🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

آیا تبلیغات “محصولات اسپانسری” آمازون ارزش سرمایه گذاری دارد؟

آمازون در سال ۲۰۱۸ تقریباً ۴۰ درصد بازار ای کامرس امریکا را به سلطه خود درآورد. البته گوگل همچنان به عنوان ابزار برتر برای خریدهای B2B و خدمات و کوئری های اطلاعاتی که در نهایت به خرید ختم می شوند محسوب می شود، اما بعد از گوگل این آمازون است که گوی رقابت را از رقبای دیگر ربوده است. اما این موضوع چه ارتباطی به ما و شما دارد؟ هنگامی که به استراتژی تبلیغات آنلاین خود فکر می کنید، می خواهید جایی قرار داشته باشید که مصرف کنندگان محصولات شما نیز حضور داشته باشند. اگر شما یک کمپانی ای کامرس هستید، آن مکان احتمالاً آمازون است. اینجاست که تبلیغات آمازون وارد می شود. آمازون چندین پلن تبلیغاتی مختلف دارد که می توانید انتخاب کنید، اما بهترین آنها برای شروع می تواند محصولات اسپانسر شده آمازون یا Amazon Sponsored Products باشد. اما این مدل تبلیغاتی چیست؟

در این مقاله می خوانید

آیا تا به حال راجع به تبلیغات محصولات اسپانسری آمازون شنیده اید؟ آیا این تبلیغات ارزش سرمایه گذاری را دارد؟

فرض کنید قصد خرید یک هدفون جدید و یا یک گیتار جدید را دارید. اولین جایی که تحقیق در مورد مدل های مختلف آنها را انجام می دهید کجاست؟ گوگل، درست است؟

اما خیلی هم مطمئن نباشید. آمازون در سال ۲۰۱۸ تقریباً ۴۰ درصد بازار ای کامرس امریکا را به سلطه خود درآورد. البته گوگل همچنان به عنوان ابزار برتر برای خریدهای B2B و خدمات و کوئری های اطلاعاتی که در نهایت به خرید ختم می شوند محسوب می شود، اما بعد از گوگل این آمازون است که گوی رقابت را از رقبای دیگر ربوده است.

اما این موضوع چه ارتباطی به ما و شما دارد؟ هنگامی که به استراتژی تبلیغات آنلاین خود فکر می کنید، می خواهید جایی قرار داشته باشید که مصرف کنندگان محصولات شما نیز حضور داشته باشند. اگر شما یک کمپانی ای کامرس هستید، آن مکان احتمالاً آمازون است.

اینجاست که تبلیغات آمازون وارد می شود. آمازون چندین پلن تبلیغاتی مختلف دارد که می توانید انتخاب کنید، اما بهترین آنها برای شروع می تواند محصولات اسپانسر شده آمازون یا Amazon Sponsored Products باشد. اما این مدل تبلیغاتی چیست؟

تبلیغات “محصولات اسپانسری” آمازون چیست؟

تبلیغات اسپانسرشده محصولات آمازون در واقع تبلیغ های کلیکی هستند که در مکان های استراتژیک سایت ظاهر می شوند و در نتیجه به محصولات شما شانس دیده شدن و خرید شدن را می دهند. شما محصولاتی را که می خواهید این قابلیت را داشته باشند انتخاب می کنید، Bid و بودجه روزانه تان را تعیین می کنید، و در نهایت تبلیغی را می نویسید که خریداران را تشویق به خرید کند.

تبلیغات محصولات اسپانسرشده در واقع همان تبلیغات عکسی هستند، که شباهت زیادی نیز به Display Ads در گوگل ادز دارند، اما نکته جالب توجه اینجاست که آنها در نتایج جستجوهایی برروی وبسایت ظاهر می شوند که در واقع همان محصول جستجو شده باشد. بنابراین وقتی ” گیتار آکوستیک ” را در آمازون جستجو می کنیم با این صفحه مواجه می شویم:

تبلیغات "محصولات اسپانسری" آمازون چیست؟

تنها تفاوت قابل مشاهده میان نتایج اسپانسرشده و اسپانسرنشده در این صفحه تگ خاکستری رنگ ” اسپانسرشده ” است که بالای عنوان محصول می بینید. همچنین می توانید ببینید که نتایج اسپانسرشده بالاتر از نتایج معمولی نشان داده می شوند.

آیا تبلیغات آمازون ارزش سرمایه گذاری را دارد؟

طبق تحقیقات انجام شده توسط Ad Badger، به طور میانگین هزینه هر کلیک در تبلیغات آمازون ۰.۹۷ دلار است، که اگر کمتر نباشد، مشابه با رقمی است که برای تبلیغات کلیکی در گوگل و دیگر پلتفرم ها می پردازید، بدین معنی که تبلیغات آمازون نیز فرصت موفقیت را در اختیار شما قرار می دهند.

سوال اصلی اینجاست که ” آیا تبلیغات آمازون برای من بدردبخور است؟ ” و حتی به صورت دقیق تر، باید بپرسید که آیا می توانید سود بیشتری از آنچه که برای تبلیغات پرداخت می کنید بدست آورید یا خیر. تقریباً مانند دیگر پلتفرم ها، میزان موفقیت شما در این پلتفرم نیز به چند فاکتور مهم بستگی دارد، آن ها عبارتند از:

  • استراتژی

فرض کنید شما یک محصول بی نظیر با یک تبلیغ بی نظیر برای آن دارید. سپس تصور کنید که بیشتر بودجه تبلیغاتی خود را صرف کیووردهای نا مرتبط می کنید.در طرف مقابل، شما ممکن است برروی کیووردهای بسیار عمومی یا رقابتی Bid دهید در صورتی که کیووردهای ارزان تر و هماهنگ تر با محصولات و خدمات شما نیز وجود دارد.

این مسئولیت شماست که اگر در آمازون تبلیغ می کنید دائماً تبلیغات خود را برای بهبود عملکردشان بهینه سازی کنید. از کیووردهای نگاتیو برای از بین بردن ترافیک نامرتبط استفاده کنید. استراتژی های کیوورد مختلفی را امتحان کنید، و مطمئن شوید که کمپین های ساختاریافته قدرتمند و اد گروپ های مناسب را در اکانت تبلیغاتی خود پیاده سازی می کنید. در آخر هیچوقت از امتحان کردن روش های مختلف برای پیدا کردن روشی که بیشتری سودآوری را برای شما دارد، نترسید.

  • بودجه

تبلیغات کلیکی یکی از بهترین مدل های تبلیغاتی است چرا که شما تنها برای مواقعی هزینه پرداخت می کنید که کسی برروی تبلیغ شما کلیک کند. هرچقدر بودجه شما بالاتر باشد، پتانسیل دریافت کلیک شما بیشتر می شود. زمانی که در حال ارزیابی اهداف خود برای تبلیغات آمازون هستید، باید مطمئن شوید که بودجه شما انتظاراتتان را برآورده می کند. این کار را می توانید به شیوه زیر انجام دهید.

  • به بخش Amazon Seller Central وارد شوید
  • به صفحه Sales and Traffic Report توسط Child Item بروید
  • در این بخش ستون Unit Session Percentage را پیدا کنید. این قسمت در واقع نرخ تبدیل شما بر اساس هر آیتم را نشان می دهد.

این عدد در واقع تعداد بازدیدکنندگانی که به خریدار تبدیل شده اند را نشان می دهد. بدین معنی که با یک محاسبه کوچک، شما می توانید بفهمید که انتظار چه تعداد خرید را از چه تعداد کلیک داشته باشید. این کار به شما کمک می کند تا با استفاده از مهندسی معکوس متوجه شوید که چه تعداد کلیک برای رسیدن به مرحله فروش نیاز است، و در عوض چه مقدار بودجه برای رسیدن به این هدف می تواند کافی باشد.

  • متن تبلیغ و صفحه محصول

فروش رو در رو با وجود حضور یک نماینده برای فروش محصول یا خدمات می تواند در مورد محصول و راه حل های آن صحبت کند، موانع خرید را برطرف کند و به سوالات پاسخ دهد. اگر در آمازون فروش خود را پیش ببرید، شما نمی توانید این نقاط تماس شخصی سازی شده را داشته باشید. تمامی کارهای بالا بر دوش متن تبلیغ شما قرار می گیرد.

متن تبلیغ و صفحه محصول
متن تبلیغ بسیار اهمیت دارد و باید جذاب نوشته شود

متن تبلیغ شما باید تمام توان خود را برای متقاعد کردن مشتریان در مورد این که محصول شما همان چیزی است که نیاز دارند انجام دهد تا بتواند آن ها را تشویق به کلیک برروی تبلیغ کند. این کار باعث بهبود عملکرد تبلیغ می شود.

همیشه این سخن قدیمی را بیاد داشته باشید که ” یک ذهن گیج شده، نه می گوید! ” این بدین معنیست که متن صفحه محصول شما باید بتواند موانع را از سر راه برداشته و هر سوال احتمالی که ممکن است خریدار داشته باشد را پاسخ دهد. اگر مخاطبان گیج یا نامطمئن باشند، برروی تبلیغ شما کلیک نمی کنند، نرخ تبدیل شما پایین می آید و شما نرخ بازگشت سرمایه ای که از تبلیغات خود انتظار دارید را نخواهید داشت.

  • ویژگی های بصری

خریداران آنلاین نمی توانند محصولات شما را قبل از این که بخرند در دستشان بگیرند. حتی اگر بهترین محصول تاریخ فروشگاه های اینترنتی را نیز داشته باشید، در صورتی که عکس های غیرجذاب یا غیر واضح از آنها داشته باشید فروش زیادی نمی کنید، هرچقدر هم که برروی تبلیغات خود هزینه کنید. به همین دلیل است که عکاسی از محصولات هنگامی که در مورد تبلیغات آمازون و نرخ تبدیل آنها صحبت می کنیم بسیار مهم است.

علاوه بر نیازهای تشویق کننده عکس ها در آمازون، عکس های تبلیغات و صفحات محصولات باید بتوانند قابلیت ها، محصولات در عمل و موارد مشابه را در زوایای مختلف نشان دهند، به شیوه ای که بتوانند توجه مشتریان را جلب کرده و آنها را تشویق به خرید کنند.

  • موقعیت

تنها به این دلیل که کسی برروی تبلیغ شما کلیک کرده است به معنی خرید وی از شما نیست، خریداران لزوماً وفادار نیستند. خریداران از مکان های مختلفی خرید می کنند؛ اگر موقعیت قرارگیری شما در بازار هماهنگ با کیفیت محصول شما نباشد یا نتواند قیمت رقابتی داشته باشد، ممکن است فروش زیادی را از دست بدهید. این سناریو را تصور کنید:

فردی به دنبال محصولی است و تبلیغ شما را می بیند. او برروی تبلیغ شما کلیک می کند و وارد صفحه محصول می شود. در همان صفحه یک بخش محصولات اسپانسرشده مرتبط با این محصول وجود دارد که دقیقاً همان محصول را نشان می دهد، با این تفاوت که 25 درصد ارزان تر است. با توجه به این که تمامی معیارهای دیگر یکسان هستند، به احتمال خیلی زیاد آنها صفحه شما را ترک کرده و محصول ارزان تر را می خرند.

حال یک سناریو دیگر را تصور کنید:

محصول شما با توجه به نمرات خریداران به طور میانگین امتیاز ۳.۷ از ۵ را دارد. یک فروشنده دیگر همان محصول را ارائه می دهد، با این تفاوت که میانگین امتیاز وی ۴.۷ از ۵ است. با توجه به یکسان بودن تمامی فاکتورهای دیگر، خریدار گزینه معقول تر و امن تر را انتخاب می کند و از فروشنده دیگر که شما نیستید خرید می کند.

فاکتورهای قرارگیری مختلفی وجود دارند که برروی فروش شما تاثیرگذار هستند، که شامل فروشی که شما از تبلیغات اسپانسرشده آمازون دارید نیز می شود. بهترین کاری که می توانید انجام دهید فراهم کردن خدمات مشتریان قوی است و همچنین همیشه باید حواستان به رقابت باشد تا مطمئن شوید که موقعیت برند شما به جای صدمه وارد کردن به خودتان، به شما کمک می کند.

موفقیت با تبلیغات آمازون بیشتر است یا گوگل؟

یک تفاوت بسیار بزرگ میان تبلیغات اسپانسرشده آمازون و تبلیغات گوگل جایی از مسیر خرید است که مردم هنگام جستجو در این پلتفرم ها در آن قرار دارند. کسانی که در آمازون جستجو می کنند عمدتاً در مرحله پایانی مسیر خرید قرار دارند. در آمازون، آنها می دانند که چه محصولی را می خواهند، و تنها به دنبال فروشنده مناسب و منصف هستند.

موفقیت با تبلیغات آمازون بیشتر است یا گوگل؟
تبلیغات در گوگل یا آمازون با توجه به استراتژی های کسب و کارتان مشخص می شود

در طرف مقابل، گوگل کوئری های جستجوی متنوع تری دارد، که شامل تمامی مراحل خرید مشتریان می شود. بدین معنی که استراتژی تبلیغاتی شما می تواند انعطاف بسیار بیشتری داشته باشد، و مراحل اولیه بیشتری از مسیر خرید را هدفگیری کند. با توجه به این موضوع، تمامی افرادی که در مراحل اولیه خرید جستجویی انجام می دهند در آینده نزدیک به خریدار واقعی تبدیل نمی شوند. بسیاری از کمپانی های محصول محور نیازی برای هدف قرار دادن این افراد ندارند، که در این صورت آمازون به پلتفرم ایده آل استراتژی تبلیغاتی آنها که هدف آن قرار دادن محصول مورد نظر جلوی چشم مخاطبان است، تبدیل می شود.

نحوه فعالیت در فضای تبلیغاتی آمازون

حال که شما معیارهایی که می توانند شما را موفق کنند می شناسید، می توانید کمپین تبلیغات محصول اسپانسرشده آمازون خود را راه اندازی کنید. برای این کار:

  • در Seller Central ثبت نام کنید و مراحل لازم برای ایجاد اکانت را انجام دهید.
  • کمپین محصولات اسپانسرشده خود را ایجاد کنید.
  • محصولاتی که می خواهید با تبلیغات معرفی کنید را انتخاب کنید.
  • کیووردهایی که می خواهید هدفگیری شود را انتخاب کنید.
  • بودجه خود را تعریف کنید.
  • اولین تبلیغ خود را بسازید.

برخلاف دیگر مدل های تبلیغاتی آمازون، محصولات اسپانسرشده به محض تکمیل شدن مراحل بالا فعال می شوند. بیایید نگاهی به چندین نکته دیگر برای شروع کار با تبلیغات آمازون داشته باشیم.

۱  – جعبه خرید آمازون را ببرید

جعبه خرید آمازون جعبه ای در صفحه خرید محصول است که مشتریان می توانند پس از اضافه کردن محصولات به سبد خرید خود، با کلیک برروی آن وارد پروسه خرید شوند.

جعبه خرید آمازون را ببرید

از آنجایی که بسیاری از فروشنده ها محصولات مشابه به همدیگر را می فروشند، تمامی آنها مجاز به بردن جعبه خرید نیستند. آمازون این جعبه را تنها در اختیار فروشندگانی قرار می دهد که حداقل نیازمندی های لازم را داشته باشند، مانند قیمت های رقابتی و معیارهای فروش مناسب.

طبق گزارشات BigCommerce، ۸۲ درصد از فروش های روی وبسایت آمازون از طریق جعبه خرید انجام می شود، بنابراین گرفتن آن از آمازون بسیار حیاتی است. این قابلیت را می توانید با داشتن عملکرد خوب در بخش هایی مانند زمان تحویل محصول و قیمت بدست آورید.

۲ – یک ساختار منسجم در اکانت تبلیغاتی خود پیاده سازی کنید

درون اکانت تبلیغاتی شما، می توانید کمپین ایجاد کنید. داشتن درک درست از ساختار سازمان یافته درون اکانت تبلیغاتی به شما در امر بهینه سازی عملکرد کمک می کند. در این قسمت می توانید تعریف هر بخش از ساختار تبلیغاتی آمازون را مشاهده کنید.

  • Account: این بخش جایی است که به تمامی کمپین ها و ابزار فروش خود دسترسی خواهید داشت. به این بخش به عنوان بزرگترین بخش نگاه کنید.
  • Campaign: ایجاد کمپین برای هر کدام از دسته بندی های محصولات خود که هدفگیری کرده اید به صورت جداگانه ایده عالی است.
  • Ad Group: هر ادگروپ شامل تبلیغی است که ساخته اید و کیووردهایی که می خواهید با این تبلیغ هدفگیری کنید. بهترین نکته این است که برای هر گروه هرچقدر که می توانید دقیق تر باشید تا بتوانید عملکرد این تبلیغ و تبلیغات گروه های دیگر خود را بهبود بخشید.
 یک ساختار منسجم در اکانت تبلیغاتی خود پیاده سازی کنید

۳ – استراتژی کیووردها و Bidding را یاد بگیرید

درست همانند گوگل ادز، محصولات اسپانسرشده آمازون نیز از کیووردها برای فعال کردن تبلیغات استفاده می کند. هدفگیری خودکار به شما این اجازه را می دهد که انتخاب کیووردهای مناسب را به آمازون بسپارید، معمولاً انتخاب مناسب تبلیغ کنندگان آماتور است. اگر این کار برای شما راضی کننده نیست، یا حتی زمانی که داده های قابل توجهی از کمپین های در حال اجرای خود کسب کردید، می توانید هدفگیری دستی را انتخاب کنید و کیووردهایی که فکر می کنید مناسب هستند را برگزینید.

سه مدل تطابق کیوورد در آمازون وجود دارد که عبارتند از:

  • Broad Match: کوئری مخاطب با کیوورد شما تطابق پیدا می کند، که شامل تلفظات اشتباه، مترادف ها، متغیرها و ترتیب حروف متفاوت نیز می شود. این انعطاف پذیرترین مدل است که محدودیت خیلی کمی دارد.
  • Phrase Match: کوئری جستجوشده مخاطب باید دقیقاً با کیوورد هدف تطابق داشته باشد، یا کوئری جستجو شده مخاطب شامل کیوورد هدفگیری شده نیز باشد.
  • Exact Match: این محدودترین مدل موجود است. کوئری جستجوشده باید دقیقاً کوئری هدفگیری شده باشد. تبلیغ شما برای تطابق های مشابه نشان داده نمی شود، فقط تطابق های دقیقاً یکسان.

پیدا کردن درک درست از خوبی ها و بدی های هر روش به شما در مشخص کردن کیووردها و تطابق کیووردها و ترتیب اعمال آنها کمک می کند تا بتوانید عملکرد تبلیغات خود را بهبود بخشید.

۴ – استفاده از گزارش ها در تبلیغات آمازون

موفقیت در یک محیط بسته و با یک انتخاب اتفاق نمی افتد. برای اتخاذ بهترین تصمیم ها برای کمپین هایتان، باید راهبردی داده محور را انتخاب کنید و نتایج بدست آمده را رصد کنید.

آمازون داده های مربوط به جستجوهای انجام شده برای کیووردهای مشخصی را به تبلیغ کنندگان ارائه می دهد. مشابه با گوگل ادز، شما باید یک تبلیغ کننده باشید تا بتوانید به این داده های اطلاعاتی دسترسی داشته باشید. این اطلاعات شامل معرفی بهترین موضوعات جستجوشده هستند که به شما این اجازه را می دهد که کیووردهای جدیدی را اضافه کنید و عملکرد کمپین خود را بهبود بخشید.

برای هر کیوورد، داده های موضوعات جستجوشده شامل:

  • کمپین ها
  • اد گروپ
  • ایمپرشن ها
  • کلیک ها
  • نرخ کلیک
  • هزینه به ازای هر کلیک
  • نرخ تبدیل / تعداد سفارشات انجام شده
  • SKU برای فروش

و غیره می شود.

جمع بندی

اگر محصولی برای فروش در آمازون دارید، الان وقت در نظر گرفتن تبلیغات اسپانسرشده آمازون است. شما از هزینه به ازای هر کلیک منطقی لذت می برید و شانس این را دارید که محصولات جدید را در بالای نتایج جستجوی بزرگترین وبسایت ای کامرس دنیا قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره دانشگاه تبلیغات

اصولی تبلیغات آنلاین رو یاد بگیرید

  •  مبانی تبلیغات
  • مبانی تبلیغات دیجیتال
  • برندینگ
  • رفتار مصرف کننده
  • تبلیغات در سایت های ایرانی
  • گوگل آنالیتیکس
  • گوگل ادز
  • کپی رایتینگ
  • تبلیغات در شبکه های اجتماعی
  • افیلیت مارکتینگ
  • ویدیو مارکتینگ
  • گیمیفیکیشن
  • و …
آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی