🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

آموزش نصب نسخه جدید گوگل آنالیتیکس ورژن 4

گوگل بالاخره ورژن ۴ از سرویس گوگل آنالیتیکس خود را معرفی کرد. این ورژن تغییرات اساسی داشته است و گزارشات دقیق‌تر و کنترل داده‌های بیشتری را برای ما امکان پذیر ساخته است. قبل از هر چیز باید بدانید که این یک آپدیت اتوماتیک نیست که بصورت خودکار بر روی سرویس گوگل آنالیتیکس قبلی شما فعال شود. قبل از آپدیت گوگل آنالیتیکس به ورژن ۴، باید بدانید که هیچ داده ای از ورژن قبلی شما به ورژن جدید منتقل نمی شود و در واقع یک Property جدید برای شما ساخته خواهد شد. البته اطلاعات قبلی شما هم دست نخورده باقی می ماند و به راحتی می توانید آن ها را نیز مشاهده نمایید.

در این مقاله می خوانید

همان طور که می دانید نسخه جدید گوگل آنالیتیکس ورژن 4 ارائه شده است، در این مقاله با ما همراه باشید تا با آموزش ga4 در بخش نحوه اتصال GA4 به سایت تان آشنا شوید.

گوگل بالاخره ورژن ۴ از سرویس گوگل آنالیتیکس خود را معرفی کرد. این ورژن تغییرات اساسی داشته است و  گزارشات دقیق‌تر و کنترل داده‌های بیشتری را برای ما امکان پذیر ساخته است. قبل از هر چیز باید بدانید که این یک آپدیت اتوماتیک نیست که بصورت خودکار بر روی سرویس گوگل آنالیتیکس قبلی شما فعال شود.

قبل از آپدیت گوگل آنالیتیکس به ورژن ۴، باید بدانید که هیچ داده ای از ورژن قبلی شما به ورژن جدید منتقل نمی شود و در واقع یک Property جدید برای شما ساخته خواهد شد. پس بهتر است سریع تر مهاجرت به گوگل آنالیتیکس 4 خود را آغاز کنید.البته اطلاعات قبلی شما هم دست نخورده باقی می ماند و به راحتی می توانید آن ها را نیز مشاهده نمایید.

زمانی که بر روی GA4 Setup Assistant کلیک می کنید، شما یک Property گوگل آنالیتیکس ورژن 4 ایجاد می کنید که داده ها را به همراه Property از قبل موجود شما در Universal Analytics جمع آوری می کند. اکانت Universal Analytics شما بدون تغییر باقی می ماند و به جمع آوری داده ها ادامه می دهد، شما همیشه می توانید با استفاده از Property Selector یا صفحه Admin به آن دسترسی داشته باشید.

اگر از یک سایت ساز یا وب سایتی که توسط CMS ها استفاده می کنید (به عنوان مثال وردپرس، شاپیفای، Wix و …) از قابلیت HTML دلخواه سایت ساز یا CMS خود برای تگ کردن سایت استفاده کنید. فقط نباید آی دی “G-” یا “UA-” خود را در فیلدی که CMS شما ارائه می کند Paste کنید. فایل نصب کننده GA4  نمی تواند Property جدید GA4 شما را با داده های قدیمی Backfill کند. اکانت GA4 شما تنها داده های آینده را جمع آوری می کند. برای دیدن داده های قدیمی، از گزارش های خود در اکانت Universal Analytics استفاده کنید.

نحوه اتصال گوگل آنالیتیکس ورژن 4 به سایت

در ویدیوی زیر دکتر دهبان مراحل اتصال گوگل آنالیتیکس ورژن 4 به سایت را گام به گام توضیح داده اند.

اضافه کردن property در نسخه جدید گوگل آنالیتیکس ورژن 4 (GA4)

حال اگر از قبل آنالیتیکس را نصب داشته اید مراحل زیر را دنبال کنید:

برای ایجاد اکانت گوگل آنالیتیکس 4 خود دستورالعمل های پایین را دنبال کنید. این دستورالعمل ها بدون توجه به این که آیا صفحات وب سایت شما تگ آنالیتیکس دارند یا شما از گوگل تگ منیجر استفاده می کنید، یکسان می باشند.

  1. در گوگل آنالیتیکس، بر روی Admin کلیک کنید.
  2. در ستون اکانت، مطمئن شوید که اکانت مورد نظر شما انتخاب شده است. (اگر تنها یک اکانت گوگل آنالیتیکس دارید، از قبل انتخاب می شود.)
  3. در ستون Property، Property مربوط به Universal Analyticsـی را انتخاب کنید که در حال جمع آوری داده ها از سایت شماست.
  4. در ستون Property، روی GA4 Setup Assistant کلیک کنید. این گزینه اولین گزینه در ستون Property است. (دقیقاً بالای Property Settings، که گزینه دوم می باشد.)
  5. در پایین گزینه “ I need to create a new google analytics 4 property “ بر روی Get Started کلیک کنید.
  6. اگر سایت شما به صورت اسکریپت از Gtag.js شما میتوانید به صورت پارامتر گزینه فعال سازی جمع آوری داده ها را بفرستید و همچنین اگر از سایت ساز ، گوگل تگ منیجر و یا از اسکریپت analitycs.js به صورت مستقیم استفاده می کنید حتما باید دوباره خودتان تگ جدید (Gtag.js) را اضافه کنید.
  7. بر روی Create Property کلیک کنید.

آنالیتیکس حالا Property گوگل آنالیتیکس ورژن 4 شما را ایجاد کرده و داده های پایه مانند نام Property، URL، موقعیت زمانی و واحد پول را از اکانت Universal Analytics شما کپی می کند. زمانی که این پروسه کامل شد، شما پیام “You have successfully connected your properties “ را در بالای صفحه نصب Property گوگل آنالیتیکس ورژن 4 خود مشاهده خواهید کرد. بر روی See your GA4 Property کلیک کنید تا به نصب Property جدید گوگل آنالیتیکس ورژن 4 خود بروید.

اگر نصب کننده GA4 شما دارای گزینه “فعال سازی جمع آوری داده ها با استفاده از تگ گذاری کنونی شما” بود (و آن را انتخاب کردید)، Property جدید گوگل آنالیتیکس ورژن 4 شما باید در حال حاضر، در حال جمع آوری داده ها باشد.

اضافه کردن property در نسخه جدید گوگل آنالیتیکس ورژن 4 (GA4)

در نظر داشته باشید که ممکن است ظاهر شدن داده ها در Property جدید گوگل آنالیتیکس ورژن 4 شما تا 30 دقیقه زمان ببرد. برای تایید این که داده ها در حال جمع آوری هستند، از بخش گزارشات گزینه Realtime را انتخاب کنید، سایت خود را باز کنید و باید بتوانید گزارش لحظه ای فعالیت ها را مشاهده کنید.

نام 4 Property گوگل آنالیتیکس خود را یادداشت کنید تا بعداً بتوانید آن را پیدا نمایید. اگر نام Property مربوط به Universal Analytics شما “مثال Property (UA-1234567)” بود، نام Property مربوط به GA4 شما “مثال Property (87654321)” خواهد بود که 87654321 شماره Property به حساب می آید.

اگر نصب کننده GA4 از تگ گذاری کنونی شما استفاده نکند

اگر از یک وب سایت ساز یا CMS استفاده می کنید یا سایت شما با analytics.js (به جای gtag.js) تگ گذاری شده است، نصب کننده GA4 نمی تواند از تگ گذاری کنونی شما استفاده کند. بنابراین باید خودتان تگ آنالیتیکس را اضافه کنید تا بتوانید داده ها را در Property گوگل آنالیتیکس 4 مشاهده نمایید.

حال که Property گوگل آنالیتیکس ورژن 4 را اضافه کرده اید

داده ها در Universal Analytics و Google Analytics شما به جریان درمی آیند. این دو اکانت شما به یکدیگر لینک می شوند. از آن جایی که آن ها به همدیگر لینک هستند، شما می توانید از نصب کننده در Property گوگل آنالیتیکس 4 خود استفاده کنید تا تنظیمات لازم را از اکانت Universal Analytics خود به Property گوگل آنالیتیکس 4 خود انتقال دهید.

رویدادها (Events) بلوکه های سازنده داده ها در Property گوگل آنالیتیکس 4 شما هستند. به عنوان مثال، زمانی که شخصی از یکی از صفحات وب سایت شما بازدید می کند، یک رویداد page_view جمع آوری می شود. رویداد page_view یکی از چند رویدادی است که به صورت اتوماتیک از طریق ارزیابی های بهبود بخشی جمع آوری می شود. اگر نصب کننده GA4 از تگ گذاری کنونی شما استفاده کرد، به صورت اتوماتیک نیز ارزیابی های بهبود بخشی را فعال می نماید.

Property گوگل آنالیتیکس ورژن 4 View ندارد و به جای آن Data Stream دارد. یک Data Stream می تواند یک دیتا استریم وب، دیتا استریم Ios یا دیتا استریم اندروید باشد. Property گوگل آنالیتیکس ورژن 4 Goal ندارد. برای ردیابی تبدیل ها، شما یک مدل از رویداد (Event) را به عنوان یک تبدیل علامت گذاری می کنید. هر زمان که این رویداد رخ دهد، یک تبدیل به حساب خواهد آمد.

جمع بندی

در این مقاله در مورد اتصال سایت به گوگل آنالیتیکس ورژن 4 توضیحاتی را بیان کردیم. لطفا نظرات و سوالات خود را زیر همین مقاله به صورت دیدگاه برای ما ارسال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط