🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

تست A/B در ایمیل مارکتینگ

همانطور که می دانید ، افزایش نرخ‌ بازدید و نرخ کلیک ایمیل های شما، باعث افزایش بازدیدکنندگان وب‌سایت و در نهایت افزایش فروش شما می‌شود و این همان چیزی است که هر بازاریابی می‌خواهد. موردی که اینجا اهمیت پیدا می کند این است که شما چطور می خواهید به این هدف دست پیدا کنید. با انجام تست A/B در ایمیل مارکتینگ درست می توانید نرخ کلیک ایمیل های خود را افزای
تست A/B در ایمیل مارکتینگ چیست و چگونه انجام می شود؟

در این مقاله می خوانید

تست A/B در ایمیل مارکتینگ چیست

آیا می دانید با انجام تست A/B در ایمیل مارکتینگ درست می توانید نرخ کلیک ایمیل های خود را افزایش دهید؟

همانطور که می دانید ، افزایش نرخ‌ بازدید و نرخ کلیک ایمیل های شما، باعث افزایش بازدیدکنندگان وب‌سایت و در نهایت افزایش فروش شما می‌شود و این همان چیزی است که هر بازاریابی می‌خواهد. موردی که اینجا اهمیت پیدا می کند این است که شما چطور می خواهید به این هدف دست پیدا کنید. یکی از روش های پربازده، استفاده از A/B Test در کمپین های ایمیل شما می باشد. در این مقاله، ما به شما آموزش می دهیم که A/B test چیست و چگونه می‌تواند نرخ‌ بازدید و نرخ کلیک ایمیل های شما را بهبود بخشد. همچنین ایده‌هایی که می‌توانید در جهت به دست آوردن نتایج بهتر کمپین‌های ایمیل خود اجرا کنید، به شما پیشنهاد می‌دهیم.

تعریف تست A/B

A/B testing یا به اصطلاح، split testing به شما امکان می‌دهد دو نسخه متفاوت از یک محتوای مشابه را با یکدیگر مقایسه و عملکرد هریک را اندازه‌گیری کنید. شما می‌توانید برای تست همه چیز، از دو نسخه متفاوت از یک وب‌سایت گرفته تا تبلیغات کلیکی پولی و کمپین‌های ایمیل و … از A/B test استفاده کنید.

در حوزه ی ایمیل، تست‌های A/B به شما اجازه می‌دهند بخشی از ایمیل‌های خود را کمی تغییر دهید و دو یا چند نسخه متفاوت را به صورت آزمایشی برای درصد کمی از جامعه هدف‌تان ارسال کنید تا تست کنید که کدام نسخه نرخ بازدید ، نرخ کلیک و نرخ تبدیل بیشتری دارد. به عنوان مثال، تست کنید که با اضافه کردن یک ایموجی به خط موضوع، نرخ کلیک افزایش می‌یابد یا خیر. می توانید تست کنید یک دکمه قرمز روشن (به جای دکمه سفید) باعث افزایش کلیک می‌شود یا خیر.

split testing به دو دسته آزمایش ساده و پیچیده تقسیم می‌شود. آزمایش A/B ساده شامل یک یا دو عنصر است که به آسانی می‌توان آن را تنظیم کرد (مانند خط موضوع ، رنگ دکمه و اندازه). آزمایش پیشرفته‌ شامل شخصی‌سازی عناصر متعدد در کمپین ایمیل شما، مانند قرار دادن تصویر، پیام کلی، شخصی‌سازی یا مقایسه الگوهای مختلف ایمیل در برابر یکدیگر است.

تست A/B در ایمیل مارکتینگ

A/B Test تنها راه برای به دست آوردن آماری است که نشان می‌دهد کدام کمپین ایمیل شما بیشترین موفقیت را برای شما به ارمغان می‌آورد. همچنین سریع‌ترین راه برای تشخیص اینکه مخاطبان شما چه چیزی را دوست دارند، انجام این تست می باشد. اگر می‌خواهید با کمپین‌های ایمیل خود نتایج واقعی را برای خودتان تا حد زیادی تضمین کنید، باید از تست‌های A/B استفاده کنید.

تست A/B در ایمیل مارکتینگ
اگر می‌خواهید با کمپین‌های ایمیل خود نتایج خوب به دست آورید باید از تست‌های A/B استفاده کنید

بسیاری از بازاریابان ایمیل هنوز با تست A/B آشنا نیستند. وقت آن است که رمز و راز تست A/B را باز کنیم و به شما نشان دهیم که چگونه می‌توانید توانایی استفاده ی حداکثری از بازاریابی ایمیلی (email marketing) را به دست آورید. ما می‌خواهیم همه چیز در مورد تست A/B در بازاریابی ایمیلی را به شما آموزش دهیم. از تعریف دقیق آن، تا این که چگونه و چه زمانی از آن استفاده کنید و دقیقا چه چیزی را تست کنید. آسان‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید به حدی که پس از خواندن این مقاله، تعجب خواهید کرد که چرا قبلا این کار را نکرده‌اید.

چه چیزهایی را در A/B Testing می‌توانید تست کنید؟

جالب است بدانید تقریبا می‌توانید همه چیز را تست کنید. شما می توانید عناصر مربوط به طراحی و متن را تست کنید. در واقع، برای درک اینکه کدام کمپین بهترین عملکرد را دارد، باید هر دو را آزمایش کنید.

شما باید اطمینان حاصل کنید که مخاطبان تان در نگاه اول عاشق تان می‌شوند. برای رسیدن به این هدف کافی است تا یک ایمیل فوق العاده جذاب طراحی کنید. با این حال باید در نظر بگیرید که ممکن است طراحی مناسب دلیلی باشد تا کاربران، ایمیل شما را بلافاصله حذف نکنند، اما آنچه که واقعا مخاطب شما را تحریک می‌کند تا ایمیل تان را باز کند، محتوایی می باشد که ارائه می دهید. در بخش زیر، ما یک راهنمای گام به گام به شما ارائه می‌دهیم که به شما کمک می‌کند بدانید در هنگام شروع تست‌های A/B خود، باید روی کدام عناصر بیشتر تمرکز کنید.

۱- عنوان ایمیل

اولین چیزی که باید تست کنید عنوان ایمیل شماست. اگر مخاطبان حتی حاضر نباشند ایمیل شما را باز کنند، کار شما بسیار سخت می کند. بنابراین، باید اطمینان حاصل کنید عنوانی که ایجاد کرده‌اید، آنها را ترغیب می‌کند تا ایمیل خود را باز کنند.

عنوان ایمیل

می‌توانید از عناوین واضح ( مثل “پیشنهاد ویژه نوروز ما برای شما” ) یا عناوین ترغیب کننده تر ( مثل “شما واقعا می‌خواهید این پیشنهاد را از دست بدهید!؟”) استفاده کنید. شما حتی می‌توانید با استفاده از ایموجی‌ها، متن‌های از پیش طراحی شده ی حرفه‌ای و شخصی‌سازی شده، کلیک بیشتری جذب کنید.

۲- تصاویر

تا الان حتما عنوان جذاب شما، موجب باز شدن تعداد زیادی از ایمیل‌هایتان شده است. بنابراین اکنون می‌توانید بر روی بهینه‌سازی محتوای ایمیل تمرکز کنید. تصاویر و سایر جلوه‌های بصری اولین چیزی است که چشم خواننده شما را به خود جلب می‌کند. سعی کنید بنرهای مختلف، تصاویر محصول و سایر عکس‌های جذاب را امتحان کنید. همچنین می‌توانیدGIF ها، پیش‌نمایش‌های ویدیویی و جلوه‌های بصری دیگر را برای بدست آوردن نرخ تبدیل بیشتر آزمایش کنید.

کاربران اینترنت عاشق ویدئو هستند و ما فرض می‌کنیم تعداد مخاطبان شما نیز زیاد هستند. بنابراین، ویدئو یکی از بهترین گزینه هایی است که می‌توانید در کمپین‌های بازاریابی خود استفاده کنید. اگر تا به حال اینکار را انجام نداده اید، پس باید این کار را انجام دهید. این گزینه واقعا می‌تواند تفاوت‌های اساسی را در نتایج کار شما ایجاد کند. اگر که این کار را انجام دادید، از این پس، تست A/B را امتحان کنید. می‌توانید نتیجه و جایگاه فعلی را با گذشته مقایسه کنید و تفاوت را به وضوح مشاهده کنید.

۳- Copywriting

گاهی‌اوقات، تصاویر فانتزی و عنوا‌ن‌ها، به اندازه کافی، جالب توجه نیستند تا مخاطبان خود را متقاعد سازند و این متن‌ پاراگراف شماست که باید این وظیفه را انجام دهد تا بتواند مخاطب را جذب و متقاعد کند. به ترکیب‌بندی‌های مختلف واژه‌ها، طول متن، و جایگذاری‌ متفاوت واژه‌ها دقت کنید. روی پیام‌های کلیدی متمرکز شوید و عناصر دیگر را در اطراف آن بپیچید.

Copywriting
به ترکیب‌بندی‌های مختلف واژه‌ها، طول متن، و جایگذاری‌ متفاوت واژه‌ها دقت کنید

اگر یک فروشگاه آنلاین هستید، می‌‌توانید قیمت یا تخفیف‌های مختلف، سرفصل‌ها، اندازه متن، رنگ، محل قرارگیری مختلف را تست کنید و ببینید کدام مورد برای مخاطبان شما جذاب تر بوده است.

۴– دکمه فراخوان عمل call-to-action

دکمه‌های CTA که مخفف عبارت “Calls to Action” است، یکی از مهم‌ترین عناصر در یک ایمیل بازاریابی است. وقتی عناوین، زیرنویس‌ها و متن پاراگراف شما بهینه شوند، مخاطبان شما مایل هستند بر روی (CTA)  موجود در ایمیل، کلیک کنند. این همان چیزی است که همه به دنبال آن هستند. ایمیل شما برای جلب توجه مخاطبان است، اما مهم تر از همه این است که ایمیل شما باید منجر به هدایت مخاطبان به سمت وب‌سایت شما شود.

بنابراین با رنگ ها، اندازه ها، متن، مکان قرار دادن و موارد دیگر دکمه های (CTA) را تست کنید تا بهترین حالت ممکن را به دست آورید. به خاطر داشته باشید که متن CTA نیز باید هدفمند و محرک باشد.

۵- لینک‌ها

علاوه بر CTAها، پیوندهای دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید آن ها را نیز تست کنید. نمونه‌ای از این پیوندها، دکمه‌های مربوط به کانال‌های ضروری در شبکه‌های اجتماعی است. اکثر برند‌ها در حال حاضر، دکمه‌های مربوط به شبکه های اجتماعی خود را در ایمیل‌های بازاریابی شان قرار می‌دهند و مخاطبان را به کانال‌های دیگر مانند توییتر و فیس‌بوک نیز، ارجاع می دهند. برای دانستن چگونگی به دست آوردن بهترین تعامل، قالب‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف را آزمایش کنید.

۶- زمان ارسال

آخرین معیار مهم در تست A/B، توانایی تست تاریخ و زمان کمپین‌های شماست. شما باید بدانید که مخاطبان‌تان ترجیح می دهند ایمیل های خود را صبح یا عصر، در طول هفته یا آخر هفته باز کنند. برای پیدا کردن مناسب‌ترین زمان باید از تست A/B استفاده کنید. بنابراین بر اساس میزان بازدید بیشتر در زمان های خاص، کمپین ایمیل خود را اجرا کنید.

 چند نکته برای اجرای موثرتر A/B testing

ابزارهایی مانند Campaign Monitor ، با سازنده‌های ایمیل‌هایی که قابلیت کشیدن و رها کردن دارند ، انجام تست‌های A/B را در کمپین های ایمیل خود بسیار سریع و آسان می کنند و برای شما نوشتن چندین نسخه از ایمیل و تست کردن آن در دستگاه های مختلف و روی گروه های مختلف را غیر الزامی می‌کنند. شما به سادگی می توانید تغییرات مورد نظر خود را ایجاد کرده و روی گزینه ی ارسال کلیک می کنید.

 چند نکته برای اجرای موثرتر A/B testing

با این حال ، قبل از طراحی و شروع به کار تست های A/B ، چند نکته استراتژیک وجود دارد که می‌توانید برای کمک به افزایش شانس موفقیت در تست A / B خود استفاده کنید. این نکات عبارتند از:

۱- فرضیه داشته باشید

برای به دست آوردن بیشترین احتمال افزایش نرخ تبدیل از تست A/B خود ، باید یک فرضیه استراتژیک در مورد اینکه چرا یک تغییر خاص ممکن است بهتر از دیگری باشد ، داشته باشید. بهترین راه برای انجام این کار این است که قبل از شروع ، یک فرضیه اساسی برای آزمون ارائه کنید. در اینجا چند مثال برای نشان دادن اینکه یک فرضیه اساسی باید چه ویژگی هایی داشته باشد، ارائه می دهیم.

  •  ما معتقدیم شخصی سازی عنوان با نام کوچک مخاطبی که ایمیل را دریافت می‌کند ، باعث می شود تا فعالیت ما در صندوق ورودی متمایز شود و این موضوع، احتمال باز شدن ایمیل ما را افزایش می دهد.
  •  ما اعتقاد داریم که استفاده از دکمه به جای پیوند متنی باعث می شود کال تو اکشن، از طریق ایمیل متمایز شود، توجه خواننده را به خود جلب کند و در نهایت افراد بیشتری را به کلیک کردن ترغیب کند.

این فرضیه های ساده ، حتی اگر فقط در ذهن شما وجود داشته باشد ، به شما کمک می کند تا تعیین کنید چه چیزی را می خواهید تست کنید و انتظار دارید از آن چه نتیجه‌ای بگیرید. بنابراین تست‌های A/B خود را بر روی مواردی که می خواهید از آن ها نتیجه بگیرید، متمرکز کنید.

۲- آزمون‌های A/B خود را اولویت بندی کنید

بین عناوین، رنگ دکمه ها و تغییرات کپی ، به احتمال زیاد ایده‌های زیادی برای تست‌های A/B که می‌خواهید اجرا کنید، دارید. با این حال ، همه ایده ها برای تست A/B با ارزش برابر ایجاد نمی‌شوند ، و شما می‌خواهید ایده‌هایی را که احتمالا با کمترین تلاش برای شما بیشترین بازدهی را به ارمغان می آورند در اولویت قرار دهید.

برای موفق شدن در انجام این کار می‌توانید از نمره ICE بهره ببرید. نمره  ICE توسط بازاریاب پرنفوذ، سینز الیس ایجاد شده است. این نمره راهی برای ارزیابی ایده‌های مختلف تست A/B شما فراهم می کند و کمک می‌کند اولویت‌بندی آن ها را برای اولین بار در نظر بگیرید.

  •  نمره ICE دارای ۳ بخش است:
 آزمون های A/B خود را اولویت بندی کنید

Impact تاثیر: فکر می‌کنید این تست تا چه اندازه تاثیر داشته باشد؟ به عنوان مثال ، آیا تست یک تغییر کوچک در عنوان به اندازه تست لحن در نسخه‌های شما تاثیر دارد.

Confidence اعتماد به نفس: شما چقدر اطمینان دارید که این تغییر تاثیر مثبتی خواهد داشت؟ آزمایش تاکتیک‌های اثبات شده مانند شخصی سازی عنوان نسبت به تغییر سبک تصویر در کمپین شما تاثیر مثبت بیشتری در نرخ تبدیل دارد.

Ease سهولت: اجرای این تست A/B چقدر آسان است؟ به عنوان مثال ، تست ترتیب کلمه در عنوان شما کمتر از ۳۰ ثانیه طول می کشد، در حالی که آزمایش سبک های مختلف تصاویر شما نیاز دارد تا چندین تصویر را با یک طراحی متفاوت ایجاد کنید و به طور کلی مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید.

در مورد هر ایده ای که برای تست A/B دارید ، سریعا (حتی فقط در ذهن خود) آن را در با ۳ معیار نمره ICE بسنجید تا به شما در ارزیابی هر ایده کمک کند و ایده های خود را در اولویت بندی قرار دهید

۳- تست را بر اساس یادگیری های خود طراحی کنید

هر تست A/B که اجرا می کنید لزوما منجر به افزایش نرخ تبدیل نمی‌شود. برخی از تغییرات شما، تبدیل ها را کاهش می دهد و بسیاری از آنها به هیچ وجه اثر قابل توجهی نخواهند داشت. نکته اصلی این است که اطمینان حاصل کنید که از هر تست A/B که اجرا می کنید، مطالب جدیدی یاد می‌گیرید و از آن دانش استفاده می کنید تا دفعه بعدی کمپین های بهتری ایجاد کنید.

۷ قانون در A/B Testing

برای انجام یک تست A/B مناسب ، باید این ۷ قانون را رعایت کنید:

  • قانون ۱: اهداف را تنظیم کنید – بدانید چه چیزی را و چرا می خواهید در کمپین های ایمیل خود تست کنید

آزمایش بدون هدف خاص، فقط اتلاف وقت است. به همین دلیل آزمایش A/B را به طور تصادفی انتخاب نکنید. دلیل اینکه می خواهید از تست A/B استفاده کنید را بدانید (افزایش نرخ باز کردن ، افزایش نرخ کلیک ، تست میزان دریافت پیام های جدید ، مدل های قیمت گذاری و …) و به این فکر کنید که چه تغییراتی می تواند شما را به نتایج مطلوب برساند.

  • قانون ۲: روی ایمیل های تکراری که اغلب ارسال می کنید تمرکز کنید

لحظه ای که انجام تست های A/B را شروع می کنید ، دچار هیجان می شوید و می خواهید تک تک ایمیل های ارسال شده را آزمایش کنید. اما این کار درست نیست. برای شروع ، فقط به ایمیل هایی که اغلب ارسال می کنید توجه کنید.

  • قانون ۳: لیست خود را به طور تصادفی تقسیم کنید

قبل از ارسال ایمیل درکمپین به تمام لیست مخاطبین خود ، بخش جزئی از لیست مخاطبین خود را به طور تصادفی انتخاب کنید تا نسخه ها را تست و بهینه ترین نسخه را مشخص کنید.

انتخاب تصادفی مخاطبین

برای به دست آوردن نتایج قطعی ، حتما اندازه نمونه ها را به صورت مساوی انتخاب کنید.

  • قانون ۴: تست یک عنصر را همزمان انجام دهید

برای اینکه به بهترین شکل ممکن تشخیص دهید که کدام یک از تغییرات بهتر عمل می‌کند ، فقط بر روی یک عنصر در یک زمان متمرکز شوید و سایر متغیرهای دیگر را بدون تغییر بگذارید. به عنوان مثال ، چند رنگ مختلف CTA ایجاد کنید، اما هیچ‌چیز دیگری را تغییر ندهید. به این ترتیب می‌توانید تشخیص دهید که آیا تغییر رنگ  CTAباعث افزایش تعامل می‌شود یا خیر. اگر رنگ و متن هر دو به طور هم‌زمان آزمایش شوند، چگونه می‌توانید تشخیص دهید کدام تغییر، عامل بیشتر شدن نرخ کلیک بوده است؟

  • قانون ۵: منتظر زمان مطلوب باشید

اگر در حال اتوماتیک سازی تست های A/B خود هستید ، ابتدا با ارسال به یک نمونه کوچک از لیست مخاطبان شروع کنید و سپس ارسال به لیست کامل را انجام دهید. پس از پایان تست ، مهم است که به اندازه کافی صبر کنید تا اطلاعات کافی جمع آوری شود.

  • قانون ۶: بررسی کنید که آیا نتایج از نظر آماری دارای اهمیت هستند یا خیر

قسمت مهم تلاش برای انجام تست A/B یافتن نمونه ای است که به اندازه کافی بزرگ باشد.

  • قانون ۷: دوباره و دوباره تست کنید

بعد از انجام تست، تست های بیشتری دهید. اکنون شما می دانید بهترین عنوان و کال تو اکشن را دارید. پس می توانید یک عنصر دیگر را امتحان کنید.

جمع بندی

همانطور که در این مقاله یاد گرفتید، هیچ چیز مرموز و پیچیده‌ای در مورد A/B testing وجود ندارد. در حقیقت، بازاریابی ایمیل بدون تست A/B بسیار سخت است. دستاورد های کمپین شما، بدون یادگیری و آگاهی بر فعالیت هایی که نتیجه دلخواه را می دهد و فعالیت هایی که بیهوده هستند، بهبود نمی یابد. شما می توانید از ابزارهای مختلفی برای این تست استفاده کنید. یکی از این ابزارها، MailerLite می باشد که به سادگی می توانید با آن کار کنید. قدم اول را کوچک بردارید و سعی کنید عنوان خود را آزمایش کنید تا نرخ باز کردن ایمیل تان را بهبود بخشید. پس از پشت سر گذاشتن موفقیت آمیز این مرحله ، می‌توانید پیش بروید و یکی از تست‌های A/B که در بالا توضیح داده شد را انجام دهید.

تنها مورد چالش برانگیز تست A/B در ایمیل مارکتینگ این است که کار شما در حقیقت هرگز به پایان نمی‌رسد. چون برای چیزهایی که می‌شود تست کرد و دانشی که از این تست‌ها نصیبتان می‌شود، هیچ پایانی وجود ندارد. اگر در چند تست A/B، نتیجه خوبی حاصل شد، حتما از آن بهره ببرید و به سمت آزمایش جنبه‌های دیگری از ایمیل خود حرکت کنید. همچنین به یاد داشته باشید ، آنچه امروز کار می‌کند لزوما فردا کار نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط