🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

13 ویژگی یک هاست (میزبان وب) مناسب و ایده آل

همه می دانیم که انتخاب یک هاست مناسب برای وب سایت اهمیت فراوانی دارد اما چگونه می‌توان به خوب بودن یا نبودن یک هاست پی برد؟ برای راه اندازی یک سایت اینترنتی نیاز به فضایی دارید تا کلیه اطلاعات، کدهای وبسایت، عکس ها بر روی آن ذخیره شود و هر لحظه و در هر مکانی قابل دسترسی باشد. به این فضا، هاست (Host) به معنای میزبان گفته می شود. تمام سایت های اینترنتی حتما باید یک دامین (دامنه) که همان آدرس سایت است و همچنین یک هاست داشته باشند. هاست یا فضای میزبانی قسمتی از یک کامپیوتر سرور است که توسط شرکت های هاستینگ بر روی سرورهایشان ایجاد می شود و در اختیار مشتریان قرار می گیرد.

در این مقاله می خوانید

همه می دانیم که انتخاب یک هاست مناسب برای وب سایت اهمیت فراوانی دارد اما چگونه می‌توان به خوب بودن یا نبودن یک هاست پی برد؟ برای راه اندازی یک سایت اینترنتی نیاز به فضایی دارید تا کلیه اطلاعات، کدهای وبسایت، عکس ها بر روی آن ذخیره شود و هر لحظه و در هر مکانی قابل دسترسی باشد. به این فضا، هاست (Host) به معنای میزبان گفته می شود. تمام سایت های اینترنتی حتما باید یک دامین (دامنه) که همان آدرس سایت است و همچنین یک هاست داشته باشند. هاست یا فضای میزبانی قسمتی از یک کامپیوتر سرور است که توسط شرکت های هاستینگ بر روی سرورهایشان ایجاد می شود و در اختیار مشتریان قرار می گیرد.

برای مدیریت Host، یک پنل در اختیار مشتری قرار می گیرد که شامل نام کاربری و رمز ورود است و با استفاده از این اطلاعات کاربر می تواند وارد بخش مدیریتی هاست وب سایت خود شود.

در حال حاضر شرکت های زیادی خدمات هاستینگ ارائه می دهند، راه اندازی و توسعه وب سایت بدون استفاده از خدمات میزبانی بسیار مشکل است، شرکت های هاستینگ به شما کمک می کنند تا محصولات و خدمات خود را در اختیار بازارهای جهانی قرار دهید. بنابر این نیز به میزبانی دارید که شما را به دنیا معرفی کند.

درست همانطور که گفته می شود (محتوا پادشاه است) ، انتخاب میزبان مناسب نیز دست کمی از این ندارد واز اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع هاست (Host) شبیه وسیله نقلیه ای است که سایت شما را به جهان عرضه می کند و در معرض دید عموم قرار می دهد. بخش غم انگیز ماجرا این است که این واقعیت مهم اغلب مورد غفلت صاحبان مشاغل قرار می گیرد و گزارش های زیادی بر این موضوع تاکید دارند که بیشتر نهادهای تجاری آنلاین در پایان قراردداد فقط به فسخ قرارداد و ثبت نام با میزبان وب جدیدفکر میکنند و اغلب میزبان وب اشتباه را انتخاب می کنند.

انتخاب هاست مناسب
انتخاب یک میزبان وب مناسب برای پاسخگویی به نیازهای وب سایت تان نیازمند صرف وقت و سرمایه گذاری است

با صرف وقت و سرمایه گذاری برای انتخاب بهترین میزبان وب برای پاسخگویی به نیازهای وب سایت تان ، نه تنها از دیده شدن وب سایت خود اطمینان حاصل می کنید بلکه می توانید با آرامش بخوابید و مطمئن باشید مهمترین ابزار فروش شما به خوبی مورد مراقبت و رصد قرار می گیرد. در این مقاله همراه ما باشید تا ویژگی های یک هاست خوب را با هم مرور کنیم و ببینیم در یک شرکت هاستینگ خوب به دنبال چه ویژگی هایی باید بگردیم.

انتخاب هاست مناسب

ویژگی های برتر یک میزبان وب عالی

  • عملکرد وب سایت

میزبان یا هاست وبسایت شما اغلب بزرگترین عامل موثر در عملکرد وب سایت شما است. معیارهای متداول گزارش شده توسط میزبان ها ، سرعت و پهنای باند است. آیا می دانید حداکثر 40 درصد بازدید کنندگان وب سایتی را که بیش از 3 ثانیه برای بارگزاری طول می کشد ، ترک می کنند؟ عملکرد میزبان وبسایت شما می تواند برلود سایت تأثیر منفی بگذارد.

وقتی در مورد عملکرد به صورت غیر فنی فکر می کنید ، این سؤالات را در نظر بگیرید:

  • آیا وب سایت شما اغلب به سختی بالا می آید و یا اصلا چنین مشکلی ندارد؟
  • آیا وب سایت شما به کندی لود می شود؟
  • آیا وب سایت شما در زمان های مشخصی از روز یا در دوره های پر ترافیک عملکرد ضعیف دارد؟

اگر به هر یک از این سؤالات پاسخ مثبت دادید ، ممکن است مشکل میزبانی وب شما بیش از حد باشد.

  • خدمات پشتیبانی هاست

میزبانی وب تا حدی فنیو تکنیکال است و این موضوع می تواند گیج کننده باشد، به خصوص اگر خیلی با آن برخورد نداشته باشید.هنگام انتخاب میزبانو هاست وب ،روشهای پشتیبانی ارائه دهنده را مورد توجه قرار دهید. آیا می دانید در صورتی که اتفاقی اجتناب ناپذیررخ دهد، شرکت ارائه دهنده هاستینگ وب سایت شما، چگونه مشکل شما را رفع خواهد نمود؟

  • خدمات پشتیبانی میزبان وب را به چه صورت دریافت می کنید؟
  • تماس تلفنی برقرار می کنید؟
  • می توانید ایمیل بفرستید؟
  • آیا مدیر حساب کاربری دارید؟
  • آیا می توانید درخواست ملاقات حضوری کنید و مشکل خود را برطرف نمایید؟

اگرچه ممکن است به طور مرتب به خدمات پشتیبانی هاستینگ احتیاج نداشته باشید ، اما در بعضی مواقع که به پشتیبانی نیاز خواهید داشت باید راحت و مطمئن باشید که خدمات پشتیبانی هاست نیازهای شما را برآورده می کند. وقتی اتفاق اجتناب ناپذیری رخ داد و به حمایت نیازداشتید ، به یاد داشته باشید … آنچه را می پردازید دریافت می کنید. ممکن است فقط با پرداخت کمی مبلغ اضافی به خدمات و پشتیبانی سطح بالاتری دسترسی پیدا کنید.

  • تهیه نسخه پشتیبان

همه کسانی که با محصولات مایکروسافت درگیر هستند می دانند که باید همه چیز را بارها و بارها ذخیره کرد. Ctrl+S کلیدهایی هستند که بیشتر ما مرتب از آنها استفاده می کنیم. چرا؟ به این دلیل که  احساس سرخوردگی ناشی از از دست دادن اطلاعات را تجربه کرده اید و می دانید طی کردن دوباره مسیر چقدر دشوار است و این حس که پیشرفت های کسب شده را از دست داده اید حس و حال بدی دارد.این حالت را در مورد وب سایت خود هم داشته باشید.

تهیه نسخه پشتیبان
تهیه نسخه ی پشتیبان اساسی ترین ویژگی یک میزبان وب می باشد

وقتی مرتکب اشتباه می شوید و افزونه ای را اضافه می کنید که با سیستم شما سازگار نیست، چه می کنید؟در اکثر موارد ، بهترین جواب این است که از نسخه پشتیبان استفاده کنید و همه چیز را به حالت قبل برگردانید. البته اگر نسخه پشتیبان سایت را قبلا تهیه کرده باشید.

  • آیا می دانید از وب سایت شما نسخه پشتیبان تهیه شده است یا خیر؟
  • آیا می دانید از چه چیزی پشتیبان گرفته شده است؟
  • آیا می دانید چند بار نسخه پشتیبان تهیه می شود و مدت زمان ذخیره آن ها چیست؟
  • اگر مجبور شوید از پشتیبان گیری 6 ماهه یا حتی بدتر از آن ، کل وب سایت خود را بازگردانی کنید ، بر تجارت شما چه تأثیری خواهد گذاشت؟

عدم تهیه نسخه پشتیبان بخاطر صرفه جویی در هزینه ها، بزرگترین ریسکی است که می توانید در حق کسب و کار خود مرتکب شوید و وب سایت خود را در معرض خطر قرار دهید. اما زمانی که به پشتیبان نیاز پیدا می کنید اهمیت آن را بسیار شدید احساس خواهید کرد.

برای انتخاب هاست مناسب چه ویژگی هایی را در نظر داشته باشید؟

1- ظرفیت ذخیره سازی آن ها

شما باید با خدمات پشتیبانی شرکت ارائه دهنده هاستینگ تماس بگیریدو بسته به هدف وب سایتتان ، درباره میزان فضای مورد نیازمشاوره دریافت کنید. در مرحله اول ، شما باید میزان ذخیره سازی ارائه دهنده را بدانید. برخی از آنها حجم نامحدود و البته با برخی شرایط خاص ارائه می دهند در حالی که برخی دیگر چند گیگابایت ارائه می دهند ، که می تواند برای هدف شما کافی باشد.

2- فضا و پهنای باند

برخی از شرکت های میزبانی وب برای جمع آوری داده های مورد استفاده بازدید کنندگان وب سایت شما در یک بازه زمانی خاص ، معمولاً در یک ماه ، از شما هزینه می گیرند. پس از اتمام زمان ارائه پهنای باند ، آنها به ازای مگابایت استفاده شده یا تعداد بازدید کنندگان وب سایت شما ، پهنای باند را شارژ می کنند.

 فضا و پهنای باند
پهنای باند مناسب نیاز وب سایت تان تهیه نمایید

بنابراین ، باید مراقب باشید گزینه ای را انتخاب کنید که مناسب شما باشد. اگر میزبان چندرسانه ای است یا اجازه آپلودها و دانلودهای مکرر را امکان پذیر می کند ، باید در انتخاب سرویس مناسب دقت کنید.

3- ویژگی های موجود در ایمیل و تجارت الکترونیکی آن ها

در یک برنامه میزبانی وب ، حساب های ایمیل جزئی جدایی ناپذیر هستند. میزبان بای دامکان تنظیم بیشمار حساب های ایمیل رایگان را برای شما فراهم آورد. رابط ارسال / دریافت و امکان ادغام با سایر برنامه های ایمیل مانند یاهو و جیمیل موضوعی است که باید مورد توجه قرار دهید. در حقیقت ، برای وب سایت مبتدی ، تعداد حساب ها و توانایی ادغام با Gmail مهمتر از سایر موارد فنی است که ممکن است اصلاً از آنها استفاده نکنید.

برای یک وب سایت تجارت الکترونیکی ، باید در دسترس بودن ویژگی های کلیدی مانند: اختصاصی IP ، صدور گواهینامه SSL و نصب نرم افزار با یک کلیک مورد توجه قرار گیرد. توسعه دهنده وب شما باید در شرایطی قرار داشته باشد که امکان اضافه کردن و استفاده از سایر ویژگی های مهم را نیز در اختیار شما قرار دهد.

4- تعداد دامنه ها و Sub-domains (قابلیت Add on )

احتمالاً شما وب سایتی دارید که ممکن است به یک وبلاگ نیاز داشته باشد ، بنابراین به یک Subdomain نیاز خواهید داشت. احتمالا از هاستینگ وب سایت خود هم بسیار راضی هستید و نمیخواهید با دو هاست جداگانه کار کنید. بنابراین ، اطمینان حاصل کنید که ارائه دهنده خدمات میزبانی وب، به شما امکان میزبانی دامنه های مختلف از یک داشبورد واحد را می دهد. یک سوال مهم که هاست مورد نظر شما به شما این امکان را می دهد که از چه تعداد دامنه و زیردامنه دریک حساب کاربری استفاده کنید.

5- پاسخگویی در لحظه

همیشه احتمال خرابی برای هر چیزی که توسط ماشین ها پشتیبانی می شود وجود دارد. وب سایت ها ممکن است به دلیل قطع برق ، خرابی تجهیزات یا قطع شدن اینترنت ، خرابی را تجربه کنند. شرکت میزبان باید در صورت خرابی طولانی مدت به شما این اطمینان خاطر را بدهد که خسارت وارده را جبران می کند.

 پاسخگویی در لحظه
شرکت میزبان باید در صورت خرابی به شما این اطمینان خاطر را بدهد که خسارت وارده را جبران می کند

امتحان کنید که در صورت خرابی، چقدر طول میکشد تا مشکل رفع شود و آیا خرابی ها و خسارات به وجود آمده جبران شده اند یا خیر. یک میزبان وب عالی باید تا 99.999٪ یا بیشتر اطمینان ایجاد کند.

6- نحوه مواجه با حملات بدافزارها و ویروس ها

این شاید یکی از مهمترین جنبه هایی باشد که شما قبل از استفاده از خدمات یک شرکت میزبان وب باید در نظر بگیرید. مواقعی که وب سایت ها هک می شوند و امنیت اطلاعات شما در معرض خطر قرار می گیرد، اگر با یک شرکت معتبر به سیستم وارد شوید ، می توانید اطمینان حاصل کنید که از داده های شما نسخه پشتیبان تهیه شده است و بعداً بازیابی می شود. همچنین ، این شرکت های معتبر پشتیبانی فنی خود را بصورت شبانه روزی ارائه می دهند و نگرانی بابت از بین رفتن اطلاعات نخواهید داشت.

7- رتبه بندی سئو

هر شرکت تجاری آرزو می کند در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو ظاهر شود. اما اگر شرکت میزبانی وب نتواند پهنای باند مورد نیاز مشتری ارائه دهد ، ممکن است به دلیل مشکلات لود شدن صفحات سایت، دیگر در بین صفحات محبوب قرار نگیرید. در نتیجه ، وب سایت شما ممکن است از خرابی مکرر رنج ببرد که برای هیچ کسب و کار آنلاینی مطلوب نیست.

8- انتخاب گزینه مناسب هاستینگ

گزینه های میزبانی وب بسیار است. اما باید بدانید که کدام یک برای تجارت شما بهترین است ، یعنی میزبانی مشترک (Shared Hosting) ، میزبانی اختصاصی (Dedicated Hosting) ، میزبانی وب مدیریت شده یا میزبان سرور خصوصی مجازی.

انتخاب گزینه مناسب هاستینگ
با توجه به نیازتان و با مشاوره هاست مشترک یا اختصاصی را انتخاب نمایید

با دریافت مشاوره از شرکت ارائه دهنده خدمات هاستینگ می توانید گزینه مناسب خود را انتخاب کنید.

9- سابقه شرکت ارائه دهنده خدمات Host

سوابق شرکت را بررسی کنید.مراجعه کنندگان و مشتریان قبلی شرکت ها از بهترین گزینه ها برای دریافت بازخورد و آگاهی از نحوه عملکرد شرکت هستند. مشتریان قبلی از خدمات استفاده کرده اند و عموما نظرات خود را در فضای مجازی به اشتراک می گذارند. با بررسی این نظرات می توانید از کیفیت خدمات اراده شده مطلع شوید.

10- محافظت در برابر نوسانات برق و بلایای طبیعی

بررسی کنید که آیا شرکت به ژنراتور مجهز است یا خیر؟ در چه فاصله زمانی پس از قطع برق  ژنراتورها و یا باطری ها بکار می افتند؟ اگر سوئیچ شدن بین منبع اصلی برق و ژنراتورها به خوبی و در کمترین زمان ممکن انجام نشود، سایت شما تا زمان بالا امدن سرورها از دسترس خارج خواهد شد. در مورد محل نگهداری سرورهای شرکت مطمئن شوید که در زمان وقوع سیل و زلزله به خوبی محافظت می شوند.

11- میزان امنیت هاست در برابر حملات هکرها

بررسی کنید که شرکت در قبال حملات هکری که سیاست ها و خط مشی هایی دارد. آیا برای خدمات امنیتی متخصص امنیت در سیستم در نظر گرفته شده است یا خیر؟ آیا دیوار آتش (Firewall) در شبکه وجود دارد؟

میزان امنیت هاست در برابر حملات هکرها
میزان امنیت هاست در برابر حملات هکرها اهمیت فراوانی دارد

12- رابط گرافیکی مشتری پسند

اگر در ابتدای مسیر استفاده از پنل مدیریت هاست خود هستید، از خدمات دهنده هایی استفاده کنید که رابط کاربری آسان تر و مشتری پسند دارند. ، با توجه به این که بیش از ۹۰ درصد هاست های ارائه شده در سطح جهان از نوع هاست لینوکس هستند، معمولا پنل های مدیریت کنترل نسبتا مشابهی نیز بر روی این سرویس ها ارائه می شود.

13- ارائه پکیج های متنوع

با توجه به اینکه بیشتر شرکت های ارائه دهنده خدمات هاستینگ، هزینه های پرداختی را عودت نمی دهند، در انتخاب بازه زمانی خدمات مورد نظر خود دقت کنید. از خدمات شرکت هایی استفاده کنید که خدمات خود را به صورت ماهانه هم ارائه می دهند. تا در این مدت امکان ارزیابی خدمات و نحوه پشتیبانی شرکت هاستینگ را داشته باشید و در صورتی که راضی بودید خدمات را تمدید نمایید.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم از ویژگی های مهم یک هاست ایده آل صحبت کنیم. این نکته را به خاطر داشته باشید که هنگام انتخاب یک هاست، بهترین گزینه، هاستی است که بیش از همه با نیازهای‌ شما سازگار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره دانشگاه سئو

صفر تا صد آموزش سئو با برترین اساتید

  • اصول و مبانی سئو
  • تدوین سند استراتژی سئو
  • تدوین استراتژی محتوا
  • سرچ کنسول
  • لینک سازی دستی
  • نحوه جذب پروژه، گزارش دهی و
  • بررسی محتوای اصلی یا بدنه از دید گوگل
  • انکرتکست
  • تعامل با کارفرما
  • ساختار URL ها
  • و …

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی