🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

ایمیل مارکتینگ چیست ؟

اینترنت بود. ایمیل یا پست الکترونیک به این ترتیب قدیمی‌ترین شکل ارتباطات دیجیتالی است، اما برخلاف تصور شما، استفاده از ایمیل برای برقراری ارتباط، هنوز هم برتری دارد.
هرآنچه درباره ایمیل مارکتینگ باید بدانید

در این مقاله می خوانید

اکثر ما ماهیت اینترنت را در بدو همه‌گیری‌اش در ایران با ایمیل شناختیم و این به معنای درک ماهیت ارتباطی بستر اینترنت بود. ایمیل یا پست الکترونیک به این ترتیب قدیمی‌ترین شکل ارتباطات دیجیتالی است، اما برخلاف تصور شما، استفاده از ایمیل برای برقراری ارتباط، هنوز هم برتری دارد.
همگی می‌دانیم که روش‌های جدیدتری مانند شبکه‌های اجتماعی، چت زنده و… برای برقراری ارتباط با مخاطبان و مشتریان وجود دارد. با این حال، سرویس‌های ایمیلی با بیش از ۴ میلیارد کاربر در دنیا، ایمیل مارکتینگ را تبدیل به پادشاه کانال‌های بازاریابی کرده است.
علاوه بر این، بازاریابی ایمیلی، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بالایی دارد و این یعنی ایمیل مارکتینگ، شایسته قرار گرفتن در اولویت ابزارهای دیجیتال مارکتینگ‌ ،هر کسب و کاری است و هنوز هم به عنوان یکی از موثرترین کانال‌های بازاریابی شناخته شده و شبکه‌های اجتماعی و حتی سئو را پشت سر می‌گذارد.
در این مقاله به بررسی اینکه ایمیل مارکتینگ چیست؟ و هرآنچه برای یک کمپین ایمیل مارکتینگ موفق نیاز دارید، آورده شده است.

چرا ایمیل مارکتینگ پادشاه است؟

واقعاً چرا اینطور است؟ با وجود همه هیاهوها در مورد روش‌ها و بسترهای جدید ارتباطی، چرا استفاده از ایمیل که چندین دهه از ابداعش می‌گذرد، هنوز یکی از موثرترین استراتژی‌های بازاریابی است؟
یکی از دلایل آن ضریب نفوذ بالای ایمیل درمیان مردم است. با وجود ظهور شبکه‌های اجتماعی، همچنان مردم بیش از سایر سامانه‌ها از ایمیل استفاده می‌کنند؛ به‌ویژه که برای استفاده از تلفن‌های هوشمند که تقریباً جزء جدایی‌ناپذیر زندگی ما شده، نیاز به ارائه یک ایمیل یا جیمیل هستیم.
داده‌های زیر که در سایت معتبر neilpatel.com منتشر شده، حاکی از روند رشد استفاده از ایمیل در جهان از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۴ است.

اثربخشی ایمیل مارکتینگ

علاوه بر همه این دلایل، با ایمیل مارکتینگ دیگر نیازی نیست نگران تغییر الگوریتم‌های بستر ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی باشیم. ایمیل‌ها دسترسی مطمئن و بی‌حاشیه‌ به مشتریان‌تان را تضمین می‌کنند. به همین دلیل راه‌اندازی یک کمپین ایمیل مارکتینگ موفق برای هر کسب و کاری از نان شب، واجب‌تر است.
اینجا تنها یک مشکل وجود دارد و آن عدم آگاهی از روش‌ها و استراتژی‌های صحیح و موثر ایمیل مارکتینگ است. اینکه لیستی از ایمیل‌های بی‌نام و نشان را بخریم و همینطور روزانه یا هفتگی برایشان نامه بفرستیم، نه تنها با ذات ایمیل مارکتینگ همخوانی ندارد، بلکه به نوعی ایجاد مزاحمت برای مشتریان محسوب می‌شود.
در هر استراتژی بازاریابی این امری پذیرفته شده است که در ازای ارائه ارزشی به مشتریان، می‌خواهیم فروشمان را بالا ببریم. بنابراین اگر قرار باشد اینباکس ایمیل مخاطبانمان را از نامه‌های بیهوده پر کنیم، طبیعتاً فایده‌ای برایمان نخواهد داشت.
اینجا قرار است که با هم نکات و استراتژی‌های مناسب ایمیل مارکتینگ موفق را بررسی کنیم.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ به این معنای استفاده از ایمیل جهت ایجاد ارتباط با مخاطبان هدف کسب و کار (مشتریان بالقوه) به منظور تبدیل آن‌ها به مشتری و هم‌چنین ایجاد ارتباط با مشتریان فعلی برای تبدیل آن‌ها به مشتریان وفادار و افزایش فروش است. ایمیل مارکتینگ یکی از مباحثی است که در دوره دیجیتال مارکتینگ آکادمی دهبان راجب آن می‌آموزید و مهارت کسب می‌کنید.

شما مهمان اینباکس مشتری هستید

این روزها مردم به هر سو که نگاه می‌کنند با پیام‌های تبلیغاتی روبرو می‌شوند. بنابراین اگر فکر می‌کنید ایمیل تبلیغاتی شما برای مخاطب، خاص است و حتماً به آن توجه می‌کند، در اشتباهید.
ورود به صندوق ایمیل‌های مخاطب، مثل دعوت شدن به خانه آن‌ها برای شام است. بنابراین قبل از شروع کار قاعدتاً باید بهترین رفتار را با میزبان خود داشته باشید. بنابراین بهتر است ایمیل شما ارزش باز کردن و خواندن برای میزبان را داشته باشد. اینجا باهم روش‌هایی را مرور می‌کنیم که ایمیل‌های کسب و کارمان را باارزش‌تر و خاص‌تر خواهد کرد.

مزیت‌های ایمیل مارکتینگ

۱. ایجاد محتوای شخصی‌سازی شده

راه انداختن کمپین‌های شخصی‌سازی شده و ایجاد محتوای هدفمند، شاید مهم‌ترین مزیت ایمیل مارکتینگ است. مخاطب با محتوایی مواجه می‌شود که به صورت اختصاصی برای او تولید شده و همین نقطه تمایز تولید محتوای ایمیلی نسبت به سایر روش‌های بازاریابی است. تجربه نشان داده که شخصی‌سازی محتوا برای مخاطب حتی اگر فقط در حد ذکر نام او باشد، نرخ کلیک بیشتری ایجاد می‌کند. و بخش توزیع در بازاریابی را کامل میکند.
برای داشتن یک استراتژی موفقِ بازاریابی ایمیلی، باید ایمیل مناسب را در زمان مناسب برای افراد مناسب ارسال کنید. همینجاست که تقسیم‌بندی و شخصی‌سازی می‌تواند کمک بزرگی باشد.

۲. جمع آوری بازخورد و نظرسنجی

اگر می‌خواهید مشتریان همچنان با برند شما تعامل داشته باشند، با محتوای تولیدی شما درگیر شوند و از شما خرید کنند، باید نبض تجربه کاربری در دستان شما باشد.
ایمیل مارکتینگ می‌تواند به شما در انجام این کار کمک کند. به عنوان مثال می‌توانید نظرسنجی رضایت مشتری را از این طریق انجام دهید.

۳. بهبود فروش

بر اساس مقاله‌ای در سایت hubspot.com چیزی در حدود ۵۹ درصد از بازاریابان معتقدند ایمیل بزرگ‌ترین منبع بازگشت سرمایه‌ آن‌ها است و در صورت استفاده از بخش‌بندی مشتریان، حتی تا ۷۶۰ درصد افزایش درآمد داشته‌اند.

۴. ارتباط موثر با مخاطبان

شما به عنوان یک دیجیتال مارکتر همیشه نیازمند بهبود ارتباطتان با مخاطبان‌ هستید. وقتی مخاطبان و مشتریان این برداشت را از شما داشته باشند که می‌توانند با شما صحبت کنند، به احتمال زیاد به برند شما وفادار می‌شوند.
به آخرین باری که ایمیلی از برندِ دوست‌داشتنی و مورد علاقه‌تان دریافت کردید، فکر کنید. آیا ایمیل آن‌ها مزاحم‌تان بود یا از مشاهده آخرین اطلاعات یا تخفیفات آن برند، لذت بردید؟ احتمالاً از این تجربه لذت برده‌اید و همین تجربه باعث می‌شود با آن‌ها در ارتباط بمانید.

۵. افزایش ترافیک سایت

وقتی محتوایی عالی تولید می‌کنید، چگونه آن را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهید؟ به احتمال زیاد به آن‌ها ایمیل ارسال می‌کنید.
با کمپین‌های ایمیل مارکتینگ، افزایش ترافیک وب سایت خود را بالا می‌برید و به بهبود سئوی سایت کمک می‌کنید؛ به علاوه، مخاطبان خود را با برند و سایت خود درگیر خواهید کرد. البته به خاطر داشته باشید که هر ایمیل باید حاوی یک دعوت به اقدام (CTA) باشد تا خوانندگان بر اساس دعوت شما بدانند که چه انتظاری از آن‌ها دارید و بتوانند تنها با یک کلیک ساده به سایت شما متصل شوند.

ماجرای اسپم چیست؟

اسپم یا هرزنامه همان پیام‌هایی است که به تعداد زیاد و بدون رضایت و اجازه کاربران و توافق قبلی با آن‌ها ارسال شود. همانطور که می‌دانید این پیام‌ها نه در اینباکس ایمیل شما بلکه در بخش ویژه SPAM تجمیع می‌شوند و اکثر مخاطبان آن‌ها را ندیده و نخوانده پاک می‌کنند.
در قانونی به نام Can Spam که در سال ۲۰۰۳ وضع شد، ارسال‌کننده‌های ایمیل انبوه با بندهایی قانونی مواجه می‌شوند که به آن‌ها می‌گوید مجاز به انجام چه کارهایی هستند و چه کارهایی را نباید انجام دهند.
کسب اجازه و رضایت مخاطب برای اسپم نشدن اهمیت دارد. همینطور مخاطب این امکان را دارد که با یک کلیک برای همیشه ایمیل شما را به سطل اسپم‌ها بفرستد. بنابراین اینکه یک لیست شانسی از ایمیل‌ها داشته باشید و برایشان به طور منظم، پیام ایمیلی بفرستید، اصلاً به این معنا نیست که حتماً خوانده و دیده شوند.
با وجود خطر اسپم شدن پیام‌ها اما استفاده از بخش‌بندی صحیح مخاطبان، ارسال ایمیل‌هایی با محتوایی با ارزش و متناسب با پرسونا و استفاده از سرویس‌هایی که در ایمیل مارکتینگ به کمک شما می‌آیند، نه تنها اسپم نمی‌شوید بلکه می‌توانید نهایت استفاده را از این مدل از بازاریابی را ببرید.

چه زمانی از ایمیل مارکتینگ استفاده کنیم؟

ایمیل مارکتینگ کاربردهای بسیاری دارد. خلاق که باشید کلی ایده‌های ناب پیدا می‌کنید که به بهانه آن به مشتریان ایمیل بزنید و هم محتوایی مناسب ارائه دهید و هم مزاحمش نشوید. اما ما اینجا به چند ایده که ایمیل مارکتینگ در آن کارآمد است، اشاره می‌کنیم.

خوشامدگویی

اگر کاربر جدیدی در خبرنامه و سایت شما عضو شد، با اولین ایمیل می‌توانید هم به او خوشامد بگویید و هم او را متوجه سایر سرویس‌ها و خدماتتان کنید.

سرویس‌ها و محصولات جدید

وقتی قرار است سرویس جدیدی را به مشتری ارائه کنید یا از محصول جدیدی رونمایی کنید، بهتر است از قبل ذهنش را برای خرید و استفاده از محصول و خدمات جدید آماده کنید. این اطلاع‌رسانی از طریق ایمیل، خبر از تازه‌هایی می‌دهد که می‌تواند نیازی از مشتری را رفع کند.

خبرنامه

این یکی از رایج‌ترین کاربردهای ایمیل مارکتینگ است. مثلاً مخاطب اگر بداند قرار است هر ماه یک مقاله درست و حسابی در حوزه کسب و کار و علایق مشتریان‌تان را برایش آماده کنید و با ایمیل در اختیارش بگذارید، بعید است که نخواهد عضو خبرنامه شما شود. البته در تهیه خبرنامه، کیفیت محتوا، مدل ارائه و بازه‌های زمانی ارسال آن‌ها هم اهمیت دارد و قاعدتاً نباید کاری کنیم که از عضویت در خبرنامه پیشمان شوند.

کمپین‌ها و تخفیفات

اگر تخفیفات ویژه‌ای دارید، آخر فصل است و حراج دارید یا به مناسبت خاصی به زودی کمپین فروش راه می‌اندازید، بهتر است مشتری‌هایی که پیش‌تر به هر دلیلی ایمیل‌شان را به شما داده‌اند یا عضو خبرنامه هستند، در جریان قرار گیرند. اولاً اینکه مشتری‌های وفادار زودتر از سایرین از چند و چون این رویدادها خبردار شوند، وفاداریشان را دوچندان می‌کند و ثانیاً به آن‌ها فرصت می‌دهد تا آخرین روزهای تخفیفات و کمپین شما را بدانند و این در واقع مزیتی است که برای مشتریان خود قائل شده‌اید.

بهترین ساعت ارسال ایمیل

باید ساعت ارسال درستی را انتخاب کنید تا محتوای شما هدر نرود. در مورد روز ارسال، همه‌چیز مربوط به نوع تجارت و خدمات شما می‌شود. به عنوان مثال اگر خدمات شما مخصوص عید نوروز است، مشخصا در طول سال نمی‌توانید خیلی فعالیتی داشته باشید. اما به صورت کلی مردم در روزهای کاری هفته، تمایل بیشتری به باز کردن ایمیل دارند. نزدیک به آخر هفته و روز پنج‌شنبه بیشترین آمار باز شدن ایمیل را شاهد هستیم.
اما مهم‌ترین نکته در مسئله زمان ارسال ایمیل تبلیغاتی، مربوط به ساعات ارسال است. بر اساس تحقیقاتی گسترده، ۲۳ درصد مردم ترجیح می‌دهند که در ساعت اولیه ارسال، ایمیل را باز کنند. ۹.۵ درصد در ساعت دوم، ۶.۳ درصد در ساعت سوم، ۴.۸ درصد ساعت چهارم و همینطور کمتر در ساعات بعدی ایمیل را باز خواهند کرد.
به همین خاطر بهترین گزینه شما باز شدن ایمیل تا ساعت دوم است. حالا باید ساعاتی از روز را انتخاب کنید که این شانس بیشتر باشد. بهترین زمان‌ها برای ارسال بر اساس تجربه ما، ارسال ایمیل در ساعات ۸، ۹، ۱۵ و ۱۶ است. این ساعات برای ایمیل‌هایی که محتوای کوتاهی دارند مناسب است. اما اگر به دنبال کلیک گرفتن هستید، بهترین ساعات ۸، ۹، ۱۵ و ۲۰ است. مردم تمایل بیشتری با کلیک کردن در آخر شب دارند.
البته باید ساعات ارسال را مبتنی بر پرسونای مشتری خود انتخاب کنید.

تست A/B در ایمیل مارکتینگ چیست؟

در ایمیل مارکتینگ ممکن است که برای انتخاب عنوان ایمیل یا محتوای داخل آن دچار تردید شوید و در اکثر موارد بین دو گزینه که از نظر شما بهتر از بقیه هستند بر سر دوراهی قرار می‌گیرید. در چنین شرایطی می‌توان از تست A/B استفاده کرد.
در این تست شما ابتدا دو گروه کوچک را انتخاب می‌کنید. سپس دو نمونه ایمیل مدنظرتان را ارسال می‌کنید. سری A برای گروه اول و سری B برای گروه دوم. سپس نرخ باز شدن و نرخ کلیک روی لینک هر دو سری را اندازه‌گیری می‌کنید. پس از بررسی این شاخص‌ها، نسخه‌ای که آمار بهتری دارد را به عنوان برنده انتخاب می‌کنید و آن را به باقی مخاطبانتان ارسال می‌کنید.
فقط حواستان باشد که برای نتیجه‌گیری باید کمی زمان بدهید. بسته به پیشنهاد شما و هم‌چنین محدودیت زمانی استفاده از آن، دریافت نتیجه کمی طول خواهد کشید و در طول یک روز به جواب کامل نمی‌رسید.

بخش‌بندی لیست ایمیل‌ها

باید لیست ایمیل‌های خود را در دایره‌های مختلف قرار دهید. بدین ترتیب امکان دسترسی به افراد مختلف با سلایق مختلف و برای ارسال محتوای مختلف امکان‌پذیر خواهد بود. در پنج قدم ساده می‌توانید لیست ایمیل خود را بخش‌بندی کنید.

۱- جمع‌آوری داده: بدون داده نمی‌توان لیست ایمیل را دسته‌بندی کرد. باید از علایق و خواسته‌های اعضای لیست باخبر شوید. این داده را می‌توانید از شرکت‌های خدمات‌رسان یا خود اعضای ایمیل بدست آورید. باید داده فعلی را جمع‌آوری کرده و به دنبال داده تازه و کارآمد باشید.

۲- شخصیت بسازید: گروه‌های مختلف را نسبت به داده جمع‌آوری شده دسته‌بندی کنید. برای هر گروه یک شخصیت متفاوت طراحی کنید. علایق هر کدام را مشخص کنید و متوجه شوید که چه کسانی در چه گروهی قرار خواهند گرفت. در این رابطه مقاله ما با عنوان «پرسونا، مشتری واقعی کسب و کار شما» به شما کمک شایانی خواهد کرد.

۳- بخش‌بندی انتخاب کنید: حال که دسته‌ها را مشخص کردید، باید آن‌ها را برای محصولات و خدمات و مناسبت‌های مختلف انتخاب کنید. هر گروه برای یک محصول یا یک خرید مشخص مناسب هستند، پس باید انتخاب کنید.

۴- محتوا بسازید: نسبت به علایق هر گروه، محتوای مشخص آن گروه را خلق کنید. محتوا را باید نسبت به علایق و خواسته‌های هر گروه تنظیم کنید وگرنه این روند موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

۵- از ابزار مارکتینگ ایمیل استفاده کنید: برای ساده‌تر شدن تمامی مراحل بالا، بهتر است که از یک ابزار درست استفاده کنید. ابزارهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، همگی به شما کمک خواهند کرد.

سرویس‌های ایمیل مارکتینگ ایرانی

اگر می‌خواهید از سرویس‌های ایمیل مارکتینگ استفاده کنید تا هم به کمک‌تان بیایند که بهترین استراتژی و مدل ارسال ایمیل را داشته باشید و هم بعضی مشکلات، مثل پرداخت‌ها و تحریم‌ها هم مزاحمتان نباشد، بروید سراغ سرویس‌های ایرانی! اینجا مختصراً چند تا از آنها را معرفی می‌کنیم:

سرویس نجوا

نجوا با ارائۀ خدماتی مانند ایمیل مارکتینگ و پوش نوتیفیکیشن، به شما کمک می‌کند ارتباط خود را با مشتریان و کاربرانتان قوی‌تر کنید.

وقتی در این سرویس، یک IP اختصاصی داشته باشید، می‌توانید از خطر اسپم شدن بگریزید، داده‌های ایمیل مارکتینگ خود را آنالیز کنید، به میزان نرخ پرش (Bounce Rate)، عدم عضویت، نرخ کلیک و سایر جزئیات هم دسترسی داشته باشید.

سرویس میل‌چی

میل‌چی یک سرویس ایرانی کاملاً به‌صرفه و با امکانات زیاد است. در میل‌چی تا دلتان بخواهد همه چیز راحت است و از آنجا که پنل فارسی دارد و همه چیز در آن ساده است، کاربران مبتدی هم به راحتی می‌توانند ایمیل‌های جذابی را بدون داشتن مهارت گرافیکی خاصی بسازند. میل‌چی هم مانند نجوا، امکان در اختیار داشتن آنالیز ایمیل مارکتینگ را به شما ارائه می‌دهد و از اسپم شدن ایمیل‌ها جلوگیری می‌کند.

سرویس آونگ

آونگ سرویس پیشرفته و پر امکاناتی است. محیط پنل آونگ به زبان انگلیسی است و تعرفه‌ها به دلار محاسبه می‌شود؛ اما معادل آن به‌صورت ریال قابل پرداخت است. این سرویس برای استارتاپ‌های نوپا، سرویس‌های رایگان با شرایط ویژه دارد. امکان دسته‌بندی مخاطبان، قالب‌های از پیش ‌آماده، فونت فارسی، طراحی راحت ایمیل و امکان گزارش‌گیری از قابلیت‌های خوب این سرویس است.

سرویس ایمیل ایران

ایمیل ایران از سرورهای API  و SMTP استفاده می‌کند. هم‌چنین با استفاده از این سرویس به پنل‌های مختلفی مثل پنل پایه، تبلیغاتی و خبرنامه همزمان دسترسی خواهید داشت. قالب‌های ایمیلی متعددی دارد و می‌توانید با استفاده از این سرویس، ایمیل‌های تبلیغاتی نامحدود ارسال کنید.

سرویس میل‌تاز

میل‌تاز به جز امکانات زیاد، سادگی را هم در برنامه خود قرار داده و این مسئله را در بدو ورود به سایت هم متوجه می‌شوید. شما به راحتی می‌توانید خدمات و تعرفه‌ها را مشاهده کنید که هوای جیب شما را دارد و کاملا مقرون‌به‌صرفه است. در این سرویس هم می‌توانید مشتریان خود را دسته‌بندی کنید و هم نرخ کلیک روی لینک‌ها را داشته باشید.

سرویس‌های ایمیل مارکتینگ خارجی و رایگان

بیشتر مواقع سرویس‌های ایمیل مارکتینگ جهانی برنامه‌های رایگانی برای کسب‌وکارهای کوچک با تعداد ایمیل‌های روزانه محدود دارند. این به شما کمک می‌کند که بتوانید کمی پیش بروید و به اصطلاح جان بگیرید و بعد بروید سراغ نقشه‌های بزرگ‌تر تجاری. از قضا سرویس‌های جهانی گزینه‌های خوبی برای رشد محسوب می‌شوند. اما مشکل اینجاست که طبق معمول استفاده از سرویس‌های بین‌المللی در ایران دچار چند مشکل متداول است. یکی از آن‌ها ارائه مشخصات کارت اعتباری جهانی مثل پی‌پال و مستر کارت است که همه در اختیار ندارند و کار را مشکل می‌کند.
اینجا به چند نمونه از سرویس‌های خوب ایمیل مارکتینگ جهان اشاره کرده‌ایم که طرح‌های رایگان هم دارند. البته ناگفته پیداست که ممکن است بر اساس تصمیم صاحبان این شرکت‌ها، طرح‌های رایگان هم روزی به اتمام برسد. پس بهتر است پیش از هرچیز گشتی در سایت هر کدام از آنها بزنید:

سرویس Constant Contact

Constant Contact برای کسب و کارهای کوچک، فوق‌العاده است. ۶۰ روز به طور رایگان می‌توان از آن استفاده کرد و در این دوره نیازی به ارائه کارت اعتباری ندارد. از جمله قابلیت‌های این سرویس می‌توان به مدیریت آسان لیست‌های ایمیل، لیست مخاطبین، قالب‌های ایمیل، تقویم بازاریابی و … اشاره کرد. همچنین آموزش رایگان ایمیل مارکتینگ هم در آن پیدا می‌شود و می‌توانید از آن هم استفاده کنید.

سرویس SendInBlue

SendInBlue پلتفرمی است که هم سرویس‌های SMS ارائه می‌دهد و هم ایمیل که اولی برای ما در ایران کاربردی ندارد. از امکانات خیلی مهم و به‌درد بخور این بستر، پیدا کردن بهترین زمان برای ارسال ایمیل‌های انبوه است و طبیعتاً چنین مزیتی، رایگان نیست. قسمت رایگان این سرویس به این شکل است که می‌توانید به تعداد مخاطبین نامحدودی تا ۳۰۰ ایمیل در روز و درنهایت تا ۹۰۰۰ ایمیل در ماه ارسال کنید.

سرویس ایمیل مارکتینگ GetResponse

GetResponse علاوه بر سرویس ایمیل مارکتینگ، خدمات گسترده‌ای در سایر حوزه‌های دیجیتال مارکتینگ مثل طراحی سایت، مارکتینگ اوتومیشین و طراحی قیف فروش هم ارائه می‌کند. طراحی ساده و کاربرپسند جزئیات مطابق میل‌تان و استفاده از قالب‌های از پیش ساخته شده از ویژگی‌های مثبت دیگر این پلتفرم است. برای تست کردن این سرویس ۳۰ روز دسترسی کامل و رایگان به همه بخش‌های آن دارید.

سرویس ایمیل مارکتینگ MailChimp

MailChimp یک سرویس ایمیل مارکتینگ اختصاصی با امکانات رایگان مناسب برای وبسایت‌ها، وبلاگ‌ها و کسب و کارهای کوچک است. در این پلتفرم، روزانه بیش از یک میلیارد ایمیل ارسال می‌شود. قالب‌های مختلف، امکان زمان‌بندی ارسال، تقسیم کاربران و بسیاری از امکانات دیگر با استفاده از این بستر در اختیار شما قرار می‌گیرد. امکان ارسال ۱۲،۰۰۰ ایمیل در هر ماه برای ۲۰۰۰ نفر، شروع کار رایگان در این پلتفرم است.

پارامترهای مهم یک کمپین ایمیل مارکتینگ

Click-Through Rate: نسبتی است که به شما نشان می‌دهد چند نفر بر روی لینک داخل ایمیل شما کلیک کرده‌اند.

Conversion Rate: نرخ تبدیل به این اشاره دارد که چند نفر از کاربرانی که به آن‌ها ایمیل فرستاده‌اید، درخواست شما را انجام داده‌اند. درخواست شما ممکن است عضو شدن در یک سرویس یا خرید یک محصول باشد.

Open Rate: لیست باز شدن مشخص می‌کند که چند درصد از کل افرادی که ایمیل شما را دریافت کردند، آن ایمیل را باز و مشاهده کرده‌اند.

Bounce Rate: تعداد ایمیل‌هایی را نشان می‌دهد که به صورت موفق به صندوق سرنخ نرسیده‌اند. ایمیل‌هایی که نرسیدند را تقسیم بر ایمیل‌های رسیده باید کرد و سپس ضرب در ۱۰۰ کرد تا نرخ درست حاصل شود. نرخ زیر ۵ درصد مناسب است.

Sharing Rate: نرخ اشتراک‌گذاری و فوروارد ایمیل به گسترش لیست شما کمک خواهد کرد. با اشتراک‌گذاری شما به افراد جدید دسترسی خواهید داشت.

ROI: میزان بازگشت سرمایه در پایان کمپین را نشان می‌دهد. باید ببینید که چقدر هزینه کرده‌اید و چقدر سود برداشت کرده‌اید.

اصطلاحات تخصصی در ایمیل مارکتینگ

Acceptance Rate: اشاره به نرخ و تعداد ایمیل‌های دریافت شده توسط مخاطبان دارد. البته ممکن است برخی اسپم شده باشند.

Blacklist: لیست سیاه متشکل از لیستی است که یک سری آی‌پی را به عنوان اسپمر شناسایی می‌کند و اجازه ارسال ایمیل انبوه به آن‌ها نمی‌دهد.

Clicks Per Delivered: نسبتی است که میزان کلیک به ازای مجموع ارسال ایمیل را نشان می‌دهد. هرچقدر بالاتر باشد نشان‌دهنده جذابیت محتوای ایمیل برای مخاطب است.

Dedicated IP: اشاره به یک شماره آی‌پی دارد که شما تمامی ایمیل‌ها را از آن ارسال می‌کنید.

Subscribe/Unsubscribe: اولی به عضو شدن کاربر در لیست ایمیل شما و دومی هم به لغو عضویت کاربر اشاره دارد.

Landing Page: صفحه فرود، اشاره به صفحه‌ای دارد که مخاطب پس از کلیک بر روی لینکی که در ایمیل گذاشتید، وارد آن می‌شود. محتوای این صفحه باید متناسب با محتوای ایمیل شما باشد و ترجیحا شامل یک پیشنهاد منحصربه‌فرد برای مخاطب است.

در انتها تاکید بر سه نکته اهمیت بسیاری دارد. فراموش نکنیم ایمیل، راهی قدیمی و پرکاربرد میان مردم همه نقاط دنیاست. همین قدیمی بودن، اعتبار بیشتری به آن داده است. استفاده از راه‌های معتبر می‌تواند روی نگرش مخاطب نسبت به نام‌های تجاری اثرگذار باشد. نکته دوم هم این است که اگر زمانی در برنامه‌های بازاریابی کسب و کارتان در استفاده از ایمیل مارکتینگ، مردد شدید، واقعیت‌های موجود درباره پادشاهی ایمیل در میان روش‌های ارتباطی دیجیتال را باز هم مرور کنید. و در نهایت یادمان باشد که برای ارسال ایمیل باید خود فرد به شما اجازه ارسال ایمیل را داده باشد، پس به هیچ عنوان دنبال خرید بانک ایمیل‌های بی‌نام و نشان نروید که نه تنها کمکی به شما نمی‌کند، بلکه اعتبار برندتان را خدشه‌دار می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط