🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

چه عواملی بر سرعت وب‌سایت موثر هستند؟ | 10 پلاگین افزایش سرعت

تحقیقات و آمارها نشان می‌دهد تقریبا نیمی از کاربران وقتی وارد یک وب‌سایت می‌شوند انتظار دارند آن سایت در عرض ۲ ثانیه یا کمتر لود شود و اگر انتظارشان در عرض ۳ ثانیه برآورده نشود سایت را ترک می‌کنند. از طرف دیگر حدود ۷۸% کسانی که آنلاین خرید می‌کنند اگر تجربه خوبی از وب‌سایت به دست نیاورند و سرعت آن کم باشد دیگر برای خرید به آن مراجعه نمی‌کنند و جالب‌تر اینکه ۴۴% از آنها این تجربه‌ی بد را به اطرافیانشان هم انتقال می‌دهند. داده‌هایی که از این تحقیقات به دست آمده نشان می‌دهد تنها و تنها یک ثانیه تاخیر در زمان لود وب‌سایت می‌تواند نرخ تبدیل را تا ۷% کاهش دهد. به عنوان مثال در نظر بگیرید اگر بیزینس شما روزانه ۱ میلیون تومان درآمد داشته باشد، فقط با یک تاخیر یک ثانیه‌ای در بارگذاری وب‌سایت ممکن است در سال ۲۵ میلیون تومان را از دست بدهید. پس با علم به این اطلاعات و داده‌ها از همین الان دست به کار شوید. ما در این مقاله به شما کمک می‌کنیم ابتدا عواملی که بر سرعت وب‌سایت تاثیرگذار هستند را شناسایی کنید و بعد راه‌حل افزایش سرعت را در اختیارتان می‌گذاریم پس تا آخر با ما همراه باشید.
چه عواملی بر سرعت وب‌سایت موثر هستند؟ | 10 پلاگین افزایش سرعت

در این مقاله می خوانید

سرعت لود شدن وب‌سایت شما چقدر است؟ فکری برای بهینه‌سازی‌اش کرده‌اید؟

تحقیقات و آمارها نشان می‌دهد تقریبا نیمی از کاربران وقتی وارد یک وب‌سایت می‌شوند انتظار دارند آن سایت در عرض ۲ ثانیه یا کمتر لود شود و اگر انتظارشان در عرض ۳ ثانیه برآورده نشود سایت را ترک می‌کنند. از طرف دیگر حدود ۷۸% کسانی که آنلاین خرید می‌کنند اگر تجربه خوبی از وب‌سایت به دست نیاورند و سرعت آن کم باشد دیگر برای خرید به آن مراجعه نمی‌کنند و جالب‌تر اینکه ۴۴% از آنها این تجربه‌ی بد را به اطرافیانشان هم انتقال می‌دهند.

داده‌هایی که از این تحقیقات به دست آمده نشان می‌دهد تنها و تنها یک ثانیه تاخیر در زمان لود وب‌سایت می‌تواند نرخ تبدیل را تا ۷% کاهش دهد. به عنوان مثال در نظر بگیرید اگر بیزینس شما روزانه ۱ میلیون تومان درآمد داشته باشد، فقط با یک تاخیر یک ثانیه‌ای در بارگذاری وب‌سایت ممکن است در سال ۲۵ میلیون تومان را از دست بدهید. پس با علم به این اطلاعات و داده‌ها از همین الان دست به کار شوید. ما در این مقاله به شما کمک می‌کنیم ابتدا عواملی که بر سرعت وب‌سایت تاثیرگذار هستند را شناسایی کنید و بعد راه‌حل افزایش سرعت را در اختیارتان می‌گذاریم پس تا آخر با ما همراه باشید.

ابزار سنجش سرعت لود شدن وب‌سایت

قبل از شروع هر چیزی اولین مسئله‌ای که باید از آن آگاه باشید سرعت لود شدن وب‌سایتتان است. وب‌سایت‌های زیادی برای این کار وجود دارند که فقط کافی است آدرس هر وب‌سایتی را که میخواهید در آن وارد کنید تا سرعت آن را به شما گزارش بدهند. یکی از محبوب‌ترین این سایتها GTmetrix است. کافی است وارد این سایت شوید و URL وب‌سایتتان را در باکس مخصوص وارد کنید، آن را آنالیز می‌کند و پس از چند ثانیه سرعت وب‌سایت را بر حسب ثانیه و میلی ثانیه به شما گزارش می‌دهد. البته علاوه بر گزارش سرعت وب‌سایت، عوامل دیگری هم مانند تعداد درخواست‌های ارسالی به سرور، سرعت سرور و یا سایز لندینگ پیج و … به شما داده می‌شود که از آن استفاده‌های زیادی می‌توان کرد.

عوامل موثر بر سرعت وب‌سایت

شناسایی عوامل تاثیرگذار بر سرعت لود وب‌سایت درک بهتری از چرایی این مسئله در اختیار ما می‌گذارد. اینکه بدانیم دقیقا چه فاکتورهایی وجود دارد که می‌توانند روی سرعت تاثیر بگذارند در حل کردن این مشکل کمک شایانی می‌کنند. اگرچه بسیاری از این این عوامل ممکن است اجتناب ناپذیر باشند که برای آن هم ابزارها و راه حل‌هایی در نظر گرفته شده است. در ادامه با این عوامل بیشتر آشنا خواهیم شد.

سرعت سرور (هاستینگ)

یکی از مهم‌ترین عواملی که در سرعت لود وب‌سایت شما موثر است شرکتی است که میزبان وب شماست و اینکه برای وب‌سایت شما از چه نوع سروری استفاده می‌کند و سرعت آن چه میزان است. اگر منابع کافی روی سرور اصلی وجود نداشته باشد در خدمت‌رسانی به سایت‌های مختلف دچار مشکل می‌شود. وب‌سایتهای کوچکتر معمولا از سرور اشتراکی استفاده می‌کنند اما وب‌سایت‌های بزرگتر خیلی اوقات نیاز به سرور اختصاصی دارند. به عنوان مثال سایت‌هایی مانند فیسبوک یا توئیتر به دلیل حجم بسیار بالای ترافیک نیازمند سرور اختصاصی هستند تا بتوانند همه منابع را کنترل کنند و پاسخگوی آن حجم از ترافیک باشند.

سرعت سرور (هاستینگ)

زمانی که می‌خواهید شرکت خدماتی هاست خود را انتخاب کنید باید به این نکته توجه کنید که نرخ Uptime (مدت زمان در دسترس بودن، بدون قطعی) حداقل ۹۹.۵% داشته باشد. که آن میزان قطعی ۰.۵% هم برای زمانی است که سروری که وب‌سایت شما روی آن قرار دارد مشغول به روزرسانی شدن است و این کاملا طبیعی است. توجه داشته باشید اگر سرعت سرور پایین باشد هر کاری که برای بهینه‌سازی سرعت وب‌سایتتان انجام دهید بی‌فایده خواهد بود.

اگر ترافیک شما از محل‌های جغرافیایی متفاوت می‌آید بهتر است روی یک سیستم CDN (Content Delivery Network) سرمایه‌گذاری کنید. این نوع شبکه‌ها مجموعه‌ای از سرورها هستند که زمانی که کاربر از یک محل جغرافیایی خاص وب‌سایت شما را باز می‌کند نزدیک‌ترین سرور به او وصل می‌شود و در نتیجه دیتا نیازی به سفر طولانی ندارد و با سرعت مناسب برای کاربر لود می‌شود.

سایز و نوع فایل‌های وب‌سایت

به زبان ساده و کلی، هر چقدر سایز فایل‌هایی که روی وب‌سایت آپلود می‌کنید بزرگتر باشد و هر چقدر میزان فایل‌هایی که آپلود می‌کنید بیشتر باشد روی سرعت وب‌سایت شما اثر منفی می‌گذارند چرا که طبیعتا نیازمند زمان بیشتری برای بارگذاری هستند. برای بهینه کردن این مسئله باید کدهایی که استفاده می‌کنید را کوتاه‌تر کنید، سایز فایل‌های آپلودی را کاهش دهید و مهم‌تر از همه سایز و فرمت تصاویر را تا جایی که ممکن است بهینه‌سازی کنید.

حجم ترافیک

بعضی وب‌سایت‌ها پهنای باند مشخصی دارند. پهنای باند به میزان دیتایی گفته می‌شود که در طول یک مدت زمان مشخص منتقل می‌شود (معمولا در طول یک ماه). داشتن حجم بالای ترافیک قطعا نشانه‌ی خوبی است. اما اگر هاست شما توانایی کمی در اختصاص پهنای باند داشته باشد، آن وقت است که نه تنها ریسک سرعت پایین برای وب‌سایت پیش می‌آید، بلکه در صورت کمبود پهنای باند و تا زمانی که دوباره ابتدای دوره برسد وب‌سایت شما اصطلاحا shut down می‌شود و بالا نمی‌آید.

حجم ترافیک

این موضوع به خصوص برای فروشگاه‌های آنلاین حیاتی محسوب می‌شود. حجم ترافیک بالا نشان می‌دهد بیزینس به خوبی دارد کارش را انجام می دهد و طبیعتا نرخ تبدیل بالایی هم دارد. پس اگر نمی‌خواهید مشتریانتان را از دست بدهید حتما یک چشمتان به پهنای باند باشد تا عملکرد مخرب جلوگیری کنید.

پلاگین‌های وب‌سایت

پلاگین‌های‌ (افزونه) بی‌شماری برای وردپرس وجود دارند که اتفاقا بسیار هم کاربردی هستند، به خصوص اگر زیاد از مسائل تکنیکی و برنامه‌نویسی سر در نیاوردید این پلاگین‌ها بسیار کمک‌کننده و وسوسه انگیز خواهند بود. اما در کنار شیرینی استفاده از پلاگین‌های مختلف نباید فراموش کنید که استفاده بیش از اندازه از آنها باعث می‌شود سرعت وب‌سایت تا حد چشم‌گیری کاهش پیدا کند، به خصوص اگر بهینه‌سازی نشده باشند. پلاگین‌ها کاربردهای مختلفی دارند. بعضی از آنها دیتابیس را درگیر می‌کنند و بعضی هم برای استفاده‌های front-end طراحی شده‌اند. از میان آنها، پلاگین‌هایی که دیتابیس را درگیر می‌کنند قطعا سنگین‌تر هستند و سرعت بیشتری از وب‌سایت طلب می‌کنند.

متاسفانه عدد مشخصی برای نصب پلاگین روی وب‌سایت وجود ندارد و نمی‌توان تعداد ماکزیمم نصب پلاگین را برشمرد چرا که این مسئله کاملا بستگی به ظرفیت وب‌سایت شما، نوع پلاگین‌های مورد استفاده و بسیاری عوامل دیگر دارد. یک پلاگین بد می‌تواند حجم بیشتر از ۱۰ فایل را داشته باشد در حالی که چندین پلاگین خوب می‌توانند اندازه یک فایل باشند. این مسئله به توسعه‌دهنده‌ی پلاگین هم بستگی دارد، اینکه چقدر کدنویسی با کیفیت دارد یا چقدر بهینه شده است. حتی‌الامکان سعی کنید از پلاگین‌های محبوب و شناخته شده استفاده کنید و در نصب آن ها زیاده‌روی نکنید.

موارد دیگر…

چندین عامل دیگر هم وجود دارند که شاید از عهده شما خارج باشد و به سیستم کاربر مرتبط باشد که در این زمینه ممکن است کاری نتوانید انجام دهید. عواملی مانند کش مرورگر، سرعت کانکشن کاربر و نوع مرورگر مورد استفاده و … همگی می‌توانند در سرعت لود شدن وب‌سایت موثر باشند هرچند اینها سهم کوچکی دارند و آنچه که باید مورد تمرکز شما قرار بگیرد مواردی بود که در بالا به آن اشاره شد.

اما حالا که با عوامل کاهش سرعت وب‌سایت آشنا شدیم باید بدانیم چه روش‌هایی برای افزایش و بهینه‌سازی آن وجود دارد. یکی از محبوب‌ترین روش‌ها استفاده از پلاگین یا همان افزونه‌های افزایش سرعت است. در ادامه ۱۰ مورد از قدرتمندترین این افزونه‌ها را معرفی می‌کنیم که بنا بر نیازتان می‌توانید از آنها کمک بگیرید.

۱۰ پلاگین برای افزایش سرعت وب‌سایت وردپرسی

1.   WP Rocket

 WP Rocket

قیمت: ۴۹ دلار

یکی از قدرتمندترین پلاگین‌های بهینه‌سازی سرعت در وردپرس WP Rocket است که تقریبا همه چیز را پوشش می‌دهد. این افزونه به شما کمک می‌کند موارد مربوط به کش (Cache) پیج‌های وب‌سایتتان را انجام دهید و بسیاری تاکتیک‌های دیگری را در زمینه بهینه‌سازی عملکرد اجرا کنید.

زمانی که این پلاگین را نصب می‌کنید به طور اتوماتیک موارد زیر انجام می‌شود:

  • پاک کردن کش پیج‌های وب‌سایت
  • پاک کردن کش مرورگر
  • فشرده‌سازی فایل‌ها (Gzip)

از مزایای این پلاگین آن است که بر خلاف دیگر پلاگین‌ها که طرز کار با آنها کمی پیچیده است، استفاده از این پلاگین بسیار راحت و ساده است و به خصوص برای افراد تازه‌کار توصیه می‌شود. از معایب این افزونه هم قیمت بالای آن است، اما برای افرادی که وقت یادگیری ندارند این افزونه بسیار کمک کننده و ساده خواهد بود.

دیگر ویژگی‌هایی که WP Rocket در اختیار شما خواهد گذاشت:

  • کاهش سایز کدها
  • ادغام فایل‌ها
  • حذف جاوا اسکریپت کند
  • کنترل Heartbeat API
  • افزایش سرعت پیج
  • ادغام CDN
  • بهینه‌سازی دیتابیس

2. Perfmatters

Perfmatters

قیمت: ۲۵ دلار

Perfmatters کمی متفاوت‌تر از پلاگین‌های این لیست است. این پلاگین به شما کمک می‌کند بسیاری از بخش‌های کوچکتر وب‌سایت وردپرسی‌تان بهینه‌سازی کنید. البته این پلاگین پاک کردن کش انجام نمی‌دهد اما اگر از افزونه‌های کشینگ استفاده می‌کنید این پلاگین بهترین مکمل برای بهینه‌سازی سرعت خواهد بود. یکی از بهترین ویژگی‌های این پلاگین آن است که بسیاری از تنظیمات کوچکی که هیچ استفاده‌ای هم برای وب‌سایت ندارند، مانند فونت ایموجی، شماره نسخه وردپرس و … را پاک می‌کند. این پلاگین همچنین تعدادی از درخواست‌های HTTP غیر ضروری را هم حذف می‌کند.

علاوه بر این، پلاگین Perfmatters یک ابزار مدیریت اسکریپت دارد که به شما اجازه می‌دهد به صورت دستی و هر زمانی که خواستید جاوا اسکریپت/CSS را روی پیج‌های مشخص بارگذاری کنید. به عنوان مثال اگر پلاگین فرم تماس شما اسکریپت‌هایش را در تمامی وب‌سایت لود می‌کند با استفاده از Perfmatters می‌تواند آن را شخصی سازی کنید به طوری که اسکریپتش را فقط در صفحه تماس شما لود کند. این مسئله برای جلوگیری از درخواست‌های HTTP غیر ضروری بسیار کاربردی است.

از دیگر ویژگی‌های این پلاگین:

  • تغییر DNS (سیستم نام دامنه)
  • غیرفعال کردن Heratbeat API
  • بهینه‌سازی تصاویری که دیر لود می‌شوند
  • آنالیز محلی هاست

یکی از معایب این پلاگین عدم پاک کردن کش است. به طور کلی اگر از قبل از پلاگین‌های کشینگ استفاده می‌کنید (یا هاست شما پاک کردن کش را برایتان انجام می‌دهد) این پلاگین می‌تواند یک گزینه خوب برای بهینه‌سازی سرعت وب‌سایت باشد.

3. WP Fastest Cache

WP Fastest Cache

قیمت: رایگان

این پلاگین یکی از محبوب‌ترین پلاگین‌های رایگان است که بیش از ۳۰۰۰ نقد مثبت گرفته و در امتیازبندی رتبه ۴.۹ را دارد و ۲۰۰ هزار نصب فعال دارد. استفاده از این پلاگین بسیار ساده است به طوری که فقط با زدن یک تیک می‌توانید کشینگ را فعال کنید تا به طور خودکار کش پیج‌های وب‌سایتتان پاک شود.

علاوه بر این، نسخه رایگان این پلاگین ویژگی‌های زیر را ارائه می‌دهد:

  • فشرده‌سازی فایل‌ها
  • پاک کردن کش مرورگر
  • کاهش سایز برای HTML و CSS (عدم پشتیبانی از جاوا اسکریپت)
  • قابلیت غیرفعال کردن ایموجی‌های وردپرس
  • غیرفعال کردن کشینگ برای بعضی کاربران و محتواهای سایت
  • ابزاری برای ادغام با CDNها

البته اگر نیاز به خدمات بیشتری داشته باشید می‌توانید نسخه پولی آن را تهیه کنید که ویژگی‌های زیر را اضافه می‌کند:

  • بهینه‌سازی تصاویر
  • بهینه‌سازی دیتابیس
  • کاهش سایز پیشرفته (پشتیبانی از جاوا اسکریپت)
  • افزایش سرعت لود

نسخه پولی این پلاگین از ۵۹ دلار به بالا است.

4. WP Super Cache

WP Super Cache

قیمت: رایگان

یکی دیگر از پلاگین‌های محبوب و رایگان WP Super Cache است که محصول کمپانی Automattic است. اولین چیزی که در استفاده از این پلاگین نظر را جلب می‌کند سادگی آن است. پس اگر کاملا تازه‌وارد هستید فقط کافی است بعد از نصب پلاگین یک تیک کوچک بزنید و بقیه کارها را به خودش بسپارید.

البته اگر بخواهید کنترل بیشتری روی امور داشته باشید در قسمت تنظیمات می‌توانید آن را مدیریت کنید, مثلا:

  • انجام عملیات فشرده‌سازی
  • پاک کردن کش مرورگر
  • کشینگ محتوا
  • زمان‌بندی انجام کشینگ

علاوه بر این با این پلاگین می‌توانید به CDN انتخابی خودتان متصل شوید. این پلاگین کاملا رایگان است و نسخه پولی ندارد.

5. W3 Total Cache

W3 Total Cache

قیمت: رایگان

یکی دیگر از پلاگین‌های محبوب و در عین حال رایگان وردپرس W3 Total Cache است که نسبت به دیگر پلاگین‌های لیست امکانات بیشتری از لحاظ کشینگ ارائه می‌دهد. اما داشتن همین امکانات پیشرفته باعث پیچیدگی استفاده از این پلاگین شده است و کار با آن کمی تمرین و مطالعه می‌خواهد و آموزش‌هایی هم در رابطه با این پلاگین در سطح وب می‌توان پیدا کرد.

اگر تازه‌کار هستید توصیه می‌شود سراغ پلاگین‌های دیگر لیست بروید، چرا که پیچیدگی این پلاگین مخصوص وب‌مستران حرفه‌ای ساخته شده و کار با آن ممکن است سر در گمتان کند. از طرفی اگر از حرفه‌ای‌های این صنعت هستید و می‌خواهید روی وجوه مختلف کشینگ کنترل کامل داشته باشید، بهترین گزینه برای شما همین  پلاگین است. به عنوان مثال می‌توانید موارد زیر را کنترل کنید:

  • کشینگ پیج
  • کشینگ مرورگر
  • کشینگ دیتابیس
  • Object Caching
  • Fragment Caching

علاوه بر این، این پلاگین قابلیت کاهش سایز کدها و اتصال به CDN انتخابی شما را دارد.

6. WP-Optimize

WP-Optimize

قیمت: رایگان (نسخه پولی از ۳۹ دلار در سال)

این پلاگین در گذشته منحصرا برای بهینه‌سازی دیتابیس به کار می‌رفت در حالی که امروز علاوه بر بهینه‌سازی دیتابیس، تبدیل به یک پلاگین افزایش سرعت تمام عیار وردپرسی شده است.

برخی از ویژگی‌های این پلاگین:

  • کشینگ پیج‌های وبسایت
  • فشرده‌سازی تصاویر
  • فشرد‌سازی Gzip

نسخه پرمیوم این پلاگین ویژگی‌های بیشتری ارائه می‌دهد از جمله:

  • زمان‌بندی کشینگ دیتابیس
  • حذف تصاویر بی‌استفاده
  • بهینه‌سازی تصاویر کند
  • بهینه‌سازی جداول دیتابیس

این پلاگین ساخته‌ی همان تیمی است که پلاگین بک آپ محبوب UpdraftPlus را ارائه می‌دهد و طبیعتا تیم خوبی پشت آن است. نسخه رایگان آن روی سایت وردپرس موجود است و میتوانید استفاده کنید.

7. Autoptimize

Autoptimize

قیمت: رایگان

این پلاگین یکی از پلاگین‌های رایگان و محبوب دیگری است که به بهینه‌سازی HTML، CSS و JavaScript کمک می‌کند اما یکی از معایبش آن است که عمل کشینگ را انجام نمی‌دهد.

از ویژگی‌های این پلاگین:

  • کاهش سایز کدینگ: با این ویژگی بدون آنکه در کارایی سایت اختلالی ایجاد شود کدنویسی بهینه می‌شود. به طور مثال کاراکترهای اضافی، خطوط فاصله و … که فقط سایز کدینگ را بالا می‌برند و عملا هیچ استفاده‌ای ندارند حذف می‌شوند.
  • ادغام کردن درخواست‌ها: با این ویژگی فایل‌های جداگانه با هم ادغام و تبدیل به یک فایل می‌شوند و همین باعث می‌شود تعداد درخواست‌های روی وبسایت شما کاهش پیدا کند.

علاوه بر این‌ها، اقدامات اولیه‌ای مانند پاک کردن ایموجی‌ها هم انجام می‎‌گیرد. در کل اگر از پلاگین‌های کشینگ به طور جداگانه استفاده می‌کنید این پلاگین می‌تواند به صورت مکمل استفاده شود.

8.   Asset CleanUP

 Asset CleanUP

قیمت: رایگان (نسخه پولی ۳۹ دلار)

این پلاگین یکی از پلاگین‌های خوب برای بهینه‌سازی اسکریپت‌های وبسایت است. با این پلاگین می‌توانید به صورت موردی اسکریپت‌هایی را که نیاز دارید اجرا یا غیرفعال کنید. به عنوان مثال می‌توانید بعضی اسکریپت‌ها را طوری محدود کنید که فقط در پیج‌هایی خاص از وبسایت که می‌خواهید اجرا شوند. اگر اسکریپت‌های غیر ضروری دارید که در کل وبسایت نمایش داده می‌شوند این پلاگین میتواند کمکتان کند. به عنوان مثال اسکریپت فرم تماس شما در همه پیج‌ها نمایش داده می‌شود، که طبیعتا غیر ضروری است. با این پلاگین می‌توانید اسکریپت فرم تماس را فقط به پیج تماس با ما محدود کنید که همین باعث میشود تعداد درخواست‌ها از پیج‌های دیگر کاهش پیدا کند.

از ویژگی‌‌های دیگر این پلاگین:

  • کاهش سایز کدینگ
  • ادغام فایل‌ها
  • حذف ایموجی‌ها و آیکون‌ها
  • بهینه‌سازی فونت‌های گوگل

البته از معایب این پلاگین آن است که کشینگ انجام نمی‌دهد و باید آن را با یک پلاگین کشینگ مکمل کنید.

9. ShortPixel

ShortPixel

قیمت: رایگان (نسخه پولی ماهانه ۵ دلار)

به طور میانگین معمولا حدود ۵۰% سایز وب‌سایت‌ها را تصاویر اشغال می‌کنند. پس اگر فکری برای بهینه‌سازی تصاویر کنید تقریبا نصف راه را رفته‌اید و سرعت سایتتان را بهینه کرده‌اید. ShortPixel یکی از افزونه‌های قدرتمندی است که منحصرا در زمینه بهینه‌سازی تصویر فعالیت می‌کند و به طور اتوماتیک کارهای زیر را برایتان انجام می‌دهد:

  • تغییر سایز تصویر با ماکزیمم ابعاد به صورت بهینه
  • فشرده‌سازی تصاویر
  • تبدیل WebP (برای مرورگرهایی که از آن پشتیبانی می‌کنند)
  • تبدیل PNG به JPG

البته همین تیم یک پلاگین جداگانه دیگری هم با نام ShortPixel Adaptive Images plugin ارائه می‌کنند که این پلاگین همچنان بهینه‌سازی عکسها را انجام می‌دهد اما علاوه بر آن از یک CDN جهانی استفاده می‌کند تا بتواند بر اساس دستگاه هر کاربر سایز عکس را مناسب با آن تغییر دهد و در واقع این سیستم بر مبنای انعطاف‌پذیری عکس بر اساس دستگاه می‌کند. مثلا اگر کاربری با  موبایل وارد سایت شود، عکس مناسب با صفحه نمایش دستگاه او در می‌آید و بر عکس کسی که با صفحه نمایش بزرگتری وارد می‌شود تصویر را بزرگتر می‌بیند. این پلاگین برای وب‌سایت‌هایی که از تصاویر زیادی استفاده می‌کنند بسیار کاربردی است.

10. Lazy Load (از تیم WP Rocket)

   Lazy Load (از تیم WP Rocket)

قیمت: رایگان

یکی دیگر از پلاگین‌های رایگان Lazy Load است که همان تیم WP Rocket آن را توسعه داده است. این پلاگین منحصرا در زمینه افزایش لود وب‌سایت فعالیت می‌کند.این پلاگین کمک می‎‌کند محتواهای بالای صفحه زودتر از محتوای پایین صفحه یا همان Below the fold لود شوند و تا کاربر تصمیم به اسکرول کردن صفحه می‌گیرد محتواهای پایین هم لود می‌شوند همین مسئله سرعت لود وب‌سایت را بالا می‌برد چرا که به جای لود کل صفحه به صورت یکجا، به ترتیب ابتدا قسمت‌هایی که کاربر می‌بیند لود می‌شوند. البته اگر از قبل از پلاگین WP Rocket استفاده می‌کنید نیازی به نصب این پلاگین ندارید چرا که WP Rocket همه این ویژگی‌ها را پوشش می‌دهد.

مقایسه سریع لیست بالا

اینکه کدام پلاگین برای شما بهتر است را کسی جز خودتان نمی‌داند، هر کدام از آنها ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. اما مسئله‌ای که مهم است این است که هر وب‌سایت وردپرسی نیازمند یک پلاگین کشینگ است (البته بعضی هاست‌ها این کار را به طور اتوماتیک برای شما انجام می‌دهند می‌توانید این مسئله را از شرکت خدماتی خودتان سوال کنید).

  • WP Rocket: می‎‌توان گفت محبو‌ترین پلاگین است و علاوه بر کشینگ، از بسیاری تکنیک‌های بهینه‌سازی سرعت استفاده می‌کند و یک پکیج کامل به حساب می‌آید. استفاده از آن بسیار ساده است. تنها نقطه ضعف آن پولی بودنش است که در مقایسه با دیگر پلاگین‌ها و راحتی استفاده ارزش هزینه‌اش را دارد.
  • WP Fastest Cache: این پلاگین نسخه رایگان دارد، کشینگ انجام می‌دهد و علاوه بر آن از تکنیک‌های مختلف بهینه‌سازی سرعت هم استفاده می‌کند. استفاده از آن بسیار راحت است و اگر نمی‌خواهید هزینه کنید در این لیست کامل‌ترین پلاگین رایگان به حساب می‌آید.
  • WP Super Cache: در ظاهر کاربری ساده‌ای دارد اما در عین حال کنترل‌های زیادی هم در اختیار شما می‌گذارد. رایگان است و به خصوص برای افراد تازه‌کار بسیار مناسب است.
  • WP Total Cache: این پلاگین یکی از پیچیده‌ترین‌ها با تنظیمات بسیار است. برای وبمستران و حرفه‌ای‌ها مناسب است.
  • WP Optimize: این پلاگین از لحاظ ادغام فایل‌ها و بهینه‌سازی دیتابیس و تصاویر بسیار حرفه‌ای عمل می‌کند.
  • Perfmatters و Asset CleanUp و Autoptimize: هر سه از افزونه‌هایی هستند که منحصرا برای کسانی که می‌خواهند روی اسکریپت‌های وب‌سایتشان کنترل داشته باشند و میزان درخواست‌های HTTP را کاهش دهند مناسب است.
  • ShortPixel و Lazy Load by WP Rocket: هر دو منحصرا برای بهینه‌سازی تصاویر وب‌سایت مناسب هستند.

جمع بندی

سرعت وب‌سایت یکی از عواملی است که نه تنها در سئو برای شما یک عامل تاثیرگذار محسوب می‌شود بلکه در میزان درآمد بیزینس شما هم موثر است. پس بهینه‌سازی آن یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید در نظر گرفته شود. در این مقاله عواملی را که سرعت وبسایت را تحت تاثیر قرار می‌دهند بررسی کردیم و به معرفی و مقایسه افزونه‌هایی پرداختیم که در افزایش سرعت وبسایت به شما کمک می‌کنند. امید است که مورد توجه قرار گرفته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط