🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

10 ترفند برای افزایش نرخ تعامل اینستاگرام

در طول هر روز که ما در خانه‌هایمان نشسته‌ایم، ۲۰۰ میلیون کاربر اینستاگرامی فعال در حال وقت‌گذرانی در اینستاگرام هستند و هر کدامشان حداقل یک پیج بیزینسی اینستاگرام را دنبال می‌کنند. پس چه زمانی بهتر که به عنوان یک کسب‌وکار از این فرصت استفاده کنید و سهمی از این ۲۰۰ میلیون کاربر برای خودتان بردارید و آن‌ها را تبدیل به مشتریان خودتان کنید. در این مقاله با ما همراه باشید تا روش‌هایی را با شما در میان بگذاریم که به افزایش نرخ تعامل صفحه اینستاگرامی شما کمک می‌کند.

در این مقاله می خوانید

بر اساس الگوریتم‌ها، دیده شدن در اینستاگرام نیازمند نرخ تعامل بیشتر با کاربر است. اما چطور آن را افزایش دهیم؟

در طول هر روز که ما در خانه‌هایمان نشسته‌ایم، ۲۰۰ میلیون کاربر اینستاگرامی فعال در حال وقت‌گذرانی در اینستاگرام هستند و هر کدامشان حداقل یک پیج بیزینسی اینستاگرام را دنبال می‌کنند. پس چه زمانی بهتر که به عنوان یک کسب‌وکار از این فرصت استفاده کنید و سهمی از این ۲۰۰ میلیون کاربر برای خودتان بردارید و آن‌ها را تبدیل به مشتریان خودتان کنید. اما یک لحظه صبر کنید، با رشد روز افزون این اپلیکیشن قطعا رقبا هم بیکار نمی‌مانند و روز به روز رقابت در شهر شلوغ اینستاگرام بیشتر می‌شود. شاید تا چند سال پیش استفاده از هشتگ‌های مناسب و محتوای با کیفیت کافی بود تا شما در اینستاگرام دیده شوید. اما امروزه جریان متفاوت است و فقط به این عوامل نمی‌توانید بسنده کنید.

در این مقاله با ما همراه باشید تا روش‌هایی را با شما در میان بگذاریم که به افزایش نرخ تعامل صفحه اینستاگرامی شما کمک می‌کند.

روش‌های افزایش نرخ تعامل اینستاگرام

 از قابلیت‌های جدید اینستاگرام استفاده کنید

در سال جدید میلادی، پلتفرم‌های اجتماعی قدرتمندی مانند فیسبوک، اینستاگرام، یوتیوب و لینکدین، بیش از هر زمان دیگری در حال تلاش برای جلب توجه کاربر هستند. هر کدام از این شبکه‌ها برای اینکه بتوانند کاربران را به خودشان مشتاق‌تر نگه دارند در تلاشند که ویژگی‌های جدید و هیجان‌انگیزی به شبکه‌شان اضافه کنند.اما این مسئله چه معنایی دارد؟ طبیعتا بازاریابان شبکه‌های اجتماعی یا به اصطلاح امروزی، سوشال مدیا مارکترها باید همیشه یک چشمشان را به ترند‌ها و اتفاقات جدیدی که در آپدیت‌ها می‌گذرد نگه دارند و فکر کنند که این ترند جدید چه کمکی می‌تواند به تعامل یا همان اینگیجمنت بکند.

اخیرا بعد از اینکه قابلیت لی‌اوت چند تکه‌ای (لی‌اوت کالاژ) برای استوری‌ها قرار داده شد و IGTV های سریالی باب شد، اینستاگرام قابلیتی برای کاربرانش ایجاد کرد که بتوانند لایو را در قالب IGTV در صفحه‌شان پست کنند و به صورت دائمی آن را داشته باشند. (قبل از این، لایوها فقط ۲۴ ساعت قابلیت نگهداری داشتند).

قابلیت‌های جدید اینستاگرام

جالب است بدانید شخصیت اینستاگرام اینطور است که افرادی را که از قابلیت‌ها و آپدیت‌های جدیدش استفاده می‌کنند بیشتر دوست دارد. پس با به روز نگه داشتن خودتان و استفاده از آپدیت‌های جدید اینستاگرام و هم‌چنین محتوای خلاقانه می‌توانید ورودتان را به اکسپلور راحت‌تر کنید و اینگیجمنت‌تان را بالا ببرید.

 ویدیو، فرمتی جذاب و تعاملی

بگذارید از همین الان برایتان روشن کنم. اگر تعامل بیشتر می‌خواهید باید زحمت بکشید و محتوای ویدیویی بیشتری برای مخاطبتان تولید کنید. ویدیو باعث می‌شود افراد مکث کنند و دلشان بخواهد بدانند در ویدیو چه می‌گذرد. با ویدیو تمام احساساتتان به مخاطب منتقل می‌شود و طبیعتا نسبت به یک عکس بی‌جان بهتر با مخاطب ارتباط برقرار می‌کنید.

روش‌های مختلفی در اینستاگرام برای استراتژی ویدیویی شما وجود دارد:

  • ویدیوهای ۱ دقیقه‌ای
  • استوری
  • لایو
  • IGTV

برای فیدتان از هر دو فرمت ویدیوهای ۱ دقیقه‌ای و IGTV استفاده کنید و اگر قبلا برای آپارات یا یوتیوبتان ویدیو درست کرده‌اید و آماده دارید از این فرصت استفاده کنید و در قالب IGTV از آنها استفاده کنید. یا می‌توانید در مورد موضوعات مختلف لایو برگزار کنید و همان لایو را به صورت IGTV منتشر کنید و در واقع با یک تیر دو نشان بزنید.

به خصوص در زمان بحران کرونا، که اکثر افراد در خانه مانده‌اند بیشتر جذب شبکه‌های اجتماعی می‌شوند پس فرصت خوبی است که شما هم فعالیت‌تان را به رخ بکشید. روز ۲۴ مارچ یعنی دقیقا زمانی که ویروس کرونا در حال گسترش بود فیسبوک اعلام کرد که بازدید لایوها در پلتفرم اینستاگرام در عرض یک هفته دو برابر شده است.

خوبی ویدیو در این است که برندها در آن جزییات بیشتری از کار یا محصولشان را می‌توانند برای مخاطب توضیح دهند و بر خلاف یک عکس ثابت، می‌توانند فضای آموزش بیشتر، آگاهی، الهام‌بخشی و ارتباط بیشتری را خلق کنند و تعاملشان را با مخاطب هر چه بیشتر افزایش دهند. اما نکته‌ای که باید در خاطر داشته باشید این است که ابتدای ویدیو شما باید آنقدر گیرا و جذاب شروع شود که مخاطب آن را تا آخر مشاهده کند.

۳ نکته مهم برای افزایش نرخ تعامل ویدیو

۱- فقط ۳۰ ثانیه وقت دارید!

برای آنکه بتوانید نظر مخاطب را برای تماشای ادامه‌ی ویدیو جلب کنید باید چابک عمل کنید. فرقی نمی‌کند ویدیوی شما استوری، لایو یا IGTV است. تجربه نشان داده مخاطب ۳۰ ثانیه اول ویدیو را نگاه می‌کند و اگر تا این زمان نتوانست ارتباطی با ویدیو برقرار کند آن را رها می‌کند. پس سعی کنید در این ۳۰ ثانیه آنقدر جذاب عمل کنید که مخاطب مایل باشد ویدیو را تا آخر تماشا کند.

IGTV
برای افزایش نرخ تعامل اینستاگرام شما باید مخاطب را در ۳۰ ثانیه اول ویدیو جذب کنید

اگر ویدیو شما لایو یا استوری باشد باید ۳ ویژگی داشته باشد:

  • ابتدای ویدیو: باید مخاطب بداند موضوع چیست پس موضوع را حتما عنوان کنید.
  • اواسط ویدیو: انتظار مخاطب را از موضوع برآورده کنید.
  • انتهای ویدیو: یک CTA یا همان فراخوان عمل واضح تعریف کنید.

اگر IGTV می‌سازید مطمئن شوید که عنوان آن آنقدر جذاب و جنجالی باشد که مخاطب دست از اسکرول کردن بردارد و ویدیو را تماشا کند.

۲- ویدیو را طولانی نکنید

فراموش نکنید سر مخاطب آنقدر شلوغ است که از ویدیوهای طولانی دوری می‌کند. همیشه ایجاز و اختصار بهترین نتایج را ایجاد کرده‌اند. هرچه زودتر اصل مطلب را برای مخاطب باز کنید احتمال اینکه تماشای ویدیو را ادامه دهد بیشتر است. پس به جای تمرکز بر مقدمه‌های طولانی و کسل کننده سعی کنید اصل مطلب را سریع باز کنید. طبق تجربیاتی که بلاگرهای اینستاگرامی داشته‌اند:

  • IGTV با مدت زمان ۱۰ دقیقه و کمتر بهترین تعامل را داشته‌اند.
  • ماکزیمم تعداد ۱۲ تا ۱۵ استوری بهترین تعامل را ایجاد کرده است.

در مورد لایو هم که استراتژی کاملا متفاوت است و برای هر لایو ۱ ساعت فرصت دارید.

۳- از هشتگ و زیرنویس استفاده کنید

همانطور که زیر عکس‌هاتان از هشتگ استفاده می‌کنید برای ویدیوهاتان هم از هشتگ‌های استراتژیک استفاده کنید. شما قابلیت قرار دادن ۳۰ عدد هشتگ را زیر هر پست دارید پس از آن استفاده کنید.

از هشتگ و زیرنویس استفاده کنید

اما در مورد زیرنویس، زیرنویس‌ها با اینکه کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند اما از اهمیت بسیاری برخودارند. توجه داشته باشید که بسیاری افراد در اینستاگرام ویدیوها را بدون صدا تماشا می‌کنند، و خیر! لزوما به این دلیل نیست که ممکن است ناشنوا باشند، بلکه ممکن است در مترو یا هر وسیله عمومی دیگری باشند، اطرافشان کسی خواب باشد یا در جمعی حضور داشته باشند. پس سعی کنید با اضافه کردن زیرنویس به ویدیو یا حتی خلاصه حرف‌هایی که می‌زنید موضوع را به او انتقال دهید و توجه این عده را هم جلب کنید و تعامل‌تان را افزایش دهید.

 محتوای با ارزش به “ذخیره پست” و “انتشار پست” ختم می‌شود

امروزه اینستاگرام محلی برای یادگیری بیشتر شده و افراد پیج‌های هدفمند را فالو می‌کنند و از آنجایی که برای اکثر کشورها میزان لایک دیگر نمایش داده نمی‌شود معیارهای دیگری مورد توجه قرار گرفته است. معیارهای ذخیره پست (Save) و به اشتراک‌گذاری پست دو تا از آن معیارهایی هستند که مورد توجه بیشتری قرار گرفته‌اند و در نرخ تعامل تاثیر‌گذارند.

این دو معیار نشان می‌دهند یک محتوا چقدر ارزشمند بوده و کاربر چقدر آن را به اشتراک گذاشته یا ذخیره کرده که دوباره آن را تماشا کند. وقتی کاربر پست شما را دوباره به اشتراک ‌می‌گذارد بیشتر دیده می‌شوید و فالوورهای بالقوه پیدا می‌کنید و از طرف دیگر ذخیره کردن پست باعث می‌شود اینستاگرام متوجه شود کاربر محتوای شما را دوست داشته و می‌خواهد آن را نگه دارد و دوباره به آن رجوع کند.

اما چطور محتوایمان را برای کاربر ارزشمند کنیم؟

۳ روش برای تولید محتوای “قابل ذخیره”و “قابل انتشار”

  • به مخاطب چیزی آموزش دهید

افراد در اینستاگرام وقت می‌گذرانند که آگاهی بگیرند و از مطالب ایده بگیرند. به این فکر کنید که چطور در حوزه فعالیت خودتان می‌توانید به مخاطبتان آموزش بدهید. منظور از آموزش این نیست که کلیپ‌های آموزشی پیچیده بسازید همین که با چند پست اسلایدی بتوانید یک نکته ساده را آموزش دهید هم خوب است.

به مخاطب چیزی آموزش دهید

وقتی که پست آموزشی باشد امکان اینکه مخاطب آن را ذخیره کند تا زمانی که به آن احتیاج داشت از آن استفاده کند بسیار بالا می‌رود. پس در واقع نه تنها دارید ارزشی به مخاطب اضافه می‌کنید، از این طریق بیشتر دیده می‌شوید.

  • به ارزش‌های مخاطب اشاره کنید

هرچقدر که یک برند مخاطب هدف خود را بهتر بشناسد بهتر می‌تواند با او ارتباط برقرار کند. فقط به فکر محتوا در مورد محصولتان نباشید. ببینید ارزش‌های مخاطب شما چیست و در قالب یک محتوا به او نشان دهید که برایتان مهم است و برایش ارزش قائل هستید. به عنوان مثال اگر در صنعت لوازم آرایش فعالیت می‌کنید، به مناسبت روز جهانی زن محتوایی برای مخاطبتان درست کنید و به او پیام بدهید که بدون لوازم آرایش هم زیبا است. به دست آوردن دل مخاطب به همین راحتی است. شما روی ارزش‌های مخاطبتان دست گذاشته‌اید و او هم برای پشتیبانی از شما پستتان را به اشتراک می‌گذارد و متوجه می‌شود چقدر برای او احترام قائل هستید.

  • با ترند‌ها پیش بروید و آن را به خودتان ارتباط بدهید

یکی از روش‌های کارآمدی که محتوا را قابل انتشار می‌کند همراهی با ترندها و اتفاقات روز است. اتفاقات فرهنگی، ورزشی، بحرانی، هنری و … مسائلی هستند که برای کاربر هم مهم است و کاربر برای خبر کردن اطرافیانش احتمالا پست شما را برای آنها هم می‌فرستد. از صحبت کردن در مورد اتفاقات روز خجالت نکشید اما در انتشار آنها زیاده‌روی هم نکنید. به عنوان مثال این روزها که همه با ویروس کووید ۱۹ درگیر هستند می‌توانید محتوایی تولید کنید و از تاثیر آن روی کسب‌وکارتان بگویید، در این صورت مخاطب را با خودتان همدل می‌کنید.

جنجالی باشید

شاید این نکته کمی در این مقاله عجیب به نظر برسد. اما واقعیت این است که افراد دنبال جنجال هستند. بر اساس گزارش نشریه Edelman 33% افراد برندهایی را دنبال می‌کنند که به مشکلات اجتماعی اهمیت می‌دهند. جنجالی بودن همیشه هم کار درستی نیست اما اگر به جا استفاده شود می‌تواند موثر باشد و نرخ تعامل زیادی برای شما ایجاد کند. به عنوان مثال در مورد سو استفاده‌هایی که رقبایتان می‌توانند از مخاطب انجام ‌دهند صحبت کنید. مظنور این نیست اسمی از رقبا بیاورید یا وجهه برندی را خراب کنید. بلکه از این اتفاقات می‌توانید به عنوان یک مشکل عمومی و در لفافه صحبت کنید. در این صورت هم یک محتوای جنجالی دارید و هم مخاطب را به درستی آگاه کرده‌اید.

استوری با استیکر تعاملی، بهتر از استوری بی‌روح

استوری‌های اینستاگرام محلی است که مخاطب را تا حد زیادی می‌توانید درگیر خودتان کنید. اما آپلود چند استوری ساده کافی نیست. دنیای استوری بزرگ است، در آن کارهای مختلفی می‌توان انجام داد. به عنوان مثال استیکرهای تعاملی مانند کوییز، پرسشنامه و سوال و جواب که مخاطب را هم در تشکیل استوری شرکت می‌دهند بهترین تعامل را برای شما ایجاد می‌کنند.

استوری با استیکر تعاملی، بهتر از استوری بی‌روح
استوری با استیکرهای تعاملی بگذارید

این استیکرها به تحقیقات بازار شما هم کمک می‌کنند. نظرسنجی در مورد محصول، سرگرم کردن مخاطب با سوال جواب، ساخت مسابقه با کوییز و … همگی استراتژی‌هایی هستند که می‌توانند کاربر را درگیر شما نگه دارند. می‌توانید برای هر کدام از این سوال و جوابها برنامه هفتگی بگذارید و مطمئن شوید که هر هفته با مخاطبتان صحبت می‌کنید.

فراموش نکنید که ارتباط در دایرکت بسیار مهم است. اینکه برای تک تک مخاطبین به صورت مجزا وقت بگذارید حس بسیار خوبی به مخاطب شما می‌دهد. در این صورت زمانی هم که شما به آنها احتیاج دارید و به عنوان مثال می‌خواهید تحقیقات بازار انجام دهید، مخاطبینی که قبلا با آنها حرف زدید با احتمال بیشتری برای پاسخ به شما وقت می‌گذارند.

تعامل با مخاطب را تبدیل به روتین روزانه‌ کنید

تا اینجا متوجه شدیم که الگوریتم اینستاگرام تعامل و ارتباط را بیش از هر چیز دیگری دوست دارد. پس برای اینکه الگوریتم هم شما را دوست داشته باشد شما باید اول مخاطبتان را دوست داشته باشید و برایش وقت بگذارید. در اینستاگرام روابط پایه‌ی موفقیت شما را می‌سازند.زمانی که یکی از کاربران شما به طور مداوم با شما تعامل دارد، اینستاگرام در صفحه فید او، پست شما را در اولویت قرار می‌دهد. که نه تنها اینگیجمنت صفحه شما را افزایش می‌دهد باعث می‌شود روابط عمیقی با مشتری بسازید و او را تبدیل به مشتری وفادارتان کنید.

پس ارزشش را دارد که هر روز برای ارتباط با مخاطب وقت بگذارید و این را جزیی از استراتژی اینستاگرام مارکتینگ‌تان کنید. شاید تا سالهای پیش یک عکس با کیفیت و چند تا هشتگ استراتژیک برای موفقیت کافی بود اما فراموش نکنید امروزه در هر ۲۴ ساعت ۹۵ میلیون عکس و ویدیو در اینستاگرام آپلود می‌شود و در این میان کار شما سخت‌تر می‌شود. اینگیجمنت، اینگیجمنت می‌آورد. سعی کنید این عادت را در خودتان به وجود بیاورید که هر روز برای تعامل وقت بگذارید. برای راحت‌تر شدن کارتان نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • زمان مشخصی را برای پاسخ به کامنت و دایرکت در نظر بگیرید. چه ساعتی روحیه بهتری برای ارتباط برقرار کردن دارید؟ صبح، ظهر یا شب؟
  • برای خودتان تایمر بگذارید و خودتان را موظف کنید روزانه این کار را انجام دهید تا تبدیل به روتین شود.
  • ابتدا برای فالوورهای خودتان وقت بگذارید و اگر زمان اضافه آوردید از طریق هشتگ دنبال تعامل با افرادی باشید که مشتریان بالقوه شما هستند.

فراخوان عمل (CTA) انرژی‌زای مشتری است

هیچ پستی از شما نباید بدون فراخوان عمل رها شود. یادآوری فراخوان عمل احتمال آنکه مخاطب کاری را که می‌خواهید انجام دهد بیشتر می‌کند.

  • نظرتان را در قالب کامنت بگویید.
  • دوستتان را تگ کنید.
  • برای اطلاعات بیشتر دایرکت دهید.
  • بله یا خیر؟
  • در باکس سوالتان را بپرسید.

اینها همگی فراخوان عمل هستند که مخاطب را ترغیب به تعامل می‌کنند. شاید ابتدا با این مسئله راحت نباشید که از مخاطب بخواهید با شما تعامل داشته باشد. اما در گذر زمان خودتان متوجه تفاوتش خواهید شد. یادتان باشد در استوری‌ها مخاطب به خودی خود تعامل ایجاد نمی‌کند بلکه باید به چالش کشیده شود. پس با CTA احساس راحتی کنید و این فکر را که با این کار دارید مخاطب را “مجبور” می‌کنید از ذهنتان دور کنید. در ابتدا شاید پاسخ جزیی بگیرید اما در طول زمان مخاطب به شما عادت می‎‌کند و بخشی از روزمره او خواهید شد.

Insight دوست مهربان شما

Insight
Insight دوست شماست که همه رازها را با شما در میان می‌گذارد

اگر از اینستاگرام بیزینسی استفاده کنید به احتمال زیاد با قسمت Insight آَشنا هستید. Insight دوست شماست که همه رازها را با شما در میان می‌گذارد. به شما نشان می‌دهد کدام پستتان محبوب‌تر بوده و یا کدام مورد بی مهری قرار گرفته، در یک کلام برای درک میزان تعامل صفحه، Insight باید بخش جدایی ناپذیر برنامه اینستاگرام شما باشد.

تعداد بازدیدها، کامنت‌ها، اشتراک‌ها، ذخیره‌ها را برای پست‌های اصلی روی فیدتان بررسی کنید و ببینید در چه وضعیتی قرار دارند. (حداقل برای آنالیز پیجتان ماهی یک بار وقت بگذارید). به پست‌هایی که با استقبال بیشتری روبرو بوده توجه کنید و برای محتوای آینده‌تان از آنها ایده بگیرید.

جمع‌بندی

افزایش نرخ تعامل اینستاگرام شما حول شناخت مخاطب، ارتباط با او و آزمون و خطا می‌چرخد. بهترین راه‌حل این است بدانید چه محتوایی در صفحه شما عملکرد بهتری داشته و تعامل بیشتری ایجاد کرده و استراتژی‌تان را بر اساس آن تغییر دهید. سعی کنید به روز باشید، از قابلیت‌ها در آپدیت‌های جدید استفاده کنید و مهم‌تر از همه فعالیت پایدار داشته باشید تا مخاطب شما را بخشی از زندگی روزمره‌اش تصور کند. اگر بتوانید دل مخاطب را به دست بیاورید، تعامل‌تان را با او بیشتر می‌کنید و اینستاگرام به شما پاداش بیشتر دیده شدن را می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط