرتبط در وبسایت های دیگر؟ آیا می توانید نرخ پرش هرکدام را بررسی کنید و دلایل آن را عنوان کنید؟ به یاد داشته باشید که اگر کمپین های گوگل ادوردز را نیز اجرا می کنید، همیشه حواستان به نرخ پرش این تبلیغات نیز باشد.

چطور نرخ پرش سایت را کاهش دهیم؟

همانطور که گفته شد نرخ پرش فاکتوری است که به کاربرانی نسبت داده می شود که وارد یک صفحه از سایت شما می شوند و بدون این که به هیچ قسمت دیگری از سایت شما کلیک کنند از سایت خارج می شوند. مسلماً بالا بودن این چنین فاکتوری به نفع شما نیست و به این معنیست که کاربران احتمالاً محتوایی که دنبالش بوده اند را در سایت شما پیدا نکرده اند و یا صفحه مذکور برای شان به اندازه کافی راضی کننده و دوستانه نبوده است.

کاهش دادن نرخ پرش
میانگین نرخ پرش برای صفحات مختلف سایت نشان می دهدکه با تغییر کدام فاکتورها می توانید نرخ پرش را کاهش دهید

نرخ پرش بالا فاکتور مهمی است و احتمالاً‌ نشان دهنده این است که بازدید کنندگان شما دیگر به دنبال محتوای شما نیستند، برروی کال تو اکشن های شما کلیک نمی کنند و اطلاعات تماس شان را در اختیار شما قرار نمی دهند. برای بازاریابان این باند که هدف اصلی شان جذب و تبدیل بازدیدکنندگان سایت به مشتریان بالقوه برای تیم فروش است، نرخ پرش بالا مانند یک کابوس است.

خوشبختانه وب سایت کوییک اسپراوت با منتشر کردن اینفوگرافیک کاربردی به شما نشان می دهد که چرا نرخ پرش انقدر مهم است، میانگین نرخ پرش برای صفحات با اهداف مختلف سایت را نشان می دهد و به شما می گوید که با تغییر در کدام فاکتورها می توانید نرخ پرش را کاهش دهید، مخصوصاً با استفاده از ابزاری با نام گوگل آنالیتیکس.

به صورت کلی،‌ نرخ پرش بالا در صفحه ای به این معنیست که احتمالاً‌ پیج مذکور نامرتبط است و یا برای بازدیدکنندگان گیج کننده است. اما هیچوقت سعی نکنید بلافاصله بعد از بالا رفتن نرخ پرش پیج را حذف کنید و یا دوباره طراحی کنید، چرا که شما قبل از این که بخواهید عملی را در این مورد انجام دهید چند قدم هست که باید در ابتدا برای بررسی صفحه بردارید.

باز هم به یاد داشته باشید که نرخ پرش تنها به شما می گوید که بازدیدکننده ای وارد یک صفحه شده است و بلافاصله آن صفحه را بدون انجام هیچ عملی ترک کرده است. نرخ پرش به شما نمی گوید که این فرد چطور با صفحه شما تعامل داشته است و به همین دلیل است که شما باید دیگر فاکتورها و داده های مربوط به آن صفحه را بررسی کنید تا ببینید چه عواملی باعث بوجود آمدن این وضعیت شده اند. بیایید با هم نگاهی به این فاکتورها بیاندازیم.

  • مطمئن شوید که صفحات شما مطابق با موبایل هستند
داشتن وب سایت responsive و مطابق با موبایل بسیار حیاتی است

در دنیای امروزی ترافیک و جستجو پیشرفته بیشتری از طریق موبایل ها نسبت به کامپیوتر و دسکتاپ به سمت سایت ها روانه می شوند. به همین دلیل است که وب سایت تعامل برانگیز و مطابق با موبایل بسیار حیاتی است. به نظر شما اگر وارد سایتی در موبایل تان شوید و برای خواندن محتوای آن دائماً مجبور باشید تا زوم کنید چقدر آزاردهنده است؟ امروزه تنها داشتن وبسایت مطابق با موبایل کافی نیست، بلکه باید طراحی شما به گونه ای باشد تا سایت شما برروی موبایل تعامل برانگیز باشد.

ویدئو یکی از بزرگترین محتواهای تعامل برانگیز است. شما از طریق ویدئو می توانید موضوعاتی که از طریق متن فهمیدنشان خیلی سخت تر است را به راحتی توضیح دهید و به همین دلیل است که بیش از ۴ برابر مشتریان ترجیح می دهند تا ویدئویی در مورد محصولی ببینند تا این که در مورد آن متنی را بخوانند.

اما در طرف مقابل اگر فردی با موبایل وارد سایت شما شود و بخواهد ویدئویی را ببیند، از آنجایی که بعضی از ویدئوها شامل مقدار زیادی داده و حجم می شوند،‌ ممکن است تجربه کاربری بازدیدکننده موبایل را کند کنند و این باعث می شود تا بازدیدکننده از صفحه مورد نظر بپرد. به همین دلیل بهتر است که ویدئوهای بلند را از ورژن موبایل سایت تان حذف کنید یا ویدئوهای مخصوصی تولید کنید تا نکات موردنظر و مهم را در زمان کمتری بازگو کنند. این نوع بهبودسازی، همیشه تنها محدود به ویدئوها نیست. همیشه سعی کنید که طراحی کلی را برای موبایل دوست تر شدن وبسایت تان انجام دهید و گوشه چشمی به این موضوع داشته باشید.

  • نرخ پرش را از طریق پلتفرم ها و منابع متفاوت بررسی کنید

در بعضی مواقع منابعی که ترافیک را به سمت پیج مورد نظر شما می فرستند ممکن است در بالا یا پایین بودن نرخ پرش تاثیرگذار باشند. فرض کنید نرخ پرشی که از طریق بازدیدکنندگانی که از شبکه های اجتماعی وارد صفحه مورد نظر می شوند بالا است. در این مواقع بهتر است که به پیامی که از طریق آن مردم را به سمت محتوای مورد نظر در وب سایت هدایت می کنید نگاهی بیاندازید.

بررسی آمار نرخ پرش
نرخ پرش از کانال ها مختلف و صفحات مختلف را آنالیز کنید

آیا این پیام واقعاً با محتوایی که به آن اشاره می کند هماهنگ است؟ آیا فردی که بر روی لینک قرار داده شده در توییتر یا اینستاگرام یا فیس بوک کلیک می کند همان عنوان و عکس و محتوای هماهنگ با آن را می بیند؟ اگر جواب شما به هر یک از سوالات شما خیر است، استراتژی شما نیاز به کار دارد. پس همیشه سعی کنید هنگامی که می خواهید محتوایی از وب سایت تان را از طریق کانال های دیگر معرفی کنید،‌ پیام شما با محتوا هماهنگ باشد. شما همیشه باید انتظارات بازدیدکنندگان را از این طریق برآورده کنید.

  • از مزاحمت هایی که ممکن است تجربه کاربری را خراب کند دوری کنید

تا به اینجا در مورد بهبود تجربه کاربری برروی موبایل زیاد گفتیم،‌ اما این موضوع به همه پلتفرم های دیگر نیز تعمیم داده می شود. عواملی مانند پاپ آپ های فول اسکرین، به عنوان مثال،‌ نه تنها آزاردهنده هستند بلکه طبق الگوریتم های جدید گوگل ممکن است باعث پنالتی شدن شما نیز بشوند.

کلیدی ترین نکته برای در نظر گرفتن همیشه کاربر است. شما باید همیشه همه عوامل را در جهت این که بازدیدکننده جذب شود و تا زمانی که نیاز است به مشتری تبدیل شود در سایت بماند.  به غیر از مدلهای خاصی از پاپ آپ که مفید هستند و پیام های اینباند با ارزشی را برای مخاطبان ارسال می کنند، از دیگر عواملی که ممکن است به تجربه کاربری مخاطبان خدشه وارد کند و دلیل رفتن آنها از سایت باشد پرهیز کنید.

  • کیوردهایی که باعث رتبه بندی صفحه تان می شود را شناسایی کنید و محتوا را با این موضوع تطابق دهید

یادتان هست که گفتیم پیام هایی که با آن ها مخاطبان را به سمت محتوای وب سایت می فرستید را بررسی کنید؟ همین موضوع در مورد رتبه بندی کیوردها نیز صحت دارد. هماهنگ کردن کیوردهای استفاده شده با موضوع محتوا بسیار مهم است چرا که کاربرانی که به صورت ارگانیک وارد سایت شما می شوند انتظار محتوایی مطابق با کیوردهای جستجو شده را دارند.

تطابق محتوا و کلمه کلیدی
هماهنگ کردن کیوردهای استفاده شده با موضوع محتوا بسیار مهم است

فرض کنید فردی کیورد ” نرم افزار مخصوص حل مشکل اتوماتیک سازی بازاریابی ” را جستجو کند، این فرد به احتمال زیاد دنباب ابزاری است تا با استفاده از آن بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کند. اما اگر فردی کیورد ” اتوماتیک سازی بازاریابی چیست؟ ” را جستجو کند، این فرد در مقطعی نیست که بخواهد محصولی را خریداری کند. این فرد به دنبال مکانی است که بتواند از آنجا در مورد کیوورد جستجو شده محتوای اطلاعاتی بدست بیاورد.

پس هنگامی که می خواهید کیوردهای مخصوص رتبه بندی صفحه تان را ارزیابی کنید،‌ مطمئن شوید که محتوایی مطابق با آن در صفحه شما وجود دارد. پس از انجام این کار سعی کنید صفحاتی که با کیوورد مطابق هستند را به صورت گروهی دربیاورید تا کاربران ارگانیک به صفحات درستی هدایت شوند.

هنگامی که در مورد نرخ های پرش تحقیق می کنید، مطمئن شوید که تصویر کلی را می بینید. عواملی همچون زمان سپری شده توسط مخاطبان در سایت شما، جایی که از آن می آیند و دستگاهی که برای این کار از آن استفاده می کنند و مطمئن شوید که محتوای شما با تمامی این فاکتورها تطابق داشته باشد. در این صورت ممکن است بتوانید الگوهایی را پیدا کنید که با استفاده از آن ها بتوانید نرخ پرش صفحاتتان را بهبود بخشید.

جمع بندی

به نرخ پرش به عنوان چراغ چک کردن موتور ماشین تان نگاه کنید. اگر چراغ روشن شود،‌ شما می دانید که به احتمال زیاد مشکلی وجود دارد، اما لازم است که تمامی سیستم های ماشین را بررسی کنید تا بفهمید مشکل دقیقاً از کجاست. هیچوقت هیچ راهی نیست که به تنهایی بتواند تمامی مشکلات نرخ پرش را حل کند، اما شناسایی عوامل مختلف و این که چگونه می توانند به نرخ پرش شما کمک کنند می تواند موفقیت وبسایت شما را تضمین کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره دانشگاه سئو

صفر تا صد آموزش سئو با برترین اساتید

  • اصول و مبانی سئو
  • تدوین سند استراتژی سئو
  • تدوین استراتژی محتوا
  • سرچ کنسول
  • لینک سازی دستی
  • نحوه جذب پروژه، گزارش دهی و
  • بررسی محتوای اصلی یا بدنه از دید گوگل
  • انکرتکست
  • تعامل با کارفرما
  • ساختار URL ها
  • و …

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی