🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

وب سایت تاکسونومی چیست؟ 4 نکته برای طراحی کتگوری ها

امروزه مخاطب به دنبال دریافت پاسخ خود و رفع هرچه سریع تر نیاز از طریق سرچ است. کاربر می خواهد پاسخ خود را سریع، راحت و بدون پیمودن مراحل زیاد و پیمایش سراسر سایت بدست آورد. ساختاری که کاربر انتظار دارد در سایت شما ببیند تاکسونومی (taxonomy) نام دارد. از لحاظ علمی، تاکسونومی روش طبقه بندی ای است که عوامل و موضوعات مختلف را بر اساس خصوصیات و ویژگی های آن ها دسته بندی می کند. تاکسونومی وب سایت می تواند شاخص تعیین کننده ای بر تجربه کاربری باشد و همچنین تاثیر بسیاری بر رتبه شما در موتور های جستجو دارد. در این مقاله تعریفی از تاکسونومی وبسایت ارائه خواهیم داد و به شما انواع تاکسونومی را معرفی می کنیم تا بتوانید ساختار بندی متناسب با وبسایت خود را بر اساس استفاده ای که از آن می کنید طراحی کنید.

در این مقاله می خوانید

ﺗﺎﻛﺴﻮﻧﻮمی، ﻧﻈام ﻣﻨﺪ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪﺍی ﺍﺯ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺩﺭ ﻳﻚ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﺮﺍﺗﺒﻲ است در این مقاله با ﺗﺎﻛﺴﻮﻧﻮﻣﻲ وب سایت آشنا می شوید.

امروزه مخاطب به دنبال دریافت پاسخ خود و رفع هرچه سریع تر نیاز از طریق سرچ است. کاربر می خواهد پاسخ خود را سریع، راحت و بدون پیمودن مراحل زیاد و پیمایش سراسر سایت بدست آورد. ساختاری که کاربر انتظار دارد در سایت شما ببیند تاکسونومی (taxonomy)  نام دارد. از لحاظ علمی، تاکسونومی روش طبقه بندی ای است که عوامل و موضوعات  مختلف را بر اساس خصوصیات و ویژگی های آن ها دسته بندی می کند. تاکسونومی وب سایت می تواند شاخص تعیین کننده ای بر تجربه کاربری باشد و همچنین تاثیر بسیاری بر رتبه  شما در موتور های جستجو دارد. در این مقاله تعریفی از تاکسونومی وبسایت ارائه خواهیم داد و به شما انواع تاکسونومی را معرفی می کنیم تا بتوانید ساختار بندی متناسب با وبسایت خود را بر اساس استفاده ای که از آن می کنید طراحی کنید.

طراحی وب سایت یکی از شاخه های بازاریابی دیجیتال است، برای شناخت تمام شاخه‌های این حوزه خواندن مقاله دیجیتال مارکتینگ را از دست ندهید.

 وب سایت تاکسونومی و ارتباط آن با URL و ساب دایرکتوری ها

تاکسونومی یا به عبارتی ساختار بندی وب سایت ارتباط مستقیمی با ساختار URL دارد، اینکه URL  ها طوری طراحی شوند که موضوع مورد بحث  صفحه خود را بتوانند به بهترین نحو منعکس کنند.  تفاوتی ندارد در کدامیک از صفحات وب سایت هستید، دامین شما همواره یکسان است. اما ساب دایرکتوری ها با تغییر هر صفحه ممکن است تغییر کنند.

برای مثال، فرض کنیم دامین شما www.samplewebsite.com است. شما احتمالا ساب دایرکتوری هایی دارید که با محتوای هر بخش مرتبط است. اگر دامنه شما یک صفحه “تماس با ما” یا “تخفیف های ویژه” داشته باشد، URL هرکدام بنا بر موضوع هر صفحه متفاوت خواهد بود، بدین معنی که هر صفحه آدرسی مشابه www.samplewebsite.com/contact یا www.sample website.com/offer خواهد داشت. اما آیا وب سایت تاکسونومی تنها به تغییر ظاهر URL ختم می شود؟ اهمیت آن چقدر است؟ آیا در سئو نیز سودمند است؟  در ادامه بحث به اهمیت ساختاربندی خواهیم پرداخت.

چرا تاکسونومی سایت اهمیت دارد؟

یک ساختار مناسب می تواند رفتار کاربر نسبت به سایت شما را بهبود ببخشد، بخصوص هنگامیکه محتوای سایت سازماندهی شده و طبق برنامه ای از پیش تعیین شده  تولید می شود. اگر کاربر با مراجعه به سایت شما دقیقا پاسخ سوالی را که دنبالش است بدست آورد شما را به عنوان منبعی معتبر خواهد شناخت و مدت زمان طولانی تری را (time on page) در وب سایت شما سپری خواهد کرد.

ارتباط برقرار کردن کاربران با وب سایت های فاقد ساختار مشخص و استاندارد دشوار است و معمولا این نوع سایت ها کاربر را دچار سردرگمی می کند. طبق آمار، اگر یک وب سایت ساختاربندی درستی  نداشته باشد، 38% بازدیدکنندگان ، آن را خیلی سریع ترک خواهند کرد.

تاکسونومی مناسب در بهبود نتایج موتور های جستجو یا seo تاثیر زیادی دارد و به شما کمک زیادی می کند، بطوریکه باعث آسانتر شدن کار خزنده ها  برای ایندکس کردن صفحه مربوطه می شود. فرض کنیم  شما دامنه www.recipe.com  را در اختیار دارید که در آن دستور پخت غذاهای متفاوت را قرار می دهید. از آنجاییکه شما می دانید کاربرانی که به سایت شما مراجعه می کنند سلایق متفاوتی داشته و به دنبال دستورآشپزی های متفاوتی هستند ، پس حتما به دنبال ایجاد کتگوری هایی برای همه نوع غذاها هستید تا هرچه سریع تر آنها را به هدفشان نزدیک کنید. همچنین در نظر داشته باشید سئو و طراحی سایت از کانال‌های بازاریابی دیجیتال است، برای آموزش کانال‌های دیگر این حوزه ‌می‌توانید در دوره دیجیتال مارکتینگ شرکت نمائید.

چرا تاکسونومی سایت اهمیت دارد؟

بطور مثال، اگر مخاطب شما به دنبال پیدا کردن دستور تهیه  یک دسر است، ترجیح می دهد بتواند خیلی سریع از طریق کتگوری ها رسپی های دسرها را ببینید. در چنین شرایطی اگر شما مطالب خود را دسته بندی نکرده باشید، به احتمال زیاد مخاطب نیاز خود را نمی تواند برطرف کند و با نارضایتی سایت شما را ترک خواهد کرد.

در نمونه گفته شده، آدرس صفحه می تواند www.recipes.com/desserts باشد. با انتخاب این آدرس کاربر متوجه خواهد شد با ورود به این صفحه چه مطلبی را خواهد یافت. همچنین، موتور های جستجو نیز با بررسی آدرس موضوع و مفهوم  آن را درک کرده و متوجه خواهند شد چه زمانی و برای کدام کاربران این صفحه را باید نشان دهند.

اما ساختاربندی مناسب هنگام برای طراحی وبسایت چیست؟ چگونه مطالب را دسته بندی کنیم که هم مخاطب بتواند به خواسته خود برسد و هم موتور های جستجو گمراه نشوند. در ادامه به این موضوع می پردازیم.

4 نکته مهم هنگام طراحی تاکسونومی وب سایت

هر وبسایتی  باید بطور همزمان بتواند  با کاربر خود ارتباط برقرار کند و از طرف دیگر برای موتور های جستجو نیز قابل فهم باشد . تلاش شما باید برای حفظ تعادل بین این دو مورد باشد.تولید محتوا های متعدد ولی بی کیفیت عدم رفع نیاز کاربر را در پی خواهد داشت.

با این حال برای طراحی ساختار مناسب  وب سایت خود لازم است چندین مورد را مدنظر قرار دهید:

1- مخاطب و پرسونا هدف خودت را بشناس!

مثل تمامی تکنیک های مرسوم بازاریابی، شناخت مخاطب کلیدی ترین مورد برای درک مخاطب است. مخاطب شما کیست؟ چرا وارد سایت شما شده است؟  دنبال چیست؟ درک نیاز آنها برای شما حیاتی است و با این کار می توانید استراتژی محتوا خود را بهبود ببخشید.

برای درک بیشتر این مفهوم به مثال قبلی برگردیم. بنظر شما کاربری که وارد سایت دستور غذا ها می شود دنبال چه چیزی می گردد و نیاز های او چیست؟ البته که او دنبال کمک برای آشپزی کردن است. اما آیا آنها نیاز های دیگری نیز دارند که بتوانید آنها را برطرف کنید؟ بطور مثال ممکن است بتوانید به او لوازم آشپزی یا مواد غذایی مرغوب پیشنهاد دهید.

اگر کمی وقت بگذارید و کاربران سایت خود و نیازهای آنان را مورد بررسی قرار دهید می تواند به شما کمک شایانی در ادامه روند طراحی سایت خود بدهد.

2- کلمات کلیدی خود را به روز کنید!

گام بعد از شناخت مخاطب و نیاز های وی، انجام اقدامات مناسب جهت نگه داشتن این مخاطب در سایت است. شاید پلن و استراتژی اولیه شما هنگام راه اندازی وبسایت  بتواند شما را در صفحه نتایج نشان دهد اما اضافه کردن کلمات کلیدی دیگری که با کتگوری های آتی شما همخوانی داشته باشند اقدامی حیاتی است. به عبارت دیگر، لازم است شما به مرور زمان لیست کلمات کلیدی خود را با توجه به تغییراتی که در ساختار وبسایت خود ایجاد می کنید، به روز رسانی کنید.

اینبار فرض کنید یک وبسایت مرتبط با گردشگری دارید که در آن نکات مختلفی که یک گردشکر باید هنگام سفر رعایت کند را قرار می دهید. با کمی جستجو، ممکن است به این نتیجه برسید که علاوه بر نکات مرتبط با سفر، مخاطب شما ممکن است اطلاعاتی را نیز درباره بیمه های مسافرتی، بلیت های اتوبوس یا حتی لوازم کمپینگ بخواهد کسب کند. دانستن این اطلاعات باعث می شود روند تولید محتوای خود را بروز رسانی کرده و نیاز های بیشتری از مخاطب خود را برطرف کنید.

3- منظم و یکپارچه باشید!

هرچقدر محتوا شما با کتگوری که در آن قرار دارد انطباق و ارتباط نزدیک تری داشته باشد، فهم و دسترسی به آن برای کاربران راحت تر خواهد بود.

 منظم و یکپارچه باشید!

بطور مثال در بلاگ هابسپات 4 کتگوری متفاوت وجود دارد : خدمات، فروش، بازاریابی و وبسایت. هر محتوایی بنابر موضوعی که دارد به یکی از این 4 قسمت  اختصاص می یابد. این ساختاربندی منظم  و یکپارجه باعث می شود کاربر راحت تر به اطلاعاتی که می خواهد برسد.

این ساختاربندی در سئو نیز تاثیر بالایی دارد زیرا ربات های گوگل به سایت هایی که ساختاربندی ضعیفی دارند امتیاز کمتری می دهند و سایت هایی که محتواهای غیر مرتبط و نامنظم داشته باشند اسپم شناخته می شوند.

4- ساختار پیچیده ممنوع!

شاید صدها کتگوری و دسته بندی متفاوت وجود داشته باشد که بخواهید آن ها را در وب سایت خود قرار دهید، اما هرگز فراموش نکنید که “هرچه کمتر، بهتر”.

تاکسونومی بهینه باید متمرکز و قابل فهم باشد. در www.recipes.com ، که مربوط به دستور غذا است، پیچیده نبودن به معنی حفظ تعداد پایین دسته بندی ها با موضوع های کلی تر است. بدین منظور که شما می توانید یک دسته بندی کلی مربوط با شیرینی پزی داشته باشید و در آن تمامی دستورات مرتبط با این رشته را  قرار دهید.

بطور مثال، اگر کسی دنبال دستورات شیرینی باشند به www.recipes.com/baking  وصل خواهند شد و اگر بخواهد دستور کیک پای سیب را مشاهده کنید، بهتر است به صفحه www.recipes.com/baking/apple-pie برود  .

انواع تاکسونومی وبسایت ها

بعد از اینکه مخاطب و پرسونای خود را شناسایی کردید و کتگوری های خود را انتخاب کردید، لازم است بهترین ساختار تاکسونومی را برای سایت خود ارزیابی کنید  و اجرا کنید. در این قسمت به انواع محتلف تاکسونومی ها اشاره خواهیم کرد تا بتوانید بهترین آن را برای وبسایت خود اجرا کنید.

وب سایت تاکسونومی فلت- flat

این دسته لیستی از دسته بندی های کلی مورد نیاز است. همه دسته بندی ها در مقایسه با هم ارزش واحدی دارند. این تاکسونومی  مناسب وبسایت های کوچکی است که محتوای زیادی ندارند.

وب سایت تاکسونومی فلت- flat

برای مثال، وبسایت که مرکز پزشکی محتوای زیادی برای انتشار ندارد. صفحه نخست وبسایت ها تنها شامل 4 یا 5 کتگوری باشد مثل “درباره ما” “تماس با ما” ” وقت گرفتن” “آدرس مجموعه” و “خدمات”. کاربرانی که به این وبسایت مراجعه می کنند بیشتر از این اطلاعات لازم ندارند.

وب سایت تاکسونومی سلسله مراتبی

در این نوع تاکسونومی، کتگوری ها بر اساس اهمیت آن ها چیده می شوند. سایت های بزرگتر معمولا از این تیپ استفاده می کنند. حرکت به پایین یک ساختار سلسله مراتبی به معنای جزئی تر شدن دسته بندی ها و موضوعات است. با این کار کاربران می توانند به سرعت بین بخش ها و دسته های مختلف  پیمایش کنند. موتورهای جستجو نیز این ارتباط را به خوبی تشخیص خواهند داد.

وب سایت تاکسونومی سلسله مراتبی

به عنوان مثال، hubspot.com سه دسته اصلی را در بالای صفحه نمایش می دهد: نرم افزار، قیمت گذاری و منابع. هر یک از آن دسته بندی ها کلی و گسترده است. اگر کاربری روی آنها رود، دسته های جزئی تری بالا آمده و به آنها نشان داده می شود. توجه به این نکته ضروری است که نباید دسته ها و زیر دسته ها زیاد باشند ، زیرا اختصاص بیش از حد کتگوری ممکن است برای کاربران و خزنده های موتور های جستجو گیج کننده و مبهم باشند.

وب سایت تاکسونومی شبکه ای

ساختار بندی شبکه ای شامل سازماندهی محتوا در دسته های مرتبط و هم خانواده است. نکته مهم در این دسته بندی قابل فهم  بودن آن برای کاربران است.

وب سایت تاکسونومی شبکه ای

به عنوان مثال، دسته “پرطرفدارترین ها” در یک وب سایت ممکن است شامل لیستی از مقالات مختلف باشد که طیف گسترده ای از موضوعات محبوب در بین مخاطبان را پوشش می دهد. با این حال وجه اشتراک همه آنها  رتبه بندی بالا ، بازدید بالا و بازنشری است که دریافت کرده اند.

وب سایت تاکسونومی وجهی

وقتی موضوعات را می توان به چندین دسته بندی مختلف اختصاص داد ، طبقه بندی وجهی به کار می رود. سایتهایی که  از این ساختار استفاده می کنند ، به کاربران امکان می دهند با مرتب سازی بر اساس متغیر های دلخواه و فیلتر کردن، محتوا مورد نظر خود را پیدا کنند.

وب سایت تاکسونومی وجهی

بطور مثال، نایکی طیف گسترده ای از محصولات دارد. با اینکه  نایکی دسته بندی های مختلفی برای کفش ها و پوشاک متفاوت دارد، از زیر دسته های مربوط به رنگ، سایز و قیمت  نیز استفاده می کند.اگر یک کفش با جستجوی “کفش آبی” نمایش داده شود، ممکن است با عبارت ” کفش ارزان” نیز نمایش داده شود.

برای تاکسونومی (طبقه بندی) وب سایت خود وقت بگذارید

ایجاد و حفظ یک طبقه بندی موفق وب سایت که برای کاربران و موتورهای جستجو قابل فهم باشد اثری حیاتی در پیشبرد اهداف بازاریابی شما  دارد. اگر سایر عناصر سایت شما قبلاً برای سایر فاکتورهای رتبه بندی SEO بهینه شده باشد ، افزودن طبقه بندی ساختاری به سایت شما کمک می کند رتبه بالاتری در نتایج جستجوی جستجو داشته باشد و در نتیجه این باعث ماندگاری بیشتر کاربران در سایت شما است.

منبع: https://blog.hubspot.com/marketing/website-taxonomy

نتیجه گیری

در این مقاله ابتدا به تعریف تاکسونومی پرداختیم سپس به ارتباط آن با URL و اهمیت آن پرداختم. در ادامه به مواردی لازم  هنگام ساختاربندی وبسایت خود اشاره کردیم و به 4 مورد اشاره کردیم. در پایان نیز به انواع تاکسونومی ها پرداختیم. وب سایت شما کدامیک از این ساختاربندی ها را داراست؟ از تجربه های خود هنگام طراحی آن و مواردی که لازم است هر شخص در مورد تاکسونومی سایت خود بداند در کامنت ها بنویسید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده و آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره راه اندازی فروشگاه اینترنتی

درآمد آنلاین چندبرابری داشته باش!

  • راه اندازی سایت فروشگاهی
  • تولید محتوا
  • تبلیغات آنلاین
  • استراتژی فروش 
  • و…

دوره استراتژی دیجیتال مارکتینگ

با استراتژی هدفمند درآمدت رو بیشتر کن

  • کنترل
  • بررسی تاکتیک ها
  • تدوین استراتژی
  • مشخص کردن اهداف
  • تحلیل موقعیت
  • پیاده سازی و اجرا
  • و …

دوره مدیریت دیجیتال مارکتینگ

تخصصی ترین دوره دیجیتال مارکتینگ

  • اصول دیجیتال مارکتینگ 
  • طراحی سایت 
  • بازاریابی محتوایی
  • گوگل آنالیتیکس
  • گوگل تگ منیجر
  • گوگل ادز
  • سئو
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی
  • طراحی کمپین های تبلیغاتی
  • استراتژی دیجیتال مارکتینگ

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی