🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

چگونه از طریق ایمیل‌های Conversational، بازاریابی ایمیل را ارتقا بخشید؟

بعضی مردم بازاریابی ایمیل را بد و ناکار‌آمد ارزیابی می‌کنند، اما علیرغم این ادعاها مبنی بر خارج شدن ایمیل از روش‌های بازاریابی، ۳۳% از مصرف‌کنندگان اظهار داشته‌اند که در سال 2019 بیش از سال گذشته از آن استفاده کرده‌اند. همچنین در پایان سال 2019 تخمین زده شد که بازاریابان آمریکایی بالغ بر ۳۵۰ میلیون دلار بر تبلیغات ایمیل هزینه کرده‌اند. مدت‌هاست که از ایمیل برای به‌روزرسانی‌ها، اعلان‌ها، تبلیغات و دعوت‌نامه‌ها و غیره استفاده کرده‌اند، اما مشکل آنجا است که ایمیل‌هایی که ما به کاربران خود ارسال می‌کنیم اصلاً مکالمه‌محور نیستند، روشی که اغلب ما از آن برای ارسال ایمیل استفاده می‌کنیم این است که تنها اطلاعاتی را در اختیار مشتریان قرار داده و بدون هیچ کار دیگری منتظر می‌مانیم. این روش یک کانال ارتباطی یک‌طرفه بوده و به روابط ما با مشتریان آسیب می‌رساند.
چگونه از طریق ایمیل‌های Conversational، بازاریابی ایمیل را ارتقا بخشید؟

در این مقاله می خوانید

آیا اسم ایمیل های conversational به گوش تان خورده است؟ آیا می دانید که مخاطبان به این گونه ایمیل ها علاقه ی بسیار بیشتری دارند؟

بعضی مردم بازاریابی ایمیل را بد و ناکار‌آمد ارزیابی می‌کنند، اما علیرغم این ادعاها مبنی بر خارج شدن ایمیل از روش‌های بازاریابی، ۳۳% از مصرف‌کنندگان اظهار داشته‌اند که در سال 2019 بیش از سال گذشته از آن استفاده کرده‌اند. همچنین در پایان سال 2019 تخمین زده شد که بازاریابان آمریکایی بالغ بر ۳۵۰ میلیون دلار بر تبلیغات ایمیل هزینه کرده‌اند.

این آمار و سرمایه‌گذاری‌های کلان بر بازاریابی از طریق ایمیل اثباتی بر آن است که بازاریابان و فعالان کسب و کارها هنوز هم پتانسیل بالایی برای این روش در نظر گرفته‌اند. پس مشکل از چیست و چرا بسیاری از بازاریابان هنوز در بهره‌گیری از این کانال موفق نیستند؟ در پاسخ به سوال مطرح شده می‌توان گفت، این کانال نیست که نیاز به اصلاح دارد، بلکه ما باید در روش استفاده از آن اصلاحات و تغییرات به خصوصی ایجاد و اعمال نماییم.

مدت‌هاست که از ایمیل برای به‌روزرسانی‌ها، اعلان‌ها، تبلیغات و دعوت‌نامه‌ها و غیره استفاده کرده‌اند، اما مشکل آنجا است که ایمیل‌هایی که ما به کاربران خود ارسال می‌کنیم اصلاً مکالمه‌محور نیستند، روشی که اغلب ما از آن برای ارسال ایمیل استفاده می‌کنیم این است که تنها اطلاعاتی را در اختیار مشتریان قرار داده و بدون هیچ کار دیگری منتظر می‌مانیم. این روش یک کانال ارتباطی یک‌طرفه بوده و به روابط ما با مشتریان آسیب می‌رساند.

بنا بر گفته‌های کیت آدامز، نائب رییس(VP) دریفت:« امروزه، خریدارانی که مسئول هستند هیچ علاقه‌ای به پر کردن فرم‌ها ندارند و در واقع کاربران ترجیح می‌دهند که به صورت دوستانه‌ای با آن‌ها رفتار شود. ایمیل Conversational به شما این امکان را می‌دهد تا در گفت وگویی واقعی با خریداران در ارتباط باشید. این موضوع تجربه خرید را بالا برده و آن را معتبرتر و موثرتر می‌کند.»

روش‌های قدیمی بازاریابی ایمیل دیگر پاسخگوی این نیازهای مشتریان نیستند.

ایمیل Conversational چیست؟

برای ما این موضوع شامل حذف انواع CTA اصلی که از مشتریان درخواست‌هایی از قبیل: روی لینک زیر کلیک کنید، ایبوک را در این لینک مطالعه کنید و غیره دارند، است. از نظر من هنوز هم نباید پیوست‌های مهم و آمارهای ارزشمند را فراموش کرد، اما CTA اصلی و پیشنهادی من به جای «راهنما را در لینک زیر بارگیری کنید»، «به من پاسخ دهید» یا «نظر شما چیست» خواهد بود. یکی از موارد خوب و موثر دیگر برای در میان گذاشتن با مشتریان نیز این است که «آیا می‌توانم اطلاعات بیشتری به شما ارائه دهم؟»

ایمیل Conversational چیست؟

بهتر است تا کمی در اینجا مکث کنیم، چون اگر شما هم مانند من زمانی که برای اولین بار با این روش آشنا شدم باشید به احتمال زیاد ذهنتان با هزاران ایده و سوال پر شده است و شاید در حال حاضر همه چیز از نظر شما غیر متعارف به نظر برسد. احتمالاً شما هم نگران اینباکس(صندوق ورودی) ایمیل شلوغ و بی‌نظم و نحوه صحیح مدیریت آن هستید. برای رفع تمامی این پرسش‌ها بهتر است یک نمونه عینی از روش مذکور در ادامه مطلب آورده شود.

  • Subject: (اسم کاربر) لیست کارهای شما چه مواردی را شامل می‌شود؟
  • Body:” دوست عزیز، مطمئن هستم که شما لیستی از امور هفتگی خود در دست دارید.

با وجود آنکه تمامی امور و برنامه‌ها مورد نظر حائز اهمیت هستند اما مطمئناً بعضی از آن‌ها از اهمیت بالاتری برخوردار می‌باشند. هدف ما این است تا به شما کمک کنیم که بهتر به امور سنگین و سخت روزانه خود بپردازید. اگر به خدمات مذکور علاقه‌مند هستید به این ایمیل پاسخ و اطلاع دهید که تیم ما چطور می‎ تواند به شما کمک کرده و از شما حمایت لازم را به عمل آورد.”

احتمال آنکه در ایمیل‌های Conversational مانند مورد مذکور جوابی از کاربران دریافت شود خیلی بالاتر از حالت عادی است چراکه:

  1. درباره اهداف مشتریان و کمک به آن‌ها در این رابطه صحبت می‌کند.
  2. این فرصت در اختیار آن‌ها گذاشته می‌شود تا دقیقاً نیازهای خود را با ما به اشتراک بگذارند.

ایمیل وبینار

یکی از روش‌های موردعلاقه من در ایمیل‌های Conversational استفاده از وبینارها (سمینار مبتنی بر وب) است.

در حالت کلی اگر یک دعوت‌نامه وبینار به کاربران خود ارسال کنید و او به آن علاقه‌مند باشد، این مراحل باید برای ثبت‌نام انجام بگیرند:

  • روی لینک کلیک کنید.
  • وبیناری که دوست دارید در آن شرکت نمایید؛ انتخاب کنید.
  • فرم‌های لازمه را پر کنید.

از آنجا که این مراحل بسیار زمان‌بر هستند ممکن است باعث شوند که تعداد زیادی از کاربران علاقه‌ای به مشارکت در آن نداشته باشند یا از مشارکت صرف نظر کنند اما در ایمیل‌های Conversational تنها کاری که کاربران باید انجام دهند آن است که پیام شما را ریپلای کرده و با گفتن «بله» یا « مرا ثبت‌نام کن» به شما اعلام کنند که به مشارکت در وبینار علاقه دارند. پس از آن نیز شما می‌توانید به صورت اتوماتیک و به وسیله بات مخصوصی ثبت‌نام را بدون هیچ دردسری به انجام برسانید.

نتایج

این داده‌ها نشان‌دهنده نتایج حاصل از ایمیل‌های Conversational هستند:

  • ۱۱۰۰ پاسخ انسانی در جواب به ایمیل ارسال شده تنها در عرض ۳ ماه
  • افزایش ۹۷ درصدی در ثبت‌نام‌ وبینارها از Q2 2019 (در روش قدیمی) به Q3 2019 (استفاده از ایمیل‌های محاوره‌ای)

این آمار و داده‌های ارائه شده به خوبی پتانسیل و توانایی‌های ایمیل‌های Conversational را منعکس می‌کنند.

البته در این روش علیرغم آنکه پاسخ گرفتن در جواب ایمیل ارسالی ممکن است نرخ تبدیل شما را بالا ببرد، اما فرایند پیگیری پاسخ های دریافتی با ربات چندان حرفه ای نیست و نیاز به بررسی اپراتور نیز دارد. چراکه مشخص نیست دقیقا مخاطب چه متنی را در پاسخ برای شما ارسال کند! از این رو در کسب و کارهای متوسط و بزرگ که به دنبال گسترش فعالیت های مارکتینگ خود بدون محدودیت هستند (اصل توسعه پذیری)، به نظر این روش چندان مناسب نخواهد بود. پس به این مجموعه ها پیشنهاد می شود به جای دریافت پاسخ متنی (Reply)، متن دکمه های فراخوان به عمل (CTA) را تعاملی بنویسند که در بخش اول مقاله نمونه های آن مطرح شد. بدین ترتیب مخاطبان به سایت منتقل شده و در آنجا به سراغ فرم ثبت نام یا فرایند خرید می روند.

جمع بندی

از ایمیل همواره برای پخش کلی و سراسری اطلاعات و داده‌ها استفاده شده است و هیچ‌وقت روش و مقیاسی مناسب برای صمیمانه و مکالمه محور کردن بازاریابی ایمیل وجود نداشته است، اما حالا که ابزار و روش‌های لازم برای این امر را در دست داریم، می‌توان آینده‌ای روشن برای این روش از بازاریابی پیشبینی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره ایمیل مارکتینگ

راهی ارزان و اثر بخش در تبلیغات

  • طراحی و اجرای کمپین‌ها
  • تحلیل و بررسی نتایج کمپین‌ها
  • یکپارچه‌سازی با سایت
  • فعالسازی ایمیل‌های تراکنشی
  • اتومیشن مارکتینگ
  • بررسی شاخص‌های کلیدی عملکرد
  • برنامه‌ریزی ایمیل مارکتینگ
  • و …
آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی