🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

الگوریتم رنک برین گوگل چیست؟ | google rankbrain

الگوریتم رنک برین گوگل چیست؟ الگوریتم رنک برین جزئی از هسته الگوریتم گوگل است که از یادگیری ماشینی برای تعیین مرتبط ترین نتایج با کوئری های جستجو شده استفاده می کند.
الگوریتم رنک برین گوگل چیست؟ | google rankbrain

در این مقاله می خوانید

در این مقاله با ما همراه باشید تا با یکی دیگر از الگوریتم های گوگل و نحوه عملکرد آن آشنا شوید.

الگوریتم رنک برین گوگل چیست؟ الگوریتم رنک برین جزئی از هسته الگوریتم گوگل است که از یادگیری ماشینی (توانایی یادگیری ماشین ها توسط داده های ورودی) برای تعیین مرتبط ترین نتایج با کوئری های جستجو شده استفاده می کند. قبل از رنک برین، گوگل از الگوریتم پایه خود برای تعیین نتایج نشان داده شده برای یک کوئری جستجو استفاده می کرد. بعد از الگوریتم رنک برین گوگل، باور بر این است که کوئری مورد نظر وارد یک مدل تفسیرکننده می شود که می تواند فاکتورهایی نظیر موقعیت مکانی جستجوکننده، شخصی سازی و کلمات کوئری را برای تعیین نیت واقعی جستجو کننده در نظر بگیرد. با تشخیص نیت واقعی، گوگل می تواند نتایج مرتبط تری را ارائه کند. جنبه یادگیری ماشینی RankBrain چیزی است که آن را از دیگر آپدیت ها متمایز می کند. برای یاد دادن به الگوریتم رنک برین که بتواند نتایج جستجوی مفید ارائه کند، گوگل ابتدا داده های خود را از منابع مختلف به خورد آن می دهد. الگوریتم سپس کار خود را از این جا شروع کرده و با محاسبه به خود در طول زمان یاد می دهد که سیگنال های مختلف را با نتایج مختلف تطبیق دهد تا رتبه بندی موتور جستجو را بر اساس این محاسبات ترتیب بندی کند. سئو و ابزارهای گوگل مانند آنالیتیکس همگی از زیرشاخه های دیجیتال مارکتینگ می‌باشد، برای آشنایی با این حوزه مقاله ای تحت عنوان دیجیتال مارکتینگ چیست در سایت آکادمی دهبان گردآوری شده است، مطالعه آن را از دست ندهید!

درک الگوریتم رنک برین گوگل 

برای این تصویر درستی از الگوریتم رنک برین گوگل داشته باشید، بهتر است خود را به جای گوگل بگذارید که سعی دارد قصد واقعی یک کوئری جستجو شده در موتور جستجو را مثلاً برای “Olympics location” پیدا کند.

قصد واقعی از این جستجو چیست؟ آیا جستجوکننده می خواهد درباره مسابقات المپیک تابستانی بداند یا زمستانی؟ آیا منظور وی مسابقات المپیکی است که در گذشته برگزار شده است یا مسابقاتی که چند سال دیگر خواهد بود؟ آیا جستجوکننده می خواهد در مسابقات المپیک حضور داشته باشد، در اتاق هتل خود بنشیند و به دنبال مسیر رسیدن به مراسم افتتاحیه باشد؟ آیا ممکن است که وی به دنبال اطلاعات تاریخی در مورد مکان اولین مسابقات المپیک در یونان قدیم باشد؟

حال تصور کنید که زمان پاسخ دادن به این کوئری، تمام چیزی که در اختیار دارید سیگنال های ساده الگوریتم مانند کیفیت محتوا یا تعداد لینک هایی که یک قطعه محتوا کسب کرده است تا برای نتایج این جستجو رتبه بگیرد باشد. تصور کنید که بازی های زمستانی در سوچی روسیه ماه گذشته برگزار شده است و وب سایت المپیک سوچی میلیون ها لینک برای محتوای خود در زمینه رویداد گذشته دریافت کرده است. اگر الگوریتم شما ساده گرا باشد، ممکن است تنها نتایج مربوط به مسابقات سوچی را نمایش دهد، چرا که آن ها بیشترین لینک ها را دریافت کرده اند… حتی اگر جستجوکننده در واقع امیدوار بوده است که موقعیت مکانی بازی های زمستانی المپیک بعدی در پیونگ چانگ کره جنوبی را بداند.

در این موقعیت پیچیده اما رایج است که ظرفیت رنک برین گوگل نقش حیاتی پیدا می کند. تنها با داشتن توانایی محاسبه ریاضیاتی بر اساس الگوهایی که الگوریتم یادگیری ماشینی در رفتار جستجو کننده متوجه شده است می باشد که گوگل می تواند نیت واقعی را مشخص کند، به عنوان مثال، اکثر افرادی که “مکان المپیک” را جستجو می کنند می خواهند بدانند که مسابقات بعدی (چه زمستانی و چه تابستانی) در کجا برگزار می شوند. بنابراین در این مورد، یک باکس پاسخگوی گوگل به همراه موقعیت مکانی بازی های آینده می تواند نیاز اکثریت افراد را در این زمینه برطرف کند.

در حالی که باکس مذکور می تواند قصد واقعی اکثر جستجوها در مورد مکان المپیک را شناسایی کند، استثنائات قابل توجهی هستند که گوگل باید در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر یک جستجو توسط کاربری که در شهر المپیک (مانند پیونگ چانگ) در هفته برگزاری مسابقات انجام شود، گوگل ممکن است مسیرهای منتهی به مکانی که مراسم افتتاحیه در آن جا برگزار می شود را ارائه کند. به زبان دیگر، سیگنال هایی مانند موقعیت مکانی کاربر و تازگی محتوا برای تفسیر نیت در نظر گرفته شوند و نتایجی را ارائه کنند که به احتمال خیلی زیاد جستجوکنندگان را راضی خواهند کرد.

RankBrain یک پروژه در حال پیشرفت است، با هدف این که در طول زمان یادگیری ماشینی بتواند تفسیر گوگل از نیت جستجوکنندگان را به حالت بی نقص برساند. جالب اینجاست که کوئری فرضی ما، “مکان المپیک”، که در آپریل 2017 در امریکا جستجو شده است این باکس پاسخگویی گوگل را برمی گرداند:

RankBrain

آیا این موضوع نشان می دهد که ماشین باور دارد بیشتر افرادی که این کیوورد را جستجو می کنند همچنان به مسابقات المپیک تابستانی ریو در سال 2016 بیشتر از رویداد بعدی که مسابقات زمستانی پیونگ چانگ است علاقه مندند؟ آیا RankBrain در این جا بر اساس الگوهایی که محاسبه کرده است موفق بوده است، یا هنوز “در حال کار کردن” است و مطمئن نیست که ما با این کوئری به دنبال یک پاسخ قدیمی تر و محبوب تر هستیم یا چیزی جدیدتر که به آینده نگاه می کند؟ این کوئری در صورتی که در ژانویه 2018 جستجو می شد چه چیزی را برمی گرداند؟ آیا باکس پاخگویی پیونگ چانگ را نشان می داد چرا که سیگنال های دوروبر این رویداد در طول زمان تشدید شده اند؟

به دلیل وسعت و تاثیرات دقیقی که رنک برین روی نحوه کار کردن الگوریتم اصلی گوگل گذاشته است هنوز به طور کامل شکل نگرفته است، یکی از بهترین راه ها برای این که بفهمیم RankBrain چطور کار می کند ممکن است با مشاهده این که معمولاً هر چند وقت یک بار گوگل به کوئری های مختلف شما پاسخی می دهد که شما را راضی کند میسر باشد. هر چند وقت یک بار آن ها به درستی نیت جستجوی شما را تفسیر می کنند؟

تاثیر الگوریتم رنک برین بر سئو

با توجه به ظرافت و مدرنیته بودن مهارت های شخصی سئوی شما، رنک برین می تواند باعث ایجاد تغییرات کوچک یا بزرگ در زمینه تئوری ها و فعالیت های شما شود. Bill Slawski یکی از خبرگان در این زمینه مثال زیر را در زمینه اهمیت الگوریتم رنک برین برای محیط جستجو می گوید:

“برای یک سوارکار یک اسب حیوان 4 پای بزرگی است، برای یک نجار، یک اسب 4 پا دارد، اما در مزرعه یا زندگی نمی کند یا یونجه نمی خورد، برای یک ژیمناست یک اسب چیزی است که از روی آن می پرید. با رنک برین مفهوم اهمیت پیدا می کند و اطمینان حاصل کردن از این که شما مفهوم را می گیرید احتمالاً کلید بهینه سازی این راهکار یادگیری ماشینی است.”

از مباحثی که در دوره دیجیتال مارکتینگ آکادمی دهبان در آن مهارت کسب ‌می‌نمائید سئو سایت و ابزارهای گوگل می‌باشد همچنین با تمام شاخه های این حوزه آشنا می‌شوید.

3 مفهوم ضروری در رنک برین

1 – سیگنال های مختلف رتبه دهی روی کوئری های مختلف اعمال می شوند

قبل از الگوریتم رنک برین، ارزیابی بهینه سازی صفحه توسط بررسی تمامی سیگنال های سنتی (گوناگونی لینک، عمق محتوا، تطابق کیووردها و …) ممکن بود منطقی به نظر برسد. بعد از رنک برین، سئو باید مدل محتوایی که به بهترین شکل نیازهای کاربر را پاسخ می دهد مشخص نماید. برای چیزی مانند یک طوفان ناگهانی، شما به تازگی محتوا بیشتر از لینک هایی که ممکن است داشته باشد نگاه می کنید. برای چیزی مانند تاریخچه موسیقی بومی امریکا، شما به عمق محتوا و احتمالاً موضوعات مرتبط دیگری که دامین شما پوشش می دهد تکیه می کنید که سیگنال دهنده اعتبار شما هستند. این را بدانید که الگوریتم های یادگیری ماشینی که محرک رنک برین RankBrain هستند سیگنال ها را با نیت جستجو تطابق می دهند و سئو نیز باید این کار را انجام دهد.

2 – سیگنال ها بر روی اعتبار سایت شما اعمال می شوند

سئو به دنبال ساخت اعتبار برند شما به عنوان یک منبع قابل اعتماد برای موتورهای جستجو و کاربران انسانی برای ارائه تجربه بخصوصی می باشد. مزایای ایجاد چنین اعتباری می تواند شامل گرفتن رتبه های خوب برای کیووردهایی باشد که به آن ها اهمیت زیادی می دهید. آیا برند شما باید اعتبار خود را بر اساس تازگی، عمق، تنوع لینک های دریافتی، تعامل بالای کاربران یا دیگر سیگنال ها بنا کند؟ پاسخ به موضوعاتی بستگی دارد که پوشش می دهید. (مثلاً، امتیازات زنده مسابقات ورزشی یا یک دوره آنلاین آموزش زبان اسپانیایی)

آیا جستجوهایی که امیدوار به رتبه گرفتن برای آن ها هستید نیازمند پاسخ های خلاصه و سریع است یا جزئیات پر عمق؟ در طول زمان، دامین شما باید اعتبار خود را بر اساس سیگنال هایی که می خواهد ارائه دهد بسازد و متوجه شود که رنک برین محیطی ایجاد می کند که در آن برند شما می تواند برای ارائه مدل خاصی از محتوا که نیاز خاصی را برطرف می کند شناخته شود.

3 – یک کیوورد به ازای هر صفحه کاملاً مرده است

احتمالاً شما می دانید که ساخت یک صفحه برای “کفگیر”، یکی دیگر برای “کفگیرها”، یکی دیگر برای “کفگیر آشپزخانه”، یکی دیگر برای “چرخاننده پنکیک” و یکی دیگر برای “کفگیر فلزی” مانند یک اسب خسته است که باید از رنج کشیدن رهایش کنیم. سئوی مدرن تمامی این جملات را (به همراه لینک های آن ها) به یک قطعه محتوای دنباله دار که دارای گویش طبیعی و کیووردهای مختلف که منعکس کننده شیوه صحبت کردن و جستجو کردن انسان ها می باشند ترکیب می کند. این خبر جدیدی برای سئوکارها نیست، اما ظهور رنک برین نشان دهنده دانش تمرکز روی مفهوم کلی کیووردها به همراه محتوای جامع به جای تفکیک صفحات مختلف برای پوشش متغیرهایی مانند “ویجت” و “ویجت ها” می باشد.

دیگر حقایق مربوط به RankBrain

  • RankBrain به عنوان بخشی از الگوریتم هامینگ برد گوگل شناخته می شود.
  • در سال 2015، گوگل اعلام کرد که از رنک برین برای پردازش 15 درصد از کوئری هایی که سیستم تابحال با آن ها برخورد نداشته است استفاده می کند. تا سال 2016، گوگل RankBrain را بر روی تمامی کوئری ها اعمال نمود.

منبع: https://moz.com/learn/seo/google-rankbrain

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره دانشگاه سئو

صفر تا صد آموزش سئو با برترین اساتید

  • اصول و مبانی سئو
  • تدوین سند استراتژی سئو
  • تدوین استراتژی محتوا
  • سرچ کنسول
  • لینک سازی دستی
  • نحوه جذب پروژه، گزارش دهی و
  • بررسی محتوای اصلی یا بدنه از دید گوگل
  • انکرتکست
  • تعامل با کارفرما
  • ساختار URL ها
  • و …

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی