🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

برند ژورنالیسم چیست؟ بیزینس ها چطور از این استراتژی استفاده می کنند

ما در عصر محتوا زندگی می کنیم. محتوا امروزه به اندازه خود محصولات ارزشمند است. به همین دلیل است که برندها مبالغ هنگفتی را بر روی محتوا سرمایه گذاری می کنند. بازاریابی محتوایی به بیزینس ها کمک کرده است که بدانند چطور ارتباطات خود را برنامه ریزی کنند، در مقیاس بزرگتر تولید کنند و قطعه های محتوای خود را در همه جا توزیع نمایند. به این صورت بازاریابان توانستند خلاق باقی مانده و مکالمات خود را با مشتریان ادامه دهند. موضوع برند ژورنالیسم سپس به عنوان یک استراتژی برای صحبت کردن با کاربران به صورت متفاوت مطرح شد.

در این مقاله می خوانید

در این مقاله با ما همراه باشید تا با مفهوم برند ژورنالیسم و تفاوت آن با بازاریابی محتوایی آشنا شوید.

ما در عصر محتوا زندگی می کنیم. محتوا امروزه به اندازه خود محصولات ارزشمند است. به همین دلیل است که برندها مبالغ هنگفتی را بر روی محتوا سرمایه گذاری می کنند. بازاریابی محتوایی به بیزینس ها کمک کرده است که بدانند چطور ارتباطات خود را برنامه ریزی کنند، در مقیاس بزرگتر تولید کنند و قطعه های محتوای خود را در همه جا توزیع نمایند. برای ادامه دادن بازاریابان مجبور بودند که به شیوه های جدید برای انتشار محتوا با اهداف مختلف فکر کنند، مانند تولید سرنخ، افزایش آگاهی از برند و موارد دیگر. به این صورت بازاریابان توانستند خلاق باقی مانده و مکالمات خود را با مشتریان ادامه دهند. موضوع برند ژورنالیسم سپس به عنوان یک استراتژی برای صحبت کردن با کاربران به صورت متفاوت مطرح شد.

برند ژورنالیسم می تواند برای خیلی از مردم گیج کننده باشد. خیلی ها فکر می کنند که این موضوع تنها یکی از نام های دیگر بازاریابی محتوایی است، اما این طور نیست. برند ژورنالیسم شامل یک ذهنیت کاملاً متفاوت است. این چیزی است که می خواهیم در این مقاله درباره آن صحبت کنیم.

در این مقاله خواهید دید:

  • برند ژورنالیسم چیست؟
  • برند ژورنالیسم چرا اهمیت دارد؟
  • چطور از برند ژورنالیسم استفاده می شود؟
  • بیزینس های بزرگ چطور از برند ژورنالیسم استفاده می کنند؟

برند ژورنالیسم (Brand Journalism) چیست؟

در گذشته زمانی که برندها نیاز به پروموشن های روزنامه نگاری داشتند، باید به سمت کانال های خارجی و بیزینس های دیگر می رفتند و هر چیزی که می خواستند منتشر شود را به آن ها می گفتند. امروزه، دیگر انجام این کار ضروری نیست چرا که ما برند ژورنالیسم را داریم. برند ژورنالیسم در واقع استفاده یک برند از رسانه خود برای انتشار داستان هایی در مورد خود و ایجاد تعامل با خوانندگان است. این موضوع شبیه به این است که یک بیزینس به خودش به عنوان یک روزنامه نگاه کند.

بیشتر بخوانید: برای شناخت تمام کانال های بازاریابی دیجیتال، مقاله دیجیتال مارکتینگ را از دست ندهید!

CMOـی مک دونالدز، یعنی Larry Light این تفکر را در سال ۲۰۰۴ ایجاد کرد. با شامل کردن این ذهنیت و حتی متخصصین این صنعت، آن ها نتایج متفاوتی گرفته و توجه بیشتری را به سمت خود جلب کردند. بنابراین برند ژورنالیسم جایی میان روزنامه نگاری سنتی و بازاریابی محتوایی قرار می گیرد. چرا که هدف آن اطلاع رسانی به مردم است اما در عین حال سعی می کند که آن ها را برای ایجاد تعامل با بیزینس متقاعد نماید.

تفاوت برند ژورنالیسم و بازاریابی محتوایی

اگرچه باید اشاره کنیم که برند ژورنالیسم معمولاً به اندازه بازاریابی محتوایی فروش محور نیست. اگرچه که بسیاری از بیزینس ها از برند ژورنالیسم برای اهداف مختلفی استفاده می کنند، اما پر واضح است که این استراتژی به صورت مستقیم بر روی افزایش فروش تمرکز نمی کند. به جای آن، این موضوع بیشتر یک کانال اطلاع رسانی است برای ارزش ایجاد کردن و اطلاع رسانی به مردم در مورد اتفاقاتی که درون بیزینس در حال رخ دادن است. در حالی که بازاریابی محتوایی به نتیجه کسب شده علاقه مند است (تصمیمی که کاربران باید بگیرند)، برند ژورنالیسم بر روی اثری که مقالات و داستان ها بر روی کاربران می گذارند تمرکز می کند.

برند ژورنالیسم و بازاریابی محتوایی
تفاوت بازاریابی محتوایی و برند ژورنالیسم

با گفتن داستان ها به شیوه های مجاب کننده، بازاریابان سعی می کنند که توجه مخاطبان جدیدی را به خود جلب کرده و به آن ها مطالب خواندنی هیجان انگیزی را نشان دهند.

یکی دیگر از تفاوت های کلیدی در این بخش این است که بازاریابی محتوایی معمولاً در مورد موضوعاتی است که بیزینس شما و مشتریان شما به آن ها علاقه مند هستند. برند ژورنالیسم در مورد برند شماست. شما در مورد افراد خود، چالش هایی که با آن ها روبرو هستید، موارد مطالعاتی، ترفندهایی که استفاده می کنید و موارد دیگر صحبت می کنید. اگرچه که آن ها در مورد بیزینس شما هستند، اما این مقالات باز هم به شکل داستان می باشند. آن ها باید به صورت شخصی بوده و واقعیت کارکنان شما را به نحوی که مشتریان با آن ها ارتباط برقرار کرده و درکشان کنند، نشان دهند.

برند ژورنالیسم در مورد انسان سازی (Humanizing) یک بیزینس و رونمایی از آن به نحوی که مخاطبان بتوانند به آن اعتماد کنند می باشد. همچنین، بسیار مهم است که این داستان ها را به نحوی اغوا کننده بگویید که کاربران را مجاب به اشتراک گذاری آن ها کند. علاوه بر تمام چیزهایی که گفتیم، باید اشاره کنیم که برند ژورنالیسم بسیاری از تاکتیک هایی که روزنامه نگاری سنتی از آن استفاده می کند را اعمال می نماید.

بنابراین برند ژورنالیسم واقع گرایانه، صادقانه و قابل اعتماد است. برند ژورنالیسم در مورد دروغ گفتن یا سرهم کردن داستان برای بازی با احساسات مردم نیست. شما باید کاملاً شفاف و صادق باشید.

در دوره دیجیتال مارکتینگ آکادمی دهبان، بازاریابی محتوایی را آموزش می‌بیند و نحوه استفاده از این مهارت را در حوزه های مختلف بازاریابی دیجیتال برای تحول کسب و کار ها فرا می‌گیرید.

چرا برند ژورنالیسم اهمیت دارد؟

بیایید کمی در مورد اهمیت این موضوع با یکدیگر صحبت کنیم. برای انجام این کار، باید ابتدا به اهداف معمول این فعالیت نگاهی داشته باشیم.

ایجاد آگاهی

یکی از دلایل اصلی که بازاریابان از برند ژورنالیسم استفاده می کنند تلاش برای افزایش آگاهی از برند است. پس هدف در این جا این است که افراد بیشتری بدانند شما که هستید و چه کاری انجام می دهید. با منتشر کردن داستان های منحصر به فرد به صورت مستمر شما به این هدف دست پیدا خواهید کرد. اگر کاربران در چیزی که می خوانند ارزشی پیدا کنند، با برند شما در ارتباط خواهند ماند. چرا که آن ها می دانند بلاگ شما یک کانال عالی برای آن هاست.

رهبر افکار بودن

برند ژورنالیسم همچنین برای تثبیت برند شما به عنوان یک رهبر افکار بسیار مهم است. به این صورت که شما شروع به راهنمایی کردن انعکاس خوانندگان خود می کنید و الهام بخش افکار و دغدغه های آن ها خواهید بود.

زمانی که تصمیم به صحبت کردن درباره یک موضوع می گیرید، شما یک تقاضا ایجاد کرده و توجهات را به سمت آن جلب می کنید. بنابراین سوژه مورد نظر به همه ارتباط پیدا می کند. مثل این می ماند که شما یک منبع معتبر شناخته شده در صنعت خود باشید. اگر شروع به تمرکز بر روی داستان های شخصی در مورد برند خود کنید، به این جایگاه خواهید رسید.

وقتی به این سطح رسیدید، شما کسی هستید که بحث در مورد سوژه هایی که برای بیزینس شما اهمیت دارند را شروع می کنید. بدین صورت اطلاع رسانی به مردم در مورد چیزی که می خواهید یاد بگیرند خیلی ساده تر می شود. این هم در نظر داشته باشید که در ادامه نیز برند ژورنالیسم راه را برای بازاریابی محتوایی شما باز و ساده تر می کند.

اطلاع رسانی اخبار صنعت

از برند ژورنالیسم همچنین می توان برای اطلاع رسانی در مورد اخبار صنعت استفاده کرد. بیزینس به خوانندگان خود می گوید که چه موضوعاتی ترند هستند، چه اخبار جدیدی اتفاق افتاده است و چه چیزهایی به توجه مخاطبان نیاز دارند.

شما می توانید با صحبت کردن در مورد موضوعاتی که برای بیزینس شما بیشترین ارزش را دارند، مخاطبان را در مورد آن ها آموزش دهید. از آن جایی که روزنامه نگاری سنتی در مورد اطلاع رسانی اخبار است، استفاده از این تاکتیک ها برای محتوای برند محور شما بهترین کار ممکن است. با قرار دادن روزنامه نگارها برای انجام این کار، شما از تخصص آن ها برای انجام دادن این کار به بهترین نحو استفاده خواهید کرد.

ایجاد سرنخ

ایجاد سرنخ

بهترین شیوه برای ارتباط برقرار کردن با مخاطبان روراست بودن با آن هاست. زمانی که داستان های فوق العاده در مورد برند خود ایجاد کرده و به مخاطبان می گویید، مردم در واکنش به این داستان مجاب به ایجاد تعامل می شوند. سپس، تبدیل و ایجاد سرنخ یک نتیجه طبیعی برای شما خواهد بود. اگرچه که شما قصد انجام این کار را نداشتید، اما در هر صورت این دو مورد را به دست می آورید.

این موضوع حتی زمان تحلیل موارد مطالعاتی مشخص خیلی واضح تر نیز می شود. بسیاری از بیزینس ها یک سفر برند ژورنالیسم ایجاد می کنند بدون این که قصد انجام این کار را داشته باشند. آن ها تنها می خواهند داستانشان را بگویند. مردم زمانی به شما واکنش نشان می دهند که این کار را با علاقه و صداقت کامل انجام دهید.

سپس خواهید دید که شما دوستان بسیار زیادی در پایگاه سرنخ های خود پیدا کرده اید و سپس تنها کاری که باید انجام دهید این است که با آن ها رابطه سالمی داشته باشید. علاوه بر ایجاد سرنخ های بیشتر، سرنخ های با کیفیت تری هم تولید می شوند. مشتریان در این صورت اطلاعات بیشتری در مورد شما، روتین روزانه تیم های شما و طوری که توانسته اید زندگی مردم را تغییر دهید دارند و بنابراین مذاکره کردن با آن ها نتایج بسیار بهتری خواهد داشت.

ارتقای صدای برند در شبکه های خود

سرمایه گذاری بر روی برند ژورنالیسم بسیار حیاتی است چرا که برند می تواند بدین وسیله شبکه خود را داشته باشد. این خیلی بهتر از مجبور بودن برای منتشر کردن محتوا در وب سایت های دیگران است. چرا که اگر این رسانه برای شما باشد، هرچقدر که بخواهید می توانید آن را داشته باشید. زمانی که محتوا بر روی سرور شما نیست، کمپانی دیگر هر زمان که می خواهد می تواند آن را حذف کند.

برند ژورنالیسم به مدیران کمک کرد که به این موضوع توجه ویژه ای را اختصاص دهند. آن ها کم کم متوجه شدند که یک وب سایت، بلاگ و محتوای خودشان را نیاز دارند. با انجام این کار، آن ها می توانند محتوای خود را شخصی سازی کرده و صدای منحصر به فرد خود را توسعه دهند. این موضوع همچنین شامل اهمیت داشتن افراد متخصص درون کمپانی نیز می شود. مدیران سپس شروع به استخدام روزنامه نگارها و متخصصینی کردند که می توانستند داستان های فوق العاده ای را بنویسند.

چطور از برند ژورنالیسم استفاده می شود؟

معمولاً، برند ژورنالیسم ترکیبی از بازاریابی و روزنامه نگاری از طریق روابط عمومی است. بنابراین مردم آن را به عنوان بخشی برای کارکنان روابط عمومی سنتی شما تلقی می کنند.

بدین صورت، شما روزنامه نگارها، بازاریابان محتوا و متخصصین روابط عمومی را به سمت یک هدف به هم متصل می کنید. دیدن کمپانی هایی که از مرزهای میان بازاریابی محتوایی و روزنامه نگاری عبور می کنند امر غیرمعمولی نیست. آن ها محدودیت های هر استراتژی را برای بدست آوردن بهترین نتایج از هر دو سمت رد می کنند. امروزه برند ژورنالیسم خیلی شبیه به محتوای برندسازی شده ای است که داستان ها را به یک شیوه خاص که در مورد آن صحبت کردیم می گوید.

بیزینس های بزرگ چطور از برند ژورنالیسم استفاده می کنند؟

بیایید با هم چند مثال از دنیای واقعی ببینیم و با نحوه پیاده سازی برند ژورنالیسم توسط برندهای بزرگ آشنا شویم.

Red Bull

The Red Bulletin یکی از معروف ترین مثال ها در این بخش است. این موضوع نشان می دهد که چطور یک برند می تواند به یکباره فروش خود را فراموش کرده و روی داستان ها تمرکز کند.

The Red Bulletin

رد بول از این مجله برای صحبت کردن در مورد لایف استایل ها به صورت کلی  در زمینه های ورزش، فرهنگ، موزیک، سفر و … استفاده می کند. آن ها افراد بزرگی را نشان می دهند که کارهای بزرگی انجام می دهند، برای این که بتوانند الهام بخش خوانندگان مجله باشند.

IBM

بلاگ های IBM (که شامل A Smarter Planet، IBM Research و CitizenIBM می شود) روی ترندها و تغییر و تحولات صنعت تمرکز می کنند. آن ها همچنین در مورد این که چطور شرکت ها می توانند باعث ایجاد تغییر در جامعه شوند نیز صحبت می کنند. بنابراین آن ها به خوانندگان در مورد استفاده از تکنولوژی برای سلامت همگان آموزش می دهند.

IBM

در این مورد، علاوه بر گفتن داستان، برند یک دیدگاه ایجاد کرده و در مورد آن بیانیه صادر می کند. آن ها به نظر نگران مشکلات جهانی هستند و سعی بر رسیدن به راه حل های احتمالی دارند. این موضوع برای مصرف کنندگان امروزی با ارزش است. چرا که مردم کمپانی هایی که به صورت اجتماعی فعال هستند را دوست دارند.

CMO

آدوبی از CMO.Com به عنوان شیوه ای برای الهام بخشیدن به رهبران بازاریابی استفاده می کند. آن ها محتواهای قرار داده شده در اینترنت را به نحوی اصلاح می کنند که به بازاریابان در درک شغل خود کمک کنند. همچنین، کاربران می توانند از نوآوری ها و ترندهای روز صنعت خود با خبر شوند.

CMO

CMO همچنین محتوای اصیل زیادی ارائه می کند. ادوبی گروهی از افراد با مهارت را برای نشان دادن دیدگاه خود و تولید مقالات هیجان انگیز انتخاب می کند.

Microsoft

مایکروسافت نیز یک وب سایت برای محتوای خود دارد. آن ها این سایت را “داستان ها” نامیده و ظاهر آن را شبیه به یک مجله ایجاد کرده اند. این سایت عکس ها و ویدیوهایی در مورد این که کمپانی چه کاری انجام می دهد و چطور آن ها را انجام می دهد به نمایش می گذارد. آن ها همچنین بر روی مشکلات اجتماعی نیز دست می گذارند.

Microsoft

جالب ترین مورد مطالعاتی در بلاگ این سایت مقاله ۸۸ Acres: How Microsoft Quietly Built the City of the Future می باشد. آن ها سعی کردند این موضوع را به رسانه های سنتی نیز بگویند اما در انجام این امر ناتوان بودند. بنابراین، تصمیم گرفتند خودشان این کار را انجام دهند. نتیجه کار این بود که فروش زیادی را از این کار بدست آوردند، اگرچه که این اصلاً هدف اصلی این مقاله نبود. این پست به ۵۰۰ هزار بازدید رسید. تمام این اتفاقات به دلیل داشتن قدرت گویش داستان خیره کننده رخ داد.

Intercom

اینترکام از بلاگ خود برای صحبت در مورد تجربیات خود در بازار استفاده می کند. بنابراین آن ها یک سری نکات را پیشنهاد می دهند و همچنین یک سری تحلیل و درس را آموزش می دهند.

Intercom

کاربران همچنین می توانند پیشنهادات آن ها بر اساس داده های گذشته و رویدادهای اخیر مشاهده کنند. بنابراین آن ها بر روی ایجاد ارزش واقعی برای خوانندگان خود به جای تنها فروختن محصولات تمرکز می کنند.

Ahrefs

Ahrefs نیز یکی دیگر از معروف ترین مثال ها برای برند ژورنالیسم می باشد. CMOـی این کمپانی یعنی Tim Soulo، در اینترنت دارای محبوبیت بسیار زیادی است. او برند را با حضور در فضای آنلاین و ایجاد محتوای فوق العاده شخصیت سازی می کند.

Ahrefs

Tim در Medium فعال است. وی معمولاً تجربیات خود را در آن جا به اشتراک می گذارد، بدین صورت که نقطه نظرات خود را به عنوان یک بازاریاب در یک کمپانی بزرگ به مشتریان نشان می دهد. در Medium، تیم نکات، تحلیل ها و نصیحت هایی را برای خوانندگان خود ارائه می دهد. بنابراین مصرف کنندگان با برند وی تعامل برقرار می کنند چرا که همیشه به صورت دوستانه در حال منتشر کردن اطلاعات برای کمک به آن هاست. علاوه بر این، تیم در شبکه های اجتماعی نیز فعال بوده و در مورد همان موضوعات صحبت می کند.

Coca Cola

کوکا کولای غول پیکر نیز در زمره مثال های ما قرار دارد. این کمپانی یک بلاگ برای بحث در مورد نحوه تعامل آن ها با اتفاقات اجتماعی و تغییر زندگی مردم دارد.

Coca Cola

این سازمان در مورد پایداری، گوناگونی و حقوق بشر صحبت می کند. بدین منظور، آن ها گزارشاتی از استراتژی های خود به اشتراک می گذارند. آن ها همچنین نوآوری های در بازار و روابط خود با پارتنرها را نیز پوشش می دهند. کوکا کولا از عکس ها، ویدیوها، محتوای تولید شده توسط کاربران و یک طراحی جذاب استفاده می کند.

Intel

اینتل یک مجله بلاگ در مورد تکنولوژی و نوآوری دارد. این کمپانی متخصصین و رهبران بازار را دور هم جمع می کند تا تجربیات خود را با مخاطبان به اشتراک بگذارند.

Intel

موضوع مهم این است که این بلاگ نواحی مختلفی را پوشش می دهد که باعث می شود برای دایره وسیعی از خوانندگان مفید واقع شود.

Cisco

سیسکو ایجاد کننده My Network Life است. این بلاگ داستان هایی در مورد فرهنگ آن ها و نوآوری هایی که در حال کار کردن بر رویشان هستند می گوید. نویسندگان در مورد اینترنت اشیا، ابرها، قابلیت حمل، امنیت و مسائل دیگر صحبت می کنند.

Cisco

آن ها همچنین نشان می دهند که کارکنان سیسکو چطور از تکنولوژی برای تغییر زندگی خود و دنیای اطرافشان استفاده می کنند.

جمع بندی

همان طور که دیدیم، برند ژورنالیسم می تواند به برند شما در استفاده از محتوا به شیوه های متفاوت برای تعامل با مشتریان کمک کند. یک بیزینس می تواند این موضوع را به عنوان یک بازار برای اهداف مختلف وفق دهد، مانند برندهایی که در این مقاله در موردشان صحبت کردیم. در هر صورت، چک کردن و یادگیری از مثال های واقعی برای الهام گرفتن از آن ها همیشه موضوعی حیاتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط