🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

CDN یا شبکه توزیع محتوا چیست و چه مزایایی دارد؟

Content Delivery Network یا شبکه توزیع محتوا که با نام اختصار CDN هم از آن یاد می شود، بخش بسیار مهمی از هر استراتژی بیزینسی در فضای اینترنت محسوب می شود. یک شبکه توزیع محتوا به زبان ساده؛ یک شبکه از سرورهای وب یا نقاط حضوری (Points of Presence) می باشد که در سراسر دنیا پخش شده است و هدف آن همانطور که از نامش مشخص است، تحویل سریع محتواست.

در این مقاله می خوانید

آیا انواع پلاگین های بهینه سازی سرعت سایت را استفاده کردید اما هنوز به سرعت دلخواه نرسیدید؟ خب وقت آن رسیده که با مبحث مهم CDN هم آشنا شوید.


Content Delivery Network یا شبکه توزیع محتوا که با نام اختصار CDN هم از آن یاد می شود، بخش بسیار مهمی از هر استراتژی بیزینسی در فضای اینترنت محسوب می شود. یک شبکه توزیع محتوا به زبان ساده؛ یک شبکه از سرورهای وب یا نقاط حضوری (Points of Presence) می باشد که در سراسر دنیا پخش شده است و هدف آن همانطور که از نامش مشخص است، تحویل سریع محتواست.

شبکه توزیع محتوا یا CDN چیست؟

همانطور که از اسم آن مشخص است CDN وظیفه رساندن و توزیع محتوا و اطلاعات شما به سرور بازدیدکننده سایت را بر عهده می گیرد. در عمل با استفاده از این سیستم سرعت ارسال اطلاعات به بازدیدکنندگان سایت افزایش یافته و زمان بارگذاری صفحات تا حد زیادی کاهش می یابد. محتوا درون CDN تکثیر و ذخیره می شود تا کاربر بتواند به داده هایی که در مکانی که از لحاظ جغرافیایی از همه جای دیگر به آن کاربر نزدیک تر، دسترسی پیدا کند. این شیوه، متدی متفاوت تر و کاربردی تر نسبت به متد سنتی است که تمامی محتواهای دنیا در یک سرور مرکزی ذخیره می شدند. بنابراین یک کاربر به نسخه ای از محتوا دسترسی پیدا می کند که در نزدیکترین مکان به وی باشد، به جای این که تمامی کاربران به یک سرور مرکزی دسترسی داشته باشند، چرا که در این صورت در نزدیکی این سرور فضا تنگ شده و مشکلات متفاوتی برای دسترسی به وجود می آیند.

بدیهی است که هر چه سرعت بارگزاری محتوا بالاتر باشد، تجربه کاربری بهتری برای مخاطبان فراهم می شود. اگر تمامی داده ها برروی یک سرور مرکزی قرار داشته باشند، تجربه کاربری توسط سرعت بارگزاری پایین دچار تاثیر منفی می شود. هرچقدر فاصله میان دو وسیله در یک ارتباط بیشتر باشد، مانند کاربر و سرور در این مثال، محتوا هم دیرتر از وسیله به وسیله دیگر می رسد.

شبکه توزیع محتوا یا CDN چیست؟

برای این که باز هم ساده تر توضیح دهیم، هدف CDN بهبود تجربه کاربری و فراهم کردن این تجربه کاربری خوب با استفاده بهتر از منابع شبکه ای می باشد. ارائه دهندگان محتوا مانند کمپانی های رسانه ای یا فروشندگان ای کامرس به اپراتورهای CDN برای توزیع محتوایشان به مخاطبان پول پرداخت می کنند، که این مخاطبان همان کاربران نهایی هستند. در عوض، CDN به ISPها، ارائه دهندگان اینترنت موبایل و اپراتورهای شبکه برای فراهم کردن سرورهای هاستینگ در مراکز داده های آن ها پول پرداخت می کند. دو مکانیزم کلیدی برای توضیح عملکرد CDN به صورت دقیق وجود دارد:

  • پخش و نگهداری محتواهای مهم در دیتا سنترهای مختلف و پخش شده در نقاط مختلف دنیا، به این منظور که به کاربران نهایی نزدیک تر بوده و در نتیجه دانلود آن ها سریع تر انجام پذیرد.
  • استفاده از بهینه سازی سرورها بر اساس مدل محتوا برای رساندن محتوا به کاربر به صورت کاربردی تر.

علاوه بر عملکرد بهتر، CDN ها همچنین ترافیک ایجاد شده در زیرساخت های ارائه دهندگان محتوا را به صورت مستقیم تخلیه می کنند، و در نتیجه میزان زیادی از هزینه های آن ها را کاهش می دهند. آن ها همچنین در مقابله با حملات DDoS نیز تاثیرگذار هستند، از آن جایی که آن ها خود دارای زیرساخت های بزرگ سرورهای پخش شده در سراسر دنیا می باشند تا بتوانند حملات را ضعیف تر کنند، اما درباره این موضوع کمی جلوتر به صورت مفصل صحبت خواهیم کرد.

موقعیت مکانی کلیدی ترین نکته در مورد سرعت توزیع محتواست. هرچقدر کاربر از سروری که محتوا برروی آن ذخیره شده است دورتر باشد، رسیدن محتوا به کاربر نیز بیشتر طول می کشد، و در نتیجه می تواند تاثیر منفی برروی تجربه کاربری وی داشته باشد.

معماری CDN ها و اجزای کلیدی آن ها

در این قسمت می توانید یک مدل ساده از CDN را ببینید، که در ادامه اجزای کلیدی آن و نقشی که دارند را توضیح می دهیم.

معماری CDN ها و اجزای کلیدی آن ها
  • Content Provider: کسی یا کمپانی که محتوا را تحویل می دهد.
  • Authorization: ارائه دهنده محتوا به ارائه دهنده CDN اجازه توزیع محتوا را می دهد.
  • Reporting: ارائه دهنده محتوا تقاضای تحلیل عملکرد را از ارائه دهنده CDN برای ارزیابی کیفیت خدمات ارائه دهنده CDN و دادن دسترسی به دیگر داده های مرتبط را می کند.
  • Source: ارائه دهنده محتوا یک نسخه از محتوا را ارسال می کند.
  • Content: اطلاعات دیجیتال که برای پخش تولید و یا لایسنس شده اند.
  • Request: کاربر از ارائه دهنده محتوا درخواست دیدن یا ذخیره کردن محتوا را می کند.
  • Deliver: شبکه توزیع محتوا یا CDN محتوا را به کاربر تحویل می دهد.
  • User: شخصی که داده (محتوا) را از ارائه دهنده محتوا درخواست می کند.

بسیاری از معماری های CDNها بر اساس این اجزای کلیدی طراحی می شوند:

  • Delivery Nodes:

همانطور که گفته شد هدف اصلی رساندن محتوا به کاربر نهایی است. نودهای تحویل سرورهایی هستند که دارای Cache هایی می باشند که در حال پیش بردن یک یا چند اپلیکیشن توزیع محتوا هستند. آن ها معمولاً در نزدیک ترین مکان به کاربران قرار دارند. محتوا را می توان به صورت دستی برروی این نودها ذخیره کرد (Push CDN)، یا نودهای تحویل می توانند محتوا را از نودهای اصلی بر اساس قوانین انقضای Cache ها (Pull CDN) درخواست کنند. مزیت Push CDN این است که محتوا بلافاصله بعد از درخواست کاربر برای دسترسی، در دسترس وی قرار می گیرد.

بزگترین عیب آن ها هم این است که ارائه دهنده محتوا باید هر بار که محتوا را آپدیت می کند، بصورت فعالانه محتوا را به اصطلاح Push کند. مزیت Pull CDN این است که آن ها به صورت خودکار محتوا را از ارائه دهنده محتوا درخواست می کنند. عیب اصلی آن هم سرعت اولیه محتواست، زمانی که کاربری محتوا را برای اولین بار درخواست می کند، سرعت تحویل مانند شرایطی است که ارائه دهنده محتوا از CDN استفاده نکند. بعد از درخواست اولیه، تمامی کاربران دیگری که در ناحیه جغرافیایی مشابه و یا نزدیک به کاربر اولیه قرار دارند که همان محتوا را درخواست می کنند، می توانند بلافاصله به آن محتوا دسترسی داشته باشند چرا که از آن به بعد محتوا در نودهای تحویل Cache می شود.

  • Storage Nodes:

هدف اصلی کپی کردن داده های اصلی این است که در میان نودهای تحویل پخش بشوند. نودهای ذخیره سازی را می توان براساس یک مدل شش ضلعی برای اجازه دادن به Cache شدن به صورت ردیفی پیاده سازی کرد.

  • Origin Nodes:

این نودها منبع اصلی محتوا هستند که پخش محتوا را در کل شبکه یا زیرساخت صاحب محتوا فعال می کنند.

  • Control Nodes:

هدف اصلی آن ها نظارت بر مدیریت، مسیردهی و اجزای یک CDN است.

Control Nodes

از مزایای دیگر CDN می توان به کاهش هزینه های پهنای باند، بهبود زمان بارگزاری صفحات و افزایش دسترسی جهانی به محتوا را نام برد. تعداد نودها و سرورهایی که یک CDN را تشکیل می دهند متفاوت است، و بستگی به معماری دارد، در حالی که بعضی از آنها به هزاران نود و هزاران سرور در بسیاری از نقاط حضور می رسند، بقیه یک شبکه جهانی ایجاد کرده و تعداد کمی از نقاط حضور (PoP) جفرافیایی دارند.

در دنیای امروزی ۳ مدل محتوای اصلی وجود دارد:

  • Dynamic Content: محتوایی که توسط سرورهای وب با استفاده از چندین زبان برنامه نویسی رایج مانند php، ruby یا java ایجاده شده و فعال شده است.
  • Static Content: محتوایی که معمولاً زیاد تغییر پیدا نمی کند و نیاز به فعالسازی ندارد. عکس ها، CSS، Java Script و … از مثال های این مورد می باشند.
  • Streaming Content: فایل های ویدیویی یا صوتی که توسط یک مرورگر وب پخش می شوند.

هرکدام از این مدل ها در اندازه های متفاوتی وجود دارند. مدت زمانی که برای رفتن بایت های داده ها از سرور به نقطه اصلی و سپس از آنجا به کاربر نهایی طول می کشد، به نام Latency شناخته می شود که با میلی ثانیه اندازه گیری می شود. محتوای سریع در فضای وب به معنی پایین بودن Latency است. این فاکتور زمانی که درباره مرورگرهای موبایل در اینترنت صحبت می کنیم بسیار مهم تر نیز می شود. توزیع محتوای موبایل نیازمند یک استراتژی بهینه سازی بسیار بهتر و کاربردی تر است. مطالعات زیادی توسط Yahoo، Google و دیگران انجام گرفته که نشان می دهد که برای هر یک ثانیه تاخیر در بارگزاری صفحات وب، نرخ تبدیل می تواند تا ۱۰ درصد کاهش پیدا کند! CDNها به منظور حل کردن مشکل از دست دادن زمان و پول در مثال بالا توسعه یافته اند. با استفاده از آن ها Latency به شدت کاهش پیدا کرده و محتوا با عملکرد بسیار بهتری به مخاطب تحویل داده می شود.

بهترین شبکه ی توزیع محتوا یا CDN برای شما کدام است؟

برای موفقیت، سازمان ها به یک شریک CDN که بتواند به سرعت و راحتی نیازهای آنها را برطرف کند نیاز دارند. اما چطور می توان پارتنر درست را پیدا کرد، در حالی که بسیاری از نیازهای فنی و بیزینسی دائماً در حال تغییر هستند؟

انتخاب کردن CDNـی همیشه جلوتر از پیشرفت های تکنولوژی وب و موبایل قرار دارد و همچنین می تواند با تهدید تغییر و تحول دنیای دیجیتال که همیشه در کمین است مقابله کند. این CDN به شما این اجازه را می دهد که همیشه به مشتریان خود بهترین تجربه آنلاین ممکن را ارائه دهید در حالی که می توانید پیچیدگی ها و هزینه های عملیاتی را نیز به حداقل ممکن برسانید.

اما سوال اصلی هنوز هم اینجاست: بهترین CDN کدام است؟

انتخاب یک CDN می تواند کار سختی باشد، گروهی از راه حل ها برای این مشکل در این قسمت وجود دارند، و شاید در دید اول همه آنها شبیه به هم به نظر برسند. اگرچه زمانی که جزئیات را ببینید می توانید متوجه شوید که تفاوت های عمده ای میان CDNهای مختلف وجود دارد.

۱ – نیازهای سازمانی شما

این مورد ممکن است واضح به نظر برسد، اما یادآوری آن بسیار مهم است. قبل از این که شروع به مقایسه و آنالیز ارائه کنندگان CDN مختلف کنید، شما بیاد ابتدا به نیازهای سازمانی خود نگاهی بیاندازید. چه مدل وب سایتی دارید؟ آیا یک فروشگاه ای کامرس دارید؟ کاربران شما در کدام نقطه از جهان حضور دارند؟ چه مدل رسانه ای را بیشتر از همه در اختیار مخاطبان خود قرار می دهید؟ ( متن، ویدیو و … ) بودجه شما چقدر است؟

شما ابتدا باید به تمامی این سوالات پاسخ دهید تا بتوانید یک فرمول کلی از چیزهایی که از یک ارائه دهنده CDN می خواهید بدست آورید. CDNهای مختلف می توانند تخصص های مختلفی داشته باشند، و انتخاب یک یا چندتا از آنها که بتوانند نیازهای شما را برطرف کنند بسیار مهم است.

۲ – موقعیت جغرافیایی کاربران

جغرافیا نقش بسیار مهمی در توزیع محتوا ایفا می کند. شما باید بدانید مخاطبان شما کجا هستند، آیا آنها در منطقه شهری شما هستند؟ یا استانی؟ یا کشوری؟ یا حتی جهانی؟

موقعیت جغرافیایی کاربران

انتخاب CDNـی که نقاط حضور در مناطقی که کاربران شما هستند را داشته باشد بسیار مهم است. هر PoP باید فضای کافی برای اطمینان یافتن از رسیدن محتوا به سریع ترین حالت ممکن به دست کاربران را داشته باشد. CDN همچنین باید دارای توافقات همکاری با ISPهای محلی و شبکه های دیگر که به مخاطبان شما خدمات می دهند را داشته باشد، برای این که بتواند مشکلات احتمالی پیش آمده برسر راه CDN و اینترنت کاربران را از بین ببرد.

اگر به دنبال توزیع محتوا فقط به مخاطبان محلی هستید، طبیعتاً به یک CDN جهانی نیاز ندارید، و بهترین گزینه برای شما CDN محلی است. همچنین، جالب است بدانید که بعضی از CDN ها تخصصشان در یک منطقه جغرافیایی مشخص است. به عنوان مثال، فرض کنید می خواهید محتوای خود را از ایران به ایتالیا انتقال دهید، شما نه تنها با فاصله جغرافیایی مواجه هستید، همچنین باید نیازهای دیگری که توسط دولت ایران برای این کار وجود دارد را نیز در نظر بگیرید.

۳ – سرعت و قابل اعتماد بودن

یکی از مهم ترین فاکتورها برای تصمیم گیری شما قطعاً سرعت و قابل اعتماد بودن CDN خواهد بود. در این قسمت سه متد ارزیابی مهم برای سرعت و قابل اعتماد بودن را می بینید.

  • Response Time: چقدر طول می کشد تا سرور به درخواست مرورگر پاسخ بدهد.
  • Latency: چقدر زمان می برد تا سرور هاست یک درخواست از چیزی مانند یک CSS یا یک عکس را دریافت کرده و پردازش کند. زمانی که یک بازدیدکننده روی صفحه شما کلیک می کند، تعداد Objectهایی که باید بارگزاری شوند برروی زمان پاسخدهی نهایی تاثیر می گذارند.
  • Throughput: محتوا چقدر به هم پیوسته تحویل داده می شود.

ارائه کننده CDNـی که شما انتخاب می کنید باید شبکه بزرگی داشته باشد. اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم، هرچقدر سرورهای بیشتری داشته باشید، با سرعت و اعتماد بیشتری می توانید محتوای خود را تحویل دهید. سرورهای بیشتر مساوی با بافرینگ کمتر، فراوانی بیشتر، ارزیابی بهتر و … هستند. از آن جایی که کاربران نهایی با استفاده از یک CDN به سایت شما متصل می شوند، شما باید از بهترین زمان بارگزاری و قابل دسترس بودن تمامی محتواها مطمئن شوید.

۴ – هزینه و مدل های قیمت گذاری

در اولویت قرار دادن هزینه ها و عملکرد قبل از انتخاب یک CDN بسیار مهم است. شما باید بدانید که چطور چند میلی ثانیه Latency بیشتر می تواند برروی تجربه کاربری شما تاثیر منفی بگذارد. اگر شما وب سایت یا اپلیکیشن بسیار مهمی دارید که در آن همین چند میلی ثانیه تاثیر زیادی روی بیزینس شما می گذارد، شما باید CDNـی را انتخاب کنید که بهترین عملکرد ممکن را داشته باشد.

هزینه و مدل های قیمت گذاری

اما، شاید وب سایت یا اپلیکیشن شما انقدر هم برای شما حیاتی و مهم نباشند، و آن چند صد میلی ثانیه برای کاربران شما اصلاً مهم و قابل درک نیستند. در این صورت، شما می توانید CDNـی را انتخاب کنید که هزینه کمتری داشته و در مقایسه با بهترین CDN ممکن نیز عملکرد قابل قبولی داشته باشد.

۵ – امنیت

امنیت نیز یکی دیگر از عوامل بسیار مهم تاثیر گذار در انتخاب CDN است. قابلیت هایی نظیر رمزگذاری، کاهش DDoS و براورد کردن همگی نقش های مهمی در انتخاب بهترین ارائه دهنده را ایفا می کنند. رمزگذاری مطمئن می شود که هویت کاربران شما، تراکنش ها و وب سایت شما از زمان خروج از CDN تا رسیدن به کاربر نهایی محافظت می شوند.

حملات DDoS نیروی فراگیری هستند و که ارائه دهندگان این خدمات همیشه در حال مقابله با آن ها می باشند، بنابراین شما باید مطمئن شوید که این ارائه دهنده ای که انتخاب کرده اید توانایی لازم برای مقابله با حملات و از بین بردن آن ها را داشته و بتواند همیشه از محتوای شما محافظت کند.

۶ – پشتیبانی

هر ارائه دهنده CDN باید بتواند در هر زمانی که به کمک نیاز داشتید شما را یاری کند. کیفیت پشتیبانی و خدمات یک CDN مستقیماً برروی کیفیت خود CDN نیز تاثیرگذار است. CDNهای مناسب تیم هایی با تخصص و تجربه زیاد را در اختیار خود دارند. تیم هایی که به ساخت نوآورانه ترین وب سایت های دنیا کمک کرده اند، بزرگترین رویدادهای آن ها را تحویل داده اند و با بزرگترین حملات سایبری علیه این سایت ها مبارزه کرده اند. آن ها باید بتوانند به صورت حرفه ای خدمات تحویل، پخش و امنیتی را در ۲۴ ساعت ۷ روز هفته ارائه کنند و همیشه به تمامی فعالیت ها نظارت داشته و از شما پشتیبانی کنند. همچنین وظیفه CDNها در اختیار قرار دادن بهترین متخصصان در حوزه های وب، موبایل، استریمینگ و امنیت در هر زمان و هر مکانی که مشتریان  نیاز دارند، می باشد.

مزایای CDN

اینترنت موبایل و اپلیکیشن محور امروزی بیشتر و بیشتر برروی ارائه دهندگان محتوا، تولیدکنندگان محتوا و فروشندگان آنلاین برای ساده سازی گشت و گذار در این پلتفرم ها و بهبود تجربه کاربری که عمدتاً به سرعت بارگزاری صفحه مربوط می شود فشار می آورند. تنها یک ثانیه تاخیر می تواند ۷ درصد از نرخ تبدیل را کاهش دهد، که خیلی عذاب آور می تواند باشد. اینجا جایی است که یک CDN برای کسانی که به اتصال جهانی اینترنت اهمیت می دهند وارد می شود.

مزایای CDN

در این قسمت ۸ دلیل برای این که پیاده سازی یک CDN در اکوسیستم بیزنسی شما چیزی است که باید در نظر بگیرید را خواهید دید.

دسترسی جهانی: CDN به دسترسی و موجود بودن محتوا در سرتاسر دنیا کمک می کند، و از مشکل منبع محتوا و مقصد آن با داشتن چندین PoP عبور می کند. این موضوع باعث ایجاد تراکنش های جهانی بیزینسی و از بین رفتن موانع بر سر راه آن می شود(تراکنش های کند یا ناموفق). به یاد داشته باشید، جهانی شدن اولین قدم از موفقیت بیزینس های با کیفیت آنلاین است.

PoPهای پخش شده: اگر سرور اصلی یک شبکه به اندازه یک قاره دورتر از یک مشتری که مثلاً در امریکا قرار دارد باشد، زمانی که مشتری یک کوئری ایجاد می کند، توزیع محتوا به کندی صورت می گیرد. به همین دلیل، CDNها از سرورهایی استفاده می کنند که همانطور که گفته شد از لحاظ جغرافیایی به نزدیک ترین مکان به کاربر نهایی قرار دارند. این موضوع باعث افزایش سرعت توزیع محتوا به شکل قابل توجهی می گردد.

PoPهای پخش شده

تحلیل داده های خودکار: معمولاً، ارائه دهندگان CDN برای خدمات خود بر اساس میزان داده ها پول می گیرند. این موضوع شامل تحلیل داده ها نیز می شود: بیشتر کوئری های جستجو، زمان، مکان و غیره. تحلیل داده ها به کمپانی ها اجازه می دهد تا مدل بیزینسی خود را بهبود بخشیده و ببینند که کدام کارها جواب می دهند و کدام نمی دهند، و همچنین در کدام قسمت جا برای پیشرفت وجود دارد.

تاخیر کمتر: CDNها از سرورهای جهانی قابل دسترس استفاده کرده و محتوا را تکثیر می کنند. کاربران نهایی آنها معمولاً به PoPها نسبت به سرور اصلی نزدیک تر هستند که این موضوع موجب کاهش تاخیر در توزیع محتوا می شود.

نرخ تراکم شبکه پایین تر: ساده است؛ زمانی که نرخ تراکم پایین تر باشد، عملکرد بهتر است. تراکم شبکه معمولاً زمانی که کاربران زیادی می خواهند به یک وب سایت دسترسی داشته باشند اتفاق می افتد. داشتن توانایی مسیردهی دوباره کاربران به محتواهای تکثیر شده باعث کمتر شدن تراکم می شود، در نتیجه عملکرد بسیار بهتر شده و تجربه کاربری قوی تری فراهم می گردد.

محافظت در برابر حملات DDoS: هدف حملات DDoS تنها از دسترس خارج کردن یک وب سایت به صورت موقت نیست. هدف آنها از بین بردن اعتماد در کمپانی اداره کننده وب سایت، گذاشتن تاثیر منفی روی افکار عمومی درباره CDNها و دیگر موارد مشابه است. تمامی این موارد به صورت اجتناب ناپذیری به ضررهای مالی منجر می شود.

محافظت در برابر حملات DDoS

افزایش اعتماد: احتمال خیلی زیادی وجود دارد که محتوایی که از طریق CDNها تحویل داده شده است کیفیت بالاتری نسبت به محتوایی که از دیگر منابع تحویل داده شده است، داشته باشد. CDNها به منظور پخش محتوا با سرعت بیشتر طراحی شده اند. این باعث می شود تا اطلاعات به اشتراک گذاشته شده قابل اعتماد تر باشند، که تاثیر مثبتی روی رضایت مشتری دارند.

مخارج کلی کمتر: CDNها اجبار پول دادن به سرویس های خارجی گران و چندین ارائه کننده را از بین می برند. محتوای پخش شده از طریق این شبکه ها به صورت جهانی قابل دسترس است و تمامی این ها تنها به کمک یک ارائه کننده انجام گرفته است. مشتریان دست به نقد می توانند ترافیک اینترنتی بیشتری به نودهای تحویل اختصاص دهند، اگر این چیزی باشد که نیاز دارند و این موضوع می تواند مشکل قابل دسترس بودن محتوا را حل کند.

علاوه بر این ۸ دلیل اصلی، در اینجا یک لیست کوتاه از مزایای دیگری که یک CDN می تواند برای یک وب سایت فراهم کند، که توسط بهبود عملکرد وب سایت و تجربه کاربری ایجاد می شوند را قرار داده ایم.

  • افزایش سود ۱ درصدی برای هر ۱۰۰ میلی ثانیه کاهش سرعت بارگزاری صفحات
  • افزایش نرخ بازگشت مشتریان
  • ترافیک قابل مدیریت بیشتر
  • بیشتری دسترسی ممکن برای محصولات شما
  • تحویل آسان محتوای ویدیویی و صوتی غنی
  • ساخت وب سایت های تعامل برانگیز بیشتر با نداشتن ترس از دست دادن مشتریان به دلیل Latency
  • دسترسی راحت به مشتریان موبایل
  • ایجاد معیارهای شخصی خود برای اطمینان حاصل کردن از بهترین عملکرد ممکن برای وب سایت
  • افزایش مقیاس بیزینس، شما می توانید هرچقدر که می خواهید بیزینس خود را بزرگ تر کنید.

جمع بندی

با رشد روز افزون دنیای دیجیتال و دسترسی مردم بیشتر به اینترنت و همچنین بالا رفتن هر چه بیشتر تعداد محتواهای موجود در این دنیای بزرگ، نگهداری، پخش، تحویل و حفاظت از محتوا کاری بسیار دشوارتر از گذشته است. علاوه بر این با افزایش رقابت در فضای دیجیتال میان سازمان ها و بیزینس های مختلف و بالا بودن تعداد انتخاب ها برای کاربران، داشتن بهترین سرعت پاسخگویی و زمان بارگزاری صفحات پایین می تواند مزیت رقابتی شما برای فاصله گرفتن از رقبا باشد. CDNها به همین منظور طراحی شده اند و می توانند شما را در این امر یاری کنند. در این مقاله یاد گرفتیم که CDN چیست و چه مزایایی دارد و چگونه می توان بهترین ارائه دهنده آن را پیدا کرد. هنوز هم حرف های زیادی برای گفتن در مورد آنها وجود دارد که امیدواریم بتوانیم در دفعه های بعد به آن ها بپردازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط