🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

بازاریابی خودکار در سال 2020 چقدر رشد خواهد کرد؟

خیلی خوب می شد اگر می توانستید یک روز بر روی کاناپه خانه تان دراز بکشید و کارهای بازاریابی تان به صورت خودکار انجام شوند، نه؟ همه ما روزهایی را در گذشته و امروز داشته ایم که ملاقات های کاری متعدد و کارهای تمام نشدنی را از 8 صبح تا 5 عصر انجام داده ایم اما حتی بعد از ساعت 5 نیز بسیاری از کارها مانند فرستادن لیستی از ایمیل ها به اهداف مورد نظر یا بارگذاری پست های جدید وبلاگ نیز هنوز در لیست کارهای روز ما مانده باشند، چرا که همه ی ما می دانیم هیچوقت نمی توان کارها را طوری پیش برد که در انتهای ساعت کاری همگی تمام شوند!
بازاریابی خودکار چیست

در این مقاله می خوانید

هدف بازاریابی خودکار، خودکار سازی اقدامات بازاریابی است. در این مقاله بیشتر با این نوع از بازاریابی آشنا خواهیم شد.

خیلی خوب می شد اگر می توانستید یک روز بر روی کاناپه خانه تان دراز بکشید و کارهای بازاریابی تان به صورت خودکار انجام شوند، نه؟ همه ما روزهایی را در گذشته و امروز داشته ایم که ملاقات های کاری متعدد و کارهای تمام نشدنی را از 8 صبح تا 5 عصر انجام داده ایم اما حتی بعد از ساعت 5 نیز بسیاری از کارها مانند فرستادن لیستی از ایمیل ها به اهداف مورد نظر یا بارگذاری پست های جدید وبلاگ نیز هنوز در لیست کارهای روز ما مانده باشند، چرا که همه ی ما می دانیم هیچوقت نمی توان کارها را طوری پیش برد که در انتهای ساعت کاری همگی تمام شوند!

همه ی ما این روزها را تجربه کرده ایم، روزهایی پر از استرس و تنش و روزهای خسته کننده که هرچقدر به پایان آن نزدیک می شوید احساس بی حسی و کرختی و خستگی بیشتری به شما دست می دهد.

خوشبختانه؛ این روزها دیگر تمام شده است. چرا که راه حلی بوجود آمده که با استفاده از آن نه تنها می توانید مقداری از کارهای خود را به آن بسپارید، بلکه می توانید بسیاری از فعالیت های بازاریابی خود را با استفاده از آن بهینه کنید بدون این که ذره ای احساس شود که این کارها توسط یک ربات در سرزمینی خیالی انجام می پذیرند. راه حل ما چیست؟ بازاریابی خودکار.

بازاریابی خودکار

بازاریابی خودکار در سال 2015 به سرعت رشد کرد و در سال 2016 بطور کامل ارتقا یافت. طی آزمایشی که توسط شرکت اسمارت اینسایت (Smart Insight) انجام شد، بازاریابی خودکار سومین عملکرد مفید شرکت ها در سال 2016 محسوب می شود. از بازاریابان زیادی در مورد ابزارهای بازاریابی خودکار پرسیدیم. اکثریت بازاریابان از بعضی از این ابزارها استفاده می کردند و 22% از آنها اصلا از این ابزارها استفاده نمی کردند.

بازاریابی خودکار

بسیاری از آن ها فقط بطور اصولی از این ابزارها استفاده می کردند و تنها 5% از بازاریابان از همه ی ویژگی های این ابزارها استفاده ی بهینه می کردند. بنابراین در سال 2019 فضای بزرگی برای ارتقای شرکت ها با استفاده از بازاریابی خودکار وجود دارد. مدیران باید کمبود هر توانایی را در تیمشان با سرمایه گذاری بیشتر جبران کنند و به پرسنل اجازه دهند تا بیشترین استفاده را از سیستم های موجود داشته باشند.

بازاریابی خودکار چیست؟‌

به زبان بسیار ساده، بازاریابی خودکار متشکل از نرم افزاری است که فعالیت های بازاریابی مورد نظر شما را به صورت خودکار انجام می دهد! با استفاده از این نرم افزار شما می توانید فعالیت ها و مسئولیت های مختلف بازاریابی خود را اولویت بندی کرده و تعدادی و یا حتی همه ی آنها را به آن بسپارید تا به شیوه ی بهینه و کارآمدتر انجام شود. اما این قابلیت در واقع چه مزایایی برای یک بازاریاب دارد؟

برخلاف ربات هایی که در بسیاری از کارخانه ها می بینید، این ربات های بازاریابی حضور شما را در مکان مورد نظر بیهوده جلوه نمی دهند، بلکه شما را موثرتر می سازند. آنها میزان قابل توجهی از وقت شما را خالی می کنند و شما با استفاده از تایم بوجود آمده می توانید تمرکز بهتر و دقیق تری برروی محتوای بعدی یا فعالیت مهمتر داشته باشید و در نتیجه سریعتر به اهداف خود برسید.

همه ی ما می دانیم که هدف هایی بازاریابی همه این است که سود کمپانی خود را بالا و بالاتر ببرند. برای رسیدن به این هدف ما باید ترافیک بیشتر و بیشتری را به سمت سایت خود روانه کنیم و این ترافیک روانه شده را به مشتریان احتمالی و سرنخ ها تبدیل کنیم و سپس آنها را به مشتری نقدی مبدل کنیم. جایی که بازاریابی خودکار می تواند به شما کمک شایانی بکند مراحل میانی و پایانی تبدیل مشتریان احتمالی به مشتریان نقدی است.

نظر فلاناگان (Flanagan) مدیر مارکتینگ هاب اسپات در مورد غلبه بر موانع داخلی

در واقع بزرگترین مانع برای رشد شرکت ها، خود آن ها هستند. مانع، شخصی است که صاحب بودجه/ منابع شرکت است ولی مفهوم دیجیتال مارکتینگ را نمی داند. رئیس ها و مدیر عامل های زیادی وجود دارند که هنوز مفهوم دیجیتال مارکتینگ را به طور کامل نمی دانند. این دسته از کارفرماها اغلب تلاش می کنند تیم دیجیتالشان را به سمت جلو هدایت کنند ولی به پرسنل اجازه ی ایجاد تغییرات ضروری را نمی دهند. یک راه مفید برای حل این مشکل میتواند ادامه تحصیل باشد. مکان های زیادی وجود دارد که بازاریابان می توانند مهارت های جدید دیجیتال را در آنجا آموزش ببینند. راه دیگر تحلیل نتایج است. بازاریابانی که می خواهند تیم دیجیتال شان را به سمت جلو هدایت کنند، نیاز به تحلیل نتایج مثبت، قبل از گرفتن بودجه/ منابع ضروری (برای شرکتشان) دارند. در این موقعیت چیزی که به بازاریابان توصیه می شود این است که ابتدا به دنبال موفقیت باشند. راهی که می توانید موفقیت تان را به رئیس تان ثابت کنید چیست؟

برگرفته از  smartinsight

چگونه از بازاریابی خودکار بهره مند شویم؟

هزاران بازاریاب امروزی برروی ایمیل مارکتینگ برای گرفتن نتایج بیشتر تمرکز می کنند. بسیاری از این افراد ایمیل های متعددی را پشت سر هم با متون و مضمون یکسان برای هزاران نفر ارسال می کنند و امیدوار هستند که این ایمیل ها برروی چندین نفر از آنها تاثیر بگذارد و باعث شود که به سمت آنها کشیده شوند. اما آیا واقعاً این شیوه به اندازه کافی و مد نظر ما و شما پاسخگو است؟ سخت است که بخواهیم جواب ” بله ” به این سوال بدهیم.

بهره مندی از بازاریابی خودکار

حقیقت این است که این شیوه شاید در بعضی از اوقات برای شما جواب هم بدهد اما در این روش شما زمان ارزشمند و بودجه بازاریابی خود را برای کسانی هدر می دهید که حتی ممکن است اصلاً به کمپانی و محصولات شما علاقه ای نداشته باشند و یا حتی به آنها نیازی نداشته باشند، همچنین شما ممکن است لیست مخاطبان خود را بسوزانید، بدین معنی که با فرستادن ایمیل های متعدد برای آنها به صورت اسپم گونه، باعث اذیت شدن مخاطبان شوید و آنها دیگر نخواهند که ایمیل های شما را دریافت کنند که در این صورت به احتمال زیاد در آینده نیز شانسی برای برقراری با این افراد نخواهید داشت.

آنطور که از شواهد به نظر می رسد،‌ این کار یک برنامه ی بازاریابی صحیح نیست، یا حداقل آن برنامه ای نیست که ما و شما دوست داریم از آن استفاده کنیم و به همین دلیل است که ما از یک سیستم خودکارسازی بازاریابی کمک می گیریم. بازاریابی خودکار به شما اجازه می دهد تا تمامی سرنخ ها را تا انتهای چرخه خرید همراهی کنید و به آنها پیام های بسیار دقیق و هدفگذاری شده شخصی بفرستید تا در پروسه خرید کمک دستشان باشد.

به عنوان مثال؛ فرض کنید شما سیستم ارسال ایمیل هایتان را خودکار کرده اید، به صورت ساده این پروسه باید به شکل زیر باشد:

  • قدم اول : شما با هدفگذاری افراد مرتبط در لیست مخاطبان خود، ایمیل هایی را که دارای مضمون دعوت به دانلود آخرین کتاب الکترونیکی شماست، برای این افراد ارسال می کنید.
  • قدم دوم : شما یادداشت های حاوی ابراز تشکر برای افرادی که این کتاب را دانلود کرده اند ارسال می کنید.
  • قدم سوم : چند روز بعد، شما برای افرادی که این کتاب را دانلود کرده اند ایمیل جدیدی ارسال می کنید و از آنها دعوت می کنید تا مقاله جدید شما که مرتبط با موضوع کتاب هست را مطالعه کنند.
  • قدم چهارم : در نهایت، هنگامی که این فرد مقاله مورد نظر را مطالعه کرد، و یا پیشنهاد دوم شما هر چه که باشد را انجام داد، تیم فروش شما پوش نوتیفیکیشن مخصوصی در این مورد دریافت می کنند و می دانند که این فرد تا نیمه پروسه خرید آمده است و از این لحظه به عنوان یکی از مشتریان احتمالی تلقی می شود.
پروسه بازاریابی خودکار

در طرف مقابل؛ سعی کنید خودتان را جای مخاطبی که از آن صحبت می کنیم بگذارید. اگر ایمیل هایی که شما از کمپانی های دیگر دریافت می کنید، حاوی اطلاعات ارزشمند و شبیه به ایمیل های فرستاده شده در موارد بالا باشند بهتر است یا این که شما را به صورت روزانه شما را با ایمیل های متعدد بمباران کنند، ایمیل هایی که احتمالاً متوجه می شوید که برای هزاران نفر دیگر نیز ارسال می شوند؟‌ چرا شما مورد اول را ترجیح می دهید؟ چون احساس شخصی سازی و مهم بودن بیشتری را به شما القا می کنند،‌ چون به شما این حس را می دهند که فقط و فقط شخص شما برای این کمپانی انسان ارزشمندی هستید. بدیهی است که این کار باعث می شود شما به کمپانی مذکور اعتماد، و احتمالاً از آن خرید کنید.

بنیان بازاریابی خودکار بر مبنای فرستادن محتوای منحصر به فرد و هدفگذاری شده بر اساس نحوه رفتارهای هر فرد است. شما به این افراد اطلاعات را در زمانی می دهید که به آن نیاز دارند. شما تصمیم برای خرید را برای آن ها آسان تر می کنید و در نتیجه، نرخ تبدیل (و مسلماً سود کمپانی)‌ را افزایش می دهید.

بایدها و نبایدهای بازاریابی خودکار

تا به اینجا به شما نشان دادیم که بازاریابی خودکار چیست و چگونه و با چه هدفی از آن استفاده می شود. در ادامه قصد داریم چند نکته برای استفاده بهینه از این قابلیت را با شما در میان بگذاریم تا اگر برای اولین بار می خواهید این کار را انجام دهید پیش زمینه خوبی از آن داشته باشید.

  • پروسه در حال انجام کنونی را بدون چک کردن اهدافتان خودکارسازی نکنید

همانطور که گفتیم بازاریابی خودکار می توانید زندگی را برای ما بازاریابان بسیار آُسانتر کند، بسیاری از ما هنگامی که برای اولین بار می خواهیم از بازاریابی خودکار در استراتژی های خود استفاده کنیم، همه فعالیت هایمان را به دست آن می سپاریم. ممکن است این راه در واقع راه درست شروع هم باشد، اما همیشه قبل از آن که بلافاصله همه چیز را خودکار کنید، به اهدافی که قبل از آن برای خود و پروسه تعریف کرده اید سری دوباره بزنید.

هدف از این کار این است که ما مطمئن شویم ابزار خودکارسازی بازاریابی و استراتژی هایی که می خواهیم از این طریق پیاده سازی کنیم با اهداف تعریف شده و مخاطبان هم راستا باشند، چرا که ما نمی خواهیم دوباره به عادت های بد گذشته نظیر نادیده گرفتن نظرات مشتریان و رساندن نیازهای واقعی آنها بهشان برگردیم.

  • بازاریابی خودکار خود را با بازاریابی درون گرا همسو کنید

بازاریابی درونگرا یا اینباند مارکتینگ یعنی فراهم کردن محتوای ارزشمند بر اساس نیازها و علایق مخاطبان. این تفکر و مسیر حرکتی نباید هنگامی که شروع به استفاده از بازاریابی خودکار می کنید تغییر کند، بلکه باید بتواند ارتباط با جامعه را بهبود نیز ببخشد چرا که شما با استفاده از ابزار در دسترس می توانید محتوایی که مخاطبان نیاز دارند را دقیقاً در زمانی که به آن نیاز دارند برایشان بفرستید.

  • پیام های همگانی ارسال نکنید

هنگامی که از بازاریابی خودکار استفاده می کنید دیگر لازم نیست یک مشت ایمیل بی هدف را برای تمامی افراد حاضر در لیست مخاطبان خود ارسال کنید که در نهایت هم یا حذف شوند و یا به عنوان اسپم شناخته شوند چرا که برای مشتریان قابل ارتباط نیستند.

محتوای هدفگذاری شده و اختصاصی را برای گروه های کوچکتری از مخاطبان ارسال کنید

شما همیشه باید بتوانید محتوایی که مردم و مخاطبانتان به دنبال آن هستند را برایشان فراهم کنید. باز هم خودتان را به جای مشتری بگذارید، شما با یک کمپانی تعامل داشته اید، مثلاً یک محتوای منتشر شده توسط آنها را دانلود کرده اید و واقعاً از خواندن آن لذت برده اید، اما ایمیل بعدی که از این کمپانی دریافت می کنید به کلی در مورد یک موضوع دیگر است و هیچ ارتباطی به محتوایی که خواندید ندارد. بهتر نبود ایمیل بعدی که دریافت می کردید با ایمیل قبلی مرتبط تر بود و در مورد موضوع ایمیل قبلی موشکافانه تر صحبت می کرد؟ شما معمولاً از کمپانی بیشتر خرید می کنید که سوالات شما را پاسخ می دهند و برای شما ارزش قائل هستند، درست است؟ با بازاریابی خودکار شما دقیقاً می توانید این کار را انجام دهید.

محتوای هدفگذاری شده

حال که در مورد تمامی جنبه های بازاریابی خودکار صحبت کرده ایم، بگذارید باری دیگر همه را یک جا جمع کنیم. بازاریابی خودکار فقط و فقط در مورد پرورش دادن بذر مشتری است و نه فروش. ما به بهانه استفاده از محتوای اختصاصی شده و مرتبط با نیازها و علایق مخاطبان، از فروش سخت پرهیز می کنیم. خبر خوب این است که با استفاده از نرم افزار خودکارسازی فعالیت های بازاریابی، همه ی این کارها بسیار آسانتر از گذشته انجام می شوند و شما به راحتی می توانید میزان پیشرفت پروسه را رصد کنید.

یادتان هست که در ابتدای این مطلب در مورد جذب، تبدیل و نقد کردن مخاطبان صحبت کردیم؟ ما اشاره کردیم که بازاریابی خودکار نقش بزرگی را در تبدیل و مراحل پایانی خرید ایفا می کند، اما در مورد فاز جذب چطور؟ حقیقت این است که ما قصد نداریم در این مورد در این مقاله مفصل صحبت کنیم چون صحبت های اصلی را برای مقاله دیگری کنار گذاشته ایم، اما این را در نظر داشته باشید که بازاریابی خودکار برای استراتژی های درونگرای بزرگ نقش بسیار مهمی در فاز جذب ایفا می کنند.

به عنوان یک بازاریاب درونگرا هدف اصلی ایجاد کردن سرنخ های بیشتر و بیشتر برای تیم فروش و در نتیجه موفقیت کمپانی است. با استفاده از بازاریابی خودکار شما می توانید فعالیت های خود و مخاطبان را با دقت بیشتری بررسی کنید و در جهت بهبود آنها قدم بردارید؛ به عنوان مثال شما می توانید بفهمید که مخاطبان در همین لحظه چه محتوایی را دانلود می کنند، چگونه به ایمیل های ما پاسخ می دهند و چگونه و با چه سرعتی در قیف فروش حرکت می کنند. در هر کدام از این مراحل شما می توانید به صورت کامل گزارشی از عملکرد بازاریابی خودکار خود بگیرید تا به شما نشان دهد که هر کدام نیازمند انجام چه کارهایی برای بهبود اثربخشی آن است.

جمع بندی

هدف اصلی همه ی ما این است که موفقیت کمپانی خود را ببینیم. مطمئن باشید که با استفاده از بازاریابی خودکار می توانید این موفقیت را خیلی سریعتر از آنچه تصور می کنید ببینید. بنابراین وقت را تلف نکنید و با انتخاب پلتفرم مناسب با فعالیت های بازاریابی خود، به سمت اهداف کمپانی قدم بردارید و در هر نقطه از راه میزان موفقیت خود را ردیابی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط