🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

بازاریابی پنهان stealth marketing چیست؟

بازاریابی پنهان که با نام Stealth Marketing نیز شناخته می شود،‌ به هر نوع استراتژی بازاریابی گفته می شود که محصولی را برای مردم تبلیغ می کند بدون این که آن ها متوجه باشند در حال بازاریابی شدن هستند. تکنیک های زیادی در بازاریابی پنهان وجود دارد که رایج ترین آن ها قرارگیری محصول و بازاریابی مخفی (Undercover Marketing) است. هدف اصلی بازاریابی پنهان ایجاد فروش فوری نیست، بلکه ایجاد علاقه و هیجان از سوی مشتریان در مورد یک محصول است تا در آینده برای تبلیغات مستقیم آمادگی بیشتری داشته باشند. بسیاری از کمپانی ها این شیوه را انتخاب کردند چرا که نسبت به شیوه های سنتی تبلیغات بسیار کم هزینه تر است.

در این مقاله می خوانید

بازاریابی پنهان یکی از رایج ترین استراتژی های دنیای تبلیغات است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

در سال ۲۰۰۲، سونی اریکسون اولین کمپانی بود که توانست تلفن همراهی را با داشتن یک دوربین دیجیتال جانبی به نام T68i به بازار ارائه کند. کمپانی می خواست که شوک بزرگی را به بازار برای عرضه این گوشی وارد کند،‌ اما از آن جایی که این تلفن همراه تکنولوژی های ترکیبی مختلفی را در خود داشت، دپارتمان بازاریابی سونی اریکسون در پیدا کردن راهی برای آموزش و هیجان زده کردن مردم نسبت به این محصول از طریق شیوه های سنتی بازاریابی یعنی مجلات و تبلیغات تلویزیونی به مشکل برخورد. برای ایجاد تجربه بازاریابی ارگانیک تر و رو در رو تر، سونی اریکسون چیزی را آغاز کرد که قرار بود یکی از بهترین مثال های تاریخ بازاریابی پنهان باشد.

با استفاده از ۶۰ بازیگر در ۱۰ شهر بزرگ دنیا،‌ سونی اریکسون اثر وایرالی را بوجود آورد که هنوز هم در مورد آن صحبت می شود. بازیگران، که به عنوان توریست ها، زن و شوهرها و افراد عادی در خیابان لباس پوشیده بودند، از مردم می خواستند که از آن ها با تلفن همراهشان عکس بگیرند. به جای این که به غریبه های در خیابان دوربینی را بدهند، تلفن همراه جدید سونی اریکسون که دوربین داشت را می دادند. آن ها با اشتیاق در مورد قابلیت های این گوشی صحبت کرده و به غریبه ها شیوه کار کردن با آن را آموزش می دادند. هدف این کمپین دسترسی به حداکثر تعداد مردم بود تا آن ها بتوانند در مورد تجربه منحصر به فرد خود در رابطه با کار با این گوشی-دوربین جدید و نوآورانه صحبت کنند. این کمپین به صورت عمده یک موفقیت محسوب می شد و T68i در آن سال تبدیل به یکی از پر فروش ترین تلفن های همراه در بسیاری از کشورها شد.

بازاریابی پنهان چیست؟

بازاریابی پنهان که با نام Stealth Marketing نیز شناخته می شود،‌ به هر نوع استراتژی بازاریابی گفته می شود که محصولی را برای مردم تبلیغ می کند بدون این که آن ها متوجه باشند در حال بازاریابی شدن هستند. تکنیک های زیادی در بازاریابی پنهان وجود دارد که رایج ترین آن ها قرارگیری محصول و بازاریابی مخفی (Undercover Marketing) است. هدف اصلی بازاریابی پنهان ایجاد فروش فوری نیست، بلکه ایجاد علاقه و هیجان از سوی مشتریان در مورد یک محصول است تا در آینده برای تبلیغات مستقیم آمادگی بیشتری داشته باشند. بسیاری از کمپانی ها این شیوه را انتخاب کردند چرا که نسبت به شیوه های سنتی تبلیغات بسیار کم هزینه تر است.

بازاریابی پنهان چیست؟

در تصویر بالا بسته های شرکت fedex هست که در فیلم cast away به روش بازاریابی پنهان استفاده شده است. قرارگیری محصول در واقع شامل محصولی در خارج از الگوی تبلیغات است،‌ که معمولاً به صورت مدلی از توده رسانه ای یا سرگرمی به نمایش در می آید. کمپانی ها محصولات خود را در برنامه های تلویزیونی یا فیلم های سینمایی قرار می دهند و وارد معامله های تاییدیه از سوی سلبریتی ها می شوند تا محصول خود را به نمایش دربیاورند. بدون توجه به راهکار مشخصی که هر کمپانی در پیش می گیرد،‌ بازاریابی پنهان بیشترین اثرگذاری خود را در افزایش آگاهی در مورد محصولاتی دارد که تا به حال به اندازه کافی تبلیغات نشده اند.

چه کسانی از بازاریابی پنهان استفاده می کنند؟

کمپانی های مختلفی می توانند از بازاریابی پنهان برای ایجاد توجه حول محور محصولات خود استفاده کنند. این شیوه معمولاً توسط کمپانی های بزرگ تر که می توانند از پس هزینه های استراتژی های مختلف برای یک محصول بر بیایند، استفاده می شود. اگرچه تا به حال نمونه های متعددی در استفاده موفق از بازاریابی پنهان در کمپانی های کوچک برای ایجاد توجه برای محصولات خود نیز دیده شده است.

سونی اریکسون از بازاریابی پنهان برای T68i استفاده کرد چرا که این تلفن همراه محصولی بود که بیشتر مردم در مورد آن چیزی نمی دانستند. آن ها امیدوار بودند که کمپین بازاریابی مخفیانه آن ها بتواند مردم را مجبور به صحبت درباره محصولی با تکنولوژی جدید کند قبل از این که کمپانی تصمیم به راه اندازی شیوه های مختلف تبلیغاتی برای این محصول کند. کمپانی های کوچک تر بدون منابع بازاریابی زیاد می توانند از بازاریابی پنهان برای افزایش آگاهی در مورد محصولات خود بدون این که لازم باشد از شیوه های سنتی تبلیغاتی استفاده شود،‌ بهره ببرند.

یکی از قابل توجه ترین موارد استفاده از بازاریابی پنهان در میان کمپانی های کوچک اولین کمپین دیموند جانز، یک کارآفرین حوزه مد و فشن درباره خط تولید لباس های FUBU بود. جان تقریباً هیچ بودجه عملیاتی و دسترسی به تبلیغات سنتی نداشت، بنابراین از ستاره های هیپ هاپ مانند Run DMC و LL Cool J درخواست کرد که لباس های این خط تولید خود را در کنسرت هایشان و همچنین حضور در مراسمی مانند MTV به تن کنند. این باعث شد که خط تولید FUBU طرفداران بسیار زیادی پیدا کند بدون این که لازم باشد جان یک دلار هم برای خرید فضای تبلیغاتی هزینه کند. این کمپین موفقیت آمیز بوده و FUBU تبدیل به یکی از شرکت های معتبر لباس شد.

ایجاد یک برنامه بازاریابی پنهان

بازاریابی پنهان می تواند سرمایه گذاری ریسکی باشد. این شیوه به ندرت تاثیر قابل اندازه گیری و موثری را به سرعت دیگر انواع بازاریابی دارد و همچنین می تواند روی بیزینس تاثیر منفی داشته باشد اگر مردم زودتر از انتظار از آن آگاه شوند. به همین دلایل، هر کمپانی که بخواهد از این شیوه استفاده کند باید بتواند هزینه ها را در نظر گرفته و همچنین پیچیدگی احتمالی تکنیک ها را نیز قبل از پیاده سازی آن ها در نظر بگیرد.

یک کمپانی باید داده های مشتریان را مطالعه کرده و نظرسنجی هایی را برگزار کند تا متوجه شود که مشتریانش چه کسانی هستند و ممکن است چه واکنشی نسبت به تکنیک های بازاریابی پنهان داشته باشند. اگر یک کمپانی لوازم آرایشی به عنوان مثال،‌ بخواهد کمپین قرارگیری محصول برای خط تولیدی از رژ لب های خود را که برای دختران ۱۳ تا ۱۸ ساله طراحی شده است پیاده سازی کند، باید بتواند مشخص کند که افراد در این محدوده سنی چه فیلم ها، برنامه های تلویزیونی و سلبریتی هایی را بیشتر می پسندند.

بعد از جمع آوری داده های تحقیقات بازاریابی، یک کمپانی می تواند شروع به ساخت بازاریابی پنهان خود کند. این ممکن است شامل نوشتن یک فیلمنامه برای کمپین، ایجاد سناریوهای قرارگیری محصول، یا توسعه هر شیوه ای که محصول را به مصرف کنندگان معرفی می کند باشد. در این مرحله کمپانی لوازم آرایشی می تواند به سراغ شبکه های تلویزیونی، استودیوهای فیلم سازی و سلبریتی هایی برود که این رژ لب را استفاده خواهند کرد. کمپانی می تواند شروع به دادن ایده های مختلف برای سناریوهای قرارگیری محصول کند، مانند استفاده یک شخصیت در سریال تلویزیونی که از این رژ لب در قسمت بعدی استفاده می کند.

ایجاد یک برنامه بازاریابی پنهان
بعد از جمع آوری داده های تحقیقات بازاریابی، یک کمپانی می تواند شروع به ساخت بازاریابی پنهان خود کند

یک کمپانی می تواند اجازه دهد تا یک کمپین بازاریابی پنهان به صورت مستقل اجرا شود، یا از آن به عنوان بنیان دیگر بازاریابی ها استفاده کند. اگر کمپانی لوازم آرایشی تصمیم بگیرد که از مدل تبلیغاتی دیگری برای رژ لب استفاده نکند، می تواند شروع به اندازه گیری تغییرات ایجاد شده در فروش یا نرخ تبدیل مرتبط با این محصول کند تا بتواند اثرگذاری کمپین را مشخص کند. در غیر این صورت، کمپانی می تواند همچنین شروع به راه اندازی تبلیغات سنتی در مجلات، تلویزیون و یا اینترنت کند تا با مشتریان در سطح بالاتری ارتباط برقرار کند.

شغل های بازاریابی پنهان

بازاریابی پنهان،‌ بر خلاف بسیاری از مدل های بازاریابی، توسط محتوا و طراحی جلو نمی رود. به جای آن،‌ به مهارت های تحقیقاتی و ارتباطاتی متخصصان حرفه ای تکیه می کند. در این قسمت مسیرهای شغلی را می بینید که معمولاً در کمپین های بازاریابی پنهان حضور دارند.

  • محقق بازار

در مراحل اولیه کمپین بازاریابی پنهان، یک کمپانی شروع به انجام تحقیقات در مورد رفتار مشتریان و ترندهای بازار می کند. این کار محقق بازار است که داده های حال حاضر بازار را مطالعه کند، تحقیقات منحصر به فرد را از طریق نظرسنجی ها و مدل سازی ها انجام دهد و اطلاعات مرتبط را به تیم بازاریابی انتقال دهد. این کار نیازمند راحتی کار با نرم افزار و تعامل با افراد مختلفی در این حوزه می باشد.

تحصیلات/تجربهیک محقق بازار باید مدرک کارشناسی در بازاریابی، بیزینس، روان شناسی،‌ جامعه شناسی یا ارتباطات داشته باشد. همچنین داشتن سابقه کاری در ورودی داده ها یا دیگر موقعیت های داده محور نیز مفید است.

  • نماینده روابط عمومی

متخصصان روابط عمومی معمولاً اولین نقطه تماس میان دو کمپانی هستند، بنابراین زمانی حرف از نماینده روابط عمومی می شود که یک کمپانی به دنبال معامله ای برای قرارگیری محصول است. روابط عمومی یک حوزه مردم محور است، بنابراین نوشته های عالی و مهارت های ارتباطات کلامی بسیار حیاتی و مهم هستند.

نماینده روابط عمومی
روابط عمومی یک حوزه مردم محور است

تحصیلات/تجربهنماینده های روابط عمومی باید مدرک کارشناسی در بازاریابی، بیزینس، روان شناسی یا ارتباطات داشته باشند. سابقه کاری در زمینه خرده فروشی یا دیگر کارهای سرویس محور می تواند مفید باشد.

  • مدیر بازاریابی

بازاریابی پنهان معمولاً نیازمند میزان زیادی دقت در همکاری و بودجه بندی است. یک مدیر بازاریابی رهبر تیم است و همچنین مسئولیت نظارت بر یک کمپین بازاریابی و مطمئن شدن از این که تمامی کارکنان در حال تعامل با یکدیگر به صورت موثر هستند می باشد. یک مدیر باید هر قدم از کمپین را درک کند و بتواند هر عضو تیم را به نحوی انگیزه دهی کند تا بیشترین توان خود را برای کمپین بگذارد.

تحصیلات/تجربهیک مدیر بازاریابی در موقعیت پیشرفته ای قرار دارد، بنابراین انتظار می رود که وی سال ها تجربه در زمینه بازاریابی را در نقش غیر مدیریتی داشته باشد. این تجربه به داشتن مدرک کارشناسی در بازاریابی، بیزینس یا هر موضوع مرتبط با بازاریابی اضافه می شود. مدیران همچنین تحصیلات پیشرفته ای دارند، مانند مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بیزینس.

یادگیری بازاریابی پنهان

بازاریابی پنهان یک استراتژی پیشرفته است که نیاز به درک بالایی در زمینه فعالیت های بازاریابی مدرن می باشد. یک فرد حرفه ای در این حوزه که می خواهد به متخصص تبدیل شود باید دوره های آموزشی مختلفی را در نظر بگیرد. برنامه های بازاریابی معنای کاربردی را برای یادگیری و تجربه کردن استراتژی ها و تکنیک های این حوزه ارائه می دهند و این کارها در محیطی انجام می شود که کاملاً مستقل از دنیای رقابتی بیرون است.

دوره های اولیه کاری در برنامه های بازاریابی شامل مباحث پایه ای مانند ساخت تیم، بودجه بندی پروژه و توسعه برند می شود. در این کلاس ها، دانش آموزان مهارت های لازم در زمینه تحقیقات و ارتباطات را به شیوه ها و موقعیت های مختلف فرا می گیرند، مخصوصاً در حوزه تحقیقات بازار و مدیریت. کلاس های متمرکز بر تکنولوژی روی ابزار راج بیزینسی مانند Office Suit، نرم افزار مدیریت دیتابیس و معرفی برنامه ها به صورت اسلاید شو تمرکز می کنند، به همراه فاکتورهای رسانه ای جدید و نوظهور در بازاریابی. اینجا جایی است که دانش آموزان اهمیت محتوای وب و شبکه های اجتماعی را درک می کنند، که هر دوی آن ها ابزار مهمی در بازاریابی پنهان و تقریباً تمامی مدل های بازاریابی دیگر هستند. در سطوح بالاتر، برنامه های بازاریابی فضای کلاس ها را به سمت دنیای واقعی با مطالعه مثال های کمپین های موفق در این زمینه می آورند.

مثال هایی در مورد موارد استفاده از بازاریابی پنهان

تا به اینجا در مورد بازاریابی پنهان و تعریف آن و همچنین مهارت های لازم برای پیاده سازی این تاکتیک صحبت کردیم، بیایید یک جمع بندی مختصر در مورد موارد استفاده از این استراتژی و همچنین مزیت های استفاده از آن را داشته باشیم.

  • رونمایی از محصولات و برندها از طریق فیلم ها و ورزش: از بین تمامی تاکتیک های استفاده شده در این مدل بازاریابی، این تاکتیک شاید بهترین تاکتیک برای جذب مخاطبان به سمت یک محصول مشخص باشد.
  • از نشان دادن محصولات در صحنه ای از یک فیلم گرفته تا ایجاد هایپ اطراف محصول در رویدادهای بزرگ ورزشی مانند جام های جهانی. این شیوه برای مورد رضایت قرار گرفتن گروه بزرگی از مخاطبان معجزه می کند.
رونمایی از محصولات و برندها از طریق فیلم ها و ورزش
  • انجمن های گفتگوی آنلاین: ارتباطات مجازی در انجمن های گفتگوی آنلاین توجه مخاطبان به سمت یک محصول را بیشتر می کند. این کار مخاطبان را در فضای مثبتی قرار داده و آن ها را به صورت طبیعی به محصول علاقه مند می کند. این مدل از انجمن های گفتگو قدرت تشویق کردن میلیون ها مخاطب را برای علاقه داشتن به یک محصول یا خدمات دارند.
  • رونمایی و معرفی محصولات در بازارها: فرقی نمی کند که محصول عرضه شده است یا خیر؛ رونمایی از محصولات در بازارها، تعامل با مشتریان و گرفتن بازخوردهای آن ها به صورت زنده می تواند در افزایش آگاهی و توجه مخاطبان تاثیرگذار باشد. اخیراً، رونمایی های سه بعدی از محصولات به یک ترند بازاریابی تبدیل شده و بازاریابان شاهد بازخوردهای بی نظیری از سوی مخاطبان می باشند.
  • رویدادهای امتحان کردنی: از کیک ها گرفته تا انواع نوشیدنی ها، تجربه های امتحان کردنی همیشه در حال ایجاد تصویر مثبتی از محصول بوده اند، نه تنها ایجاد علاقه و توجه. زمانی که مردم هرچیزی را امتحان می کنند، بلافاصله احساس می کنند که ارزش محصول از هزینه آن بیشتر است و تصمیم خود را برای پرداخت پول و خرید محصول در همان جا می گیرند.

مزیت های بازاریابی پنهان

  • ایجاد توجه قبل از عرضه برای محصول: بازاریابی پنهان برای معرفی محصولات قبل از عرضه مانند غنیمت است. این کار باعث می شود تا بازاریابان آمادگی ذهنی مخاطبان هدف را در دست گرفته و آن ها را بی صبرانه منتظر عرضه محصول نگه دارند. در نتیجه، مردم همانطور که گفته شد بی صبرانه منتظر محصول مانده و زمانی که محصول به عرضه برسد، با سرعت هرچه تمام تر خود را به محل رسانده تا سهمشان را بردارند، هرچقدر هم که محصول هزینه داشته باشد. این موضوع به کمپانی برای دریافت سودهای کوتاه مدت کمک می کند،‌ چیزی که برای بیزینس های معمولی خیلی امری معمولی نیست! اما، زمانی که بازاریابان در حال برنامه ریزی بازاریابی پنهان هستند باید مراقب باشند که این برنامه ریزی طوری پیاده سازی شود که بتواند ضربه دنباله داری را به بازار وارد کند.
  • معرفی محصولات بدون تبلیغات: حوزه تبلیغات انقدر اشباع شده است که رزور کردن تبلیغات امروزه الگوی بسیار دوری محسوب می شود،‌ مردم دیگر به خود زحمت نگاه کردن به تبلیغات را نمی دهند. بنابراین یکی از شیوه های جلب توجه مردم می تواند مخفیانه باشد. با توجه به خاص بودن و غیرمشخص بودن معرفی ها،‌ مخاطبان جذب شده و دیگران را نیز به این سمت می کشند، که موجب ایجاد یک زنجیره مشتری می شود. در نتیجه، جایی که تبلیغات به صورت میانگین می توانند چندین نفر را جذب کنند، بازاریابی پنهان می تواند هزاران نفر یا بیشتر را در این بازه به سمت محصول یا برند جذب کند.
  • ایجاد پایگاه مشتریان قدرتمند:‌ بازاریابی پنهان این فرصت را به بازاریابان می دهد تا گروهی از مشتریان که بیشتر جذب محصول می شوند را شناسایی کنند. خیلی اوقات پیش می آید که توسعه دهندگان برند گروهی از مخاطبان را در نظر دارند که در دنیای واقعی وجود ندارند.
ایجاد پایگاه مشتریان قدرتمند
بازاریابی پنهان، گروهی از مشتریان که بیشتر جذب محصول می شوند را شناسایی می کند

در نتیجه،‌ با رونمایی از محصول و ایجاد سر و صدا در بازار،‌ کمپانی از مخاطبان هدف احتمالی که توجهشان به سمت محصول جلب می شود آگاه می شود. علاوه بر این، زمان پیاده سازی بازاریابی پنهان،‌ بازاریابان می توانند اشتباهات در استراتژی خود را از بین برده و بهترین گروه مخاطبان هدف برای محصول خود را فیلتر کنند.

  • ایجاد تصویر برند:‌ بازاریابی پنهان بدون شک اولین قدم برای ساخت یک تصویر برند قوی در میان توده برندهای دیگر است. ارتباط مشتری و برند در زمان جلب توجه متوقف نمی شود. این رابطه با همکاری با برند و به خاطر سپردن برند دنبال می شود تا به وفاداری مشتری به برند ختم شود. تمامی این موارد زمانی امکان پذیر می شوند که مشتری تاثیر اولیه خوبی از محصول یا خود برند گرفته باشد. این کار با تمرین کردن متدهای موثر و منحصر به فرد پروپاگاندا محقق می شود.
  • هزینه های پایین:‌ زمانی که به سراغ بازاریابی پنهان می روید، به راحتی می توانید از هزینه های تبلیغات تکرار شونده در کانال های مختلف جلوگیری کنید. این باعث صرفه جویی در بسیاری از هزینه های غیر ضروری می شود. مورد دوم این است که این کار لازم نیست در یک استودیوی عکاسی یا یک لوکیشن با پس زمینه خارق العاده برداشت شود. به جای این کار شما می توانید ویدیوهای ساده با استفاده از قهرمانان یا ستارگان تبلیغاتی باشد که حضور آن ها در ویدیو نیز معمولی بوده و باعث ایجاد علاقه میان مردم برای تماشا کردن آن ها می شوند. این کار نیز به خودی خود می تواند میزان زیادی از هزینه های غیرضروری را قطع کند. در نهایت، درست است که نیاز به راهکار تاکتیکی دارد،‌ اما در فعالیت ها و هزینه های زیادی از بازاریابان صرفه جویی می کند. در عین حال، بسیار راحت تر نیز می باشد. مهم تر از همه، این کار اطمینان حاصل می کند که بیشترین و بهینه ترین استفاده از بودجه انجام می شود چرا که هایپ و سر و صدای دور محصول همیشه مردم را به برند نزدیک تر می کند.

جمع بندی

بازاریابی پنهان همانطور که گفته شد همیشه یکی از موثرترین تاکتیک های بازاریابی مخصوصاً برای محصولات جدید بوده و هست و خواهد بود. اما این بدین معنی نیست که بدون برنامه ریزی و استراتژی بتوان یک تاکتیک موثر در این زمینه را ایجاد کرد چرا که در صورتی که جایی از کار اشتباهی انجام دهید، می تواند کاملاً‌ تاثیر منفی روش شما و برند شما داشته باشد. بنابراین با استفاده از استراتژی درست و به کار گیری افراد با مهارت های لازم گفته شده در این مقاله، می توانید یک بازاریابی پنهان بی نقص برای محصول و خدمات بعدی خود انجام دهید و در حالی که هزینه بسیار کمتری صرف می کنید، نتایج بسیار بهتری بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط