🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

گزارش treemaps در گوگل آنالیتیکس چیست؟

شما از طریق گزارشهای گوگل آنالیتیکس می توانید در مورد ترافیک وب سایت خود اطلاعاتی حائز اهمیت به دست آورید. مهمترین بخش آموزش گوگل آنالیتیکس توانایی بررسی گزارشها و انتخاب بهترین استراتژی با استفاده از آن ها برای بهبود سایت می باشد. در این مقاله با گزارش Treemaps آشنا خواهید شد.به گزارش اختصاصی آکادمی دیجیتال مارکتینگ؛ سایت شما دارای یک سری گزارشات آنالیتیکی می باشد.
گزارش treemaps در گوگل آنالیتیکس

در این مقاله می خوانید

شما از طریق گزارشهای گوگل آنالیتیکس می توانید در مورد ترافیک وب سایت خود اطلاعاتی حائز اهمیت به دست آورید. مهمترین بخش آموزش گوگل آنالیتیکس توانایی بررسی گزارشها و انتخاب بهترین استراتژی با استفاده از آن ها برای بهبود سایت می باشد. در این مقاله با گزارش Treemaps آشنا خواهید شد.به گزارش اختصاصی آکادمی دیجیتال مارکتینگ؛ سایت شما دارای یک سری گزارشات آنالیتیکی می باشد. گزارشاتی که شما می توانید توسط کانال ها و یا تبلیغات کلیکی گوگل به داده های جزیی تر سایت خود دسترسی داشته باشید. شما درواقع با این گزارشات می توانید عملکرد سایت خود را تحلیل کنید. به یاد داشته باشید که گوگل آنالیتیک هر از چند گاهی گزارشات جدیدی را به کارشناسان بازاریابی دیجیتال ارایه می دهد که درواقع راه های بیشتری برای تجزیه و تحلیل کردن سایت خودشان در اختیار آن ها قرار می دهد.

گزارش treemaps گزارش تصویری است برای مقایسه متریک اولیه در مقابل متریک ثانویه که معمولا نشان دهنده میزان اثر بخشی کانال ها می باشد. در این گزارش شما می توانید عملکرد کانال های مختلف مثل تبلیغات کلیکی، ورودی سئو، ورودی سایت های دیگر و یا ترافیک ورودی از طریق شبکه های اجتماعی را مشخص کنید. بیایید نگاهی دقیق تر به چگونگی خواندن گزارشات treemaps و همچنین تحلیل داده ها در فعالیت های آنلاین بیاندازیم.

گزارش treemaps

اگر شما با مفهوم گزارش treemaps آشنا نیستید این گزارش به روشی تصویری از تحلیل داده ها توسط مستطیل های تو در تو گفته می شود. مزیت گزارش treemap به این صورت است که امکان سنجش اثر بخشی کانال های مختلف را به صورت تصویری در اختیار ما قرار می دهد، در صورتی که اگر این کار را از طریق اعداد قرار بود انجام بدهیم کار سختی می شد.

برای مشاهده گزارش treemaps در google analytics به قسمت : Acquisition ->All traffic->Treemapsبروید.

زمانی که شما ابتدا به گزارش نگاه می کنید، یک نمودار رنگی از بازدیدهای سایت به تفکیک کانال های مختلف مشاهده می کنید.

گزارش treemaps
گزارش treemaps امکان سنجش اثر بخشی کانال های مختلف را به صورت تصویری در اختیار ما قرار می دهد

برای خواندن این گزارش به گزینه های متریک اولیه (primary metrics) و متریک ثانویه (secondary metrics)در بالای صفحه دقت کنید.

متریک اولیه

به تعداد ورودی سایت اشاره دارد (مثل تعداد بازدید) و توسط اندازه مستطیل برای هر کانال نمایش داده می شود. گزینه های مربوط به متریک اولیه عبارتند از :

  • goal completion (تعداد هدف های تکمیل شده)
  • goal value (ارزش هدف)
  • new users (کاربران جدید)
  • sessions (بازدیدها)

متریک ثانویه

بر کیفیت بازدید ها در داخل سایت اشارهدارد. و توسط رنگ هر مستطیل نمایش داده میشود. هر چه رنگ سبز تیره تری داشته باشد کیفیتبالاتری دارد و هر چه مستطیل قرمز رنگ تر باشد کیفیت پایین تری دارد. گزینه های مربوط به معیار های ثانویه عبارت است از:

  • % new sessions (درصد بازدید جدید)
  • session duration (میانگین مدت زمان بازدید)
  • bounce rate (نرخ پرش)
  • goal conversion rate (نرخ تبدیل هدف)
  • pages/ sessions (تعداد صفحات/بازدید)

دوره گوگل آنالیتیکس

هر آنچه درباره تجزیه و تحلیل اطلاعات سایت با ابزار گوگل آنالیتیکس باید بدانید

“فرصت محدوده ثبت نام کنید” 

اطلاعات بیشتر هر کانال

گزارش treemaps به شما امکان بخش بندی (Segment) را نمی دهد. پس اگر شما قصد مشاهده داده های خاص یک کانال (مثلا تبلیغات کلیکی گوگل) را داشته باشید چه باید کرد؟
خوشبختانه این امکان در گزارش treemaps وجود دارد که داده های جزیی ترهر کانال (Drilled down Data) برای شما نمایش داده شود.

کانال موتورهای جستجو (Organic Search)

گزارش treemaps در گوگل آنالیتیکس
شما می توانید بر روی هر مستطیل کلیک کنید تا اطلاعات جزیی تر و دقیق تری از آن کانال نمایش داده شود

در داخل نمودار در گزارش treemaps شما می توانید بر روی هر مستطیل کلیک کنید تا اطلاعات جزیی تر و دقیق تری از آن کانال (Drilled down Data) برای شما نمایش داده شود. برای مثال با کلیک روی مستطیل تبلیغات کلیکی (Paid Search) فهرستی از کلیدواژه های مختلف با بیشترین ترافیک نمایش داده می شود.

ما متریک ثانویه را به نرخ تبدیل هدف (Goal Conversion Rate) تغییر داده ایم. پس می توانیم مشاهده کنیم که کدام کلیدواژه ها مخاطب با کیفیت تری برای سایت جذب کرده است. طبق تحلیل های ما از داده ها مشاهده کردیم که کلماتی که بیشترین ترافیک را برای سایت ایجاد می کنند لزوما بهترین کیفیت را دارا نیستند.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، در حالی که کلمه youtube merch بیش از ۳۵۰ کاربر به سایت هدایت کرده اما کمترین میزان نرخ تبدیل هدف را داشته است. از طرف دیگر کلمه Google Apparel با اینکه فقط ۶۵ کاربر جذب کرده است، بیشترین نرخ تبدیل را به خود اختصاص داده است.

جهت مشاهده داده های بیشتر که به خصوص مرتبط با تبلیغات کلیکی گوگل از گزارش adwords treemaps استفاده کنید که جلوتر در این مقاله به آن اشاره می کنیم.

علاوه بر کلمات کلیدی که در تبلیغات کلیکی گوگل به آن اشاره کردیم، شما می توانید با کلیک کردن روی مستطیل ورودی ارگانیک (Organic Search) همین تحلیل رو برای ترافیک سئوی سایت هم انجام بدید.

گزارش treemaps در google analytics
به دلیل سیاست های گوگل قسمت عمده ای از کلمات کلیدی ارگانیک به صورت not provided نمایش داده می شود

اما همونطور که در شکل فوق مشاهده می کنید به دلیل سیاست های حفظ حریم مشتری در گوگل قسمت عمده ای از کلمات کلیدی ارگانیک به صورت not provided نمایش داده می شود. در این حالت  شما داده های محدود تری برای تحلیل خواهید داشت.

کانال ورودی سایت های دیگر(Referral)

برای تقسیم بندی عملکرد داده های سایت خودتان بر روی هر یک از کانال های داخل نمودار گزارش treemaps کلیک کرده و به داخل آن بروید. سپس تقسیم بندی داده های کانال هایی را ترافیک را به سایت شما می آورند را خواهید دید.

در این مثال ما با دید متریک اولیه به کاربران جدید نگاه می کنیم که به ما امکان مشاهده داده های کاربران جدیدی که به تازگی وارد سایت شده اند را می دهد.به علاوه ما میانگین مدت زمان بازدید را به عنوان متریک ثانویه در نظر گرفته ایم تا میزان فعالیت افراد در سایت را توسط مدت زمان حضور آن ها در سایت اندازه گیری کنیم.

وقتی کاربران به روی لینک های شما در سایت های دیگر کلیک می کنند (به غیر از لینک هایی که برایشان نمایش داده شده در موتورهای جستجو) و وارد سایت شما می شوند، این را ریفرال ترافیک میگوییم، که این نوع ترافیک از دید گوگل ترافیک بازگشت نامیده می شود که به سایت اصلی referrer و این نوع ترافیک Referral Traffic می گویند.

ما توسط کلیدواژه ها متوجه می شویم که بیشترین تعداد حضور افراد در سایت لزوما بیشترین ترافیک را در سایت به همراه نمی آورد.سایت yummly.com نشان می دهد که اگر چه بیشترین تعداد افراد به سایت وارد می شوند اما مستطیل مربوط به آن قرمز پر رنگ است چرا که این افراد کمترین مدت زمان حضور در سایت را دارند. از طرفی دیگر سایت هایی مانند mindbodygreen.com و nutritionstripped.com تعداد افراد کمتری در سایت را نشان می دهند اما مستطیل مربوط به آن رنگ سبز پر رنگ را نشان می دهد چرا که این افراد بیشترین مدت زمان حضور در سایت را دارا می باشند.

شما می توانید بر هر یک از این قسمت ها کلیک کنید تا وارد آن شوید و ترافیک واقعی و جزیی تری که URL به سایت شما وارد می کند را مشاهده کنید. به عنوان مثال اگر سایت شما در تعدادی مقاله بر روی پست huffington ضمیمه شده باشد شما با کلیک بر روی URL می توانید ببینید که کدام مقاله بازدید کنندگان بیشتری را برای سایت شما به همراه دارد.

اهمیت تحلیل و آنالیز وب‌سایت را بدانید

تحلیل و آنالیز وب‌سایت چه اهمیتی دارد؟

“اکنون بخوانید” 

کانال شبکه های اجتماعی (Social)

انتخاب هر یک از کانال های شبکه های اجتماعی ترافیک وارده به سایت شما را تقسیم بندی خواهد کرد.

هر چند ما نمی خواهیم که صرفا بر روی ترافیک متمرکز شویم. داده ها pinterest  و twitter را نشان می دهند، در حالی که تعداد کاربران کمتر بیشترین ترافیک حضور در سایت را بر طبق نسبت صفحه به بازدید دارا می باشند. درواقع توییتر با بازدید کنندگان نسبتا کمتری، رنگ سبز تیره را نشان می دهد که نشان دهده میانگین بالای نسبت صفحه به بازدید آن کانال نسبت به سایر کانال های روی نموداراست.

گزارش adwords treemaps

کارشناسان بازاریابی دیجیتالی کمپین های تبلیغاتی برگزار می کنند که کسانی که حساب های کاربری Adwords خود را به google Analytics لینک می کنند قطعا به این گزارش treemaps به خصوص در Adwords علاقه مند خواهد شد. این کار می تواند به شما امکان تقسیم عملکرد ها را توسط کمپین ها، Ad groups، و کلیدواژه ها در داخل قسمت Ad groups بدهد. زمانی که شما برای نخستین بار به گزارش نگاه می کنید بهترین کمپین های خود را که بر روی نمودار نمایش داده شده است خواهید دید. این گزارش کمی گزینه های metric بیشتری را نسبت به تمام گزارشات ترافیک treemaps با نشان دادن متریک های خاص adwords محیا می کند.

متریک های اولیه عبارتند از:

  • clicks (کلیک ها)
  • Impressions (بازدید تبلیغات)
  • goal completion (تعداد هدف های تکمیل شده)
  • goal value (ارزش هدف)
  • new users (کاربران جدید)
  • Sessions (بازدید ها)

متریک های ثانویه عبارتند از :

  • CPC (هزینه هر کلیک)
  • CTR (نرخ کلیک ها)
  • new sessions (بازدید های جدید)
  • average session duration (میانگین مدت زمان بازدید)
  • bounce rate (نرخ پرش)
  • page/sessions تعداد صفحات/بازدید ها
  • goal conversion rate نرخ تبدیل هدف
google Analytics
کمپین کلیکی گوگل با متریک اولیه بازدید و متریک ثانویه نرخ تبدیل هدف

در تصویر فوق ما کمپین های کلیکی گوگل با متریک اولیه بازدید (Session) و متریک ثانویه نرخ تبدیل هدف(Goal Conversion Rate) را مشاهده می کنیم.

در گزارش treemaps همان طور که در تصویر مشخص شده،‌‌ کمپین های AW-Drinkware  و AW-Office و AW-Apparel بیشترین نرخ تبدیل هدف را داشته اند. همچنین می توانیم مشاهده کنیم که کمپین AW-Youtube  علیرغم تعداد ورودی زیاد (۱۱۷۵ بازدید) کمترین نرخ تبدیل هدف رو داشته است.

بر اساس این داده ها ما باید به داخل این کمپین ها برویم و به دنبال راه هایی جهت بهبود نرخ تبدیل اهداف خودمان با استفاده ازمتن های مختلف تبلیغاتی و یا کلیدواژه های مختلف بگردیم.

اگر شما بر روی یک کمپین (مثلا کمپین AW-Apparel) کلیک کنید، اد گروپ (Ad Group) های این کمپین نمایش داده می شود. در این جا ما متریک های ثانویه را روی قیمت هر کلیک (CPC)قرار داده ایم.

در این مثال برای هر یک از قسمت ها ما می توانیم مقایسه کنیم که کدام ادگروپ، کلیدواژه های گرانتری را دارد. بر طبق رنگ ما متوجه می شویم که هر قسمتی که دارای رنگ قرمز پر رنگ تری باشد شامل کلیدواژه های گرانتری نیز هست و در عوض قسمت هایی که رنگ سبز پر رنگ تری داشته باشند دارای کلیدواژه های ارزان تری هستند.با نگه داشتن موس روی حباب سفید رنگ کنار نام اد گروپ ها قیمت متوسط هر کلیک (CPC) در آن اد گروپ نشان داده می شود. بر طبق این تصویر ما می توانیم بیشترین تعداد بازدید ها (بر اساس اندازه مستطیل) و گران ترین ادگروپ ها را (بر اساس رنگ) شناسایی کنیم تا به دنبال فرصت هایی جهت کاهش هزینه ها بگردیم.

نتیجه گیری

گزارش treemaps راهی سریع جهت نشان دادن کانال های موثر می باشد. اگر شما در این گزارش وقت صرف نکرده اید، توصیه می شود حتما زمانی را جهت ارزیابی داده ها و مشاهده میزان ترافیک سایت خودتان به روشی جدید، امتحان کنید. به کمک این گزارش شما می توانید فرصت های جدیدی را جهت بهبود عملکرد کانال های مختلف (از جمله شبکه های اجتماعی، تبلیغات کلیکی گوگل، تبلیغات بنری و…) در سایت بی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط