🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

کامنت مارکتینگ چیست؟ مزایا و روش‌های comment marketing

کامنت گذاشتن در وبلاگ ها نه تنها هویت شما را برای سایر افراد به نمایش می گذارد بلکه امکان حضوری پر قدرت را نیز برای شما به ارمغان می آورد که منجر به افزایش ترافیک و ورود لید به سایت شما برای ماه ها و یا حتی سال ها می شود. کامنت هار در سئو سایت بسیار موثر بوده و باعث رشد رتبه سایت شما خواهد شد.
کامنت مارکتینگ

در این مقاله می خوانید

با ما همراه باشید تا بازاریابی دیدگاه یا همان کامنت مارکتینگ آشنا شوید.

کامنت مارکتینگ با اینکه روشی قدیمی است، هیچ گاه از رده خارج نمی شود بلکه بروز می شود. راه های زیرکانه و مبتکرانه زیادی برای تبلیغ برند و کسب و کار شما در قسمت کامنت های سایت ها وجود دارد و این موضوع دیگر همانند گذشته رقابتی نیست. هر کسی می تواند بر روی پست یک وبلاگ کامنت بگذارد اما این بدان معنا نیست که این کار راحتی است. اغلب بازاریابان دیجیتالی، کامنت مارکتینگ را یک تاکتیک لینک سازی می پندارند تا یک تاکتیک واقعی بازاریابی. اما یک کامنت مارکتینگ حقیقی، بازاریابی است که در آن نظرات و تفکرات منطقی در جهت ایجاد ارتباط، پیش برد تعاملات و در تیر راس قرار دادن افراد، به اشتراک گذاشته می شوند.

کامنت گذاشتن در وبلاگ ها نه تنها هویت شما را برای سایر افراد به نمایش می گذارد بلکه امکان حضوری پر قدرت را نیز برای شما به ارمغان می آورد که منجر به افزایش ترافیک و ورود لید به سایت شما برای ماه ها و یا حتی سال ها می شود. کامنت هار در سئو سایت بسیار موثر بوده و باعث رشد رتبه سایت شما خواهد شد. ما در این مقاله شما را با برخی از فواید کامنت ها و مشارکت ها در این زمینه آشنا خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید.

کامنت مارکتینگ (بازاریابی دیدگاه)

کامنت مارکتینگ به عنوان بخشی از دیجیتال مارکتینگ در طی سال های اخیر، علی رغم سیر نزولی کاربران فعال در آن، حتی ذره ای از تاثیر گذاری و قدرت خودش را نیز از دست نداده است. میزان اثر گذاری این نوع از بازاریابی در دنیای دیجیتالی امروز، روز به روز در حال افزایش است. تعداد سایت هایی که در حال حاضر دارای مخاطبانی هستند که فعالیت مستمری در بخش کامنت ها دارند محدود است، اما همان تعداد محدود مستعد یافتن مشارکت های بالقوه و فرصت هایی بی نظیر برای تاثیر گذاری هر چه بیشتر لینک ها و افزایش شمار فالورها، هستند. در ادامه درباره چگونگی کارکرد آن و نیز چگونگی ساخت یک کامنت مناسب و یک استراتژی متناسب با آن توضیح داده خواهد شد.

کامنت ها (دیدگاه‌ها) چگونه به سایت ما کمک می کنند؟

کامنت ها چگونه به سایت ما کمک می کنند؟

اول از همه چرا کامنت ها تا این حد کمک می کنند و این که چگونه این کار را انجام می دهند؟ به طور حتم اگر شما کامنت های مناسبی در سایت های دیگر قرار دهید، آن وب سایت ها ممکن است از طریق لینکی که شما در قسمت کامنت ها قرار داده اید و یا از طریق افرادی که از لینک شما، پروفایلتان را فالو می کنند، از وب سایت شما بازدید کنند. این عمل می تواند منجر به ایجاد ارتباط میان شما و نویسنده سایتی که در آن کامنت گذاشته اید برای پست های بعدی آن سایت شود.

اگر آن ها متوجه شوند که کامنت شما دارای بینش خاصی است، از آن پس شما تبدیل به یک نمونه عالی خواهید شد که منبعی مثال زدنی برای فعالان این عرصه جهت رجوع می باشید، بخصوص زمانی که شما لینک خودتان را در مکان های مختلف قرار داده و پیرامون برخی مسائل نیز کامنت می گذارید. نکته حائز اهمیت این است که شما می بایست این کار را به طریقی بسیار محترمانه و دیپلماتیک انجام دهید.

به عنوان مثال یکی از بهترین استراتژی های کامنت گذاری به همراه لینک در داخل آن که من تا به حال دیده ام این است که بگویید: من احساس کردم که قرار دادن لینک در یک کامنت کمی سطحی بنظر می رسد؛ یا: ما خودمان نیز این کار را در سایت خود انجام می دهیم می توانید جهت تایید صحت آن، سایت ما را از طریق لینکی که قرار داده ایم بررسی کنید.

کامنت مارکتینگ

شما می گویید که برای تایید صحت صحبت های بنده می توانید به سایت من مراجعه و سایر محتوا هایی را که من می خواهم به شما نشان دهم را از آن طریق مشاهده کنید، این عمل سبب ایجاد ارتباطی سازنده در آینده می شود. کامنت گذاری همچنین می تواند منجر به ایجاد لینک های غیر مستقیم شود که آن تنها از طریق قرار دادن کامنت هایی با دوام میسر می شود، کامنت هایی که مردم از طریق آن شما را شناخته و به سمت شما جذب خواهند شد.

این شناخت بدین صورت خواهد بود که آن ها می گویند، من این برند را می شناسم، این پروفایل برایم آشناست، من قبلا تعامل خوبی با آن بر قرار کرده ام. این شناخت منجر به افزایش شانس بر قراری تعامل با شما، برند شما، یا برندی که در آن مشارکت دارید خواهد شد که متعاقبا نرخ تبدیل بالا تری را نیز در آینده به دنبال خواهد داشت.

سوشال مدیا

از فواید دیگر این شناخت می توان به افزایش فالورهای شبکه های اجتماعی اشاره کرد. مردم پروفایل شما را از طریق آن کامنت ها بررسی خواهند کرد که این خود منجر به افزایش تعداد فالور ها می شود. فقط بخاطر داشته باشید که می بایست افراد را به پروفایل اجتماعی و عمومی خودتان رهنمود کنید و نه پروفایل شخصی خود، چرا که این کار از اثر بخشی آن می کاهد.

شما همچنین می توانید از ترفندی دیگر نیز استفاده کنید و آن این است که در کامنت خود بنویسید من در تلاش برای توسعه صفحه فیسبوک خود هستم و در پی آن لینک صفحه ای را که به تازگی ساخته ام را در این کامنت قرار می دهم. این ترفند فوق العاده است و با استفاده از آن می توانید شاهد رشد چشمگیری در تعداد مخاطبان خود باشید.

بنابراین شما می توانید با بهترین و راحت ترین راه ممکن به مخاطبان خود دست پیدا کنید. شما این ترفند را می توانید در هر بستری که بخواهید، اعم از توییتر، اینستاگرام و یا وب سایت ها پیاده کنید. تمام این ها از یک فرمت پایه تبعیت می کنند و فرق چندانی میان آن ها دیده نمی شود. مردم آن کامنت ها را مشاهده می کنند و در صورت بر قراری تعامل، به داخل پروفایل وارد شده، نتایج بی نظیری را برای شما به ارمغان می آورند. در دوره دیجیتال مارکتینگ آکادمی دهبان یکی از مباحثی که با آن آشنا می‌شوید کامنت مارکتینگ است و در این دوره در تمام حوزه های بازاریابی دیجیتال مهارت کسب می‌نمائید.

چه چیزی یک کامنت را بی نظیر می کند؟

اساسا موارد بسیار زیادی در تاثیر گذاری هر چه بیشتر یک کامنت نقش دارند، در ادامه با هم با برخی از آن موارد آشنا می شویم.

عنوان

شما بهترین محتوا ها را به اشتراک می گذارید، از بهترین کیفیت ها استفاده می کنید و با نهایت دقت کار خود را انجام می دهید اما از عنوان مناسبی بهره نمی گیرید! نتیجه کار به هیچ وجه آن طور که می خواهید از آب در نمی آید. عنوان موثر ترین بخش جذب کننده مخاطبان به سمت محتوا در نگاه اول است. شما در صورتی که از عنوان مناسبی بهره بگیرید، درصد بازدید محتوای خود را به طرز چشمگیری بالا می برید و این همان هدفی است که شما در پی آن هستید، پس عنوان را جدی بگیرید.

احترام به نویسنده و کامنت گذارها

محترمانه، محترمانه، محترمانه؛ بله درست خوانده اید، محترمانه. بخاطر داشته باشید که رعایت ادب و احترام شرط اول هر کاری است. در فضای مجازی به دلیل حضوری نبودن ارتباطات، لحن گفتار و حالات صورت و منظور اصلی کلام پوشیده مانده، چیزی که باقی می ماند واژه ها هستند. در این فضا، واژه ها حرف اول و آخر را می زنند و تاثیر گذاری بی حد و حصری دارند.

اگر از آن ها درست استفاده شود همانند شربت به لیمو، کام را شیرین کرده و در صورت استفاده نادرست، همچون شمشیری بران، تیغ بر بطن کلام گذارده، پرده ها را از میان بر می دارند. بنابراین شما با رعایت ادب و احترام می توانید به تمام مقاصد خود دست پیدا کنید، حتی اگر با شخصی مخالف باشید. شما در صورت مخالف بودن می توانید واژه ها را در قالب گفتاری محترمانه به کار برده، ضمن تعریف و تحسین و بیان موافقت ها با برخی موارد، به مخالفت با برخی از موارد محدود نیز بپردازید. فراموش نکنید که بیان و رد و بدل کردن این موافقت ها و مخالفت ها، سبب تحکیم ارتباطات و تقویت کسب و کار می شود.

ارائه ارزش

محتوا ها می بایست بی همتا باشند. آن ها می بایست ارزشی را به ارمغان بیاورند که مخاطبان همتای آن را در جایی نیافته باشند. شما نباید مواردی را که پیش تر در پست ها و یا کامنت ها استفاده کرده اید را بیان کنید. بیانات شما می بایست نو باشد به طوری که مخاطبان شما نظیر آن را پیش از آن ندیده باشند. شما بدین وسیله می توانید کامنت خود را برجسته کنید و مخاطبان را بطور غیر مستقیم مجذوب خود کرده، آن ها را وادار به کلیک بر روی کامنت و ورود به داخل پروفایل خودتان کنید.

نگارش

پس از تمام این مراحل حال نوبت به نوشتن می رسد. نوشتن محتوا بخش بسیار مهمی از کار است که منظور اصلی، طرز تفکر، سواد و سطح معلومات و برخی موارد دیگر شما در آن آشکار می شود.

فرمت

فرمت نگارش از دیگر مسائلی است که شما می بایست به آن توجه ویژه داشته باشید. فاصله بین کلمات، پاراگراف بندی مناسب و سایر موارد نگارشی، در صورت استفاده درست و بجا، به زیبایی هر چه بیشتر متن شما می افزایند. اگر متن خود را بدون هیچ گونه پاراگراف بندی و کاملا یک سره بنویسید، چشمان خواننده خسته شده و احتمال این که متن را تا پایان ادامه ندهد بالا می رود، چه بسا در ابتدای شروع خواندن، با نگاهی کلی به متن، رغبتی به خواندن آن نشان ندهد.

شفافیت

شما باید در گفتارتان صادق باشید و هر آن چه که می خواهید بگویید را با شفافیت تمام بیان کنید. در صورتی که می خواهید در داخل کامنت لینیکی قرار دهید، بهتر است ابتدا اجازه گرفته، درباره فواید و معایب آن کامل توضیح دهید و سپس با خیال راحت آن را قرار دهید. بخاطر داشته باشید که بدین طریق، تاثیر گذاری کار شما نیز بالا می رود.

عملکرد خودتان را سازماندهی کنید

یکی از مناسب ترین روش ها برای این منظور استفاده از RSS Reader است. به شخصه برای این کار از hootsuite استفاده می کنم و برای آن پنجره ای جداگانه را ساخته ام که فید RSS خودم را در آن جایگزاری می کنم. بنابراین می توانم هر زمان که سایر حساب های خودم را بررسی می کنم به آن نیز نگاهی بیاندازم و به محض انتشار یک پست جدید، کامنتی را منتشر کنم. شما می توانید برای برنامه ریزی و هدف گذاری پیش از انتشار کامنت، در Gravatorثبت نام کنید. با استفاده از آن می توانید تمام کامنت های خود را سامان دهی کرده و اعتماد و اعتبار را برای خود به ارمغان بیاورید.

استراتژی بازاریابی دیدگاه

اگر قصد انجام کاری را دارید یا آن را 100% انجام دهید یا اصلا انجام ندهید. شما نمی توانید خودتان را گول بزنید بنابراین اگر به راستی قصد گسترش کسب و کار خودتان را به وسیله بازاریابی کامنتی، بر اساس موارد مذکور تا به این جا دارید، نباید طرز تفکرتان این باشد: خب هر چند وقت یک بار چند کامنت به اشتراک می گذارم؛ خیر، درست انجام دادن این استراتژی ها سبب نتایج بسیار خوبی برای شما می شود، نتایجی که برای به وقوع پیوستن نیازمند به کار گیری فرایند های زیر است.

1- اهداف خود را مشخص کنید

استراتژی بازاریابی دیدگاه

هدف شما می تواند هر چیزی باشد. شاید پرورش مخاطبان اجتماعی و یا شاید هم یافتن مخاطبانی برای بر قراری تعامل و تبدیل شدن به حامیان برند در آینده. هر چه که باشد باید برای نوشتن کامنت، آن را مشخص کنید. آیا می خواهید ترافیک سایت خودتان را بالا ببرید یا این که می خواهید نظرات خودتان را در قالب فعالیتی مستمرانه در معرض دید قرار دهید؟

یک لیست هدف ایده آل می بایست شامل وبلاگ هایی باشد که به صورت مداوم انتشار می کنند و میزان ترافیک بسیار بالایی نیز دارند. اگر شما به دنبال افزایش ترافیک هستید، می بایست وب سایت هایی را بیابید که لینکی مستقیم از داخل کامنت به داخل وب سایت شما ارائه می دهند (بجای این که لینکی از داخل سایت به داخل پروفایل شما قرار دهند) این کار می تواند تحولی عظیم را در میزان ترافیک ورودی سایت شما ایجاد کند.

اگر تمرکز شما بر روی کامنت مارکتینگ می باشد می بایست اهمیت بیشتری به افزایش شهرت و ارتباطات بدهید تا کلیک لینک ها. مثال های خوبی که می شود در این زمینه به آن ها رجوع کرد MOZ و Search engine watch می باشد. اما در این میان وب سایت Quora نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که اگر چه یک وبلاگ نیست اما کامنت های خوبی در آن گذاشته می شود که شما می توانید از آن ها به خوبی بهره بگیرید.

زمانی که شما کار خود را شروع می کنید می بایست به صورت مداوم این سایت ها را بررسی کنید و زمانی را برای گذاشتن کامنت های منطقی در آن ها صرف کنید بنابراین پیش از هر چیز باید از مناسب بودن سایت هدف اطمینان حاصل نمایید.

2- اندازه‌گیری کنید

تعیین اندازه گیری ها در کامنت مارکتینگ، کار بسیار سختی است چرا که شما هرگز نمی توانید متوجه شوید که چند نفر کامنت شما را دیده اند اما در عوض می توانید نتایج آن را ببینید. شما با مشاهده میزان ترافیک ورودی سایت می توانید به نتایج آن پی ببرید.

3- شناسایی لیست سایت ها برای بر قراری تعامل

شما می بایست لیستی از سایت هایی را که قصد بر قراری تعامل با آن ها دارید را تهیه کنید. منظور ما این نیست که 200 سایت را انتخاب کرده و در هر یک، یک عدد کامنت بگزارید، خیر.

شناسایی لیست سایت ها برای بر قراری تعامل

منظور ما این است که ده سایت برتر را انتخاب کرده و در هر یک 15 الی 20 کامنت را به صورت مسمتر قرار دهید. کامنت گذاری مستمر سبب استحکام فعالیت شما شده و چشمان مخاطبان و همچنین نویسنده آن سایت به دیدن شما عادت می کند، چه بسا تعاملی نیز در این میان شکل گیرد.

4- جستجو

پیش از هر گونه نوشتنی، ابتدا خوب جستجو و بررسی کنید. به داخل سایتی که قصد کامنت گذاری در آن را دارید بروید و خوب آن را بررسی کنید. آرشیو ها و سایر کامنت هایی که دیگر افراد گذاشته اند را با دقت مطالعه کنید و به نقاط قوت و ضعف آن پی ببرید. خوب دقت کنید که سایر افراد در داخل کامنت ها با چه چیز هایی بیشتر ارتباط بر قرار کرده اند و آن ها را نیز بشناسید. سپس می توانید بر طبق اطلاعات بدست آمده تاثیر عمل خود را افزایش دهید.

5- برای انتشار محتوای جدید یک حالت اعلان تنظیم کنید

اگر در پی این باشید که کامنت شما توسط بیشترین افراد دیده شود می بایست آن را نهایتا بین 30 ثانیه تا سه ساعت پس از انتشار پست بگذارید و نه بیشتر. برای این منظور تنظیم یک حالت اعلانی که بلافاصله پس از انتظار پست، شما را آگاه می سازد می تواند بسیار مفید واقع شود. بخاطر داشته باشید که کامنت هایی که زودتر منتشر می شوند، شانس بیشتری برای دیده شدن دارند.

6- برای توسعه و انتشار کامنت های خودتان از شبکه های اجتماعی استفاده کنید

شبکه های اجتماعی برای این منظور فوق العاده عمل می کنند مخصوصا توییتر که اغلب منتشر کنندگان در آن جا حضور دارند. شما با قرار دادن یک کامنت پر مغز در یک پست باعث می شوید که صاحب آن پست تصور کند که شما نه تنها به دنبال ترویج کسب و کار خودتان هستید بلکه به دنبال ترفیع پست وی نیز هستید و همین سر آغاز شکل گیری تعاملی دو سر برد برای طرفین می شود.

7- استراتژی کامنت مارکتینگ خود را بازیابی کنید

زمانی که شما شروع به ارزیابی فعالیت های خود می کنید متوجه می شوید که مواردی هستند که نیاز به امتحان و بازیابی مجدد دارند. بر طبق میزان شهرت و تازگی پستی که شما بر روی آن کامنت می گذارید می توانید نتایج را در همان روز های ابتدایی انتشار پست مشاهده کنید. سپس می توانید با استفاده از بخش ارزیابی اهداف خود، چگونگی تاثیر گذاری کامنت مارکتینگ را بر روی ترافیک خودتان ارزیابی کنید.

اگر یک سری از سایت ها میزان ترافیک دلخواه شما را برای تان به ارمغان نمی آورند، می توانید آن ها را از برنامه روزانه خود حذف کنید. اما در عوض اگر یک سری از سایت ها، حجم ترافیک بالایی را از طریق کامنت ها برای شما به ارمغان می آورند، می توانید فعالیت خود را در آن ها تقویت کنید.

چنین سایت هایی کمک شایانی را به افزایش ترافیک و توسعه کسب و کار می کنند و شما به محض یافتن آن ها می بایست کامنت گذاری های روتین را در آن ها افزایش دهید تا اعتماد و اعتبار خودتان را بدین طریق بالا ببرید. کامنت گذاری مداوم همچنین می تواند راه ارتباطی با صاحب سایت نیز بر قرار کند چرا که بلاگر ها اصولا کامنت گذار های دائمی را که اهل گپ و گفت نیز باشند، دوست می دارند.

بهترین کامنت ها اصولا در چند نکته مشترک هستند که با هم آن چند نکته را برای افزایش کیفیت کامنت های شما و نیز الگو برداری مرور می کنیم:

  1. آن ها بر روی مشهور ترین وبلاگ ها پست می شوند.
  2. آن ها لینکی مستقیم به داخل سایت اصلی می باشند که می بایست ترافیک به آن وارد شود.
  3. آن ها بلافاصله پس از انتشار پست منتشر می شوند.
  4. آن ها برای خوانندگان بسیار مفید هستند.

جمع بندی

همان طور که توضیح دادیم مجموعه از استراتژی ها برای کامنت گذاشتن را باید بکار بگیرید تا تعامل دو طرفه برقرار شود. به یاد داشته باشید که مهمتر از تمامی موارد ذکر شده باید در سایت تان محتواهایی تولید کنید که یونیک و جذاب باشد تا مخاطبان خودشان تمایل داشته باشند تا زیر مطلب شما کامنت بگذارند و سوال و جواب داشته باشید.

2 پاسخ

  1. نکات برشمرده شده کاملا معقول و محسوس است، ما محصول جدیدی در شرکتمون داشتیم /پک جلوبندی پراید پارت لوکس/ بعد از کامنت گذاری مشتری‌هامون رتبه این محصول به صفحه یک گوگل رسید. ممنون از اطلاعات خوبی که به اشتراک گذاشتید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره دانشگاه سئو

صفر تا صد آموزش سئو با برترین اساتید

  • اصول و مبانی سئو
  • تدوین سند استراتژی سئو
  • تدوین استراتژی محتوا
  • سرچ کنسول
  • لینک سازی دستی
  • نحوه جذب پروژه، گزارش دهی و
  • بررسی محتوای اصلی یا بدنه از دید گوگل
  • انکرتکست
  • تعامل با کارفرما
  • ساختار URL ها
  • و …

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی