🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

پیج آتوریتی و دامین آتوریتی چیست؟ Page Authority و Domain Authority

پیج آتوریتی (Page Authority) و دامین آتوریتی (Damin Authority) اعدادی در بازه ی ۰ تا ۱۰۰ هستند که توسط moz که یکی از معروف ترین سایت ها در ارائه ابزارهای سئو و آنالیز وب سایت می باشد، ارائه شده است. این دو شاخص بیانگر شهرت و اعتبار سایت شما است که با توجه به معیارهایی که در ادامه خواهیم گفت به سایت شما داده می شود.

در این مقاله می خوانید

Domain Authority (اعتبار دامین) و Page Authority (اعتبار صفحه) چیست و چه اثری در سئو دارد؟

پیج آتوریتی (Page Authority) و دامین آتوریتی (Damin Authority) اعدادی در بازه ی ۰ تا ۱۰۰ هستند که توسط moz که یکی از معروف ترین سایت ها در ارائه ابزارهای سئو و آنالیز وب سایت می باشد، ارائه شده است. این دو شاخص بیانگر شهرت و اعتبار سایت شما است که با توجه به معیارهایی که در ادامه خواهیم گفت به سایت شما داده می شود. با توجه به اینکه گوگل بروز رسانی page rank ها را متوقف کرده است و اگر هم مجددا پیج رنک ها را به روز کند، با فاصله های زمانی خیلی زیادی این کار انجام می شود، این دو فاکتور نقش مهمی دارند. امتیازی که توسط MOZ به سایت‌ها داده می‌شود به‌عنوان ابزاری برای پیش‌بینی رتبه هر سایت در موتورهای جستجو محسوب می‌شود.

پیج آتوریتی (page authority) چیست؟

پیج آتوریتی شاخصی است توسعه یافته توسط ماز که نقش آن پیش بینی رتبه یک صفحه خاص در صفحه نتایج موتور های جستجو است. این شاخص از ۰ تا ۱۰۰ امتیاز دهی شده و بالا بودن آن به معنی توانایی صفحه مذکور در رتبه گرفتن است. این شاخص بر مبنای دیتا های سایت بوده و از ده ها فاکتور بدست می آید.یکی از این فاکتور ها دامین آتوریتی است که از یک نوع یادگیری ماشین استفاده می کند که هدف آن یافتن الگوریتم مرتبط با سیستم رتبه بندی موتور های جستجو است. خروجی این فرآیند، بوجود آمدن شاخص پیج آتوریتی است.

امتیاز پیج آتوریتی چگونه محاسبه می شود؟

پیج آتوریتی را در یک بازه لگاریمی ۱۰۰ امتیازی می سنجند. بنابراین افزایش پیج آتوریتی از ۲۰ به ۳۰ راحتتر از افزایش ۷۰ به ۸۰ است. الگوریتم های سنجش پیج آتوریتی همواره در حال به روز رسانی هستند. هستیم. بنابراین، ممکن است شما تغییرات و نوسانات متعددی را در پیج آتوریتی خود در بازه زمانی مشخص مشاهده کنید.

 پیج آتوریتی مناسب چقدر است؟

هنگام سرچ در صفحات جستجو و به منظور پیدا کردن قوی ترین پیج، به جای انتخاب بر اساس یک شاخص ثابت، بهتر است از شاخص های نسبی استفاده کنیم. دلیل این امر نحوه امتیاز دهی پیج آتوریتی است. (رجوع شود به تعریف فنی پیج آتوریتی) پس با توجه به نسبی بودن این ابزار، نمی توان یک پیج آتوریتی را صرفا “خوب” یا “بد” توصیف کرد.

چگونه می توانید پیج آتوریتی خود را ببینید؟

شاخص پیج آتوریتی در اغلب پلتفرم های سئو و دیجیتال مارکتینگ وجود دارد. در پلتفرم ماز، شما این شاخص را با کمک بررسی لینک ، موزبار، تولبار رایگان ماز یا در نتایج موتور های جستجو موجود در کیورد اکسپلورر بدست می آورید.

moz-bar

تعریفی فنی از پیج آتوریتی

پیج آتوریتی و دامین آتوریتی با شاخص های یکسانی سنجیده می شوند ولی تمرکز پیج آتوریتی روی یک صفحه واحد است. پیج آتوریتی از اطلاعات Mozscape web index ناشی می شود و به تعداد لینک ها و  فاکتور دیگر وابسته است ( در مجموع به بیش از ۴۰ فاکتور مرتبط است). نکته مهم دراین بحث، عدم وابستگی آن به موارد مربوط به سئو داخلی مانند کلمات کلیدی یا بهبود سئو محتوا است.

همانند دامین آتوریتی، پیج آتوریتی نیز از ایگوریتم های یک نوع یادگیری ماشین استفاده می کند و بنابراین این شاخص نیز با به روز رسانی های مختلف دچار تغییر و نوسان می شود. با توجه به این نکته، برای مقایسه صفحات مختلف، بهتر است پیج آتوریتی را در کنار شاخص های دیگر بکار ببرید تا اینکه بخواهید از آن بعنوان تنها معیار خود برای ارزیابی استفاده کنید.

چگونه می توان پیج آتوریتی را افزایش داد؟

پیج آتوریتی نیز همانند دامین آتوریتی یک شاخص کلی بوده و تغییر دادن آن بطور مستقیم کار سختی است. این شاخص از تعداد زیادی اجزا تشکیل شده که هرکدام تاثیر خود را بر شاخص نهایی دارند. این وابستگی به چند فاکتور ، کاملا هدفمند و عمدی است.با توجه به اینکه  گوگل برای رتبه دادن به یک صفحه خاص به عوامل متعددی توجه می کند، پس ابزاری که بخواهد پیج آتوریتی را بررسی کند هم نیاز دارد معیار های متفاوتی را در نظر بگیرد. بهترین راه برای افزایش پیج آتوریتی، بهبود لینک های آن صفحه است.این کار را می توان با گرفتن بک لینک از سایت های معتبر با پیج آتوریتی بالا انجام داد.این عمل به مانند رای اعتمادی برای صفحه شماست.

چرا پیج آتوریتی من تغییر می کند؟

پیج آتوریتی به عوامل متعددی وابسته است، پس تغییر آن می تواند ناشی از دلایل متفاوتی باشد.برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره  علل  تغییرات پیج آتوریتی و نکاتی برای ثابت کردن این نوسانات را می توانید در مقاله چرا آتوریتی من تغییر کرد پیدا کنید

دامین آتوریتی Domain Authority چیست؟

دامین آتوریتی شاخصی است توسعه یافته توسط ماز که نقش آن پیش بینی رتبه دامنه سایت  در صفحه نتایج موتور های جستجو است.این شاخص از ۰ تا ۱۰۰ امتیاز دهی شده و افزایش امتیاز به معنی قدرت  سایت در گرفتن رتبه های بالاست. دامین آتوریتی از سنجش چندین فاکتور بدست می آید. از جمله این فاکتور ها می توان به  تعداد لینک ها  اشاره کرد. این شاخص هنگامی کاربرد دارد که هدف شما تعیین میزان رقابت بین چند سایت یا قدرت یک دامنه برای گرفتن رتبه باشد. ابزار دامین آتوریتی بطور مستقیم توسط گوگل برای رتبه بندی صفحات نتایج استفاده نمی شود.

چگونه دامین آتوریتی را بدست آوریم؟

برای سنجش این شاخص می توانید از ابزار لینک اکسپلورر ماز، تولبار رایگان ماز یا کیورد اکسپلورر ماز استفاده کنید. همچنین این شاخص در نسخه پرو ماز نیز قابل دسترسی است. دامین آتوریتی در ده ها پلتفرم مارکتینگ و سئو وجود دارد.

امتیاز دهی چگونه است؟

دامین آتوریتی رفتاری مشابه نمودار لگاریتمی دارد و از ۰ تا ۱۰۰ امتیاز دهی می شود، به این معنی که رشد از ۲۰ به ۳۰ بسیار آسانتر از رشد ۷۰ به ۸۰ است.

دامین آتوریتی خوب چقدر است؟

عموما سایت هایی که لینک های خارجی با کیفیت و متعددی دارند، همانند ویکی پدیا و گوگل، در راس شاخص دامین آتوریتی هستند.بنابراین، سایت ها و کسب و کار های کوچک با تعداد لینک کمتر ممکن است دامین آتوریتی پایین تری داشته باشند.

دامین آتوریتی

وب سایت های جدید فعالیت خود را با دامین آتوریتی ۱ شروع می کنند. با توجه به اینکه دامین آتوریتی صرفا یک پیش بینی می باشد نباید بعنوان تنها ابزار شما لحاظ شود. دامین آتوریتی رقبای خود را بدست آورده و هدف خود را داشتن دامین آتوریتی بالاتر از آن ها قرار دهید. بنابراین بهتر است از این شاخص بعنوان معیاری نسبی استفاده شود. پس با توجه به نسبی بودن آن صرف خوب یا بد بودن را نمی توان به آن نسبت داد.

تفاوت پیج آتوریتی و دامین آتوری

هرچند پیج آتوریتی یک پیش بینی درباره احتمال رتبه گیری یک صفحه واحد است، نقش دامین آتوریتی پیش بینی احتمال رتبه گیری کل دامنه است.البته این دو شاخص اغلب با فاکتورهای یکسان بدست می آیند، پس به احتمال زیاد بسیار شبیه هم خواهند بود. در حالیکه دامین آتوریتی قدرت کلیه دامنه را بررسی می کند، هدف پیج آتوریتی بررسی یک صفحه واحد است.

تعریفی فنی از پیچ آتوریتی

عوامل موثر در دامین آتوریتی تعداد لینک ها کیفیت آنها و ده ها فاکتور است. امروزه، محاسبه دامین آتوریتی با استفاده از یک نوع یادگیری ماشین بدست می آید که هدف آن ایجاد ارتباط بین لینک های داخلی/خارجی و نتایج صفحات جستجو است . ازآنجاییکه دامین آتوریتی بر مبنای ماشین یادگیری محاسبه می شود، امتیاز دامین شما ممکن است دچار نوسانات زیادی شود، پس این شاخص را به تنهایی برای تحلیل های خود استفاده نکنید. برای مثال، اگر فیسبوک بطور انبوه لینک سازی کند، دامین آتوریتی و پیج آتوریتی سایت های بسیاری با این عمل افزایش چشمگیری خواهند داشت.

بنابراین، همواره به این نکته توجه داشته باشید  که اگر به دنبال تحلیل رقبای خود هستید یا به دنبال بهبود  سئو سایت خود هستید، اینکه فقط  به این شاخص توجه کنید اشتباه بوده و باید از آن در کنار شاخص های تحلیلی دیگر استفاده کنید.

چگونه دامین آتوریتی خود را بهبود ببخشیم؟

اثرگذاری مستقیم بر روی دامین آتوریتی کار ساده ای نیست زیرا عوامل زیادی آن را تشکیل می دهد.این وابستگی به چند فاکتور کاملا هدفمند و عمدی است. از آنجاییکه گوگل برای رتبه بندی سایت به عوامل متعددی توجه می کند، پس ابزاری که بخواهد دامین آتوریتی را بررسی کند هم نیاز دارد معیار های متفاوتی را در نظر بگیرد. یکی از راه های موثر برای افزایش دامین آتوریتی، بهبود سئو سایت است و کار کردن بطور ویژه روی لینک های ورودی خود و دریافت لینک های با کیفیت از سایت های معتبر نکاتی است که باید به آنها توجه کنید.

جمع بندی

در این مقاله در مورد دو شاخص پیج آتوریتی و دامین آتوریتی (PA و DA) در تحلیل سایت ها اشاره کردیم. حتما ماز بار را نصب کنید و از آمارهای آن برای سنجش دامین ها و پیج های مختلف استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره دانشگاه سئو

صفر تا صد آموزش سئو با برترین اساتید

  • اصول و مبانی سئو
  • تدوین سند استراتژی سئو
  • تدوین استراتژی محتوا
  • سرچ کنسول
  • لینک سازی دستی
  • نحوه جذب پروژه، گزارش دهی و
  • بررسی محتوای اصلی یا بدنه از دید گوگل
  • انکرتکست
  • تعامل با کارفرما
  • ساختار URL ها
  • و …

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی