🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

راهنمای گوگل سرچ کنسول برای سال 2019

آموزش قسمت‌های مختلف گوگل سرچ کنسول را در این مقاله مطالعه کنید. این ابزار تنظیمات بسیار زیادی دارد و تک تک این تنظیمات تاثیر زیادی برروی عملکرد سایت شما در نتایج سرچ گوگل دارند. با این ابزار می توانید تغییرات را زیر نظر داشته باشید
گوگل سرچ کنسول

در این مقاله می خوانید

 گوگل سرچ کنسول (google search console)، ابزار فوق‌العاده ای است که آماری مانند بازدیدهای سایت، کلیدواژهای جستجو شده، لینک‌ها و بک‌لینک‌ها، صفحات ایندکس شده در گوگل، خطاهای احتمالی دسترسی و امنیتی و … را در اختیار شما قرار می‌دهد.گوگل سرچ کنسول (GSC) که پیش از این ابزار گوگل وبمستر (Google Webmaster Tools) نامیده می‌شد یک پلت فرم رایگان برای هر کسی با یک وب سایت است به منظور نظارت بر این که گوگل چگونه سایت او را مشاهده می‌کند و همچنین بهینه‌سازی این حضور ارگانیک. این سیستم شامل مشاهده دامنه‌های ارجاع شده‌ی شما، عملکرد سایت در تلفن همراه، نتایج جستجوهای ارزشمند، پرسش‌ها و صفحات با بیشترین ترافیک است.

در هر زمان، من کنسول جستجوی گوگل را در دو تا ده تب مرورگر باز دارم. این کار هم در سطح کلان و هم در سطح خرد مفید است؛ هر وقتی نیاز دارم بفهمم چه اتفاقی برای یک پست وبلاگ با ترافیک بالا می‌افتد، یا وقتی به صورت ناگهانی افت می‌کند و همچنین ببینیم که چه میزان از اثرگذاری‌های وب سایت ماه به ماه افزایش می‌یابد.

برای یک استراتژیست محتوا در تیم سئوی سایت ، این یعنی گوگل سرچ کنسول (GSC) به صورت خاص بسیار مفید و کارآمد است. اما هر کسی که یک وب سایت دارد می‌تواند و باید انگشتان خود را در این آب فرو کند (از این ابزار استفاده کند). به گفته گوگل، شما چه صاحب یک کسب و کار، متخصص سئو، مدیر سایت، توسعه دهنده وب سایت، بازاریاب یا طراح اپلیکیشن باشید؛ کنسول جستجو گوگل به دردتان می‌خورد.

به یاد می‌آورم اولین بار که من گوگل سرچ کنسول را باز کردم، کار با آن برایم مشکل بود. برچسب‌های بسیار زیاد (?!?Index coverage)، فیلترهای پنهان و گراف‌های گیج‌کننده وجود داشتند که من از آن‌ها سر در نمی‌آوردم. البته هر چه بیشتر از آن استفاده می‌کردم کم‌تر گیج‌کننده می‌شد.

اما اگر می‌خواهید که از این منحنی یادگیری صرف‌نظر کنید (و چرا نخواهید) یک خبر خوب برایتان دارم: من قصد دارم همه چیزهایی که در مورد چگونگی استفاده حرفه‌ای از گوگل سرچ کنسول آموخته‌ام را فاش کنم.

این راهنما شامل موارد زیر است:

  • اضافه کردن یک وب سایت به کنسول جستجوی گوگل
  • ایجاد مالکان، کاربران و مجوزها
  • افزودن یک نقشه سایت
  • درک مقیاس‌ها و معیارهای اندازه‌گیری
  • اضافه کردن فیلترها
  • استفاده از کنسول جستجوی گوگل (مثال عملی)

اول کارهای مهم. اگر قبلا برای گوگل سرچ کنسول (GSC) ثبت‌نام نکرده‌اید اکنون زمان آن رسیده است.

چگونه وب سایت خود را به گوگل سرچ کنسول (GSC) اضافه کنید

  • وارد حساب گوگل خود شوید. در صورتی که یک وبسایت کسب و کار هستید، مطمئن شوید که از حساب مرتبط با کسب و کار خود (نه شخصی) استفاده می‌کنید.
  • به Google search console بروید.
  • روی گزینه‌ی «Add a property» کلیک کنید.
  • از منوی کشویی «Website» را انتخاب و نشانی (URL) سایت خود را وارد کنید. اطمینان حاصل کنید که از URL دقیق موجود در نوار مرورگر استفاده می‌کنید.
  • روی گزینه‌ی «Continue» کلیک کنید.
  • یک راه برای تایید اینکه شما مالک وب سایت هستید، گزینه های (آپلود فایل HTML، ارایه کننده نام دامنه، تگ HTML، کد ردیابی گوگل آنالیتیکس (آمارگیر گوگل) یا قطعه کد مدیریت تگ گوگل (Google Tag Manager)) را خواهید داشت.
  • اگر سایت شما هر دو پروتکل http: و https: را پشتیبانی می‌کند، هر دو را به عنوان سایت‌های جداگانه اضافه کنید. همچنین شما باید هر دامنه را جداگانه اضافه کنید (برای مثال؛ blog.hubspot.com و www.hubspot.com).
پنل گوگل سرچ کنسول
هنگامی که وب سایت را به گوگل سرچ کنسول اضافه می‌کنید، گوگل خیلی زود شروع به رهگیری اطلاعات آن می‌کند

هنگامی که شما وب سایت خود را به کنسول جستجوی گوگل اضافه می‌کنید، گوگل خیلی زود شروع به رهگیری اطلاعات آن می‌کند؛ حتی پیش از اینکه تایید شود شما مالک آن وب سایت هستید.

تایید سایت شما در کنسول جستجوی گوگل

از آنجا که گوگل سرچ کنسول به شما امکان دسترسی به اطلاعات محرمانه درباره یک سایت یا اپلیکیشن را می‌دهد (بعلاوه بر چگونگی بررسی آن سایت یا اپلیکیشن توسط گوگل اثر می‌گذارد)، باید مالکیت خود بر آن سایت یا اپلیکیشن را تایید نمایید.

تاییدیه یک کنترل کاربری خاص را بر روی آن سایت یا اپلیکیشن خاص فعال می‌کند. شما باید دست کم یک مالک تایید شده برای هر سایت یا اپلیکیشن افزوده شده به GSC داشته باشید. همچنین، توجه داشته باشید که تایید دارایی‌های شما (سایت یا اپلیکیشن) هیچ تاثیری بر روی پیج رنک یا عملکرد آن در جستجوی گوگل نخواهد داشت. البته، هر چه اطلاعات بیشتری در اختیار داشته باشید، رسیدن به رنکینگ بالاتر آسان‌تر است؛ اما افزودن ساده‌ی وب سایت به کنسول جستجوی گوگل به خودی خود رنکینگ شما را بالا نمی‌برد.

روش‌های تاییدیه گوگل سرچ کنسول

  • آپلود فایل HTML: آپلود یک فایل تاییدیه HTML در یک مکان خاص از وب سایت شما.
  • ارایه کننده نام دامنه: به شرکت ثبت کننده دامنه خود مراجعه کنید (مانند GoDaddy، eNom یا com) و سایت خود را مستقیما از GSC تایید کنید یا یک DNS TXT یا رکورد CNAME اضافه کنید.
  • تگ HTML: یک متا تگ <meta> به بخش هدر <HEAD> کدهای HTML یک صفحه‌ی به خصوص سایت خود اضافه نمایید.
  • کد ردیابی گوگل آنالیتیکس (آمارگیر گوگل): کد ردیابی گوگل آنالیتیکس را که در سایت خود استفاده می‌کنید کپی کنید. (برای این گزینه باید سطح دسترسی را در گوگل آنالیتیکس ویرایش کنید)
  • قطعه کد مدیریت تگ گوگل: قطعه کد مدیریت تگ گوگل مرتبط با سایت خود را کپی کنید. (برای این گزینه باید سطح دسترسی مشاهده، ویرایش و مدیریت سرویس مدیریت تگ گوگل را ویرایش کنید)

سایت‌های میزبانی شده توسط گوگل، از جمله سرویس بلاگر و صفحات سایت‌ها، به صورت خودکار تایید می‌شوند.

دامنه WWW یا نه؟

درست یا نادرست:آیا hubspot.com و www.hubspot.com هر دو یک دامنه هستند؟

جواب؟ اشتباه است! هر دامنه یک سرور متفاوت را نشان می‌دهد؛ این URL ها ممکن است بسیار شبیه باشند اما از دیدگاه فنی آنها دو دامنه منحصر به فرد هستند.

شروع لینک با www
هر دامنه یک سرور متفاوت را نشان می‌دهد؛ این URL ها ممکن است بسیار شبیه باشند اما از دیدگاه فنی، دو دامنه منحصر به فرد هستند

با این حال، اگر شما «hubspot.com» را در نوار مرورگر خود تایپ کنید، در «www.hubspot.com» فرود خواهید آمد. این چه جادویی است؟

HubSpot، نشانی «www.hubspot.com» را به عنوان دامنه ترجیح داده شده یا کانونی خود انتخاب کرده است. به این معنی که ما به گوگل گفته‌ایم که می‌خواهیم تمام URL های ما در جستجو به صورت « www.hubspot.com/……» نمایش داده شوند و هنگامی که اشخاص ثالث به صفحات ما پیوند می‌دهند، اینURL ها باید به عنوان« www.hubspot.com/……»نیز مورد توجه قرار گیرند.

نسخه www دامین

اگر شما به گوگل سرچ کنسول نگویید که کدام دامنه را ترجیح می‌دهید،گوگل ممکن است نسخه‌هایwww و غیر www دامنه‌ی شما را به صورت جداگانه اداره کند؛ تقسیم تمام آن بازدید صفحات، بک‌لینک‌ها و تعاملات به دو. اصلا خوب نیست. (در این زمان شما نیز باید یک ریدایرکت 301 از دامنه‌ی غیر ارجح خود به آن یکی تنظیم نمایید، البته اگر قبلا این کار را نکرده‌اید.)

کاربران کنسول جستجوی گوگل ، مالکان و دسترسی‌ها

دو نوع نقش در گوگل سرچ کنسول وجود دارد.می‌دانم که ممکن است برای رسیدن به چیزهای خوب، بیش از اندازه اشتیاق داشته باشید (مسلط شدن بر داده‌ها) اما مهم است که این کار را درست انجام دهید.

  1. مالک: یک مالک دارای کنترل کامل بر گزینه‌هایی است که در گوگل سرچ کنسول افزوده است. آنها می توانند سایر کاربران را اضافه و حذف کنند، تنظیمات را تغییر دهند، تمام داده ها را ببینند و به هر ابزار دسترسی یابند.یک مالک تایید شده فرایند تایید گزینه‌ها (سایت یا اپلیکیشن) را تکمیل کرده است در حالی که یک نماینده مالک شده توسط یک فرد تایید شده اضافه شده‌است. (نمایندگان مالک می‌توانند سایر نمایندگان را اضافه کنند)
  2. کاربر: یک کاربر می‌تواند همه داده‌ها را ببیند و برخی کارها را انجام دهد اما نمی‌تواند کاربران جدیدی را اضافه کند. کاربران کامل می توانند بیشتر اطلاعات را ببینند و برخی اقدامات را انجام دهند، در حالی که کاربران محدود تنها می‌توانند بیشتر اطلاعات را مشاهده کنند.

به دقت در مورد اینکه چه کسی باید این مجوزها را کسب کند، فکر کنید.دادن مالکیت کامل می‌تواند فاجعه باشد؛ شما نمی‌خواهید کسی به طور تصادفی یک تنظیم مهم را تغییر دهد. سعی کنید همان قدر که لازم است و نه بیشتر به اعضای تیم خود اختیارات بدهید. به عنوان مثال، مدیر فنی سئو در HubSpot، ویکتور پن، یک مالک تایید شده است. من یک استراتژیست محتوای سئو هستم، که به این معنی است که من از GSC به شدت استفاده می‌کنم اما نیازی به تغییر هیچ تنظیماتی ندارم، بنابراین یک نماینده مالک هستم.اعضای تیم بلاگ نویسی ما که از کنسول جستجوی گوگل برای تجزیه و تحلیل بلاگ و عملکرد پست استفاده می‌کنند، کاربران کامل هستند.

یک نقش سوم هم وجود دارد: یک دستیار. شما می‌توانیدیک حساب Google Analytics را با یک حساب کنسول جستجو مرتبط کنید که به شما اجازه می‌دهد اطلاعات گوگل سرچ کنسول را در گزارش‌های گوگل آنالیتیکس ببینید.همچنین شما می‌توانید گزارش‌های GA را در دو قسمت از کنسول جستجو دریافت کنید: لینک‌ها به سایت شما و لینک‌های سایت. یک سایت در گوگل آنالیتیکس تنها می‌تواند با یک سایت در گوگل سرچ کنسول مرتبط شود و بالعکس.

آیا به یک نقشه سایت نیاز دارید؟

نقشه سایت برای نشان دادن نتایج جستجوی گوگل ضروری نیست. تا زمانی که سایت شما به درستی سازماندهی شود (به این معنی که صفحات به طور منطقی به یکدیگر مرتبط هستند)،گوگل می‌گوید کاوشگرهای وب آن معمولا بیشتر صفحات شما را پیدا می‌کنند.

نقشه سایت
نقشه سایت برای سایت ها با صفحات متعدد بسیار مفید است

اما چهار جایگاه وجود دارد که یک نقشه سایت باعث می‌شود تا کاوش‌پذیری سایت شما بهبود یابد:

  • واقعا بزرگ است. هرچه صفحات بیشتری داشته باشید، برای ربات گوگل آسان‌تر است که هرگونه تغییریا افزودن را از دست بدهد.
  • صفحات «مجزا»ی بسیاری دارد. شناسایی هر صفحه‌ای که تعداد کمی لینک‌های ورودی از صفحات دیگر داشته باشد براییک کاوشگر وب دشوارتر است.
  • این جدید است. سایت‌های جدیدتر تعداد کمی بک‌لینک (لینک‌ها از سایت‌های دیگر)دارند که آن‌ها را کم‌تر قابل کشف می‌سازد.
  • از محتوای رسانه‌ای غنی و/یا در اخبار گوگل نشان می‌دهد. در این موارد، نقشه سایت شما این کار را برای گوگل آسان‌تر می‌کند و سایت شما را در جستجو به نمایش می‌گذارد.

هنگامی که نقشه سایت خود را ساختید، آن را با استفاده از ابزار نقشه سایت کنسول جستجوی گوگل ارسال کنید.

گزارش‌ نقشه‌های سایت

پس از اینکه گوگل نقشه سایت شما را پردازش و ایندکس کرد، در گزارش نقشه سایت نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید آخرین زمانی را که گوگل نقشه سایت شما را خوانده و تعداد URL هایی را که ایندکس کرده، مشاهده کنید.

در دوره ی حضوری دانشگاه سئو ، کار با سرچ کنسول گوگل و تحلیل به صورت کامل آشنا خواهید شد.

دوره سئو تخصصی

همه چیز راجع به گوگل سرچ کنسول را بدانید

مقیاس‌ها و معیارهای اندازه‌گیری در گوگل سرچ کنسول (GSC)

تعدادی قانون وجود دارد که شما باید قبل از استفاده از کنسول جستجوی گوگل آن‌ها را درک کنید.

یک رشته پرس‌و‌جوی گوگل سرچ کنسول چیست؟

این یک اصطلاح جستجو است که برداشتی از صفحه سایت شما در نتایج جستجوی گوگل ایجاد می‌کند. شما تنها می‌توانید داده‌های پرس و جو را در کنسول جستجو پیدا کنید، نه گوگل آنالیتیکس.

یک اثرگذاری چیست؟

هر زمان که بک لینک URL در نتیجه جستجو ظاهر می‌شود، تاثیری ایجاد می‌کند. برای شمارش اثرگذاری، کاربر نیازی ندارد که به پایین صفحه برود تا نتایج جستجوی شما را ببیند.

یک کلیک چیست؟

زمانی که کاربر یک لینک را خارج از گوگل جستجو و انتخاب می‌کند،یک کلیک محاسبه می‌شود. اگر کاربر روی لینک کلیک کند، دکمه بازگشت را بزند و سپس همان لینک رو کلیک کند؛ باز هم یک کلیک به حساب می‌آید. اگر پس از آن روی یک لینک دیگر کلیک کند، این دو کلیک محاسبه می‌شود. زمانی که یک کاربر یک لینک را در گوگل جستجو می‌کند،یک پرس‌و‌جوی جدید را اجرا می‌کند؛ این به عنوان یک کلیک حساب نمی‌شود. همچنین، این شامل نتایج تبلیغاتی گوگل نیز نمی‌شود.

جایگاه متوسط چیست؟

این به معنی رنکینگ (رتبه‌بندی) صفحه(ها)ی شما برای یک یا چند رشته جستجو است. فرض کنید عدد راهنمای ما برای ابزار سئو رتبه‌ی 2 برای کلیدواژه «نرم‌افزار سئو» و رتبه‌ی 4 برای کلیدواژه «ابزار کلمات کلیدی» است. جایگاه متوسط برای این URL رتبه 3 هست (فرض بر این بود که ما به هیچ وجه به معنای واقعی کلمه رتبه‌بندی نکردیم).

CTR چیست؟

CTR، یا نرخ کلیک مستقیم، برابر است با کلیک‌های انجام شده تقسیم براثرگذاری‌ها ضرب در 100.اگر پست ما در 20 جستجو نشان داده شود و 10 کلیک ایجاد کند، CTR ما 50٪ خواهد بود.

فیلتر کردن در گوگل سرچ کنسول

گوگل سرچ کنسول راه‌های مختلفی برای مشاهده و تجزیه داده‌های شما ارایه می‌دهد.این فیلترها فوق العاده مفید هستند، اما هنگامی که با این ابزار آشنا می‌شوید، آنها نیز می‌توانند گیج کننده باشند.

نوع جستجو

سه نوع جستجو وجود دارد: وب، تصویر و ویدیو. ما معمولا از «وب» استفاده می‌کنیم چرا که بیشتر ترافیک وبلاگ آکادمی مربوط به آن می‌شود، اما اگر تعداد زیادی بازدید از جستجو تصویرو ویدیودارید، مطمئن شوید که این فیلتر را بر اساس آن تنظیم کرده‌اید.

راهنمای کنسول جستجوی گوگل : search type
سه نوع جستجو وجود دارد:
  •  وب
  • تصویر 
  • ویدیو

همچنین می‌توانید دو نوع ترافیک را با هم مقایسه کنید.فقط روی زبانه «Compare» کلیک کنید، دو دسته مورد علاقه خود را انتخاب کنید و «Apply» را انتخاب کنید. این می‌تواند به برخی یافته‌های جالب توجه منجر شود. به عنوان مثال، من دریافتم که این پست 101 نظریه‌ی رنگ در جستجوی تصویر بازخورد بیشتری دارد تا جستجوی وب(اگر چه دومی هنوز در حال تولیدکلیک بیشتری است!).

محدوده زمانی

گوگل سرچ کنسول اکنون ۱۶ ماه از داده‌ها را ارایه می‌دهد (بالای ۹۰ روز).شما می‌توانید از انواع مختلف دوره‌های از پیش تعیین شده انتخاب کنید یا دامنه سفارشی خود را تنظیم کنید. همانند نوع جستجو، می‌توانید دو بازه زمانی مختلف را در تب «Compare»با هم مقایسه کنید.

راهنمای کنسول جستجوی گوگل : date range در سرچ کنسول گوگل

شما می‌توانید دو بازه زمانی مختلف را در تب «Compare» با هم مقایسه کنید

رشته‌های جستجو، صفحه، کشور، دستگاه، ظاهر جستجو

برای اضافه کردن ۵ نوع فیلتر دیگر، روی «New» در کنار فیلتر تاریخ کلیک کنید: رشته‌های جستجو، صفحه، کشور، دستگاه، ظاهر جستجو.

performance

این فیلترها می‌توانند لایه‌لایه باشند؛ به عنوان مثال، اگر بخواهم اطلاعات مربوط به پرس‌و‌جوهای مربوط به سئو در جستجوی تلفن همراه را ببینم، یک فیلتر برای رشته‌های جستجو حاوی کلمه «سئو» در دستگاه‌های تلفن همراه اضافه می‌کنم. اگر فقط بخواهم نتایج را به پست‌های وبلاگ بازاریابی محدود کنم، یک فیلتر دیگر برای صفحات حاوی نشانی «blog.hubspot.com/marketing» اضافه می‌کنم.

شما می‌توانید در اینجا خیلی ویژه جستجو کنید؛ توصیه می‌کنم با ترکیبات مختلف از فیلترها بازی کنید تا متوجه شوید که چه چیزهایی ممکن است.

گزارش پوشش شاخص (Indexcoverage)

هر صفحه یکی از وضعیت‌های زیر را تعیین می‌کند:

  1. خطا: صفحه نمی‌تواندایندکس شود
  2. اخطار: ایندکس شده، اما دارای یک مشکل است.
  3. محروم

نقشه سایت‌های افزوده شده

چگونه از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنیم

  1. صفحات خود با بالاترین ترافیک را شناسایی کنید
  2. رشته‌های جستجوی خود با بالاترین CTR را شناسایی کنید
  3. میانگین CTR خود را پیدا کنید
  4. نظارت بر CTR خود در طول زمان
  5. نظارت بر اثرگذاری خود در طول زمان
  6. نظارت بر جایگاه متوسط خود در طول زمان
  7. شناسایی افزایش و کاهش رتبه‌بندی
  8. رشته‌های جستجوی خود با بالاترین ترافیک را شناسایی کنید
  9. عملکرد جستجوی سایت خود را در دسکتاپ، تلفن همراه و تبلت مقایسه کنید
  10. عملکرد جستجو سایت خود را در کشورهای مختلف مقایسه کنید
  11. دریابید که اغلب صفحات شما چگونه ایندکس شده‌اند
  12. دریابید که کدام صفحات ایندکس نشده‌اند و چرا
  13. نظارت بر تعداد کل صفحات ایندکس شده و خطاهای ایندکس سازی
  14. شناسایی مسایل مربوط به قابلیت استفاده از تلفن همراه
  15. دریابید که تعداد کل بک‌لینک‌های سایت شما چقدر است
  16. شناسایی کنید که کدام URL ها بیشترین بک‌لینک را دارند
  17. شناسایی کنید که کدام سایت‌ها بیشترین لینک را به شما داده‌اند
  18. محبوب‌ترین لنگر متن (anchor text) برای لینک‌های خارجی را شناسایی کنید
  19. شناسایی کنید که کدام صفحات دارای بیشترین لینک داخلی هستند
  20. شناسایی کنید که تعداد کل لینک‌های داخلی سایت شما چقدر است
  21. خطاهای AMP را پیدا و تعمیر کنید
  22. ببینید که گوگل چگونه یک نشانی اینترنتی را به نمایش می‌گذارد
  23. به نسخه قدیمی کنسول جستجو بروید
  24. افزايش ترافيک سايت با جستجوي گوگل

می توانید ببینید که چرا من عاشق گوگل سرچ کنسول هستم؟ بیایید هر مورد را کاوش کنیم.

  1. صفحات سایت خود با بالاترین ترافیک را شناسایی کنید
    • روی Performance کلیک کنید.
    • روی تب «Page» کلیک کنید (کنار Queries).
    • بازه زمانی رابه «۱۲ ماه گذشته» تغییر دهید. (یک سال کامل مرور جامعی از ترافیک شما می‌دهد، اما برای تنظیم زمان احساس آزادی کنید).
    • اطمینان حاصل کنید که «Total clicks» انتخاب شده است.
    • برای مرتب کردن از بالاترین به پایین‌ترینبر روی فلش کوچک رو به پایین در کنار «Clicks» کلیک کنید.
total impression
صفحات سایت خود با بالاترین ترافیک را شناسایی کنید

رشته‌های جستجوی خود با بالاترین CTR را شناسایی کنید

  • روی Performance کلیک کنید.
  • روی تب «Queries» کلیک کنید.
  • بازه زمانیرابه «۱۲ ماه گذشته» تغییر دهید. (یک سال کامل مرور جامعی از ترافیک شما می‌دهد، اما برای تنظیم زمان احساس آزادی کنید).
  • اطمینان حاصل کنید که «Average CTR» انتخاب شده است.
  • برای مرتب کردن از بالاترین به پایین‌ترینبر روی فلش کوچک رو به پایین در کنار «CTR» کلیک کنید.

توجه: مفید است که در کنار این به «Impressions» هم نگاه کنید. (برای مشاهده این اطلاعات به صورت نظیر به نظیر، «Total impressions» را بررسی کنید). یک صفحه ممکن است دارای CTR بالا اما با اثرگذاری پایین باشد، یا بالعکس؛ شما نمی‌توانید تصویر کامل را بدون هر دونقطه داده به دست آورید.

CTR
یک صفحه ممکن است دارای CTR بالا اما با اثرگذاری پایین باشد، یا بالعکس
  1. میانگین CTR خود را پیدا کنید
    • روی Performance کلیک کنید.
    • برای تنظیم دوره زمانی روی اطلاعات کلیک کنید. هر بازه‌ای که به آن علاقه دارید را انتخاب کنید. (همچنین برای مقایسه دو محدوده تاریخی در یک بار روی «Compare» کلیک کنید.)
    • «Average CTR» را نگاه کنید.
    • «Total impressions» را نگاه کنید.
    • «Average position» را نگاه کنید.
average CTR
نمودار میانگین CTR

4. نظارت بر CTR خود در طول زمان

توصیه می‌کنم حواستان به «CTR» باشد. هر حرکت قابل توجه ی مهم است: اگر کاهش یافته است اما اثرگذاری افزایش یافته است، شما به سادگی برای کلمات کلیدی بیشتری رتبه‌بندی شده‌اید، بنابراین متوسط CTR به طور متوسط کاهش‌ یافته است.اگر CTR افزایش پیدا کرده اما اثرگذاری کاهش‌یافته است، شما کلمات کلیدی را از دست داده‌اید. اگر هر دو کاهش یافته‌اند؛ تبریک می‌گویم…شمادارید یک کار درست را انجام می‌دهید!

  1. نظارت بر اثرگذاری خود در طول زمان

وقتی محتوای بیشتری ایجاد می‌کنید و صفحات موجود خود را بهینه می‌کنید، این عدد باید افزایش یابد.(مثل همیشه، موارد استثنا وجود دارند؛ شاید شما تصمیم بگیرید که تعداد کمی از کلمات کلیدی تبدیل بالا را به جای تعداد زیادی از مقادیر تبدیل متوسط هدف قرار دهید، روی کانال‌های دیگر تمرکز کنید، و غیره).

  1. نظارت بر جایگاه متوسط خود در طول زمان

میانگین جایگاه در سطح کلان مفید نیست. اکثر مردم نگران آن هستند که چه زمانی این جایگاه افزایش می‌یابد؛ اما این کوتاه نظری است. اگر یک صفحه یا مجموعه‌ای از صفحات برای کلمات کلیدی رتبه‌بندی شود، موقعیت متوسط معمولا افزایش می‌یابد؛ اگر رتبه دقیق همان جایگاه یا بهتر برای کلمات کلیدی فعلی شما بهتر شود «میانگین» شما بزرگتر خواهد شد. در کل بیش از حد به این معیار توجه نکنید.

Average position
میانگین جایگاه (Average position) در سطح کلان مفید نیست
  1. صفحات خود با بالاترین رنکینگ را شناسایی کنید
    • روی Performance کلیک کنید.
    • روی تب «Page» کلیک کنید.
    • بازه زمانی را به «28 روز گذشته» تغییر دهید. (شما یک تصویر فوری و دقیق از صفحات خود می‌خواهید)
    • اطمینان حاصل کنید که «Average position» انتخاب شده است.
    • برای مرتب سازی از کوچکترین (خوب) تا بالاترین (بد) بر روی فلش کوچک به سمت بالا در کنار «position» کلیک کنید.

از آن جایی که شما به جایگاه متوسط از طریق URL نگاه می‌کنید، این عدد میانگین تمام رتبه‌بندی‌های این صفحه است. به عبارت دیگر، اگر برای دو کلمه کلیدی رتبه‌بندی شود، ممکن است رتبه‌ 1 باشد، برای یک رشته پرس‌وجو با حجم بالا رتبه 43 و اما برای یک رشته پرس‌وجو با حجم پایین متوسط هنوز 22 باشد.

با توجه به این موضوع، موفقیت و شکست یک صفحه را تنها با «جایگاه متوسط» قضاوت نکنید.

  1. صفحات خود با بالاترین رنکینگ را شناسایی کنید
  2. شناسایی افزایش و کاهش رتبه‌بندی
    • روی Performance کلیک کنید.
    • روی تب «Queries» کلیک کنید.
    • برای تغییر تاریخ، بر روی«Date range» کلیک کنید، سپس زبانه «Compare» را انتخاب کنید.
    • دو دوره زمانی معادل را انتخاب کنید، سپس روی «Apply» کلیک کنید.
    • در این مرحله، می‌توانید به اطلاعات موجود در گوگل سرچ کنسول نگاه کنید یا از آن ها خروجی بگیرید.
    • برای تجزیه و تحلیل عمیق، من به شدت دومی را توصیه می‌کنم زیرا کار شما را بسیار راحت‌تر می‌کند.

برای انجام این کار، روی فلش رو به پایین زیر «Search Appearance» کلیک کنید، سپس آن را به عنوان یک فایل CSV دانلود یا به Google Sheets صادر کنید.

Search Appearance گوگل شیت
روی فلش رو به پایین زیر «Search Appearance» کلیک کنید، سپس می توانید از آن یک فایل CSV دانلود یا به Google Sheets ارسال کنید

پس از اینکه این داده‌ها را در فرم صفحه گسترده مشاهده کردید، می‌توانیدیک ستون برای تفاوت‌های موقعیت (آخرین موقعیت 28 روز – موقعیت 28 روز گذشته) اضافه کنید، سپس بر اساس اندازه مرتب سازی کنید. اگر تفاوت مثبت باشد، سایت شما به دلیل این رشته پرس‌وجو بالا رفته است. اگر منفی باشد، سقوط کرده‌اید.

  1. رشته‌های جستجوی خود با بالاترین ترافیک را شناسایی کنید
    • روی Performance کلیک کنید.
    • روی تب «Queries» کلیک کنید.
  • برای انتخاب یک بازه زمانی روی«Date range» کلیک کنید.
  • مطمئن شوید که «Total clicks» انتخاب شده باشد.
  • بر روی فلش کوچک رو به پایین در کنار «Clicks» کلیک کنید تا از بالاترین به پایین‌ترین مرتب شود.

دانستن اینکه کدامیک از پرس‌و‌جوها بیشترین ترافیک جستجو را دارند، قطعا مفید است. بهینه‌سازی رتبه‌بندی صفحات برای تبدیل را در نظر داشته باشید؛ به طور دوره‌ای آن‌ها را به روز رسانی کنید تا رتبه‌بندی خود را حفظ کنند؛ ترفیع رتبه را در پس آن‌ها حفظ کنید و از آن‌ها برای پیوند به صفحات مرتبط با رتبه پایین‌تر (که به همان اندازه مهم نیست) و غیره استفاده کنید.

  1. عملکرد جستجوی سایت خود را در دسکتاپ، تلفن همراه و تبلت مقایسه کنید
    •    کلیک کنید Performance روی.
    • بروید  «Devices»به تب .
    •  انتخاب شده باشند «Total clicks»، «Total impressions»، «Average CTR» و «Average position» اطمینان حاصل کنید که.
    • عملکرد خود را در دسکتاپ، تلفن همراه و تبلت مقایسه کنید.
  2. عملکرد جستجو سایت خود را در کشورهای مختلف مقایسه کنید
    • روی Performance کلیک کنید.
    • به تب «Countries» بروید.
    • اطمینان حاصل کنید که «Total clicks»، «Total impressions»، «Average CTR» و «Average position» انتخاب شده باشند.
    • عملکرد خود را در کشورهای مختلف مقایسه کنید.
  3. دریابید که اغلب صفحات شما چگونه ایندکس شده‌اند

از «Overview» شروع کنید.

برای خلاصه گزارش پوشش ایندکس (Index coverage) به پایین اسکرول کنید.

به شمارش«Valid pages» نگاه کنید.

صفحات ایندکس شده
وضعیت ایندکس صفحات را مشاهده می کنید

14-دریابید که کدام صفحات ایندکس نشده‌اند و چرا؟

  • به Overview<Index coverage بروید.
  • به پایین صفحه اسکرول کنید و به بخش جزییات بروید تا بدانید چه خطاهایی باعث ایجاد مشکلات ایندکس سازی هستند و این که چقدر تکرار می‌شوند.
  • برای مشاهده URL های آسیب دیده بر روی هر نوع خطا دوبار کلیک کنید.

15- نظارت بر تعداد کل صفحات ایندکس شده و خطاهای ایندکس سازی

  • به Overview<Index coverage بروید.
  • اطمینان حاصل کنید که «Error»، «Valid with warnings»، «Valid» و «Excluded» انتخاب شده باشند.
افزودن پیج های ایندکس شده
تعداد کل صفحات ایندکس شده در سایت شما به طور معمول باید در طول زمان افزایش یابد
  • انتشار پست های جدید وبلاگ، ایجاد صفحات جدید فرود، اضافه کردن صفحات سایت اضافی و غیره.
  • اصلاح خطاهای ایندکس سازی

اگر خطاهای ایندکس سازی به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند، ممکن است مشکل از یک تغییر در قالب سایت شما باشد (زیرا یک مجموعه بزرگ از صفحات در یکمرتبه تحت تاثیر قرار گرفته‌اند). در عوض ممکن است یک نقشه سایت با URL هایی ارسال کنید که گوگل نمی‌تواندآن را کاوش کند (به دلیل دستورات noindex، robots.txt، صفحات محافظت شده با رمز عبور و غیره).

اگر تعداد کل صفحات ایندکس شده در سایت شما بدون افزایش متناسب با خطاها کاهش پیدا کند، احتمالا شما دسترسی به URL های موجود را مسدود کرده‌اید. در هر حال، سعی کنید موضوع را با نگاه کردن به صفحات حذف شده خود و جستجوی سرنخ‌ها تشخیص دهید.

  1. شناسایی مسایل مربوط به قابلیت استفاده از تلفن همراه
    • روی Mobile Usability کلیک کنید.
    • مطمئن شوید که «Error» انتخاب شده باشد.
    • برای دانستن این که کدام خطاها موجب مشکلات قابلیت استفاده در تلفن همراه می‌شوند و این که چقدر تکرار می‌شوند به پایین صفحه اسکرول کنید.
    • برای مشاهده URL های آسیب دیده بر روی هر نوع خطا دوبار کلیک کنید.
قابلیت استفاده از تلفن همراه
مشاهده خطاهایی که موجب مشکلات در قابلیت استفاده تلفن همراه می‌شوند

17-دریابید که تعداد کل بک‌لینک‌های سایت شما چقدر است

  • روی Links کلیک کنید.
  • گزارش Top linked pages را باز کنید.
  • نگاهی به جعبه «Total external links» بیندازید.
  • برای مرتب کردن از بالاترین به پایینترین بک‌لینک‌ها روی فلش رو به پایین کنار «Incoming links» کلیک کنید.
top external links

هر بک‌لینک یک سیگنال برای گوگل است که محتوای شما قابل اعتماد و مفید است. به طور کلی، بک‌لینک‌های بیشتر بهتر است! البته کیفیت مسایل؛ یک پیوند از یک سایت دارای قدرت بالا بسیار ارزشمندتر از دو لینک از سایت‌های دارای قدرت پایین است. برای دیدن اینکه کدام سایت ها به یک صفحه خاص پیوند دارند، به سادگی دوبار روی آن URL در گزارش کلیک کنید.

  1. شناسایی کنید که کدام URL ها بیشترین بک‌لینک را دارند
    • روی Links کلیک کنید.
    • گزارش Top linked pages را باز کنید.
    • برای مرتب کردن از بالاترین به پایینترین بک‌لینک‌ها روی فلش رو به پایین کنار «Incoming links» کلیک کنید.

اگر می‌خواهید کمک کنید که رنک یک صفحه بالاتر برود، اضافه کردن یک لینک از یک صفحه با تعداد زیادی بک‌لینک شرط خوبی است. این بک‌لینک‌ها نشان می‌دهند که آن URL صفحه‌ای با قدرت بالا است؛ که پس از آن می‌توانید با لینک به صفحه دیگری در سایت خود منتقل کنید.

top site linking
شناسایی URL ها با بیشترین بک‌لینک

19-شناسایی کنید که کدام سایت‌ها بیشترین لینک را به شما داده‌اند

  • روی Links کلیک کنید.
  • به پایین اسکرول کنید تا Top linked sites< «More».

شناختن برترین دامنه‌های ارجاع دهنده به شما برای ارتقا فوق العاده مفید است؛ توصیه می‌کنم هر زمان که خواستید یک کمپین ایجاد لینک راه بیاندازید با این سایت‌ها شروع کنید. (فقط مطمئن شوید که از یک ابزار مانند Moz، SEMrushیاAhrefs استفاده کنید تا ابتدا سایت‌های کم اهمیت را فیلتر کنید.)

همچنین ممکن است این سایت‌ها گزینه‌های خوبی برای فعالیت‌های تبلیغاتی و یا مشارکت رسانه‌های اجتماعی باشند.

  1. محبوب‌ترین لنگر متن (anchor text) برای لینک‌های خارجی را شناسایی کنید
    • روی Links کلیک کنید.
    • به پایین اسکرول کنید تا Top linked text< «More».

متن لنگر باید به صورت توصیفی و مشخص باشد و بهترین سناریو، شامل کلمه کلیدی شما می‌شود.اگر وب‌سایت‌هایی را پیداکردید که به صفحات شما لینک ایجاد کرده‌اند،اما با استفاده از متن لنگر مانند «کلیک کنید» «ادامه مطلب»، «بررسی کنید» و غیره؛ با ارسال یک ایمیل از آن‌ها بخواهید تا آن لینک را به‌روزرسانی کنند.

  1. شناسایی کنید که کدام صفحات دارای بیشترین لینک داخلی هستند
    • روی Links کلیک کنید.
    • به پایین اسکرول کنید تا Top linked pages< «More».

این برای برخی URL ها عادی است که تعداد لینک‌های ورودی بیشتری داشته باشد. به عنوان مثال، اگر شما یک سایت فروشگاهی راه‌اندازی کنید، هر صفحه محصول در رده «دامن‌ها» شما به صفحه بازبینی«دامن‌ها» لینک خواهد شد. این چیز خوبی است: این به گوگل می‌گوید که URL های سطح بالای شما اهمیت بیشتری دارند (که به آن‌ها کمک می‌کند تا به رتبه بالاتری بروند).

با این حال، نسبت توزیع پیوند به شدت نامتوازن ایده‌آل نیست. اگر درصد کوچکی از URL های شما پیوندهای بیشتری نسبت به بقیه داشته باشند، برای دریافت 95 ترافیک جستجو مشکل خواهد بود؛ شما به آن‌ها اعتبار کافی نداده‌اید. این چیزی است که یک توزیع به شدت نامتوازن به نظر می‌رسد:

نمودار فالورهای لینک
توزیع نامتوازن لینک

توزیع بهینه اینطور به نظر می‌رسد:

follow inlinks
توزیع بهینه لینک

از داده‌های لینک گوگل سرچ کنسول استفاده کنید تا بفهمید که چگونه لینک‌های شما توزیع می‌شوند و اگر لازم است بر روی بهینه‌تر کردن توزیع لینک خود تمرکز کنید.

  1. شناسایی کنید که تعداد کل لینک‌های داخلی سایت شما چقدر است
    • روی Links کلیک کنید.
    • به پایین اسکرول کنید تا Top linked pages< «More».
    • نگاهی به بخش«Total internal links» بیندازید.
  2. خطاهایAMP را پیدا و تعمیر کنید
    • روی AMP کلیک کنید.
    • مطئن شوید که «Error» انتخاب شده است.
    • به پایین اسکرول کنید تا به بخش «Details» بروید تا ببینیدبا کدام نوع مسایل روبرو هستید و چطور تکرار می‌شوند.

گوگل توصیه می‌کند قبل از این که به صفحات در قسمت «Valid with warnings» نگاه کنید، خطاها را برطرف کنید. به طور پیش فرض، خطاها توسط شدت، تناوب تکرار و اینکه آیا شما آنها را خطاب کرده‌اید؛ رتبه‌بندی می‌شوند.

  1. ببینید که گوگل چگونه یک نشانی اینترنتی را به نمایش می‌گذارد
    • روی ذره‌بین سفید بالای صفحه کلیک کنید.
    • URL صفحه را وارد کنید. (اطمینان حاصل کنید که این آدرس متعلق به سایتی است که در GSC ثبت و در حال بررسی آن هستید.)
URL inspection
در این قسمت می توانید لینک های خود را fetch کنید

در اینجا نحوه تفسیر نتایج را توضیح می‌دهیم. اگر URL در گوگل باشد، به این معنی است که ایندکس شده است و می‌تواند در جستجو ظاهر شود. اگر نیست، به این معنی است که اگر به خاطر اسپم بودن علامت‌گذاری شده باشد یا به طور موقت محتوا را مسدود شده باشد، در جستجو ظاهر نخواهد شد. گوگل اگر URL را نشان دهد، جستجوگران می‌توانند آن را پیدا کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در موردحضور URL ها در گوگل، نقشه‌های سایت که به این URL اشاره می‌کنند، صفحه‌ی ارجاعی که ربات گوگل را به این URL هدایت کرده است، آخرین باری که ربات گوگل این URL کاوش کرده است، این که آیا به ربات گوگل اجازه کاوش این URL را داده‌اید، این که آیا ربات گوگل واقعا می‌تواند این URL را پیدا کند، این که آیا ایندکس سازی این صفحه غیرفعال شده است، URL کانونی که برای این صفحه تعیین کرده‌اید و URL کانونی که گوگل برای این صفحه انتخاب کرده است؛ کارت Index coverage را باز کنید.

بخش Enhancements به شما اطلاعاتی در مورد آن می‌دهد:

  • نسخه AMP این صفحه، اگر وجود دارد، و هر گونه مسایل مربوط به AMP
  • وضعیت برایاطلاع رسانی و / یا داده ساختار دستورالعمل
  1. به نسخه قدیمی کنسول جستجو بروید

کنسول جستجوی گوگل جدید،در حالی که بصری و به خوبی طراحی‌شده، تمام ویژگی‌های نسخه قدیمی را ندارد. اگر می‌خواهید از نسخه قدیمی استفاده کنید، روی «Go to the old version» در منوی نوار کناری سمت چپ کلیک کنید.

جمع بندی

آموزش قسمت‌های مختلف گوگل سرچ کنسول در اینجا به پایان می‌رسد. همانطور که دیدیم این ابزار تنظیمات بسیار زیادی دارد و تک تک این تنظیمات تاثیر زیادی برروی عملکرد سایت شما در نتایج سرچ گوگل دارند. با این ابزار می توانید تغییرات را زیر نظر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره دانشگاه سئو

صفر تا صد آموزش سئو با برترین اساتید

  • اصول و مبانی سئو
  • تدوین سند استراتژی سئو
  • تدوین استراتژی محتوا
  • سرچ کنسول
  • لینک سازی دستی
  • نحوه جذب پروژه، گزارش دهی و
  • بررسی محتوای اصلی یا بدنه از دید گوگل
  • انکرتکست
  • تعامل با کارفرما
  • ساختار URL ها
  • و …

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی