🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

جذب مخاطب هدفمند | استراتژی های موفق و کاربردی

جذب مخاطب هدفمند

در این مقاله می خوانید

 مخاطب هدفمند فردی است که علاقه خود را نسبت به خدمات یا محصولات شما ابراز می دارد. جذب مخاطب هدفمند برای هر کسب و کار اهمیت فراوان دارد.

مخاطبان شما دوست ندارند که توجهشان با پول خریده و جلب شود، بلکه دوست دارند توجهشان به صورت طبیعی جلب شود. بنابراین، باید در استراتژی جذب مخاطب هدفمند در هر صنعتی با در نظر گرفتن ابزارهای بهینه برای دسترسی به آن ها تجدید نظر کرد.

اولین و مهمترین قدم ساخت محتوایی متقاعد‌کننده و دومین مرحله استفاده از آن محتوا برای تبدیل بازدید‌کننده به سرنخ است.  البته که گفتن آن به مراتب آسان تر از عمل به آن است!

برای روشن‌تر شدن موضوع و بیان اینکه چقدر استراتژی جذب مخاطب هدفمند (تبدیل ویزیتور به سرنخ یا Lead Generation) اهمیت دارد داستان مقایسه اولویت‌های زندگی را با ریختن سنگ‌های درشت، کوچک و شن در پارچ به شما یادآوری می‌کنیم. همانطور که برای جا شدن تمام سنگ‌ها و شن داخل پارچ باید اول از سنگ‌های درشت‌تر استفاده کنید و در آخر شن‌ها را بریزید، در اجرای استراتژی جذب مخاطب هدفمند هم نیز این گونه است. شما باید اولویت و تمرکزتان را در جذب مخاطب هدفمند بر روی بازاریابی درونگرا قرار دهید.

جذب مخاطب هدفمند: سنگ ها، سنگ ریزه ها و شن های بازاریابی درونگرا

همانطور که سنگ‌ها را به مهم ترین اولویت‌ها، سنگ‌ریزه‌ها را به اولویت‌های درجه دوم و شن‌ها را به اولویت‌های سطح پایین تشبیه می‌کنند در بازاریابی درونگرا هم چنین مفاهیمی معنی دارد به این صورت که شما باید بدانید که سنگ‌های درشتی که برای استراتژی شما اهمیت زیادی دارند کدامند؟ سنگ‌ریزه ها که اولویت‌های دوم شما به عنوان ابزار پشتیبانی هستند کدامند؟ موانع شما که به شکل شن‌های مثال ذکر شده هستند کدامند؟ اکثر کسب‌وکارها بالاترین اولویتشان را مشتری‌هایشان معرفی می‌کنند.

بی چون و چرا مشتری برای هر کسب‌و‌کاری مهمترین است، اما اینجا می‌خواهیم در مثالی که برایتان آوردیم مشتری‌ها را آبی فرض کنیم که روی سنگ‌ها و شن‌ها در پارچ می‌ریزید. آب را زمانی می‌توان درون پارچ ریخت که همه سنگ‌ها و شن‌ها در پارچ به صورت منسجمی کنار هم باشند. کسب‌وکار شما نیز چنین است، زمانی می‌توانید به سود برسید که این ذهنیت را در مورد استراتژی بازاریابی درونگرای خود داشته باشید.

4 المان مهم از استراتژی جذب مخاطب هدفمند

محتوای شما همان سنگ‌های درشت هستند. محتوای قانع‌کننده نقش مهمی در جذب مخاطب هدفمند بازی می‌کند، که از ابزارهایی برای تولید ترافیک بیشتر می‌توان بهره برد، مانند: بلاگ، سئو، تبلیغات کلیکی و شبکه‌های اجتماعی.

تقریباً 96 درصد مشتری‌های کسب‌و‌کارهای B2B از رهبران آن صنعت محتوایی می‌خواهند که به آن‌ها در تصمیم‌گیری خرید کمک کند. محتوای قانع‌کننده، کلیدی‌ترین فاکتوری است که شما می‌توانید به کمک آن خود را ارتقا دهید و به عنوان رهبر آموزشی در آن صنعت شناخته شوید.

این مقاله سعی دارد به شما نشان دهد که بهترین راه برای جذب مخاطب هدفمند، محتوای مناسب است. به زودی متوجه می‌شوید که شرکت‌هایی که استراتژی خود را با این جریان محتوا هم راستا کرده‌اند 67 درصد سرنخ بیشتری نسبت به شرکت‌های دیگر دریافت می‌کنند.

1- جذب مخاطب هدفمند

ایمیل آدرس
ایمیل آدرس بهترین چیزی است که می‌توانید از ویزیتورها دریافت کنید

مطالعات نشان می‌دهد که اگر اطلاعات کافی از بازدید کننده‌های سایتتان دریافت نکنید 50 درصدشان دیگر به سایت شما بر‌نمی‌گردند. ایمیل آدرس بهترین چیزی است که می‌توانید از ویزیتورها دریافت کنید، اما بیشتر مواقع ویزیتورها از دادن ایمیل خود به شما خودداری می‌کنند. دکمه‌های اقدام به عمل‌ مانند “اینجا ثبت نام کنید” به این معنی برداشت می شود که می‌خواهید صندوق پستی ایمیل ویزیتورها را پر کنید از ایمیل‌های بدرد نخور و اسپم. حال باید برای اخذ اطلاعات کاربران کار دیگری کرد.

یکی از متخصصین و مشاورین تبلیغات استراتژیک دو نکته پیشنهاد می‌کند:

  •  قبل از اینکه چیزی بپرسیم باید ارزشی به مشتری بدهیم
  •  تمام مراحل فرایند بازاریابی باید ارزش‌آفرین باشد

خیلی سال پیش اگر عضو یک خبرنامه می‌شدیم که هر هفته برای ما ایمیل ارسال می‌کردند فکر می‌کردیم چقدر لوکس و متفاوت هستیم که به ایمیل ما اطلاعات ارسال می‌شود. اما حالا از کلی نرم‌افزارهای پاپ آپ بلاکر استفاده می‌کنیم و از عبارت اینجا ” ثبت‌نام کنید” متنفریم. زمان آن رسیده است که بازاریابان این دیوارهایی را که مشتریان بالقوه دور خود کشیده اند فرو بریزند. بهترین راه برای اینکه از تکنیک “ارزش‌آفرینی پیش از دریافت اطلاعات” استفاده کنیم استفاده از جاذبان مخاطبان هدفمند است.

دوره تخصصی E-CRM در زمینه آگاهی از این مطالب بسیار مفید می باشد.

2- جاذبان مخاطبان هدفمند

یک چرخه قوی و موفق طول عمر مشتری، باید برای تبدیل ویزیتورها به سرنخ بهینه‌سازی شود. متاسفانه، یک شکافی بین تولید ترافیک و جذب مخاطب هدفمند وجود دارد که معمولاً ویزیتورها به بازدیدکننده‌های یکباره تبدیل می‌شوند تا اطلاعاتی از شما کسب کنند و دیگر سراغ شما نیایند.

شما می‌توانید این شکاف را با جاذب مخاطب هدفمند پر کنید. این جاذبان، ابزارهایی هستند که برای بازدید‌کننده های شما در قبال تبادل اطلاعات تماسشان ارزش‌آفرینی می‌کنند. کسب و کارها از این جاذب ها استفاده می‌کنند، ابزارهایی مانند دریافت ایمیل، عضویت در خبرنامه، شبکه‌های اجتماعی و … .

هدف این ابزارها این است که شما مجوز این را داشته باشید که به طور دائم به بازدیدکننده‌های خود دسترسی داشته باشید، کارهایی که در این باب انجام می‌شود شامل موارد زیر است:

  • ویدیوی آموزشی
  • دسترسی رایگان به خدمات به مدت محدود
  • وبینار
  • کتاب الکترونیکی
  • طرح‌های تخفیفی و تشویقی
  • مصاحبه با متخصصین در آن حوزه

این ایزارهای آموزشی رایگان، به بازدیدکننده‌هایتان این اعتماد را می دهد که اطلاعات تماس خود را در اختیار شما قرار دهند.

3- تکنیک‌های تبدیل در صفحات فرود

صفحه فرود - landing page
صفحه فرود برای جذب مخاطب اهمیت فراوان دارد

یکی دیگر از امکاناتی که برای تبدیل ویزیتور به سرنخ دارید، صفحه فرود است. این صفحه فرود هر صفحه‌ای که از تمام تبلیغات یا المان‌های بازاریابی آنلاین شما بتوان به آن داخل شد، می‌تواند باشد. صفحات فرود از وبسایت شرکت شما مجزا هستند و به عنوان کمپین انفرادی بازاریابی شما عمل می‌کنند.

صفحه فرود دو هدف اصلی دارد:

  • یک اینکه جذب مخاطب هدفمند انجام می‌دهد
  • دوم اینکه مشتریان بالقوه را برای ورود به مرحله بعد که خرید است آماده می‌کند.

4- امتیازدهی به مخاطبان هدف

شما با این کار می‌توانید بین مخاطبین هدف خود بر اساس میزان تعاملشان و اینکه چقدر مترصد خرید هستند اولویت‌بندی کنید. حتی با این کار می‌توانید متوجه شوید که به چه چیزهایی علاقه دارند.

خیلی جالب است بدانید که 79 درصد کسب‌وکارهای B2B این کار را انجام نمی‌دهند. اما این کار به شما این امکان را می‌دهد که میزان جذاب بودن اقدامات بازاریابی خود را دریابید. حتی می‌توانید بفهمید که چه افرادی قصد خرید از محصولات یا خدمات شما دارند اما اطلاعات تماسی از شما ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره مدیریت دیجیتال مارکتینگ

تخصصی ترین دوره دیجیتال مارکتینگ

  • اصول دیجیتال مارکتینگ 
  • طراحی سایت 
  • بازاریابی محتوایی
  • گوگل آنالیتیکس
  • گوگل تگ منیجر
  • گوگل ادز
  • سئو
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی
  • طراحی کمپین های تبلیغاتی
  • استراتژی دیجیتال مارکتینگ

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی