🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

گوگل ترندز (Google trends) چیست و چه استفاده ای در سئو و افزایش رتبه سایت دارد؟

در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ بررسی آمار جستجو در گوگل اهمیت فراوان دارد. سرویس گوگل ترندز یکی از بهترین ابزارهایی است که گوگل برای سئو کردن سایت تان در اختیار شما قرار داده است. امروزه تقریباً اهداف اکثر کسب و کارهای دنیا در بستر آنلاین رسیدن به صفحه اول سرچ های گوگل و بدست آوردن رنک اول است. برای رسیدن به این مقام راه های زیادی وجود دارد و شما می توانید با هزینه کردن در کمپین های گوگل ادز به این مهم برسید و یا با استفاده از تکنیک های سئو به صورت ارگانیک به این امر دست پیدا کنید.
گوگل ترندز (Google trends) چیست و چه استفاده ای در سئو و افزایش رتبه سایت دارد؟

در این مقاله می خوانید

در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ بررسی آمار جستجو در گوگل اهمیت فراوان دارد. سرویس گوگل ترندز یکی از بهترین ابزارهایی است که گوگل برای سئو کردن سایت تان در اختیار شما قرار داده است. امروزه تقریباً اهداف اکثر کسب و کارهای دنیا در بستر آنلاین رسیدن به صفحه اول سرچ های گوگل و بدست آوردن رنک اول است. برای رسیدن به این مقام راه های زیادی وجود دارد و شما می توانید با هزینه کردن در کمپین های گوگل ادز به این مهم برسید و یا با استفاده از تکنیک های سئو به صورت ارگانیک به این امر دست پیدا کنید.

واژه‌ی Trend به معنای روند است. گوگل ترندز، ترندز جستجو است که بیان گر این است که چطور یک عبارت وارد شده در موتور جستجوی گوگل به کلیت جستجوی های سایت در طی یک بازه زمانی مرتبط است. گوگل ترندز می تواند برای جستجوی کلیدواژه های نسبی و برای جستجوی ایونت های راه اندازی شده در میزان جستجوی کلیدواژه ها مورد استفاده واقع شود. گوگل ترندز کلیدواژه های مرتبط با داده ها را که شامل فهرست های میزان جستجو و هدف گیری جغرافیایی درباره موتور های جستجوی کاربران می شود را مهیا می کند. در این مقاله با هم به آموزش گوگل ترندز و راه های استفاده از آن برای سئو می پردازیم.

نرم افزار گوگل ترندز منتشر شده توسط گوگل است که به شما این امکان را می دهد که بتوانید محبوبیت کوئری های جستجو شده توسط مردم در شهرها و کشورهای مختلف را آنالیز کنید و با استفاده از ترند گوگل ایران (ایران ترندز) google trends iran و دیگر ابزارها، تحقیقات بازار را به درستی انجام دهید. گوگل ترندز برای این کار از گراف های مختلف استفاده می کند. فراموش نکنید که از گوگل ترندز می توانید برای تحلیل جستجوی فارسی نیز استفاده کنید و فقط مختص کیووردهای انگلیسی و دیگر زبان های خارجی نیست. همه ی ما رشد ارگانیک و کم هزینه را دوست داریم و قطعاً دلمان نمی خواهد که پول زیادی را صرف گوگل ادز کنیم تا بالای نتایج گوگل باشیم، یکی از مهم ترین و در عین حال کم استفاده شده ترین ابزار گوگل برای سئو گوگل ترندز است. اما باید بدانید که استفاده از ترندز را باید صحیح انجام دهید و آنالیز کردن اشتباه منجر به شکست شما خواهد شد. اگر بتوانید به روش درست آنالیز را انجام دهید می توانید باعث افزایش رتبه در جستجوی گوگل شوید به شرطی که استراتژی درستی را انتخاب کرده باشید

تاریخچه گوگل ترندز google trends

در 6 آگوست سال 2008 گوگل سرویس رایگانی به نام اینسایت google insight را برای جستجو ها راه اندازی کرد. اینسایت برای جستجو، حوزه ای از گوگل ترندز و نیز ابزاری برای بازاریاب ها است که می تواند توسط هر یک از کاربران به کار گرفته شود. این ابزار اجازه پیگیری کلمات و عبارات مختلف را که در قسمت جستجوی گوگل تایپ شده است را می دهد. این ابزار پیگیری تحلیل های عمیق تری را در خصوص نتایج اعمال می کند. این ابزار همچنین قابلیت دسته بندی و سازماندهی داده را به همراه توجه ویژه اعمال شده در تفکیک اطلاعات توسط مناطق جغرافیایی دارا می باشد. در سال 2012 اینسایت برای موتور های جستجو به واسطه یک واسطه جدید با گوگل ترندز ادغام شد.

گوگل در بروزرسانی گوگل ترندز بر روی اساس های معمول غفلت کرد. در ماه مارچ 2007 بلاگ نویس های اینترنت بیان کردند که گوگل داده های جدید را تا نوامبر 2006 اضافه نکرده است، و ترندز در طول یک هفته بروز رسانی شد. گوگل، ترندز را از مارچ تا 30 جولای بروزرسانی نکرد و پس از آن دوباره درباره آن بلاگ نویسی شد. ولی اکنون گوگل بیان می کند که اطلاعات بدست آمده از گوگل ترندز را به صورت روزانه بروز رسانی می کند ضمن این که ترندز های بسیار جذاب به صورت ساعتی بروز رسانی می شوند.

گوگل ترندز
گوگل ترندز، ترندزهای بسیار جذاب را به صورت ساعتی بروز رسانی می کند

در سال 2009 Yossi Matias  جستجو را بر روی قابلیت پیش بینی جستجوی ترندز ها ارائه داد. در یک سری از مقالات منتشر شده در روزنامه نیویورک تایمز، Seth Stephens – davidowitz از گوگل ترندز برای برآورد رفتار های متفاوت استفاده کرد. برای مثال در ماه جوئن 2012 او بیان کرد که میزان جستجو ها برای کلمه کاکا سیاه می تواند برای اندازه گیری نژاد پرستی در نقاط مختلف ایالات متحده آمریکا در نظر گرفته شود. مرتبط کردن این اندازه گیری با رای گیری در زمان اوباما بیان گر این مطلب است که اوباما در حدود 4 درصد از آرا را به علت مسائل نژاد پرستی در انتخابات سال 2008 از دست داد. او همچنین از داده های گوگل به همراه دیگر منابع جهت اندازه گیری جمعیت افراد همجنسگرا استفاده کرد. این مقاله بیان می کند که بیشتر جستجو های محبوب “شوهر من است” با “آیا همسر من همجنسگرا است؟” آغاز می شود. به علاوه او پی برد که والدین آمریکایی بیشتر راغب هستند که این جمله آیا پسر من نابغه است؟ را جستجو کنند تا جمله آیا دختر من نابغه است؟ این در حالی است که آن ها اغلب این جمله را که آیا دختر من چاق است را جستجو می کنند تا جمله آیا پسر من چاق است. او همچنین تفاوت های فرهنگی در رفتار ها در طول بارداری را مورد آزمایش قرار داد.

چگونه از گوگل ترندز استفاده کنیم؟

یکی از امکانات تحت وب شرکت گوگل و بر اساس جستجو در گوگل است که میزان محبوبیت جستجوی کلیدواژه در موتور جستجوی گوگل را به نمایش می گذارد. گوگل ترندز این امکانات را به کاربران می دهد تا نتایج را بر اساس یک موقعیت جغرافیایی یا یک زبان خاص فیلتر گذاری کنند. شما می توانید یک عبارت را در قسمت جستجو در بالای این ابزار برای مشاهده این که چگونه میزان جستجو ها برای آن عبارت در طول زمان و در موقعیت های مکانی مختلف متفاوت شده است وارد کنید. موقعیت مکانی، چهارچوب زمانی، فهرست و یا صنعت، و نیز نوع جستجو (وب سایت، اخبار، خرید ها، و یا یوتیوب) را برای داده های مناسب بیشتر تغییر دهید.(دانلود برنامه گوگل ترندز)

مقایسه آمار گوگل ترندز
گوگل ترندز، روند جستجوی واژه‌های مختلف در موتور جستجوی گوگل را ارائه می دهد

این داده می تواند برای بازاریاب ها بسیار مفید فایده واقع شود. به عنوان مثال: اگر شما یک کسب و کار فصلی دارید (مغازه ابزار آلات باغبانی) زمانی که عبارات جستجوی مرتبط با کسب و کار شما در حال یافته شدن هستند ممکن است بخواهید که مسیر فعالیت های بازاریابی خودتان را در یک مسیر صعودی پیش بگیرید. CPC و یا هزینه ای که شما برای هر کلیک در طی خط نمودار جستجوی خودتان می پردازید ممکن است بیشتر باشد، بنابراین مطمئن شوید که بودجه بیشتری را برای مخارج ادوردز خودتان زمانی که محصول و یا سرویس شما در حال ترند شدن هستند اختصاص داده باشید.

شما می توانید از داده های گوگل ترندز برای فرایند های بازاریابی متفاوت استفاده کنید:

  • در جستجو های کلیکی: داده های گوگل ترندز می تواند برای شکل دهی به کمپین های فصلی شما با کمک به مدیریت مخارج مورد استفاده واقع شود. به علاوه، شما می توانید از گوگل ترندز برای یافتن عبارات نا مرتبطی که باید به عنوان کلیدواژه های منفی در نظر بگیرید استفاده کنید، بنابراین یک جستجوی ترند به شکلی وسیع بر روی هزینه های شما تاثیر نخواهد گذاشت.
  • برای سئو و بازاریابی محتوایی: از گوگ ترندز استفاده کنید تا بفهمید که چه نوع افرادی در بازار هدف شما در حال جستجوی اطلاعات می باشند. درباره عناوین ترند هایی که می تواند ترافیک را به داخل سایت شما بیاورند بنویسید.
  • برای الهام بخشیدن به خلاقیت تبلیغات شما: گوگل ترند را برای مشاهده عناوینی که در حال حاضر تصر عموم را تسخیر کرده است جستجو کنید. به یک عنوان (مانند یک نوع موسیقی و یا رقص جدید و جذاب) در کمپین بازاریابی خودتان مراجعه کنید، خواه آن عنوان یک ایمیل باشد و یا تبلیغ فیسبوک و یا بخشی از یک رادیو، در هر حال چیزی است که می تواند تعاملات تبلیغات شما را افزایش دهد.

در زمان جستجوی یک کلیدواژه در گوگل ترنز می توان چهار متغیر را برای جستجو تنظیم کرد. این فیلتر گذاری ها کمک می کنند تا نتایج دقیق تری از میزان جستجوی کلیدواژه مورد نظر به دست آورد. این چهار متغیر عبارتند از:

  • نوع جستجو: جستجوی صفات وب (Search web)، جستجوی تصویر در گوگل (Google image)، جستجوی اخبار (google news)، جستجوی خرید (google shopping)، جستجو در یوتیوب
  • منطقه جستجو: با استفاده از این گزینه می توان میزان جستجوی کلیدواژه را به یک کشور خاص محدود کرد.
  • بازه زمانی جستجو: 2004 تا امروز، 7 روز گذشته، 30 روز اخیر، 90 روز اخیر، 12 ماه اخیر، انتخاب یک سال مشخص یا انتخاب یک بازه زمانی مشخص.
  • دسته بندی موضوعی جستجو: هنر و سرگرمی، اتومبیل و وسایل نقلیه، زیبایی و تناسب اندام، کتاب و ادبیات، تجارت و صنعت، رایانه و الکترونیک، مالی، غذا و نوشیدنی، بازی ها و مانند آن ها

همچنین گوگل ترندز به کاربران اجازه می دهد تا میزان محبوبیت جستجوی 5 عبارت کلیدی را با یکدیگر مقایسه کنند. این قابلیت در یافتن مناسب ترین کلیدواژه جهت بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو ضروری است. با توجه به این که تنها در ایالات متحده روزانه بیش از 10 بیلیون سرچ در گوگل اتفاق می افتد بهترین راه استفاده از این ابزار این است که ابتدا با کیوورد بزرگی شروع کنید و سپس با استفاده از فیلترها نتایج خود را تخصصی تر کنید.

دیدگاه، دیدگاه و دیدگاه!

گوگل ترندز ابزاری بسیار وابسته است. یعنی چی؟ یعنی نتایجی که گوگل ترندز امروز به شما برای سرچ کیوورد خاصی نشان می دهد براساس میزان محبوبیت آن ترند در کل نیست، بلکه بر اساس کیووردهای سرچ شده قبلی شماست. به طور ساده تر نتایجی که به شما در گوگل ترندز نشان داده می شود به هیستوری سرچ های قبلی شما وابسته است و ممکن است نتیجه واقعی و جهانی آن را نمایش ندهد.

اگر در گوگل ترندز کیوورد ” کشتی کروز دریای کارائیب ” در 12 ماه گذشته را سرچ کنید با نموداری مانند نمودار زیر مواجه می شوید، اما اگر فیلتر خود را برروی از سال 2004 تا به امروز قرار دهید،‌ نموداری که می بینید دقیقاً شبیه به نوار قلب است که به شما نشان می دهد که توجه به این کیوورد در فصول مختلف متفاوت است. نتیجه: دیدگاه خود را عوض کنید. قبل از این که به این نتیجه برسید که چیزی را کشف کرده اید که تابحال کسی ندیده است، نقاط کور خود را برطرف کنید و با دید باز به موضوع نگاه کنید. برای این کار از فیلترهایی مانند مقایسه، سرچ های وب و فیلتر بر اساس کشور یا منطقه استفاده کنید.

آموزش گوگل ترندز

تحلیل جستجوی گوگل فارسی
آموزش گوگل ترندز

اکثر مردم تصور می کنند که منحنی ترندز ارائه مستقیم میزان جستجو و پرس و جو ها در طول زمان است ( مانند آن منحنی که شما می توانید در ابزار کیورد پلنر گوگل مشاهده کنید). این دقیقا کاری نیست که این ابزار انجام می دهد. زمانی که کیورد پلنر گوگل داده های اندازه گیری دقیق را نشان می دهد، گوگل ترندز محبوبیت نسبی در جستجوی یک پرسش را نمایش می دهد.

تعریف مرکز کمک رسانی گوگل ترندز:

ترندز داده های جستجو را برای مقایسه کردن راحت تر بین عبارات تنظیم می کند. هر داده توسط جستجو های کلی جغرافیایی و منطقه زمانی جدا شده تا محبوبیت نسبی را مقایسه کند. به بیان دیگر، محبوبیت نسبی قسمتی از میزان جستجوی پرسش ها در مجموع جستجو ها در تمام پرسش های ممکن است. حذف کردن های ترندز جستجو ها را از یک شخص معین در طول یک بازه زمانی کوتاه برای ارائه یک تصویر بهتر به شما تکرار کرد. ارقامی که من در قسمت پایین استفاده کرده ام به هیچ عنوان اتفاق نیوفتاده اند. آن ها صرفا فرضیاتی بر اثبات چگونگی کار کرد اجزا هستند.

  • فرض اول: تمام جستجو های گوگل در ایالات متحده آمریکا در ماه حدود 10 میلیارد تخمین زده شده است.
  • فرض دوم: میزان جستجو ها برای پرسش “فیسبوک” در ایالات متحده 83 میلیون است.

برای این که بتوانید مانند گوگل نمودار را رسم کنید باید مراحل زیر را مد نظر بگیرید:

  1. محبوبیت نسبی را به عنوان یک قسمت از میزان جستجوی پرسش ها در تمام جستجو ها حساب کنید.
  2. این مقدار ها را به صورت متناسب اندازه گیری کنید پس بنابراین حداکثر این میزان 100 است.
  3. نقاط را در نمودار جای گذاری کنید.

اکنون شما می توانید ببینید که محبوبیت استفاده شده در گوگل ترندز همیشه با میزان جستجوی پرسش ها ارتباط ندارد. اما در اغلب مواقع دارد. به عنوان مثال اگر شما کلمه کلیدی Star wars را در نظر بگیرید متوجه خواهید شد که نموداری مشابه در گوگل ترندز Ahrefs Keywords Explorer نمایان خواهد شد. این مطلب در حالی است که Keywords Explorer مقدار جستجوی ترندز را نمایش می دهد در حالی که گوگل ترندز محبوبیت را نمایش می دهد.

1- مشخص کردن ترندز های فصلی، سپس ساختن (و ترویج) محتوا در زمان مناسب!
نمودار ترندز
چتر در ماه ژوئن در ایالات متحده بیشترین محبوبیت را داشته است

شما احتمالا متوجه شده اید که میزان جستجو ها برای برخی کلمات کلیدی از فصول تاثیر می پذیرد. به عنوان مثال داده های گوگل ترندز برای کلمه کلیدی Umbrella در ایالات متحده را در نظر بگیرید. می توانید ببینید که پرسش چتر در ماه ژوئن در ایالات متحده بیشترین محبوبیت را داشته در حالی که در استرالیا این مطلب در ماه دسامبر نزول فراوانی داشته است. این ها ماه هایی هستند که فصل بارانی در این کشور ها آغاز می شود و مردم متوجه می شوند که نمی خواهند خیس شوند. بنابراین اگر کسب و کار شما مرتبط با فصل خاصی است می توانید به سرعت با تحلیل پرسش های جستجو های مرتبط در گوگل ترندز نمودار را تخمین بزنید.

شما سپس می توانید این داده را به دو طریق قرار دهید:

  • ساخت محتوای مرتبط برای منطبق کردن با نمودار:

به عنوان مثال، اگر شما در استرالیا زندگی کنید و چتر بفروشید، ممکن است انجام این کار برای شما بسیا کاربردی باشد که بخواهید راهنمایی آماده سازی برای یک فصل بارانی را مهیا کرده و آن را در فصل دسامبر منتشر کنید. پس از همه این ها، این کار زمانی است که مشتریان بالقوه شما بیشتر احتمال دارد که چنین اطلاعاتی را جستجو کنند.

  • پیش از رسم نمودار ابتدا شروع به بهینه سازی صفحات مرتبط موجود کنید

بگذارید بگوییم شما قبلا یک راهنمایی آماده سازی فصل بارانی یا شاید حتی یک صفحه ایکامرس فروش چتر داشته اید. ممکن است اولویت دادن به بهینه سازی این صفحات طی چندین ماه پیش از شکل گیری این نمودار بتواند تاثیر گذار عمل کند. به عنوان مثال شما می توانید یک کمپین ساخت لینک را از اکتبر آغاز کنید، این کار می تواند در یک رتبه بندی کوچک در زمان پیک دوره جستجو نتیجه دهد.

2. اجتناب از کلید واژه های تکی توسط بررسی داده ها – انحراف نمودار محبوبیت

اگر شما تلاش می کنید که به عنوانی خوب برای محتوای بعدی خودتان اشاره کنید، پیش از چک کردن عناوین با گوگل ترندز حتی یک کلمه هم ننویسید. شما نمی خواهید که زمان خودتان را با تولید محتوا برای عناوینی معیوب به هدر دهید. ابزار گوگل ترندز یا Kwfinder و یا نرم افزار گوگل ترندز می تواند کمک بسزایی برای شما در این زمینه باشد.

به عنوان مثال بر طبق کلیدواژه یاب AHREFs، عبارت Fidget spinner تقریبا میزان جستجوی میانگین 900 هزار را در ماه دارد. این در حالی است که عبارت YOYO تنها 47 هزار جستجو در هر ماه دارد. سختی کلید واژه برای هر دو این کلید واژه ها یکی است، بنابراین تولید محتوا حول عبارت Fidget spinner تاثیر گذاری بیشتری دارد. درسته؟ خیر جواب منفی است.

مقایسه سرچ کلمه در ترندز
مقایسه سرچ کلمه YOYO نسبت به Fidget spinner

برای پی بردن به این مساله می توانید این دو عبارت را در گوگل ترندز با یکدیگر مقایسه کنید. خواهید دید که نمودار بسیار بزرگی در محبوبیت عبارت Fidget spinner در ماه می 2017 وجود داشته است. این در حالی است که از آن زمان به بعد، علایق به شدت کاهش پیدا کرد تا جایی که اکنون دیگر چیزی از آن باقی نمانده است. از طرفی دیگر علایق در YOYO ها تقریبا ثابت باقی مانده است. درواقع اگر شما با دقت بیشتری به این قضیه بنگرید، خواهید دید که YOYO اکنون عبارت محبوب تری نسبت به Fidget spinner است.

3. یافتن عناوینی مرتبط که اکنون به درستی ترند می شوند… سپس جمع آوری سرمایه برای آن ها

از جستجو های ترند استفاده کنید، شما می تواند جستجوی پرسش هایی را که طی 24 ساعت گذشته بیشترین بازدید را داشته اند را بیابید (در هر موقعیت مکانی)

اما چرا می خواهد این کار را انجام دهید؟ خب بیایید فرض کنیم که شما وبلاگی درباره سلبریتی ها راه اندازی کرده اید. شما جستجو های ترند را در چهارم مارس بررسی می کنید و با نتایج جالبی مواجه می شوید. به نظر می رسد که در آن تاریخ اسکار ها ترند شده اند! اما آیا این عنوان به ان معنی نیست که شما کمی دیر کرده اید؟ نه لزوما.

اگر شما نمودار ترند برای کلمه اسکار را در طی 7 روز از دوم مارچ تا نهم مارچ بررسی کنید خواهی دید که نقطه اوج نمودار در روز چهارم مارچ نبوده است بلکه در روز پنجم مارچ بوده است و سپس در روز ششم مارچ نزول کرده است. برخی اوقات گوگل ترندز عناوین ترند را فقط در روز اوج نمودار هایلایت می کند. به عنوان مثال عبارت روز مادر تا پیش از روز 11 مارچ به یک جستجوی ترند تبدیل نشد. این در حالی است که در روز 12 مارچ شیب نمودار برای این عبارت به شدت کاهش یافت.

نمودار سرچ سالیانه ی عبارت mother day
نمودار سرچ سالیانه ی عبارت mother day

حال در این زمان اگر شما محتوای مرتبطی به صورت آماده داشته باشید در واقع کمی دیر کرده اید. اما چگونه باید فهمید که آیا یک عبارت ترند در اوج خودش است یا خیر؟ خب اگر عبارتی دارید که در یک زمان مشخص در هر سال نمودار آن به اوج خودش می رسد پس ببینید که در سال گذشته نقطه اوج این نمودار در چه زمانی اتفاق افتاده است. به عنوان مثال عبارت روز مادر در 23 مارچ شروع به اوج گرفتن کرد. شما می توانید با نگاه کردن به این داده تاریخی بفهمید که آیا علاقه به یک عنوان ترند احتمال دارد که افزایش یا کاهش یابد.

4. از داده های گوگل ترندز جهت کمک به برنامه ریزی تقویم محتوایی خودتان استفاده کنید.

یک دقیقه صبر کنید! بیایید نگاهی دقیق تر به داده های گوگل ترندز برای عبارت اسکار بیاندازیم. اگر ما طی یک دوره 5 ساله به این عبارت نگاه کنیم خواهیم دید که نقطه اوج این کلمه در هر سال در زمان معینی اتفاق می افتد، شروع ماه مارچ. این به این علت است که مراسم اسکار هر ساله در ماه مارچ برگذار می شود. بنابراین اگر شما وب سایتی را راه اندازی کرده اید که فعالیت آن حول شایعات بی پایه و اساس درباره سلبریتی ها است شما احتمالا باید آن را در تقویم محتوایی خودتان یادداشت کنید. سپس می توانید مطمئن شوید که محتوایی را بر روی این عنوان در مارچ هر سال تولید می کنید.

شما چگونه می توانید تقویم محتوایی خودتان را برای یک عبارت تنظیم کنید؟ مسلما انتشار پستی جدید درباره عبارتی مثل Full moons به صورت ماهانه آن چنان هم تاثیر گذار نیست. کاملا درست است اما شما می توانید یک پست را ساخته سپس در هر ماه آن را با اطلاعات کاملا تازه بروزرسانی کنید.

5. از سوالات مرتبط برای یافتن ایده های کلید واژه های جدید (و یا حتی ربودن کسب و کار از رقبای خودتان) استفاده کنید.

گوگل ترندز همچنین می تواند سوالاتی را که مردم جستجو می کنند را زمان جستجوی نام شما نمایان کند. به عنوان مثال مردم ممکن است کتانی را جستجو کنند ولی گوگل نایک و آدیداس را نیز به آن ها پیشنهاد می دهد.

نکته: دو گزینه قابل دسترس در گوگل ترندز برای سوالات مرتبط وجود دارد: بهترین و در حال توسعه. در صورت تمایل برای آگاهی از تفاوت میان این دو می توانید بر روی گزینه سوال در کنار پرسش های مرتبط در گوگل ترندز ضربه زده و به صورت کامل مشاهده کنید. این کار نه تنها فرصتی عالی را برای یافتن کلید واژه های بیشتر فراهم می کند (کلیدواژه هایی که شما پیش تر به فکر آن ها افتاده اید) بلکه به شما کمک می کند که نیاز های مشتریان بالقوه خودتان و ماجراجویی جستجوی آن ها را بهتر درک کنید. شما می توانید همچنین با یافتن جستجو های مرتبط یک قدم فراتر گام نهید.

با تخصصی کردن سرچ خود حرفه ای تر کار کنید

چطور به داده های پیشرفته تری دست پیدا کنیم و آنالیز بهتری داشته باشیم؟‌

شما 5 گزینه دارید، گزینه هایی که شاید بسیاری از کاربران گوگل ترندز از آنها استفاده نکنند: وب سرچ، سرچ عکس ها، سرچ اخبار، گوگل شاپینگ و یوتوب سرچ.

با کلیک کردن و بررسی کردن نتایج هر کدام از این گزینه ها شما می توانید مارکت های متفاوتی را برای خود بیابید. شما حتی با سرچ کردن ترندهای مختلف می توانید گزینه های بیشتری نیز مانند کوئری های محبوب سرچ شده درباره ترند سرچ شده تان ببینید. در این بخش ترندز به شما ترندهای مرتبط با سرچ شما که در حال رشد هستند را نشان می دهد و از این طریق به شما کمک می کند که بتوانید ترندهای روز را بشناسید و محتواهای سئو خود را در جهت ترندها بهینه سازی کنید، چی از این بهتر؟

از جستجو کردن همه ی نتایج ممکن و استفاده از تمامی این آپشن ها نترسید، شما هیچوقت نمی دانید که ممکن است چه چیزی پیش بیاید و ممکن است جایی که فکرش را نمی کنید ایده و بازاری را پیدا کنید که برای شما کاربرد بسیار زیادی داشته باشد.

هدفگیری جغرافیایی به شما کمک زیادی می کند
هدفگیری جغرافیایی در گوگل ترندز
سعی کنید تا حد امکان لوکیشن را به نفع خود به کار بگیرید و آن را با توجه به حوزه کاری خود محدودسازی کنید

رکن اصلی استفاده از گوگل ترندز برروی کیووردها تمرکز می کند. برای بدست آوردن بهترین نتایج، پیشنهاد می شود که لوکیشن را نیز به فیلترهای خود اضافه کنید. سعی کنید تا حد امکان لوکیشن را به نفع خود به کار بگیرید و آن را با توجه به حوزه کاری خود محدودسازی کنید. مثال کشتی کروز در دریای کارائیب که قبل تر اشاره کردیم را به یاد بیاورید، اگر فیلتر لوکیشن را به آن اضافه کنیم می بینیم که ساکنین ایالت فلوریدا در آمریکا از بقیه مردم به این موضوع علاقه مند تر هستند. این کار به شما در واقع برای پیدا کردن مخاطبان هدف کمک شایانی می کند. اگر سرچ خود را در این باره محدودتر کنید می بینید که در ایالت فلوریدا میزان علاقه مندی در اورلاندو از همه بیشتر است و بعد از آن به ترتیب شهرهای میامی و ناپل در رتبه های بعدی قرار دارند.

پیش بینی ترندها

وارد شدن به گوگل ترندز و دنبال کردن ترندهایی که در حال حاضر وجود دارند و شناسایی و تحلیل آنها تقریباً جزو آسان ترین کارهای روی کره زمین هستند! چرا؟ چون همه بازاریابان موتورهای جستجو هم همین کار را انجام می دهند!

اگر می خواهید از بقیه جلوتر باشید سعی کنید با توجه به تحلیل داده های موجود ترندهای آینده را پیش بینی کنید. جالب است بدانید که این کار تقریباً یک شغل محسوب می شود و افراد زیادی هستند که با توجه به تحلیل اخبار روز و منابع دیگر سعی در پیش بینی ترندها دارند. شما هم می توانید با استفاده از چند تکنیک و تمرین این کار را انجام دهید.

سعی کنید ترندها را با فیلتر کردن براساس کشور یا کتگوری شناسایی کنید.مثلاً فرض کنید در حوزه سلامت، دنبال کردن تاپیک اخبار سلامت امروز شاید هدلاین بزرگی در گوگل ترندز نداشته باشد و زیاد محبوب نباشد اما به شما اطلاعات زیادی می دهد. سعی کنید 2 اصطلاح ترند شده را در یک ترند با هم مقایسه کنید. مثلاً آیا ” رای به ایکس ” از ” رای به ایگرگ ” ترند بالاتری دارد؟ در این صورت می توانید تقریباً با کسب تجربه ترندها را پیش بینی کنید.

برای محتواهای خود از کیووردهای دم دراز استفاده کنید
برای محتواهای خود از کیووردهای دم دراز استفاده کنید
با استفاده از تحلیل ترندهای رو به رشد بفهمید که مخاطبان بیشتر از همه کنجکاو هستند که جواب چه سوالاتی را بدانند

گرفتن رتبه اول سرچ های گوگل برای ” کشتی کروز دریای کارائیب ” کار آنچنان سختی به نظر نمی رسد. اما مطمئن باشید برای کیوورد های دم دراز سخت هم می توانید به این مهم دست پیدا کنید.

فرض کنید که یکی از مراسم های بزرگ اهدای جواز موسیقی مانند گرمی به زودی اجرا می شود و شما می خواهید از این موقعیت برای بالا کشیدن خودتان استفاده کنید. با توجه به تکنیک های گفته شده در موارد 2 و 3، سعی کنید ابتدا ترندهای در حال رشد در مورد گرمی را بررسی و تحلیل کنید، مثلاً معمولاً گزینه هایی مانند بهترین خواننده جدید در حال رشد هستند، حتی خواهید دید سوال هایی در مورد میزبان برنامه نیز مانند ” جیمز کوردن چند سالشه؟‌ “‌ ترند در حال رشد هستند. سعی کنید با استفاده از تحلیل ترندهای رو به رشد و عوض کردن دیدگاه خود درباره موضوعات بفهمید که مشتریان و مخاطبان بیشتر از همه کنجکاو هستند که چه جواب چه سوالاتی را بدانند و سعی کنید محتواهای خود را در جهت جواب دادن به این سوالات جلو ببرید.

از “‌ چارت های برتر “‌ برای آنالیز حرفه ای تر استفاده کنید

چارت های برتر بخش دیگری است که می توانید آن را در گوگل ترندز ببینید. اما چارت برتر چیست؟ همانطور که گوگل توضیح می دهد، چارت برتر قسمتی جدا از ترندهایی است که اکثر کاربران بررسی می کند. شاید تابحال 100 آهنگ برتر چارت بیلبورد به گوشتان خورده باشد، این چارت شامل 100 آهنگ برتری است که در حال حاضر تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی در جهان رتبه بندی می شوند، پس دقت کنید که ملاک فقط محبوبیت آنها در همین لحظه نیست مانند ترندها. در این بخش شما می توانید ترندهای برتر را در دسته بندی های موضوعی متفاوتی ببینید.

یک نکته جالب، در حال حاضر ترندترین حیوان دنیا ” گوزن ” است، زیبا نیست؟!

برای استفاده بهینه از این بخش نتایج خود را هم براساس میزان ترند بودن و هم براساس بیشترین سرچ ها بگیرید تا تحلیل بهتری داشته باشید. تنها در این صورت است که نتایج تاثیرگذار خودشان را به شما نشان می دهند و می فهمید ترند شدن گوزن ها احتمالا به خاطر این است که در فصل شکار گوزن ها قرار داریم، باز هم تاکید می کنیم، دیدگاه همه چیز است.

از داده ها برای بهینه سازی ویدئوها استفاده کنید
استفاده از داده ها برای بهینه سازی ویدئوها

برای بهتر درک کردن این بخش، بیایید باز هم به کشتی های کارائیبمان سری بزنیم. فرض کنید که شما می خواهید بدانید که چگونه می توانید برای کشتی های کروز دریای کارائیب تخفیف بگیرید. شما در ابتدا باید سرچ خود را وارد کنید، سپس از وب سرچ به یوتوب سرچ تغییر دهید و کوئری های سرچ شده مرتبط و تاپیک های مرتبط را بررسی کنید. در صورت نیاز از گزینه ترندهای در حال رشد نیز بهره بگیرید.

اگر این کارها را انجام دهید متوجه می شوید که مردم فقط به دنبال خود کشتی ها نیستند بلکه بیشتر به دنبال کلاس های متفاوت کشتی ها هستند. حالا که شما این موضوع را می دانید، برای رشد کسب و کار خود ( اگر فرض کنیم در این زمینه است ) خیلی راحت تر می توانید محتواهای متفاوت و عناوین بهتری در مورد انواع کلاس های کشتی های کروز تولید کنید. این موضوع همچنین به شما کمک می کند که ترافیک کانال یوتوب خود را نیز بالاتر ببرید.

از ترندهای فصلی و دوره ای برای تثبیت برندتان استفاده کنید

فرض کنید که شما یک بوتیک مخصوص لباس های رسمی برای عروسی را بهینه سازی می کنید. با یک سرچ ساده با کیوورد عروسی می توانید تقریباً متوجه شوید که عروسی ها عمدتا در چه دوره ای از سال اتفاق می افتند. سعی کنید با توجه به این که می توانید مناسبت های مختلف را با توجه به نتایج گوگل ترندز شناسایی کنید از این مزیت جهت جلو افتادن از رقبایتان استفاده کنید و اعتمادسازی و برندسازی را پیش از آن انجام دهید تا هنگام فرا رسیدن زمان موعود بجای این که مانند رقبایتان تازه به تلاش برای برندسازی افتاده باشید، کاملاً آماده باشید و مشتریان را به سمت خود جذب کنید.

نقاط کور خود را بشناسید و ترندها را اشتباه تعبیر نکنید!

بیایید به یکی از ترندهای محبوب حال حاضر که پیشتر هم به آن اشاره کردیم برگردیم، یعنی مراسم گرمی. اگر مراسم گرمی را سرچ کنید می بینید که ترند آن در حال رشد است. اما اگر تایم لاین سرچ را کمی بزرگتر و قدیمی تر کنید متوجه می شوید که این قضیه فقط در زمان نزدیک شدن به مراسم اتفاق می افتد.

استفاده حرفه ای از گوگل ترندز به این معنی است که شما یک قدم از هر چقدر که الان احساس می کنید قدرت تحلیل دارید بالاتر بروید و سعی کنید نقاط کور خودتان را شناسایی کنید. به عنوان مثال؛ هیچوقت فقط به یک تایم لاین متکی نباشید، همیشه تایم لاین بزرگتر را هم بررسی کنید تا ببینید چه اتفاقات دیگری افتاده و یا ممکن است بیافتد. اگر کیووردی را دیدید که با سرعت بالایی در حال ترند شدن است، همیشه در نظر داشته باشید که شاید کیوورد دیگری از همان خانواده رشد بالاتری دارد،‌ پس همه ی کیووردهای مرتبط را در نظر بگیرید.

گوگل ترندز
اگر کیووردی با سرعت بالایی در حال ترند شدن است، همیشه در نظر داشته باشید که شاید کیوورد دیگری از همان خانواده رشد بالاتری داشته باشد

نکته: به یاد داشته باشید که تحقیقات بازار نقش پر رنگی در رشد کسب و کار شما دارد بنابراین از سوالات مرتبط برای یافتن رقبا استفاده کنید سپس موارد مختص به خودتان را بسازید. و این نکته را نیز به یاد داشته باشید که رقبا اغلب پست ها را برای ربودن کسب و کار از شما تایپ می کنند، این کار سبب رشد کسب و کار آن ها می شود.

مردم اغلب برند شما را جستجو می کنند اما کدام یک از رقبای شما برند شما را جستجو می کند؟ در این قسمت شما باید به مانیتورینگ برند خودتان بیاندیشید، این که برند شما تا چه حدی در معرض دید است و این که دقیقا چه کسانی آن را جست جو می کنند، مردم یا شرکت های رقیب؟ به یک طریق شما می توانید متوجه این موضوع شوید: نام برند خودتان را در گوگل ترندز وارد کنید سپس به سوالات مرتبط نگاه کنید. به این ترتیب می توانید بفهمید که مردم چند عدد از رقبای شما را نیز جستجو می کنند.

جمع بندی

برای کسانی که حاضرند قدم فراتر از یک سرچ ساده بگذارند همیشه تحلیل ها و نتایج منحصر به فردی وجود دارد. کلید کار این است که به کوئری هایتان بچسبید تا زمانی که بتوانید به نتیجه بزرگی برسید، حتی اگر در نگاه اول مشخص نباشد. فراموش نکنید که استفاده از گوگل ترندز برای هر مارکتری یکی از بزرگترین برگ های برنده است و اگر در زمینه های پیش بینی ترندها، مانیتورینگ برند و تحلیل و آنالیز داده تجربه خود را بالا ببرید قطعاً می توانید در بیزینستان یکی از پیشتازان باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره دانشگاه سئو

صفر تا صد آموزش سئو با برترین اساتید

  • اصول و مبانی سئو
  • تدوین سند استراتژی سئو
  • تدوین استراتژی محتوا
  • سرچ کنسول
  • لینک سازی دستی
  • نحوه جذب پروژه، گزارش دهی و
  • بررسی محتوای اصلی یا بدنه از دید گوگل
  • انکرتکست
  • تعامل با کارفرما
  • ساختار URL ها
  • و …

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی