🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

چگونه یک تیم دیجیتال مارکتینگ ایجاد کنیم؟ (معرفی نقش ها، وظایف و مسئولیت ها)

اگر بخواهیم یک تعریف کلی از دیجیتال مارکتینگ و یا همان بازاریابی دیجیتال ارائه دهیم، باید بگوییم دیجیتال مارکتینگ عبارت است از به کارگیری همه ابزار ها و فعالیت هایی که برای انجام بازاریابی محصول یا خدمات در بستر دیجیتال به آن ها نیاز داریم. این فعالیت ها برای معرفی برند، محصولات، جذب مخاطب، بررسی رفتار مشتریان و غیره انجام می شود. همچنین می توان از دیجیتال مارکتینگ به عنوان انقلابی در بازاریابی یاد کرد. در حال حاضر با محبوبیت بسیار زیاد ابزارهای دیجیتال در میان همه مردم جهان، دیجیتال مارکتینگ به یکی از ضرورت ها برای موفقیت و فروش هر چه بیشتر در کسب و کارها تبدیل شده است. البته که این علم دارای گستردگی و پیچیدگی های زیاد و قابل توجهی است و برای داشتن عملکرد عالی و دست یابی به نتیجه های رضایت بخش، توجه کافی به هر یک از فاکتورهای آن دارای اهمیت بسیار است.

در این مقاله می خوانید

ایجاد یک تیم دیجیتال مارکتینگ که از افراد متخصص تشکیل شده‌اند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در این مقاله به معرفی نقش ها و مسئولیت های آنان می پردازیم.

اگر بخواهیم یک تعریف کلی از دیجیتال مارکتینگ و یا همان بازاریابی دیجیتال ارائه دهیم، باید بگوییم دیجیتال مارکتینگ عبارت است از به کارگیری همه ابزار ها و فعالیت هایی که برای انجام بازاریابی محصول یا خدمات در بستر دیجیتال به آن ها نیاز داریم. این فعالیت ها برای  معرفی برند، محصولات، جذب مخاطب، بررسی رفتار مشتریان و غیره انجام می شود. همچنین می توان از دیجیتال مارکتینگ به عنوان انقلابی در بازاریابی یاد کرد. در حال حاضر با محبوبیت بسیار زیاد ابزارهای دیجیتال در میان همه مردم جهان، دیجیتال مارکتینگ به یکی از ضرورت ها برای موفقیت و فروش هر چه بیشتر در کسب و کارها تبدیل شده است. البته که این علم دارای گستردگی و پیچیدگی های زیاد و قابل توجهی است و برای داشتن عملکرد عالی و دست یابی به نتیجه های رضایت بخش، توجه کافی به هر یک از فاکتورهای آن دارای اهمیت بسیار است. شما می توانید آموزش آنلاین دیجیتال مارکتینگ را در آکادمی دیجیتال مارکتینگ دهبان ببینید.

اولین رکن برای بازاریابی دیجیتالی موفق، داشتن یک تیم منسجم و حرفه ای است. از آن جایی که تخصص های مورد نیاز در دیجیتال مارکتینگ به یک دیگر متصل هستند، صرفا توجه به داشتن تجربه و تخصص در یک یا چند زمینه کافی نخواهد بود و شما نیاز دارید تا برای هر یک از ابزارها و فعالیت های مورد نیاز در این حرفه، افرادی کاربلد و مجرب را دور یک دیگر جمع کنید. اگر صاحب کسب و کار هستید و هنوز شک دارید که آیا روی آوردن به دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار شما مناسب و مفید است یا خیر، لازم است بدانید که در دنیای امروز تمامی فعالیت هایی که در فضای آنلاین انجام و موجب رونق گرفتن کسب و کار شما یا شناخته تر شدن نام برند شما می شود، زیر مجموعه ای جدا نشدنی از دنیای دیجیتال مارکتینگ است. حتی ایمیل ها و پیامک هایی که از طرف سایر کسب و کارها به دست شما می رسد، در سایه فعالیت های دیجیتال مارکتینگ است.

در این مقاله قصد داریم تا چگونگی تشکیل یک تیم دیجیتال مارکتینگ را مورد بررسی قرار دهیم.

وظایف تیم دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بسترهای فعالیت دیجیتال مارکتینگ عبارتند از: شبکه های اجتماعی، تبلیغات بنری و کلیکی، ایمیل مارکتینگ، روابط عمومی آنلاین، بازاریابی محتوایی، بازاریابی موتورهای جست و جو و غیره. این زمینه ها بخش عمده ای از فعالیت های یک تیم دیجیتال مارکتینگ را تشکیل می دهند که از هر کدام از آن ها می توان به عنوان یک شاخه اصلی، مهم و تخصصی نام برد. این که فعالیت و نوع انتظارات کسب و کار مورد نظر به چه صورت است، میزان نیاز به هر یک از این شاخه ها را متفاوت می کند.

تیم دیجیتال مارکتینگ چه کاری برای کسب و کار شما انجام می دهد؟

همان طور که گفته شد، این روزها در عرصه بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال، نقش بسیار پررنگ و مهمی را ایفا می کند. اگر صاحب کسب و کار هستید، ممکن است این سوال در ذهن شما شکل گرفته باشد، که اصلا دیجیتال مارکتینگ چه کاری برای کسب و کارها انجام می دهد که این روزها، با این شدت نام آن بر سر زبان ها افتاده است.

تیم دیجیتال مارکتینگ چه کاری برای کسب و کار شما انجام می دهد؟
بازاریابی دیجیتال به یک نیاز مهم برای کسب و کارهای امروزی تبدیل شده است

جواب این سوال را به شما خواهیم گفت تا به خوبی متوجه شوید که بازاریابی دیجیتال حتی به یک نیاز مهم برای کسب و کارهای امروزی تبدیل شده است. فرقی هم ندارد که کالا یا خدمات شما به صورت آنلاین به مشتریان ارائه می شود یا آفلاین. از آن جایی که ابزارهای دیجیتال نقش جدی در زندگی افراد ایفا می کنند، انجام فعالیت های تخصصی با استفاده از ابزار آنلاین، به طور چشم گیر و انکار ناپذیری به شناخته شدن، محصولات، خدمات، کسب و کار ها و برندهای مختلف کمک می کند.

بازاریابی دیجیتال نسبت به بازاریابی سنتی هزینه نسبتا کم تری نیاز دارد. برای مثال وقتی بر اساس بازاریابی سنتی به سراغ تبلیغات در تلویزیون یا مجلات می روید، مخاطبان شما در زمان و مکان محدودتر و مدت زمان کم تری تبلیغات شما را مشاهده می کنند و از همه مهم تر بررسی میزان موفقیت و موثر بودن این اقدام تبلیغاتی شما، علی رغم هزینه قابل توجهی که صرف کرده اید، زمان بر خواهد بود. اما زمانی که ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به کار گرفته می شوند، تبلیغات می توانند بدون محدودیت و به طور کاملا گسترده اجرا شوند.

هم چنین شما هم می توانید از همان لحظه اولیه اجرای فعالیت های تیم دیجیتال مارکتینگ، نوع رفتار مخاطب و میزان استقبال او را به طور دقیق مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهید و به نقاط قوت و نقاط ضعف فعالیت های انجام شده، پی ببرید. حتی می توانید به این نکته دست یابید که فعالیت های تیم دیجیتال مارکتنیگ برای کسب و کار شما، در چه ساعاتی نظر مخاطب را بیش تر به خود جلب کرده است.

تیم دیجیتال مارکتینگ چه فعالیت هایی انجام می دهد؟

فعالیت های یک تیم بازاریابی دیجیتال می تواند بسیار گسترده باشد.در این مقاله مهم ترین ها مورد بررسی قرار می گیرند.

  • بهینه سازی سایت برای موتور های جست و جو

یکی از اثر گذارترین کارهایی که تیم دیجیتال مارکتینگ انجام می دهد، بهینه سازی موتور جست و جو است. چرا که انجام این کار با به کارگیری اصول سئو، باعث می شود تا سایت شما به جایگاه ایده آلی در نتایج جست و جو دست پیدا کند و در نتیجه به بهترین شکل دیده شود و بازدید سایت شما به شکل چشم گیری افزایش یابد.

  • شبکه های اجتماعی

همانطور که می دانید قدرت شبکه های اجتماعی بر کسی پوشیده نیست. به همین دلیل یکی از بسترهای فعالیت تیم دیجیتال مارکتینگ، فعالیت در انواع شبکه های اجتماعی هستند. فعالیت های برنامه ریزی شده، اصولی و تخصصی این تیم در فضای شبکه های اجتماعی، به طور باورنکردی بر روی کسب و کارها اثر می گذارد.

  • بازارایابی محتوایی

بازاریابی محتوایی یا content marketing یکی دیگر از شاخه های بسیار مهم در فعالیت های یک تیم دیجیتال مارکتینگ است. زیرا با ارائه محتوای مناسب، متناسب با سلیقه و نیاز مشتری، نظر آن ها را به سمت محصولات یا خدماتی که کسب و کار عرضه می کند، جلب می کند.

بازارایابی محتوایی
با ارائه محتوای باکیفیت، نظر مشتریان را به سمت محصولات یا خدماتی که کسب و کار عرضه می کند، جلب کنید

البته که فعالیت های دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده است، اما به طور مختصر چند مورد از آن بیان شده تا به اهمیت این دانش برای بهبود و رونق کسب و کار پی ببرید.

 برای تیم دیجیتال مارکتینگ به چه تخصص هایی نیاز داریم؟

قطعا میزان بزرگ یا کوچک بودن تیم دیجیتال مارکتینگ، به بزرگ یا کوچک بودن کسب و کار یا پروژه بستگی دارد. تولید محتوا، SEO، گرافیک، استراتژیست، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی شبکه های اجتماعی، برندینگ، برنامه نویسی و… از جمله مواردی هستند،که در یک تیم دیجیتال مارکتینگ به آن ها نیاز داریم. در ادامه به کلیدی ترین تخصص های مورد نیاز در یک تیم دیجیتال مارکتینگ اشاره خواهیم کرد.

۱- مدیر و استراتژیست دیجیتال مارکتینگ

یکی از اصلی ترین و مهم ترین وظایف را در یک تیم دیجیتال مارکتینگ، مدیر و استراتژیست دیجیتال مارکتینگ بر عهده دارد. زیرا او باید اهداف کوتاه مدت و بلند مدت را تنظیم کند، مسیر رسیدن به آن ها را مشخص کند و بودجه موجود را به صحیح ترین و بهینه ترین حالت ممکن، تقسیم بندی کند. او نیازمند به شناخت و درک بسیار بالا از انواع ابزارها و روش های بازاریابی است. همچنین باید به خوبی به تدوین و مدیریت استراتژی نیز مسلط باشد. همچنین باید بتواند کمپین های برنامه ریزی شده را با توجه به بودجه در نظر گرفته شده به بهترین شکل هدایت و رهبری کند.

مدیر و استراتژیست دیجیتال مارکتینگ
مدیر و استراتژیست دیجیتال مارکتینگ، اهداف کوتاه مدت/بلند مدت و مسیر رسیدن به آن ها را مشخص می کند

مدیر دیجیتال مارکتینگ باید بازخورد هایی که از عملکردهای مختلف تیم خود از مخاطب ها دریافت می کند را به شکل کاملا موثر، مورد بررسی قرار دهد. علاوه بر این باید نرخ تبدیل بازدیدکنندگان را نسبت به مشتریان مورد ارزیابی قرار دهد. بهینه سازی قیف فروش و ایجاد اثر بخش ترین حالت های ممکن برای به کارگیری بسترها و ابزارهای مورد استفاده در دیجیتال مارکتینگ نیز از دیگر کارهایی است که یک مدیر دیجیتال مارکتینگ باید انجام دهد.

۲- کارشناس تولید محتوا

تولید محتوا به سه دسته تولید محتوای متنی، صوتی و بصری تبدیل می شود. خروجی کار کارشناس تولید محتوا در یک تیم دیجیتال مارکتینگ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تا جایی که بسیاری از کارشناسان از شعار (محتوا پادشاه است) استفاده می کنند. به خصوص این که در حال حاضر به محتوایی که در بستر دیجیتال تولید می شود، توجه بیشتری صورت می گیرد.

کارشناس تولید محتوا
کارشناس تولید محتوا می بایست محتوای ارزشمند تولید کند

یک کارشناس تولید محتوا می بایست محتوای ارزشمند تولید کند. منظور از محتوای ارزشمند، محتوایی است که آن چه را مخاطبان شما به آن ها نیاز دارند را به گونه ای ارائه دهد که علاوه بر رفع نیاز آن ها، در شناخته شدن برند و افزایش فروش کالا یا خدمات شما اثر گذار باشد. برای مثال یک کارشناس تولید محتوا در بستر وب باید محتوایی تولید کند که باعث افزایش ترافیک شود و جذاب ترین مطالب را پیرامون کلمه های کلیدی مشخص ارائه دهد. یعنی باید برای سایت شما محتوایی تولید کند که باعث افزایش نرخ کلیک شود.

در تیم دیجیتال مارکتینگ، کارشناس تولید محتوا نیاز دارد که با بازاریابی محتوایی نیز آشنا باشد. چرا که باید بتواند مخاطب را به خوبی بشناسد و تولید محتوا را بر اساس شناختی که از مخاطب دارد ایده پردازی، برنامه ریزی و اجرا کند. یکی از مهم ترین فاکتورها در مسیر بازاریابی برند، بازاریابی محتوا است. یک کارشناس بازاریابی محتوا باید بتواند با تولید محتوا بهترین ارتباط را با مخاطبان برقرار کند و از طریق محتوا برند کسب و کار را در ذهن مشتریان حک کند.

۷- کارشناس فنی و برنامه نویس

نقش کارشناس فنی و برنامه نویس نیز در یک تیم دیجیتال بسیار مهم و قابل توجه است. به خصوص در زمان هایی که تیم برای اجرای لندینگ پیج ها با مشکل رو به رو می شود.

۸- گرافیست

یک گرافیست خلاق و خوش ذوق، عضوی جدا نشدنی از یک تیم دیجیتال مارکتینگ است. زیرا اجرا کردن برنامه ها بدون داشتن محتوای تصویری امکان پذیر نیست. هیچ چیزی نمی تواند جایگزین اهمیت و اثرگذاری تصاویر شود.

گرافیست
یک گرافیست خلاق و خوش ذوق، عضوی جدا نشدنی از یک تیم دیجیتال مارکتینگ است

به همین دلیل از اجرای بنر گرفته تا پیاده سازی کمپین ها همگی نیازمند داشتن یک نیروی گرافیست بسیار خلاق است تا جذاب ترین، منحصر به فردترین و اثرگذار ترین تصاویر را خلق کند. معمولا گرافیست ها باید با ابزارهایی مانند After Effect،Photoshop ،Premiere ،  illustratorآشنایی خوبی داشته باشند.

۹- تحلیل گر دیتا

دیتاهایی که با انجام فعالیت های مختلف تیم دیجیتال مارکتینگ به دست می آیند، دارای اهمیت منحصر به فردی هستند. از این رو تیم به یک تحلیل گر بسیار دقیق نیاز دارد تا دیتاهای به دست آمده را تجزیه و تحلیل و طبقه بندی کند. به خصوص این که انجام این کار برای موفقیت در اجرای برنامه های بلند مدت بسیار تاثیر گذار و مهم است. کار یک آنالیزور یا همان تحلیل گر دیتا به قدری مهم و ارزشمند است که حتی می تواند در میزان هزینه های تیم دیجیتال مارکتینگ اثر بگذارد.

برای کاهش هزینه های تیم دیجیتال مارکتنیگ چه راه حلی وجود دارد؟

تقریبا می توان گفت که هیچ گاه بودجه نامحدود در اختیار یک تیم قرار نمی گیرد، پس با توجه به این که اغلب بودجه محدودی برای انجام فعالیت ها در تیم دیجیتال مارکتینگ وجود دارد، باید به فکر راه حل های مناسب برای کنترل هزینه ها بود. یکی از موثرترین راه ها استفاده از پرفورمنس مارکتینگ است. چرا که استفاده از این استراتژی تا حد قابل توجهی، هزینه ها را هدفمند می کند و امور به صورت دقیق تری پیش می رود. بر اساس استراتژی Performance marketing پرفورمنس مارکتینگ، در تیم دیجیتال مارکتینگ تمامی کارها و معیارها بر اساس اعداد و ارقام یعنی به شکل قابل اندازه گیری اجرا می شود و در صورتی که فعالیتی قابل اندازه گیری نباشد، کنار گذاشته می شود.

برای کاهش هزینه های تیم دیجیتال مارکتنیگ چه راه حلی وجود دارد؟
یکی از موثرترین راه ها برای کاهش هزینه ها استفاده از پرفورمنس مارکتینگ است

بر این اساس کانال هایی مانند مشارکت در فروش، بازاریابی با استفاده از بهینه سازی موتورهای جست و جو، تبلیغات بنری، تبلیغات از طریق شبک های اجتماعی و غیره می توانند از بهترین بسترهای فعالیت برای یک تیم دیجیتال مارکتینگ باشند. علاوه بر این استفاده از پرفورمنس مارکتینگ، آمار بسیار کاربردی در اختیار تیم می گذارد. زیرا به خوبی می توان متوجه شد که کدام فعالیت ها، در کدام بسترها، در چه زمانی و به چه شکلی چه میزان بازدهی داشته است.

در حال حاضر که تمامی فعالیت ها به سمت دیجیتالی شدن سوق پیدا کرده است، بازاریابی و تبلیغات نیز دچار تحول جالبی شده است. چرا که پس از سال ها یا شاید قرن ها فضای متفاوتی برای فعالیت، معرفی و برندینگ کسب و کارها به وجود آمده است. شاید زمانی تبلیغات در تلویزیون پربازده ترین و در عین حال گران ترین روش تبلیغات بود، اما این روزها افراد در سراسر دنیا زمان بسیاری را صرف استفاده از ابزارهای دیجیتال می کنند و در همین فضا نیز محصولات و خدمات مورد نیاز خود را پیدا می کنند.

از این رو کم کم تیم های دیجیتال مارکتینگ شکل گرفتند تا به صورت کاملا تخصصی و پربازده، تبلیغات در فضای دیجیتال انجام شود. نباید فراموش کرد که یک تیم دیجیتال مارکتینگ برای موفقیت نیاز دارد تا افراد متخصص، کوشا و حرفه ای را کنار یک دیگر جمع کند که کاملا علاوه بر داشتن مهارت های تخصصی، به دور از فردگرایی کار تیمی را باور داشته باشند و بپذیرند که در یک تیم، تخصص افراد مکمل یک دیگر است.

جمع بندی

یک تیم بازاریابی دیجیتال نیاز دارد که هیچ گاه مطالعه و کسب تجربه های جدید را کنار نگذارد زیرا دنیای دیجیتال و بازاریابی همواره در حال رشد است و مدام می توان اطلاعات جدید و مهمی را در این زمینه به دست آورد. کسی که می خواهد وارد این حیطه شود، باید بداند که یادگیری مدوام، روحیه انعطاف پذیر و انجام کار تیمی به صورت عالی، از لازمه های بقا در این حرفه است. علاوه بر این ها دنیای دیجیتال مارکتینگ برای کسی که با علاقه به سراغ آن آمده باشد سرشار از جذابیت است زیرا از یک نواختی خبری نیست و مدام باید نتایج برنامه ها و فعالیت ها را مورد بررسی قرار داد و برای چالش ها و رسیدن به اهداف، به دنبال بهترین راه حل ها در کم ترین زمان بود. میزبان نظرات شما عزیزان پیرامون دنیای زیبای دیجیتال مارکتیگ و داشتن یک تیم دیجیتال مارکتینگ موفق هستیم. به خصوص اگر تجربه ای در این زمینه دارید، آن را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره مدیریت دیجیتال مارکتینگ

تخصصی ترین دوره دیجیتال مارکتینگ

  • اصول دیجیتال مارکتینگ 
  • طراحی سایت 
  • بازاریابی محتوایی
  • گوگل آنالیتیکس
  • گوگل تگ منیجر
  • گوگل ادز
  • سئو
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی
  • طراحی کمپین های تبلیغاتی
  • استراتژی دیجیتال مارکتینگ

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی