🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

معرفی مشاغل دیجیتال مارکتینگ

خرید آنلاین ایرانی‌ها از فروشگاه‌های اینترنتی سالانه حدود ۶۰ درصد افزایش می‌یابد. زاریابی یا مارکتینگ به معنای ارتباط با مخاطبین در مکان و زمان مناسب است؛ به این معنی که نیاز است تا با مخاطبین خود در مکانی که بیشترین زمان خود را در آنجا می‌گذرانند، ارتباط داشته‌باشید.

در این مقاله می خوانید

متخصص سئو، سوشال مارکتر

معرفی مشاغل حوزه دیجیتال مارکتینگ

یکی از پیامدهای رشد سریع استفاده از اینترنت در ایران، افزایش اعتماد مردم به خریدهای آنلاین است؛ به طوری‌که خرید آنلاین ایرانی‌ها از فروشگاه‌های اینترنتی سالانه حدود ۶۰ درصد افزایش می‌یابد.

افزایش اعتماد مردم به خریدهای آنلاین و افزایش حضور آنان در اینترنت باعث شده‌ است تا زمین بازی بازاریابان از فضای آفلاین به فضای آنلاین تغییر کند.

بازاریابی یا مارکتینگ به معنای ارتباط با مخاطبین در مکان و زمان مناسب است؛ به این معنی که نیاز است تا با مخاطبین خود در مکانی که بیشترین زمان خود را در آنجا می‌گذرانند، ارتباط داشته‌باشید. از آنجایی‌که افراد بیشترین زمان خود را در اینترنت می‌گذرانند، اهمیت حضور کسب و کارها در فضای آنلاین دو چندان شده‌است. این اهمیت باعث شده تا حوزه‌های کاری دیجیتال مارکتینگ بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند.

با مطالعه این مقاله علاوه بر آشنایی با مشاغل دیجیتال مارکتینگ، پیش نیازها و مهارت‌های مورد نیاز هر عنوان شغلی آشنا خواهید شد. همچنین با شرکت در دوره دیجیتال مارکتینگ می‌توانید در این حوزه ها متخصص شوید.

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ شامل تمام فعالیت‌های بازاریابی است که در آن از بستر اینترنت استفاده می‌شود. در واقع کسب‌وکارها از کانال‌های دیجیتال مانند موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، سایر وب‌سایت‌ها و… به عنوان اهرمی برای رسیدن به مشتریان فعلی و بالقوه خود استفاده می‌کنند.

کسب‌وکارها به کمک دیجیتال مارکتینگ در مقایسه با روش‌های سنتی بازاریابی می‌توانند به تعداد زیادی از مخاطبان دسترسی پیدا کنند و مشتریان بالقوه‌ای را مورد هدف قرار دهند که تمایل بیشتری به خرید یا استفاده از خدمات آنان دارند. به‌علاوه آن‌که روش‌های بازاریابی دیجیتال به نسبت روش‌های سنتی، از نظر هزینه مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود و امکان سنجش موفقیت و اثربخشی تبلیغات به صورت روزانه را نیز فراهم می‌کند.

ورود به حوزه دیجیتال مارکتینگ و استفاده از روش‌های آن، برای کسب‌وکارها منافعی در بر دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

چهار مزیت‌ اصلی دیجیتال مارکتینگ

1.امکان هدف‌گذاری روی مشتریان بالقوه خدمات

زمانی‌که از طریق تلویزیون، مجلات یا بیلبورد اقدام به تبلیغ می‌شود، به صورت محدود می‌توان مطلع شد که آگهی تبلیغاتی به چه مخاطبی نشان داده شده و کنترلی روی آن وجود ندارد. به طور مثال باتوجه به اطلاعات دموگرافیک محله‌ای که در آن تبلیغ انجام می‌شود می‌توان متوجه شد که احتمالا آگهی به چه افرادی نشان داده می‌شود؛ اما این اقدام مانند تیری در تاریکی است!

در دیجیتال مارکتینگ برای کسب‌وکارها این امکان فراهم است که مخاطبان خود را به طور کامل بشناسند؛ بعلاوه آن‌که مخاطبان خاصی را مورد هدف قرار دهند و پیام شخصی‌سازی شده‌ای را برایشان ارسال کنند که احتمال تبدیل آن‌ها به مشتری را افزایش می‌دهد.

برای مثال می‌توان از برخی امکانات تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد و تبلیغ را باتوجه به متغیرهایی چون سن، محل سکونت، علاقمندی، شبکه آشنایان و حتی رفتار آن‌ها در اینترنت، به مخاطب نشان داد. هم‌چنین می‌توان از تبلیغات کلیکی «PPC» یا استراتژی‌های بهینه‌سازی موتور جستجو «SEO Strategies» استفاده کرد تا خدمات را به افرادی نشان داد که تمایل بیشتری از خود نشان داده و با کلمه کلیدی مرتبط به آن جستجو کرده‌اند.

در نهایت می‌توان نتیجه گرفت که دیجیتال مارکتینگ امکان انجام تحقیقات لازم برای شناخت مخاطب را به شما می‌دهد که براساس آن می‌توانید استراتژی‌های بازاریابی خود را بازبینی کرده و اطمینان حاصل کنید که به مشتریان بالقوه دست پیدا خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: استارت آپ چیست؟ و به چه شرکت هایی استارت آپ میگویند؟

و از همه مهم‌تر دیجیتال مارکتینگ ایجاد گروه‌بندی میان مخاطبین هدف را ممکن می‌سازد؛ این مورد زمانی‌که چندین محصول و خدمات برای عرضه دارید بسیار کاربردی و کمک‌کننده است.

2.مقرون به صرفه بودن هزینه

دیجیتال مارکتینگ این امکان را می‌دهد تا بتوان به صورت روزانه، کمپین‌‌های تبلیغاتی را مورد بررسی قرار داده و هزینه آن‌هایی را که بازگشت سرمایه (ROI) مناسبی ندارند، کاهش داد. در صورتی‌که در روش‌های سنتی (آفلاین)، اهمیتی ندارد که عملکرد بیلبورد تبلیغاتی شما به چه صورت است، به هر صورت باید هزینه آن را به طور کامل پرداخت کنید، چه نرخ تبدیلی برای شما داشته و چه نداشته است.

به‌علاوه، در دیجیتال مارکتینگ شما کنترل کاملی روی هزینه‌کرد خود خواهید داشت. شاید ترجیح دهید به جای هزینه روی کمپین‌های کلیکی، روی نرم‌افزاری هزینه کنید که به ساخت محتواهایی با نرخ تبدیل بالا در اینستاگرام کمک می‌کنند.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ به شما این اجازه را می‌دهد تا در زمان مناسب تغییراتی را ایجاد کنید و مطمئن شوید که پول شما هرگز هدر نمی‌رود.

برای مثال اگر در شرکت کوچکی با بودجه محدود فعالیت می‌کنید، می‌توانید روی شبکه‌های اجتماعی، بلاگ و سئو سرمایه‌گذاری کنید؛ سه استراتژی که با صرف هزینه کم، بازگشت سرمایه بالایی به همراه خواهند داشت.

3.پیشی گرفتن از رقبا

اگر کسب‌وکاری کوچک دارید، احتمالا رقابت با با رقبای تراز اول صنعت خود برایتان بسیار سخت خواهد بود؛ خیلی از آنان ممکن است میلیون‌ها ریال پول صرف آگهی‌های تلویزیونی یا حتی کمپین‌های تبلیغاتی بین‌المللی کنند. خوشبختانه از طریق استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ فرصت‌های بسیاری خواهید داشت تا از رقبای خود سبقت بگیرید.

برای مثال، ممکن است تعدادی کلمه کلیدی طولانی شناسایی کنید که مناسب خدمات شماست و براساس آن مقدار قابل توجهی محتوای با کیفیت تولید کنید و به کمک آن برای آن کلمات کلیدی رتبه بهتری در موتورهای جستجو دریافت کنید؛ موتورهای جستجو اهمیتی به سایز کسب‌وکار نمی‌دهند، بلکه برایشان این اهمیت دارد که کدام محتوا پاسخگوی بهتری است به نیاز مشتری.

بیشتر بخوانید: تجربه کاربری چیست ؟

به‌علاوه، شبکه‌های اجتماعی به شما این امکان را می‌دهد تا از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ به مخاطبان جدیدی دست پیدا کنید. اکثر افراد شاید کسب‌وکارهای شناخته شده و برندهای مطرح را فالو نداشته باشند اما قطعا یک یا چند اینفلوئنسر را دنبال می‌کنند که اتفاقا اغلب آن‌ها از محصولات یا خدماتی که استفاده کرده و راضی هستند نیز محتوا منتشر می‌کنند.

4.قابلیت اندازه‌گیری داشتن

دیجیتال مارکتینگ دیدی از تمامی متریک‌های مهم مرتبط با فعالیت شما از صفر تا صد را خواهد داد، این متریک‌ها شامل تعداد نمایش، اشتراک، بازدید، کلیک و زمان ماندن در صفحه، میزان تعامل و… است.

این مورد یکی از مهم‌ترین مزیت‌های دیجیتال مارکتینگ است. شاید روش‌های سنتی بازاریابی برای اهدافی غیر از موارد ذکر شده بسیار مناسب باشند اما بزرگترین ضعف آن‌ها عدم امکان اندازه‌گیری مناسب است.

در دیجیتال مارکتینگ بازاریابان قادر خواهند بود تا نتایج قطعی عملکردهای خود را در لحظه ببینند. آن‌ها می‌توانند به طور دقیق بازگشت سرمایه تمامی فعالیت‌های بازاریابی خود را محاسبه کنند.

معرفی فرصت‌های شغلی دیجیتال مارکتینگ

به طور کلی بازاریابی دیجیتال یک تلاش جمعی است؛ یعنی در آن متخصصانی که در زمینه‌های مختلف فعالیت دارند، دانش و مهارت‌های خود را برای رسیدن به اهداف کسب‌وکار به اشتراک می‌گذارند. اما باید حیطه هرکدام از این فعالیت‌ها، دانش و مهارت‌ها مشخص شود.

در ادامه به ۱۳ عنوان شغلی دیجیتال مارکتینگ پرداخته شده است که با توجه به نیاز کسب‌وکارها می‌تواند تنظیم شوند.

1.مدیر/ کارشناس دیجیتال مارکتینگ

مدیر دیجیتال مارکتینگ باید با استراتژی‌ها و ابزارهای بازاریابی موجود به طور کامل آشنا باشد و توانایی هدایت کمپین‌های تبلیغاتی از زمان شروع تا پایان طرح را با توجه به بودجه تخصیص یافته داشته باشد. علاوه بر آن باید روحیه تیمی بالایی داشته و در این مسیر با تیم بازاریابی، فروشندگان و کارشناسان دیگر به مشورت و راهبری بپردازد.

شرح وظایف اصلی

  • برنامه ریزی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی
  • مدیریت انواع روش‌های بازاریابی آنلاین
  • برنامه‌ریزی برای بهینه‌سازی و بازاریابی موتورهای جستجو (سئو)
  • تدوین برنامه جهت ایمیل‌ مارکتینگ
  • برنامه‌ریزی انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی و نحوه حضور در آن
  • اندازه‌گیری و سنجش عملکرد کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ و تهیه گزارش‌های مربوطه
  • تحلیل گزارشات و بهینه‌سازی عملکرد و مصرف منابع
  • شناسایی گرایشات بازار «Trends» و ارائه فکر و استراتژی‌های خلاقانه جهت رشد و توسعه
  • بررسی نرخ تبدیل و تدوین برنامه بهینه‌سازی آن

دانش و مهارت‌های مورد نیاز

  • مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد در رشته بازاریابی یا زمینه‌های مرتبط
  • داشتن تجربه کاری در حوزه دیجیتال مارکتینگ
  • قدرت تحلیل، نکته سنجی و توجه به جزییات
  • شناخت ابزارهای مختلف بازاریابی دیجیتال شامل سئو، تبلیغات گوگل، تبلیغات کلیکی، بازاریابی محتوایی و…
  • توانایی مدیریت پروژه و برنامه‌ریزی زمانی وظایف
  • توانایی حل مسئله و تفکر خلاق
  • داشتن روحیه تیمی بالا

کارشناس دیجیتال مارکتینگ نیز شرح وظایف و مهارت‌های مشابهی با مدیر دیجیتال مارکتینگ دارد؛ تنها با این تفاوت که کارشناس بیشتر در کارهای اجرایی نقش دارد و مدیر در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی امور.

به عنوان مثال، مدیر دیجیتال مارکتینگ برنامه‌ای برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی تدوین می‌کند و کارشناس دیجیتال مارکتینگ آن کمپین را راه‌اندازی می‌کند، برای رسیدن به بهترین نرخ تبدیل، بهینه‎‌سازی‌های مربوطه را انجام می‌دهد و در نهایت گزارشاتی را جهت بررسی مدیر تنظیم کرده و در اختیار وی قرار می‌دهد. مدیر به تحلیل گزارشات پرداخته و باتوجه به شرایط موجود برای ادامه مسیر تصمیم می‌گیرد.

2.متخصص بهینه‌سازی موتور جستجو «SEO»

بهینه‌سازی موتور جستجو مفهومی تازه و زمینه کاری کاملا جدید است. با این حال، در همین مدت زمان کوتاه از اهمیت و ارزش زیادی در کسب‌وکارها برخوردار است و نقش پررنگی در تداوم و موفقیت آن‌ها دارد. از این رو این سمت شغلی جزء مشاغل پرتقاضا محسوب شده که هر شرکت و سازمانی به دنبال جذب متخصص در آن است.

بدیهی است هرچه فضا برای استخدام رقابتی‌تر باشد، نیاز به داشتن سطح بالاتری از مهارت بیش‌تر حس می‌شود.

حال ببینیم به چه فردی کارشناس یا متخصص سئو گفته می‌شود.

کارشناس سئو کیست؟

متخصص سئو که به نام سئوکار هم شناخته می‌شود فردی است که به کمک بهینه‌سازی سایت برای موتور جستجو و بهبود تجربه کاربری به افزایش رتبه و رنکینگ سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ و یاهو و… می‌پردازد.

به عبارت دیگر، متخصص سئو با استفاده از تکنیک‌های سئو و روش‌های افزایش ترافیک سایت از موتورهای جستجو تلاش می‌کند تا در صفحه ۱ نتایج جستجوی گوگل (SERP) و در رتبه‌ ۱ جایگاه بگیرد.

شرح وظایف اصلی:

  • تسلط بر تکنیک‌های سئو داخلی، خارجی و تکنیکال
  • بررسی و تحلیل کاربران سایت و بهبود تجربه کاربری
  • بهینه‌سازی صفحات وب‌سایت
  • جستجو و یافتن کلمات کلیدی مناسب که منجر به دریافت ترافیک بیشتر می‌شوند
  • بررسی عملکرد رقبا و ارائه راهکار جهت رقابت و کسب جایگاه بالاتر
  • بهبود و اصلاح تگ عنوان «Title Tag» و تگ‌های هدینگ
  • لینک‌سازی داخلی و خارجی
  • مدیریت بک‌لینک و رپرتاژآگهی
  • آماده‌سازی گزارشات و آمارهای مربوط به وضعیت سایت

بسته به سیاست‌های کسب‌وکار ممکن است نوشتن و تولید محتوا نیز از وظایف سئوکار باشد؛ در نتیجه نیاز است تا متخصص سئو بر زبان فارسی و قواعد نگارشی تسلط خوبی داشته و توانایی نوشتن محتوای سئو شده را داشته باشد.

دانش و مهارت‌های مورد نیاز:

  • تسلط بر الگوریتم‌های موتورهای جستجو
  • تسلط بر مباحث فنی سئوی داخلی و خارجی
  • تسلط بر گوگل سرچ کنسول
  • تسلط بر روش‌های جستجوی کلمات کلیدی
  • تسلط بر ابزارهای سئو مانند Ahrefs، MOZ و…
  • سابقه و تجربه کار در زمینه مارکتینگ، تولید محتوا و سئو
  • تفکر خلاق و استراتژیک
  • قدرت تشخیص و حل مسئله
  • داشتن مهارت نوشتاری بالا
  • توانایی کار به صورت تیمی و انفرادی
  • آشنایی با گوگل آنالیتیکس و گزارشات آن، آشنایی نسبی با CSS و HTML
  • مهارت بالای تحلیلی و مدیریت زمان
  • آشنایی با تجربه کاربری (UX)

3.متخصص بهینه‌سازی نرخ تبدیل «CRO»

کارشناس CRO به کمک بررسی سفر مشتری و قیف فروش، وظیفه بهینه‌سازی نرخ تبدیل را برعهده دارد.

بهینه‌سازی نرخ تبدیل به طور کلی به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن درصد بازدیدکنندگان سایت که دست به اقدام مدنظر کسب‌وکار می‌زنند، افزایش می‌یابد. این اقدام شامل ثبت ایمیل آدرس، عضویت در سایت یا تکمیل کردن فرم و دادن اطلاعات شخصی است.

در این فرآیند، کارشناس CRO کارایی عناصر و روش‌های مختلفی را تست می‌کند تا در نهایت به بهترین مسیر برای تبدیل مخاطب به مشتری باتوجه به کسب‌وکار برسد.

این بهینه سازی به دلیل آن‌که باعث افزایش کارایی فعالیت‌هایی بازاریابی می‌شود بسیار مورد توجه است.

شرح ظایف اصلی:

  • شناسایی و مدیریت نقاط کلیدی تبدیل در قیف فروش
  • مدیریت و بهینه‌سازی صفحات فرود، فراخوان‌های اقدام «CTAs» وب‌سایت و فرم‌های لیدساز
  • انجام A/B تست به صورت مداوم و ارزیابی عملکرد CTAs
  • همکاری با کارشناسان بخش بلاگ، ایمیل و رسانه‌های اجتماعی به منظور بهینه‌سازی نرخ‌های تبدیل
  • افزایش نرخ تبدیل و ایجاد لیدهای واجدشرایط بازاریابی «MQL»
  • بهبود نرخ تبدیل لید به مشتری
  • افزایش کارایی قیف فروش

دانش و مهارت‌های مورد نیاز:

  • آشنایی و تسلط بر مفاهیم بازاریابی چون قیف فروش، سفر مشتری و …
  • آشنایی و تسلط بر ابزارهای تحلیل سایت
  • آشنا با مفاهیم A/B تست‌ و روش‌های بازاریابی درونگرا
  • توانایی تحلیل داده
  • آشنایی با گوگل ادز، گوگل دیتا استودیو و تجربه کاربری
  • توانایی تحلیل کمپین‌های تبلیغاتی
  • آشنا با مفاهیم کپی‌رایتینگ

4.استراتژیست محتوا/ CS

استراتژی محتوا به زبان ساده به معنای برنامه‌ریزی برای تولید، توزیع (به دست مخاطب رساندن) و مدیریت محتوای کاربردی.

به طور کلی استراتژیست محتوا با چهار تیم متشکل از مدیر کسب‌وکار، تیم مارکتینگ، متخصص سئو و مدیر محتوا در ارتباط بوده و نکات هر یک را دریافت کرده و درنهایت یک سند استراتژی محتوا تدوین می‌کند.

شرح وظایف اصلی:

  • تعیین اهداف سه‌گانه بازاریابی محتوایی منطبق با اهداف کسب وکار با کمک مدیر محتوا
  • تدوین سند استراتژی محتوا به کمک مدیر محتوا
  • رصد، بررسی و تحلیل برنامه‌های محتوایی رقبا (بنچ‌مارک)
  • برنامه‌ریزی کمپین‌های محتوایی

دانش و مهارت‌های مورد نیاز:

  • تسلط به مباحث مدیریت استراتژیک
  • تسلط به اصول و مفاهیم بازاریابی، تبلیغات و برندینگ
  • تسلط به فرایند بازاریابی محتوایی
  • تسلط به نگارش و ویرایش زبان فارسی (و سایر زبان‌های موردنیاز کسب وکار)
  • تسلط به هویت برند کارفرما و صنعت
  • توانایی تشخیص مساله و تعیین اهداف ارتباطی به فراخور آن
  • برخورداری از قوه خلاقیت و ایده‌پردازی در تعیین موضوعات و قالب‌های محتوایی
  • آشنایی با روش‌ها و ابزارهای آفلاین و آنلاین انتشار و مدیریت محتوا (سواد رسانه‌ای)

5.کمپین منیجر یا مدیر کمپین تبلیغاتی

در یک تعریف کل می‌توان گفت افرادی که به مدیریت، برنامه‌ریزی و ارزیابی کمپین‌های مختلف تبلیغاتی می‌پردازند، کمپین منیجر گفته می‌شود. مدیریت کمپین فرآیندی است که در آن برنامه‌ریزی، اجرا، پیگیری و ارزیابی یک برنامه مشخص بازاریابی و تبلیغاتی صورت می‌گیرد.

مدیر کمپین علاوه بر مدیریت و برنامه‌ریزی کمپین می‌بایست بر اجرای صحیح و منظم آن نظارت داشته و گزارشات مربوط به کمپین را تجزیه و تحلیل کند.

شرح وظایف اصلی:

  • تنظیم و تدوین برنامه عملیاتی «Action Plan» جهت اجرای دقیق کمپین
  • تعریف بودجه برای کمپین‌ها و ارائه گزارش دقیق هزینه‌کرد آن
  • تنظیم گزارش از نتایج کمپین‌ها و تحلیل و ارزیابی آن‌ها براساس شاخصه‌های کلیدی عملکرد «KPI» تعریف شده
  • جمع‌آوری و دسته‌بندی داده‌های مشتریان و آژانس‌های تبلیغاتی
  • تحلیل تمام کانال‌های بازاریابی (ATL، BTL و TTL)

دانش و مهارت‌های مورد نیاز:

  • تسلط به دیجیتال مارکتینگ و انواع کمپین‌های دیجیتال
  • تسلط به ابزارهای آنلاین جهت ارزیابی عملکرد کمپین‌ها مانند گوگل آنالیتیکس، گوگل تگ‌منیجر، A/B تست و …
  • تسلط به ابزارهای تبلیغات گوگل
  • آشنایی با انواع پلتفرم‌های تبلیغات کلیکی
  • داشتن مهارت ارتباطی و روابط عمومی قوی
  • داشتن روحیه کار تیمی
  • قدرت تجزیه و تحلیل بالا
  • خلاق و ایده‌پرداز و دارای تفکر استراتژیک
  • آشنا با تحقیقات بازار و بررسی رقبا و مشتریان

6.متخصص بازاریابی ایمیل/ EMS

ایمیل مارکتینگ یکی از قدیمی‌ترین روش‌های بازاریابی و تبلیغات در فضای آنلاین است. شاید به نظر برسد که ایمیل مارکتینگ امروزه کمتر از گذشته مورد استفاده قرار می‌گیرد اما این مورد از اثربخشی و میزان اهمیت آن کم نکرده‌ است.

یک متخصص بازاریابی ایمیلی با استفاده از مهارت‌هایی چون بازاریابی محتوایی و کپی‌رایتینگ و ابزارهایی مانند mailchimp و …  می‌تواند یک کانال ورودی پربازده برای جذب مخاطبان بسازد.

البته کار کارشناس ایمیل مارکتینگ فقط به ارسال ایمیل ختم نمی‌شود بلکه وی استراتژی‌هایی کاربردی را جهت معرفی و افزایش آگاهی از برند، ایجاد مشتریان وفادار و تعامل با آنان طراحی و اجرا می‌کند.

درواقع، کارشناس ایمیل مارکتینگ علاقه‌مند به برقراری ارتباط، تعامل، درگیر کردن و حفظ مشتریان است.

شرح وظایف اصلی:

  • تهیه و تدوین استراتژی‌های ایمیل مارکتینگ
  • طراحی و اجرا کمپین‌های تبلیغاتی ایمیلی
  • بازبینی و بهینه‌سازی بانک ایمیل
  • تحلیل و بهبود open rate ایمیل‌ها
  • طراحی قالب و چهارچوب ایمیل
  • بهینه‌سازی ایمیل‌ها و تست نمایش صحیح در دستگاه‌های مختلف
  • انجام A/B تست
  • تحلیل گزارش‌ کمپین‌های ایمیلی
  • طراحی و پیاده‌سازی اتوماسیون ایمیل
  • آشنایی با پلتفرم‌های مختلف ایمیل مارکتینگ

دانش و مهارت‌های مورد نیاز:

  • آشنایی با مفاهیم بازاریابی و مدیریت برند
  • مهارت ایجاد تعامل پویا با مخاطب
  • آشنایی با بازاریابی داده محور و قدرت تجزیه و تحلیل
  • توانایی تولید سرنخ فروش
  • آشنا با مهارت‌های بازاریابی محتوایی و کپی‌رایتینگ

7.طراح تجربه کاربری/  UX

در گذشته طراحی به معنای طراحی گرافیکی محصول بوده و تمرکز بر ظاهر آن داشته اما با پیشرفت تکنولوژی دیجیتال و توقعات افراد از تعاملات دیجیتالی، این نیاز ایجاد شده که بیشتر به احساسی پرداخته شود که در کاربر با استفاده از محصول ایجاد می‌شود.

طراحی کاربری به معنای فرآیندی است که به کمک آن، طراح سعی می‌کند تشخیص دهد که تجربه کاربری کاربر در زمان کار با محصول چیست.

درواقع، نقش طراح UX ایجاد یک تجربه لذت‌بخش برای مخاطب هنگام استفاده از محصول، سایت یا اپلیکیشن است.

شرح وظایف اصلی:

  • جمع‌آوری داده و تحلیل آن‌ها به اطلاعات کمی و کیفی از طریق جستجوی محصول
  • تحلیل داده‌ها بر مبنای دسترس‌پذیری و کاربردپذیری محصول
  • توانایی بررسی تاثیرات اهداف بیزینس، مارکتینگ و برندینگ بر طراحی
  • تنظیم پرسونا و سناریو
  • معماری اطلاعات
  • ساخت قاب و پروتوتایپ
  • آزمایش محصول

دانش و مهارت‌های مورد نیاز:

  • تسلط به مفاهیم تجربه کاربری (UX)
  • تسلط بر اصول طراحی تعاملی و معماری اطلاعات
  • آشنایی با نرم‌افزارهای تخصصی مانند Adobe XD، Sketch و …
  • آشنایی با نرم‌افزارهای مرتبط مانند فتوشاپ و ایلاستریتور
  • تسلط بر ایجاد داستان، پرسونا، استوری بورد، قاب‌بندی و پروتوتایپ
  • داشتن تفکر خلاق و تحلیلی
  • توانایی حل و تست مسائل مربوط به دسترس‌پذیری، کاربردپذیری، محصولات جدید و قدیم با استفاده از داده‌های کمی و کیفی
  • علاقه‌مند به تکنولوژی
  • دارای توانمندی‌های ارتباطی قوی مشارکتی
  • آشنایی با روش‌های تحلیل بازار و شناخت رقبا و محصولات مشابه
  • مدیریت زمان و هزینه

8.کارشناس تجزیه و تحلیل

کارشناس تجزیه و تحلیل مسئولیت تفسیر داده‌ها و الگوها و تبدیل آن به اطلاعات کاربردی به منظور تصمیم‌گیری و کمک به استراتژی‌های بازاریابی را برعهده دارد. وی هم‌چنین به اجرای مدل‌های تحلیل داده جهت شناسایی رفتار مشتری و الگوهای خرید وی می‌پردازد.

شرح وظایف اصلی:

  • جمع‌آوری و تفسیر داده‌ها و طراحی و نگهداری پایگاه‌های داده
  • آنالیز نتایج و گزارشات
  • شناسایی الگوها و روندها
  • تعیین شاخص‌های کلیدی عملکرد و نظارت بر آن‌ها
  • ارائه گزارش‌های لازم جهت تنظیم استراتژی‌های بازاریابی

دانش و مهارت‌های مورد نیاز:

  • مسلط به مدل‌سازی اطلاعات و تنظیم گزارش
  • توجه به جزییات و نکته‌سنجی
  • تسلط بر تحلیل و تفسیر داده‌ها
  • تسلط بر گوگل آنالیتیکس، پایتون یا R، Power BI، SQL و …
  • تفکر خلاق و تحلیلی
  • ارتباطات قوی و موثر
  • مهارت تجسم داده‌ها «Data Visualization»
  • تسلط بر Microsoft Excel

9.کارشناس شبکه‌های اجتماعی

شاید یک دهه پیش شغلی به عنوان ادمین یا کارشناس شبکه‌های اجتماعی تعریف مشخصی نداشت زیرا شبکه‌هایی مانند فیس‌بوک به تازگی شروع به کار کرده بودند و خیلی از افراد با نحوه استفاده از آن آشنا نبودند. اما امروزه با گسترش شبکه‌های اجتماعی و نفوذ اینترنت در زندگی روزمره افراد، کسب‌وکارها نیز به بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی روی آورده‌اند.

به طور کلی فردی که مسئولیت شبکه‌های اجتماعی را برعهده دارد باید به صورت پیوسته و در تمامی شبانه روز به نظارت، مدیریت و به‌روزرسانی صفحات اجتماعی بپردازد و با مشتریان تعامل خوبی برقرار کند.

شرح وظایف اصلی:

  • تدوین تقویم محتوایی شبکه‌های اجتماعی با کمک مدیر محتوا
  • نگارش، ویرایش و انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی منطبق با اسناد بالاسری و تقویم محتوا
  • مدیریت محتوای کاربرساز شبکه‌های اجتماعی
  • در نظر گرفتن و شناسایی ترندهای شبکه‌های اجتماعی
  • ارتباط با اینفلوئنسرها جهت ترفیع محتوا
  • اجرای کمپین‌ها و مینی‌کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی
  • اندازه‌گیری، تحلیل و گزارش‌دهی شاخص‌ها

دانش و مهارت‌های مورد نیاز:

  • تسلط به نگارش و ویرایش زبان فارسی (و سایر زبان‌های موردنیاز کسب وکار)
  • تسلط به انواع شبکه‌های اجتماعی و شناخت ویژگی‌ها و مختصات هر یک از آن‌ها
  • تسلط به فرایند بازاریابی محتوایی
  • تسلط به سیستم‌های مدیریت محتوا و ابزارهای انتشار محتوا
  • تسلط به کپی‌رایتینگ (تبلیغ‌نویسی)
  • تسلط به هویت برند کارفرما و صنعت
  • تسلط به جستجوی مطالب در موتورهای جستجو
  • تسلط به انواع محتوا و قالب‌های مختلف محتوایی مانند محتوای متنی، ویدئو، موشن‌گرافیک و …
  • تسلط به شاخص‌های ارزیابی محتوا
  • داشتن روحیه مشتری‌محور و توانایی پاسخگویی و تعامل مناسب
  • تسلط بر تکنیک‌های جذب مخاطب
  • توانایی ایده‌پردازی و خلق ایده‌های نو

10.مدیر محتوا

مدیر محتوا مسئولیت صفر تا صد فرآیند تولید محتوا را برعهده دارد؛ یعنی از پیاده‌سازی استراتژی محتوا گرفته تا فرآیند توزیع محتوا و ارزیابی.

درواقع، مدیر محتوا با زبانی ساده، چکیده هدف و برندسازی یک کسب‌وکار را به مخاطبان می‌رساند تا آن‌ها در سریع‌ترین زمان بتوانند با کسب‌وکار آشنا شده و ارتباط برقرار کنند.

در ادامه به شرح وظایف اصلی این سمت پرداخته شده است.

شرح وظایف اصلی:

  • تعیین اهداف سه‌گانه بازاریابی محتوایی منطبق با اهداف کسب وکار با کمک استراتژیست محتوا
  • تدوین سند استراتژی محتوا با کمک استراتژیست محتوا
  • تدوین تقویم محتوایی بلاگ با کمک بلاگر
  • تدوین تقویم محتوایی شبکه‌های اجتماعی با کمک کارشناس شبکه‌ اجتماعی
  • بریف کردن کارشناسان محتوا و سفارش‌گذاری محتوا برای تیم‌های مختلف (متن، گرافیک، ویدئو و…)
  • نظارت کیفی بر فرایند تولید، انتشار و ترفیع محتوا (از منظر کیفیت محتوا، کیفیت فرم، انطباق با بریف، اهداف، پرسونا، استراتژی محتوایی و تقویم محتوا)
  • پایش مستمر شاخص‌های اندازه‌گیری و رصد میزان موفقیت در حصول به اهداف
  • مدیریت ترافیک واحد محتوا

دانش و مهارت‌های مورد نیاز:

  • تسلط به نگارش و ویرایش زبان فارسی (و سایر زبان‌های موردنیاز کسب وکار)
  • تسلط به تبلیغات، بازاریابی و برندینگ در حوزه آفلاین و دیجیتال
  • تسلط به فرایند بازاریابی محتوایی
  • تسلط به کپی‌رایتینگ (تبلیغ‌نویسی)
  • تسلط به هویت برند کارفرما و صنعت
  • تسلط به سیستم‌های مدیریت محتوا و ابزارهای انتشار محتوا
  • تسلط به انواع محتوا و قالب‌های مختلف محتوایی
  • تسلط به شاخص‌های ارزیابی محتوا
  • تسلط بر اصول محتوای سئو شده

11.استراتژیست دیجیتال مارکتینگ

استراتژیست‌های دیجیتال مارکتینگ به کسب‌وکارها برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی مشاوره و برنامه می‌دهند. به عبارت دیگر، آن‌ها به کسب‌وکارها می‌گویند که چگونه باید به بهترین وجه از اینترنت و ابزارهای دیجیتال برای رسیدن به اهداف سازمان استفاده کنند.

استراتژیست‌های بازاریابی دیجیتال از قدرت تحلیل بالایی برخوردار بوده و با آنالیز داده‌‌ها، بررسی و مقایسه نتایج کمپین‌های خود با رقبا به برنامه‌ریزی و تدوین برنامه‌های عملیاتی بازاریابی دست می‌زند.

شرح وظایف اصلی:

  • تدوین استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ
  • بررسی و تحلیل متریک‌های ترافیک سایت و ارائه راهکار جهت افزایش بازدید سایت
  • نظارت بر بهینه‌سازی و بازاریابی موتورهای جستجو، عملکرد بازاریابی و فروش به منظور پیش‌بینی روند آتی
  • برقراری تعامل و ارتباط قوی با مشتریان و مخاطبان هدف به کمک طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و تعامل در شبکه‌های اجتماعی
  • تعیین شاخص‌های کلیدی عملکرد «KPI» و بررسی آن‌ها
  • تعیین اهداف دیجیتال مارکتینگ براساس اهداف کلان بازاریابی کسب‌وکار
  • برنامه‌ریزی برای بهبود نرخ تبدیل

دانش و مهارت‌های مورد نیاز:

  • داشتن مهارت حل مسئله
  • آشنایی با ابزارهای دیجیتال‌مارکتینگ (سئو، بازاریابی محتوایی، تبلیغات گوگل و…)
  • تسلط بر مفاهیم مدیریت استراتژیک
  • توانایی تبدیل اهداف کسب‌وکار به برنامه‌های عملیاتی
  • تسلط بر هویت و برندینگ اینترنتی
  • آشنایی با مدیریت پروژه
  • مسلط به مهارت‌های ارتباطی و دارای روحیه کار تیمی
  • توانایی تجزیه و تحلیل داده‌ها و آشنایی با ابزارهای تحلیل داده

12.بلاگر

بلاگر شخصی است که مقالات سایت را نوشته و وظیفه‌ی اصلی او پاسخ‌گویی به نیازها و دغدغه‌های مخاطبان است.

در ادامه به شرح وظایف اصلی و مهارات‌های موردنیاز این سمت پرداخته شده است.

شرح وظایف اصلی:

  • تدوین تقویم سردبیری بلاگ با کمک مدیر محتوا
  • نگارش و ویرایش مقالات بلاگ منطبق با اسناد بالاسری
  • انتشار محتوا منطبق با تقویم سردبیری
  • اندازه‌گیری، تحلیل و گزارش‌دهی شاخص ها

دانش و مهارت‌های مورد نیاز:

  • تسلط به هویت برند کارفرما و صنعت
  • تسلط بر مفاد سند اهداف، سند پرسونا و سند استراتژی محتوایی
  • تسلط به فرایند بازاریابی محتوایی
  • تسلط به نگارش و ویرایش زبان فارسی (و سایر زبان‌های موردنیاز کسب وکار)
  • تسلط به کپی‌رایتینگ (تبلیغ‌نویسی)
  • تسلط به جستجوی مطالب در موتورهای جستجو
  • تسلط به انواع محتوا و قالب‌های مختلف محتوایی
  • تسلط به سیستم‌های مدیریت محتوا و ابزارهای انتشار محتوا
  • تسلط به شاخص‌های ارزیابی محتوا

13.کارشناس محتوای بصری

هدف اصلی کارشناس محتوای بصری برجسته‌ کردن هویت سازمان‌هایی است که با آن‌ها همکاری می‌کنند. آن‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف، هویتی خاص به محتوا می‌دهند. این هویت شامل قلم‌ها، اشکال، رنگ‌ها، تصاویر، عکاسی، انیمیشن، آرم، افکت‌های ویدئویی و … هستند.

بنابراین، هر کارشناس هویت بصری باید توانایی حل مسائل و ایجاد ارتباط میان مخاطب و کارفرما را دارا باشد.

شرح وظایف اصلی:

  • تولید انواع قالب‌های محتوایی مانند تصویر، ویدئو، موشن‌گرافیک، اینفوگرافیک و… منطبق بر نیازهای کارفرما
  • هماهنگی با تقویم محتوایی

دانش و مهارت‌های مورد نیاز:

  • تسلط به نرم‌افزارهای گرافیکی و ادیت مانند فتوشاپ، ایلاستریتور، پریمیر و …
  • تسلط به هویت برند کارفرما و صنعت
  • تسلط به انواع محتوا و قالب‌های مختلف محتوایی
  • تسلط به سند هویت بصری سازمان
  • تسلط به مفاد سند اهداف، سند پرسونا و سند استراتژی محتوایی
  • تسلط به وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی و شناخت محتوای مناسب برای هرکدام

در پایان یادآور می‌شویم که دیجیتال مارکتینگ به معنای ارائه و فروش خدمات با استفاده از روش‌های بازاریابی آنلاین مانند بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی موتور جستجو، ایمیل مارکتینگ و … است.

در واقع قانون شماره یک بازاریابی، ارائه پیشنهاد مناسب در زمان و مکان مناسب است. با توجه به فراگیری اینترنت، تعجبی ندارد که اگر بگوییم امروزه مکان مناسب همان فضای آنلاین است. به همین دلیل است که برای دستیابی به بهترین نتایج نیاز است تا در فضای آنلاین حضور داشته باشید.

همانطور که می‌دانید فضای آنلاین و ابزارهای دیجیتال از تنوع و گستردگی فراوانی برخوردار هستند و استفاده از آن‌ها نیازمند داشتن تخصص و مهارت است. کسب‌وکارها با توجه به نوع فعالیت و میزان حضورشان در فضای آنلاین می‌توانند از حوزه‌های مختلفی از دیجیتال مارکتینگ بهره گیرند.

در این مقاله سعی شد تا علاوه بر اشاره به وظایف و دانش تخصصی موردنیاز مشاغل کلیدی دیجیتال مارکتینگ، تفکیک صحیحی از آن‌ها نیز صورت گیرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره مدیریت دیجیتال مارکتینگ

تخصصی ترین دوره دیجیتال مارکتینگ

  • اصول دیجیتال مارکتینگ 
  • طراحی سایت 
  • بازاریابی محتوایی
  • گوگل آنالیتیکس
  • گوگل تگ منیجر
  • گوگل ادز
  • سئو
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی
  • طراحی کمپین های تبلیغاتی
  • استراتژی دیجیتال مارکتینگ

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی