🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

افزونه یواست سئو (yoast seo) چیست؟ آموزش جامع ابزار رایگان سئو

افزونه یواست سئو ( Yoast SEO ) یکی از افزونه‌های اصلی در حوزه سئوی وردپرس است که فعالیت خود را از سال ۲۰۰۸ میلادی آغاز کرد. این افزونه مورد مناسبی برای ارزیابی عناصر سئوی داخلی است، یواست سئو مواردی که از نظر موتورهای جستجو حائز اهمیت هستند را بررسی کرده و پیشنهادهایی در جهت بهبود آن‌ ها ارائه می‌دهد.
راهنمای افزونه یواست سئو

در این مقاله می خوانید

افزونه یواست سئو ( Yoast SEO ) یکی از افزونه‌های اصلی در حوزه سئوی وردپرس است که فعالیت خود را از سال ۲۰۰۸ میلادی آغاز کرد. این افزونه مورد مناسبی برای ارزیابی عناصر سئوی داخلی است، یواست سئو مواردی که از نظر موتورهای جستجو حائز اهمیت هستند را بررسی کرده و پیشنهادهایی در جهت بهبود آن‌ ها ارائه می‌دهد.

تصور کنید که شما دارای یک وب سایت هستید، اما چیزی در مورد سئو نمی دانید.در مورد یواست سئو بسیار شنیده اید. عموم مردم آن را به شما به عنوان یک ابزار عالی که بدون زحمت وب سایت شما را در موتورهای جستجو بهینه سازی می کند، معرفی کرده اند. بر همین اساس، شما پلاگین یوست سئو را نصب کرده  و دستورالعمل های مربوط به آن را دنبال می کنید. آیا در عرض یک هفته وب سایت شما اولین رتبه را در جستجوی گوگل خواهد داشت؟ پاسخ صادقانه این است که این امر به این سادگی اتفاق نخواهد افتاد.

واقعیت این است که پلاگین یوست سئو به شما در بهینه سازی وب سایتتان در موتورهای جستجو کمک می کند، اما همچنان به همراهی شما نیاز دارد. راهنمای مقدماتی یوست سئو، مبانی سئو را که در پلاگین یوست سئو موجود است توضیح می دهد. ما شما را در مراحلی که هر کاربر در نخستین تجربه اش با پلاگین یوست سئو از آن ها عبور می کند، همراهی خواهم کرد و در طول مسیر به شما برای بهینه سازی وب سایت تان کمک خواهم نمود. این مقاله، یک راهنمای مقدماتی برای یوست سئو می باشد. و این که افزونه yoast seo چیست ؟ باما همراه باشید.

قبل از شروع، لازم می دانم اشاره کنم که این راهنما به تمام جزئیات موجود در پلاگین یوست سئو نمی پردازد. در این مقاله ، می خواهم برخی از موارد مهمی را که فکر می کنم لازم است شما از آن استفاده یا آن را پیکربندی کنید، به شما نشان دهم. سعی می کنیم در مقالات بعد فیلم آموزش yoast seo را نیز لحاظ کنیم. از آن جا که پلاگین یوست سئو تنظیمات زیادی دارد، خوب است که بدانیم در ابتدا باید سراغ کدام یک از این تنظیمات برویم و آن را پیکر بندی کنیم.

پیکربندی سریع یواست سئو

بخش پیکربندی سریع یوست سئو، بهترین مکان برای شروع کار با یوست سئو می باشد. شما می توانید این بخش را از مسیر سئو > پیشخوان پیدا کنید.

پیکربندی سریع یواست سئو
پیکربندی سریع یواست سئو

بخش پیکربندی سریع یوست سئو در طی 12 مرحله به شما کمک خواهد کرد که یوست سئو را بر اساس نیازهای وب سایت خود، پیکربندی نمایید. حتی اگر مدت هاست که وب سایت شما در حال فعالیت است، شما همچنان نیازمند استفاده از این پیکربندی سریع هستید تا مطمئن شوید چیزی را از قلم نیانداخته اید. هر یک از این 12 مرحله، شامل سوالاتی است که پاسخ به آن ها تنظیمات خاصی را تعیین خواهد کرد. بخش پیکربندی آسان، هم چنین شامل ویدیوهایی است که گزینه های بیشتری را توضیح خواهد داد.

بیشتر بخوانید ( چرا باید از پیکربندی سریع یوست سئو استفاده کنیم؟)

https://yoast.com/yoast-seo-configuration-wizard/

تنظیمات پلاگین yoast

آموزش افزونه yoast seo premium 

البته که سئو جنبه های زیادی دارد و گزینه های بسیار بیشتری برای کنترل در پلاگین یوست سئو موجود است. اما با استفاده از بخش پیکربندی آسان و دانش ما در زمینه سئو می توانیم تنظیمات کلی پلاگین یوست سئو را انجام دهیم و پس از آن، بر بخشی که بیشترین اهمیت را داراست، یعنی ایجاد محتوا، متمرکز شویم!

تحلیل سئو

زمانی که شروع به نوشتن یک پست یاصفحه می‌کنید. می‌توانید پنل تحلیل را درست زیر محدوده نوشتن پست یاصفحه خود ببینید. در وردپرس به این پنل، متاباکس گفته می‌شود.

افزونه یواست سئو : تحلیل سئو
افزونه یواست سئو : تحلیل سئو

همان طور که در تصویر بالا می‌بینید این پنل شامل چند سربرگ به صورت زیر است:

  • در سربرگ اول، شما می توانید کلمات کلیدی (کلمات متمرکز) را که برای بهینه سازی صفحه تان در نظر دارید، قرار دهید. به عنوان مثال برای این مقاله، در این سربرگ، عبارت کلیدی “راهنمای مقدماتی یوست سئو” را قرار می دهیم. این سربرگ همچنین شامل تحلیل سئو می باشد.
  • سربرگ دوم، سربرگ ” خوانایی “نامیده می شود که در مطالب بعدی به آن می پردازیم. در ادامه سربرگی که شما می توانید واژه های کلیدی خود را وارد کنید، به شما خواهیم گفت که آیا لغات کلیدی استفاده شده مناسب با محتوای شما هست یا خیر.

در دوره تخصصی وردپرس از نصب و راه اندازی سایت وردپرس آغاز کرده و به معرفی و نصب افزونه های معروف وردپرس (نصب افزونه yoast seo)  و … پرداخته و در پایان دوره شما وب سایت خود را خواهید داشت:

تحلیل واژگان کلیدی در یواست سئو

در حال حاضر، تحلیل یوست سئو، شامل موارد زیر می باشد:

  • اگر بخواهید که صفحه شما در ارتباط با لغات کلیدی خاصی رتبه بندی گردد، شما نیاز به نوشتن حداقل 300 کلمه در رابطه با موضوع مورد نظر دارید. اما اگر می خواهید از نوشتن این تعداد لغات اجتناب کنید،  باید ریسک در نظر گرفتن صفحه شما به عنوان “محتوای کوتاه”  توسط گوگل را بپذیرید.
  • یک توضیح چند گانه که شامل کلمات کلیدی است را اضافه کنید. مردم در زمان جستجو در گوگل ، این توضیحات را خواهند دید، پس تلاش کنید که این توضیح را جذاب طرح کنید تا مخاطب بر روی آن کلیک کند.
  • شما میخواهید که از ابتدا موضوع صفحه شما واضح و روشن باشد، بنابراین کلمات کلیدی خود را از ابتدا وارد نمایید.
  • به منظور خلق تجربه ای بهتر برای کاربران، از تصویر استفاده کنید. از کلمات کلیدی در بخش متن ALT استفاده کنید تا گوگل قادر به یافتن رابطه بین تصویر و کلمات کلیدی باشد.
  • به منظور ایجاد یک ساختار مناسب برای وب سایت خود، با صفحات مرتبط با وب سایت خود لینک ایجاد کنید. این کار سبب نگه داشتن بازدید کنندگان در وب سایت شما می شود و اطلاعات زمینه ای بیشتری را در اختیار آن ها قرار می دهد.
افزونه یواست سئو : تحلیل واژگان کلیدی در یواست سئو
افزونه یواست سئو : تحلیل واژگان کلیدی در یواست سئو
  • ما وب سایت هایی را برای ارتباط با وب سایت های دیگر نیز لازم داریم، چرا که این وب سایت ها به گسترده شدن شبکه ارتباطی کمک خواهد کرد. با وب سایت های دیگری که نکات موجود در متن های وبلاگ شما را تایید می کنند، لینک ایجاد کنید، یا اینکه اطلاعات بیشتری را فراهم نمایید. این کار به گوگل کمک خواهد کرد تا تشخیص دهد که چه وب سایت هایی در زمینه چه موضوعاتی با یکدیگر مرتبط می باشند.
  • یک صفحه عنوان کوتاه به هدایت بازدیدکننده گوگل برای کلیک بر روی وب سایت شما کمک می کند.
  • اضافه کردن کلمات کلیدی در آغاز عنوان صفحه از بالاترین اهمیت برخوردار است، چرا که در زمانی که مطلب شما به اشتراک گذاشته می شود، این کلمات کلیدی به سرعت دیده خواهند شد.
  • کلمات کلیدی خود را در آدرس وب سایت تان تکرار کنید. این کار سبب می شود که در هر شرایطی موضوع وب سایت شما مشخص باشد. گوگل نیز این نوع رویه را ترجیح می دهد.
  • شما باید هر صفحه از وب سایت(و نه کل وب سایت) را در راستای یک کلمه کلیدی مشخص بهینه سازی کنید. صفحات مختلف وب سایت نباید از این نظر با یکدیگر رقابت کنند. یوست سئو ، در صورت وجود کلمه کلیدی مشابه برای دو صفحه مختلف وب سایت، به شما اخطار خواهد داد. بهترین راه حل برای این موضوع، استفاده از کلمات کلیدی متفاوت یا استفاده از کلمات کلیدی در قالب عبارات طولانی می باشد.

در حال حاضر در یوست سئو پرمیوم، شما می توانید مترادف های کلمات کلیدی را هم بهینه سازی نمایید. ما این برنامه را داریم که بسیاری خصوصیات دیگر را در آینده ای نزدیک عرضه کنیم که در این صورت به اطلاع شما خواهیم رساند.

ویژگی های بیشتر: محتوای اصلی و پیش نمایش اسنیپت (snippet)

اگر صفحه شما، صفحه اصلی برای یک موضوع خاص در گروهی از صفحاتی است که شما قصد نوشتن آن را دارید، می توانید آن را به عنوان محتوای اصلی در نظر بگیرید. اما این قضیه احتمالا موضوع یک راهنمای مقدماتی برای یوست سئو نیست. بهتر است قبل از یحث در این رابطه، شما دوره مقدماتی سئو ما را بگذرانید. در کنار تمام تنظیمات  انجام شده، ما یک نسخه پیش نمایش اسنیپت را که قابل ویرایش نیز هست، برای شما فراهم می کنیم که به شما نشان دهیم چگونه پلاگین یوست سئو،صفحه شما را در گوگل و سایر موتورهای جستجو نشان می دهد.

تحلیل خوانایی در افزونه یواست سئو 

از آنجا که سئو یکی از حوزه هایی است که محتوای شما در آن نقش تعیین کننده دارد، یوست یک تحلیل خوانایی برای محتوای ارائه شده توسط شما نیز فراهم کرده ایم، زیرا که ممکن است هر کسی مهارت های لازم را برای ایجاد یک محتوای خوانا نداشته باشد.

تحلیل خوانایی در افزونه یواست سئو
تحلیل خوانایی در افزونه یواست سئو

برای من بسیار جالب بود وقتی که از یک نفر شنیدم که می توان از تحلیل خوانایی برای آنالیز خوانا بودن کتاب هایی از جمله هملت اثر ویلیام شکسپیر استفاده کرد.  زمان را از دست ندهیم! اگر همینگ وی هنوز زنده بود و یک وبلاگ می نوشت، احتمالا علاقه مند بود که از تحلیل خوانایی استفاده کند، چرا که این ابزار به او اجازه خواهد داد تا متون کاغذی خود را به محتوایی خوانا در فضای مجازی تبدیل نماید. در این رابطه، ما مطلبی با عنوان ” یوست سئو از شیوه نوشتاری من بیزار است” داریم که به برداشت های ذهنی از این دست که رایج اما اشتباه است، می پردازد.

محتوای آنلاین در مقابل محتوای آفلاین

اگر بخواهید که محتوای یک وب سایت را بنویسید، باید بدانید که نوشتن آنلاین با نوشتن بر روی کاغذ متفاوت خواهد بود. زمانی که ما مطالب را از روی کتاب می خوانیم، برای خواندن، فهمیدن و فکر کردن به مطالب آن، زمان صرف می کنیم. این در حالی است که در رویارویی با مطالب آنلاین، ما بیشتر متمایل به مروری گذری برای پردازش آن هستیم. با خواندن کتابی نظیر ” پیرمرد و دریا” اثر همینگ وی، ما کاملا نا امیدی و انگیزه مرد را در نبرد با ماهی شکاری بزرگ برای چندین روز در قایق کوچکش در دریا احساس  می کنیم.  اما از آنجا که این راهنمای مقدماتی یوست سئو در یک وب سایت ارائه شده است، احتمالا شما تنها آن را گذرا مرور خواهید کرد تا ببینید که آیا چیزی هست که در این رابطه نمی دانید.

محتوای آنلاین در مقابل محتوای آفلاین
در رویارویی با مطالب آنلاین، ما بیشتر متمایل به مروری گذری محتوا برای پردازش آن هستیم

محتوای مربوط به راهنمای مقدماتی یوست سئو، صفحه ای از یک کتاب نیست، بلکه شامل اطلاعاتی برای شماست تا آن را نظیر بسیاری از صفحات آنلاین دیگر پردازش کنید. ما تحلیل خوانایی را نیز با چنین هدفی طراحی کرده ایم.

قانون گذاری دولتی

شاید بدانید که یوست در هلند پایه گذاری شده است.  در این کشور، طبق قانون، تمام وب سایت های دولتی باید در سطح زبان B2 یا متوسط رو به بالا باشند. این قانون به منظور اطمینان از اینکه تمامی شهروندان، فارغ  از سطح تحصیلاتشان، بتوانند اطلاعات موجود در وب سایت ها را خوانده و درک کنند،  وضع گردیده است. ما نیز قصد داریم که تابع این قانون باشیم. تحلیل خوانایی برای وب سایت های انگلیسی، اسپانیایی، هلندی، فرانسوی، آلمانی و ایتالیایی کارآمد خواهد بود.

چه مواردی در تحلیل خوانایی افزونه یواست سئو بررسی می شوند؟

  • استفاده از عنوان ها و زیر عنوان هایی که مردم بتوانند آن ها را سریع تر مرور کنند. عنوان ها به شما کمک می کنند تا موضوعات را دسته بندی کنید. این کار سبب تحلیل ساده تر این موضوعات می شود.
  • نمره خوانایی : ابزار “سهولت در درک متن نوشته شده ” این اطمبنان را حاصل می کند که هر خواننده ای می تواند متن شما را متوجه شود. اگر شما برای مخاطبین تحصیل کرده تر مطلب می نویسید، نمره خوانایی پایین تر قابل قبول تر است – توجه داشته باشید که این تنها یک راهنماست. این شما هستید که تصمیم میگیرید تا چه انداره ای از آن پیروی کنید.
  • استفاده از واژه های انتقالی ، می تواند جریان محتوا را در صفحه شما بهبود ببخشد. این واژه ها سیگنال هایی را به بازدیدکنندگان می فرستد و آن ها را برای جمله بعد آماده میکند. پیشنهاد ما به شما استفاده از لغات انتقالی در 30 درصد از جمله های شماست.
افزایش خوانایی در افزونه یواست سئو
با رعایت نکات ساده خوانایی محتوای تان را افزایش دهید
  • طول پاراگراف: فهمیدن پاراگراف های طولانی در یک مقاله آنلاین برای خوانندگان دشوار است، زیرا که آن ها خود را در بین کلمات گم می کنند. قطعات کوتاه تر در متن، ساده تر پردازش می شوند.
  • طول جمله: علی رغم اینکه در یک کتاب شما می توانید یک جمله را تا نصف صفحه ادامه دهید،  در محیط آنلاین، خواندن جملات کوتاه تر به مراتب آسان تر است. ما طول ایده آل برای یک جمله آنلاین را 20 کلمه در نظر می گیریم.
  • استفاده از زبان منفعل: استفاده از زبان منفعل بین شما و خواننده فاصله ایجاد می کند، این در حالی است که استفاده از زبان فعال مخاطب را بیشتر همراه می کند. البته این تقریبا غیر ممکن است که مقاله ای را بدون هیچ گونه استفاده از زبان منفعلی بنویسیم. به همین دلیل، ما استفاده از زبان منفعل را تا 10% مجاز می دانیم.

اگر می خواهید که نسبت به چگونگی تصمیم گیری راجع به تمام این معیارها بیشتر بدانید، بخش “تحلیل محتوا: انتخاب روش کار” را مرور کنید.

تنظیمات پیشرفته در افزونه یواست سئو

البته شما کارهای زیاد دیگری می توانید با یوست سئو انجام دهید. به عنوان مثال، در منوی “ظاهر جستجو “، شما می توانید تنظیم کنید که چگونه در موتورهای جستجو ظاهر شوید. علاوه بر آن، در بخش “کنسول جستجو “، شما می توانید حساب کنسول جستجو گوگل خود را با یوست سئو لینک کنید، به این ترتیب یوست سئو می تواند خطاها را پیدا و حل نماید.

تنظیمات پیشرفته در افزونه یواست سئو
تنظیمات پیشرفته در افزونه یواست سئو

ظاهر جستجو

در منوی “ظاهر جستجو”، شما می توانید تنظیمات پلاگین یوست سئو را در کنار عنوان ها و توضیحات چندگانه محتوایتان تغییر دهید. از شما تقاضا میکنم که به این بخش نگاهی بیاندازید. هیچ گونه نیازی به ایجاد تغییر در این بخش وجود ندارد، اما می خواهم که بدانید که این بخش وجود دارد و شما می توانید آن را پیکر بندی کنید.

در قسمت “انواع محتوا “، شما می توانید الگوی پیش فرضی را که ما برای عناوین  محتوای شما استفاده می کنیم، ببینید.

انتخاب تایتل درست
انتخاب تایتل درست

این بدین معناست که ما از عنوان صفحه یا محتوای صفحه استفاده می کنیم و شماره صفحه را در صورتی که یک مطلب به چندین صفحه تقسیم شده است، اضافه می نماییم. سپس از یک جدا کننده مثل – استفاده می کنیم. بعد از آن، نام وب سایت که در زمان ایجاد وب سایت تعیین کرده بودید، قرار می گیرد. به این ترتیب مطلبی با عنوان “راهنمای مقدمانییوست سئو”  به شکل زیر به نظر می رسد:

راهنمای مقدماتی yoast seo
راهنمای مقدماتی yoast seo

توجه کنید که این مثال شامل شماره صفحه، بعد از عنوان صفحه نیست، زیرا این مقاله تنها شامل یک صفحه است. این نوعی از تنظیم است که ما پیشنهاد می کنیم. این نوع تنظیم، بر عنوان صفحه (“راهنمای مقدماتی یوست سئو” ) و نوعی برند سازی متناسب با عنوان در انتها تمرکز دارد. دلیل اینکه می خواهم شما به این مسئله دقت کنید، این است که از وجود این ابزار آگاه باشید و در آینده به دنبال آن نگردید. این موضوع همچنین نشان می دهد که چرا عناوین شما در نتایچ جستجوی گوگل  اینگونه نمایش داده می شود.

بیشتر بخوانید (متغیرهای ظاهر جستجو در یوست سئو)

https://yoast.com/snippet-variables/

 کنسول جستجوی گوگل

شما  می توانید تنظیمات کنسول جستجو را کمی پایین تر در منوی سئو ببینید. در حال حاضر، اگر شما بر اساس پیکربندی سریع یوست سئو، تنظیمات را انجام داده باشید، ممکن است که به کنسول جستجو گوگل وصل شده باشید. اما اگر تاکنون این کار را انجام نداده اید، در هر زمان قادر به استفاده از بخش کنسول جستجو می باشید.این تمام راهنمای مقدماتی یوست سئو بود. حال شما می توانید تنظیمات جالبی را برای وب سایت خود انجام دهید.

بیشتر بخوانید: چرا هر وب سایتی نیاز به استفاده از یوست سئو دارد؟

https://yoast.com/yoast-seo-everywhere/

جمع بندی

در این مقاله توضیحات کلی درباره افزونه ی یوست سئو (yoast seo) را برایتان توضیح دادیم. کار با این افزونه بسیار راحت و کاربردی هست. افزونه‌های متعددی در زمینه سئو طراحی و توسعه داده شده‌اند که از این میان افزونه Yoast SEO جزء برترین‌ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره دانشگاه سئو

صفر تا صد آموزش سئو با برترین اساتید

  • اصول و مبانی سئو
  • تدوین سند استراتژی سئو
  • تدوین استراتژی محتوا
  • سرچ کنسول
  • لینک سازی دستی
  • نحوه جذب پروژه، گزارش دهی و
  • بررسی محتوای اصلی یا بدنه از دید گوگل
  • انکرتکست
  • تعامل با کارفرما
  • ساختار URL ها
  • و …

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی