🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

وبینار چیست؟| چگونه یک وبینار جذاب برای مخاطبان ایجاد کنید؟

اگر کمی به یادگیری آنلاین و یا تکنولوژی های آموزشی علاقه داشته باشید، اصطلاح وبینار برای تان آشنا است. در دنیای امروز برگزاری وبینار Webinar به امری عادی تبدیل شده و بسیاری از شرکت ها، دانشگاه ها و... از وبینار برای مقاصد مختلف استفاده می‌کنند. در مقاله پیش رو، قصد داریم وبینار مناسب با کسب و کار، نوع محتوای آن و استفاده از بهترین الگوهای موجود را برای برگذاری وبیناری که مخاطبان عاشق آن می‌شوند را بیان کنیم.

در این مقاله می خوانید

آیا می‌دانید که وبینار چیست؟ چه انواعی دارد و چگونه می توان یک وبینار را به بهترین شکل برگزار کرد؟

اگر کمی به یادگیری آنلاین و یا تکنولوژی های آموزشی علاقه داشته باشید، اصطلاح وبینار برای تان آشنا است. در دنیای امروز برگزاری وبینار Webinar به امری عادی تبدیل شده و بسیاری از شرکت ها، دانشگاه ها و… از وبینار برای مقاصد مختلف استفاده می‌کنند. در مقاله پیش رو، قصد داریم وبینار مناسب با کسب و کار، نوع محتوای آن و استفاده از بهترین الگوهای موجود را برای برگذاری وبیناری که مخاطبان عاشق آن می‌شوند را بیان کنیم.

وبینار چیست؟

وبینار مخفف Web-based seminar است که به معنی یک ارائه، سخنرانی، کارگاه یا سمینار مبتنی بر وب است. وبینارها ساده ترین راه برای یادگیری مهارت های جدید و راهی عالی برای کسب و کارها برای ارزش آفرینی برای مخاطبانشان است. می‌توان از وبینارها برای هر چیزی استفاده کرد، از معرفی محصول جدید به مشتری های احتمالی تا میزبانی یک میزگرد با کارشناسان صنعت. به طور معمول ، وبینارها به صورت زنده اجرا و میزبانی می‌شوند، اما برای استفاده هرچه بیشتر از آن ها مانند به دست آوردن مشتریان جدید، بهبود محتوا در آینده و… آن ها را ضبط کنید.

وبینار ابزاری برای یادگیری مجازی برای هر کسی که دارای اینترنت است می‌باشد. مانند سمینارهای دنیای واقعی، هدف وبینارها نیز آموزش است و می‌توانند به صورت یک سخنرانی آماده، مصاحبه با پنل یا جلسه پرسش و پاسخ زنده باشند و به صورت زنده و در صورت تقاضا در دسترس باشند.

مزایای وبینارها برای کسب و کار

مطابق تحقیقات Demand Metric ، وبینارها یکی از محبوب ترین انواع ویدیو برای کسب و کارها است. وبینارها مزایای زیادی برای کسب و کار ها دارند اما مهم ترین آن ها ارزش آفرینی هم برای کسب و کار و هم برای مشتریان است اما مزایای دیگری نیز وجود دارد که عبارتند از:

۱- وبینارها به راحتی در دسترس هستند و هزینه تولید آن ها اندک است

۵۶ درصد کسب وکار های آمریکا، در وبینار سرمایه گذاری می‌کنند و حتما برای این موضوع دلیل خوبی وجود دارد. بدون پرداخت هزینه برای یک مکان فیزیکی (و دیگر هزینه های به همراه آن)، تولید و حضور در بیشتر وبینارها آسان است.

۲- وبینارها سرنخ (مخاطبانی که توان بالقوه برای تبدیل شدن به مشتری دارند)

در حدود ۷۳ درصد از برنامه های بازاریابی آمریکا، وبینار را یکی از راه های تولید سرنخ می‌دانند زیرا از مزایای آن آگاهی دارند.

۳- وبینارها برای شرکت کنندگان ارزش بالایی دارد

هرشخصی دوست دارد یک موضوع جدیدی را بدون زحمت و تنها با استفاده از اینترنت در خانه خود بیاموزد.

 وبینارها برای شرکت کنندگان ارزش بالایی دارد
وبینارها هیچ گونه محدودیت مکانی ندارد، در هزینه و زمان نیز صرفه جویی می شود

همچنین سخنرانان و پیشتازان صنعت و کسب و کار ها می‌توانند بدون توجه به مکان فیزیکی کسب و کار شما، در وبینار شرکت کرده و این برای مخاطبان و خود شما ارزش آفرین خواهد بود.

۴- وبینارها ابزارهای مؤثر یادگیری هستند

مغز اطلاعات تصویری را ۶۰ هزار برابر سریعتر از متن پردازش می‌کند. پخش مستقیم به شما امکان می‌دهد تا از اسلایدها، ویدئوها و حتی تصاویر برای بیان نظرات و هدف خود استفاده کنید. از پرسش و پاسخ زنده برای تعامل معنادار و ایجاد تجربه یادگیری عمیق استفاده کنید. بسیاری از افراد خجالتی هستند و این گونه بهتر آموزش می‌بینند. بسیاری از افراد وقت کافی ندارند و بسیاری دیگر آموزش از راه دور برای آن ها مناسب تر است.

۵- وبینارها در بین مفیدترین قالب های محتوا قرار دارند.

وبینارها و ویدئو ها با ۲۶٪ از فروش و بازاریابی، پس از وب سایت و صفحه فرود در رتبه دوم موثرترین نوع محتوا قرار دارند.

۶- وبینارها راهی قدرتمند برای پشتیبانی از مشتریان هستند.

در حقیقت ۶۷٪ تیم های خدمات مشتری و پشتیبانی از وبینارهای ضبط شده استفاده می‌کنند که این رقم حتی بیشتر از تیمهای بازاریابی و فروش است.

۷- وبینارها می‌توانند نوعی ویدئوی تعاملی باشند.

پرسش و پاسخ ، پرسش نامه، گفت وگو و نظرسنجی تنها چند مورد از محبوب ترین راه های جذب شرکت کننده در وبینار زنده هستند.

۸- وبینارها طول عمر بالایی دارند.

وبینارها را ضبط کرده و درصورت تقاضا، در اختیار دیگران قرار دهید. وبینارها در اکثر مواقع حتی پس از گذشت سال ها، مفید می‌باشند.

۵ نوع وبینار که برای تنوع در برنامه وبینار خود نیاز دارید

۱- وبینارهای پنلی Panel Webinars

پنل وبینار شامل یک میزبان است که با پنل متخصصان درباره یک موضوع خاص از طریق وب کم مصاحبه می‌کند. این وبینارها غیررسمی و بدون نوشته هستند. برخی حتی به شرکت کنندگان این امکان را می‌دهند که در طول جلسه سؤال کنند. این شکل جذاب از وبینار به برند شما اعتبار می‌افزاید و شرکت کنندگان و مشتریان شما را به عنوان روشن فکر و پیشرو برجسته می‌کند.

نکته: از نظر منطقی، این نوع از وبینارها، برای اجرا به بهترین صورت ممکن نیاز به نرم افزار دارند که به شما این قابلیت را بدهد تا وب کم همه را به طور همزمان نشان دهید.

۲- وبینارهای آموزشی

در این نوع از وبینارها، سخنران معمولا اطلاعات را از طریق اسلاید نمایش می‌دهد که یک روش مؤثر برای توضیح مباحث پیچیده است و بسیار شبیه به وبینارهای پنلی است. همچنین فرصتی عالی برای استفاده از سخنران های خارجی است.

وبینارهای آموزشی
در وبینارهای آموزشی سخنران معمولا اطلاعات را از طریق اسلاید نمایش می‌دهد

نمایش اسلایدها می‌تواند خشک و خسته کننده باشد، بنابراین با اضافه کردن نظرسنجی ها و ویدئو، تعامل مشارکت کنندگان را افزایش داده و یا از استراحت های ۱۵ تا ۲۵ دقیقه ای استفاده کنید.

۳- وبینارهای ارائه ای Presentation Webinars

استفاده از ارائه و کلمات کلید واژه در رویدادها زنده، کاملاً مناسب وبینارها هستند. برای این کار، یک دوربین تنظیم کرده و رویداد را مستقیماً پخش کنید. می توانید ثبت نام ها را در صفحه اصلی خود جمع آوری کرده و نسخه ضبط شده را در وب سایت خود برای مشاهده در آینده نگه دارید.

یکی از بهترین قسمت های تماشای مجدد این نوع وبینار ها این است که می‌توانید به موارد خوب آن دست پیدا کنید و یا با ابزارهای موجود مانند Vidyard، سرعت پخش آن ها را ۲ برابر کنید. قبل از ارسال نسخه، قسمت های غیر ضروری را حذف کنید. برای مثال بخش های آماده سازی دوربین و یا سوالی که به سختی شنیده می‌شود.

۴- وبینارهای محصول

این وبینارها مشابه یک آموزش، بر یک محصول تمرکز دارند. ممکن است بر نسخه جدید یک محصول یا بررسی سوالات متداول تمرکز داشته باشید. نوع عمومی این وبینارها، به ویژه برای مخاطبینی که در مراحل اولیه تعامل با کسب و کار شما هستند مناسب است زیرا به دنبال اطلاعات عمیق تری در باره محصولات می‌باشند. مشتری های موجود را با یک سری اطلاعات مشخ درگیر کنید. این اطلاعات باید خاص باشند و در هیچ کجای دیگر یافت نشوند. برای مثال اطلاعات خاصی پیرامون محصولات آینده

به یاد داشته باشید فقط به این دلیل که این نوع از وبینار ها مربوط به محصول می‌باشند، ضرورتی ندارد حنما شبیه به یک جزوه آموزشی باشد. از جلوه های بصری استفاده کنید تا محصول خود را به صورت زنده نمایش داده یا ویدیوها اضافه کنید تا وبینار شما جالب باشد.

۵- وبینار در صورت تقاضا On-Demand Webinars

وبینارهای درخواستی همان وبینارهای قبلی می‌باشند با این تفاوت که از پیش ضبط شده و در صورت تقاضا ارائه می‌شوند. براساس تحقیقاتی از ON24، به طور متوسط تنها ۵۶٪ از ثبت نام کنندگان وبینار در زمان اجرای زنده در وبینار شما شرکت می‌کنند پس به همین دلیل مهم است که نه تنها نسخه ضبط شده آن را در دسترس قرار دهیم بلکه باید در وب سایت شما نیز قرار بگیرد.

خوب است بدانید مردم ذاتاً مشغول کاری هستند، بنابراین مهم است که خلاصه ای از درخواست ها را نگهداری کنید و یا با خطر از دست دادن مخاطبان روبرو خواهید شد. اگر وبینار بیش از ۳۰ دقیقه طول می‌کشد، آن را به بخش های مختلف تقسیم کنید یا آن را کوتاه تر کنید و  یا حتی وبینار خود را در بخش هایی تقسیم کنید تا بینندگان بتوانند به سرعت آن را اسکن کرده و انتخاب کنند که دقیقا به دنبال چه چیزی هستند.

چگونه یک وبینار درست کنیم؟

نیاز به کار پیچیده ای نیست. لازم است برنامه ریزی کرده و از یک سرویس هاست مناسب استفاده کنید تا نظر مثبت مخاطبان را به دست بیاورید. همچنین موارد زیر را در ذهن داشته باشد.

۱- یک هدف واضح در ذهن داشته باشید

به این فکر کنید که چه چیزی بیشترین ارزش را به مخاطبان شما می‌بخشد. آن ها می‌خواهند چه چیزی یاد بگیرند؟

 یک هدف واضح در ذهن داشته باشید
بیشترین ارزش را از طریق وبینار به مخاطبان تان منتقل کنید

دقیقا به همین دلیل است که یک وبینار ایجاد می‌کنید. با داشتن یک هدف روشن، تمام چیزی را که در مسیر ایجاد وبینار نیاز دارید در اختیار شما قرار خواهد داد.

۲- سخنران مناسب انتخاب کنید

موفقیت یک وبینار تا حد زیادی به میزبان بستگی دارد. مطمئن شوید که متخصص موضوع وبینار را انتخاب کنید. شخصی که بتواند به سوالات پاسخ داده و تجربه کافی داشته باشد. متخصصان، پیشروها، کارآفرین ها و… همگی بسته به موضوع انتخابی، گزینه های مناسبی می‌باشند.

۳- برنامه ریزی زمانی داشته باشید

برنامه ریزی زمانی بسیار مهم است به ویژه برای وبینارهایی که مخاطبان آن ها از نقاط مختلف جهان هستند. اگر شما چنین وبیناری ندارید، باز هم نیاز به برنامه ریزی زمانی دارید. مخاطابن خود را بشناسید و سعی کنید بهترین ساعت را انتخاب کنید. اگر بیشتر مخاطبان شما شاغل هستند باید ساعاتی را انتخاب کنید که نه تنها مشغول کار نباشند، بلکه حوصله کافی برای مشارکت و توجه داشته باشند.

۴- تبلیغات کنید

ممکن است بهترین وبینار دنیا را برگزار کنید اما اگر کسی نباشد چه فایده ای دارد؟ وبینار خود را در معرض مخاطبان مناسب قرار دهید و از قبل با آن مخاطب تعامل برقرار کنید. همچنین ایمیل یادآوری برای آن ها ارسال کنید و این ایمیل را نیز در زمان مناسب ارسال کنید!

۵- یک نرم افزار وبینار انتخاب کنید

نرم افزار مناسب کمک بسیاری به شما می‌کند. برای مثال ON24 می‌تواند به شما برای شخصی سازی کمک کرده و به ایجاد وبینار مناسب کمک کند. گزینه های زیادی وجود دارد که با یک جست و جوی ساده می‌توانید آن ها را پیدا کنید.

۶- یک مجری بگیرید

این فرد در پشت صحنه برای رفع مشکلات فنی، هدایت بحث و نظارت بر بخش نظرات مفید خواهد بود.

 یک مجری بگیرید
یک مجری برای رفع مشکلات فنی و … برای پشتیبانی وبینار داشته باشید

مجری می‌تواند سؤالات بینندگان را به میزبان منتقل کند یا به آن ها در چت پاسخ دهد.

۷- یک تمرین حرفه ای انجام دهید

وقتی آنلاین شوید و این رویداد را شروع کنید، ممکن است هر اتفاقی بیفتد. قبل از شروع کار همه چیز را از میکروفون گرفته تا اسلایدها امتحان کنید. هیچ چیز بدتر از این نیست که مخاطب خود را آزرده کنید.

۸-  نسخه ضبط شده را در صورت تقاضا در دسترس قرار دهید

در صورت تقاضا، می‌توانید با استفاده از وبینار ۳۰٪ سرنخ بیشتری تولید کنید. ۳۶٪ از شرکت کنندگان همیشه وبینارها را تماشا می کنند ، بنابراین اگر از ایجاد وبینار در صورت وجود تقاضا خودداری کنید، مخاطبان بزرگی را از دست می‌دهید.

امکانی ایجاد کنید که در آن کاربران به راحتی بتوانند وبینارهای را مرور کنند. همچنین می‌توانید آن ها را از طریق ایمیل، رسانه های اجتماعی، وب سایت، پست های وبلاگ، تبلیغات پولی کانال یوتیوب خود آگاه کنید.

بهترین وبینارها

در زیر، تعدادی نکته بیان شده که با استفاده از الگوبرداری از بهترین وبینارها به دست آمده اند.

  • هیجان ایجاد کنید

برای موفقیت بیشتر، با مخاطبان تعامل کرده و آن ها را بشناسید. ارسال ایمیل ویدیویی راهی عالی برای تشویق حضور است. همچنین از شبکه های اجتماعی استفاده کنید و تیم های فروش را برای دست یابی به بهترین مشتری ها به کار بگیرید. با این روش ها یک پیش هیجان ایجاد کنید تا میزان درخواست برای مشارکت را بیشتر کنید.

  • وبینارهای خود را خرد کنید

نسخه ضبط شده از وبینار خود را در قسمت های پنج دقیقه ای تنظیم کنید تا یک سری محتوای سریع و قابل هضم ایجاد کنید. این کلیپ ها را در شبکه های اجتماعی یا در یک لیست پخش Vidyard به اشتراک بگذارید(پیشتر گفتیم که این ابزار به شما کمک بسیاری خواهد کرد). اطمینان حاصل کنید که مباحث مربوط به بحث و گفتگو کاملاً واضح و آسان است.

  • یک مرکز ویدیویی وبینار ایجاد کنید

اگر همه وبینارهای درخواستی شما در یک مکان وجود داشته باشند، پیدا کردن و بررسی لیست آن ها آسان خواهد بود.

  • سرنخ های وبینار را امتیازدهی کنید

وبینارهایی که طول آن ها زیاد است بهترین انتخاب هستند. کسانی که این وبینار ها را کامل ببینند بهترین گزینه ممکن هستند زیرا به نظر می‌رسید بیشترین علاقه را به کسب و کار شما دارند. از ابزاری مانند Vidyard analytics استفاده کنید تا بتوانید مخاطبان را ردیابی کنید. به عنوان مثال، اگر یک سرنخ بیش از ۵۰٪ وبینار شما را تماشا کرد، به آن نمره “x” بدهید. سپس برای هر رنج از نمره برنامه ریزی کنید.

  • با شرکت کنندگان در وبینار در تماس باشید

پس از اتمام کار، پیگیری کنید! برای تشکر می‌توانید یک فیلم یا کتاب الکترونیکی برای آن ها ارسال کنید. بازخورد بگیرید و برای بهبود برنامه ریزی کنید.

در کجا می توان از وبینار استفاده کرد

در کجا می توان از وبینار استفاده کرد
وبینارها می‌توانند بسیار متنوع باشند و در کانال های مختلفی استفاده شوند

وبینارها می‌توانند بسیار متنوع باشند بنابراین شما می‌توانید در کانال های مختلفی از آن ها استفاده و یا استفاده مجدد کنید. برای مثال یک وبینار را که ضبط کردا در کانال یوتیوب و وب سایت خود قرار دهید.

مرکزی برای وبینارها: همان طور که پیشتر نیز ذکر شد، یک مرکز وب وبینار بهترین مکان برای پخش و ذخیره دائمی وبینارهای مورد نیاز است. با این کار علاوه بر اینکه آن ها را ذخیره سازی می‌کنید، به مخاطبین نیز این امکان را می‌دهید تا آن ها را بصورت دلخواه خود مشاهده کنند.

صفحات فرود: اگر وبینار شما جزئی از یک برنامه بزرگتر مانند راه اندازی محصول یا یک رویداد باشد، ممکن است آن را از صفحه فرود برنامه مورد نظر پخش کرده تا همه چیز مطابق برنامه پیش برود.

شبکه های اجتماعی: بخش های کوچکتر از وبینار برای لینکداین ، یوتیوب و فیسبوک مناسب هستند که شامل یک فراخوان عمل است که افراد را ترغیب می‌کند تا نسخه کامل را در مرکز یا وب سایت مشاهده کنند. (همچنین ممکن است به همان روش از شبکه های اجتماعی پولی استفاده کنید.)

ایمیل: ویدئو های تبلیغاتی را می‌توان از طریق ایمیل ارسال و افراد را برای ثبت نام تشویق کرد و کل نسخه ضبط شده را می‌توان بعد از این رویداد برای شرکت کنندگان ارسال کرد.

وبلاگ: می‌توانید یک پست وبلاگ بنویسید که خلاصه ای از وبینار باشد و نسخه کامل آن را نیز در همان پست و یا پستی دیگر قرار داد.

مثال هایی از وبینارهای مناسب

وبینارهای خوب زیادی وجود دارد که برخی از آن ها براش شما قرار داده شده است. هرچقدر هم که درباره وبینار بخوانید، هیچکدام بدون مشاهده کارایی لازم را نخواهد داشت بنابراین به دنبال وبینار های مناسب بگردید و از تجربه دیگران استفاده کنید.

1- Trello Webinars

نرم افزاری که هر روز وبینار در اختیار شما قرار می‌دهد.

Trello Webinars

از لینک زیر برای دسترسی به آن می‌توان استفاده کرد. https://info.trello.com/webinar/agile-workflows-trello

2- HubSpot Webinars

ارائه منابع آموزشی به همه هدف آن ها است و این موضوع تنها به مشتریان آن ها محدود نمی‌شود. آن ها بخشی از برند HubSpot می‌باشند. کتابخانه وبینارهای رایگان آنها بیانگر این مسئله است. شما می‌توانید وبینارهایی راجع به همه چیز، از بهینه سازی سئو گرفته تا افزایش ارزش طول عمر مشتری در تجارت الکترونیک بیابید. https://www.hubspot.com/resources/webinar

3- IMPACT Webinars

این شرکت بازاریابی و فروش با رهبران و پیشروهای فکری همکاری می‌کند تا وبینارهای آموزشی ایجاد کند که از وبینارهای کاربردی (مانند ۴ گام برای رشد سریع کسب وکارتان با استفاده از تبلیغات فیسبوک) تا سطح بالا (مانند چگونه می توان بهترین تصمیم گیری های ممکن را در دنیای هرج و مرج انجام داد) را شامل می‌شود. IMPACT همچنین به بازدید کنندگان این امکان را می‌دهد که  اسلایدهای وبینارهای درخواستی بارگیری کنند. https://www.impactbnd.com/webinars

4- Vidyard Webinars

وبینارهای آن ها طیف وسیعی از پنل تا آموزشی را در بر می‌گیرد. آن ها از کارشناسان زیادی برای ارزش آفرینی استفاده می‌کنند. طیف ویدئوهای آن ها از تنوع کافی برخوردار است.

Resources

جمع بندی

وبینارها، برای هر کسب و کار یکی از راه های مفید برای حفظ مشتری های موجود، کسب مشتری های جدید و ارزش آفرینی هم برای آن ها و هم برای خود کسب و کار است. علاوه بر این که نشان دهنده توانایی شما در پاسخ دادن به سوالات آن ها با استفاده از وبینارهای آموزشی است، توانایی کسب و کار ها نیز افزایش می‌دهد زیرا علاوه بر افزایش دانش خود شما، مهارت های نرم افزاری و وب سایتی شما را افزایش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط