🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

تحلیل و آنالیز وب سایت : 5 دلیل اهمیت + 14 ابزار

قبل از هر چیزی، حتی سئو وب سایت، نیازمند پاسخ به این سوال اساسی هستیم که اصولا عملکرد سایت ما چگونه است؟ آنالیز سایت مشخص می کند که تا چه اندازه وب سایت شما پتانسیل رسیدن به اهداف ترافیکی سایتتان را دارد؟ و اگر در این زمینه ضعیف عمل کرده است، چطور عملکرد آن را قوت ببخشیم. در این مقاله به یکی از حوزه‌های مهم دیجیتال مارکتینگ با عنوان اهمیت تحلیل و آنالیز وب‌سایت پرداخته‌ایم که نقطه شروع پیشرفت یک کسب‌وکار به حساب می‌آید. تحلیل کیفی و کمی کسب و کار شما و فعالیت سایر رقبا در جهت کسب پیشرفت مستمر یک نیاز قطعی است. این کار در نهایت به رضایت مشتریان فعلی و بالقوه شما خواهد رسید و از طرف دیگر شما را به اهداف تجاری‌تان نزدیک و نزدیک‌تر می سازد. هدف بیشتر تجارت های الکترونیکی در مرحله اول افزایش فروش است، همچنین جمع‌آوری اطلاعات مشتریان، افزایش میزان ماندن در سایت و تبدیل بازدیدکننده‌ها به مشتریان بالقوه می‌باشد.

در این مقاله می خوانید

تحلیل و آنالیز وب سایت همیشه برای بسیاری از صاحبان کسب و کار چالش بزرگی بوده است. آن ها به دنبال ابزارهایی هستند تا بتوانند آنالیز وب سایت خود را به صورت دقیق انجام دهند.

قبل از هر چیزی، حتی سئو وب سایت، نیازمند پاسخ به این سوال اساسی هستیم که اصولا عملکرد سایت ما چگونه است؟ آنالیز سایت مشخص می کند که تا چه اندازه وب سایت شما پتانسیل رسیدن به اهداف ترافیکی سایتتان را دارد؟ و اگر در این زمینه ضعیف عمل کرده است، چطور عملکرد آن را قوت ببخشیم. در این مقاله به یکی از حوزه‌های مهم دیجیتال مارکتینگ با عنوان اهمیت تحلیل و آنالیز وب‌سایت پرداخته‌ایم که نقطه شروع پیشرفت یک کسب‌وکار به حساب می‌آید. تحلیل کیفی و کمی کسب و کار شما و فعالیت سایر رقبا در جهت کسب پیشرفت مستمر یک نیاز قطعی است. این کار در نهایت به رضایت مشتریان فعلی و بالقوه شما خواهد رسید و از طرف دیگر شما را به اهداف تجاری‌تان نزدیک و نزدیک‌تر می سازد. هدف بیشتر تجارت های الکترونیکی در مرحله اول افزایش فروش است، همچنین جمع‌آوری اطلاعات مشتریان، افزایش میزان ماندن در سایت و تبدیل بازدیدکننده‌ها به مشتریان بالقوه می‌باشد.

دلایل اهمیت تحلیل و آنالیز وب سایت

قبل از اینکه به مراحل آنالیز حرفه ای سایت که در آموزش پیش رو برایتان آماده کرده ایم بپردازیم باید ببینیم اصلا چرا تجزیه و تحلیل وب سایت اهمیت دارد؟ در زیر مواردی از چرایی این مسئله آورده شده است.

  1. بهینه سازی عملکرد وب سایت

شاید فکر کنید فقط یک محتوای خوب تمام وظیفه ی بهینه سازی سایت شما را انجام می دهد، اما علاوه بر محتوای خوب عملکرد تکنیکال وب سایت شما از اهمیت بسیاری برخوردار است و ابزار تحلیل وبسایت، سایت شما را بر حسب این دو مورد ارزیابی می کند. در نتیجه ابزارهای تجزیه تحلیل سایت، زیرساخت و چارچوب تکنیکال وب سایت را بررسی می کنند و تعیین می کنند سایت شما تا چه اندازه برای دسترسی کاربر، راحت ( یا اصطلاحا یوزر فرندلی) است و اینکه آیا کاربر می تواند به راحتی محتوای مورد نظرش را در وب سایتتان پیدا کند؟

  1. بهینه سازی موتور جست و جو (SEO)

با به کار گرفتن ابزارهای تجزیه تحلیل وب سایت، این فرصت را دارید که هرگونه ضروریات و یا حتی ریسک های به وجود آمده برای وبسایت را شناسایی کنید( به عنوان مثال تشخیص کلیدواژه هایی که بیشتر جست و جو شده اند و یا لینک گذاری میان محتوایتان).

هم چنین این ابزارها به شما این فرصت را می دهد تا روی عملیات سئو وبسایت و بهینه سازی موتور جست و جو بیشتر کنترل داشته باشید. از همه مهم تر اینکه این ابزارها شما را از الگوریتم های رنکینگ وب سایت که دائما در حال تغییر هستند آگاه می کنند، و از این طریق نیازی نیست تا تلاش های حاشیه ای و بی نتیجه برای رسیدن به اول صفحات نتایج موتور جست و جو (Search Engine Results Pages) انجام دهید چرا که از قوانین آگاه هستید.

  1. بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO)

سوما، ابزار آنالیز وب سایت به شما این فرصت را می دهد که کارایی وب سایتتان را از لحاظ جذب لید (Lead) یا همان مشتری بالقوه تجزیه تحلیل کنید. در نتیجه می توانید فرصت تبدیل بازدید کننده به لید را پیدا کنید و مناسب با آن فراخوان عمل یا همان Call To Action (CTA) مناسب را اجرا کنید و هم چنین نقاط ضعف لندینگ پیج یا صفحات فرودتان را شناسایی و نرخ تبدیل لید را افزایش دهید.

  1. بهینه سازی تجربه کاربری (UX)

عوامل بسیاری مانند زمان لود شدن طولانی وب سایت، صفحات بدون امکان کامنت گذاشتن، فلاش زدن سایت، محتوای ناقص، می توانند مشتریان بالقوه شما را از سایت فراری دهند. موتورهای جست و جو کاربر محور هستند، به این معنا که محتوا را بر اساس نرخ تعامل یا اینگیجمنت ریت دیگر کاربران با وب سایت رنک بندی می کنند و به کاربران جدید نمایش می دهند. فقط در صورتی می توانید به ابتدای صفحه جست و جو دست پیدا کنید که در همه پلتفرم ها از گوشی موبایل گرفته تا تبلت و لپ تاپ، کاربر بتواند به راحتی، بدون دردسر و با سرعت از صفحات وب سایتتان بازدید کند. ابزار تحلیل وب سایت به شما کمک می کند تا ساختار وب سایتتان را طوری ارتقا دهید که بازدید کننده در صفحه شما وقت بیشتری را صرف کند.

بهینه سازی تجربه کاربری (UX)
با بهینه سازی تجربه ی کاربری بازدید کننده در صفحه شما وقت بیشتری را صرف می کند
  1. بهینه سازی کلید واژه ها

تا قبل از آپدیت  Google Penguin 4تکرار واژه کلیدی یکی از راه های آسان دست کاری در صفحات نتایج بود. اما پس از آن اگر وب سایتی از واژه های کلیدی تکراری بیش از حد استفاده کند وارد اسپم می شود و این قضیه می تواند اعتبار وب سایت شما را خدشه دار کند! استفاده از واژه های کلیدی باید ارگانیک و طبیعی باشد تا موثر واقع شود. ابزارهای تحلیل به شما در این زمینه کمک زیادی خواهند کرد. همانطور که دیدید، ارزیابی هر دو مورد “محتوا” و “زیر ساخت تکنیکی وب سایت” فرصت های زیادی را ایجاد می کند که منجر به افزایش ترافیک وب سایت و نرخ تبدیل مشتری بالاتری برای شما می شود.

حالا که اهمیت آنالیز سایت و دلایل ضروری بودن استفاده ازآن شفاف شد در ادامه به ابزارهای موجود برای تجزیه و تحلیل سایت می پردازیم.

14 ابزار تحلیل و آنالیز وب سایت

الگوریتم های گوگل همواره در حال آپدیت شدن هستند و هیچ چیز مثل این نمی تواند بازاریابان را سر در گم کند. یک آپدیت کافی است تا تلاش های اخیرتان را بی نتیجه کند. البته نباید فراموش کنیم که با به روز رسانی هر الگوریتم، مخاطب در موتور جست و جو به محتوای مرتبط تری دست پیدا می کند. بهرحال با تمام این تفاسیر یک استراتژی کلی و اساسی برای ارزیابی وبسایت توسط گوگل وجود دارد که انتخاب می کند کدام سایت را به بازدید کننده نشان دهد و اولویت بندی کند.

تعداد زیادی آنالیزور سایت وجود دارند، برخی رایگان، برخی پولی که می توانند به شما در یافتن راهتان به صفحه اول نتایج گوگل کمک کنند. این ابزارها برای سئو اورگانیک وب سایت حیاتی هستند چرا که دقیقا روی فاکتورهایی که برای گوگل مهم هستند تمرکز می کنند. در ادامه مطلب با سایت خارجی بررسی سئو سایت و ابزارهای تجزیه و تحلیل وب سایت بیشتر آشنا می شویم.

ابزارهای تحلیل سئو (SEO Analyzer)

1. گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

قیمت: رایگان

تمرکز: آنالیز سایت توسط گوگل

اگر می خواهید بدانید گوگل وب سایت شما را چگونه می بیند چرا از خود او نپرسید؟! گوگل وب مستر تولز ابزارهای منبعی هستند که اساس و ساختار سرچ گوگل را برای شما آشکار می کنند.

به عنوان مثال ابزار Fetch as Google به شما اجازه می دهد که یک URL خاص را همانطور که گوگل آن را مشاهده می کند شما هم مشاهده کنید. این مورد خصوصا برای مواقع عیب یابی در اثر سئو ضعیف بسیار کمک کننده خواهد بود. بازخورد این اطلاعات می تواند به اصلاح پیج شما کمک کند و یا حتی زمانی که فکر می کنید سایت شما هک شده، کدهای مشکل ساز را متوقف می کند.

 گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)
تحلیل و آنالیز وب سایت به گوگل سرچ کنسول

یکی دیگر از ویژگی های خوب گوگل وب مستر تولز تست سرعت وب سایت شماست. این ابزار سئو، عملکرد سرعت وبسایت در دسکتاپ و موبایل را اندازه گیری می کند. باید توجه کنید اهمیت وبسایت موبایل حتی گاهی از دسکتاپ پیشی می گیرد و بیزینس ها برای حفظ مشتری نیازمند بهبود آن هستند.

بر اساس گفته های توسعه دهندگان گوگل تست سرعت، سرعت وب سایت شما را بر اساس نمره ای بین 1 تا 100 درجه بندی و امتیاز دهی می کند. سرعت 80 به بالا خوب، سرعت بین 60 تا 79 معمولی و سرعت کمتر از 59 پایین محسوب می شود.

2. Ahrefs

قیمت : 99 دلار در ماه

تمرکز:تخصص و تمرکز بر کلید واژه

Ahrefs یک سئو آنالایزر پیشرفته است که محتوای کلی وب سایت شما را محک می زند و بهترین کلید واژه ها و لینک ها را تولید می کند تا بتوانید کنترل بهتری بر محتوایتان داشته باشید. سه مورد از افزونه های اصلی این وب سایت شامل زیر است:

  • سایت اکسپلورر(Site Explorer) : این مورد عملکرد تک تک وب پیج های سایتتان را مقایسه می کند
  • اکسپلورر محتوا(Content Explorer) : این افزونه به شما اجازه می دهد که وب پیج هایی که بر اساس موضوع و یا کلید واژه عملکرد بالاتری داشته اند را تشخیص دهید.
  • اکسپلورر کلید واژه (Keywords Explorer) : این مورد حجم ماهانه ی سرچ ها و نرخ کلیک از طریق کلید واژه های خاص را مشخص می کند.
 Ahrefs

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید با استفاده از اکسپلورر کلید واژه، Ahrefs تاپیک اصلی کلید واژه مورد نظرتان را تولید می کند. کلید واژه تاپیک اصلی مطلب شما یک کلیدواژه کلی تر است که حجم بیشتری از سرچ ها را به خود اختصاص داده است و فرصت طلایی یک سئو ارزشمند را برای بلاگ یا وب پیجی خاص در اختیار شما قرار می دهد.

3. Woorank

قیمت : 14 روز اول رایگان و سپس 49 تا 149 دلار در ماه بر اساس خدمات ارائه شده.

تمرکز: آنالیز وب سایت

Woorank یک سایت خارجی بررسی سئو وب سایت است که به کسب وکارها کمک می کند فرصت های رشد و بهینه سازی وب سایت را شکار کنند. این تحلیل ها شامل عملکرد تلاش های به عمل آمده برای سئو وب سایت، شبکه های اجتماعی و … است.

 Woorank

هر گزارش به هشت بخش تقسیم می شود:

  • چک لیست بازاریابی
  • SEO
  • موبایل
  • کارآمدی
  • تکنولوژی
  • اجتماعی
  • محلی
  • بازدید کننده ها

توسط این ابزار می توانید گزارش ها را به صورت فایل PDF دانلود و منتشر کنید.

4. Website GraderHubspot

قیمت: رایگان

تمرکز : تجزیه تحلیل سایت

در سال 2007 هاب اسپات یک ابزار به نام Website Grader منتشر کرد که به کسب و کارها کمک می کند تا فرصتی برای بهینه سازی موتور جست و جو داشته باشند. در اثر تغییرات بسیار در الگوریتم ها اخیرا ورژن جدیدتری از این ابزار منتشر شده است.

Website GraderHubspot

Website Grader یک ابزار آنالیز آنلاین است که گزارش های شخصی سازی شده ای را بر اساس معیارهای زیر برای وب سایتتان ارائه می کند:

  • عملکرد(Performance) : این معیار سایز پیج شما، درخواست ها، سرعت و متریک های سئو را آنالیز می کند.
  • کیفیت بر صفحه موبایل(Mobile Readiness): این معیار بر اساس تنظیمات بازدید و میزان لود شدن بررسی می کند که آیا وب سایت شما بر روی صفحه موبایل به راحتی قابل دسترسی است یا خیر.
  • SEO: این معیار مشخص می کند که تا چه میزان سایت شما به راحتی قابل سرچ است (هم توسط ربات ها هم توسط نیروی انسانی). این معیار بر اساس موضوعات پیج و توضیحات متا بررسی انجام می دهد.
  • امنیت (Security) : این معیار به دنبال مواردی مثل گواهی SSL می گردد. در واقع این ابزار به دنبال اسنادی است که به بازدید کننده شما این اطمینان را بدهد که وب سایت شما از نظر برداشت اطلاعات شخصی مشتری معتبر و امن است.

برای استفاده از این ابزار فقط به یک آدرس ایمیل و وبسایت URL احتیاج دارید. بعد از آن به راحتی اطلاعات مورد نظر را وارد کنید و در کسری از ثانیه مشاهده کنید سایتتان از 0 تا 100 چه امتیازی دارد. در کنار این ابزار، هاب اسپات ابزار دیگری برای تحلیل سئو دارد که البته پولی است و خدمات بیشتری ارائه می دهد.

به عنوان مثال از طریق ابزار Hubspot Blogging App کاربران می توانند انواع سئو شخصی سازی شده را برای خود اعمال کنند. این ابزار به تمامی تهیه کنندگان محتوا با هر درجه مهارتی کمک می کند. مشتریان هاب اسپات هم چنین می توانند به ابزارهایی مانند اپلیکیشن مدیریت کلید واژه و عملکرد پیج دسترسی داشته باشند. پلتفرم موجود در هاب اسپات این امکان را فراهم می کند که کلید واژه های مرتبط را پیدا کنید، عملکرد آنها را زیر نظر داشته باشید و سرچ ارگانیک وب سایتتان را بررسی کنید. هم چنین این امکان فراهم شده است تا صفحاتی از سایتتان را که بهینه نیست شناسایی کنید.

5. Check My Links

قیمت : رایگان

تمرکز: بهینه سازی لینک ها

این وبسایت خارجی سئو اطمینان حاصل می کند که تمامی لینک های موجود روی وب پیج شما چه خارجی چه داخلی به درستی کار می کنند. این ابزار لینک های خراب و شکسته را چک می کند و به ادیتور این امکان را می دهد که قبل از انتشار لینک ها را اصلاح کند. به عنوان مثال سایت ویکی پدیا را در نظر بگیرید. صفحه ویکی پدیا برای واژه ای مثل ” مارکتینگ”حدود 711 لینک دارد. این ابزار تعداد کل لینک های موجود وب سایت را مشخص می کند و حتی لینک های خراب را به دقت گزارش می کند.

Check My Links

این ابزار لینک های سالم را با رنگ سبز و آنهایی را که شکسته با رنگ قرمز هایلات می کند و همین باعث می شود تشخیص لینک های خراب راحت تر انجام بپذیرد.

6. BuzzStream

قیمت: 14 روز رایگان و سپس 24 دلار در ماه

تمرکز: ساخت لینک

این ابزار تقریبا میان ابزارهای پولی ارزان ترین ابزار تجزیه تحلیل برای مدیریت وب سایت به شمار می رود. بک لینک ها برای رسیدن به یک رنکینگ قابل توجه در گوگل برای وب سایت بسیار حیاتی هستند. باز استریم افراد مناسب را برای شما پیدا می کند، محتوای مناسب ایمیل مارکتینگ را به شما پیشنهاد می کند و مشخص می کند چه کسی از طریق چه لینکی ورود پیدا کرده است. عکس زیر نمونه تحلیل وب سایت باز استریم در زمینه ساخت لینک را نشان می دهد:

BuzzStream

7. Moz Pro Tools

قیمت: 30 روز اول رایگان و سپس 99 دلار در ماه

تمرکز: آنالیز وب سایت

اشتراک Moz Pro برای افزایش رنک وب سایت یک ابزار همه جانبه برای  به شمار می رود. مجموعه معیارهای این ابزار فرصت های سئو را شناسایی و روند رشد را بررسی می کند و گزارش تهیه می کند و در کل بهینه سازی سایت شما را بر عهده می گیرد.

به عنوان مثال، ابزار Crawl Test با استفاده از پایش گر یا Crawler وبسایت خود،برای یک URL  تعداد 3000 لینک را تجزیه تحلیل می کند. به محض اتمام آنالیز، کاربر یک ایمیل گزارش دریافت می کند که شامل جزییاتی از اطلاعات هر پیجی که سایت به آن لینک داده است می باشد.

Moz Pro Tools

شناسایی فاکتورهای قابلیت پایش یا همان Crawlability مثل محتواهای تکراری یا تغییر آدرس که بر عملکرد سئو وب سایت تاثیر می گذارند بسیار کمک کننده خواهد بود.

8. کارت گزارش سئو توسط نرم افزار UpCity

قیمت : رایگان

تمرکز: آنالیز وب سایت

کارت گزارش سئو توسط UpCity به شما امکان آنالیز وب سایتتان را می دهد و از همه مهم تر جایگاه شما نسبت به رقبا را تعیین می کند.

کارت گزارش سئو توسط نرم افزار UpCity

این ابزار معیارهای زیر را پوشش می دهد:

  • آنالیز رنک بندی وب سایت(Rank Analysis) : این معیار گزارشی از رنک وب سایت شما در موتورهای جست جوی Google، Bing و Yahoo! به شما ارائه می دهد. رنکینگ شما بستگی به کلید واژه اصلی که وارد گزارش می کنید دارد.
  • ساخت لینک: گزارشی دقیق از تعداد وب سایت هایی که به سایت شما لینک داده اند ارائه می کند.
  • تجزیه تحلیل سایت: گزارشی از اینکه تا چه میزان در هدایت مخاطب به وب سایتتان توسط کلید واژه موفق عمل کرده اید.
  • دسترسی به وبسایت: این معیار بر زمان لود شدن سایت شما تمرکز می کند و اینکه پایشگر ها تا چه میزان بدون دردسر به سایت شما دسترسی دارند.
  • اعتماد به وبسایت: نگاهی کلی به میزان اعتبار و امنیت وب سایت شما می اندازد.
  • شاخص گذاری (Indexing) فعلی: نمایه ای از تعداد پیج های سایت شما که شاخص شده اند را ارائه می دهد.

9. SEMrush

قیمت: رایگان

تمرکز: جست و جوی کلید واژه

SEMrush یک آنالیزور سایت حرفه ای است که عملکرد دامنه ها و پیج های مربوط به آنها را تحلیل می کند. این وب سایت افزونه های بسیاری را ارائه می دهد که یکی از آنها  ابزار  SEO است. تصویر زیر یکی از خصوصیات این ابزار را نشان می دهد که توسط آن می توانید رنک بندی کلید واژه ها و یا رنک یک پیج به خصوص،  برای یک کلمه کلیدی خاصی را مشاهده کنید و یا حتی مقدار جست و جوی ماهانه یک کلید واژه را بررسی کنید.

SEMrush

بقیه ابزارهای این وب سایت نیز امکان مقایسه عملکرد وب سایت شما با رقبایتان را فراهم می کنند، بک لینک هایی که از سایت های دیگر به سایت شما داده شده را تحلیل، و کلید واژه های مناسب را جست و جو می کنند.

10. Remove’em

قیمت: 249 دلاربه ازای هر دامنه و یا اشتراک ماهانه 99 دلار

تمرکز: ساخت لینک

آیا تا به حال لینک خریده اید؟ و یا مسیج و یا لینک مشابهی را در بلاگ های مختلف منتشر کرده اید؟ اگر جوابتان مثبت است باید بگوییم که متاسفانه گوگل شما را نمی بخشد و در این زمینه بسیار سخت گیری می کند. لینک های غیر طبیعی و مصنوعی ضربات جبران ناپذیری به رنکینگ سرچ شما می زنند. اگر به دنبال حذف این لینک های مصنوعی هستید وب سایت Remov’em می تواند کمک بسیاری به شما بکند.

این ابزار کاربردی پروفایل بک لینک شما را اسکن می کند و لینک ها و دامنه هایی را که مجبور به حذف آن هستید پیدا می کند. این ابزار حتی به شما اجازه می دهد که لیست مورد نظر را استخراج کنیدو از طریق ابزارهای Google آنها را حذف کنید( در واقع این ابزار به گوگل پیام می دهد که موقع پایش وب سایت شما این لینک ها را در نظر نگیرد).

11. ابزار سئو آنالایزر Found

قیمت: رایگان

تمرکز: آنالیز وب سایت

می توان گفت این ابزار یکی از ساده ترین ابزارهای تحلیل وب سایت است که به کسب وکارها خصوصا نوپا ها اجازه می دهد خطاهای رایج سئو وب سایت را شناسایی و رفع کنند.

 ابزار سئو آنالایزر Found

کار کردن با این ابزار ساده است، به این ترتیب که ابتدا URL  خود را وارد می کنید و یک ابزار فوری سئو وب سایت تحویل می گیرید. ابزار تحلیل سئو Found به سه بخش مهم تقسیم می شود:

  • مسائل تکنیکی: این گزارش ها بر اساس فاکتورهایی مثل استاندارد سازی دامنه و XML سایت مپ تهیه می شوند.
  • مسائل محتوایی: این بخش بر فاکتورهای اساسی مثل کلید واژه ها و متادیتا تمرکز می کند.
  • آنالیز لینک خارجی: در این بخش کیفیت و کمیت لینک های خارجی ارزیابی می شود.

دقیقا مشابه نرم افزار Woorank که پیش تر اشاره کردیم، این ابزار نیز به شما اجازه می دهد تا از گزارش هایتان فایل PDF تهیه کنید و با سازمانتان به اشتراک بگذارید.

12. ابزار آنالیز سئو Varvy

قیمت: رایگان

تمرکز: آنالیز سایت

این ابزار تجزیه تحلیل، اطلاعاتی بر اساس قدرت دامنه، لینک ها، تصویر سئو، سرعت وب سایت، منشن ها و … گزارش می کند. جالب اینجاست که این گزارش جامع در زمانی کمتر از یک دقیقه آماده می شود و به طور عمیق جنبه های مختلف عملکرد وب سایت شما را با رنگ های مجزا بررسی می کند.

 13.  وب سایت CrazyEgg

قیمت: 30 روز اول رایگان و سپس 108 دلار سالیانه

تمرکز: تحلیل رفتار بازدید کنندگان

ویژگی که وب سایت CrazyEgg را از بقیه متمایز می کند دارا بودن هیت مپ (Heatmap) آن است. هیت مپ یا نقشه حرارتی داده های گرافیکی و رنگی هستند که از طریق آنها می توانیم رفتار کاربر را شناسایی کنیم. واقعیت این است که کاربران روی بعضی از قسمت های خاص وب سایت تمرکز و وقت بیشتری را صرف می کنند و ویژگی هیت مپ به شما محل دقیق این تمرکز را به صورت رنگ های مختلف نشان می دهد.

وب سایت CrazyEgg
وب سایت CrazyEgg دارای هیت مپ (Heatmap) می باشد

عکس بالا را مشاهده کنید. قسمت های آبی رنگ بخش هایی از وب سایت هستند که کاربر روی آنها کلیک کرده و توجه او را جلب کرده و قسمت های تیره نشان دهنده آن هستند که کاربر زمان زیادی را بر روی آن بخش ها صرف نکرده است. این وب سایت حتی برای شما مشخص می کند کاربر دقیقا از کدام قسمت سایت، از اسکرول کردن دست کشیده و صفحه را ترک کرده است. به عنوان مثال رنگ قرمز در عکس زیر نشان می دهد که کاربر از این قسمت از ادامه دادن مطالعه صفحه صرف نظر کرده است.

وب سایت CrazyEgg
رنگ قرمز نشان می دهد که کاربر از این قسمت از ادامه دادن مطالعه صفحه صرف نظر کرده است

با تحلیل نقشه حرارتی می توانید لینک ها و بخش هایی که توجهی به آنها نشده اصلاح کنید و حتی مکان قرار گرفتن مطالب مهم در سایت را طوری بچینید که بیشترین توجه چشم کاربر به آنجا معطوف است.

14. وب سایت Hot Jar

قیمت: رایگان

تمرکز: آنالیز وب سایت

ابزار تقریبا جدید و محبوب دیگری که برای تحلیل و ارزیابی تعامل کاربران با سایتتان می توانید استفاده کنید Hot Jar است که در سال 2018 معرفی شده است. هات جار به راحتی از طریق گوگل تگ منیجر قابل نصب است. بعد از آن فقط به یک  IDنیاز است تا بتوانید وارد دشبوردتان شوید.

در کل تحلیل سایت در هات جار موارد زیر را پوشش می دهد:

  • هیت مپ یا همان نقشه حرارتی: علاوه بر گزارش هیت مپ های دسکتاپ، هات جار از هیت مپ موبایل و تبلت هم گزارش تهیه می کند.
  • تحلیل رفتار بازدید کنندگان: با این افزونه از میزان کلیک ها، تپ ها و حرکات موس کاربران آگاه می شوید. هم چنین می توانید تشخیص دهید دقیقا در کدام پیج و کدام قسمت از مطلب کاربر صفحه را ترک کرده است.
  • تحلیل فرم ها: در این قسمت نرخ تکمیل فرم ها آنالیز می شود و مشخص می شود کدام فیلد ها آنقدر طولانی و خسته کننده بوده که مشتری از ادامه تکمیل فرم منصرف شده است.
  • مدیریت فرم های نظر سنجی: در این قسمت سوالات هدفمند برای مشتریان خاص طراحی می شود تا با توجه به نظرسنجی ها اقدامات اصلاحی جهت بهبود عملکرد صورت بگیرد.
  • مدیریت پرسشنامه ها: در این قسمت می توانید انواع پرسشنامه را به راحتی طراحی کنید و لینک آن را در هر جایی که مایل هستید قرار دهید و قبل از اینکه کاربر پیج شما را ترک کند فرم را به او پیشنهاد دهید.
15.GTmetrix

نحوه استفاده از GTmetrix برای بهبود عملکرد سایت

GTmetrix یکی از ابزار هایی است که باید برای این که گزارش های مفصلی درباره عملکرد سایت خود دریافت کنیم از آن استفاده کنیم.  این یک ابزار رایگان است که عملکرد سرعت صفحه شما را با استفاده از Google page speed و YSlow تحلیل می کند. GTmetrix برای صفحات شما نمرات ایجاد می کند. و سپس توصیه هایی را درباره نحوه اصلاح آن ها ارائه می دهد. در این مقاله نحوه استفاده از افزونه GTmetrix را برای بهبود عملکرد سایت وردپرس به شما نشان خواهیم داد. مزیت استفاده از افزونه GTmetrix وردپرس این است که به شما امکان می دهد تا تجزیه و تحلیل را در داشبورد وردپرس خود درست انجام دهید. همچنین به شما امکان می دهد تا از طریق بخش ادمین وردپرس هشدار هایی درباره وضعیت سایت خود دریافت کنید. با گفتن این موضوع GTmetrix شما را ملزم به ثبت نام در حساب رایگان می کند. حساب رایگان شما محدود به تعداد APL مشخصی از درخواست در روز است.

نحوه استفاده از GTmetrix برای بهبود عملکرد سایت
این ابزار در واقع یک گوهر برای کسانی است که به دنبال بهینه سازی سایت های خودشان هستند

برای کسانی که نمی خواهند همیشه از افزونه GTmetrix استفاده کنند می توانند با مراجعه به وب سایت نسخه مبتدی بر وب سایت خود را استفاده کنند. همچنین می توانید GTmetrix را در مرورگر های firefox, chrome, safari,  یا Internet explorer خود اضافه کنید.

اکنون ما همه این موارد را پوشش داده ایم، GTmetrix چگونه می تواند به شما در بهبود عملکرد سایت وردپرس کمک کند. سایت شما دارای دو نمره جداگانه از 90%A را از Google page speed 87 و  85%B را از Yslow مشاهده می کنید. اگر نمره Yslow شما پایین تر بود به این معنی است که سیستم Yslow به اندازه کافی هوشمند نیست. آن ها نمی توانند همیشه CDN شما را بیابند. شما باید به تنظیمات کاربری خودتان بروید وگرنه گوگل خودش آن را می یابد. همانطور که در تجزیه گزارش مشاهده می کنید تمام کار هایی که باید بر اساس سطح اولویت کار کنید نشان می دهد. بهترین قسمت، آن قسمتی است که وقتی بر روی زبانه کلیک می کنید به شما می گوید که دقیقا باید کدام تصویر را بهینه سازی کنید و چه اندازه می توانید کاهش دهید. از همه مهمتر این امکان را به شما می دهد تا نسخه بهینه شده تصویر را پیش نمایش کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که بر روی تصویر بهینه شده راست کلیک کرده و آن را ذخیره کنید GTmetrix کار را برای شما انجام می دهد.

این ابزار در واقع یک گوهر برای کسانی است که به دنبال بهینه سازی سایت های خودشان هستند. به جای دانلود Yslow و یا رفتن به ابزار های گوگل وب مستر برای دریافت نمره سرعت صفحه گوگل خودتان، می توانید همه این کار ها را از GTmetrix انجام دهید. از همه مهم تر آن ها حتی یک افزونه وردپرس نیز دارند.

قسمت بعدی: مقایسه چند سرویس برای جایگزینی گوگل آنالیتیکس

جمع بندی 

واقعیت مطلب این است که با وجود تمام این ابزارها شما نمی توانید از تمام رازها و اسرار گوگل سر در بیاورید. اما با تلاش هایتان در زمینه سئو و استفاده از ابزارهایی که در بالا برای شما لیست کردیم، قطعا می توانید شانس خود را برای رسیدن به صفحه اول موتورهای جست و جو تا حد بسیار زیادی افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره دانشگاه تبلیغات

اصولی تبلیغات آنلاین رو یاد بگیرید

  •  مبانی تبلیغات
  • مبانی تبلیغات دیجیتال
  • برندینگ
  • رفتار مصرف کننده
  • تبلیغات در سایت های ایرانی
  • گوگل آنالیتیکس
  • گوگل ادز
  • کپی رایتینگ
  • تبلیغات در شبکه های اجتماعی
  • افیلیت مارکتینگ
  • ویدیو مارکتینگ
  • گیمیفیکیشن
  • و …

دوره دانشگاه سئو

صفر تا صد آموزش سئو با برترین اساتید

  • اصول و مبانی سئو
  • تدوین سند استراتژی سئو
  • تدوین استراتژی محتوا
  • سرچ کنسول
  • لینک سازی دستی
  • نحوه جذب پروژه، گزارش دهی و
  • بررسی محتوای اصلی یا بدنه از دید گوگل
  • انکرتکست
  • تعامل با کارفرما
  • ساختار URL ها
  • و …

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی