🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

ده مهارت لازم برای موفقیت یک مدیر دیجیتال مارکتینگ

مدیر دیجیتال مارکتینگ شبیه رهبر ارکستر است تعدادی نوازنده، تعداد زیادی از ابزار پر سر وصدای درخشان وجمعیت زیادی ازمخاطبین. این موضوع به معنی درک تفاوت های دقیق وظریف و چگونگی اثرمتقابل آنهاست. اطلاع از کارکرد هر یک از کانال های اجتماعی و دیجیتال و نقشی که این کانال ها در تعامل با یکدیگر اجرا می کنند بسیار مهم است. در اینجا سوالاتی به وجودمی آید. پست های فیسبوک من باید چقدر از پست های توییتر یا اینستاگرام متفاوت باشد؟ در ایمیل مارکتینگ چه اولویت هایی باید داشته باشم؟ چگونه بازاریابی محتوا به بهینه سازی موتور جستجو من کمک خواهد کرد؟
مفهوم دیجیتال مارکتینگ

در این مقاله می خوانید

مدیر دیجیتال مارکتینگ

مدیر دیجیتال مارکتینگ شبیه رهبر ارکستر است. تعدادی نوازنده، تعداد زیادی از ابزار پر سر و صدای درخشان و جمعیت زیادی از مخاطبین.

این موضوع به معنی درک تفاوت‌های دقیق و ظریف و چگونگی اثر متقابل آن‌هاست. اطلاع از کارکرد هر یک از کانال‌های اجتماعی و دیجیتال و نقشی که این کانال‌ها در تعامل با یکدیگر اجرا می‌کنند بسیار مهم است.

در اینجا سوالاتی به‌وجود می‌آید. پست‌های فیسبوک من باید چقدر از پست‌های توییتر یا اینستاگرام متفاوت باشد؟ در ایمیل مارکتینگ چه اولویت‌هایی باید داشته باشم؟ چگونه بازاریابی محتوا به بهینه سازی موتور جستجو من کمک خواهد کرد؟

سوالات زیاد و پیچیده است…

اما اول اجازه دهید نگاهی از نزدیک به برخی از چالش‌های پیش روی مدیران، کارشناسان دیجیتال مارکتینگ و توانایی‌ها و مهارت‌های مورد نیازشان بیندازیم.

سرعت بالای تغییرات دنیای دیجیتال

 یکی از چالش‌های بزرگ، همراه شدن با سرعت بالای تغییرات است.

یک مورد که به سرعت در حال رشد و تغییر فیسبوک است. چقدر بودجه باید برای تبلیغات فیسبوک بپردازم؟ همچنین گزینه‌های تبلیغات فیسبوک مدام در حال تغییرات پی‌در‌پی هستند و برای درک این تغییرات نیاز به یک متخصص دارید.

گوشی‌های هوشمند هم از حالت ابزار سرگرمی به یک کانال بازاریابی اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده‌اند.

بنابراین یک مدیر دیجیتال مارکتینگ برای موفقیت در این جریان به شدت متغیر به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

۱.تحلیل داده‌ها

اصطلاح “داده بزرگ” مانند شیرینی در عروسی روسی، در همه جا به چشم می‌خورد.

اما بحث ما درباره “داده بزرگ” نیست بلکه درباره آنچه شما با این داده انجام می‌دهید است که کار تحلیل‌گر است. دانشمند تحلیلی با دسترسی به ابزار و سیستم عامل‌های فن‌آوری، هنر بازاریابی را فرا می‌گیرد.

تحلیل داده‌ها برای بسیاری از بازاریاب‌ها خسته‌کننده و گیج‌کننده است. برای تحلیل داده‌ها به ترکیب جدیدی از تیم نیاز دارید یعنی تعدادی افراد تحلیل‌گر.

رهبران کسب و کار در دوره دیجیتال مارکتینگ آکادمی دهبان، با تمامی کانال‌های بازاریابی آنلاین که در این مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم آشنا می‌شوند و با استفاده از این مهارت‌ها باعث تحول کسب کار ها می‌شوند.

دوران بازاریابی با بازی “بازاریابی مَدمِن” وال‌استریت گذشته است. بازاریابی مبتکر به شریک جدیدی نیاز دارد. نمونه‌ای قوی و خوب از نیاز به تحلیل داده ابزار ترادیتا است که خطوط هوایی کوانتاس برای برنامه‌های تشریفاتی خود به کار می‌گیرد.

  • ۱۰میلیون عضو
  • ۱.۳میلیارد دلار درآمد
  • ۸۰۰ میلیون دلارجوایز هر سال

با تجزیه تحلیل خوب و خوش‌بینی می‌توان فهمید آن‌ها می‌توانند سودآوری شرکت را به ۳۰۰میلیون دلار در سال افزایش دهند.

۲. تبلیغات رسانه‌های اجتماعی

آنچه رسانه اجتماعی به عنوان یک ابزار بازاریابی به هنگام شروع کار با این شبکه‌ها وعده می‌دهد رایگان بودن خدمات است. به همین خاطر فیسبوک بازی را عوض می‌کند. دوران حجم بالای لایک‌های فیسبوک به پایان رسیده. حالا وقت پول دادن به فیسبوکی است که داده‌های شما را جمع کرده و حالا می‌خواهد آن‌ها را دوباره به خودتان بفروشد. (یک بازی آنلاین) در یک ارزیابی منطقی از چگونگی ظاهر این موضوع پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۶، ۲۵ میلیارد دلار از درآمد فیسبوک مربوط به تبلیغات افراد روی فیسبوک باشد. اما با وجود بدبینی اولیه، کارآیی خوب تبلیغات فیسبوک می‌تواند خیلی موثر باشد.

مدیر دیجیتال مارکتینگ

پس موضوعات و مهارت‌هایی که شما برای شروع چگونگی کار به آن‌ها احتیاج دارید چه هستند؟

  • استفاده از ابزار تجزیه تحلیل فیسبوک
  •  “دیدگاه‌های فیسبوک”
  • استفاده خوب از “ویرایشگر قوی”
  • آنچه می‌توان با “ابزار سفارشی شده برای مخاطبان”  انجام داد
  • هدف قرار دادن تک تک “مخاطبان عادی”
  • دانستن اینکه مزایده اُ سی پی ام چیست و چگونه خوب کار می‌کند
  • چگونگی تجربه و امتحان کردن تصاویر خلاقانه

و این تنها بخش کوچکی از این موضوع گسترده است.

۳.ایمیل مارکتینگ

ایمیل در گذشته ساده بود و در حال حاضر شامل هدف قرار دادن نیاز ویژه بازار است. ایمیل به عنوان یک ابزار قوی بازاریابی اغلب اوقات دست کم گرفته شده است.

حتی مطبوعات برجسته شهر این کار را خوب انجام نداده‌اند. گزارشی که اخیرا نیویورک‌تایمز چاپ کرده است، نشان می‌دهد با وجود اینکه بیش از ۶میلیون ایمیل در پایگاه داده‌های خود دارند حتی یک طرح زیربنایی مناسب ایمیل مارکتینگ ندارند. لیست ایمیل‌ها به‌صورت دستی از دیگر سیستم‌هایشان بازیابی می‌شود.

ایمیل مارکتینگ برای آگاه‌سازی از یک برند عالی است اما بیشتر مشتری‌های متعهد و همیشگی شما و مشتری‌های احتمالی و طرفداران شما می‌خواهند در محیط نزدیکتری با ایمیل با شما در تماس باشند. بسیاری از کمپین بازاریابی‌های ممتاز و فروش شما در لیست ایمیل شما اتفاق می‌افتد.

۴.بازاریابی با موتورهای جستجو

دو قسمت برای این معادله هست؛

  • بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO)
  • تبلیغات کلیکی (SEM)

بازاریابی پرداختی موتور جستجو گاهی اوقات “اس ای ام” (search engine marketing) نامیده می‌شود. بهینه سازی سایت برای رتبه بالا در موتورهای جستجو وقت‌گیر است و سریع به محتوای موتورها اضافه نمی‌شود. اما از انجام این کار غفلت نکنید، چون در انتها عمده ترافیک شما را در طول زمان هدایت می‌کند. این کار برای ایجاد محتوا و فعالیت‌های تاکتیکی ثابت، سال‌ها طول می‌کشد.

۵.توانایی‌های خود را با ابزارهای تکنولوژی و طرح‌های زیربنایی مناسب توسعه دهید

کار اغلب بازاریاب‌ها در گذشته مدیریت آژانس‌های تبلیغاتی بود. اما حالا آن‌ها باید تکنولوژی را درک کنند. برخی از این ابزارها چه می‌کنند؟

ابزارهای رایگان

ترتیب گسترده‌ای از ابزار رایگان وجود دارد. که شامل بعضی از این‌ها می‌باشد:

  • هوتسوییت (Hootsuite)
  • توییت دِک (Tweetdeck)
  • کانوا (Canva)
  • بافر (Buffer)
  • دیدگاه‌های فیسبوک  (Facebook Insight)
  • تجزیه و تحلیل ترافیک توییتر (Twitter Analytics)
  • تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل (Google Analytics)

بسیاری از این‌ها نسخه‌های پولی دارند که خصوصیات و عملکردهای دیگری را اضافه می‌کند.

پلت فرم‌ها

شامل بازاریابی دیجیتال، بازاریابی با ایمیل و پلت فرم تخصصی رسانه‌های اجتماعی است که به شما اجازه می‌دهد تلاش‌هایتان برای بازاریابی را مقیاس کنید.

۱.پلت فرم دیجیتال مارکتینگ

در حال حاضر تعداد زیادی از این طرح‌ها موجود است، یکی از محصولات مارکتینگ عملیاتی، ترادیتا است که شامل برنامه‌ریزی و مدیریت هزینه‌های مربوط به مارکتینگ، جریان کار، مدیریت همکاری و مدیریت سرمایه مارکتینگ است.

۲.پلت فرم بازاریابی با ایمیل

صدها طرح زیربنایی موجود است ولی اینجا تعداد کمی را معرفی می‌کنیم:

  • میل چیمپ (Mailchimp)
  • اِوبر (Aweber)
  • آی کانتکت (iContact)

۶.بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی قسمت‌های پویای بسیاری دارد.

این موضوع پیچیده است و لازم است متوجه انواع متفاوت شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی باشید شما قصد دارید روی کدام یک تمرکز کنید؟ بنابراین مجموعه تاکتیک‌هایی برای رسیدن به اهداف شما وجود دارد. بنابراین شما نیاز به طراحی ایده و محتوا برای آن‌ها دارید.

۷.بازاریابی محتوا

محتوا، زیربنای اصلی برای تمام بازاریابی‌ها می‌باشد. شما به تصاویر، پست‌های وبلاگ، گرافیک‌های اطلاعاتی، کتاب‌های الکترونیکی رایگان نیاز دارید و این لیست همچنان در حال ادامه دارد.

مزایای بازاریابی محتوا وقتی به خوبی انجام شود، شامل افزایش تعامل، بهبود سئو  و مدیریت و فروش است.

۸.بازاریابی با موبایل

رواج ناگهانی موبایل و ظهور موبایل‌های هوشمند بسیاری از بازاریاب‌ها را بدون آمادگی گرفتار کرده است. بسیاری از برندها وبسایتی دارند که نسبت به موبایل پاسخگرا یا فرندلی نیست و هیچ برنامه‌ای ندارد که وقتی شما خارج از خانه هستید مشتریان با شما به راحتی در تماس باشند.

مهارت‌های این نوع بازاریابی را باید سریع فراگرفت!

۹.بازاریابی ویروسی

فراهم کردن محتوا برای حرکت سریع چیزی است که لایک‌های بازفید (Buzzfeed)، آپ وُرثی (up worthy) و ویرال نُوا (viral nova) را به سطح جدیدی رسانده است. این به این معنی نیست که شما باید بر این موضوع تمرکز کنید اما از یک دیدگاه منطقی فراهم کردن ویدئوهای وابسته به موقعیت، پست‌های وبلاگی یا تصویر برای ویروسی عمل کردن ارزشمند است.

شما باید ببنید ناشران دیگر چگونه این کار را انجام می‌دهند و برخی تاکتیک‌هایی را که انجام می‌دهند در کمپین بازاریابی خود بسازید.

۱۰.بازاریابی دیداری

بیشتر بازاریاب‌ها می‌دانند شما اگر از محتواهای دیداری استفاده کنید می‌توانید تعامل و مشارکت خود را افزایش دهید. این موضوع به خوبی در فیسبوک درک شده است و تعدادی پژوهش نشان می‌دهد تعامل‌های صورت گرفته از طریق پست‌های تصویری 90 درصد بیش از نوشتاری است.

اما این تاکتیک فقط در فیسبوک کاربرد ندارد. توییتر برای استفاده از تصویر خیلی موثر بود. من تست کوچکی روی جریانات توییترم انجام دادم و این‌ها نتایجی بود که وقتی از تصویر استفاده کردم حاصل شد.

تاثیر: درصد افزایش در “اثربخشی” یک توییت با تصویر نسبت به یک توییت غیرقابل

توجه: ۱۹۷٪.

مشارکت: درصد افزایش برای “مشارکت” یک توییت با تصویر نسبت به یک توییت بدون تصویر به طور متناوب ۵۸۱٪ است.

نرخ مشارکت: درصد افزایش برای ” نرخ مشارکت” یک توییت با تصویر نسبت به یک توییت بدون تصویر یک نتیجه چشمگیر است 111%

مهارت بازاریابی دیداری ارزش فراگیری را دارد.


برگرفته از وبسایت: https://www.linkedin.com/pulse/10-skills-digital-marketing-manager-needs-succeed-read-jeff-bullas

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره مدیریت دیجیتال مارکتینگ

تخصصی ترین دوره دیجیتال مارکتینگ

  • اصول دیجیتال مارکتینگ 
  • طراحی سایت 
  • بازاریابی محتوایی
  • گوگل آنالیتیکس
  • گوگل تگ منیجر
  • گوگل ادز
  • سئو
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی
  • طراحی کمپین های تبلیغاتی
  • استراتژی دیجیتال مارکتینگ

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی