🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

کاربران چقدر به نتایج سرچ در گوگل اطمینان دارند؟ (تحقیق سال 2020)

پر واضح است که مهم ترین ماموریت و الویت گوگل رساندن محتوای با کیفیت به دست مخاطب است. در تمام سال های گذشته که گوگل در حال فعالیت است، تلاشش را بر این گذاشته است که محتوایی که به دست مردم می رساند دقیق، معتبر و قابل اطمینان باشند. این تلاش ها خصوصا از زمان انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا به اوج خودش رسید و گوگل منابع فکری و مالی زیادی وقف معتبر بودن موتور جستجویش کرد. تقریبا اواسط سال پیش بود که گوگل یک مقاله ۳۰ صفحه ای در رابطه با ساز و کار اعتبار سنجی محتواهای ورودی اش منتشر کرد و در آن توضیح داد که چطور در سرچ گوگل، یوتیوب، اخبار گوگل، تبلیغات و در کل هر محصول مرتبط با گوگل با اطلاعات غلط مبارزه می کند. در این مقاله به تحقیقی می پردازیم که امسال یعنی سال ۲۰۲۰ توسط کمپانی ماز انجام شده و در آن میزان اعتماد کاربران به نتایج گوگل مورد بررسی قرار گرفته است.

در این مقاله می خوانید

گوگل همیشه اولین و آخرین یار وفادار ما در پاسخ به سوال هایمان بوده اما آیا تابحال به درستی پاسخ دریافتی از گوگل شک کرده اید؟

پر واضح است که مهم ترین ماموریت و الویت گوگل رساندن محتوای با کیفیت به دست مخاطب است. در تمام سال های گذشته که گوگل در حال فعالیت است، تلاشش را بر این گذاشته است که محتوایی که به دست مردم می رساند دقیق، معتبر و قابل اطمینان باشند. این تلاش ها خصوصا از زمان انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا به اوج خودش رسید و گوگل منابع فکری و مالی زیادی وقف معتبر بودن موتور جستجویش کرد.

تقریبا اواسط سال پیش بود که گوگل یک مقاله ۳۰ صفحه ای در رابطه با ساز و کار اعتبار سنجی محتواهای ورودی اش منتشر کرد و در آن توضیح داد که چطور در سرچ گوگل، یوتیوب، اخبار گوگل، تبلیغات و در کل هر محصول مرتبط با گوگل با اطلاعات غلط مبارزه می کند. در این مقاله به تحقیقی می پردازیم که امسال یعنی سال ۲۰۲۰ توسط کمپانی ماز انجام شده و در آن میزان اعتماد کاربران به نتایج گوگل مورد بررسی قرار گرفته است.

بررسی سرچ های گوگل (تحقیق سال ۲۰۲۰)

پنل دانش گوگل (knowledge panel)

به احتمال زیاد پیش آمده عبارتی را در گوگل سرچ کنید و در قسمت سمت راست صفحه ی جستجو باکسی را دیده باشید که مشخصا توضیحاتی در مورد عبارت سرچ شده شما داده است.

پنل دانش گوگل (knowledge panel)

این دقیقا همان قابلیتی است که گوگل از آن با نام Knowledge panel یا همان پنل دانش یاد می کند و کارش این است که بدون اینکه کاربر نیازی به باز کردن لینک داشته باشد، در پنل سمت راست صفحه جوابش را در سریع ترین زمان بگیرد. البته این ویژگی در برخی موارد ممکن است پاسخ دلخواه شما نباشد و حتی شما را به اشتباه بیندازد. در مقاله ۳۰ صفحه ای گوگل اشاره شده که بیشترین تمرکز روی همین پنل دانش است تا بتواند اطلاعات موثق تری در اختیار کاربر قرار بدهد.

فیچر اسنیپت (Featured snippet)

یکی دیگر از ویژگی های گوگل فیچر اسنیپت است که احتمالا با آن آشنا هستید. در این روش گوگل محتوای وب سایت را مستقیما در صفحه اول نتایج و در بالاترین قسمت قرار می دهد و به صورت موردی به پرسش شما جواب می دهد.

فیچر اسنیپت (Featured snippet)

در مقاله ی ۳۰ صفحه ای گوگل در مورد فیچر اسنیپت توضیح داده شده و گفته شده در مواردی که محتوا خطرناک، خشونت آمیز، نژاد پرستانه و تنفر آمیز و یا در زمینه های پزشکی و علوم و تاریخی باشد در فیچر اسنیپت قرار نمی گیرد. البته به این معنا هم نیست که هر مطلبی که در فیچر اسنیپت قرار می گیرد کاملا درست و دقیق و بدون خطا است.

گوگل در سال ۲۰۱۸ تقریبا ۱۲% سرچ هایش را به فیچر اسنیپت اختصاص داده بود و این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۱۶% رسیده این نشان می دهد گوگل در حال افزایش فیچر اسنیپت هاست و همین می تواند فرصتی برای سئو وب سایت ها باشد.

فیچر اسنیپت (Featured snippet)

با تمام تفاسیر بحث بر سر موثق بودن اطلاعات گوگل همیشه جنجال برانگیز بوده و هیچ وقت تمامی نداشته است. در این راستا کمپانی ماز در سال ۲۰۲۰ تحقیقاتی انجام داده است تا متوجه شود کاربران در مورد موثق بودن اطلاعات گوگل چه فکری می کنند و تا چه میزان به آن اطمینان دارند. در ادامه در مورد این تحقیقات بیشتر توضیح می دهیم.

تحقیقات کمپانی ماز در ارتباط با اطمینان کاربران به نتایج گوگل

در این تحقیقات ۱۱۰۰ کاربر شرکت کردند که ۷۰% آن ها در آمریکا، ۲۱% در هند و ۵% در اروپا زندگی می کردند. ۶۳% کاربران سنی از حدود ۱۸ سال تا ۳۵ سال داشتند و ۱۷% هم بالای ۴۶ سال سن داشتند. در این تحقیق به سوال هایی که از کاربران در مورد اطمینان به پاسخ دریافتی از گوگل پرسیده شده امتیاز ۱ تا ۵ داده شده که یک کمترین میزان اعتماد و ۵ بیشترین میزان اعتماد در نظر گرفته شده است.

یافته های تحقیق

اعتماد بیشتر کاربران در زمینه های پزشکی، سیاسی، مالی و قانونی

در قسمت اول تحقیق از کاربران پرسیده شد که تا چه میزان تصمیمات مالی، سیاسی، پزشکی و قانونی شان را بر حسب پاسخ هایی که از گوگل دریافت می کنند می گیرند؟

اعتماد بیشتر کاربران در زمینه های پزشکی، سیاسی، مالی و قانونی

تقریبا ۵۱% شرکت کننده ها ابراز کردند که “خیلی سریع” و یا “اغلب” تصمیمات مهم زندگی شان را بر اساس پاسخی که از گوگل دریافت می کنند می گیرند. ۳۹% اقرار کردند تصمیمات قانونی می گیرند و ۴۶% هم گفتند تصمیمات مهم پزشکی شان را از گوگل دریافت می کنند. تنها ۱۰ تا ۱۳% شرکت کننده ها با پاسخ دریافتی از گوگل مخالف بودند و ابراز کردند که تحت هیچ شرایطی تصمیمات مهم را از نتایج گوگل جستجو نمی کنند.

جستجو های پزشکی در گوگل

وقتی که فقط در زمینه پزشکی از شرکت کننده ها سوال پرسیده شد حدود ۷۲% آن ها عمیقا اعتقاد داشتند که گوگل تا بحال در اکثر موارد اطلاعات دقیق پزشکی در اختیار آن ها گذاشته است.

جستجو های پزشکی در گوگل

وقتی شرکت کننده ها را بر حسب سن طبقه بندی کردند اطلاعات جالبی بدست آمد:

شرکت کننده ها را بر حسب سن طبقه بندی کردند
  • افراد ۱۸ تا ۲۵ سال افرادی بودند که نسبت به بقیه سن ها در گروه، بیشترین اعتماد را نسبت به اطلاعات پزشکی گوگل داشتند
  • ۷۵% افراد ۱۸ تا ۲۵ سال معتقد بودند گوگل اطلاعات دقیق پزشکی به آن ها می دهد در حالی که فقط ۵۴% از افراد مسن تر (۶۵ به بالا) به نتایج پزشکی گوگل اعتماد داشتند.
  • افرادی که سن ۴۶ تا ۶۴ داشتند بیشترین افرادی را تشکیل می دادند که نسبت به نتایج پزشکی گوگل بی اعتماد بودند.

گوگل معمولا برای اکثر پاسخ های پزشکی اش به وب سایت های معتبر پزشکی مانند WebMD و Mayo clinic مراجعه می کند و به صورت فیچر اسنیپت آن را نمایش می دهد. در این خصوص هم از شرکت کننده ها سوال پرسیده شد. ۶۶% آن ها اقرار کردند که بسیار برای آن ها مهم است که محتوایی که در زمینه پزشکی برای آن ها ظاهر می شود از وب سایت های معتبر و شناخته شده باشد، ۱۴% علاقه داشتند گوگل از وب سایت های متنوع استفاده کند و ۱۴% هم با نمایش اطلاعات پزشکی به کل مخالف بودند.

جستجو های پزشکی در گوگل

این اطلاعات نشان می دهد حدود یک چهارم کاربران از الگوریتم های پزشکی کنونی گوگل راضی نیستند.

وقتی در گوگل در مورد نشانه های یک بیماری جستجو می کنید مستقیما در اول و بالای صفحه به شما نمایش داده می شوند. در این مورد هم از کاربران سوال پرسیده شد و میزان اعتماد آن ها مورد پرسش قرار گرفت که حدود ۷۶% شرکت کننده ها اعلام اعتماد کردند.

جستجو های پزشکی در گوگل

در کل وقتی بر حسب سن نتایج را تفکیک کنیم می بینیم افراد جوانتر اعتماد بیشتری به پاسخ های پزشکی گوگل دارند و ۱۳۸% بیشتر از افراد مسن (۶۵ به بالا) اعتمادشان را نشان دادند.

جستجو های سیاسی و اخبار

اکثر شرکت کننده ها (۶۱%) معتقد بودند گوگل اطلاعات سیاسی و خبری موثقی در اختیارشان قرار می دهد در حالی که فقط ۱۳% به طور کامل مخالف صحت اطلاعات خبری گوگل بودند.

جستجو های سیاسی و اخبار

شرکت کننده ها را بر حسب سن تفکیک کردند و اطلاعات زیر به دست آمد:

  • اکثر شرکت کننده های جوان (۶۷%) ۱۸ تا ۲۵ ساله ها معتقد بودند کیفیت خبر رسانی گوگل در طول زمان پیشرفت داشته و محتواهای سیاسی اش به مرور زمان موثق تر شده در حالی که ۶۱% جمعیت مسن (۶۵ سال به بالا) مخالف صحت اخبار گوگل بودند.
  • شرکت کننده های جوان (۱۸ تا ۲۵) ۲۵۰% بیشتر از افراد مسن موافق صحت خبری و سیاسی گوگل بودند.

اطلاعات غیر موثق

در مرحله بعد از شرکت کننده ها پرسیده شد که تا چه میزان احساس میکنند گوگل به آن ها اطلاعات غلط ارائه می دهد. ۷۰% شرکت کننده ها اذعان داشتند حداقل در برخی مواقع در معرض اطلاعات غیر موثق گوگل قرار گرفته اند در حالی که ۲۹% ادعا کردند به ندرت و یا حتی اصلا تا بحال از گوگل اطلاعات اشتباه نگرفته اند.

اطلاعات غیر موثق

وقتی بر اساس سن شرکت کننده ها را تفکیک کردند مشخص شد افراد جوانتر کمتر از افراد مسن ادعا داشتند که از گوگل اطلاعات غلط دریافت کرده اند. در واقع افراد مسن (۶۵ سال به بالا) ۱۳۸% بیشتر از جوانان ادعای اطلاعات اشتباه گرفتن از گوگل داشته اند.

تفکیک سن شرکت کننده ها

در خلال تمام سوالاتی که در زمینه سلامتی، سیاسی و اخبار از شرکت کننده ها پرسیده شد یک الگوی مشخص مشاهده شد و آن هم این بود که افراد جوان نسبت به افراد مسن به نتایج گوگل اعتماد بیشتری دارند در حالی که افراد مسن با شک و تردید بیشتری از گوگل استفاده می کنند.

تحقیقاتی که پیش از این هم انجام شده بود نشان می داد اکثر افراد جوان به همان پاسخی که از صفحه نتایج می گیرند بسنده می کنند در حالی که افراد مسن تر مایل هستند بیشتر عمیق بشوند و در در سطح وب بیشتر جستجو کنند. این آمار نتایج کیفی جالبی به دست می دهد که بد نیست بدانید. این اعداد نشان می دهد چقدر تفکرات افراد جوان تحت تاثیر اطلاعاتی است که از دنیای مجازی می گیرند در حالی که افراد مسن تر نشان می دهند اطلاعات موجود در سطح وب به راحتی نمی تواند دیدگاه آن ها را تحت تاثیر قرار بدهد.

فیچر اسنیپت و پنل دانش

بعد از مراحل مختلف از شرکت کننده ها پرسیده شد که تا چه میزان به پاسخی که در فیچر اسنیپت و پنل دانش گوگل مشاهده می کنند اطمینان دارند و این میزان با محدوده ای از ۱ تا ۵ توسط آن ها امتیاز داده شد.  نتیجه پرسش ها این بود که افراد جوان (۱۸ تا ۲۵ سال) ۱۰۰% بیشتر از افراد مسن (۶۵ به بالا) به فیچر اسنیپت ها اطمینان دارند.

فیچر اسنیپت و پنل دانش

همین سوال در مورد پنل دانش گوگل هم پرسیده شد و نتیجه تقریبا در میان همه گروه های سنی مشابه بود، ۹۵% شرکت کننده ها از همه گروه های سنی اذعان داشتند اطلاعاتی که در پنل دانش ظاهر می شود مورد اعتماد است.

نتیجه گیری: افراد جوان نسبت به افراد مسن اعتماد بیشتری به نتایج گوگل دارند

اگر بخواهیم به صورت کلی نگاه کنیم اکثر افراد شرکت کننده در این تحقیق به اطلاعاتی که از گوگل می گیرند اعتماد دارند. این مسئله هم از لحاظ سرچ ارگانیگ و هم از لحاظ ویژگی های صفحه نتایج گوگل مثل فیچر اسنیپت و پنل دانش صادق است. بهر حال هنوز هم افرادی هر چند اندک وجود دارند که نسبت به پاسخی که از گوگل می گیرند بی اعتماد هستند. این افراد بیشتر از گروه سنی افراد مسن هستند که هر چیزی را از گوگل نمی پذیرند به خصوص اگر در زمینه پزشکی، سیاسی و مالی باشد.

شاید دلیل اینکه جوانتر ها به گوگل اعتماد بیشتری دارند این باشد که با اینترنت بزرگ شده اند و همیشه یاد گرفته اند برای پاسخ پرسش هایشان به موتور های جستجو تکیه کنند. در حالی که افراد مسن با اینترنت غریبه تر بوده اند و پاسخ پرسش های شان را بیشتر از کتاب ها و روزنامه ها می گرفته اند.

جمع بندی

در این مقاله به مسئله ی میزان موثق بودن اطلاعات دریافتی از گوگل پرداختیم و تحقیقاتی که توسط ماز از یک گروه ۱۱۰۰ نفره انجام شده بود را بررسی کردیم. نتیجه این تحقیقات نشان داد افراد جوان به اطلاعاتی که از گوگل می گیرند اعتماد بیشتری دارند در حالی که بیشتر افراد مسن اطلاعات دریافتی از گوگل را غیر موثق می دانند و تمایل دارند برای پاسخ پرسش خود جستجوی بیشتری انجام بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط