🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

با تبلیغات محیطی پول خود را دور نریزید! 9 نکته مهم قبل از تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی یا تبلیغات بیرونی (تبلیغات در فضای باز) Ambient Advertising برای کسب و کارها هزینه های هنگفتی را در بر دارد. پس رعایت موارد کلیدی قبل از انجام این نوع تبلیغات ضروری است. همانطور که در قرن بیست و یکم جلو و جلوتر می رویم با به وجود آمدن اینترنت و فضای وب آگاهی مردم از این محیط بیشتر و بیشتر می شود و شبکه های مجازی و سایت های شناخته شده و مورد استفاده مردم روز به روز افزایش پیدا می کنند.
تبلیغات محیطی

در این مقاله می خوانید

امروزه در کشور امریکا بیش از 80 درصد مردم از اینترنت استفاده می کنند و جالب است بدانید که 93 درصد مردم امریکا با شبکه اجتماعی توییتر آشنا هستند. با توجه به رشد رو افزون این شبکه ها بسیاری از بازاریابان تصمیم گرفته اند که معرفی محصولات و خدمات خود را به این فضاها ببرند تا بسیار بیشتر دیده شوند. به همین خاطر بازاریابی محیطی یا آفلاین تقریباً به مرور زمان دارد به فراموشی سپرده می شود. در این مقاله سعی داریم که بازاریابی آنلاین و آفلاین را به همراه شما مقایسه کنیم و ببینیم برای معرفی بیزینس خود به دنیا کدام یک راه بهتری است.

در ابتدای مقاله در مورد تبلیغات محیطی مان سعی داریم شناخت کاملی از این نوع تبلیغات و بازاریابی تبلیغات محیطی را به شما بیاموزیم و می توانید با خواندن این مقاله آموزش تبلیغات محیطی، شیوه های نوین تبلیغات محیطی، تبلیغات محیطی خلاقانه، روش های تبلیغات محیطی و تاکتیک های تبلیغات محیطی را فرا بگیرید و مزایا و معایب آن  را بدانید چرا که شاید شما هم با تبلیغات محیطی فروشگاه و یا کسب و کار خود را معرفی کنید.

تبلیغات محیطی

برای تبلیغات محیطی 5 تاکتیک موثر و اثبات شده وجود دارد که شما می توانید با استفاده از آنها نتایج خوبی بگیرید ( یا حداقل می توانستید بگیرید! ). اولین تاکتیک استفاده از کارت های بیزینسی است، شما می توانید کارت های خودتان را به همسایه ها و اطرافیانتان بدهید، کارت ها را در بوردهای موجود در سرتاسر شهر پخش کنید و یا آنها را در مغازه ها و یا فروشگاه های مختلف بگذارید.

تبلیغات محیطی
استفاده از کارت های بیزینس یکی از روش های تبلیغات محیطی می باشد

یکی دیگر از راه ها این است که در جشن ها و یا خیریه ها جایزه های مختلف از محصولات خودتان بگذارید، یعنی چی؟‌ یعنی اگر در شهر شما مراسم خاصی در حال برگزاریست و یا خیریه ای دایر شده است، با گذاشتن جایزه از محصولات خودتان برای نفرات برنده می توانید خود و برندتان را در یک راه خوب به مخاطبان معرفی کنید. شما می توانید ایونت هایی که با صنعت شما هم راستا هستند را پیدا کنید و برای مخاطبانی که آنجا حضور دارند که عمدتا مخاطبان هدف شما نیز محسوب می شوند سخنرانی تاثیرگذاری داشته باشید، در این صورت شما برای مدت ها در ذهن مردم خواهید ماند و آنها تصویر ذهنی خوبی از شما و بیزینستان خواهند داشت.

اگر هنوز قدرت سخنرانی در این مراسم را ندارید بهتر است در آنها شرکت کنید تا مردم شما را بشناسند و با استفاده از نتورکینگ با آنها برای خودتان اسم و رسمی دست و پا کنید. سعی کنید با اصحاب رسانه ارتباط خوبی داشته باشید، رسانه برای شما بسیار مفید خواهد بود. شاید در دنیای امروز و بزرگ و بزرگتر شدن رسانه ی آنلاین، رسانه ی آفلاین کمی کمرنگ تر از گذشته شده باشد اما همچنان برای شما مفید است.

سعی کنید تبلیغات خود را از طریق مجله یا روزنامه منتشر کنید و یا در صورت امکان مقاله یا مصاحبه ای مربوط به بیزینستان در روزنامه ها و مجلات چاپ کنید. همچنین می توانید لیستی از مشتریان احتمالی خودتان جمع آوری و با آنها تماس بگیرید و آنها را متقاعد کنید که محصول و خدمات شما چیزی است که آن ها نیاز دارند. همیشه سعی کنید که ظاهر خود، برند و محصولاتتان را به روز نگه دارید.

تبلیغات محیطی به کمک روزنامه ها و مجلات

خودتان را با رقیبان مقایسه کنید، ببینید شما در مقابل آن ها چه چیزهایی کم دارید و در چه زمینه هایی برتر هستید. ظاهر امر بسیار مهمی است، ظاهر برند و مغازه شما و همچنین نحوه پکیجینگ محصولات و خدماتتان اهمیت و تاثیر بسیار زیادی دارد، پس همیشه سعی کنید این مسائل را بررسی کنید و از تغییر دادن شرایط نترسید، بعضی اوقات کوچک ترین تغییرات تاثیرات بزرگی برای شما به ارمغان می آورند.

اگر به اهداف کوتاه مدت خود رسیدید، از جشن گرفتن فراری نباشید،‌ جشن ها برای معرفی شما و انگیزه بخشی به کارمندانتان بسیار کارآمد هستند. اگر به موفقیتی رسیدید سعی کنید که آن را با استفاده از مجلات و روزنامه ها به گوش بقیه برسانید،‌ در این صورت شما می توانید توجه مخاطبان هدفتان را به سمت خودتان جلب کنید و موفقیت های بزرگتری را در آینده بوجود بیاورید.

بگذارید همین ابتدا آفلاین مارکتینگ را به گلوله نبندیم، بهتر است مقداری از خوبی های آن را هم بدانید. همانطور که گفتیم بیش از 80 درصد مردم امریکا با اینترنت آشنا هستند، اما 20 درصد باقی مانده تقریباً 70 میلیون نفر هستند و این اصلاً عدد کمی نیست، گفتیم 93 درصد مردم آمریکا با توییتر آشنایی دارند اما تنها 8 درصد از آنها از این برنامه استفاده می کنند! شاید این ارقام شما را وسوسه کند که سری به تبلیغات محیطی بزنید!

تبلیغات آفلاین
تبلیغات آفلاین هنوز مخاطب خاص خود را دارد

تبلیغات محیطی چیست؟

اول بیایید با هم ببینیم که تبلیغات محیطی چیست؟ به زبان ساده تمامی کانال های ارتباطی با مردم و مشتریان که بر پایه بستر اینترنت انجام نشود و به آنها ارتباطی نداشته باشد تبلیغات محیطی است. پس در این شیوه شما از استراتژی های غیر آنلاین برای معرفی محصول یا خدمات خود به دنیا استفاده می کنید. شیوه هایی نظیر تبلیغات از طریق بیلبوردها، تابلوها، تبلیغات رادیویی و تبلیغات تلویزیونی.

تبلیغات محیطی فقط مختص به بیزینس ها و کمپانی های خاصی نیست.  بسیاری از کمپانی های بزرگ و کوچک در دنیا هنوز هم از این شیوه برای معرفی محصولاتشان استفاده می کنند. ( اگرچه به مقدار کمتر نسبت به گذشته )

به طور کلی برای تبلیغات محیطی ما 3 دسته بیزینس داریم:

بیزینس های کوچک و محلی: بیزینس های کوچکی که می خواهند برای خود نامی دست و پا کنند و جای پای خود را در میان رقیبانشان محکم کنند. این کسب و کارها معمولاً شامل رستوران های محلی، بوتیک های شهری، آرایشگاه ها و یا استودیوهای عکاسی می شوند که با استفاده از تبلیغات داخل روزنامه ها و مجلات و یا پخش تراکت ها خودشان را معرفی می کنند.

بیزینس های کوچک مانند رستوران ها یا بوتیک ها معمولا از روش آفلاین پخش تراکت استفاده می کنند

بیزینس های متوسط: این کسب و کارها معمولاً در سطح شهری یا استانی شناخته شده هستند و مردم در سراسر این محیط ها با آنها آشننایی دارند. کسب و کارهایی نظیر شرکت های ساخت و ساز یا تبلیغاتی، فروشگاه های زنجیره ای و بنگاه های معاملاتی از این دست هستند. این بیزینس ها برای معرفی محصولات و خدمات جدیدشان معمولاً از بیلبوردهای شهری و یا شبکه های تلویزیونی و رادیویی مخصوص استانی استفاده می کنند.

بیزینس های بین المللی: کسب و کارهای بزرگ شناخته شده در سراسر کشور و حتی سطح بین المللی که دارای برندهای بزرگی هستند. تارگت، اپل، مایکروسافت، نایکی، آدیداس، زارا، شنل و بسیاری از کمپانی های معروف و بزرگ دنیا از این دسته هستند. این کمپانی ها فعالیت های محیطی خود را به صورت تلفیقی از موارد قبلی انجام می دهند و بیشتر برروی آگاهی برند خود کار می کنند.

بسیاری از کسانی که می خواهند کسب و کار خود را تبلیغ کنند همیشه به این مشکل برمیخورند که پول های خود را کجا خرج کنند و کجا بهترین بازده را در ازای مبلغ پرداخت شده خواهد داشت، تبلیغات محیطی یا تبلیغات آنلاین؟ بیایید یکبار برای همیشه به این سوال پاسخ دهیم.

اولین نکته مسرت بخش درباره تبلیغات همین است که امروزه برای تبلیغ محصول ما دچار گیجی برای انتخاب نوع تبلیغ می شویم ( ! ) و دیگر فشار رسانه ای اصلی ترین بخش تبلیغات دنیا نیست. امروزه کسب و کارها به دنبال امتحان کردن راه های جدیدتر و در صورت امکان ارزان تر و پرکاربردتر هستند و دیگر همه به سمت رسانه هجوم نمی برند، این انقلاب تبلیغاتی به وجود آمده بخش بزرگی از وجودش را مدیون اینترنت است.

بیایید تصور کنیم که شما بودجه محدودی برای تبلیغات دارید ( که اکثر کسب و کارها هم همینطور هستند )، برای پیدا کردن بهترین راه تبلیغ شما باید تحقیقات و حتی پیش بینی های دقیقی داشته باشید. اگر شما بودجه عظیمی برای معرفی محصولات خودتان دارید و می خواهید که اکثر مردم نام شما را بدانند در آن صورت می توانید مقداری را صرف تبلیغات رسانه ای و محیطی کنید، اما ما باز هم با این وجود این کار را به شما پیشنهاد نمی کنیم.

اما اگر شما بودجه نرمال و معمولی داشتید چطور؟ اینجاست که تبلیغات دیجیتالی گزینه جذابی به نظر می رسد. در عین حال که تبلیغات شما برروی صفحات پر بازدید وب نشان داده می شود، شما شبکه های اجتماعی و تبلیغات موتورهای جستجو را نیز در اختیار دارید و می توانید از فیس بوک، اینستاگرام، توییتر، یوتیوب و گوگل کمک بگیرید.

اگر 10 سال پیش از ما می پرسیدید که برای وایرال شدن و معروف شدن برند و محصولاتمان در دنیا چه کاری انجام دهیم، جواب ما قطعاً تمرکز برروی تبلیغات آفلاین و محیطی به خصوص مجله های مختلف و کنفرانس ها بود. اما، در سال های اخیر، با توجه به داده های بدست آمده به این نتیجه می رسیم که تبلیغات محیطی و آفلاین به سرعت در حال نزول و تبلیغات آنلاین به سرعت در حال گرفتن جای آنها هستند.

هنگامی که می خواهیم برای تبلیغ محصولات میان تبلیغات آنلاین و آفلاین یکی را انتخاب کنیم 3 فاکتور مهم است که باید آنها را بررسی کنیم

  1. هزینه
  2. رساندنن پیام و هدفگیری
  3. در دسترس بودن

هزینه

بازاریابی سنتی به طور کلی شامل 3 بخش می شود که عبارتند از تبلیغات محیطی، نامه های پستی و کنفرانس ها.

این تکنیک ها از گذشته ثابت کرده اند که بازدهی خوبی دارند، اما تا به همین امروز نیز هزینه بر و گران هستند. نامه های پستی خرج زیادی دارند. برای تبلیغات محیطی تقریباً نزدیک به غیرممکن است که بتوانید تاثیر آنها را اندازه گیری کنید، چرا که یک تبلیغ به طور مثال در یک صفحه از یک مجله ی چند صفحه ای قرار دارد و نمی توان گفت که چند نقر آن را دیده اند. کنفرانس ها راه های ارتباطی خوبی با مشتریان هستند اما همیشه کارایی ندارند چرا که شما باید راه های ارتباط با مشتری را به خوبی بلد باشید تا بتوانید توجه آنها را دائماً به خودتان جلب کنید.

هزینه تبلیغات محیطی
تبلیغات محیطی معمولا بسیار هزینه ساز می باشد

در نقطه مقابل این موارد، تبلیغات آنلاین هزینه قابل قبولی دارد. اگر فعالیت های آنلاین شما به خوبی پیش برود و برنامه ریزی درستی داشته باشد و شما و برندتان به راحتی در فضای وب پیدا شوید، قطعاً مشتریان مفیدتر و بهتری را به سمت خود می کشانید.یک وبسایت خوب و به روز فرصت های بسیار بهتری را در اختیار شما و مشتریانتان قرار می دهد و می توانید فعالیت های وبسایت را تحت نظر بگیرید و بررسی کنید. بسیاری از بیزینس های دنیا هستند که بودجه و زمان خود را صرف طراحی وبسایتشان می کنند تا فضای صمیمانه تری به وجود آورند و پردازش سایت روی موبایل ها را بهینه کنند چرا که معتقدند با افزودن ارزش به وبسایتشان می توانند به آگاهی آنلاین برسند که کلید موفقیت بیزینس آنهاست. برای این که این موضوع برای ما ملموس تر باشد، بیایید یکم این بحث رو بازتر کنیم. همانطور که احتمالاً تا الان فهمیده اید، ما باور داریم که بهترین راه برای تبلیغ محصولات شما از طریق وب است. اما بهتر است با هم ببینیم که واقعاً میانگین هزینه تبلیغات چقدر است؟ در اینجا سعی می کنیم که با استفاده از آمارهای موثق بدست آمده در سراسر دنیا سعی کنیم هزینه های تبلیغات آفلاین و محیطی را با تبلیغات آنلاین مقایسه کنیم تا ببینید که تبلیغات وب به صرفه ترین، ارزان ترین و آسان ترین راه معرفی محصول شما به دنیاست.

یکی از مهمترین شیوه های تبلیغات محیطی، تبلیغات تلویزیونی است. اما تبلیغات تلویزیونی چقدر هزینه بر هستند؟ تبلیغات تلویزیونی جزو گران ترین تبلیغات ممکن هستند به طوری که شما برای ساخت یک تیزر تبلیغاتی تلویزیونی شما باید بین 63 هزار دلار تا 8 میلیون دلار هزینه کنید. آیا شما می توانید مخاطبانی که تبلیغ شما را می بینند ردیابی کنید؟ آیا می توانید با آنها تعامل ایجاد کنید؟‌ آیا می توانید نرخ بازگشت سرمایه تان را اندازه گیری کنید؟ خیر. چرا هزاران و حتی میلیون ها دلار پول از بودجه خودمان را صرف این چنین تبلیغی کنیم در حالی که هیچ کدام از موارد ذکر شده بالا را به ما نمی دهد؟ به جای این کار می توانیم به راحتی و آسانی با ساخت یک اکانت تبلیغاتی یوتیوب و تبلیغ این کانال از طریق دیگر کانال های مجازی با کمترین هزینه نتیجه های حتی بهتری بگیریم. فراموش نکنید که ویدئو در حال تصرف دنیای مارکتینگ امروزی است و هر چه جلوتر می رویم تاثیر محتوا و تبلیغات ویدئویی بسیار مهمتر از گذشته خواهد شد، همچنین طبق تحقیقات به نظر می رسد که تبلیغات آنلاین بزودی و تا پایان سال 2019 میلادی کاملاً جای تبلیغات تلویزیونی را خواهد گرفت.

رساندن پیام و هدفگیری

مردم ممکن است هنگام خواندن یک روزنامه یا مجله تبلیغ شما را ببینند،‌ اما هیچ راهی وجود ندارد که با این توجه به وجود آمده تعامل برقرار کرد! تبلیغ شما یکبار برای همیشه توسط چندین نفر دیده می شود و بعد هم رد می شود و به احتمال زیاد دیگر در ذهن خواننده نیز نخواهد ماند، علاوه بر این شما هیچوقت نخواهید فهمید که چند نفر آن را واقعاً خوانده اند. شما در طول هفته یا ماه چند مجله یا روزنامه می خرید؟ آیا تمامی آنها را می خوانید؟ آیا تمامی صفحات آنها را می خوانید؟‌ با جواب دادن به این سوال تقریباً می توان گفت که جواب شک های بوجود آمده در خودتان برای انتخاب نوع تبلیغ را نیز می دهید.

در تبلیغات آنلاین شما به راحتی می توانید مخاطبان خود را انتخاب کنید،‌ آنها را هدف بگیرید و پیغام خود را برایشان ارسال کنید. علاوه بر این می توانید رد تمامی پیام های خود را بگیرید و فعالیت های تبلیغاتی خود را بررسی و اندازه گیری کنید. اندازه گیری یکی از مهم ترین امتیازهای فضای آنلاین است، چرا که به شما نشان می دهد که مردم کی، به چه دلیل و کجا به چه محصول یا خدماتی نیاز دارند. علاوه بر این شما این امتیاز را دارید که پیام و محصولاتتان را از طریق وبسایت های شناخته شده نیز به مخاطبان هدف خود معرفی کنید. شما می توانید از طریق شبکه های اجتماعی توجه به وجود آمده توسط مردم را به تعامل تبدیل کنید.

اندازه گیری و نرخ بازگشت سرمایه

مهمترین امتیاز تبلیغات آنلاین قابل اندازه گیری بودن و نرخ بازگشت سرمایه است. امتیازی که قهرمان سابق ما، تبلیغات محیطی، مدتهاست برای بدست آوردنش در حال تلاش است. مسلماً همیشه اندازه گیری تاثیر رادیو، روزنامه و کمپین تلویزیونی و واسطه های دیگری مانند آنها واقعاً سخت است. تبلیغات آنلاین به شما این امکان را می دهد که بتوانید تنها برای کلیک های موفقی که برای شما انجام می شود پول پرداخت کنید، که باعث می شود که پولتان را بی دلیل برای کسانی که اصلاً به شما و محصولاتتان علاقه مند نیستند دور نریزید.

مهمترین امتیاز تبلیغات آنلاین قابل اندازه گیری بودن و نرخ بازگشت سرمایه است

در تبلیغات آفلاین، همانطور که قبلاً اشاره کردیم بعد از اختراع تلویزیون، این وسیله به عضو جدانشدنی تبلیغات آفلاین تبدیل شد. اما این موضوع کم کم دارد به پایان خود نزدیک می شود و توجه مردم را از دست می دهد. فکر می کنید به چه علت این قابلیت که می توانید هنگام پخش شدن تبلیغات تلویزیونی آنها را رد کنید یا کانال را عوض کنید انقدر محبوب است؟ در مورد روزنامه هم همینطور است. اگر به شما بگویم که یک تبلیغ خاطره انگیز از روزنامه را که دیدید برای ما بگویید به احتمال زیاد هیچ تبلیغی به ذهن شما نخواهد رسید.

بخاطر همین است که شما نمی توانید تبلیغات هدفمندی را با این شیوه های تبلیغی انجام دهید. تبلیغات محیطی، تبلیغات غیر هدفمند هستند که به شما امکان هدفگیری مخاطب را نمی دهند در صورتی که در تبلیغات آنلاین شما به راحتی می توانید تمامی اطلاعات در مورد کسانی که می توانند مخاطب احتمالی شما باشند را بدست میاورید.

تبلیغات آنلاین بسیار انعطاف پذیر هستند، یعنی چه؟ فرض کنید شما کمپین گوگل ادوردزی را استارت کرده اید و در میانه راه متوجه می شوید که نتایجی که انتظار داشته بودید بدست نمی آورید، شما به راحتی می توانید متوجه شوید که اشتباه از کجاست و با اصلاح آن می توانید از اتلاف وقت و پول بیشتر خودداری کنید. اما در تبلیغات محیطی چطور؟ قبلاً‌ گفتیم که این نوع تبلیغات به طور کلی گران و هزینه بر هستند و معمولاً همان ابتدا باید هزینه را پرداخت کنید، و بله، شما باید هزینه رزرو جای تبلیغات خودتان را هم بپردازید!

در دسترس بودن

مسلماً افزایش استفاده از موبایل ها و تبلت ها در محبوبیت کنونی و روزافزون تبلیغات آنلاین بی اثر نبوده است، بر خلاف تبلیغات سنتی، امروز شما می توانید در حالی که فعالیت های روزمره خود را با موبایل یا تبلت خود انجام می دهید مخاطبان هدف را شناسایی و تبلیغ کنید.

در دسترس بودن
در تبلیغات آنلاین مخاطبان شما می توانند انتخاب کنند که محتوای شما به چه شکلی به دست آن ها برسد

یکی دیگر از مزیت های تبلیغات آنلاین این است که شما می توانید محتواهای خود را به شیوه های مختلفی در اختیار مخاطبان قرار دهید، در واقع مخاطبان شما می توانند انتخاب کنند که محتوای شما به چه شکلی به دست آنها برسد. این شیوه ها می توانند پست های شبکه های اجتماعی، پست های بلاگ وبسایت شما و یا ویدئوهای منتشر شده شما در یوتیوب باشد. بر هیچکس پوشیده نیست که بازاریابی محتوایی یکی از موثرترین راه های دستیابی به مشتریان جدید است. محتوا سوخت مورد نیاز تبلیغات شماست و کانال های تبلیغاتی شما را معرفی و فروش شما را به طور محسوسی بالا می برد.

بیایید از دیدگاه دیگری به این جنگ آنلاین و آفلاین نگاه کنیم. مهمترین مشکل تبلیغات محیطی عدم رعایت محیط، زمان و مکان و به طور کلی درهم ریختگی آن است، مشکلی که تقریباً تمامی شهرهای بزرگ دنیا با آن مواجه هستند. تمام شیوه های تبلیغاتی دهه اخیر؛ اعم از تماس های تلفنی، تبلیغات موجود در خیابان ها، کارت پستال ها، تبلیغات روی ساختمان ها و دیوارها و آسمان خراش ها و بیلبوردها و موارد مشابه، پیام هایی هستند که با مردم در نقطه اول تماس ( خانه ) یا حتی نقطه تماس دوم ( محل کار ) ارتباط برقرار نمی کنند.

مردم این شیوه تبلیغاتی را در دنیای سوم خود تجربه می کنند، جهانی که در آن در حال قدم زدن هستند یا اوقات فراغت خودشان را با تفریح می گذرانند. چیزی که بسیاری از طرفداران تبلیغات محیطی فراموش می کنند این است که مردم به زمانی برای راحت بودن و ریلکس کردن نیاز دارند و به همین علت متاسفانه بسیاری از شیوه های تبلیغات آفلاین برای مردم آزاردهنده هستند. وقتی تبلیغات شما به این نقطه برسد، مردم به سرعت آنها را نادیده می گیرند و در دفعه های بعدی واکنش نشان می دهند.

تبلیغات محیطی در برابر تبلیغات آنلاین
تبلیغات آنلاین هر روز قدرت بیشتری پیدا می کند

یکی از بهترین مثال های این موضوع شهر سائوپائولو برزیل است که در آن در مرکز شهر تمامی بیلبوردهای تبلیغاتی و تابلوهای مغازه ها و همچنین تبلیغات روی تاکسی ها و اتوبوس ها ممنوع اعلام شده است و اثری از آن ها نخواهید دید.

با این تفاسیر دور از انتظار نیست که به زودی کلیه تبلیغات محیطی و آفلاین از بین برود؛ مردم دوست ندارد که تبلیغات به صورت آن ها کوبیده شود، آنها هنوز هم می خواهند از زیبایی های معماری شهرشان لذت ببرند.

چیزی که بدیهی است این است که تبلیغات محیطی هیچگاه به تنهایی موفق نخواهند بود مگر این که با رسانه ی دیجیتالی همراه باشد و پیام خود را به صورت واضح به مخاطب برساند. تبلیغات محیطی در حال حرکت به سمت تاثیرپذیری از دیگر کانال ها است. به عنوان مثال تکنولوژی های موبایل تگینگ، تکنولوژی های صفحه های هوشمند و کیو آر کدها همگی برروی آن تاثیرگذار هستند. کیو آر کدها که ابتدا در ژاپن ظهور کردند و امروزه در سراسر اروپا و امریکا نیز استفاده می شوند در واقع بارکدهای دو بعدی هستند. افراد می توانند با استفاده از نرم افزارهای مخصوص اسکن این کدها و دوربین گوشی های همراه خود عکس های تبلیغاتی را اسکن کنند و به سایت فروشنده هدایت شوند. امروزه بسیاری از برندها و کمپانی از این شیوه تبلیغاتی استفاده می کنند. شما به راحتی با استفاده از این کدها در عرض چندین ثانیه به سایت فروشنده هدایت می شوید و می توانید محصول مورد نظرتان را تهیه کنید. اما باید در نظر داشت که این شیوه تبلیغاتی برای مخاطبان هدف مسن تر کمی مشکل ساز است.

تاثیر کیو آر کدها
کیو آر کدها ابتدا در ژاپن ظهور کردند و امروزه در سراسر دنیا استفاده می شوند

علاوه بر کیو آر کدها شما امروزه در شهرهای پیشرفته و ایستگاه های مترو یا اتوبوس می توانید بیلبوردهایی را ببینید که با مردمی که منتظر هستند صحبت می کنند. شما می توانید برای این بیلبوردها دست تکان دهید و با آنها بازی کنید و تا زمان آمدن مترو و اتوبوس سرگرم شوید. نکته اصلی این مدل تبلیغات نیز همین است، سرگرمی. نه فقط رساندن پیغام ” از من بخر، از من بخر ! “. تعدادی از بیلبوردها حتی قابلیت شناسایی چهره نیز دارند. البته که این قابلیت هنوز مانند گجت های به روز دنیا حرفه ای نیست و محدود است، به عنوان مثال این بیلبوردها قابلیت شناسایی جنسیت شما را فقط دارند. آنها همچنین ممکن است بتوانند از روی تحلیل مدل پوست مردم سن آنها را نیز تخمین بزند. بر همین اساس بیلبوردها ممکن است به شما محصول متفاوتی را پیشنهاد بدهند. مثلاً اگر فرد جلوی بیلبورد خانمی با سن کمتر از 40 سال باشد احتمالاً کرم نگهداری از پوست داو به او پیشنهاد می شود، اما اگر خانمی با سن بالاتر از 40 باشد ممکن است پیشنهادی که دریافت می کند کرم از بین برنده چین و چروک صورت باشد. همانطور که گفتیم بدیهی است که تبلیغات محیطی به شیوه سنتی در حال کشیدن نفس های آخرش است. تنها راهی که شاید و تنها شاید بتواند خودش را در دنیای دیجیتال امروز و آینده نجات دهد این است که خود را با این دنیا وفق دهد. مثال هایی که در بالا برای شما زدیم تلاش های تبلیغات آفلاین برای زنده ماندن در دنیای دیجیتال است و جالب است که تنها راه آن این است که با تبلیغات دیجیتال تلفیق شود و از آن کمک بگیرد.

در این مقاله سعی کردیم که شما را با تبلیغات محیطی آشنا کنیم، راه های کاربردی آنها را به شما نشان دهیم و در انتها نیز به شما نشان دادیم که معایب استفاده از تبلیغات محیطی نسبت به تبلیغات آنلاین چیست.

قطعاً دلیلی وجود دارد که در دنیای ما تبلیغات آنلاین به سرعت در حال رشد و گرفتن جای تبلیغات سنتی هستند؛ همانطور که گفتیم تاثیر بیشتر و انعطاف بیشتر در زمینه بودجه و دسترسی به مخاطبان هدف می تواند دلایل اصلی پیشی گرفتن تبلیغات آنلاین از رقیب سنتی خود باشد.شما برای وارد شدن به حوزه تبلیغات محیطی و سنتی باید زیربنای قوی وو مستحکم و همینطور بودجه زیادی داشته باشید و هنوز هم تضمینی نیست که حتماً موفق خواهید شد. تبلیغات محیطی مانند تیغ دو لبه هستند؛ گاهی وقت ها می توانند به شما قدرت بدهند اما متاسفانه در اکثر موارد اگر زیربنای قوی نداشته باشید شما را به خاک سیاه می نشانند، فرض کنید شما محصولی دارید و می خواهید آن را از طریق تبلیغات محیطی و سنتی معرفی کنید و برای این کار هزینه زیادی را هم در نظر می گیرید،‌ اما شما توان تولید انبوه آن را ندارید، اینجاست که تبلیغات محیطی روی بد خود را به شما نشان می دهد و در واقع تبلیغات شما را بر علیه خودتان قرار می دهد و احتمالاً شکست سنگینی می خورید. اوضاع زمانی بدتر می شود که شما بخواهید در سطح ملی، قاره ای  و یا جهانی فعالیت کنید، هزینه ای که باید برای تبلیغات محیطی با این روش پرداخت کنید سر شما را به درد خواهد آورد، مخصوصاً زمانی که هیچ گونه تضمینی برای موفقیت آن وجود ندارد، هیچ داده ای از مشتریانتان به شما نمی رسد و شما نمی دانید که آیا مخاطبان هدفتان شما را دیده اند یا خیر.

با همه این تفاسیر، فرض کنید که شما از پس هزینه ها برآمدید و می خواهید محصول خود را در مجلات و روزنامه ها منتشر کنید. شما چیزی بیشتر از یک کادر کوچک برای معرفی محصول گیرتان نمی آید! چطور می توانید محصول خارق العاده تان را در این فضای کوچک به خوبی با تمام ویژگی هایش به دیگران معرفی کنید؟ در صورتی که در دنیای وب، شما به اندازه تمام دنیا فضا دارید و علاوه بر نداشتن هزینه ها می توانید محصول خود را به هر شیوه ای که می پسندید به صورت مفصل معرفی کنید.

با این تفاسیر باز هم فرض کنید که شما تبلیغ تان را در همان کادر کوچک قرار دادید، چقدر طول می کشد که نوبت آگهی شما برسد تا برروی جای مخصوص آگهی ها قرار بگیرد؟ قطعاً هیچکس منتظر نیست تا شما تبلیغتان را بیاورید و بلافاصله چاپ شود، بنابراین تبلیغات در این فضاها وقت زیادی نیز از شما خواهد گرفت و باز هم باید بگوییم که در بستر وب کافی است یک کلیک بکنید تا تبلیغ شما همه جای دنیا دیده شود.

آمار ضریب نفوذ اینترنت
آمار ضریب نفوذ اینترنت در نقاط مختلف دنیا در ژانویه 2018

ضریب نفوذ اینترنت در میان مردم ایران تا سال 93 یعنی 5 سال پیش حدود 50 درصد بود و بیش از 46 میلیون نفر در کشورمان از اینترنت استفاده می کردند، تعداد کاربرانی که هر روز از اینترنت استفاده می کردند تا آن زمان بیش از 13 میلیون نفر بود، با توجه به رشد فوق العاده سریع فضای وب و شبکه های اجتماعی احتمالاً‌ می توانید حدس بزنید که امروز،‌5 سال بعد از آمار ارائه شده تقریباً اکثر مردم ایران به این پدیده دسترسی دارند. لازم است بیشتر بگوییم؟

اگر بخواهیم از دید دیگری بجز دید مالی به این قضیه نگاه کنیم نیز متوجه می شویم که شکی وجود ندارد که بازاریابی آنلاین تاثیر بسیار بهتری روی محیط زندگی ما نسبت به بازاریابی سنتی و عمدتاً چاپی می گذارد. برای محیط زندگی ما خیلی بهتر است که از بازاریابی آنلاین استفاده کنیم چرا که در این صورت دنیای خودمان را سبز تر نگه می داریم و می توانیم از انرژی های سبزتری برای کارهای بیزینسی خود استفاده کنیم.

با توجه به نکات ذکر شده در مورد این 2 مدل تبلیغ، باز هم همه چیز در دستان شماست که می خواهید از کدام یک استفاده کنید، در دنیایی که همه چیز حتی واحدهای پولی به سمت دیجیتالی  شدن پیش می رود و ربات ها جای انسان ها را می گیرند، آیا همچنان می خواهید به روش های سنتی دل ببندید یا شما هم به جهان جدید کسب و کارها وارد می شوید؟‌ انتخاب نهایی با شماست. قبل از گرفتن تصمیم، بهتر است یک بار دیگر به نکات مهم در تبلیغات محیطی نگاهی بیاندازید.

تبلیغات ترانزیت
تبلیغات محیطی خوب باید خلاقانه باشد
  1. تبلیغات آفلاین شیوه های کمتری دارند اما گاهی وقت ها تاثیرات بیشتری دارند چرا که فیزیکی هستند و مردم به همین علت آنها را دیرتر فراموش می کنند.
  2. دسترسی به مردم و مخاطبان هدف در تبلیغات محیطی بسیار محدودتر و کمتر از فضای وب است.
  3. عملکرد کمپین قابل اندازه گیری دقیق نیست و شما نمی توانید بفهمید که در کار خود چقدر پیشرفت کرده اید، پروسه ی تبلیغات محیطی طولانی است و جواب گرفتن از آن ( اگر جوابی قرار باشد بگیرید!‌ ) نیز طولانی تر.
  4. در تبلیغات محیطی هیچ راهی وجود ندارد که بفهمید مخاطبان تبلیغ شما را دیده اند و یا از شما شنیده اند یا خیر.
  5. تأثیر تبلیغات محیطی را نمی‌توان اندازه‌گیری کرد.
  6. در صورت استفاده از رسانه های مختلف برای تبلیغ باید در نظر داشته باشید که تبلیغات شما فقط در ساعات مشخصی دیده می شوند؛ چرا که برنامه های تلویزیونی و رادیویی در هفته در ساعات مشخصی پخش می شوند، روزنامه ها روزانه منتشر می شوند و مجله ها نیز به صورت هفتگی یا ماهانه منتشر می شوند.
  7. ایجاد کردن تغییر در تبلیغات محیطی آسان نیست و همچنین بسیار زمان بر است.
  8. تبلیغات محیطی هزینه بر است، مانند اجاره بیلبورد، بنرها و تبلیغات رادیویی نسبت به تبلیغات آنلاین بسیار گران تر هستند.
  9. تبلیغات محیطی به همه ی مردم نشان داده می شوند بدون توجه به این که آیا آنها مخاطبان شما هستند یا خیر.
  10. شما نمی توانید با تبلیغات محیطی با کسانی که تبلیغ شما را دیده اند و به شما جذب شده اند تعامل داشته باشید و این یکی از مهمترین معایب تبلیغات محیطی است.

جمع بندی

نمی توان اثر تبلیغات محیطی خلاقانه را نادیده گرفت ولی در دنیای امروز این نوع تبلیغات با وجود داشتن هزینه های گزاف برای کسب وکارها، بسیاری از فواید تبلیغات آنلاین با هزینه های بسیار کمتر را ندارد. مهمترین عیب این نوع تبلیغات این است که تأثیر تبلیغات محیطی را نمی‌توان اندازه‌گیری کرد. ولی در تبلیغات آنلاین به راحتی میزان اثربخشی کمپین ها را می توان بررسی کرد، همچنین آن ها را بهینه نمود. با توجه به آمار و ارقام ضریب نفوذ اینترنت پیشنهاد اکثر متخصصان کسب و کار تبلیغات دیجیتالی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره دانشگاه تبلیغات

اصولی تبلیغات آنلاین رو یاد بگیرید

  •  مبانی تبلیغات
  • مبانی تبلیغات دیجیتال
  • برندینگ
  • رفتار مصرف کننده
  • تبلیغات در سایت های ایرانی
  • گوگل آنالیتیکس
  • گوگل ادز
  • کپی رایتینگ
  • تبلیغات در شبکه های اجتماعی
  • افیلیت مارکتینگ
  • ویدیو مارکتینگ
  • گیمیفیکیشن
  • و …
آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی