🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

راهنمای جامع لینک های Canonical و تفاوت آن با ریدایرکت 301

در اینترنت پست ها و منابع بسیار خوبی در مورد تگ های Rel Canonical وجود دارد اما شناسایی آنها با یک جستجوی ساده می تواند کار سختی باشد. حتی اگر بتوانید این کار را انجام داده و مطلب کاربردی را پیدا کنید، تفکیک کردن اطلاعات به روز از قدیمی کار سخت تری می تواند باشد. در واقع دنیای وب امروزی نتوانسته است مطالب به روز در مورد لینک های Canonical را به خوبی در اختیار مخاطبان قرار دهد. به همین منظور امروز در این مقاله سعی بر این داریم که شما را در زمینه لینک های Canonical مطلع و آخرین اطلاعات موجود را در اختیار شما قرار دهیم.

در این مقاله می خوانید

اگر در حوزه سئو فعال هستید حتما از تگ canonical استفاده کرده اید. در این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر با مکانیزم آن آشنا شوید.

در اینترنت پست ها و منابع بسیار خوبی در مورد تگ های Rel Canonical وجود دارد اما شناسایی آنها با یک جستجوی ساده می تواند کار سختی باشد. حتی اگر بتوانید این کار را انجام داده و مطلب کاربردی را پیدا کنید، تفکیک کردن اطلاعات به روز از قدیمی کار سخت تری می تواند باشد. در واقع دنیای وب امروزی نتوانسته است مطالب به روز در مورد لینک های Canonical را به خوبی در اختیار مخاطبان قرار دهد. به همین منظور امروز در این مقاله سعی بر این داریم که شما را در زمینه لینک های Canonical مطلع و آخرین اطلاعات موجود را در اختیار شما قرار دهیم.

در این مقاله می توانید متوجه شوید که چرا و چگونه از تگ های Rel Canonical استفاده کنید، کی از آنها استفاده نکنید، عقاید سئوکاران حرفه ای در مورد استفاده از این تگ ها و دیگر مواردی که باید درباره این موضوع بدانید را برای شما پوشش خواهیم داد.

تگ Canonical چیست؟

اول از همه این را بدانید که هیچکس در دنیا نمی داند که تگ های کنونیکال چه اسمی دارند و هر کس ممکن است به نامی متفاوت آن را صدا کند. بنابراین اگر با هر کدام از عبارات ” rel canonical “، ” rel=canonical “، ” rel canonical tag “، ” canonical URL Tag “، ” link canonical tag ” و یا همان ” canonical tag ” ساده مواجه شدید آگاه باشید که همگی به یک موضوع واحد اشاره می کنند.

تگ کنونیکال یک تگ صفحاتی است که برروی سردر  Header HTML صفحات وب قرار داده می شود. این تگ به موتورهای جستجو نشان می دهد که کدام URL ورژن Canonical صفحه ای است که در حال نمایش است. هدف از ایجاد این تگ این است که محتوای تکراری را از ایندکس موتورهای جستجو دور نگه دارد و این کار را از طریق یکی کردن صفحات دارای محتوای تکراری به عنوان یک صفحه Canonical انجام می دهد.

تگ Canonical چیست؟
هدف از ایجاد تگ canonical این است که محتوای تکراری را از ایندکس موتورهای جستجو دور نگه دارد

این تگ ها به این جهت مهم هستند که موتورهای جستجو همانطور که می دانید خزندگانی دارند که دائماً در حال جستجو به دنبال اطلاعات هستند تا به آنها برای تصمیم گیری برای نحوه رتبه دادن به صفحات و پست ها کمک کنند. اگر یک جستجوگر موتورهای جستجو دو صفحه با محتوای یکسان را پیدا کند، نمی داند که آنها را چطور رتبه بندی کند. در واقع ربات نمی تواند تصمیم بگیرد که کدام صفحه را رتبه دهی کند، بنابراین هر کدام از این صفحات شانس رتبه گیری صفحه دیگر را از بین می برند. در نتیجه، احتمال این که هیچ کدام از صفحات دارای محتوای سئو رتبه نگیرند زیاد است.

بد نیست بدانید که تگ های کنونیکال در سال 2009 و زمانی که گوگل با مایکروسافت و یاهو برای ایجاد یک توافق واحد جهت استفاده از تگ های کنونیکال همکاری می کرد، معرفی شدند.

چرا تگ Rel=Canonical برای سئو خوب است؟

همانطور که گفته شد، محتوای تکراری موتورهای جستجو را گیج می کند. هنگامی که موتورهای جستجو چندین صفحه با محتوای مشابه و بدون بهینه سازی کیوورد را می بینند نمی دانند که کدام صفحه دارای محتوای اصلی است، کدام صفحه را ایندکس کنند و کدام صفحه را رتبه دهی کنند.

تگ rel=canonical این سوالات را برای موتور جستجو جواب می دهد و به موتور جستجو کمک می کند تا محتوا را درک کند. در این صورت صفحه مذکور توسط گوگل نادیده گرفته نمی شود و احتمال رتبه گرفتن محتوا بالا می رود.      زمانی باور عمومی بر این بود که محتوای تکراری می تواند منجر به پنالتی شدن سایت و از بین رفتن تمامی رتبه های وبسایت و حضور کلی وبسایت برروی موتورهای جستجو شود. اگرچه امروزی بسیاری از سئوکاران معتقدند که پنالتی برای این کار وجود ندارد. گوگل وب سایت های دارای محتوای مشابه یا تکراری را تنبیه نمی کند، گوگل تنها نتایج مشابه را فیلتر می کند تا تجربه جستجوی بهتری را برای مخاطبان خود به وجود بیاورد.

گوگل می داند که کاربران نمی خواهند یک محتوای تکراری را بارها و بارها ببینند. اگر یک بار در جستجوی اول چیزی را که می خواهد را در لیست اول بدست نیاورد، چرا باید آن را در لیست های دوم، سوم یا چهارم بدست آورد؟ مگر با هم فرقی دارند؟

گوگل همیشه در تلاش است تا بهترین منابع محتوا را پیدا کرده و به نمایش بگذارد تا بتواند بهترین تجربه جستجو را برای مخاطبانش به وجود بیاورد. این کار کاربران را از اجبار به کلیک برروی منابع اصلی محتوا و یا اعتبار اشتباه دادن به منبعی که متعلق به فرد دیگریست منع می کند. اگرچه صفحه ای با محتوای تکراری پنالتی نمی شود، اما ممکن است بخاطر محتوای مشابه به خود در صفجه ی دیگر از صفحه نتایج موتورهای جستجو فیلتر شود. بنابراین ترافیک زیادی برای پست مذکور بوجود نمی آید، اما در عین حال تاثیر منفی برروی وضعیت کلی وبسایت نیز نخواهد داشت.

چرا تگ Rel=Canonical برای سئو خوب است؟
اگرچه صفحه ای با محتوای تکراری پنالتی نمی شود اما تاثیر منفی در سئو وب سایت دارد

هرچقدر هم تلاش کنید احتمالاً حداقل یک محتوای تکراری را در وبسایت خود خواهید داشت، حتی ممکن است وب سایت های دیگر محتوای شما را برداشته باشند و آن را در صفحات خود قرار داده باشند. محققان در این مورد گزارش داده اند که بیش از 29 درصد محتوای موجود در دنیای اینترنت تکراری و کپی برداری شده است. اما شما به سادگی می توانید این مشکلات را حل کرده و نتایج سئوی دراز مدتی را با استفاده از URLهای Canonical انجام دهید.

چه زمانی باید از لینک های Canonical استفاده کنیم؟

در این قسمت چند مثال استفاده از تگ های rel canonical برای شما آورده ایم برای این که بدانید چه زمانی باید از این تگ استفاده کنید تا محتوای تکراری را به گوگل نشان دهید و سئوی خود را بهبود بخشید.

  • هنگامی که یک محتوا پست شده را دوباره پست می کنید

اگر وبسایتی دارید که عضوی از یک فرانچایز یا ارگان ملی است، ممکن است بیانیه ها، مصاحبات رسانه ای و یا حتی محتوای بلاگی که در اصل برروی وبسایت ملی منتشر شده است را به اشتراک بگذارید. بجای این که به محتوای اصلی لینک بزنید و امیدوار باشید تا بازدیدکنندگان برروی لینک کلیک کنند، ممکن است این محتوا را برروی وب سایت خود نیز منتشر کنید. این یک محتوای تکراری است که به تگ کنونیکال نیاز دارد. شما می توانید از یک URL کنونیکال استفاده کنید تا ربات های جستجوگر گوگل را به سمت پست اصلی هدایت کنید تا متوجه شوند که شما صفحه اصلی را کپی نکرده اید.

  • هنگامی که محتوای بلاگ را پخش می کنید

یکی از استراتژی های بازاریابی پخش کردن محتوای موجود در وبسایتتان برروی دیگر وبسایت هاست. پخش کردن بلاگ می تواند به شما کمک کند تا آگاهی از برند و میزان دسترسی برند خود را افزایش دهید در حالی که ناشر محتوا نیز صاحب یک محتوا برای وبسایت خود می شود. اما، پخش کردن محتوا بدین معنیست که حالا متون شما برروی چندین صفحه دیگر نیز وجود دارد. بدون لینک های کنونیکال، ربات های موتور جستجو نمی توانند تشخیص دهند که کدام محتوا اصلی و در اولویت قرار دارد. خوشبختانه، بسیاری از بلاگ هایی که محتوا را پخش می کنند می دانند که چطور یک لینک کنونیکال ایجاد کنند تا سئوی برندهایی را که با آنها کار می کنند به خطر بیاندازند.

  • هنگامی که صفحات مختلف را به صورت A/B تست می کنید

تست های A/B استراتژی هستند که بازاریابان از آن ها برای مشخص کردن این که کدام المان های صفحه بهتر کار می کنند استفاده می کنند.

تست های A/B
A/B تست برای بررسی المان های دو صفحه به کار می رود

شما می توانید با این تست ها جزییات کوچکی مانند رنگ دکمه های مختلف یا جزییات کلی تر مانند قالب صفحات و محتوای آنها را بسنجید. بعضی مواقع، ربات های گوگل ممکن است هر دو صفحه مورد تست واقع شده را پیدا کرده و برای ایندکس کردن یکی از آنها به عنوان صفحه اصلی گیج شود. در این موارد استفاده از لینک های کنونیکال برای نشان دادن محتوای اصلی توصیه می شود.

  • هنگامی که از URLهای متنوع استفاده می کنید ( بیشتر در وب سایت های ای کامرس اتفاق می افتد )

URLهای کنونیکال معمولاً در وبسایت های ای کامرس بیشتر استفاده می شوند چرا که این وبسایت ها دائماً با توجه به تغییر سایت در حال تغییر لینک هایشان هستند. یک وبسایت ای کامرس ممکن است یک دسته بندی مربوط به کفش ها که درون آن لیست محصولات قرار داشته باشد، داشته باشد و سپس این دسته بندی را منحل کرده و آن را به دسته بندی های کفش های مردانه و زنانه، یا کفش های رسمی و کتونی ها تقسیم کنند.

انجام این کار بدین معنیست که URL صفحات این محصولات تغییر پیدا می کند اگرچه خود صفحات به مانند گذشته باقی می مانند. در نتیجه، ما دو URL داریم که شامل محتوای یکسان هستند. لینک های Canonical  یکی از مهمترین بخش های سئوی وبسایت های ای کامرس محسوب می شوند که موتورهای جستجو را به سمت محتوای اصلی هدایت می کنند.

  • در صورتی که محتوای تکراری غیرعمدی برروی وبسایت تان وجود داشته باشد

همانطور که بالاتر هم اشاره شد، شما ممکن است محتوای تکراری برروی وبسایت خود داشته باشید و حتی از این موضوع خبردار هم نباشید.

شرایط زیادی می توانند باعث به وجود آمدن محتوای تکراری غیر عمد برروی وبسایت شما شوند. چند موقعیت متعارف عبارتند از:

  • وبسایت شما ورژن های جداگانه ای HTTP و HTTPS، و یا WWW و صفحات WWW ندار (!) دارد
  • یک وبسایت دیگر محتوای شما را برداشته و برروی وبسایت خود منتشر کرده است
  • توضیحات سئو و عنوان ها برای چندین پیج یکسان است
  • مشکلات تکنیکی مانند مشکلات فنی صفحات وجود دارد و یا چند ورژن از صفحات قابل پرینت و فقط متن دار وجود دارد

از آنجایی که پیدا کردن مشکلات محتوای تکراری در وبسایت کار مشکلی است، شما باید از یک ابزار چک کننده محتوای تکراری برای وبسایت خود استفاده کرده و در صورت وجود آنها را پیدا و مشکل را حل کنید.

لینک های Canonica و مسیردهی دوباره 301، تفاوت آنها در چیست؟

در بعضی مواقع، شما ممکن است بخواهید که بجای استفاده از یک لینک Canonical از یک مسیردهی دوباره 301 استفاده کنید.

لینک های Canonica و مسیردهی دوباره 301، تفاوت آنها در چیست؟
هنگامی که می خواهید محتوای خود را آرشیو و یا URL یا صفحات خود را بروز کنید، از تگ 301 استفاده کنید

یک 301 Redirect یک بازدیدکننده وبسایت را به صورت اتوماتیک وقتی که برروی یک لینک قدیمی کلیک می کنند، به لینک جدید می فرستد. در بسیاری از شرایط، هنگامی که می خواهید محتوای خود را آرشیو کنید و یا URL یا صفحات خود را بروز کنید، احتمالاً از مسیردهی دوباره 301 استفاده می کنید. اما، اگر می خواهید مردم همچنان به صفحه مورد نظر دسترسی داشته باشند، حتی اگر محتوا تکرار شده باشد، شما باید از یک لینک Canonical استفاده کنید.

لینک های Canonical و Noindex Robot Meta Tag، کدام بهتر است؟

یکی دیگر از راه های مقابله با مشکلات محتوای تکراری، بلاک کردن ربات های خزنده موتورهای جستجو از دیدن صفحه در همان ابتدای کار است. با استفاده از Meta Tag Seo و Robots Meta Tag، شما می توانید به موتورهای جستجو بفهمانید که صفحات شما را بررسی نکنند، که به نظر یک راه حل سریع می آید. در بیشتر مواقع اما، هر چه گوگل صفحات بیشتری را از وبسایت شما بررسی کند، بیشتر به نفع شما خواهد بود. بنابراین بهترین کار این است که از Noindex برای صفحاتی استفاده کنید که نمیخواهید بررسی شوند و رتبه بگیرند.

چطور یک لینک Canonical راه اندازی کنیم؟

حالا که متوجه شدید که چرا باید از لینک های کنونیکال استفاده کنید و چه کمکی از دست آن ها برمی آید، وقتش رسیده است تا این تگ را به وب سایت خود اضافه کنید. راه های زیادی برای این کار وجود دارد که به پلاگین های استفاده برروی وبسایت شما و نحوه ای که می خواهید کدها را به وب سایت تان اضافه کنید بستگی دارد.

چطور یک لینک Canonical راه اندازی کنیم؟
یک فرمت واحد را برای اضافه کردن کدها به سایت خود دنبال کنید

از آن جایی که متدهای زیادی برای انتخاب بهترین راه برای اضافه کردن تگ های Canonical وجود دارد، مهم این است که یک فرمت واحد را برای اضافه کردن کدها به سایت خود دنبال کنید. اگر افراد مختلفی به صفحات دسترسی داشته باشند، ممکن است تگ ها را به شیوه های متفاوتی اضافه کنند، که می توانند بنیان گذار مشکلات دیگری در امر سئو باشند.

اضافه کردن تگ های Canonical با استفاده از Yoast

YoastSeo یکی از محبوب ترین پلاگین های سئو برای وردپرس است، و یک ابزار ساده و سریع برای اضافه کردن تگ های کنونیکال محسوب می شود. اگر شما یک وبسایت وردپرس دارید، این پلاگین رایگان را نصب کرده و به راحتی تگ های کنونیکال را از بخش انتخاب پست یا صفحه ویرایش اضافه کنید. این روش، روش ایده آلیست برای زمانی که نمی خواهید المان های تکنیکی و کدهای وبسایت خود را دستکاری کنید.

اضافه کردن تگ های Canonical از طریق کدهای وبسایت

بدون وجود پلاگینی برای اضافه کردن لینک های کنونیکال، شما می توانید کد rel=canonical را به آسانی به وبسایت خود با استفاده از Snippetهای کدهای کوچک اضافه کنید. شما می توانید کد را در Header صفحه خود وارد کنید تا به محض روبرو شدن با ربات خزنده موتور جستجو به عنوان یک لینک کنونیکال مشخص شود.

<link rel=”canonical” href=”inserturl.com<?php echo $_SERVER[‘REQUEST_URI’];?>”>

اضافه کردن تگ های Canonical از طریق Google Tag Manager

اگر شما تگ های متعددی را برروی وبسایت خود دارید، می توانید تمامی آنها را با استفاده از گوگل تگ منیجر مدیریت کنید. این کار به شما این اجازه را می دهد که هنگام بارگزاری صفحه بجای فعال شدن چندین تگ، تنها یک تگ مرتبط را فعال کنید و در نتیجه سرعت بارگزاری و تشخیص مشکلات را بیشتر کنید.

جمع بندی

ایجاد لینک های کنونیکال یکی از راه های سریع حل مشکلات سئو به وجود آمده بخاطر محتوای تکراری برروی وبسایت است. از یک ابزار چک کننده URLهای کنونیکال استفاده کنید تا محتوای تکراری را در وبسایت پیدا کرده و حل کنید. مطمئن شوید که محتوای شما بهینه سازی شده باشد تا ربات های خزنده را به سمت خود جذب کرده و با آنها به شیوه صحیح ارتباط برقرار کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره دانشگاه سئو

صفر تا صد آموزش سئو با برترین اساتید

  • اصول و مبانی سئو
  • تدوین سند استراتژی سئو
  • تدوین استراتژی محتوا
  • سرچ کنسول
  • لینک سازی دستی
  • نحوه جذب پروژه، گزارش دهی و
  • بررسی محتوای اصلی یا بدنه از دید گوگل
  • انکرتکست
  • تعامل با کارفرما
  • ساختار URL ها
  • و …

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی