🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

ربات تلگرام چیست و چگونه برای خود ربات ایجاد کنید؟

همانطور که می دانید ارتباط با مشتریان و راضی نگه داشتن آن ها برای یک کسب و کار خوب، امری حیاتی محسوب می شود، اما نکته ی قابل اهمیت این است که شما نمی توانید شخصا در هر ساعت از شبانه روز با کاربران خود در تعامل باشید. در این صورت بهترین کار، استفاده از ربات های خودکار می باشد. ربات های خودکار باعث می شوند تا مشتری احساس کند همیشه کسی پاسخگو است و می تواند سوالات خود را بپرسد و سریعا پاسخ خود را دریافت کند. در این مقاله قصد داریم ربات های تلگرام، انواع ربات های تلگرام و ابزارهای ساخت ربات را بررسی کنیم.

در این مقاله می خوانید

ربات های تلگرام یکی از بهترین ابزارها برای ارتباط با مشتریان است. تنوع ربات های تلگرام و سرویس هایی که توسط آن ها ارائه می‌شود بسیار گسترده است که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت.

همانطور که می دانید ارتباط با مشتریان و راضی نگه داشتن آن ها برای یک کسب و کار خوب، امری حیاتی محسوب می شود، اما نکته ی قابل اهمیت این است که شما نمی توانید شخصا در هر ساعت از شبانه روز با کاربران خود در تعامل باشید. در این صورت بهترین کار، استفاده از ربات های خودکار می باشد. ربات های خودکار باعث می شوند تا مشتری احساس کند همیشه کسی پاسخگو است و می تواند سوالات خود را بپرسد و سریعا پاسخ خود را دریافت کند. در این مقاله قصد داریم  ربات های تلگرام، انواع ربات های تلگرام و ابزارهای ساخت ربات را بررسی کنیم.

ربات های تلگرام برنامه هایی مبتنی بر هوش مصنوعی هستند که می توانند عملکردهای زیادی مانند ارسال اطلاعات مربوط به هوا و یا مقاله های خبری مفید، زمان بندی برنامه، پخش آهنگ، ایجاد لیست های انجام کار و بسیاری موارد دیگررا فراهم کند. چنین ربات هایی در تلگرام کار می کنند که یک برنامه پیام رسان محبوب است و توسط میلیون ها نفر در سراسر جهان استفاده می شود.

ربات ها به عنوان یک برنامه ثالث برای اجرا در محیط Telegram به طور قابل توجهی محبوب می باشند. علاوه بر این، با استفاده از API ربات های تلگرام، می توانید به راحتی ربات های مختلفی ایجاد کنید، تا بتوانید سرعت پیام رسانی خود را افزایش دهید.

معرفی ربات تلگرام

ربات های تلگرامی که در سال ۲۰۱۵ ظاهر شدند، به اشخاص ثالث امکان ایجاد ربات هایی را می دهند که از این برنامه پیام رسان به عنوان رابط کاربری اصلی خود استفاده می کنند. لیست ربات های تلگرامی خیلی طولانی است، چرا  که بسیاری از توسعه دهندگان API های اختصاصی برای تولید ربات های منحصر به فرد با اهداف مختلف تولید می کنند.

به طور خلاصه، ربات های تلگرام برنامه هایی هستند که برای انجام وظایف خاص، دنبال کردن دستورالعمل ها و تعامل با کاربران تنظیم شده اند. ربات ها در داخل محیط تلگرام اجرا می شوند و نیازی به مراحل نصب اضافی ندارند.

معرفی ربات تلگرام

با استفاده از ربات ها، افراد می توانند از قابلیت بسیاری استفاده کنند. به عنوان مثال، می توانید اعلان های روزانه را برای دوستان خود ارسال کنید، یادآوری هایی را برای خود تنظیم کنید، پیام ها را ترجمه کنید، هشدارهای هواشناسی را دریافت کنید، بازی کنید و بسیاری از موارد دیگر.

تمام کاری که شما باید انجام دهید، جاسازی یک ربات در چت یا کانال شما می باشد. روش انجام این کار شبیه افزودن یک دوست به مکالمه است و چندثانیه بیشتر از شما زمان نمی گیرد. با کلیک بر روی قسمت جستجوی تلگرام و نوشتن نام یک ربات خاص، می توانید به راحتی ربات ها را پیدا کنید.

در ادامه می‌خواهیم انواع ربات‌های تلگرام را به شما معرفی کنیم.

انواع ربات های تلگرام:

  • Gamee
  • Spotybot
  • Alert bot
  • Skeddy bot
  • Gif Bot
  •  Yandex.Translate
  • MoviesTracker bot
  • GitHub bot
  • Otouto
  • LittleGuardian Bot
  • VoteBot
  • MetricsBot
  • invokeGeekBot
  • Voicy bot
  • Shieldy bot

1- معرفی ربات تلگرام Gamee

Gamee یکی از بهترین ربات‌های تلگرام است که نوعی بازی را در اختیار افراد قرار می‌دهد. افراد می‌توانند دوستان خود را به چالش بکشند و با یکدیگر مقایسه کنند. کاربران می توانند با تعامل مستقیم با ربات یا فعال‌کردن آن در چت، بازی را شروع کنند. به سادگی gamee”” یاgamebot” ” را بنویسید و بازی مورد علاقه خود را جستجو کنید.

Gamee

یکی از بهترین ویژگی‌های این ربات این است که شما می توانید با دوستان خود به رقابت بپردازید و کسانی که بالاترین امتیاز را کسب کردند، مرور کنید.

۲– معرفی ربات تلگرام Spotybot

Spotybot یکی دیگر از ربات‌های تلگرام است که به شما امکان می‌دهد موسیقی های موجود در این برنامه پیام‌رسان فوری را گوش دهید.

Spotybot

همچنین می توانید آهنگ و متن آهنگ را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. تعداد زیادی از ربات های مشابه وجود دارد که می‌توانید از بین آن ها انتخاب کنید، اما این ربات یکی از محبوب‌ترین ربات‌های موسیقی است.

۳– معرفی ربات تلگرام Alert bot

Alert bot یک برنامه برای تنظیم هشدارها یا اعلان‌های مربوط به حساب کاربری تلگرام، یک چت یا یک گروه خاص است. کاربران فوق العاده از کارایی این برنامه  راضی هستند و کار آن ها را بسیار ساده کرده است.

Alert bot

۴– معرفی ربات تلگرام Skeddy bot

Skeddy bot گزینه ای عالی برای تنظیم یادآوری و سازمان‌دهی یادداشت های شما است. شما می‌توانید هدف تان از یادآوری را مشخص کنید. به عنوان مثال: ارسال رزومه به مدیر. این ربات برای افراد فراموشکار، می تواند تضمینی باشد که آن ها همیشه در صدر برنامه های خود باشند.

Skeddy bot

۵– معرفی ربات تلگرام Gif Bot

gif bot به شما امکان می دهد تا از یک روش درون خطی برای اضافه کردن gif به چت های خود استفاده کنید. به عنوان مثال عبارت “@gif this is fine” را بنویسید و یکی از gif های تولید شده را انتخاب کنید. روی gif مورد نظر برای ارسال ضربه بزنید. Gif بلافاصله در صفحه ی چت شما ظاهر می‌شود.

Gif Bot

۶– معرفی ربات تلگرام Yandex.Translate

Yandex.Translate یکی از بهترین ربات های چت تلگرام برای ترجمه پیام به زبان های دیگر است. اگر در حال مکالمه با افراد از کشورهای مختلف هستید و برقراری ارتباط با آن ها برای شما دشوار است، می‌توانید از Yandex.Translate استفاده کنید. درست است که کیفیت همیشه ممکن است درجه یک نباشد، اما ترجمه ی ماشین با گذشت سال‌ها بسیار بهبود یافته است.

Yandex.Translate

۷– معرفی ربات تلگرام MoviesTracker bot

ربات MoviesTracker یک برنامه کاربردی برای یافتن اطلاعات در مورد فیلم‌ها به طور مستقیم از IMDB است. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که عنوان فیلم رابنویسید. مطالب مرتبط با فیلم انتخاب شده، در رابط کاربری تلگرام برای شما ارائه می‌شود.

MoviesTracker bot

۸– معرفی ربات تلگرام GitHub bot

ربات GitHub برنامه ای است که برای مدیریت اعلان ها از Github و به طور مستقیم در تلگرام طراحی شده است. می توانید در مورد موضوعات نظرات مختلف خود را بیان کنید. با این حال، طبق بررسی انجام شده، این ربات اشکالاتی دارد و عوارضی در نحوه برخورد با محتوای GitHub ایجاد می کند.

GitHub bot

۹– معرفی ربات تلگرام Otouto

ربات Otouto یکی از ربات های تلگرام است که عملکرد بسیاربالایی دارد. این برنامه به شما امکان می دهد محتوایی مانند تصاویر، فیلم ها، مقالات و نقشه های مختلف را جستجو کنید. علاوه بر این، شامل ویژگی هایی است که به شما امکان ترجمه متن را نیزمی دهد.

Otouto

۱۰– معرفی ربات تلگرام LittleGuardian Bot

ربات LittleGuardian کاربران تلگرام را از دریافت محتوای نامناسب یا بدافزار از طریق این برنامه پیام رسان محافظت می کند. بنابراین، این ربات تضمین می کند که شما، ویروس، اسپم یا پرونده های خطرناکی دریافت نخواهید کرد.

LittleGuardian Bot

۱۱– معرفی ربات تلگرام VoteBot

یکی از ربات های تلگرام است که به شما امکان می دهد نظرسنجی ایجاد کنید و از آنها در کانال ها یا چت ها استفاده کنید. شما با برقراری ارتباط با ربات، این نظرسنجی را ایجاد خواهید کرد.

VoteBot

۱۲– معرفی ربات تلگرام MetricsBot

این ربات یک برنامه ی خیلی خوب برای دریافت اطلاعات از Google Analytics به طور مستقیم در محیط تلگرام است. این ربات برای پیگیری وب سایت شما یا وقتی می خواهید اطلاعات خود را با همکاران خود به اشتراک بگذارید بسیار عالی است.

MetricsBot

۱۳– معرفی ربات تلگرام invokeGeekBot

برای متخصصان فناوری اطلاعات، دریافت آخرین پیشنهادات شغلی بسیار مهم است. invokeGeekBot برای ارائه اطلاعات در مورد آخرین پیشنهادات شغلی فناوری اطلاعات، گزینه ی عالی می باشد.

invokeGeekBot

۱۴– معرفی ربات تلگرام Voicy bot

برنامه ای است که پیام های صوتی را به متن تبدیل می کند. بنابراین می توانید به راحتی پیام های طولانی را برای نوشتن ارسال کنید.

Voicy bot

۱۵– معرفی ربات تلگرام Shieldy bot

ربات Shieldy یکی از ربات های Telegram است که هدف آن محافظت کاربران در برابر اسپم ها است. هنگامی که شخص جدیدی به گروه افزوده می شود، ربات Shieldy برای انجام یک عمل خاص، نیاز به آن شخص دارد. اگر آن شخص نتوانند مشروعیت خود را ثابت کنند یا به عبارتی کارهایی که از او خواسته شده است را نتواند انجام دهد، ربات به طور خودکار آنها را از گروه بیرون می اندازد.

Shieldy bot

تا اینجا انواع ربات ها را به شما معرفی کردیم. در ادامه به نحوه ی ساخت ربات تلگرامی پرداخته می شود.

نحوه ی ساخت ربات تلگرام

برای ساخت ربات، در ابتدا باید از یک ربات به نام BotFather استفاده کنید. BotFather یک ربات است که باید بر سایر ربات های دیگر حکومت کند. این به شما کمک می کند تا ربات های جدید ایجاد کرده و تنظیمات مربوط به آن را تغییر دهید. برای استفاده از این ربات به آدرس “https://telegram.me/BotFather” مراجعه کنید و گزینه ی “start” را انتخاب کنید.

نحوه ی ساخت ربات تلگرام

بعد از شروع ، پیغامی برای شما ارسال خواهد شد که گزینه های زیادی پیش روی شما قرار می‌دهد. قرار است این گزینه ها را یکی یکی معرفی کرده و طبق آن شروع به ساخت ربات کنیم.

۱– ایجاد یک ربات جدید (newbot – create/):

از دستور /newbot  برای ایجاد ربات جدید استفاده کنید. BotFather از شما نام و نام کاربری می خواهد. سپس یک نشانه مجوز برای ربات جدید شما ایجاد می کند.

نام ربات در جزئیات تماس و جاهای دیگر نمایش داده می شود اما نام کاربری یک نام کوتاه است، که در لینک ها مورد استفاده قرار می گیرد. نام های کاربری ۵ الی ۳۲ کاراکتر دارند و فقط می توانند شامل حروف لاتین و اعداد باشند. نام کاربری که برای ربات خود ایجاد می کنید باید به عبارت “bot” ختم شود. به عنوان مثال “tetris_bot” یا  .”TetrisBot”

۲– ایجاد یک توکن (token – generate authorization token/):

توکن یک رشته است که اجازه ی فعالیت ربات و ارسال درخواست به ربات API را صادر می کند. اگر توکن موجود شما به خطر افتاده است یا به دلایلی آن را گم کرده اید، از دستور /token برای دریافت یک توکن جدید استفاده کنید.

دستورات botfather

  • mybots/: لیستی از ربات‌های شما را با کنترل های مفید برای ویرایش تنظیمات آن ها فراهم می‌کند.
  • mygames/: لیستی از بازی‌های شما را با کنترل های مفید برای ویرایش تنظیمات آن ها فراهم می‌کند.

ویرایش ربات ها

  • setname – change a bot’s name/: یک نام به ربات خود اختصاص دهید.
  • setdescription – change bot description/: توضیحاتی در مورد فعالیت ربات بنویسید. این توضیحات یک متن کوتاه با حداکثر ۵۱۲ کاراکتر است وکاربران این متن را در ابتدای مکالمه با ربات، با عنوان “What can this bot do?” مشاهده می کنند.
  • setabouttext – change bot about info/: اطلاعات مربوط به ربات را می توانید تغییر دهید. این توضیحات، متنی حتی کوتاه تر از ۱۲۰ کاراکتر می باشد. کاربران این متن را در صفحه نمایه ربات مشاهده می کنند. وقتی ربات را با شخصی به اشتراک می گذارید، این متن به همراه پیوند برای ایشان ارسال می شود.
  • setuserpic – change bot profile photo/: عکس پروفایل ربات را تغییر دهید.
  • setcommands/: لیست دستورات پشتیبانی شده توسط ربات را می توانید تغییر دهید اما نیاز مبرمی وجود ندارد.
  •  Deletebot/: ربات خود را حذف کرده و نام کاربری آن را آزاد کنید.

ویرایش تنظیمات

  • setjoingroups/: تعیین کنید که آیا ربات شما می تواند به گروه ها اضافه شود یا خیر. هر ربات باید بتواند پیام های خصوصی را پردازش کند، اما اگر ربات شما برای کار در گروه ها طراحی نشده است، می توانید این کار را غیرفعال کنید.
  • setprivacy/: تنظیم کنید پیام هایی را که هنگام افزودن به گروه، توسط کاربران دریافت خواهند شد. با غیرفعال کردن حالت حریم خصوصی، ربات تمام پیام ها را دریافت می کند. توصیه می کنیم حالت حریم خصوصی را فعال کنید. برای این کار لازم است مجددا ربات را به گروه های موجود اضافه کنید تا این تغییرات اعمال شود.

مدیریت بازی ها

  • newgame/: یک بازی جدید ایجاد کنید .
  •  editgame/: ویرایش یک بازی
  •  Deletegame/: بازی موجود را حذف کنید.

حالا که با گزینه ها و کاربرد هر کدام آشنا شدید ربات مورد نظرخود را طبق مراحل ذکر شده ایجاد کنید. نکته ای که در اینجا به وجود می آید این است که در حال حاضر ربات ایجاد شده عملا کاری نمی‌کند و برای فعال سازی ربات باید یک سرای مراحل دیگر انجام شود که در ادامه ی همین مطلب به آن پرداخته می‌شود.

مدیریت بازی ها

برای فعال سازی ربات خود به آدرس “https://telegram.me/Createyourbot” مراجعه کنید و دکه ی start را فشار دهید یا اینکه عبارت /start را بنویسید و ارسال کنید. وارد پنل که شدید متوجه خواهید شد که همه ی موارد به صورت فارسی در اختیار شماست. برای ادامه ی کار، گزینه ی ایجاد یک ربات جدید را بزنید و آن توکنی که رباتBotFather برای شما فرستاده است را کپی کنید و در اینجا paste کنید.

پس از انجام این مرحله، ربات شما به سرور متصل می شود. بنابراین می توانید به ربات خود برگردید. همانطور که می بینید ۶ دکمه برای شما طراحی شده است که هر کدام از آن ها را می توانید تغییر دهید و سفارشی سازی کنید. با زدن کلید واژه /help می توانید راهنما را بخوانید و تمامی متن ها و پیام های ربات خود را مثل پیام خوش امد گویی داخل گروه ها و غیره را تغییر دهید. اینک ربات شما آماده است.

ابزارهای ربات ساز رایگان

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، ارتباط با مشتریان و راضی نگه داشتن آن ها برای یک کسب و کار خوب، امری حیاتی محسوب می شود، اما شما نمی توانید شخصا در هر ساعت از شبانه روز با کاربران خود در تعامل باشید. در این صورت بهترین کار، استفاده از ربات های خودکار می باشد. در ادامه به شما ابزارهایی معرفی کردیم که به راحتی می توانید با استفاده از آن ها ربات های چت بسازید.

معرفی ۱۰ ابزار برای ساخت ربات بدون نیاز به کدنویسی و کاملا رایگان:

  • ChattyPeople
  • Telegram Bots
  • MEOKAY
  • FlowXO
  • BotKit
  • Smooch
  • Beep Boop
  • Facebook Messenger Platform
  • ai

۱– معرفی ابزار ChattyPeople

کاربران facebook از این ابزار برای ارتباط با مشتریان خود استفاده می کنند. این ابزار به شما کمک می کند تا بدون کدنویسی های پیچیده، به مشتریان خود پاسخ دهید. این ابزار یکی از ساده ترین پلتفرم های موجود در بازار فعلی می باشد. شما خیلی راحت می توانید ربات هایی که با استفاده از این ابزار ساخته اید را با پلتفرم های محبوب تجارت الکترونیک مثل Shopify ترکیب کنید. از جمله ویژگی های این ابزار عدم نیاز به کد نویسی و رایگان بودن آن می باشد.

ChattyPeople

۲– معرفی ابزار Telegram Bots

همانطور که می دانید تلگرام یکی از برنامه های مهم و محبوب پیام رسان است. جالب است بدانید، از آن جایی که تلگرام یه برنامه منبع باز است و کدهای آن می تواند در اختیار افراد قرار گیرد، از آن برای ایجاد ربات های چت نیز استفاده می شود. به عبارت دیگر می توان از API مورد استفاده ی تلگرام، برای ساخت ربات های چت استفاده کرد. یک ربات تلگرام می تواند اعلان ها، یادآوری ها و سایر هشدارها را برای شما ارسال کند.

۳– معرفی ابزار MEOKAY

قطعا برای کار کردن یک ربات چت، مکالمه ضروری می باشد. MEOKAY به صورت تخصصی به کسب و کارها، امکان ایجاد ربات های مکالمه ای می دهد. توسعه دهندگان و حتی کاربران عادی می توانند با استفاده از ابزار MEOKAY، کاملا قادر به ایجاد ربات می باشد.

۴– معرفی ابزار FlowXO

FlowXO ابزاری است که قبلا ربات هایی را برای پلتفرم های محبوب مانند Slack ایجاد کرده است. از سوی دیگر، FlowXO می تواند به عنوان یک ربات چت ساده یا یک ترکیبی کاملا انسانی مورد استفاده قرار بگیرد. FlowXO دارای سطح هوش مصنوعی است. از نظر انعطاف پذیری، FlowXO بهترین گزینه در لیست موجود می باشد.

۵– معرفی ابزار BotKit

برای ایجاد پایه های مکالمه ی جدید خود به یک ابزار نیاز دارید. BotKit ابزاری خارق العاده است که فقط به مشتریان نمی تواند پاسخ دهد اما می تواند پاسخ های مکالمه ای را ارائه دهد. BotKit به مراتب بهتر از نحوه مکالمه ی انسان ها با یکدیگر صحبت می کند، بنابراین گزینه های مشابهی در اختیار ربات شما قرار نمی دهد.

BotKit

۶– معرفی ابزار Smooch

اعلان های چت ورودی می توانند از هرجایی باشند. آنها می توانند از برنامه های تجاری مانند Slack و Trello باشند. آن ها همچنین می توانند از طریق برنامه های پیام رسان رایج مانند Facebook Messenger وارد شوند. Smooch همه ی این اعلان ها را در یک پلتفرم در کنار هم قرار می دهد. برای انجام این کار نیازی به تغییر برنامه تجاری خود ندارید.

۷– معرفی ابزار Beep Boop

برای کسانی که مایل به سرمایه گذاری روی ربات های چت خود هستند، Beep Boop پیشننهاد خوبی می باشد. با این حال، این ابزار کمی متفاوت از سایر موارد موجود در این لیست می باشد. Beep Boop کد منبع ایجاد شده توسط ابزارهای دیگر را دریافت می کند. سپس این کد را با Facebook Messenger و Slack ادغام می کند. بنابراین شما به راحتی می توانید ربات خود را با رابط کاربری شخصی پلتفرم اصلی تجارت خود متصل کنید.

۸– معرفی ابزار Facebook Messenger Platform

کمتر کسی می داند که فیس بوک مسنجر نیز پلتفرم خاصی برای ایجاد ربات های چت دارد. شما به تجربه ی توسعه نیاز خواهید داشت. ابزارهای بسیاری درون افزونه مسنجر وجود دارد که قبل از شروع کار باید آن ها را نصب کنید.

۹– معرفی ابزار ai

اگر کسب و کار شما به یک ربات چت ساده ساده احتیاج دارد، ابزار “”API.ai گزینه ی مناسبی برای شماست. شما می توانید پشتیبانی مدیریت مکالمه و قابلیت های پیشرفته متنی را بدون نیاز به انجام کار های پیچیده داشته باشید. این یک فرآیند سه مرحله ای ساده است و ربات خودش را به مرور زمان آموزش می دهد، بنابراین فقط به پیشرفت خود ادامه دهید.

۱۰– معرفی ابزار Chatfuel

هر کسی که در پلتفرم فیس بوک حضور دارد، ممکن است ابزار Chatfuel را انتخاب کند. این ابزار شما را از طریق ساخت بوت به طور سیستماتیک راهنمایی می کند. نکته ی قابل توجه این است که به هیچ کد نویسی لازم نیست و بنابراین نیازی هم به کد نویس خارجی نیست. شما هم چنین این امکان را دارید تا با افزودن متن دلخواه به ابزار Chatfuel از طریق لینک مستقیم، پاسخ های ربات را سفارشی سازی کنید.

برای انتخاب ابزار مناسب، باید دقیقا در مورد آنچه که مشتریان از شما انتظار دارند، تحقیق کنید. سپس بر اساس نیاز آن ها، رایج ترین ربات چت را انتخاب کنید. در این حالت، مشتریان شما از پشتیبانی شبانه روزی شما قدردانی می کنند و به شما وفادار می شوند.

جمع بندی

ربات‌های تلگرام به شما کمک می کنند بسیاری از کارها را بدون هیچ‌گونه ترک محیط این برنامه پیام‌رسان انجام دهید. در این مقاله ربات های تلگرامی مورد بررسی قرار گرفتند. انواع مختلف ربات های تلگرامی و روش دسترسی به آن ها و هم‌چنین ابزارهایی برای ساخت ربات به شما معرفی شدند. شما می توانید هر کدام از ربات‌ها را بر اساس نیاز خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط