🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

کارآفرینی چیست؟ کارآفرین کیست؟+ 10 کارآفرین موفق

همین الآن که در حال خواندن این مقاله هستید مطمئناً تابحال چندین بار ایده های مختلف بیزینسی و کسب و کاری مختلف به ذهنتان خطور کرده است. فرقی ندارد که بیکار باشید، کارمند باشید، دانشجو باشید، شغل آزاد داشته باشید، مکانیک باشید، آرایشگر باشید یا هر شغل دیگری، شما هم قطعاً دوست داشته اید که خودتان رئیس خودتان باشید و بقیه برای شما کار کنند. شما همیشه دوست داشته اید که یک کارآفرین بزرگ باشید. اما بیایید با هم ببینیم که مفهوم کارآفرینی چیست و چگونه می توانیم یک کارآفرین موفق باشیم. در این مقاله کارآفرینی به شما همه چیز درباره کارآفرینی را می گوییم، مهارت های کارآفرینی را به شما یاد می دهیم، استراتژی برای کارآفرینی، اهمیت ایده کارآفرینی، برنامه ریزی برای کارآفرینی، همه و همه را به شما یاد می دهیم و بعد از خواندن این مقاله دیگر سوال " چگونه کارآفرین شوم " در ذهن شما وجود نخواهد داشت.

در این مقاله می خوانید

کارآفرینی (Entrepreneurship) به فرآیند خلق ارزش جدید از طریق یک تلاش متعهدانه با در نظر گرفتن ریسکهای ناشی از آن اطلاق می‌شود. در این مقاله با مفهوم کارآفرینی، همچنین ویژگی های کارآفرینان موفق آشنا خواهید شد.

همین الآن که در حال خواندن این مقاله هستید مطمئناً تابحال چندین بار ایده های مختلف بیزینسی و کسب و کاری مختلف به ذهنتان خطور کرده است. فرقی ندارد که بیکار باشید، کارمند باشید، دانشجو باشید، شغل آزاد داشته باشید، مکانیک باشید، آرایشگر باشید یا هر شغل دیگری، شما هم قطعاً دوست داشته اید که خودتان رئیس خودتان باشید و بقیه برای شما کار کنند. شما همیشه دوست داشته اید که یک کارآفرین بزرگ باشید. اما بیایید با هم ببینیم که مفهوم کارآفرینی چیست و چگونه می توانیم یک کارآفرین موفق باشیم. در این مقاله کارآفرینی به شما همه چیز درباره کارآفرینی را می گوییم، مهارت های کارآفرینی را به شما یاد می دهیم، استراتژی برای کارآفرینی، اهمیت ایده کارآفرینی، برنامه ریزی برای کارآفرینی، همه و همه را به شما یاد می دهیم و بعد از خواندن این مقاله دیگر سوال ” چگونه کارآفرین شوم ” در ذهن شما وجود نخواهد داشت.

کارآفرینی را می توان پروسه ی طراحی، اجرا و پیش بردن یک بیزینس جدید که معمولاً بیزینس کوچکی هم هست ( در ابتدای کار ) نامید و به کسانی که در این مسیر قدم بر می دارند کارآفرین گفته می شود. کارآفرینی را معمولاً به عنوان ظرفیت و تمایل به ساخت، سازمان دهی و مدیریت یک بیزینس به همراه تمامی ریسک های پیاده سازی آن تا زمانی که به سود برسید، توصیف کرد.

همانطور که می بینید اکثریت تعاریف کارآفرینی به اجرا و مدیریت یک ایده بیزینسی اطلاق می شود اما باید توجه داشته باشید که با توجه به ریسک بالای شروع کردن یک استارت آپ، تعداد زیادی از استارت آپ ها ( تقریباً 8 تا از هر 10 تا ! ) به علل مختلفی اعم از کمبود بودجه، تصمیمات بیزینسی بد، رکود اقصادی، کمبود تقاضای بازار و یا همه ی این موارد با هم شکست می خورند.

اگر بخواهیم تعریف جامع تری در مورد کارآفرینی از جنبه اقصادی ارائه بدهیم، می توان گفت که کارآفرین شخصی است که قابلیت شناسایی اختراعات یا تکنولوژی هایی را داراست که موقعیت این را دارند که به یک محصول یا خدمات سودآور تبدیل شوند. او می تواند این موقعیت های دارای پتانسیل را شناسایی کند و در جهت تبدیل این اختراع یا استعداد به محصولی قابل فروش قدم بردارد.

المان های کارآفرینی

همانطور که گفتیم، کارآفرین ها معمولاً صاحب یا مدیر کسب و کاری هستند که با وجود ریسک ها و با تکیه بر استعداد، اختراع و توانایی های خود سعی در ایجاد سودآوری دارند. کارآفرین ها به عنوان مدیر مجموعه معمولاً وظیفه نظارت برروی اجرا و میزان رشد مجموعه را دارند. کارآفرینی یعنی خلق یک چیز جدید، چیز متفاوت. کارآفرینان در واقع ارزش ها عوض می کنند.

المان های کارآفرینی
کارآفرینی یعنی خلق یک چیز جدید، یک چیز متفاوت

کارآفرینی 4 بخش اساسی دارد. در بخش اول لازم است که موقعیت و شرایطی وجود داشته باشد که بتوان با ایجاد تغییرات در منابع موجود به سودآوری رسید. در بخش دوم کارآفرینی به افراد مختلفی نیاز دارد تا بتوانند جنبه های مختلف وجود یک موقعیت شغلی را شناسایی کنند و توانایی این کار را داشته باشند. در بخش سوم، باید همیشه به یاد داشته باشید که ریسک پذیری اصلی جداناپذیر از کارآفرینی است. در بخش آخر، کارآفرینی نیازمند مهارت ایجاد برنامه ریزی و هماهنگ سازی میان منابع و مردم است.

اگر نگاهی در تاریخچه کارآفرینی بیاندازیم، وجود کارآفرینی به شکل امروزی را تقریباً می توان مدیون ریچارد کنتیلون و آدام اسمیت در اواخر قرن 17 و قرن 18 دانست، اما در عین حال، کارآفرینی تا اواخر قرن 19 و ابتدای قرن 20 به صورت تئوری مقوله ای رد شده بود. روی کار آمدن مفهوم کارآفرینی در پس از این دوره در دهه 30 میلادی را باید مدیون تلاش و پژوهش های جوزف شومپتر و دیگر همکاران اقصاد دانش باشیم. طبق گفته شومپتر کارآفرین کسی است که بتواند یک ایده کارآفرینی و اختراع را به یک محصول موفق تبدیل کند.

کارآفرینی و کسب و کارهای کوچک

کارآفرینی ارتباط ناگسستنی با مفهوم کسب و کار کوچک دارد، در واقع این 2 معمولاً همه جا با هم و در کنار هم استفاده می شوند. در حالی که تقریباً می توان گفت تمامی پروژه های کارآفرینی در ابتدا مدل کسب و کار کوچکی هستند، نمی توان گفت که تمامی کسب و کار های کوچک جنبه ی کارآفرینی دارند. بسیاری از کسب و کارهای کوچک حتی کسب و کارهای کوچک در ایران، کارآفرینی نیستند چرا که ممکن است تعداد کارمندان کمی داشته باشند، مدل ذهنی کارآفرینی نداشته باشند و یا محصول و خدماتی را ارائه می دهند که قبل از شروع به کار آنها وجود داشته اند و هدف اصلی آنها رشد نیست. در عوض، فعالیت های کارآفرینی معمولاً به صورتی است که کارآفرین همانطور که گفتیم، ایده در کارآفرینی و برای شروع کار را با توجه به استعداد، اختراع و ایده به خصوصی شروع می کند، طراحی و توسعه محصول را در دستور کار قرار می دهد،‌ طراحی پیشنهاد اولیه به بازار را در نظر می گیرد و در نتیجه بیزینس خود را با برنامه ریزی صحیح، وفق دادن خود با شرایط محیطی و درک ضعف ها و قدرت های خود به مسیر رو به رشد هدایت می کند. این چیزی است که یک کارآفرین موفق می سازد.

کارآفرینی و کسب و کارهای کوچک
تمامی پروژه های کارآفرینی در ابتدا مدل کسب و کار کوچکی هستند

تا اینجا سعی کردیم تعریف کاملی از کارآفرینی به شما ارائه دهیم و نکات کارآفرینی و مفهوم آن را برای شما بازگو کنیم. حال بیایید نگاهی به مدل های مختلف کارآفرینی بیاندازیم، این مدل ها نوعی پیشنهاد کارآفرینی برای شمایی است که می خواهید در آینده کارآفرینی موفق شوید تا بتوانید با توجه به این دسته بندی ها راه خود را بهتر شناسایی کنید.

مدل های کارآفرینی

کارآفرینی کسب و کار کوچک

در دنیای امروز، اکثر کسب و کار هایی که می بینید، حتی آنهایی که به نظر شما شاید بزرگ به نظر بیایند، جزو کسب و کار های کوچک محسوب می شوند. در ایالات متحده امریکا، 99.7 درصد کمپانی ها کسب و کار کوچک محسوب می شوند در صورتی که بیش از 50 درصد کارمندان غیر دولتی برای آنها کار می کنند. این کمپانی به ندرت سودآوری دارند،‌ در واقع سودی که آنها دارند فقط برای امرار معاش و حمایت از خانواده هایشان کافی است. اکثر این کمپانی ها توسط بودجه خانوادگی و یا وام های کسب و کار های کوچک اداره می شوند.

مثال های کسب و کارهای کوچک شامل آرایشگاه ها، هایپر مارکت ها،‌ الکترونیکی ها، لوله کش ها و موارد مشابه می شوند.

کارآفرینی استارت آپ های قابل اندازه گیری

در این مدل کارآفرینی، کارآفرینان کمپانی خود را با ایمان به این که دیدگاه آنها می تواند دنیا را تغییر دهد استارت می زنند. بودجه این افراد و استارت آپ ها معمولاً توسط شرکت های مخصوص سرمایه گذاری برروی استارت آپ ها تامین می شود. هدف این کارآفرینان پیدا کردن مدل بیزینسی قابل اندازه گیری و قابل تکرار است. زمانی که کارآفرینان به این مهم دست پیدا کردند، حالا زمان ورود سرمایه گذاران برای پیشرفت برنامه است.

کارآفرینی استارت آپ های قابل اندازه گیری
کارآفرینان در قدم اول به دنبال مدل بیزینسی قابل اندازه گیری و قابل تکرار هستند

مثال های کارآفرینی استارت آپی شامل فیس بوک، اینستاگرام، فروشگاه های آنلاین و غیره است.

کاررآفرینی کمپانی های بزرگ

کمپانی های بزرگ با تکیه بر کارمندان خلاق خود، محصولات جدیدی تولید می کنند که با محصولات کلیدی و اصلی آنها هم راستا هستند. محصولات جدید به علت تغییر در نیاز های مشتریان و پیشرفت تکنولوژی تولید می شوند. کمپانی های بزرگ معمولاً‌ این کار را با شریک شدن با استارت آپ های کوچکتر و یا خریدن امتیاز آنها انجام می دهند. مثال های کارآفرینی کمپانی های بزرگ گوگل، اپل، سامسونگ و غیره را شامل می شوند.

کارآفرینی اجتماعی

کارآفرینی اجتماعی جایی است که یک کارآفرین محصول و خدماتی را تولید می کند که به رفع نیازهای اجتماعی مردم می پردازد. تنها هدف این افراد ایجاد دنیای بهتری برای مردم است و به ثروت و یا درآوردن پول فکر نمی کنند. این بیزینس های می توانند غیرسودآور، سورآور و یا دوگانه باشند.

یکی از مثال های خوب این افراد سازمانی است به نام سیف پوینت تراست که توسط مارک کوشکا بوجود آمده است. هدف این سازمان طراحی دوباره ی ابزار پزشکی در راستای معرفی سرنگ های یکبار مصرف ارزان برای کلینیک های پزشکی که دچار کمبود بودجه در سراسر دنیا هستند، است. این کمپانی تابحال موفق شده است که با سرنگ های یکبار مصرف خود، بیش از 40 میلیون واکسن و تزریق مطمئن در بیش از 40 کشور دنیا انجام دهد.

رفتارهای کارآفرینی (کارآفرین موفق کیست)

همانطور که گفتیم اکثر کارآفرینان به چشم یک مخترع دیده می شوند. کسانی که طراح ایده های جدید و پروسه های بیزینسی هستند. مهارت های مدیریتی و ساخت و سازمان دهی تیم به عنوان اصلی ترین ارکان یک کارآفرین موفق شمرده می شوند. همانطور که رابرت ریش یکی از بزرگترین اقتصاددان ها و سیاستمداران تاریخ می گوید؛ قدرت رهبری، مهارت در مدیریت و ساخت تیم توانایی های حیاتی یک کارآفرین موفق هستند.

رفتارهای کارآفرینی
مهارت های مدیریتی و سازمان دهی تیم به عنوان اصلی ترین ارکان یک کارآفرین موفق شمرده می شوند

بیایید با هم نگاهی به ویژگی های رفتاری کارآفرینان بیاندازیم.

ریسک پذیری گاهاً بی قید و شرط

کارآفرینان مایلند که با کمال میل تمام حرفه ی کاری خود و امنیت مالی شان را در معرض شدیدترین ریسک ها و فقط برای یک ایده که به ذهنشان خطور کرده است، قرار دهند، ایده ای که حتی اطمینانی برای موفقیتش وجود ندارد. یکی از دلایل این کار،‌ این است که کارآفرینان مسائلی را که شاید از نظر بسیاری از مردم کارهای ریسکی به نظر بیایند، به عنوان یک ریسک قبول ندارند. خیلی از آنها در مورد مسائلی که شاید از نظر شما ریسکی باشد، خطری نمی بینند. از دیدگاه کارآفرینی، ما 3 نوع ریسک یا خطر داریم.

  1. ریسک: که کاملاً قابل اندازه گیری است – به عنوان مثال احتمال بیرون آوردن یک توپ قرمز از جعبه ای که در آن 5 توپ قرمز و 5 توپ سفید قرار دارد.
  2. ابهام: که به صورت کامل قابل اندازه گیری نیست – به عنوان مثال، در مثال قبلی فرض کنید که می خواهید یک توپ قرمز دربیاورید اما این دفعه تعداد توپ های سفید را نمی دانید.
  3. شک قاطع: که اندازه گیری آن غیرممکن است – فرض کنید در مثال قبلی، هیچ اطلاعاتی درباره محتویات و رنگ های توپ های داخل جعبه نداشته باشیم و بخواهیم توپ قرمز را دربیاوریم.

نکته جالب اینجاست که با این که کارآفرینان به تمامی این نوع ریسک ها اشراف دارند، اما تقریباً‌ میتوان گفت که زندگیشان با شک قاطع پیوند خورده است! مخصوصاً زمانی که موضوع راجب خلق یک محصول یا خدمات با بازار هدفی است که پیش از آن اصلاً وجود نداشته است.

قابلیت مربی گری و نصیحت پذیری

قابلیت مربی گری و نصیحت پذیری
یک کارآفرین ویژگی مربی گری و ریسک پذیری را تواماً باید داشته باشد

توانایی کارآفرینان در کار کردن و نصیحت پذیرفتن از سرمایه گذاران و همکارانشان همیشه به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی موفقیت در کارآفرینی مطرح بوده است. در عین حال، جالب این جاست که بسیاری از اقتصاددان ها معتقدند که کارآفرینان همیشه نباید به نصیحت های افرادی که در کنارشان هستند گوش داده و عمل کنند، هر چقدر که فرد نصیحت کننده پخته و دانا باشد، چرا که کارآفرینان دانش بسیار وسیع تری در حوزه ای که در آن فعالیت و تولید محصول می کنند نسبت به دیگر افراد دارند. اما شما به خاطر داشته باشید که اگر کارآفرینی بیشتر به حرف دیگران گوش بدهد و مربی گری آنها را بپذیرد دلیل بر موفقیت وی نیست، و همین طور بلعکس.

استراتژی کارآفرینی

استراتژی هایی که کارآفرینان می توانند در ذهن خود پرورش دهند ممکن یکی از موارد زیر و یا چندتا از آنها باشد.

  1.  بوجود آوردن یک محصول، خدمات یا پروسه
  2.  بهینه سازی مکرر پروسه
  3.  کشف مدل های جدید کسب و کار
  4.  استفاده از تکنولوژی
  5.  استفاده از هوش بیزینسی
  6.  استفاده از استراتژی های اقتصادی
  7.  پیاده سازی طرح های محصولات و خدمات قابل تولید در آینده
  8.  بهینه سازی مدیریت استعدادها

ویژگی های فردی و ارتباط آنها با موقعیت های کاری

قطعاً تا به اینجا فهمیده اید که کارآفرینی هنگامی اتفاق می افتد که “شخصی کاملاً ریسک پذیر و بی باک” با یک ” موقعیت کارآفرینی ” مواجه می شود و این 2 همدیگر را مانند آهنربا به هم جذب می کنند، نتیجه چه می شود؟‌ درست است، کارآفرینی. در واقع محققان سالهاست که دارند برروی افرادی که موقعیت هایی می بینند که اکثریت مردم آنها را نمی بینند، آن موقعیت ها و ریسمانی که این 2 را به هم متصل می کند تحقیق می کنند. بسیاری از محققین این زمینه معتقدند که اکثر کارآفرینان این کار را عمدتاً به 2 دلیل انجام می دهند؛ یا آنها کاری را که انجام می دهند به عنوان یک نیاز برای بقای جامعه می بینند، و یا این کار را انجام می دهند تا نیازشان برای موفقیت که از درون آنها نشات می گیرد را برطرف کنند.

درک موقعیت

مهارت نوآوری کارآفرینان معمولاً به خصوصیت های ذاتی آنها برمی گردد که خود نشات گرفته از برونگرایی و تمایل آنها به ریسک است. طبق گفته جوزف شومپتر، توانایی نوآوری، معرفی تکنولوژی های جدید، افزایش بازده و سودآوری و پیاده سازی محصولات و خدمات جدید از عناصر شخصیتی هر کارآفرین است. طبق تحقیقات بسیاری از دانشمندان وجود ژن های خاصی در افراد خاص باعث می شود که شخصیت آنها به نوعی بار بیاید که فقط بتواند رئیس خود باشد و به این حرفه کشیده شود. کارآفرینان معمولاً می توانند بازارهای دست کم گرفته شده و حتی بازارهایی که هنوز به وجود نیامده اند را ببینند. بعضی از کارآفرینان حتی معتقدند که می توانند چیزی که دیگران به آن فکر می کنند را نیز حس کنند، البته نباید از این نکته غافل شویم که رسانه ها نیز با مانورهای خود روی این افراد به عنوان رهبران و نوآوران خارق العاده تاثیر زیادی برروی این جو ایجاد شده در اطراف این افراد دارند. بسیاری از کارآفرینان در اکثر مواقع دارای اعتماد به نفس کاذب و توهم کنترل هستند، مخصوصاً در زمانی که می خواهند بیزینس خود را گسترش دهند و یا محصول جدیدی را ارائه کنند.

ارتباطات

یک کارآفرین موفق باید سیستم ارتباطاتی قوی را بوجود بیاورد
یک کارآفرین موفق باید سیستم ارتباطاتی قوی را بوجود بیاورد

کارآفرینان به منظور رشد و بقای بیزینس خود مخصوصاً در ابتدای کار، باید روابط عمومی کارآمدی را یاد بگیرند تا بتوانند با سرمایه گذاران و افراد داخل و بیرون از شرکت خود به خوبی ارتباط برقرار کنند. یک کارآفرین موفق باید سیستم ارتباطاتی را بوجود بیاورد که به وسیله آن بتواند کارکنان خود را با کارکنان دیگر شرکت ها و همچنین مشتری ها به خوبی متصل کند. کارآفرین باید رهبر کاریزماتیکی باشد، تا بتواند ویژن و هدف خود را به تمامی کارکنانش منتقل دهد و باعث شود آنها هم با او هم حس باشند، فقط به این طریق است که می توان یک تیم قدرتمند و هم راستا ساخت.

ایجاد این ارتباط شاید به این سادگی ها که فکر می کنید نباشد. کارآفرینان باید بتوانند ویژن خود را از طریق نوشتاری و هم از طریق گفتاری به کارکنان و مشتریان و سهام داران و سرمایه گذاران منتقل کنند. این ارتباط موثر به فاکتورهای مختلفی از جمله تن صدا، چشمان گوینده و شنونده، زبان بدن، حرکات دست و حتی آثار احساسات مختلف در چهره بستگی دارد.

تا اینجا سعی کردیم شما را با مفهوم کارآفرینی و استراتژی ها و رفتارهای کارآفرینان آشنا کنیم، حال بیایید نگاهی به چند تن از موفق ترین کارآفرینان دنیا بیاندازیم.

Andrew Carnegie
Andrew Carnegie
Andrew Carnegie بنیان‌گذار شرکت فولاد کارنگی بود که بعداً به شرکت فولاد ایالات متحده یا یو.اس.استیل تبدیل شد

اَندرو کارنِگی Andrew Carnegie سرمایه‌دار و نیکوکار اسکاتلندی‌تبار آمریکایی بود. او بنیان‌گذار شرکت فولاد کارنگی بود که بعداً به شرکت فولاد ایالات متحده یا یو. اس. استیل تبدیل شد. اندرو کارنیجی عاشق بیزینس بود. از زمان شروع کار وی در بیزینس فولاد، کارخانه های وی همیشه در زمینه تکنولوژی پیشتاز بودند. کارنیجی علاوه بر پروسه های کاری فوق العاده اش به تایمینگ و زمان بندی عالی نیز معروف بود، او همیشه به دنبال جاهایی بود که دچار رکود اقتصادی باشد و بتواند با قیمت های بسیار پایین دارایی های مربوط به فولاد را از آنجا تهیه کند. کارنیجی سالهای آخر عمر خود را در آرامش سپری کرد و بیزینس خود را به دیگران سپرد.

Thomas Edison

اشتباه ندیده اید،‌ درست است، توماس ادیسون! خیلی از ما ها چه از زمان کتب درسی و دانشگاهی تا به امروز ادیسون را به عنوان یک مخترع می شناخته ایم، اما در واقع چیزی که هوش وی را به صورت تمام و کمال نشان می دهد کسب و کار او است نه اختراعاتش. ادیسون علاوه بر اختراعاتش در زمینه های کاری خود همیشه در حال تحقیق و توسعه بود،‌ وی در ابتدا به کمپانی ها و بیزینس های زیادی خدمات ارائه می کرد تا این که تصمیم گرفت خودش وارد کسب و کار شود و توانست تقریباً تمام ایالات متحده امریکا را تحت حمایت خود در بیاورد و به بزرگترین قطب لوازم الکتریکی کشور تبدیل شود. ادیسون صاحب کمپانی جنرال الکتریک بود و بسیاری از شرکت های الکتریکی و الکترونیکی امروزی وجود خودشان را مدیون ادیسون هستند. اگرچه اختراعات و نبوغ ادیسون به خودی خود باعث شهرت همیشگی این فرد بوده و خواهد بود، اما این کمپانی های ادیسون هستند که نام وی را همیشه جاودان نگه خواهند داشت.

Henry Ford
Henry Ford
فورد کاری کرد که تمام آمریکا و نه فقط ثروتمندانش برروی 4 چرخ سوار شوند

هنری فورد اتومبیل را اختراع نکرد. او عضو گروهی از افرادی بود که برروی اتومبیل ها کار می کردند و در واقع، حتی نزدیک به بهترین بودن در میان آنها نیز نبود. اما در عوض، این افراد ماشین ها را با قیمت هایی می فروختند که فقط افراد خیلی ثروتمند می توانستند از پس هزینه آنها بربیایند، فورد کاری کرد که تمام آمریکا و نه فقط ثروتمندانش برروی 4 چرخ سوار شوند. تلاش ها و سیاست های فورد برای این که هر محصولش از محصول قبلی قویتر، سریعتر و ارزان تر باشد باعث شده است که تمامی مردم آمریکا هنگامی که به فکر خرید ماشین می افتند اولین برندی که به ذهنشان خطور می کند فورد باشد.

Walt Disney

شاید اگر در سال 1920 زندگی می کردید، اگر کسی به شما می گفت که فردی به نام والت دیزنی در شرف ایجاد یک تغییر عظیم فرهنگی در دنیای انیمیشن و فیلم بود باورتان نمی شد. والت دیزنی یک انیمیشن ساز با استعداد در یکی از کمپانی های تبلیغاتی بود و در عین حال در گاراژ کوچکی که داشت به صورت جداگانه انیمیشن های کوتاه می ساخت. جالب است بدانید که اولین شخصیتی که دیزنی ساخت، الهام گرفته از موشی بود که مدام در دفتر کارش در حال رفت و آمد بود، وی نام این کرکتر را میکی ماوس گذاشت و او را به عنوان قهرمان داستان اولین انیمیشن خود در سال 1928 قرار داد. موفقیت این انیمیشن به دیزنی این اجازه را داد که کارخانه ساخت کارتونی را راه اندازی کند که دارای تیم کاملی از انیمیشن سازها، موزیسین ها و هنرمندان بود. دیزنی از میکی ماوس برای کسب درآمد از بسیاری از شهربازی ها، انیمیشن ها و کارتون های طولانی و اهداف تبلیغاتی استفاده کرد. بعد از مرگ او، اکنون کمپانی والت دیزنی بزرگترین کمپانی مدیا در دنیا محسوب می شود.

Bill Gates
بیل گیتس شرکت مایکروسافت را در سال 1975 تاسیس نمود
بیل گیتس شرکت مایکروسافت را در سال 1975 تاسیس نمود

وقتی از مردم درباره بیل گیتس سوال کنید، معمولاً با صفاتی همچون ثروتمند، باهوش و اهل رقابت مواجه می شوید. در میان این صفات، این روحیه رقابت طلبی بیل گیتس است که او را به جایی که الان هست رسانده است. بیل گیتس نه تنها جنگ های مربوط به سلطه سیستم های عامل و موتورهای جستجو در تاریخ را برده است، بلکه او سود هایی که از برد این جنگ ها به دست آمده را ذخیره می کرد تا در جنگ های بعد از نیز پیروز شود. کنسول بازی اکس باکس یکی از بیزینس های کناره ای است که گیتس با آن به میدان جنگ بازی های رایانه ای نیز وارد شد. این قدرت پیش بینی و مبارزه طلبی بیل گیتس است که او را در دنیای بازی های رایانه ای، موتورهای جستجو، سیستم های عامل، اسمارت فون ها و بسیاری از میادین تکنولوژی دنیا پیروز کرده است.

Steve Jobs

برخلاف اکثر افراد این لیست، ممکن است بزرگترین دستاوردهای استیو جابز فقید در صفحات تاریخ حتی نگارش نشده باشند. جابز به همراه دوست خودش کمپانی اپل را پایه گذاری کرد، یکی از اندک کمپانی هایی که توانست سلطه مایکروسافت بیل گیتس را به چابش بکشد. جابز مدتی از اپل جدا شد و سپس دوباره برگشت، در آن زمان اپل کمپانی کامپیوتری بود. در حال حاضر اما، این آیپادها، آیفون ها و آیپدهای اپل هستند که باعث می شوند اپل از مایکروسافتی که زمانی پایین کشیدنش از بام دنیا غیرممکن به نظر می رسید، جلوتر باشد.

Jeff Bezos
جف بیزس مالک کمپانی عظیم آمازون
جف بیزس مالک کمپانی عظیم آمازون است

جف بیزس در حال حاضر ثروتمندترین کارآفرین دنیا و مالک کمپانی عظیم آمازون است. ارزش مالی وی تا به امروز 131 بیلیون دلار برآورده شده است. او آمازون را در سال 1994 به عنوان فروشگاه کتاب راه اندازی کرد و بعد از آن بدون وقفه سعی کرد دسته بندی های محصولات جدیدی را به سایت خود اضافه کند. امروزه نه تنها آمازون بزرگترین فروشگاه آنلاین دنیاست، بلکه پا فراتر از این هم گذاشته و با خدماتی همچون خدمات وب آمازون، الکسا، آودیبل و غیره در حال پیشرفت روز افزون است.

Warren Buffett

وارن بافت را می توان – اگر بزرگترین نه – یکی از بزرگترین سرمایه گذاران تاریخ به حساب آورد. با ارزش مالی خالص 92 بیلیون دلار، بافت سومین انسان ثروتمند دنیاست. اون صاحب هولدینگ برکشایر هاتاوی است که خود صاحب بیش از 60 کمپانی بزرگ دنیا از جمله کمپانی معروف باتری سازی دوراسل است. نکته جالبی که در مورد بافت وجود دارد این است که اون وصیت کرده است که 99 درصد دارایی هایش پس از مرگ او به خیریه ها بخشیده شود.

Amancio Ortega
Amancio Ortega
Amancio Ortega از پایه گذاران ایندیتکس است که فروشگاه های زنجیره ای برند بزرگ زارا را اداره می کند

آمانسیو اورتگا یکی از پایه گذاران ایندیتکس است که فروشگاه های زنجیره ای برند بزرگ زارا را اداره می کند. با ارزش خالص مالی 63 بیلیون دلار، اورتگا یکی از ثروتمندترین مردان دنیاست و کمپانی ایندیتکس او دارای بیش از 8 برند و بیش از 7500 فروشگاه زنجیره ای در دنیاست.

Mark Zuckerberg

مارک زاکربرگ را تقریباً همه می شناسند، پایه گذار شبکه مجازی فیس بوک. زاکربرگ جوان ترین بیلیونر دنیاست و تنها کسی است که در لیست ثروتمندترین مردان دنیا قبل از 30 سالگی بیلیونر شد. پس از لانچ شدن فیس بوک در سال 2004، این کمپانی فقط و فقط مرزهای خود را گسترش داده است. به تازگی فیس بوک در راستای روند رو به رشد خود اینستاگرام و واتس اپ را نیز خرید. زاکربرگ هم همانند وارن بافت وصیت کرده است که بعد از مرگ 99 درصد درآمدهای وی حاصل از فیس بوک به خیریه های سراسر دنیا بخشیده شود.

جمع بندی

در این مقاله از مفهوم کارآفرینی شروع کردیم، سپس از ویژگی های کارآفرینان موفق مانند ریسک پذیری، توانایی مربی گری، انتقاد پذیری و ارتباط موثر صحبت کردیم و بیوگرافی کارآفرینان موفقی همچون مارک زاکربرگ، بیل گیتس، استیو جابز و … را بیان کردیم . اگر ایده های نو دارید با کسب ویژگی هایی که ذکر شد و تلاش مستمر می توانید کارآفرینی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط