🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

معرفی لایت هاوس گوگل | Google Lighthouse

همین طور که مطلع هستید گوگل ابزارهای بی نظیری را برای بررسی و آنالیز سایت در اختیار شما قرار می دهد. در این مقاله با ابزار لایت هاوس گوگل google light house آشنا خواهید شد. همانطور که می دانید گوگل وبسایت ها را بر اساس فاکتورهای متفاوتی بررسی می کند و به آن ها رتبه می دهد، یعنی هر وب سایتی که بتواند بیشتر با خواسته های گوگل از یک وب سایت هماهنگ باشد می تواند رتبه بهتری را در صفحه نتایج گوگل داشته باشد و بیشتر در معرض دید مخاطبان قرار گیرد. فعالیت هایی که برای بهینه سازی وبسایت در جهت بیشتر دیده شدن در موتور جستجو انجام می شوند را نیز قطعاً می دانید که سئو نامیده می شود. اما ممکن است شما اصول سئو را فرا گرفته باشید اما با انجام آن ها نیز تغییراتی را احساس نکنید، ممکن است قسمتی را اشتباه انجام داده باشید و متوجه نباشید.

در این مقاله می خوانید

همین‌طور که مطلع هستید گوگل ابزارهای بی‌نظیری را برای بررسی و آنالیز سایت در اختیار شما قرار می‌دهد. در این مقاله با ابزار لایت هاوس گوگل google light house آشنا خواهید شد. همانطور که می دانید گوگل وبسایت ها را بر اساس فاکتورهای متفاوتی بررسی می کند و به آن ها رتبه می‌دهد، یعنی هر وب سایتی که بتواند بیشتر با خواسته های گوگل از یک وب سایت هماهنگ باشد می تواند رتبه بهتری را در صفحه نتایج گوگل داشته باشد و بیشتر در معرض دید مخاطبان قرار گیرد. فعالیت هایی که برای بهینه‌سازی وب‌سایت در جهت بیشتر دیده شدن در موتور جستجو انجام می شوند را نیز قطعاً می دانید که سئو نامیده می‌شود. اما ممکن است شما اصول سئو را فرا گرفته باشید اما با انجام آن‌ها نیز تغییراتی را احساس نکنید، ممکن است قسمتی را اشتباه انجام داده باشید و متوجه نباشید.

گوگل به همین منظور ابزاری را تحت عنوان Google Lighthouse تحت اختیار کاربران قرار می‌دهد. گوگل لایت هاوس یک ابزار اپن سورس برای اجرای بررسی های مختلف تکنیکی برروی جنبه های مختلف سایت است. همان‌طور که گفته شد این ابزار توسط گوگل ایجاد شده است و می‌تواند این فاکتورهای هر URL را مورد آنالیز قرار دهد: عملکرد وب سایت، نحوه اجرای اپلیکیشن های وب سایت، میزان دسترسی به وب سایت و سئو. همچنین در همین لحظه نیز که این مطلب را می خوانید ابزار گوگل لایت هاوس به دیگر ابزارهای تحلیلی گوگل مانند PageSpeed Insights و ابزارهای تحلیلی تعبیه شده درون مرورگر Google Chrome برای قرار دادن اطلاعات تحلیلی بیشتر در اختیار شما متصل شده است.

کاربرد لایت هاوس گوگل Google Lighthouse چیست؟

گوگل لایت هاوس به شما این امکان را می دهد که عملکرد وب‌سایت خود را بازرسی کنید. ورژن اولیه این ابزار یعنی Google Lighthouse 1.0  تنهای برای بررسی Progressive Web App ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. در ادامه و در ورژن 2 امکان ارزیابی سئو و عملکرد وبسایت های معمولی نیز به این ابزار اضافه شد. در نهایت و هنگام انتشار ورژن سوم در اوایل ساال 2018، لایت هاوس دارای یک قالب جدید و هم‌چنین ابزارهایی برای ارزیابی در سطح کدهای برنامه نویسی وب سایت ها از طریق مرورگر گوگل کروم بود.

چه ارزیابی هایی توسط Google Lighthouse قابل اجرا هستند؟

ارزیابی های انجام شده در گوگل لایت هاوس به 5 بخش تقسیم می شوند: Performance، Best Practices، Accessibility، SEO و Progressive Web App.

چه ارزیابی هایی توسط Google Lighthouse قابل اجرا هستند؟

کاربران می‌توانند یکی از این موارد یا همه ی آن‌ها را انتخاب کنند، این انتخاب به این بستگی دارد که کاربران بخواهند  کدام قسمت از وب‌سایت‌شان را آنالیز کنند.

چه ارزیابی هایی توسط Google Lighthouse قابل اجرا هستند؟
  • Performance

در این بخش لایت هاوس میزان سرعت بالا آمدن یک وبسایت یا اپلیکیشن را بررسی می کند و مشخص می کند که به چه سرعتی کاربران می توانند به محتوای درون آنها دسترسی پیدا کنند. در این قسمت Lighthouse 6 فاکتور سرعت را اندازه گیری می کند:

  1. First Contentful Paint : مدت زمانی که طول می کشد تا اولین نوشته یا عکس پیش چشمان مخاطب ظاهر شود.
  2. First Meaningful Paint : مدت زمانی که طول می کشد تا محتوای اصلی صفحه مورد نظر پیش چشمان مخاطب ظاهر شود.
  3. Speed Index : این اصطلاح، اصطلاحی است که با استفاده از آن سرعت بارگذاری محتوای سایت را تعریف می کنند.
  4. Time to Interactive :مدت زمانی که طول می کشد تا کاربر بتواند به طور کامل با صفحه و محتوای آن تعامل ایجاد کند. ( مانند کلیک کردن برروی دکمه های خاص یا … )
  5. First CPU Idle : ارزش مورد اندازه گیری در این بخش به زمانی بر می گردد که طول می کشد تا فعالیت محتوای اصلی صفحه به قدری پایین باشد ( سریع بارگذاری شود ) تا به دیوایس کاربر این اجازه را بدهد که دیگر بخش های غیر مهمتر را بارگذاری کند.
  6. Estimated Input Latency : فاکتور قبلی همانطور که گفتیم در مورد این بود که چقدر طول می کشد تا وبسایت یا اپلیکیشن به فعالیت های کاربران واکنش نشان دهد که بر اساس میلی ثانیه اندازه گیری می شود و ماکسیموم مدت زمان آن باید زیر 5 ثانیه باشد. اگر این زمان از 50 میلی ثانیه بیشتر باشد، به احتمال زیاد کاربران وبسایت یا اپلیکیشن را کُند خوانده و آن را ترک می کنند.
Performance

آنالیزهای Lighthouse پس از انجام شدن همیشه راه حل هایی را نیز پیش پای قرار می دهند. راه حل هایی نظیر راه های کم کردن مدت زمان بارگذاری، مانند کم کردن حجم عکس ها، پاکسازی کچ های JavaScript یا CSS، کم کردن منابع بلاک کننده رندرها که باز به فرمان های جاوا اسکریپت و CSS برمی گردد، مدت زمان پاسخگویی سرور و جلوگیری از Redirect شدن نیز جزو راه هایی هستند که می توانید با استفاده از آنها عملکرد وبسایت را بهبود بخشید.

اگر بخواهیم فهرستی از پیشنهادهای لایت هاوس برای بهبود عملکرد وبسایت و یا اپلیکیشن ها را بنویسیم، نتیجه فهرستی مانند فهرست زیر خواهد شد:

  • کم کردن منابع بلاک کننده رندرها
  • فرمت های عکس next-gen در سرورها
  • فعال کردن فشرده سازی متن ها
  • غیرفعال کردن CSSهای غیرقابل استفاده
  • مطمئن شدن از واضح بودن متون هنگام بارگذاری Webfontها
  • استفاده صحیح از کش  Cacheها برای جنبه های مختلف وبسایت
  • بهبود سازی Critical Rendering Path
  • عدم استفاده از عکس های بیش از حد بزرگ
  • به تاخیر انداختن بارگذاری عکس های خارج صفحه
  • فشرده سازی CSS
  • فشرده سازی JavaScript
  • بهینه سازی عکسها
  • فعال کردن قابلیت پیش اتصال به سرورها
  • پایین نگه داشتن مدت زمان پاسخگویی سرورها
  • جلوگیری از Redirectها
  • پیش بارگذاری Requestهای کلیدی
  • استفاده از فرمت های ویدیویی برای محتوای انیمیشنی
  • کاهش وزن کلی بایت ها
  • جلوگیری از افزایش اندازه بیش از حد DOMها
  • بررسی نحوه عملکرد وبسایت با استفاده از تست های تایمینگ
  • کاهش مدت زمان Bootup جاوا اسکریپت
  • کاهش مدت زمان بارگذاری موضوع اصلی
پیشنهادهای لایت هاوس برای بهبود عملکرد وبسایت
  • Best Practices

برای این بخش لایت هاوس 16 تست را انجام می دهد که بیشتر آنها در مورد جنبه های امنیتی وبسایت و استانداردهای مدرن لازم برای امنیت سایت هستند. لایت هاوس وبسایت را آنالیز می کند تا ببیند آیا از HTTPS استفاده می کند یا HTTP/2، چک می کند تا ببیند آیا منابع از منبع امنی وارد می شوند و همچنین میزان آسیب پذیری JavaScript نیز چک می شود. همچنین فعالیت های دیگر این بخش نیز شامل ارتباطات امن دیتابیس و عدم استفاده از فرمان های غیر امن مانند document.write() و یا استفاده از APIهای منسوخ می شود.

Best Practices
  • SEO

لایت هاوس از تست های مختلفی برای سنجیدن میزان شناسایی وبسایت یا اپلیکیشن توسط خزندگان موتورهای جستجو و همچنین نمایش آنها در صفحه نتایج استفاده می کند. این تست ها که لایت هاوس به آنها تست های سئو می گوید بسیار سخت گیر هستند، به این صورت که پس از انجام تست اگر وبسایت یا اپلیکیشنی نتواند بالاترین نمره ممکن را بگیرد، باید مشکلات سایت یا اپلیکیشن را برطرف کند. هنگامی که تغییرات لازم انجام شد، لایت هاوس نکته های بسیار خوبی را برای پیشرفت شما به شما نشان خواهد داد که قطعاً باید آن ها را امتحان کنید.

SEO

لایت هاوس در حال حاضر در این بخش 13 تست را انجام می دهد که بیشتر آنها مربوط به میزان تطابق اپلیکیشن یا وبسایت با گوشی های هوشمند و PWA ها می شود. همچنین علاوه بر آنها فاکتورهایی نظیر قابلیت پیدا شدن وبسایت توسط خزندگان موتورهای جستجو و پیاده سازی داده ها و تگ هایی مانند canonical و hreflang به شکل صحیح نیز مورد بازرسی قرار می گیرند.

  • Accessibility

در این بخش لایت هاوس تست هایی را انجام می دهد تا ببیند که وبسایت یا اپلیکیشن شما تا چه اندازه برای کار کردن افراد با معلولیت های جسمی مناسب است. این تست ها شامل تست هایی در مورد لینک ها و دکمه ها می شود تا مشخص شود آیا آنها به شکل صحیح توضیح داده شده اند و همچنین آیا عکس های موجود برروی صفحات شما به نحوی پیاده سازی شده اند که محتوای بصری وبسایت بتواند توسط خوانندگان صفحه به خوبی برای کسانی که مشکلات بینایی دارند توضیح داده شود یا خیر.

تست های لایت هاوس گوگل
  • Progressive Web Apps

این قسمت همانطور که بالاتر گفته شد هسته اصلی گوگل لایت هاوس از زمان بوجود آمدنش بوده است، آنالیز PWAها. آیا وبسایت با اینترنت آفلاین هم کار می کند؟ آیا ارور 200 می دهد؟ این تست ها تست هایی بوده اند که لایت هاوس با آنها شروع کرده است اما حالا تنها بخشی از 5 موضوع مورد تست این ابزار هستند .

تست PWA

چطور می توان به Google Lighthouse دسترسی پیدا کرد؟

  • PageSpeed Insights: پیج اسپید اینسایتس زمانی تنها برای امتیاز دادن به وبسایت ها مورد استفاده قرار می گرفت اما امروزه این ابزار از فعالیت های گوگل لایت هاوس بهره می گیرد. هر URLـی می تواند تست های 6 گانه سرعت را انجام دهد و همچنین از پیشنهادات برای بهبودسازی بهره مند شود و همچنین در پایان یک امتیاز کلی سرعت نیز به URL وارد شده شما تعلق می گیرد.
  • Developer Tools در مرورگر Google Chrome: از آپریل 2018؛ گوگل لایت هاوس از بخش Developer Tools در مرورگر گوگل کروم نیز قابل دسترسی بوده است. در این قسمت کاربران می توانند مشخص کنند که تست های انجام شده برروی لینک مشخص شده شان کدام مورد از تست های پنجگانه لایت هاوس باشد. همچنین در این بخش قسمتی به نام دیوایس آپشن هم وجود دارد که کاربران می توانند گزینه موبایل یا دسکتاپ را انتخاب کنند و همچنین رنج مختلفی از سرعت های اینترنت نیز برای آنالیز کردن وجود دارد.
  • پلاگین های Google Chrome: انجام تست های پنجگانه لایت هاوس به صورت کامل از طریق پلاگین گوگل کروم نیز امکان پذیر است. شما می توانید این پلاگین را از بخش های مربوط به پلاگین های گوگل کروم پیدا کنید. همچنین گوگل لایت هاوس از طریق پرتال های dev گوگل نیز قابل دسترسی است.

جمع بندی

گوگل لایت هاوس یکی از بهترین و قدرتمندترین ابزار موجود برای بررسی وبسایت ها و اپلیکیشن ها محسوب می شود که می تواند به شما برای بهینه سازی وبسایت و اپلیکیشن خودتان کمک زیادی بکند، بنابراین پیشنهاد می شود حتماً نگاهی به این ابزار بیاندازید و شاید به راحتی بتوانید به مشکلات خود پی برده و در صدد رفع آنها و پیشرفت بیزینس خود برایید. تنها مشکلی که می توان از گوگل لایت هاوس گرفت شاید این است که تنها در سطح URL ها کار می کند که امیدواریم این مشکل نیز به زودی بهبود یابد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره دانشگاه سئو

صفر تا صد آموزش سئو با برترین اساتید

  • اصول و مبانی سئو
  • تدوین سند استراتژی سئو
  • تدوین استراتژی محتوا
  • سرچ کنسول
  • لینک سازی دستی
  • نحوه جذب پروژه، گزارش دهی و
  • بررسی محتوای اصلی یا بدنه از دید گوگل
  • انکرتکست
  • تعامل با کارفرما
  • ساختار URL ها
  • و …

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی