🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

یک دهه با بازاریابی دیجیتال

تصور کنید: شما در مهمانی سال نو دوست تان، به خواب رفته و تازه از خواب بیدار شده اید. تنها نکته این است که ۳۱ دسامبر ۲۰۰۹ به مهمانی آمده بودید، اما با نگاهی به تقویم روی دیوار آشپزخانه متوجه می شوید، اول ژانویه سال ۲۰۲۰ است! دقیقاً ۱۰ سال گذشته! بعد از اینکه با تلاش زیاد در را باز کردید، می بینید در یک خیابان مبهم و ناآشنا ایستاده اید و همان کیف پول قهوه ای قدیمی را در جیب پشت تان پیدا می کنید. به نوعی انگار یخ زده و منجمد شده بودید اما این داستان متعلق به روز دیگری است و اکنون باید کارهای بسیاری را انجام دهید. بیایید نگاهی به دنیای اطراف بیندازیم و ببینیم که اوضاع، به ویژه برای شما به عنوان یک متخصص فناوری و یکی از اولین افراد دیجیتال در بخش بازاریابی شرکت‌تان چگونه تغییر کرده است.

در این مقاله می خوانید

در این مقاله به بررسی تغییرات دنیای دیجیتال در ده سال اخیر می پردازیم. با ما با یک دهه بازاریابی دیجیتال همراه باشید.

تصور کنید: شما در مهمانی سال نو دوست تان، به خواب رفته و تازه از خواب بیدار شده اید. تنها نکته این است که ۳۱ دسامبر ۲۰۰۹ به مهمانی آمده بودید، اما با نگاهی به تقویم روی دیوار آشپزخانه متوجه می شوید، اول ژانویه سال ۲۰۲۰ است! دقیقاً ۱۰ سال گذشته!

بعد از اینکه با تلاش زیاد در را باز کردید، می بینید در یک خیابان مبهم و ناآشنا ایستاده اید و همان کیف پول قهوه ای قدیمی را در جیب پشت تان پیدا می کنید. به نوعی انگار یخ زده و منجمد شده بودید اما این داستان متعلق به روز دیگری است و اکنون باید کارهای بسیاری را انجام دهید. بیایید نگاهی به دنیای اطراف بیندازیم و ببینیم که اوضاع، به ویژه برای شما به عنوان یک متخصص فناوری و یکی از اولین افراد دیجیتال در بخش بازاریابی شرکت‌تان چگونه تغییر کرده است.

روند رشد بازاریابی دیجیتال در یک دهه

اتصال بدون تماس

امروز، صبح عید است و نه تنها شما بلکه تمام دنیا وجود کمی بی نظمی را احساس می کنند. شما باید راه خود را به خانه پیدا کنید. به سمت ایستگاه اتوبوس می روید، که هنوز همان جا است اما یک ردیاب فانتزی جدید که به شما می گوید چه موقع اتوبوس ها می آیند، به ایستگاه اضافه شده، و متوجه می شوید سالیانی که سپری کرده اید، متعلق به گذشته دور است. درحالی که دنبال سکه ای در جیب تان هستید، راننده اتوبوس می پرسد که یک کانتکتلس contactless (بدون سیم یا اتصال)، در کارت‌اعتباری دارید؟

اتصال بدون تماس
هزینه بلیط اتوبوس با کارت پرداخت می شود

به یاد می آورید در سال ۲۰۰۹ با شک و تردید به آرم کانتکتلس در کارت بانکی نگاه کرده بودید و هرگز تصور نمی کردید این موضوع به نتیجه برسد. اما اکنون، راننده از شما می خواهد کارت تان را روی ترمینال پرداخت بزنید و روی یک صندلی به تماشای مسافران دیگری که همین کار را انجام می دهند، بنشینید.

امروزه روش پرداخت با کارت بدون اتصال یا همان کانتکتلس به عنوان یک روش متداول محسوب می شود که تنها شش ماه پس از معرفی آن به سیستم در سال ۲۰۱۴، حدود ۶۰ میلیون سفر بدون اتصال در لندن، انجام شد. این تغییر در جامعه یعنی پرداخت بدون پول نقد و بدون اتصال، زمین بازی مصرف کننده را برای برندها در بخش­‌ها و همچنین بسیاری از کشورهایی که در آن­ها به ندرت پول نقد حمل می­‌شود، تغییر داده است. جذب گسترده مصرف کننده در فناوری بدون اتصال، تحولاتی را ایجاد کرد که منجر به پرداخت از طریق تلفن همراه، مانند Google Pay و Apple Wallet شده است. افزایش این شکل از پرداخت باعث افزایش چشمگیر یکی از عناصر بازاریابی دیجیتال یعنی تجربه مشتری (CX)  شده است که کارشناسان پیش بینی می­کنند در سال ۲۰۲۰ یکی از تمایز دهنده­های اصلی برندها خواهد شد. طی دهه‌­های گذشته تلفن همراه و کانتکتلس و پرداخت­های بدون اتصال، زمین بازی را تقریبا به اندازه Netflix تغییر داده اند. (می پرسید چه می گویند؟ نگران نباشید، بعداً خواهید فهمید). اصولاً، در این دنیای جدید، کامپیوترهای مینیاتوری پیچیده­ای را در جیب­مان داریم (Apply Pay و غیره)، به این معنی که میانگین مصرف کننده­ها، با موبایل زندگی می­کنند و نفس می­کشند. در حقیقت، در کره زمین تلفن­های هوشمند بیشتری به نسبت انسان وجود دارد.

تجربه های Omni-channel

شما می­‌توانید با اتوبوس­های گردشگری در مرکز شهر حرکت کرده و به گشت و گذار بپردازید. به غیر از برخی کافه­‌ها و مکان­های جدید که به شما پیشنهاد می­دهند کاری بنام vape انجام دهید، تغییرات زیادی صورت نگرفته است. با نگاهی به iPhone 4 گرانبهای قدیمی خود که زمانی مورد حسادت دوستان شما بود، متوجه می­‌شوید که شبیه لباسی فرسوده و مندرس به نظر می­رسد. به ویژه وقتی نوجوانانی را می­بینید که با گوشی­‌های جذاب و جدیدشان به یکدیگر فخر می­‌فروشند.

بله، وقت آن رسیده است که یکی از نسخه­‌های این فناوری جدید را داشته باشید. بنابراین، برای داشتن یکی از اختراعات تازه در زندگی خود، به نزدیکترین فروشگاه تلفن همراه بروید. البته امیدوارم کارت اعتباری شما هنوز هم عملکرد مؤثر و کارآمدی داشته باشد. همه چیز جالب و جذاب به نظر می­رسد و ما مراجعه به فروشگاه‌­های ” راهنمای موبایل” را برای ارائه کمک به شما پیشنهاد می کنیم.

تجربه های Omni-channel
در omnichannel تمامی کانال های بازاریابی در کنار هم یک پیغام واحد را برای کمپانی شما بوجود می آورند

پس از نشان دادن این که این ماشین­‌های زیبا چگونه بخشی از زندگی شما را دگرگون می­کنند، با یک برنامه ریزی درست، به زودی دستگاه جدیدتان وارد عمل خواهد شد. بلافاصله، از شما خواسته می شود برنامه تلفن همراه شبکه خود را دانلود کنید و با تبادل نظر با فروشنده، محتوای شخصی زیادی به شما اختصاص داده می شود. ممکن است این را ندانید، اما شما به اولین تجربه بازاریابی omni-channel خود وارد شده­اید.

درواقع omni-channel به عنوان تحولی که طی یک دهه گذشته به وجود آمده، جهت ساخت و ایجاد یک سفر یکپارچه در سراسر هر پلتفرم یا نقطه دسترسی بین خریدار و فروشنده خاص، متمرکز است. با مسیردهی منسجم سفر مشتری، تعداد زیادی از برندها به انسجام کاملی بین فعالیت­های بازاریابی آنلاین و آفلاین خود دست یافته و موفقیت‌­شان را در این فرایند رقم می­زنند. در واقع، مصرف کنندگانی که تجربه omni-channel را دارند، ۲۵۰ درصد فرکانس بالاتری به نسبت خریداران تک کانال در اختیار دارند.

مدتی بعد از راه اندازی دستگاه جدیدتان، دوباره در فیس بوک و توییتر ظاهر می شوید و به لطف توصیه های برنامه شخصی تلفن همراه تان، به زودی حساب های TikTok و Instagram را تنظیم خواهید کرد. از زمانی که خوابیدید، فیدهای رسانه های اجتماعی و برخی از ویژگی های دیگر تغییر کرده است. برای انجام این کار شاید لازم باشد قبل از رفتن به خانه­تان اقدام کنید تا واقعاً از دوستان و آشنایان خود جلو بیفتید. با نگاهی به اطراف­تان درمی­ یابید این روزها هیچ کس واقعاً با تلفن­‌های خود صحبت نمی کند، بلکه آن­‌ها فقط “درحال تبدیل شدن به یک اجتماع هستند”. یک نوجوان در مجاورت یک کافه مخصوص وگان ها (افرادی که لبنیات نمی خورند) نشسته و مشغول تهیه ویدئویی رایگان از فیلم رقص لاته بدون شیر برای فالوورهایش در TikTok می باشد. افراد کمی هم با نصب تلفن­های خود به چوب­‌های بلند (مونوپاد) درحالی‌که لبخند می زنند، از خودشان عکس می­‌گیرند.

با تغییر و تحولات یک دهه اخیر، شما هیپنوتیزم شده و با چشم­های متعجب به سفر خود ادامه می­دهید. مدتهاست صدای اعلان تلفن همرا‌‌ه­تان را می­شنوید. مثلا نوتیفیکیشنی دریافت می­کنید که به شما می­‌گوید می­توانید از فروشگاه اثاثیه منزل، مرتبط با یکی از شرکای برند تجاری ارائه دهنده تلفن همراه­تان، تخفیف بگیرید. بله! بازاریابی omni-channel مدام در حال فعالیت است.

فناوری همه جانبه

مقابل فروشگاه مبلمانی که از کودکی به یاد می‌­آورید، می­ایستید تا نگاهی داخل آن بیندازید. اکنون سرگرم تماشای نمایشگرهای دیجیتالی رنگارنگ، صفحه نمایش تلفن­های تعاملی و هدست­‌های عجیب و غریب VR هستید و می­‌فهمید آن جا پر از بسته های حراج شده برای خریداران است. به جای وارد شدن به فروشگاه، تصمیم دارید برنامه ای را که از کشف آن لذت می‌­برید و با واقعیت افزوده (AR)، قدرتمندتر شده را دانلود کنید. چیزی که قبلاً فقط در فیلم گزارش اقلیت سال ۲۰۰۲ با آن روبرو شده بودید.

فناوری همه جانبه
در فروشگاه ها صفحه نمایش تلفن­‌های تعاملی و هدست­های عجیب و غریب VR وجود دارند

انگار در حالی‌که شما در حالت منجمد قرار داشتید، همه چیز شخصی­‌سازی شده است. در سال ۲۰۱۰، برندی که مشتری را به نام خودش  صدا می‌­زد، به عنوان یک پیشرو در شخصی­‌سازی مطرح شده بود و امروزه این امر در بازاریابی یک استاندارد محسوب می‌­شود. در دنیای دیجیتالی بیش از حد ارتباطی امروز، مصرف کنندگان از محتواهای انگیزشی، پیشنهادات، به خصوص پیشنهادهای محصولی که متناسب با نیازهای خاص آن‌ها باشد، به شدت استقبال می­کنند. در اینجا چند بینش وجود دارد که نشان دهنده این نظریه است:

  • ۵۷٪ مصرف کنندگان از اینکه در ازای پیشنهادات یا تخفیف های شخصی سازی شده، اطلاعات شخصی شان را به اشتراک می­‌گذارند، خوشحال هستند.
  • ۶۲٪ از مصرف کنندگان انتظار دارند برندها، پیشنهادات یا تخفیف های شخصی­‌سازی شده را براساس مواردی که قبلاً خریداری کرده‌­اند، ارسال نمایند.
  • ۹۱٪ از مصرف کنندگان بیشتر از مارک‌­هایی که پیشنهادات، معاملات و توصیه­‌های متنی مرتبط را ارائه می­‌دهند، خرید می­‌کنند.

در حالی که مشغول جستجوی مبل های سبک Scandi در برنامه مبلمان همه جانبه خود هستید، متوجه می شوید برنامه بر اساس الویت های شما و رفتار مرورگر، پیشنهاداتی متناسب با محصول و محتوا را ارائه می دهد. این موضوع بیانگر شخصی سازی مدرن در عمل، است و شما تحت تأثیر قرار خواهید گرفت. سپس متوجه تجربه خرید واقعیت افزوده مبتنی بر خرده فروشی، می شوید. برنامه ای که روی آن قرار گرفته اید Ikea Place است، همان چیزی که به جای اینکه وارد فروشگاه شوید، آن را دانلود کردید. یک پلت فرم تلفن همراه مبتنی بر AR که به شما امکان می­دهد با وسایل مختلف مبلمان به صورت مجازی بازی کنید، شما می­‌توانید ببینید که چگونه آن را با دکوراسیون یا وسایل موجود در خانه تان مطابقت می‌­دهد.

Ikea، سازنده اولیه فناوری مصرف کننده همه جانبه، در سال ۲۰۱۶ سی و پنج میلیارد یورو فروش داشت و این برنامه یک عامل محرک برای موفقیت تجاری این برند بود. Ikea به عنوان یک مبتکر تحول دیجیتالی در بخش خرده فروشی، اخیراً مرکز ایده هایی به نام Space10 را راه اندازی کرده است. این پلتفرم دیجیتالی برجسته، فضایی برای تولید محصولات و ایده‌­های جدید خلاقانه در یک محیط مشترک است – ابتکاری که تاکنون منجر به طراحی پیشگامانه در طراحی اتومبیل­‌های مستقل جدید این برند شده است.

Ikea
Ikea به عنوان یک مبتکر تحول دیجیتالی در بخش خرده فروشی است

شما یک میز عسلی خوب را انتخاب کرده اید تا بر اساس پیشنهادات و کارکردهای همه جانبه برنامه در سالن خانه خود قرار بدهید.اگرچه دکوراسیون خانه شما ممکن است به نسبت زمانی که آن­جا را ترک کرده اید، کمی متفاوت‌­تر باشد.

علاوه بر AR، واقعیت مجازی (VR) نیز از زمانیکه خوابیده اید، ظهور کرده است. تا به امروز، ۷۵٪ از بزرگترین برندهای این سیاره، VR را به استراتژی بازاریابی خود تزریق کرده­اند. بعلاوه، کارشناسان پیش بینی می­کنند که بازار VR تا سال ۲۰۲۱ ارزشی معادل ۲۰۹ میلیارد دلار خواهد داشت. در حالی که در اتوبوس به خانه برمی‌­گردید، می توانید با بررسی این هفت مثال از موفقیت بازاریابی واقعیت مجازی، در مورد رشد VR تأمل کنید. وقت آن است به خانه رفته و ببینید آیا همه چیز هنوز دست نخورده است و یا کلیدی که در جیب­تان پیدا کرده اید به قفل می‌­خورد.

فناوری اتوماسیون (خودمختار)

در راه خانه، اتوبوس شما در جاده گیر می کند، بنابراین شما هم مثل سایر مسافران برای گذر زمان به سراغ تلفن هوشمند خود می روید. شما گوگل را باز کرده و شروع به زیر و رو کردن تعداد زیادی از سوالات جستجو در گوگل می‌­نمایید. به هر حال شما ۱۰ سال در دسترس نبوده‌­اید و متوجه شده اید که نتایج از آنچه به دنبال­شان می‌­گردید، بسیار نزدیکتر هستند. به همین دلیل، نتایج جستجو (SERPS) طی یک دهه گذشته به طرز چشمگیری تغییر کرده‌­اند. نتایجی که بر اساس زمینه جستجوی شما هستند، به نسبت نتایج حاصل از اصطلاحات کلیدی، پررنگ­تر می‌­باشند.  بله، بهینه سازی موتور جستجو (SEO) به طرز چشمگیری تغییر کرده است و جستجوی معنایی یکی از نیروهای محرکه است. جستجوی معنایی ازطریق فناوری اتوماسیون، مبتنی بر ارائه نتایجی است که ظریف­ترند و درنتیجه برای کاربر شخصی سازی می‌­شوند. یادگیری ماشین (ML) برای کمک به درک کاربر در سطح عمیق‌­تر استفاده می­شود. برای رسیدن به این پیشرفت، بازاریابان جستجو باید برای درک اینکه چرا به جای تولید محتوای آبکی بر اساس یک اصطلاح کلیدی، افراد درحال جستجو و بررسی هستند، کمپین های هدفمندی ایجاد کرده‌­اند. انقلاب محتوا Viva la.

فناوری اتوماسیون (خودمختار)
دهمه ی اخیر دهه ی انقلاب محتوا است

مجموعه ای از مفاهیم اتوماسیون وجود دارند که این روزها بیشتر استفاده می­‌شوند و هوش مصنوعی از چندین روش جالب، بازاریابی دیجیتال را تغییر می­دهد. قبل از پیاده شدن از اتوبوس، متوجه می‌­شوید که در مورد میزی که خریدید، سؤال بزرگی دارید. بنابراین می­‌توانید سریع با یک چت آنلاین از طریق تلفن خود اقدام کنید. در عرض چند لحظه مشکل شما به لطف تبادل نظر با یک نماینده خدمات مشتری به نام آن ها حل می­‌شود. او در واقع یک chatbot است – آنا، یک ربات با هوش مصنوعی و توانایی مکالمه و انجام طیف وسیعی از اقدامات اساسی کاملاً اتوماسیون می­باشد. بله! این روزها Chatbots موضوعی عادی است. در حقیقت امروزه ۹۰٪ مشاغل نرخ حل و فصل سریع شکایات با چت Chatbots را تأیید می­‌کنند.

دستور صوتی

سرانجام، شما به خانه رسیدید و قفل در عوض نشده پس کلیدتان در را باز خواهد کرد. شما هنوز همان فرش و همان کاغذ دیواری را دارید و وقتی وارد سالن می­‌شوید، می­‌بینید هنوز هم اتاقی­ های سابق­‌تان حضور دارند و به نوعی، آن‌ها منتظر شما بودند. همبازی شما، باب، پس از یک دور در آغوش کشیدن و توضیحات سریع، عنوان می‌­کند که؛ از سال ۲۰۱۹ قصد داشته آهنگی را برای شما پخش کند. او درحال کشیدن یک سیگار الکتریکی می‌­باشد و این موضوع برای­‌تان عجیب است. باب می­‌گوید: “الکسا، Old Town Road را پخش کن” و با کمال تعجب، یک دستگاه دایره­ای کوچک در گوشه اتاق شروع به پخش کردن آهنگ می­‌کند.

دستور صوتی
بسیاری از تسک ها با فرمان صوتی صادر می شوند

در غیاب شما، دستگاه های تکنولوژی صوتی در بسیاری از خانه­‌های سراسر جهان به یک اثاثه ثابت تبدیل شده‌­اند. در حقیقت، تا سال ۲۰۲۲، پیش بینی می­شود هشت میلیون دستگاه تکنولوژی صوتی فعال وجود داشته باشد. ماهیت بصری فناوری صدا، از پخش موسیقی گرفته تا خرید کردن، کنترل دستگاه­ها در خانه و غیره، در سال‌های اخیر بسیار محبوب بوده است و فرصت­ های تازه ای را برای بازاریابان دیجیتال که به دنبال ارتباط با مخاطبان هدف گسترده­‌تری هستند، ارائه می­‌دهد.

فن آوری صوتی در حال پیشرفت می­باشد و در سال ۲۰۲۰ مطمئناً کانالی است که می­تواند در عمق بیشتری به کاوش بپردازد. خصوصاً با توجه به اینکه تا پایان سال ۲۰۲۰، حدود ۳۰٪ از کل جستجوها بدون صفحه نمایش انجام می‌­شود.

به سوی ناشناخته ها

این یک روز دشوار و شگفت انگیز بوده است (معلوم می شود که شما به عنوان بخشی از یک آزمایش اجتماعی/پزشکی، داوطلب شده‌­اید که به مدت یک دهه منجمد شوید و حالا یک میلیونر هستید!) و مشخص است که بازاریابی دیجیتال در مدت کوتاه ۱۰ ساله به سرعت تحول یافته است. شما نمی­‌توانید به طور کامل خود را به هر آنچه تغییر کرده است برسانید، اما همانطور که آهنگ آن فیلم قدیمی می­گوید “Let It Go”.

جمع بندی

پیش بینی دقیق آنچه در دهه آینده اتفاق می­افتد غیرممکن است، اما با نگه داشتن انگشت خود بر روی نبض، می‌توانید بارها و بارها تکامل پیدا کنید و بار دیگر بر روی تاج همیشه پر تکرار موج تکنولوژیکی سوار شوید. اینجا سال ۲۰۲۰ است و خود را ۱۰ سال جوانتر بیابید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره مدیریت دیجیتال مارکتینگ

تخصصی ترین دوره دیجیتال مارکتینگ

  • اصول دیجیتال مارکتینگ 
  • طراحی سایت 
  • بازاریابی محتوایی
  • گوگل آنالیتیکس
  • گوگل تگ منیجر
  • گوگل ادز
  • سئو
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی
  • طراحی کمپین های تبلیغاتی
  • استراتژی دیجیتال مارکتینگ

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی