🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

کاربردهای اینستاگرام در دیجیتال مارکتینگ

اینستاگرام یکی از جدیدترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای صاحبان کسب و کار است. با توجه به عدم فیلترینگ و دسترسی به این شبکه اجتماعی پر قدرت، کاربران ایرانی بسیار زیادی در آن حضور دارند
کاربردهای اینستاگرام در دیجیتال مارکتینگ

در این مقاله می خوانید

اینستاگرام، این شبکه اجتماعی جادویی این روزها به محل رقابت کسب و کارها تبدیل شده است. در این مقاله به شرح کاربردهای اینستاگرام در بازاریابی دیجیتال خواهیم پرداخت.اینستاگرام یکی از جدیدترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای صاحبان کسب و کار است. با توجه به عدم فیلترینگ و دسترسی به این شبکه اجتماعی پر قدرت، کاربران ایرانی بسیار زیادی در آن حضور دارند و همچنین بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف اقدام به معرفی کالاها و خدمات خود در این بستر نموده‌اند.

از سرویس هایی که اینستاگرام در اختیار کاربرانش قرار داده امکان به اشتراک‌گذاری راحت تصاویر و ویدیو برای افراد وکسب‌وکارها است. این سرویس، امکان ثبت رخدادها, همایش‌های تخصصی و اجتماعات مختلف کاری، پروسه تولید محصولات مختلف، خدمات قابل ارائه و …. را ایجاد نموده است. کاربران در این فضا و محیط، علاقه‌مند به محتواهای ویدئویی بوده و در نتیجه شما باید تلاش نمایید تا در محتواهای بازاریابی خود دائما عکس و ویدیو استفاده کرده و آن ها را قرار دهید.

کاربردهای اینستاگرام در دیجیتال مارکتینگ

قسمت پروفایل شما در اینستاگرام در واقع در نقش ویترینی برای کسب‌وکارتان است. عاملی که اینستاگرام را  از دیگر شبکه‌های اجتماعی متمایز کرده است، این است که به عنوان یک ابزار دیجیتال مارکتینگ، امکان ایجاد تزئینات با جزئیات بیشتری را به شما می‌دهد.

شما به عنوان صاحب یک کسب‌وکار می‌توانید با قراردادن عکس‌ها و ویدیوهای جذاب از محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید، مخاطبان بیشتری را جذب خود نموده و در نمایش این تصاویر، از ابزارهایی مانند رنگ‌ها و افکت های مختلف استفاده نمایید تا هرچه بیشتر به انتقال پیام کسب و کارتان بپردازید. هرچه گرافیک و کیفیت عکس‌ها و ویدیوهای استفاده شده بهتر باشد، انتقال این پیام راحتتر و سریعتر خواهد بود.

تاثیرات عکس و ویدیو بر کاربران اینستاگرام در دیجیتال مارکتینگ

شاید اصلی ترین دلیل محبوبیت اینستاگرام، عکس باشد. فیلترها، افکت ها، قابلیت به اشتراک گذاری آسان و ظاهر جذاب آن باعث افزایش گستردگی استفاده از آن شده است. عکس ها راهی برای رساندن مستقیم یک پیام به مخطابان هستند.

استفاده از عکس تاثیرات زیر را روی مخاطبان تان دارد:

1-می‌تواند باعث جلب احساسات آنها شود. قدرت یک محتوای نمایشی تا حدی است که می‌تواند به قدری احساسات مخاطبان تان را به غلیان در آورد که هر محتوای متنی این توانایی را ندارد. بواسطه ویژگی‌هایی که اینستاگرام در اشتراک‌گذاری عکس‌ها در اختیار کاربرانش قرار داده، روز به روز از استفاده از مطالب و محتواهای متنی و تاثیرات آن کاسته می‌شود.

2- احساس ایجاد صمیمیت را بین کاربران افزایش داده است. نمایش عکس چون جنبه‌های خصوصی کسب‌وکار شما را نشان می‌دهد در نتیجه باعث احساس نزدیکی و صمیمیت مشتریان با برند شما می‌شود. امروزه مخاطبان شما می‌توانند از طریق تصاویر و بدون ارسال و دریافت ایمیل با کسب‌وکار شما در ارتباط باشند.

تاثیرات عکس بر مخاطبان
قدرت یک محتوای نمایشی بسیار بیشتر از هر محتوای متنی می باشد

3-در دنیای کسب‌وکار امروز استفاده از برنامه‌های اشتراک‌گذاری تصاویر مانند اینستاگرام فرصت عالی برای صاحبین کسب‌وکار فراهم کرده تا کاربران خود را از طریق برگزاری مسابقات و کمپین‌های عکس به شیوه‌ای جذاب و لذت‌بخش سرگرم نمایند.

بنابراین امروزه شما باید تصمیم بگیرید به عنوان یک صاحب کسب‌وکار، برند و کسی که می‌خواهد در بیزینس خود پیروز باشد، چه استراتژی برای تبلیغات و بازاریابی خود انتخاب خواهیدکرد. استفاده از مدل‌های بازاریابی سنتی را ترجیح می‌دهید یا مدل‌های دیجیتال مارکتینگ. قطعا به دنبال مدل‌ها و ابزارهایی خواهید رفت که اثربخشی و تاثیر بیشتری دارند و بیشتر مورد توجه مخاطبین شما قرارگرفته و پر بازدیدتر هستند.

کاربردهای اینستاگرام در دنیای دیجیتال مارکتینگ

از محبوبیت و کارایی این پلتفرم بارها صحبت شده است و کاربردهای اینستاگرام بر کسی پوشیده نیست. تاثیر گذاری آن بر کسب و کار ها از یک سو و بر مردم و مشتری های کسب و کارها از سوی دیگر باعث شده دیجیتال مارکتینگ راه خود را به این شبکه اجتماعی باز کند. اینستاگرام در دنیای دیجیتال مارکتینگ را می‌توان از دو جنبه بررسی کرد:

  1.  اینستاگرام به عنوان کانالی جداگانه در دیجیتال مارکتینگ
  2.  تعامل اینستاگرام با دیگر کانال های بازاریابی دیجیتال شما

در مورد اول، برنامه‌ی بازاریابی تدوین شده برای اینستاگرام به صورت جداگانه بررسی می‌شود و تاثیر اینستاگرام بر دیگر کانال ها در نظر گرفته نمی‌شود. برای مثال، تصور کنید شما صاحب یک فروشگاه پوشاک مردانه هستید. شَما می‌توانید لباس ها و دیگر محصولات خود را این پلتفرم قرار دهید. اصول و نکات زیادی برای این روش وجود دارد. از تعداد هشتگ ها گرفته تا تعداد کاراکترهای بهینه و نحوه‌ و زمان ارسال پست که همگی برای تاثیر گذاری بیشتر و افزایش ضریب تبدیل برای کسب و کار شما ضروری هستند.اما در مورد دوم دید به صورت سیستمی و نه فرآیندی است. در دید فرآیندی، به مسئله به صورت یک بعدی نگریسته می‌شود و تاثیر جزئی در نظر گرفته می‌شود. برای مثال تاثیر اینستاگرام تنها به صورت جداگانه در نظر گرفته می‌شود و تنها به دنبال بهینه سازی اینستاگرام هستیم. این رویکرد الزاما بد نیست اما زمانی که کانال های بازاریابی دیجیتال دیگری دارید و اندازه‌ی کسب و کار شما بزرگ تر می‌شود، باید کل سیستم کسب و کار خود را نگاه کنید. در این دیدگاه ممکن است الزاما یک کانال شما در حالت بهینه خود قرار نداشته باشد اما برای کل سیستم مفید باشد!

تاثیر اینستاگرام در دیجیتال مارکتینگ
زمانی که کانال های بازاریابی دیجیتال دیگری دارید باید کل سیستم کسب و کار خود را نگاه کنید

برای مثال اگر شما تنها به دنبال این باشید که هر کانال بازاریابی که دارید (وب سایت، فیسبوک و …) تنها برای خودشان کار کنند و در خدمت یکدیگر و در نهایت در خدمت کسب و کارتان نباشند، نتیجه‌ی دلخواه تان به دست نخواهد آمد بنابراین در این رویکرد که به عنوان رویکرد سیستمی شناخته می‌شود، سعی می‌شود تعامل اینستاگرام با دیگر کانال های شما نیز در نظر گرفته شود (البته بسیاری از افراد و کسب و کارهای موفق به صورت ناخودآگاه این دیدگاه را دارند و سعی می‌کنند با قرار دادن لینک وب سایت خود در اینستاگرام و مواردی این چنینی، از همه‌ی کانال های خود در جهت رشد کسب و کارشان استفاده کنند).

نکات زیر را برای کاربردهای اینستاگرام در بازاریابی دیجیتال در نظر بگیرید:

  1. از کانال های ارتباطی برای هدایت افراد به سمت اینستاگرام استفاده کنید. از تلگرام، وب سایت و یا فیسبوکتان برای تبلیغ اینستاگرام خود استفاده کنید. اینستاگرام با قابلیت های منحصر به فرد خود، فروش شما را افزایش خواهد داد. کاری که لازم است انجام دهید، هدایت مشتری ها و مخاطبان به سمت اینستاگرام است.
  2. اینستاگرام می‌تواند کانال اصلی و یا از کانال های اصلی شما در دیجیتال مارکتینگ باشد. نگران تاثیر گذاری نباشید. در صورتی که درست از آن استفاده کنید تاثیر گذار است.

اینستاگرام در تعامل با دیگر کانال های شما

در صورتی که یک فروشگاه اینترنتی دارید، این پلتفرم راهی بسیار مناسب برای هدایت ترافیک به سمت وب سایت شما است. برای این منظور لازم است تاثیر گذاری آن را در نظر داشته باشید و آمار افرادی که از طریق لینک های اینستاگرامی به سمت وب سایت تان هدایت می‌شوند را برای بهینه سازی و ارزیابی عملکرد داشته باشید. مراحل جذب مشتری و فروش محصول به او را به صورت خلاصه می‌توان به مراحل زیر تقسیم کرد:

  1. ارتباط اولیه و تاثیر گذاری
  2. هدایت به سمت خرید محصول
  3. انجام فروش

نکته‌ی جالب این است که اینستاگرام می‌تواند در همه‌ی این مراحل وجود داشته باشد. برای مثال شما با دیدن یک کفش زیبا در اینستاگرام به خرید آن ترغیب شوید و با پیگیری، به سمت وب سایتی که برای فروش در نظر گرفته شده هدایت شوید و یا حتی به صورت حضوری خرید کنید (برای مثال کفش ها مربوط به یک فروشگاه باشد و آدرس آن در بیو نوشته شده باشد و شما به آن فروشگاه بروید و کفش مورد نظر خود را خریداری نمایید).

تاثیر افزایش فروش به کمک اینستاگرام
اینستاگرام در افزایش فروش تاثیر فراوانی دارد

در این مثال اینستاگرام در مرحله‌ی 1 و 2 حضور داشته است. اما مرحله‌ی 3 چطور؟ مثال قبلی را در نظر بگیرید. فرض کنید با دیدن کفش به دایرکت رجوع می‌کنید و با دادن آدرس محل زندگی خود و مدل کفشی که مد نظر دارید، مراحل خرید را به صورت ارتباط مستقیم با ادمین پیج انجام می‌دهید. دیدید که اینستاگرام توانست در مرحله‌ی 3 که مرحله‌ی فروش است نیز حضور داشته باشد.

شکل زیر را در نظر بگیرید. این شکل می‌تواند نشان دهنده‌ی بخشی از برنامه‌ی بازاریابی شما به وسیله‌ی اشکال ساده باشد. اینستاگرام در این تصویر با تعامل با مشتری ها، سعی در هدایت ترافیک به سمت مرکز اصلی فروش که وب سایت است دارد. این تصویر گویای نقش و کاربردهای اینستاگرام در دیجیتال مارکتینگ است. مشتری ها پس از بررسی محصولات در اینستاگرام، محصول مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند و به سمت وب سایت هدایت می‌شوند. وب سایت نیز همانند اینستاگرام لازم است به خوبی طراحی شده باشد اما پرداختن به آن از حوصله‌ی این مقاله خارج شده است. در اینجا، کاربرد اینستاگرام هدایت ترافیک به سمت وب سایت سایت است.

برنامه‌ی بازاریابی

دیگر نقش ها و کاربردهای اینستاگرام در دیجیتال مارکتینگ

پیش تر دیدیم که این پلتفرم می‌تواند در نقش یک میانجی برای هدایت ترافیک به سمت وب سایت برای فروش باشد و یا خودش نیز می‌تواند محلی برای فروش مستقیم باشد(برای مثال در دایرکت). اما این همه‌ی کاربردهای این پلتفرم محبوب نیست. تصور کنید یک کسب و کار جدید در حال گسترش است و در مراحل ابتدایی خود قرار دارد. اما هنوز قصدی برای فروش ندارد. یکی از مقدمات اینکه یک برند فروش خود را آغاز کند جلب اعتماد و شناخته شدن است. حال در اینجا اینستاگرام به عنوان یک شبکه‌ی اجتماعی تاثیر گذار می‌تواند وارد عمل شود.

با قرار دادن پست های جذاب، تبلیغات در دیگر پیج ها و یا شبکه های اجتماعی، قرار دادن محتوای مناسب و دیگر راه های موجود، مراحل شناخته شدن و جلب اعتماد آغاز می‌شود. در این مرحله که حتی ممکن است چند سال زمان ببرد، باید مشتری های خود را بشناسید، آن ها را پیدا کنید و به سمت خود بکشانید. اینستاگرام یک راه مناسب برای این مقصود است. بنابراین نقش اینستاگرام در مثال ما، کسب مخاطب برای تبدیل آن ها به مشتری در آینده است.

یکی دیگر از کاربردهای اینستاگرام در دیجیتال مارکتینگ، حفظ مشتری های فعلی است. مهم نیست که شما از آن برای فروش مستقیم و یا هدایت ترافیک استفاده می‌کنید، این شبکه راهی مناسب برای حفظ مشتری های موجود است و همانطور که می‌دانید حفظ مشتری های موجود، به صرفه تر و سودآور تر از کسب مشتری های جدید است (اما این به این معنا نیست که نیازی به مشتری های جدید ندارید).لازم است برای حفظ مشتری و نشان دادن حضور و فعال بودن خود، پست بگذارید. در اینجا اینستاگرام در نقش یک پلتفرم برای نشان دادن فعال بودن شما و حفظ مشتری های جدید از راه های مختلف است. فراموش نکنید که اگر فعال نباشید فراموش خواهید شد!

بنابراین تا به اینجای کار کاربردهای زیر را برای اینستاگرام در دیجیتا مارکتینگ بررسی کردیم:

  1. فروش به صورت مستقیم با استفاده از روش های مناسب پست گذاری و هدایت مشتری ها به دایرکت
  2. واسطه ای برای هدایت ترافیک به وب سایت و یا حتی هدایت مشتری ها به سمت مغازه‌ی خود و خرید به صورت فیزیکی و حضوری
  3. وسیله ای برای کسب مشتری و نشان دادن حضور شما در دنیای کسب و کار. در این روش این پلتفرم حضور شما را نشان می‌دهد و سعی می‌کند برای مراحل بعدی رشد کسب و کارتان مقدمه سازی کند.
  4. حفظ مشتری با استفاده از پست و نشان دادن فعال بودن شما.فراموش نکنید که نباید فراموش شوید!

راه های جلب توجه در اینستاگرام

برای افزایش تاثیر گذاری برنامه‌ی بازاریابی دیجیتال خود، لازم است توجه به اینستاگرام به عنوان بخشی اساسی از آن افزایش یابد. برای این منظور نکات زیر را در نظر داشته باشید.

1- زیبایی شناسی را به کار بگیرید

وقتی صحبت از اینستاگرام می شود زیبایی شناسی مهمترین نکته است. اگر کسب و کار شما مربوط به عکاسی، مد و پوشاک و مواردی این چنینی است زیبایی مهم و مهم تر می‌شود. عکس های شما باید با مخاطبان شما حرف بزنند! زنده و پویا باشند و کیفیت آن ها بالا باشند.

عکس های شما باید با مخاطبان شما حرف بزنند
عکس های شما باید با مخاطبان شما حرف بزنند

2- جایگاه (niche) خود را پیدا کنید

قصد نداریم سخنان تکراری بیان کنیم. بازاریابی شما باشد هدف مند باشد.

3- کپشن های تعاملی

پس از اینکه تصاویر شما توجه مخاطب را جلب کرد، در مرحله‌ی بعد این کار بر عهده کپشن های شما است. کپشن های شما باید کوتاه اما با توضیحات کامل باشند.

4- هشتگ گذاری

هشتگ گذاری راهی دیگر برایافزایش توجه به پیجتان در اینستاگرام است. با این کار خودتان را بیشتر در معرض دید قرار می‌دهید.

5- توجه به رقبا

الگوبرداری اگر به درستی و با در نظر گرفتن همه‌ی عوامل باشد، می‌تواند باعث رشد کسب و کار شما شود اما این کار را به درستی انجام دهید و همانند الگوبرداری های ساده لوحانه نباشد. نوع کسب و کار، نوع مخاطبان، اندازه‌ی کسب و کار و میزان معروف بودن برند را در نظر بگیرید. پس از این کار رویکرد الگوبرداری یا benchmarking را در نظر بگیرید. پس از اینکه کسب و کار شما رشد کرد و تبدیل به یک شرکت شد، نیاز به پیاده سازی روش های افزایش کیفیت در فرآیندهای سازمانی خود دارید.

توجه به رقبا
الگوبرداری اگر به درستی انجام شود می‌تواند باعث رشد کسب و کار شما شود

یکی از رویکردهایی که بسیاری از متخصصین کیفیت همواره آن را توصیه می‌کنند الگوبرداری است. الگوبرداری به شما نشان می‌دهد که مردم چه چیزی را دوست دارند، نسبت به محصولات جدید چه واکنشی نشان می‌دهند و تغییر قیمت ها چقدر در تقاضی آن ها تاثیر گذار است. رقبای شما به ویژه اگر در همان جامعه‌ی شما باشند، این راه را امتحان کردند و شما با یک الگوبرداری می‌توانید همه‌ی اطلاعاتی که لازم دارید را به دست بیاورید.پس از این که همه‌ی اطلاعات لازم را به دست آودید، آن ها را پیاده سازی کنید و با افزایش تعامل سودمند با مخاطبان، فروش خود را افزایش دهید.

6- استوری را فراموش نکنید

استفاده از این قابلیت منحصر به فرد، یکی دیگر از روش های جلب توجه در فضای مجازی می‌باشد. استوری ها می‌توانند برای نشان دادن رویدادها، تخفیف ها و … استفاده شوند.

7- بیوی مناسب داشته باشید

بیو در نقش تابلویی است که همه چیز را درباره‌ی شما و پیجتان نشان می‌دهد. آن را به درستی طراحی کنید و علاوه بر رعایت کلمات کلیدی در آن، مناسب و به خوبی آن را طراحی کنید که هرشخصی با مرور سریع آن علاوه بر اینکه از فلسفه‌ی وجودی کسب و کار و صفحه‌ی شما آگاه شد، جذب شما و کسب و کارتان شود.

8- پست در زمان مناسب

بارها و بارها در مقاله های مختلف درباره‌ی اهمیت این موضوع صحبت شده است. پست های خود را موقعی آپلود کنید که بیشترین تعامل را با مخاطبان داشته باشد و به علاوه آن ها را برای خرید(چه فروش محصول چه رساندن پیامتان به گوش مخاطبان و فالوورها) ترغیب کند.

تبلیغات در اینستاگرام

تبلیغات، راهی مناسب و گاهی پیچیده برای شناخته شدن، فروش، کسب درآمد و … در اینستاگرام می‌باشد. فرآیند تبلیغات همواره لازم و ضروری است و تقریبا راهی دائمی و بازده برای کسب و کارها می‌باشد. تاثیر آن در هر نوع کسب و کاری متفاوت است اما تقریبا حذف آن غیر ممکن است. یکی از مشکلاتی که در اینستاگرام برای کسب‌وکارهای ایرانی وجود دارد عدم دسترسی به promotion (تبلیغات) یا قیمت بالا و سختی آن است.

جمع بندی

اینستاگرام، همواره راهی مناسب برای بازاریابی بوده و در دیجیتال مارکتینگ از عناصر اصلی و تاثیر گذار به شمار می‌رود. این شبکه اجتماعی می‌تواند به صورت منفرد و یا در کنار دیگر شبکه های اجتماعی و کانال های ارتباطی برای افزایش تاثیر گذاری استفاده شود. کاربردهای آن در دنیای بازاریابی دیجیتال، از یک واسطه برای هدایت ترافیک گرفته تا پلتفرمی برای فروش مستقیم و وسیله ای برای شناخته شدن و یا حفظ مشتری متفاوت است که نشان دهنده‌ی انطاف پذیری و قابلیت های گسترده‌ی آن است.تولید محتوا برای اینستاگرام خود را جدی بگیرید و بشکل اصولی آن را ادامه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط